Kezdőlap

Kováts Alajos (Székesfehérvár, 1898. júl. 4.Bp., 1967. júl. 14.): mérnök, Kossuth-díjas (1948). Oklevelét a bp.-i József Műegy.-en szerezte (1922). A székesfehérvári (1922–27), ezt követően a berettyóújfalui államépítészeti hivatalban dolgozott út- és hídépítőként (1927–28). A helyszínen irányította a dunaföldvári Duna-híd építési munkáit (1928–31). 1931-től a Kereskedelemügyi Min. Közúti Hídépítési Szakosztályán dolgozott a Boráros téri és az óbudai Duna-híd tervezésének és építésének előkészítésében; a Boráros téri Duna-híd építését irányította a híd forgalomba helyezéséig (1933–37). A Ferenc József-híd erősítését és átépítését, a budaörsi repülőtér víztelenítését, majd a csepeli Szabadkikötő bővítését irányította (1937–38). Utóbb közlekedésépítéssel foglalkozott (1938–42), legjelentősebb a Szeretfalva (Beszterce-Naszód vm.) – Déda (Maros-Torda vm.) vasútvonal tervezése és építése. A Magy. Államvasutak (MÁV) ig.-ja s a MÁV Igazgatóság Építési és Pályafenntartási Főosztályának vezetője (1943–44). A nyilasok a Főosztály éléről eltávolították (1944. nov.). A szovjet hadvezetőség irányítása alatt működő 3. m. vasútépítő dandárnál a dandárparancsnok műszaki h.-e (1945. febr.), a hadműveleti területeken irányította a lerombolt vasúti hidak ideiglenes helyreállítását. A MÁV Igazgatóság Hídépítési és Hídfenntartási Főosztályának vezetésével bízták meg (1945. szept.). A MÁV Vasúti Hídosztályának vezetője (1945–59). 1960-ban nyugalomba vonult.