(Mk 11, 1-11; Lk 19, 28-40; Jn 12, 12-19)
Jézus szamárháton történő dicsőséges
jeruzsálemi bevonulása ellenpontját alkotja a Golgotához
vezető útnak, amelyet a súlyos kereszt alatt tett
meg. Az egyház felkészül az Úr szenvedésének
'megemlékezésére', de ezt úgy teszi, hogy közben
elővételezett módon a feltámadás dicsőségére
(hozsanna) is utal. A jelenet, amelyet az evangélisták egyöntetűen
beszélnek el, Jézus hivatalos bemutatkozása nemzete
számára, egyben olyan felhívás, amellyel a
keresztény közösség még egyszer megszólítja
a zsinagóga tagjait, hogy fogadják el a dávidi messiást
(vö. 23, 37-39).
Az epizódszerű esemény eredeti formája és
kronológiai beilleszkedése Jézus misztériumába
bizonytalan.[2]
A jelenlegi újraszerkesztett szöveg a zsidó liturgikus
ünneplések (a húsvét és talán a
templomszentelési ünnep) kereteibe illeszkedik. Máté
alkotása két jelenetből áll: a jeruzsálemi
bevonulás (1-11. v.) és a templom megtisztítása
(12-16. v.). Mindez egyetlen nap alatt játszódik le, amely
a Betániába való visszatéréssel (17.
v.) zárul, ahonnan a menet elindult (1. v.). Az evangélisták
kötelességüknek tartják annak említését,
hogy a rendezvényt maga Jézus akarta és szervezte
(1-7. v.). Ez igazolja messiási öntudatát, a helyzet
feletti uralmát, tekintélyét és azt, hogy felette
áll ellenségeinek. Máté ugyanis kiemeli, hogy
a tanítványok úgy cselekedtek, 'ahogy parancsolta
nekik' (6. v.). A Jézusnak való engedelmesség egyébként
a tanítvány jellemző tulajdonsága. A megnevezés
(«az Úr»: 3. v.), amelyre az üdvözítő
a 'két' tanítvány küldésekor igényt
tart, az egyháznak a feltámadott Krisztusba vetett hitére
utal. Miközben a közösség felidézi a történeti
Krisztus életének egyik jelentős epizódját,
a dicsőséges Krisztussal (az Úrral) való közösségét
is meghirdeti. Az esemény, amelyet elbeszélni szándékozik,
önmagában véve érthető, de az evangélista
szokása szerint szükségét érzi, hogy két
szentírási idézettel is megvilágítsa.
Ezek az Iz 62,11 («mondjátok meg Sion leányának»)
és a Zak 9,9 (a béke királyáról szóló
rész). «Sion leánya» a prófétai
hagyományban az eszkatologikus Izrael megszemélyesítése.[3]
Ebben az esetben Jeruzsálem lakóit jelenti. A Zak 9,9-ben
az «örvendj Sion leánya» mondat áll. Máté
elhagyta e bevezetést, és az Iz 62,11 formuláját
használta fel. Úgy érezte, nem kell a várost
örömre szólítani, amikor hamarosan ítélet
hirdettetik felette. Izajás szövege halasztást nem tűrő
felhívásul («mondjátok meg») szolgált
a választott nép számára, éspedig az
egyik legtekintélyesebb próféta részéről.
A Máté által idézett zakariási szöveg
eredeti helyén részletesebb, de az evangélista csak
azokat a részeit idézi, amelyek illenek mondanivalójához.
Szándékosan elhagyja az «igaz és diadalmas»
jelzőt, nehogy valaki hódítóra vagy hadvezérre
gondoljon. Erőszakra ugyanis nemcsak a győzelemhez van szükség,
hanem akkor is ehhez kell folyamodni, ha az ember igazságot tesz.
Jeruzsálem Dávid városa, de régóta pogányok
uralják. Falai között újra megjelenni látja
saját királyát, akit már az legősibb
időkben is megígértek (vö. 2 Sám 7,14).
Jelenleg idegen királyok uralják, végül azonban
visszakapja tulajdon fejedelmét. Mindazonáltal, hogy ebben
a tekintetben ne maradjanak tévedések, e király alázatosan
és szelíden közeledik, vagyis azt mondhatjuk (vö.
20,28; 12, 18-21), hogy nem úrként, hanem alárendeltként
érkezik. A szelíd (praüsz = anaw = szegény,
szelíd: vö. 5, 3-4 és 11,29; nem nagy, nem hatalmas)
jelző, amelyet a király (baszileusz) cím mellett
visel, szokatlan az udvari évkönyvekben, még Júda
királyainak esetében is. Máté szerint Jézus
inkább a szegények (anawîm) királya,
mintsem a Dávid király kíséretét alkotó
(vö. 2 Sám 1, 19.21) erőseké (ghibborîm).
Fegyvere a szelídség: ezzel kell legyőznie a bűnösök
gőgjét, s főleg visszaadni a reményt a kicsinyeknek
(vö. 18, 1-6), a szegényeknek (Mt 5, 3-4; 11, 28-30) és
az elnyomottaknak. Az általa használt hátasállat
illik ehhez a küldetéshez. Ez az egyszerű állat
(vö. Ter 49,11), a szelídség mintaképe, kevéssé
illik egy harcos királyhoz. Az ilyesfajta uralkodót inkább
vágtázó harci ménen ülve ábrázolnák,
amint ezt az ősi ikonográfia is igazolja.[4]
A messiás nem nemzeti szabadítóként, hanem
a béke királyaként vonul be Jeruzsálembe.[5]
Jézust, a messiás királyt, a próféta
is meghirdette. Ám a várakozásokkal ellentétben
nem azért jön, hogy a «Sion leányában»
megszemélyesített jeruzsálemi lakóknak megadja
az ellenség feletti győzelmet, hanem hogy üdvösséget
és isteni barátságot közvetítsen. Máté
a rendelkezésére álló próféciához
hűen két állatot említ, hogy az orákulumnak
'betű szerinti' beteljesülést biztosítson.[6]
A bevonulás messiási jelentőségét
a nagy számú sokaság jelenléte (ez csak Máté
megjegyzése), az emberek cselekedetei (a ruhák 'leterítése',
a faágak útra szórása) és a felkiáltások
is hangsúlyozzák. Amikor a tanítványok és
a tömeg tagjai felsőruhájukat a málhás
állatra, illetve az útra terítik, valójában
Jézus méltóságát emelik ki.[7]
János (12,13) hozzáteszi, hogy az emberek pálmaágakat
is lengetnek. Máté a Márk által említett
lombozat vagy zöld növényzet (11,8) helyett ágakról
beszél, amelyeknek leveleit szórták az útra.
Ez az esemény a Zsolt 118, 25-26 verseit idézi, és
a sátoros ünnep alkalmával végzett szertartásokra
emlékeztet.[8]
Ilyenkor a nép pálma vagy egyéb 'szent' (lubab)
növények ágait lengetve körmenetben ment fel a
templomhoz, miközben a 118. zsoltárból vett részeket
énekelt. Úgy látszik, ehhez hasonló szertartásokat
végeztek a templomszentelés ünnepén is (vö.
2 Mak 1,9; 10,6). A sátoros ünnep a pusztai tartózkodásra,
vagyis az Egyiptomból való kivonulásra és szabadulásra
emlékeztetett. Ünneplése a népi és a hivatalos
messiásvárást tartotta ébren. Az egyház
ebbe a környezetbe illesztette az izraelita közösségnek
szóló krisztológiai meghirdetését. Tömörebb
és hatékonyabb módon talán nem is közölhette
volna vele üzenetét.
A felkiáltások megerősítik a szóban
forgó bevonulás jelentését. A kiáltás
irodalmi műfaji elemként a királyi trónra emelések
rítusának része (vö. 1 Kir 1,39). A tömeg
jókívánságát a Zsolt 118,25-ből
vett héber hoshî'anna kifejezés adja vissza,
amelyet a zsoltárból hiányzó «Dávid
fia» megnevezés egészít ki. A «hozsanna»
eredetileg esedező, könyörgő kiáltás
volt («add meg az üdvösséget»), idővel
azonban az öröm és a messiási várakozás
kifejezőjévé lett. A «Dávid fia»
megnevezést a Zsolt 118,26-ban szereplő körülírás
(«Áldott, aki jön az Úr nevében»)
mérsékli és helyesbíti. A félreértéseket
elkerülendő az evangélista elhagyja a Mk 11,10 szövegét
(«Áldott a mi atyánknak, Dávidnak eljövendő
országa»). Jézus Dávid fia, de itt is hozzáfűzhetjük:
országa nem e világból való (vö. Jn 18,36).
A hoszanna en toisz hüpszisztoisz (hozsanna a magasságban!)
befejező mondat is ezt a gondolatot hangsúlyozza. A bevonulás,
amely értelmezésében könnyen katonai parádévá
válhatott volna, valójában liturgikus körmenet,
amelynek keretében az üdvösségre vonatkozó
isteni ígéretek valóra válását
esdeklik, kérik a résztvevők. A messiás isteni
küldött, akinek az a rendeltetése, hogy magasságbeli
áldásokat nyújtson az embereknek, és nem földi
javakat.[9]
A menetben részt vevő sokaság valószínűleg
ugyanaz, mint amely Jerikótól kezdve kísérte
Jézust (20, 29.34). Máté ezt világosan megkülönbözteti
Jeruzsálem lakosságától, amely semlegesen,
szinte közömbösen szemléli az eseményeket.
Ez az előrenyomuló ünneplő sokaság immár
a vándorló egyházat jelképezi, amely hírt
ad a zsidóknak (10-11. v.) és a pogányoknak (vö.
28,19) «Dávid fiáról», az emberek üdvözítőjéről.
«Az egész város» (ami túlzás,
jóllehet megfelel annak a szándéknak, amely a nép
egészét be akarja vonni a messiás elvetésébe),
vagyis a jeruzsálemiek reakcióját drámai kifejezés
jellemzi (megrendült). Az eszeiszthé (megrendül,
felbolydul, izgalomba jön stb.) ige csak néhány alkalommal
(csupán háromszor) szerepel az Újszövetségben,
és az eszkatologikus idők kezdetét kísérő
jelenségek kifejezésére szolgál. A Mt 27,51-ben
a Jézus halálát kísérő földrengést
hirdeti, a 28,4-ben az őrök félelmét és
halálra rémülését a feltámadás
pillanatában (vö. 2, 3-7). A városnak ez a megrendülése
nem szeizmikus rengés, hanem lelki felbolydulás. Egész
Jeruzsálem rádöbben, hogy történelmének
utolsó pillanatához érkezett, rendkívüli
eseménnyel áll szemben: üdvözítőjével
vagy bírájával találkozik. Az emberekhez intézett
(«ki ez?») kérdése is ezt erősíti.
Jézusnak az a felszólítása, hogy «Sion
leánya számára» hirdetni kell messiásának
eljövetelét, abban az evangelizálási kísérletben
talál visszhangra, amellyel a felvonuló sokaság próbálkozik
a jeruzsálemi lakosokkal szemben. A sokaság által
adott magyarázat vagy meghirdetés azonban kiábrándító.
A messiást Galileából származó názáreti
prófétaként mutatja be. A próféta cím
nem túlzottan világos: Máté ezt ugyanúgy
tulajdonítja Keresztelő Jánosnak (11,9; 14,5; 21,26),
mint Jézusnak (16,14; 21,11; 21,46). Ráadásul az előfutárról
azt mondja, hogy még a prófétánál is
nagyobb (11,9). A Názáretre és a Galileára
történő utalás azt a célt szolgálja,
hogy hitelét rontó árnyékot vessen az üdvözítő
alakjára. A názáretiek visszautasították
őt (13,57), a jeruzsálemi lakosok rideg fogadtatásban
részesítik, mielőtt végérvényesen
elutasítanák (23,37). Általánosan elterjedt
volt a vélemény, hogy Galileából és
Názáretből semmi jó sem jöhet (vö.
Jn 1,46). Máté a 2,23-at leszámítva (ahol származását
biblikusan akarja alátámasztani) nem nevezi Jézust
názáretinek vagy galileainak: ha ez a cím előfordul,
mindig ellenségei ajkáról hangzik el (26,69). Amikor
galileai szolgálatáról beszél, szükségét
érzi, hogy ezt szentírási idézettel igazolja
(vö. 4, 15-16). Ebben a helyzetben azonban az evangélista a
sokaság ajkára adja a magyarázatot. A jeruzsálemiek
csodálkozását és botránkozását
kiváltó «názáreti próféta»
azonos azzal a személlyel, akit kissé fentebb Dávid
fiának neveztek. Alacsony származása ellenére
ő Izrael valódi messiása, és a jeruzsálemi
zsidóknak el kell őt fogadniuk, ha el akarják nyerni
az üdvösséget. A válasz, amelyet a sokaság
ad «Sion leányának», polemikus élű
felelet, egyben figyelmeztetés is. Ám nem csupán fenyegetés,
hanem aggódó felszólítás is a názáreti
Jézus szegény és alázatos messianizmusának
elfogadására.
Az evangélista szerint ez a zsidóság fővárosába
történő bevonulás a legnagyobb (a többit
is egybefoglaló) jel, amelyet Jézus felmutat nemzetének.
Galileában egyszerűen, szinte lopakodva jelent meg, elutasított
minden időszerűtlen címet, de Jeruzsálem legfőbb
vallási hatalmasságai előtt másként
viselkedik. A Krisztus-király hivatalos bemutatása a római
helytartó részéről a negyedik evangélista
szerint is (Jn 19,14) Jeruzsálemben történik. Itt ugyanezt
a menet résztvevői, Galilea félig pogány lakosai
teszik meg. Mindkét bemutatást elutasítás követi,
de az eseményt már nem lehet kiradírozni a zsidó
nép történelméből. Izrael csak akkor örökölheti
az üdvösséget, ha részt vesz majd a názáreti
messiásnak e dicsőséges bevonulásában
(Mt 23,39).[10]
(Mk 11, 15-17; Lk 19, 45-46; Jn 2, 13-17)
A jeruzsálemi bevonulás Márknál a szent hely
egyszerű megtekintésével zárul (11,11), Máténál
azonban a templom megtisztításával fejeződik
be. János, hogy ne vezesse be a messiást a templomba ennek
megtisztítása előtt, a ceremóniát a
nyilvános működés elejére helyezi (2, 13-22).
Máté ugyanezen oknál fogva a pálmák
napjára teszi, amikor Jézus már készen áll
első, hivatalos bevonulására.
A pénzváltók és a kereskedők kiűzésének
cselekménye (12. v.) a jeruzsálemi vallási folklór
fényében válik érthetővé. Húsvét
közeledtével a templom környékén hemzsegtek
a különféle kereskedők. Az udvarokon, az oszlopcsarnok
tövében árulták mindazt, ami hasznos lehetett
az áldozatbemutatáshoz (negyed ökröket, bárányokat,
galambokat) és az adományokhoz (lisztet, olajat, bort, tömjént
stb.). Számos váltóhelyet is rögtönözni
kellett a pogány monéták zsidó pénzre
(sékelre, 1/2 sékelre vagy 1/4 sékelre) váltásához,
mert hivatalosan csak ezeket fogadták el adomány vagy adó
gyanánt. Jézus bizonyára más alkalommal is
tanúja volt e látványnak, de bölcsen hallgatott.
Most azonban elérkezett a felszólalás és a
cselekvés pillanata. Közbelépése feltehetően
kevésbé volt látványos: mérsékeltebb
lehetett, mint ahogyan ezt az evangélisták (különösen
János) leírják. Az asztalok felforgatása, a
korbács használata (Jn 2,15) megfelelhet a valóságnak,
de az is lehet, hogy irodalmi kifejező eszköz az üdvözítő
buzgóságának, illetve az általa szándékolt
tanításnak kifejezésére. A kereskedők
kiűzése nemcsak a szent helyen történő
kereskedés elleni tiltakozás, hanem olyan új rendnek
meghirdetése is, amelyben a rítusoknak, a különféle
áldozati felajánlásoknak nincs már helyük.
Az Atyát nem szertartásokkal kell tisztelni, - mondja másutt
(7,21); most pedig hozzáteszi, hogy nem is adományokkal.
A kultusz önmagában véve hamis, mondja a szamariai asszonynak,
mert Istent lélekben kell imádni (Jn 4, 21-24), s hamarosan
magának a templomnak pusztulását is meghirdeti (24,2).
A papok saját érdekeiket űzve használják
a szent helyet, sőt még (az üdvösség szempontjából
'haszontalan dolgok' árusításával) Isten nevével
is visszaélnek, hogy könnyű hasznot húzhassanak.
Jézus az Ószövetség prófétáinak
nyomában jár, akik gyakorta helytelenítik (az árvák,
az idegenek és az özvegyek iránti jótettekről
megfeledkező) honfitársaik felszínes, formalista jámborságát.
Közvetlenül a kultikus tárgyak árusait támadja,
közvetve azonban magukat a kereskedelemhez kötött rítusokat
ítéli el. Isten háza nem lehet más, mint az
ember és az Isten találkozásának színhelye.
Cselekedetét kísérő vagy magyarázó
szavait (13. v.) az Iz 56, 6-7-ből veszi. Máté elhagyja
a pogányokra («minden nép számára»)
történő utalást. Ennek okát nem mondja
meg, de megállapíthatjuk az összefüggésekből.
Ha hamarosan meghirdettetik a templom pusztulása, itt nem lehet
megjelölni minden nép számára az imádság
középpontjaként. Attól a pillanattól fogva,
hogy eljött az, aki nagyobb a templomnál (Mt 12,6), a jeruzsálemi
szentély szerepe lejárt. Ebben a zsidó-ellenes beállítású
ötödik részben az evangélista mindent elhallgat,
ami a szentély dicséretére válna. A templomot
az imádság helyeként feltüntető izajási
idézettel Jézus szembeállítja Jeremiás
egyik mondását (7,11), amely az Úr házát
rablók barlangjaként mutatja be. Az eredeti szöveg azoknak
babonáját ítéli el, akik úgy hitték,
hogy a templom szabályszerű látogatásaival ellensúlyozni
lehet a tisztességtelen életet. Jézus most ezt a részletet
alkalmazza a kereskedőkre: vagy azért, mert a közvélemény
'rablóknak' tartotta őket, vagy azért, mert üzérkedéseikkel
megfosztották Istent dicsőségétől.[11]
Ennek az első jeruzsálemi megjelenésnek alkalmával
Jézus nemcsak tekintélyét mutatja meg, hanem csodákat
is művel (14. v.). Az evangélisták közül
egyedül Máté emlékezik meg a fügefa megátkozásán
kívül a szent helyen végbevitt csodákról.
A vakok és a bénák meggyógyítása
(vö. 11,5; 15, 30-31) a messiási program része (vö.
Iz 35, 5-6). A vakokat és a bénákat kiközösítő
dávidi Jeruzsálemmel (vö. 2 Sám 5,8; Lev 21,18)
ellentétben az új Jeruzsálemben mindenféle
rászoruló ember menedéket talál. Jézus
kiűzi a kereskedőket, de befogadja a szegényeket és
az alázatosakat, akik hittel 'közelednek' felé. Az árusok
elleni cselekedete azt a benyomást kelthette, hogy kérlelhetetlen
bíró; a vakokkal és a bénákkal tett
csodái azonban azt igazolják, hogy könyörületes
orvos. Megtisztítja a templomot és kiűzi meggyalázóit,
de ezt az erőszakos tettét a szegények és a
szenvedők iránti könyörület cselekedeteivel
ellensúlyozza.[12]
A csodák az üdvözítő messiási voltának
jelei, ezért csodálkozó kiáltást váltanak
ki a 'gyermekekben'. Ezek Jézus követőinek csoportját
alkotják: ők a szegények és az alázatosak,
akik mindig készek meghirdetéseinek befogadására.
Ebben az esetben váratlanul kitörő hitvalló kiáltásuk
az általánosan messiásinak tekintett Zsolt 8,3 orákulumának
beteljesülését igazolja. A gyermekek örömteli
kiáltásait eltompítja és elfojtja a nép
vezetőinek közbelépése. Máténál
ez az első alkalom, hogy a főpapok «személyesen»
is színre lépnek (15-16. v.). A zsidó hatóságokat
a különféle jelek (a diadalmas bevonulás, a sokaság
rituális vallomásai, a kicsinyek kiáltásai)
sem győzik meg Jézus messiási mivoltáról.
Valamiféle ellenpártként emelik fel tiltakozó
szavukat, azt várják a prófétától,
hogy cáfolja meg a gyermekek kiáltásait, az üdvözítő
azonban nem teljesíti követelőző kérésüket.
A 'messiási titok' és a galileai szolgálat folyamán
foganatosított óvintézkedések ideje lejárt.
Jézus nemcsak, hogy nem cáfolja a gyermekek állításait,
de kiáltásukat a gondviselés intézkedésének
tekinti. A gyermekek, a kicsinyek most és mindenkorra a nagyok,
a jeruzsálemi tömeg helyébe lépnek, amely kissé
előbb azért hagyott fel dicsőítő felkiáltásaival,
mert megtudta, hogy a próféta Názáretből
származik. A Zsolt 8,3, amellyel Jézus a gyermekek lelkesedését
igazolja, az ellenfelek burkolt, de kemény elítélését
is tartalmazza. A zsoltár szereplőjéhez hasonlóan
azért fogadja el a kicsinyek dicsőítő kiáltásait,
hogy összezavarja ellenfeleit, «elnémítsa az ellenséget
és a bosszúállót». Meg akarták
őt félemlíteni, de kihívó és
elítélő magatartást kaptak válaszul.
A hivatalos Jeruzsálem nem ismeri el Jézust, és
elutasítja az általa felkínált üdvösséget.
Ez a megoszlás csak növekedni fog mindaddig, míg Jézus
célba nem ér.[13]
(Mk 11, 12-14.20-26)
A szöveg epizód benyomását kelti, valójában
azonban példázat. Máté szerint Jézus
kora reggel Betfagéból ('Fügeházáról')
vagy Betániából visszaindul Jeruzsálembe, nyilvánvalóan
övéi társaságában. Az evangélista
gondosan kiemeli, hogy váratlanul rátör az éhség.
Ez a második eset, hogy ilyesmiről megemlékezik az
evangélium (vö. 4,2). Valószínű azonban,
hogy ez inkább az éhség jelképes értelme
miatt történik, és nem Jézus valamilyen elemi
szükségletének felidézése végett.
Úton van Jeruzsálem felé, és nagyon vágyakozik
arra, hogy begyűjtse az Isten népe körében végzett
ezer éves prófétai igehirdetés gyümölcseit.
Ez a vágya meghiúsul, amint ezt a helyzet is sejteni engedi.
Előfordulhat, hogy ő maga világította meg tanítványai
számára szimbolikus cselekedettel Izrael hűtlenségének
tényét. Márk (aki megemlíti, hogy még
nem volt fügeérés ideje: 11,13) és a csupán
a terméketlen fügefáról szóló példázatot
(13, 6-9) ismerő Lukács alapján erre következtethetünk.
A prófétáknál is előfordult, hogy az
izraelita nemzetet valamilyen növénnyel ('szőlővel',
'fügével': vö. Iz 5, 1-7; Jer 8,13; Ez 15,6) jelképezték.
Ugyanezt tette a Keresztelő is (3,10).
A cselekedetet, amelynek jelentése önmagában véve
nem egészen nyilvánvaló, Jézus olyan szavakkal
kísérte, amelyeket ha nem írnak le az evangéliumban
és nem Jézus ajkára helyezik, szitkozódásnak
minősülnének. Máté nem riad vissza attól,
hogy a fügefára átkot szóró szavakat tulajdonítson
a messiásnak, ami már önmagában véve is
érthetetlen dolog, és képtelenséggé
válik, ha figyelembe vesszük, hogy ez a fa valamilyen népet,
ráadásul saját nemzetét jelképezi. Az
állítás súlyát enyhítendő
nem szabad megfeledkeznünk a szöveg által tükrözött
új történelmi helyzetről, a keresztények
és a zsidók közötti vitákról, amelyek
(lehet, hogy akaratlanul) gyakorta polemikus hangvételűvé
váltak. Az ilyen jellegű kijelentés azonban még
egy keresztény ember ajkáról is zavaró (főként,
ha az első idők keresztényeire gondolunk). Lehetséges,
hogy a szöveg tartalmazta nehézség eloszlatásához
a sémita stílust és az egyház apologetikus
törekvéseit kell figyelembe vennünk. A szent szerzők
gyakorta elvonatkoztatnak a személyes (egyedi vagy kollektív)
felelősségtől, és minden jót vagy rosszat
közvetlenül Isten intézkedéseivel, kegyelmi közbelépéseivel
vagy (büntető) igazságosságával magyaráznak.
Az eredetek egyháza úgy gondolta, hatékonyabbá
válik igehirdetése, ha az izraelita nemzet pusztulását
a Krisztus elutasítása miatti isteni fenyítékként
vagy büntetésként tünteti fel, és nem az
ezt kiváltó történelmi okokkal magyarázza.
Nem az emberek döntenek sorsuk jóra vagy rosszra fordulását
illetően, hanem a jutalmazó vagy büntető Isten.
Az ezt az üzenetet halló emberben kiváltott nagy, szent
félelemnek (rettegésnek) azt kellett volna szolgálnia,
hogy visszatartson minden hűtlenségtől, hitehagyástól
és kötelességszegéstől. A 'fügefáról
szóló példabeszéd' alapjában véve
az állhatatosságra, illetve a hittől való eltántorodás
veszélyeire vonatkozó tanítás. Ez történik
minden fával, amely nem hoz gyümölcsöt - figyelmeztetett
korábban Máté (vö. 7,19).
A tanítványok kérdése (a 20. v. Máté
szerkesztői megjegyzése) alkalmat ad az evangélistának,
hogy felidézze Jézus két mondását: az
egyik (amely a 17,20-ban elővételezett módon van jelen)
a hitre vonatkozik (21. v.), a másik az imádságra
(22. v.). Az állítások ebben az esetben is buzdító
és nem teológiai jellegű kijelentések. A hit
képes arra, hogy egyetlen pillanat alatt kiszárítson
valamilyen növényt, vagy felemeljen és a tengerbe vessen
egy hegyet. E tanítás hiperbola, amely az Istenbe vetett
hit és bizalom erejének kiemelésére szolgál.
Az Úrral kapcsolatban levő keresztény abban a helyzetben
van, hogy részesülhet erejéből. Ez a megjegyzés
azonban inkább az alkalmi apologetika és nem a tények
valóságának visszhangja. Olyan korban, amelyben a
csodás események tanúsítják legjobban
Jahve jelenvalóságát, a csodatettek legbiztosabb jelei
a vele való közösségnek. Ha ezek hiányoznak,
ez azt jelenti, hogy az embernek nem erős az Istennel való
kapcsolata, a hite, vagyis az a feltételezése, hogy Isten
létezik és az ember rendelkezésére áll.
Isten valóban együttműködik az emberrel, de talán
nem ilyen olcsón. Ha igaz, hogy ő a bajok megszűnését
az egyszerű segítségkéréstől tette
függővé, ezeknek régen el kellett volna tűnniük.
Ezzel szemben a legelemibb fogyatékosságok továbbra
is zavarják az ember útját, és nem azért,
mert nem kérte eléggé Isten segítségét
(aki mindenkiben jelen van, és minden támogatást megad
kérés nélkül is), hanem mert nem mozgósította
valamennyi emberi erőforrását. Isten mindig az emberrel
van, fáradhatatlan atyaként kész arra, hogy minden
segítséget megadjon, de nem kisebbíti gyermekei szabadságát
és méltóságát. Az imádság
továbbra is megőrzi pótolhatatlan szerepét
a keresztény lelkiségben, de a szembesülés és
az Istenre figyelés mozzanataként, amely eszünkbe juttatja
a legjobb megoldásokat, és (mindenkor higgadt mérlegelés
eredményeként) arra képesít, hogy ezeket 'érvényre
juttassuk' nehézségekkel küzdő embertársaink
életében.[14]
(Mk 11, 27-33; Lk 20, 1-8)
A vizsgálódó kérdést a legfőbb
vallási (a főpapok) és világi vezetők
(a nép előkelő tagjai) teszik fel Jézusnak
(23. v.), akik a nagytanácsot alkotó három csoport
közül kettőt képviselnek. Jézus nem egyszerű
hívőként, hanem isteni küldöttként
lépett a templomba. A szentély eredeti szerepére emlékeztetvén,
prófétai orákulumra (Iz 56,7; Jer 7,11) hivatkozva
megpróbálta felforgatni az érvényben levő
kultikus rendet. A templomot az izraelita történelem folyamán
többször megszentségtelenítették. Élénken
élt még az emlékezetben az Antiokhosz Epihanész-féle
templomgyalázás (vö. 1 Mak 1, 20-24; Dán 9,27;
Mt 24,15), és mindenki várta az ettől való
tisztítás szertartását. Jézus cselekedetét
lehetett ilyesminek tekinteni vagy értelmezni, és úgy
látszik, így értették a főpapok és
a nép vezetői is. Természetesen nem arról van
szó, hogy elismerték Jézusnak ezt a fajta hatalmát
(exouszia). Inkább az volt a bajuk, hogy Jézus mindenféle
igazolás vagy (Istenre, illetve valamilyen tekintélyes mesterre
való) hivatkozás nélkül önmagának
tulajdonította ezt a képességet. Érdeklődésük
azonban valószínűleg sokkal átfogóbb:
azt a kérdést tükrözi, amelyet a zsidók
szegeznek a keresztényeknek Jézus messiási voltának
bizonyítékát illetően.
Krisztus védekezése a keresztény apologetikának
megfelelően Máté szerint a Keresztelőre vonatkozó
felfogás helyes megfogalmazásával kezdődik
(24-25. v.). Jézus már megkísérelte ezt egy
alkalommal az őt követő sokasággal (11, 7-15).
Az ellenjavaslat meglepi a kérdezőket, de eléggé
agyafúrtak ahhoz, hogy észrevegyék a nekik állított
'kelepcét'. Az általuk felhozott (illetve az evangélista
részéről nekik tulajdonított) okoskodás
a zsidók felelősségére vonatkozó keresztény
apologetika álláspontját tükrözi (26. v.).
Az evangélista szerint a messiásnak a zsidók vagy
legalábbis vezetőik részéről történő
visszautasítására nincs mentség. Lemondtak
arról, hogy megvizsgálják a személyeket és
a tényeket, amelyeknek tanúi voltak. Nem tudták felfogni
az üdvösség új és végérvényes
időszakának jeleit - mondotta már korábban
is az evangélista (16,4). Most azonban hozzá kell tennie,
hogy nem is akarták. A vezetőknek tulajdonított érvelés
azt a célt szolgálja, hogy megbélyegezze cinizmusukat,
hatalmi játékaikat, hitetlenségüket. Olyan emberek
ők, akiket nem az érdekel, hogy mit mondana vagy gondolna
Isten (mutatis mutandis Krisztus), hanem a nép, amelytől
részben hatalmuk függ. Azért maradhatnak ugyanis felszínen,
mert az emberek hisznek szerepükben. Ha ez a támaszuk megszűnne,
trónjaik is meginognának.
A vizsgálat azért indult, hogy megfékezze a galileai
prófétát, s főként a veszélyes
lázítótól távol tartsa, illetve megfélemlítse
a népet. Ha a kérdések azt eredményezik, hogy
valamilyen Mózes- vagy Törvény-ellenes állítást
is kicsalnak belőle, még jobb lett volna. Jézus azonban
kiábrándítja őket elvárásaikból,
ellenfeleit zavarba hozza, és hitelüket rontja a sokaság
szemében.
A két fiú (21, 28-32) [15]
Az első összecsapás a jeruzsálemi hatóságokkal
a messiás javára dőlt el (27. v.). Most ellentámadásba
lendül, de utalásait a példázat nyelvezetének
fátylaiba burkolja (21,28 - 22,14). A csupán Máténál
szereplő két fiúról szóló történetet
szerkesztői megjegyzés (32. v.) kapcsolja a szövegösszefüggésbe,
amely egységbe hozza a megelőző vitával (25-27.
v.). A szőlő hagyományosan Isten népének
jelképe, de a jelenlegi esetben valószínűleg
koreográfiai elem. A történet mondanivalója a
két fiúnak az atya akaratához való viszonyulásából
kerekedik ki. Az atya egyformán kötődik mindkét
fiához, és egyforma módon bánik velük.
Kétségtelen, jó ötlet volt a példázat
alkotójától, hogy a két fiúnak közös
származást (atyát) tulajdonított. Olyan utalás
volt ez, amely már önmagában véve is sértette
a zsidó fajelmélet híveinek érzékenységét.
Valamennyi ember egyenlő, mert ugyanaz (Isten) az atyjuk. Ám
voltak olyanok, akiknek erről nem volt tudomásuk, vagy makacsul
ennek ellenkezőjét állították. Ezek
közé tartoztak Jézus párbeszédbeli partnerei
is, akik úgy gondolták, ők Isten kedvelt barátai
(a 'választott nép' fiai), míg a többiek csupán
goyim (kutyák). A példázat először
ezt a témát helyezi reflektorfénybe, de a másik
tanítása még ennél is fontosabb. A két
fiúnak az Atyához való viszonyát az evangélista
formai és reális szempontból is megvizsgálja
(mert e két oldal nem minden esetben áll összhangban
egymással). A 'második fiú' formai szempontból
határozott, rideg 'nem'-mel válaszol («nem akarok»),
később azonban ténylegesen elmegy dolgozni a szőlőbe
(30. v.). Az első fiú alázatosan viselkedik. Az atyát
«úrnak» nevezi, ami a másiknak még annak
ellenére sem jutott eszébe, hogy az atya kedvesen («fiamnak»)
szólította őt. Szavai pontosak, helyesek, de beszédét
cáfolják tettei.
A példázat alkotójának kérdése
(«ki teljesítette a kettő közül az apja akaratát?»)
összefoglalja az evangéliumi erkölcsöt, és
különösen Máté erkölcstanát. Az
erkölcsi tanítást nem elegendő ismerni, elismerni,
hanem valóra is kell váltani (7,21). Vannak olyanok, akik
megállnak az első állomásnál (a formai
elismerésnél), de ezek csak látszat szerint fiak,
és nem valóságosan. Isten akaratát megtenni
annyi, mint életünkben és a történelemben
(mások életében) előbbre vinni (üdvözítő)
művét. Jézus nehéz programot valósít
meg, hogy hűséges maradhasson az Atya akaratához (vö.
4,4).
A példázat két (hamis és helyes) vallási
magatartást, Jézus hallgatóinak két csoportját
állítja szembe egymással: azokét, akik hallgatják
őt, de a hallott dolgokat nem váltják valóra,
és azokét, akik végül végrehajtják
a tanítást még akkor is, ha eleinte makacsnak bizonyulnak.
Lehetséges, hogy Máté még nem a zsidókra
a gondol, hanem saját közösségét tartja
szem előtt. Úgy látszik, hogy olyan (a helyes gyakorlatot
a helyes tanítás és a liturgia elé helyező)
témára tér vissza, amelyet már a hegyi beszédben
is megvizsgált (7, 13-27). Az első fiú magatartása
azokéra emlékeztet, akik mondogatják, «Uram,
Uram», de nem teszik meg az «Atya akaratát» (7,21).
Sokan beszélnek úgy, mint Krisztus, de csak kevesen cselekszenek
hozzá hasonlóan, Az engedetlen fiak (a rossz keresztények)
előbb-utóbb hitetlenekké válnak. Ilyenek a
Krisztus kortársaiként élő zsidók, illetve
Máté korában a zsinagóga tagjai is. A szőlő
képét az «Isten országa» kifejezés
váltja fel (31b-32. v.). A két fiú egyrészt
a (a «ti» személyes névmással jelölt)
zsidókat képviseli, másrészt az Isten népének
közösségéből mindeddig kirekesztett vámszedőket
és utcanőket. Az elsőszülött (Izrael) szemében
az utóbbiak elfajzott, talajvesztett fiak, valójában
azonban az evangéliumi tanítás kezdeti elutasítása
után teljességgel elfogadták azt, és követték
a krisztusi tanításból megismert Atya akaratát.
Az a szívélyesség vagy szeretet, amellyel Jézus
a nyilvános bűnösök felé fordult, megbotránkoztatta
világának és környezetének 'józan
gondolkodású' embereit, pedig ezek megváltoztatták
életüket, és így igazolták, hogy a Jézussal
való kapcsolatuk nem hátrányukra, hanem üdvösségükre
vált (31. v.).
A 32. vers a témát újra az előző
vita kerékvágásába tereli. A vezetők
nem voltak hajlandók hitet tenni a Keresztelő mellett. Ez
azonban nem akadályozza Jézust abban, hogy bemutassa irányvonalát
és missziójának sikereit. János «az igazság»
útján jött: ez a szó, amely a hegyi beszéd
kulcskifejezése (vö. 5, 6.10.20; 6, 1.33), végső
fokon az isteni akarathoz való ragaszkodásra utal, amelyhez
az előfutár hűséges maradt egészen a
vértanúságig. A messiáshoz hasonlóan
ő is a bűnösöknél talált megértésre,
befogadásra, míg a 'józan gondolkodású
emberek' (az 'igazak') elutasították. Olyan törvény
ez, amely mindig érvényes az ország munkásaira.
Isten nem tett igazságtalanságot népével, ez
azonban nem felelt meg elvárásainak.
A «menj, dolgozz ma» felszólítás azt
hangsúlyozza, hogy az atya a fiúra szándékozik
bízni a szőlő művelését és
karbantartását. Az események logikája alapján
a zsidóknak kellett volna előbbre vinni az evangelizálás
ügyét, de a történelem igazolta, hogy feladatuk
átszállt a pogányokra, vagyis a bűnösökre,
a megtért vámszedőkre. Az evangélista Jézus
hallgatóira és saját kortársaira egyaránt
ügyel. A «ti azonban ezt látva még később
sem gondoltátok meg magatokat, hogy higgyetek neki» (32. v.)
mondat olyan szemrehányás, amely a zsidóknak szól,
de minden kor hitetlen embereinek is. Máté szerint a Keresztelő,
Jézus és az egyház (az előfutár, a messiás
és művének folytatói) visszautasítása
egyetlen elutasítás. A próféták nemcsak
arra kapták küldetésüket, hogy felrázzák
a bűnösöket, hanem az 'igazakat', a biztosan álló
embereket is, vagyis mindazokat, akik bizakodtak szokványos vagy
szokássá vált Istenhez fűző kapcsolatukban.
A példázat mindezeket arra figyelmezteti, hogy folytonosan
és féltve őrizzék állhatatosságukat.
Mindenkiből lehet lázadó fiú, mint ahogy
bárki tanulékonnyá válhat. Az üdvösség
elérésében nincsenek kiváltságos helyek
vagy helyzetek. Az embernek szakadatlanul ébernek és elkötelezettnek
kell lennie.[16]
(Mk 12, 1-12; Lk 20, 9-19)
A példázat összefoglalja az üdvtörténetet
kezdeti (izraelita) szakaszától a végső (keresztény)
időszakáig, vagyis a prófétáktól
('a szolgáktól') kiindulva Krisztusig (a fiúig), akit
ellenségei (a szőlőművesek) halálra adtak,
de feltámasztatott, és Isten új népének
fejévé, az egyház épületének alapjává
tétetett. Máté közössége ebben a
példázatban látta saját létének
előzményeit és eredetét, ezért valószínűleg
gyakran újraolvasta ezt a részt.
A gazda bőkezű, türelmes és elnéző
úr. Azt mondhatnánk, szinte személyesen ülteti
a szőlőt, sövénnyel veszi körül (az
állatok ellen), és tornyot épít benne, hogy
védje a tolvajoktól. A szőlő nyilvánvalóan
nem a zsidóságot mint zsidó népet (a történeti
Izraelt) jelképezi, hanem az üdvösség ajándékát,
amelynek közvetítésére hivatott.[17]
A példázat kifejezéseivel élve azt mondhatjuk,
hogy Isten Izraellel indította útjára annak a (szőlőültetvény
által szimbolizált) tervnek megvalósítását,
amelynek egyben vagy főként az volt a rendeltetése,
hogy megváltoztassa ugyanennek a népnek magatartását,
mert különböznie kellett volna az összes többi
néptől (vö. Lev 19,2). A 'szőlő' és
az őrzésére hívott 'szőlőművesek'
egy és ugyanazon nép körében találhatók.
A példázat alkotója az Iz 5, 1-7 részletét
felhasználva mindenekelőtt azon fáradozik, hogy kiemelje
Isten szeretetét a szőlője iránt (vö.
Kiv 19,5). Isten ezt választotta ki a nemzetek közül,
Egyiptomból új földre telepítette át,
hogy nagyobb biztonságban lehessen az ellenséges támadásokkal
szemben. Főként azon fáradozott, hogy gyümölcsöt
teremjen. Ezért 'bérbe adta' munkások egy csoportjának.
A 'bérbe adás' kifejezést nem a valóság,
hanem a példázat belső logikája teszi indokolttá.
Isten ugyanis nem bérbe adta, hanem különleges emberekre
(a szőlőművesekre) bízta szőlőjének
gondozását. Egyezséget kötött velük
(a sinai szövetséget), amely azonban kegyelméből
fakadt, és nem szigorú igazságosságon alapult.
A megbízás megtiszteltetés volt, amelyért az
emberek nem fizettek, hanem egyszerűen elfogadták. Ezzel az
őrizetre adással kezdődik az üdvösség
izraelita szakasza. Isten (a gazda) ezután levonul a színről,
hogy nyilvánvalóvá tegye az általa alkalmazott
földművesek felelősségét, együttműködési
készségét és teljesítő képességét.
Ellenőrzései kiábrándító eredményeket
mutatnak. A szőlő fejlődik, termést hoz, de
a földművesek nem állják az egyezséget,
önkényesen cselekszenek, és ráadásul úgy,
mintha ők lennének a gazdák. A szolgák küldését
az evangélisták különböző módokon
mesélik el. Márk és Lukács három küldöttségről
beszél. Máté általánosabban fogalmaz,
de mindhárom elbeszélésnek ugyanaz az értelme.
A példázat szerzője nem azt akarja bemutatni, hogy
Isten hányszor lépett közbe a zsidó nép
történelmében, hanem azt, hogy érdeklődéssel
figyelte művének kibontakozását és fejlődését.[18]
A próféták feladata az volt, hogy megvilágítsák
az ígéret értelmét, s főként,
tökéletesebbé tegyék a nép erkölcsét.
Erőfeszítéseiket azonban nem koronázta siker.
Ellenszolgáltatásul többféle módon bántalmazták
vagy egyenesen megölték őket (34-36. v.). A zsidó
prófétaság történelme nem volt mindig
ilyen tragikus, de a példázat alkotója nem történész,
és csupán az álláspontját legjobban
alátámasztó mozzanatokat említi. A gazda szeretete
és a munkások gonoszsága egyetlen crescendo-ba
olvad, amely csúcspontját a fiú küldésében
és elutasításában éri el. A küldés
Isten részéről az utolsó, vagyis a legfőbb
kísérlet arra vonatkozóan, hogy a munkásokat
jó útra térítse. A részükről
történő elutasítás pedig olyan gaztett,
amely összefoglalja múltbeli cselekedeteiket. A messiás
az őt megelőző isteni küldöttek nyomában
jár, de mindegyiküktől különbözik, mert
sajátos szálak fűzik a gazdához. Lezárja
a próféták, az egyszerű szolgák sorát,
és megnyitja a fiú, az üdvösségtörténet
végső szakaszát. Amikor az atya már fiát
is odaadja, nem tud mást nyújtani. A fiú halálának
helyét részletező magyarázat minden kétséget
eloszlat arra vonatkozóan, hogy kiről is van szó (18.
v.).[19]
A földművesek törekvése, hogy kisajátítsák
a szőlőt (nem ismeretlen cselekmény az ősi
jog világában), a zsidóknak azt a törekvését
jelzi, amellyel saját hasznukra akarják fordítani
a letéteményként birtokolt ígéretet.
A kisajátítási törekvés egyenértékű
a messiási eszme nacionalista értelmezésével.
Jézust alapjában véve azért utasították
és ítélték el, mert veszélyeztette a
zsidó nemzet sorsát (vö. Lk 23,5; Jn 11,48).
Az izraeliták úgy gondolták, hogy az állítólagos
messiás félreállításával biztosították
jövendőjüket, valójában azonban saját
sorsukat pecsételték meg (41. v.). Máté a Jézussal
tárgyaló emberek (a főpapok és a nép
vezetői) ajkára adja a szőlőművesek,
vagyis a saját nemzetük ellen hozott ítélet megfogalmazását.
Történeti síkon ennek nincs nagy valószínűsége,
de apologetikus és pasztorális szempontból nagy jelentőségű
és hatékony eljárás. A keresztények
Izrael sorsában a messiás elutasítása miatti
isteni büntetést vélték felfedezni. Ez a látás
azonban nyilvánvalóan a történelem teológiai
értelmezése, amelynek nincs sok köze az események
valódi alakulásához. A szent szerzők a történelmi
események (erkölcsi) tanulságainak leszűrése
érdekében nem riadnak vissza attól, hogy bosszúálló
érzelmeket tulajdonítsanak Istennek. Mivel Izrael elutasította
a messiást, Isten visszavonja tőle áldásait,
sőt elveti, és (a megtorlás törvényének
megfelelően) megfosztja az üdvösségtől.
Ez az elgondolás azonban valószínűleg csak keresztény
feltételezés, és nem valódi isteni szándék.
A példázat arra a veszélyre helyezi a hangsúlyt,
amelyet a hitetlenség, a hitehagyás jelenthet a hívő
számára. Így a büntetés említése
esetleg azt a célt szolgálja, hogy visszariassza ettől
a hívőt. Az egyház félelmetes ellenfélnek
tekinti Izraelt (a zsidó közösséget), ezért
az Isten által elvetett és fenyített közösségként
tünteti fel a hívők számára. Lehetséges,
hogy ennek az eljárásának megvan a maga (gyakorlati
vagy pasztorális) értéke, de hibás, amennyiben
Istent bíróként vagy ítéletvégrehajtóként
mutatja be.
A szőlőművesek utolsó gyilkossága
nem zárja le a történelmet, hanem kettős (krisztológiai-egyháztani)
úton lendíti tovább. A szerző nemcsak a fiú,
hanem a szőlő sorsát is figyelemmel kíséri.
Ez nem válik elhagyatottá, és még kevésbé
pusztul el (miként ez az Iz 5, 3-7 párhuzamos énekében
történik), hanem csak a szőlőművesek vesznek
el, és helyükre szorgalmasabb és hűségesebb
emberek kapnak meghívást (41. v.).
A halál nem teszi tönkre a fiú művét,
hanem megnyitja a diadalához vezető utat. Krisztus elvetésének,
illetve felmagasztalásának szentírási megvilágítása
a Zsolt 118, 22-23-ból származik.
A megalázott és megölt messiás feltámadása
napjától kezdve az egyház épületének
zárókövévé válik: «Ő
lett a sarokkő, amelyet ti, az építők, megvetettetek,
és nincsen üdvösség senki másban»
- mondja majd Péter a nagytanács előtt elhangzó
beszédében (ApCsel 4,11; vö. 1 Pét 2, 4.7). A
szentírási használat által szentesített
kő képe[20]
a messiás személyes sikereire emlékeztet, de főként
közösségi szerepére. Jahve Izrael sziklája,
mert ő ad biztos alapot a népnek. Ehhez hasonlóan
létezik a messiási közösség is a feltámadt
Krisztus erejében és fog élni magában a Feltámadottban.
Ő sarokkővé váló alapkő. Ezért
nem látható kívülről az egyház
épületének homlokzatán, hiszen ennek belső
eleme és fenntartó elve. Az üdvösség isteni
műve immár maga Krisztus. A szőlő képét
az épület jelképe váltotta fel, amelynek alapja
Jézus személye.
A 43. v. megjegyzésében ('elvétetik tőletek
az Isten országa, és más népnek adatik') az
első evangélista megmutatja, hogyan alkalmazza a szöveget.
Az ígéret az Isten országának beiktatásával
válik valóra a történelemben. Ezt az országot
mindenekelőtt Izraelnek hirdetik meg és kínálják
fel (vö. 3,2; 4,17; 10,7). Amikor pedig Izrael ezt visszautasítja,
Isten nem áll el szándékától, hanem
olyan népnek (ethnei) kínálja fel, amely a
régi közösség helyébe lép. A keresztényeknek
nem kell idegeneknek és jövevényeknek érezni
önmagukat, mert ők Isten valódi népe, ők
az igazi Izrael. Nem véletlenül vagy önkényesen
kerültek az üdvtörténetbe, mert ugyanaz az Isten
hívta meg őket, aki kiválasztotta, majd bűnei
miatt elvetette Izraelt. Jelenleg a keresztények alkotják
a választottak 'népét' (vö. Dán 7,27),
a «szent (és hozzátehetjük: királyi, papi)
nemzetet (ethnosz)» (1 Pét 2,9). Máté
nem az új Isten népét alkotó tagok bemutatásán
fáradozik, hanem e nép üdvözítő küldetésének
megfogalmazásán.[21]
Ezzel az egyháztani távlattal fejeződik be a példázat,
de az evangélista buzdító szándékú
alkalmazást is hozzáfűz.
A 44. vers kétségesnek látszik, de összhangban
áll az olyan lelkipásztorok célkitűzéseivel,
mint amilyenek az evangélisták voltak. A szőlő
új őrzőinek is nagyon vigyázniuk kell, nehogy
megismételjék elődeik hibáit. Gyümölcsöztetni
kell az adományokat és a kapott feladatokat. Ragaszkodva
ahhoz a sziklához, amelyet Isten tett az egyház alapjává,
egyetlen templomot kell alkotniuk. A szerző attól tartva,
hogy Isten bárkit elvethet, mint ahogyan ezt az első Izraellel
tette, arra szólít mindenkit, maradjon hűséges
választott voltához.
A példázat alkotója kezdettől fogva azon
fáradozik, hogy a 'gyümölcsökre' irányítsa
a figyelmet, amelyeket (jóllehet ezt nem tették meg) a szőlőműveseknek
át kellett volna adniuk (34. v.). Maguk az ellenfelek jelzik, hogy
olyan munkásokkal fogják őket helyettesíteni,
akik «majd megadják a termést a maga idejében»
(43. v.). Az ország jócselekedetek által iktatódik
a történelembe. A keresztényeket is fenyegeti az a veszély,
hogy elkövetik az izraelita nép hibáit, amely inkább
bízott az ábrahámi leszármazásban (vö.
3,9), mint az erkölcsi elköteleződésben. Máté
erre akarja felhívni a figyelmet.
[1]
Vö. D. M. Stanley, Études matthéennes: l'entrée
messianique à Jérusalem, in ScEccl 6 (1954), 93-106.;
W. Trilling, Der Einzug in Jerusalem Mt 21, 1-17, in Fst. J. Schmid,
Regensburg, 1963., 303-309.; J. Dupont, L'entrée messianique
de Jésus à Jérusalem, in AssSeig 37 (1965), 46-62.;
S. L. Johnson, The Triumphal Entry of Christ, in BS 124, 495 (1967),
218-229.; P. Zarrella, L'entrata di Gesù in Gerusalemme, nella
redazione di Matteo (21, 1-17), in SC 98 (1970), 89-112.; A. Paul,
L'entrée de Jésus à Jérusalem (Mc 11; Mt
21; Lc 19; Gv 2), in AssSeig, II, 19 (1971), 4-26. o.
[2]
Az a tény, hogy csak Máté beszél «sokaságról»
(okhloi), míg Márk «sokakat» és
«másokat» említ (11,8), arra enged következtetni,
hogy valójában a felvonulás szerényebb méretű
volt. Az evangélium jelenlegi szövetében a bevonulás
Jézus földi létében az utolsó hét
nyitánya, de az is lehetséges, hogy nem történeti,
hanem inkább liturgikus újraszerkesztés. E. Boismard
(Synopse, i. m., II. k., 327-328. o.) szerint a bevonulás
feltehetően októberben történt, talán
éppen a sátoros ünnep alkalmából. Ezt
a pontos időmegjelölést nem lehet igazolni, mert az
evangéliumi kronológia általában nagyon bizonytalan.
[3]
Vö. H. Cazelles, Fille di Sion et théologie mariale dans
la Bible, in EtudMar 21 (1964), 51-72.
[4]
Vö. H. W. Kuhn, Das Reittier Jesu in der Einzugsgeschichte des
Markus-evangeliums, in ZNW 50 (1959), 82-91.
[5]
Vö. Mt 11, 28-29; 12, 18-22. A messiás azért jön,
hogy békét és üdvösséget kínáljon
fel a jeruzsálemieknek, és nem szabadulást az őket
sújtó politikai elnyomás alól. Vö. J.
Dupont, id. cikk, 69. o.
[6]
Az eredeti szöveg az egyetlen málhás állatot
csak a párhuzamosság kedvéért említi
kétszer: a vers első része szamárról
beszél, az ismétlés pedig 'szamárcsikóról'.
A görög (a Hetvenes-fordítás) és a latin
fordítók (a Vulgata) úgy adták vissza a szöveget,
mintha két állatról volna szó. Ezt teszi Máté
is. Márk és Lukács azonban elkerüli ezt a zűrzavart.
[7]
Vö. 2 Kir 9,13: «Akkor mindnyájan sietve fogták
ruhájukat, leterítették alája a lépcsőre,
aztán megfújták a kürtöket, és kiáltották:
Jehu a király!». Egyébként nem valószínű,
hogy a tömeg saját ruháival fedte be az Olajfák-hegyétől
a Jeruzsálemig vezető útszakaszt. Helyesebb, ha nem
elszigetelt tetszésnyilvánításnak tekintjük
a leírást, hanem olyan «királyi tiszteletadási
jelenetnek, amelyet ószövetségi minta alapján
alkottak meg» (P. Zarrella, id. cikk, 99. o.).
[8]
A 118. zsoltár a Hallel (113-118. zsoltár) részét
alkotta, amelyet nagy liturgikus ünnepeken (főként a
sátoros ünnepen) imádkoztak. Ilyenkor, miközben
a zsoltár szavait énekelték («Áldott,
aki az Úr nevében jön! Megáldunk titeket az Úr
házából. Jahve az Isten, ő ad nekünk világosságot.
Álljatok be a menetbe, legyen zöld ág a kezetekben,
egészen az oltár szarváig»: 118, 26-27), a sokaság
pálma-, mirtusz- és fűzfaágakat lengetett. A
2 Mak 10,1-től kezdődő része elbeszéli,
hogy a templom újraszentelése alkalmából a
tömeg tagjai «borostyánnal díszített botokat,
zöld ágakat és pálmát vittek, és
dicsőítő éneket zengtek annak, aki megadta
nekik a templom megtisztításának örömét»
(7. v.). Vö. P. Zarrella, id. cikk, 99. oldaltól.
[9]
Vö. P. Bonnard, i. m., 304. o.; J. Dupont, id. cikk, 50. o.; P. Zarrella,
id. cikk, 100. oldaltól.
[10]
Vö. S. Légasse, Les enfants dans le temple, in Jésus
et l'enfant, i. m., 246-288. o.; E. Trocm, L'expulsion des marchands
du Temple, in NTS 15 (1968-69), 1-22.
[11]
Vö. J. Dupont, id. cikk, 57. oldaltól.
[12]
Csak Máté említi a templomi gyógyításokat
(amelyek az egyedüliek Jeruzsálemben). Ezek valóságosak,
de jelképesek is: a messiási Jeruzsálem mindenki (de
elsősorban a rászoruló emberek és a társadalom
kivetettjei) számára nyitott (vö. P. Zarrella, i. m.,
108. o.).
[13]
Vö. F. Festorazzi, Populus Israel estne maledictus et repudiatus
a Deo? in VD 39 (1961), 255-271.; H. W. Bartsch, Die Verfluchung
des Feigenbaums, in ZNW 53 (1962), 256-260.; J. G. Kahn, La parabole
du figuier stérile et les arbres récalcitrants de la Genèse,
in NT 13 (1971), 38-45.
[14]
Vö. Itinerario spirituale di Cristo, i. m., III. k., 146-163.
o.
[15]
Vö. B. Prete, Il senso del logion di Gesù in Mt 21,31,
in BiOr 12 (1970), 49-58.; J. Dupont, Les deux fils dissemblables (Mt
21), in AssSeig II, 57 (1971), 20-32.; H. Merkel, Das Gleichnis
von den «ungleichen Söhnen» (Mt XXI, 28-32), in NTS
20 (1970), 254-261.; A. Ogawa, Paraboles de l'Israël véritable?
Reconsidération critique de Mt XXI,28 - XXII,14, in NT 21 (1979),
122-149.
[16]
Vö. L. Algisi, i. m., 223. o. «A példázat Izrael
jámborai ellen szól, akik könnyen hivatkoztak a törvényre,
és makacsul ellene szegültek az evangélium szavának»
(uo.). M. Hubaut, La parabole des vignerons homicides, Paris, 1976.
[17]
«A szőlő nem a történeti Izraelt jelenti,
hanem az Isten szívében élő, maradandó
valóságot, amelyet az evangéliumi összefüggések
alapján Isten országának nevezhetünk» (X.
Léon-Dufour, i. m., 329. o.). A szőlő Isten Izraelje,
Jahve tulajdona, amely a Szövetség minden ígéretét
hordozza. Vö. R. Swaeles, id. cikk, 41. o.
[18]
«Attól fogva, hogy kijöttek őseitek Egyiptomból,
állandóan küldtem hozzátok szolgáimat,
a prófétákat, idejében küldtem. De nem
hallgattak és nem figyeltek rám, hanem megmakacsolták
magukat, és gonoszabbak lettek, mint őseik» - olvassuk
Jeremiásnál (Jer 7, 25-26; vö. Mt 23, 31.37).
[19]
A fiú kiűzése és a szőlőn kívül
történő megölése valószínűleg
a kezdeti közösség magyarázata (vö. Jn 19,17:
«kiment a városból a Golgotához»; Zsid
13,12: «a kapun kívül szenvedett»). A Lev 24, 13-16
szerint a kivégzést, főként az istenkáromlók
halálbüntetését a «városon kívül»
kellett végrehajtani. Így történt ez István
esetében is (ApCsel 7,57), bár ennek leírásából
inkább a történeti tény részleteit halljuk
ki és nem a Leviták könyvének törvényhozását.
[20]
Vö. J. Betz, Christus-Petra-Petrus, in Eglise et Tradition,
Le Puy-Lyon, 1963., 13-15. o.
[21]
Ez a szó már csak egyszer fordul elő Máténál
(24,7). Ha ezen a pogányokat értené, többes számot
használt volna, ami az evangéliumokban «szakkifejezés»
(E. Lohmeyer, i. m., 314. o.). Az egyes számú szó
(nemzet, népesség) más vallási közösséget
jelöl, és nem valamilyen Izraelhez hasonló etnikai csoportot.
Péter is ebben az értelemben beszél szent nemzetségről,
amely az isteni áldások hordozója. Ezért az
új nép a keresztény közösség, vagyis
az új és a végérvényes Izrael. Vö.
W. Trilling, i. m., 60-61. o.
Tartalomjegyzék |
Bibliográfia |
Előző oldal |
Következő oldal |