Kezdőlap

Hajas Tibor (Bp., 1946. aug. 3.Szeged, 1980. júl. 27.): autodidakta festő, grafikus, performance- és akcióművész. 1968-ban az Első ének c. kötetben költőként jelentkezett. Verseiben is feltűnt nyers szókimondása, a zárt, csiszolt formára való törekvés. Költői indíttatása jelen volt a performance-ek, akciók szövegének igen magas művészi színvonalában is. Az 1960-as évek végétől tartott performanceket és akciókat. Műveiben a személyes és művészeti lét, a gondolati és valóságos világ azonos; az ellentmondások teljes, felbontatlan, de elemzett egységben vannak jelen. Mindezt egy műfaji totalitás közvetíti, melyben a színpad, az utca, a fotó, a film, a videó, a magnószalag, a grafikai lap, az írottszöveg egyformán fontos. Fontosabb egyéni kiállításai: Bp., Bercsényi Kollégium (1978, 1979); Makó (1980); Bp., (1980); Wroclaw (Lengyelo., 1980); Székesfehérvár, István Király Múz. (emlékkiállítás, 1987). – F. m. Ha lábam térdig elkopik (versek, 1968); Levél barátomnak Párizsba (graffiti-akció, 1975); Sorsbemutató (utcai fotó-akció, Vető Jánossal, 1976); Tetovált dia (1976); A sötétség, mint médium (akció, Beke Lászlóval, 1977); Engesztelés (performance, Bp., Bercsényi Kollégium, 1978. dec. 19.); Húsfestmény (fotósorozat, 1978); Virrasztás (performance, Bp., Bercsényi Kollégium, 1980. máj. 18.); Vér ofszet (1980).- Irod. Beke László: H. T.-nak (szórólap, Bp., 1980); Beke László: A performance és H. T. (Mozgó Világ, 1980. 10. sz.); Tábor Ádám: H. T. (Élet és Irod., 1980. 32. sz.); Szabó Júlia: In memoriam H. T. (Párizs, Magyar Műhely, 1981. márc. 31.); Barna Róbert: Interjú H. T.-ral (Magy. Műhely, 1984. 69. sz.); Örkény István: H. T. versei elé (Ö. I.: Visszanézve, Bp., 1985).