Intabulatio

(lat.) a. m. leirás, betáblázás, táblára való bejegyzés; az építészetben táblákkal való kirakás, padlózat, deszkázat; intabulál, táblába, lajstromba bejegyez.

Intactus

(lat.) a. m. érintetlen, tiszta, ártatlan; csapatokról: még meg nem ütközött, ép.

Intaglio

(olasz, ejtsd: intaljo), faragvány, vésett, faragott mű; különösen homoru vésetü gemma, drágakő, vagy kristály. L. Gemma és Diaglifosz.

Intarsia

v. Intarsiatura (olasz), berakott disz, kivált különböző szinü fából (tarsia in legno). Szokás megkülönböztetni az I.-t a franciául u. n. marqueterie-től. Az utóbbi alatt a famozaik mindenféle faját értjük. A famozaik t. i. különböző szinü és geometriai alakra metszett apróbb falapokból összeállított mustra. Azonkivül marqueterie a fém-, kő-, stb. lemezekből a fa sik lapjába berakott diszítmény is. I.-n azonban a XIV-XVII. században Olaszországban és Németországban virágzott, művészeti tökélyü eljárást értjük. Ez eljárás legegyszerübb módja, hogy két funirlemezt, egy sötétebb és egy világosabb szinüt egymás fölé helyezünk és csavarral, vagy egyébként ugy szorítjuk egymáshoz, hogy rostjaik derékszögben messék egymást. Ezután a felső lemezen levő rajzot lombfürésszel kimetszük. Ekként előállítottuk a rajzot is, meg annak alapját ugy a világosabb, mint a sötétebb funirból. Most a világosabb rajzot a sötét alapba, a sötét rajzot pedig a világos alapba illesztjük és összeragasztjuk. Önként értetik, hogy többféle szinü fát is használhatunk. A legjobb olasz mesterek a halaványsárga és sötétbarna árnyalatra szorítkoztak, a németek szerették a zöld, a vörösbarna és egyéb szineket. Az olaszországi, kivált a fölső-olaszországi templomok rendkivül gazdagok I.-val diszített székekben, ajtókban, szekrényekben. A diszítés e módját nagy tökélyre vitték különösen a toscanai és lombardiai mesterek, köztük szerzetesek is. Legnevezetesebbek: Firenzében a Santa Croce-templom sekrestyéje, a Santa Maria Novella-templom korusa, Pisában és Sienában a székesegyház korusa, Bolognában S. Domenico és S. Petronio-templomok, Paviában a Certosa-kolostor, Velencében S. Marco-templom, Veronában S. Maria in Organo-templom, Bergamóban S. Maria Maggiore-templom, Rómában Rafael stanzáinak ajtai, stb. Legjelesebb mesterek: Fra Damiano da Bergamo, Fra Giovanni da Verona, Fra Raffaello da Brescia, Baecio d'Agnolo, mindannyian a XVI. sz.-ban éltek.

Integer

(lat.) a. m. tiszta, mocsoktalan, integer vitae, tiszta életü, különösen a Horatius-féle I. vitae scelerisque purus verssor által lett közkinccsé, a. m. tiszta életü, ment a büntől, a becsületes ember jelzője.

Integrál

Valamely [ÁBRA] határozatlan integrál alatt azon függvények összesége értendő, melyeknek differenciálhányadosa f(x). Ha ily függvény egyáltalában létezik, akkor végtelenül sok van. Ha egy közülök F(x), akkor összeségüket az [ÁBRA] képlet adja meg, hol C egy határozatlan állandó. Minthogy ezen állandó az összeadás műveletével van F(x)-hez csatolva, azért additiv állandónak neveztetik. Ha f(x) algebrai függvény, akkor integrálját Abel-féle integrálnak mondjuk. - Határozott integrál (l. o.).

Integráló tényező

az a függvény, mellyel egy

X(x,y).dx + Y(x,y).dy

Integrálszámítás

l. Infinitezimál számítás.

Integritas

(lat.) a. m. épség, teljesség; teologiai értelemben a szentirás ama tulajdonsága, hogy sem hozzáadni, sem belőle elvenni, sem megváltoztatni nem szabad.

Integritási tartomány

Fogalmi összefoglalása mindama mennyiségeknek, amelyek bizonyos megadott C1 C2, ..., Cr mennyiségeknek egész számu együtthatókkal biró racionális egész kifejezései. E fogalomalkotás, valamint elnevezése is Kroneckertől származik.


Kezdőlap

˙