Eunostos

tanagrai hérosz, kinek szentélyébe nő nem léphetett. A szemérmes ifju Kolónos leányának, Ochnának szerelmét visszautasítá s az e miatt bevádolá testvéreinek, hogy erőszakot akart rajta elkövetni; erre Ochna testvérei agyonütötték.

Eunuk

(gör.) a. m. ágyőrző, háremőr, herélt. Oly férfi, kinek ivarszerveit művi uton eltávolították, hogy közösülésre képtelenné tegyék. A beavatkozás a rómaiaknál eleinte a herék összezuzásában állott, amidőn azonban az áldozatok néha birtokukban maradtak nemzőképességüknek. Később a heréket kivágták (castrati), amidőn még mindig fenmaradhatott a potentia coeundi, mert egyes mirigyek váladéka izgatva a nyákhártyát, reflektorikus uton merevedést idézhetett elő. Az ilyen rabszolgák ára a római császárság idejében különösen magas volt. Később a teljes ivartalanság elérésére még a himvessző szabad részét is levágták. Az E.-k a bizanci császárság idejében fontos szerepet játszottak s magas hivatalokat töltöttek be; jelenleg még mindig alkalmazzák őket a mohammedánoknál háremek őrzésére; igy a konstantinápolyi E.-ok nagy számmal vannak s a Kiszlár Aga vezetése alatt állanak. A gyermekkorban végzett kasztráció gyakran megakadályozza a pubertás kifejlődését. Az illetőnek nem nő szakálla, bajusza, teste lágy, gyenge izmu lesz, hangja pedig gyermekies marad; az ilyeneket több helyütt alkalmazzák templomi énekeseknek. Jelenleg Romániában és Dél-Oroszországban van egy vallási szekta, melynek tagjai kasztráltatják magukat, mihelyt három gyermekük született. Orvosi szempontból feltétlen indikációt képez a kasztrációra, ha a herékben oly primer folyamat van jelen, mely más szervekre is átterjedhet s az életet veszélyezteti, ilyenek ezek: rák, gümőkor stb.

Eunus

szir származásu sziciliai rabszolga, kit bübájossága miatt a Kr. e. 139-132. közt föllázadt rabszolgák királyuknak ismertek el. Antiochos királynak neveztette magát, elfoglalta Ennát, s több római sereget megvert 200000-re menő rabszolga hadával. Végre azonban Gaius Calpurnius Piso konzul és (132) P. Rupilius Lupus meggyőzték őt, s bár az ostromlott Ennából bámulatos merészséggel megszökött, utoljára mégis a rómaiak kezébe került. A diadalmenetben azonban már nem vezethették elő, mert még Sziciliában megölte betegsége.

Eupátia

(gör.) a. m. külső hatásokra való fogékonyság; ellentéte az apátia.

Eupator

(gör.) a. m. jó vagy nemes atyától származott; több sziriai és pontusi királynak mellékneve.

Eupatoria

(oroszosan: Jevpatoria), az ugyanily nevü járás székhelye Taurisz orosz kormányzóságban, 68 km.-nyire Szimferopoltól, a Szakszik nevü sóstó mellett, (1886) 16940 tatár és izraelita lak., több mecsettel, amelyek közül az 1552. épült Dsuma Dsamai a bakcsiszeraji palota után egyike a Krim félsziget legszebb emlékeinek, és nagy, fából épült bazárral. A tatár város és a tenger közt terülnek el az oroszok épületei. Bár E.-nak nincs meg már azon fontossága, mint volt a tatár uralom alatt, midőn az egész Krim-félszigeten a legnagyobb gyapju-piacként szerepelt, forgalma még mindig élénk, 1889. hajóforgalma 340 tengeri és 1291 parti hajó volt. Odesszával és Szebasztopollal állandó gőzhajó összeköttetésben áll. A tatárok ezelőtt Gőzlevének hitták, e névből az oroszok Koszlovot csináltak. 1783. azonban, midőn orosz uralom alá került, II. Katalin cárnő rendeletére, a régi, VI. Mitridatesz kormánya alatt alapított Eupatoria emlékére, mai nevén nevezték el. A krimi háboruban 1854. a franciák hadai itt szállottak partra és a háboru befejeztéig meg is tartották. 1855. febr. 17. Mencsikov herceg megkisérlette az elfoglalását, de eredménytelenül.

Eupatorium

Tourn (növ.), l. Séd-kender.

Eupatridák

(gör.) a. m. nemes atyák fiai. Théseus a monda szerint Attika népét három osztályba sorozta, t. i. az eupatridai, apoikoi (v. gewmoroi) és a dhmiourgoi osztályába. Ez utóbbi két osztály mellette áll ugyan az elsőnek még a frátriákban is, de olyatén alárendelt viszonyban, mint p. Rómában a clientes a gentesnek. Az E. neve alatt a minden phylében képviselt nemeseket foglalták össze általában a közemberekkel szemben (Dionys. Halik. II. 8., Snid. s. v.), különösen pedig a városi telivér nemesség nevezte magát igy, kik törzsfájokat valamely attikai tartományfőtől, v. honi hérosztól származtatták s mivel őket, mint városiakat különben is előbbkelőknek tekintették a vidékieknél, astoi névvel is jelöltettek, mig a más két osztálynak együttesen agroikoi a nevök. Ők voltak a régi attikai államnak tulajdonképi polgárai, egész Solónig egyedül nekik voltak politikai jogaik, korlátozták a királyságot jilobastleux csak közülök volt választható, az isteni és emberi jog magyarázata s a szentélyekre való felügyelet csak őket illette meg. Később is kiváltságos helyet foglaltak el a főbb államhivatalokban s általában a politikai életben, mint az Arisztotelés-féle A dhnaiwn politeia ujabban is bizonyítja (13. fej.)

Eupeithés

az Odisszeiában szereplő Antinoosnak, Pénelopé egyik kérőjének apja, ki a tafosziak elől menekülvén Itakába jött s Odisszeusnál védelemre talált; midőn fia haláláért bosszut akart állni Odisszeuson, ez megölte.

Eupen

az ugyanily nevü járás székhelye Aachen porosz kerületben 15 km.-nyire Aachentől, a Hill és Weser összefolyásánál, szép völgyben vasut mellett, (1890) 15445 lak., jelentékeny gyapju- és posztóiparral, gépgyártással, vasolvasztókkal, bőrcserzéssel, enyv-, szappan- és szalmiakszeszgyártással. A Haasberg két részre osztja: a tulajdonképeni városra és a «Haas»-ra, a gyár- és munkásvárosrészre.


Kezdőlap

˙