Palus

l. Bordeauxi bor.

Pálya

valamely útvonal, továbbá út vagy tér, mely versenyzésre van elkészítve, azután harctér; a mozgástanban ama pontok összessége, melyet valamely mozgó pont befut. A bolygók pályái a többi bolygó jelenléte miatt fellépő háborgásoktól eltekintve, a Kepler-féle törvények szerint a köralakhoz nagyon közel álló ellipszisek; az üstökös pályái legtöbb esetben parabolával, egyes tűzgömbökéi hiperbolával, a Jupiter holdakéi körrel azonosíthatók s a kettős csillagokéi szintén ellipszisek. L. még Mozgás. - P.-nak nevezik gyakran a vasúti testet.

Pályaáthidalás

l. Átjáró.

Pályaelemek

az asztronomiában, l. Elemek.

Pályafelvigyázó

vasúti altiszt, ki az osztálymérnökség segédszemélyzetéhez tartozik. Teendője a vonalszakaszán (10-14 km.) előforduló pályafentartó munkák végrehajtása, a munkások ellenőrzése és elszámolása; a pályaőrök oktatása és ellenőrzése stb.

Pályafentartás

(franc. maintenance, maintien de la voie; ném. Bahnerhaltung). A vasúti testnek, különösen al- és felépítményének (l. o.) állapotját a vasúti közlekedés biztosítása végett soha meg nem szünő folytonosságban kell felügyelni, gondozni és javítgatni, illetbe jókarban fentartani. A fentebb jelzett működést a pályafentartó osztály teljesíti. Ennek törzse a mérnöki kar, segédszemélyzete az irodákban alkalmazott számtisztek és díjnokokon kivül a pályafelvigyázók és pályaőrök. A m. kir. államvasutaknál minden üzletvezetőségben van egy pályafentartó ügyosztály több felügyelő mérnökkel, kik mint vonalbiztosok több osztálymérnökséget (l. o.) ellenőriznek. Az osztálymérnökségek az önálló külső hivatalok, melyek a végrehajtó szolgálat vezetői. A pályafentartó osztály költségvetése három részre oszlik. Zöme a rendes fentartási költségelése; azután külön engedélyeztetnek a meglevő épületek átalakításai, végre beruházás címén az új építkezések.

Pályaház

l. Csarnok és Fölvételi épület.

Pályakilométer

vasutakon a pálya hossza, kilométerekben kifejezve. A különböző teljesítmények viszonylagos megitélésekor is alapul e hosszakat vesszük (l. Haszonkilométer és Haszonvonatkilométer). Különbséget kell tennünk azonban a vasútnak építési hossza, üzemi hossza és végre díjszabási hossza között. Első alatt értendő az illető vasútnak a kezdő pontjától egész végső pontjáig mért hossza; az üzemi hossz ellenben az a hossz, amelyre ugyanazon vasútnak üzeme kiterjed, amelyen tehát a vontatást végzi. E hossz eltérő az előzőtől, mert p. gyakran egyik vasút a másikba nem állomáson, hanem nyilt pályán torkollik be, közösen használván az állomásig terjedő vonalrészt. A forgalmi teljesítmények viszonyszámait mindig az üzemi hossz alapján állapítják meg. A díjszabási hosszat az állomások között fennálló távolságok kikerekítése módosítja.

Pályakocsi

kisebb, a vasúti, különösen pályafentartó anyagok szállítására használt járómű, melyet kézierővel tolnak. A síkjellegü vonalakon levőknek nincsen fékjük, a nagyobb esésü vonalakon azonban csak fékorsóval felszerelt nehezebb járóművek használata türhető.

Pályaorvos

A vasutak személyzetének egészségügyi ellátása kormányrendeletekkel van szabályozva. Tekintettel a bekövetkezhető balesetekre, nálunk megkivántatik, hogy fővonalakon minden 30 km. vonalnak külön P.-a legyen. Még a jelzésekben is (l. o.) vannak e tekintetből hivójelek fölvéve. A P.-okat a betegsegélyező-egyesület fizeti.


Kezdőlap

˙