Attila

Amióta Róma isteneknek kezdte nevezni császárjait, mind isteneinek, mind császárjainak nagyon aláhanyatlott a hatalma.

A bálványok oltárait lerontani eljött az „Isten fia”.

És a császárok trónjait ledönteni eljött az „Isten ostora”…

…Egykor szittya pásztorok a fűben egy kardot találtak, melynek lapjai ismeretlen csodás jelekkel voltak beírva. A hun mágusok, a táltosok azt mondták e kardról: hogy ezt maga a hadisten Hadur veté alá az égből, s azóta e kardot imádták a hunok, az oltár tetejébe állítva, ősisten gyanánt.[1]

Lehetne-e rövidebben és találóbban jellemezni e népet, mint az által: hogy ősistenét egy kivont kard jelképében imádta?

Legelső királyuk, Rugila, majd szövetségese, majd adófizettetője volt a római birodalomnak. Theodosius császár háromszázötven font arany sarcot fizetett neki évenként, amiért ő magát római vezérnek engedte neveztetni, s a Rugila holta után a királyi hatalmat öröklő két unokaöcs, Attila és Buda ez adót hétszáz font aranyra emelte.

A római császár aláírta a sok pénzzel s még több gyalázattal vásárolt békekötést, melynek tartósságáról azonban levette a sors kezét, amidőn Attilát hagyta születni.

Ősei mind vezérek és hősök voltak, ő maga mindnyájuk közt legnagyobb, mintha valamennyi szellemét egymaga örökölte volna.

Izmos, ideges termetén erős, emelkedett fő uralgott, melyben korona nélkül is meg lehetne ismerni a királyt. Villogó szemei előtt a legbátrabb is leütötte tekintetét, sötét arcát ritka szakáll környezé.

E leírás különben gyanús, mert nem egykorú történetíróktól ered, s mint tudjuk, az akkori írástudóknak nem sok okuk lehetett Attila alakját eszményíteni.

Ez emberi meteor kezébe ragadta a hadisten kardját, mit népe addig az oltárra tűzve imádott, s tettei bebizonyították, hogy a kéz, mely azt onnan levette, méltó rá: hogy Hadur kardját viselje.[2]

A hun nép már ekkor oly hatalmassá nőtt, hogy ha karjait kiterjeszté, egyik kezével a Duna, másikkal a Tanais partjáig ért, s csak akarnia kellett: hogy a közbenső elgyengült római birodalmat acélkarjai egy ölelésével agyonnyomja.

A legelső vér, mi Hadur kardja után omlott, rokonvér volt, azon hunok vére, kik a békét hirdették, eretnek tant azon nép közt, melynek vallása harc, istene Hadur, annak jelképe egy kard volt. Meg kelle halniuk, köztük Attila testvérének, Budának.[3]

E vért nem uralkodásvágy, nem kegyetlenség ontá, hanem azon hideg elv, melyet a világszellem megérlelt, s melynek világharcra volt szüksége: hogy a világot újjáalakítsa.

Kellett jönni egy Attilának, ki a Caesarok természetelleni uralmát ízekre törje, s midőn munkáját, melyre hivatva volt, befejezte, nyom nélkül elenyésszék maga is, fejlődni hagyva a szabaddá lett népek jövendőjét.

Ez első vér után szakadatlanul folyt a harc; elsőbb megindult északnak, nyugatnak, Thuringa és Burgund s az Óceán szigetei és ami közbeesett, mind meghódolt a hun király fegyverének, a skandinávok és geougok aláveték magukat, a két legnagyobb király, a góthoké és gepidáké volt minisztere, a többi apró királyok voltak testőrei és fegyvernökei, kik zászlói alatt szolgáltak, kik egy intésére hétszázezer fegyverest tudtak csatarendbe állítani.

Azután fordult a hadisten kardja délnek és keletnek, a római birodalomnak.

A legcsekélyebb ok, egy kis vásári összeveszés indította meg a hunok harcát a byzanci birodalom ellen. A keleti ország roppant seregei három ütközetben tönkreverettek a hun fegyverek által, Attila három lépéssel átlépte a roppant birodalmat, minden lépésének lábnyoma egy-egy győzelmi csatatér volt.

Theodosius Byzanc erős falai mögé vonta magát, de mintha ég, föld pártjára esküdött volna az ellenállhatatlan hódítónak, egy irtózatos földrengés ledönté a megvívhatatlan bástyákat, s a keleti császár kénytelen volt a barbár fejedelem kegyelméért könyörögni, tizenöt napi járóföldet engedve neki birodalmából, s az évi adót kétezerszáz fontra emelve.

Ez időben egy eunuch, Chrysapius uralkodott a császáron és annak birodalmán; ez egy eunuchhoz méltó fegyverrel készült Attilát legyőzni: az orgyilkos tőrével; a szándékot maga a császár is helyeslé.

Edekon, Attila követe Byzancban, szólíttatott fel e tett kivitelére, s ez elég ravasz volt abba beleegyezni s az ajánlott erszényt elfogadni és Attilát tudósítani az egészről.

Nemsokára követeket küldött a császár Attilához.

Az ellene forralt szándékról értesült hun fejedelem akkori fővárosában, hihetőleg Jászberényben[4] fogadta a semmit nem sejtő követeket.

A fejedelmi főváros akkori nagyobbrészint fából épült házai symmetriai csínnal voltak elrendezve, maga Attila palotája is egészen fából épült csinos tornyocskákkal egy domb tetején és sajátszerű célirányos elrendezéssel. A midenféle épületfák színeik szerint voltak kellemes tarkaságban egymás mellé alkalmazva, a szobrok vörös fenyő, a falak fehér gyertyánfa, a talapzat barna diófából és a falak kirakva tarka eres gyökérfából. Az ajtók sárga fájába csaták és áldozatok képei voltak vésve. Az egész épület simított négyszögű szobrokból vert sánccölöpökkel volt bekerítve.

A byzanci követek maguk sem titkolhatták el meglepetésüket a hun építészet sajátságai felett: a magas, gömbölyű, vagy kígyósan csavart oszlopok, az idomzatos összeállítás s a saját ízlésű faragványok, a chinai és hindu építészet ízetlen halmazottsága nélkül, bizonyítani látszának, hogy tudna e szép művész is lenni, ha ráadná magát.

A hunok feleségei fogadták először a követeket, kik eltérőleg a keleti féltékenység zárkózó elvétől, nyílt vendégszeretettel fogadták férjeik helyett az idegen vendéget, jellemző nemzeti szokásból egy meg nem szégyenítő szűzies öleléssel. E szokás még mai napig is fennmaradt a magyar ős jellemben, a bensőjében tiszta, őszinte hű lélek nem találja magát megbecstelenítve egy a jó szív üdvözletéül nyújtott csók, ölelés által, s a féltés nem talál tárgyat a tisztelet vagy ártatlan tréfa e jeleiben.

Attila neje, Cerka[5], nőudvarától környezve fogadta el a vendéget, a hun nők arany hímzéssel voltak elfoglalva, bogláros kardkötőket készítettek férjeik számára; a hun vitézek öltözete, lovaik csótárjai ragyogtak a gyöngyös és drágaköves hímzetektől, mikkel gyöngéd női kezek ékesíték a győzelmeseket. Ahogy az a szokás a viseletben a magyar népnél mind a mai napig fennmaradt: a cifra szűrök, bundák, a kalotaszegi varrottasok mind a másfélezer év előtti nemzeti divat maradványai.

Csak Attilán nem ragyogott semmi. Egyszerű volt ruhája, viselete, mint őseié, kik a pusztában vándoroltak.

Fegyverzetén semmi arany, lova szerszáma egyszínű, trónja egyszerű szék-fából, semmivel nem ékesítve.

Hidegen, szigorúan fogadta a követeket, de egy szóval sem hányta szemükre az alacsony tervet élte ellen. Azon szökevényekre, kiket Theodosius eltagadott, azt mondta: hogy ő csak szégyell, de nem fél saját szolgáival küzdeni.

Estére meghívta a követeket lakomára.

Fehérbe öltözött nők sorai vonultak a király előtt a lakoma terméig, kik fehér fátyolból, mit kezeikkel fölemeltek, tartottak mennyezetet a nemzeti dalokat éneklő szűzek kara felett.

Palotája előtt kedvencének, Onegisius-nak neje üdvözlé hölgyeivel együtt, nemzeti szokásból hússal és borral kínálva a királyt, mit az fenn ülve lován, egy ezüst asztalon nyújtatva fel magának, megízlelt, a nőt üdvözlé s továbbment.

Akik beléptek a terembe, mindnyájan egy kelyhet köszöntének a hun királyra, s azzal helyet foglaltak asztalaik mellett.

A fehér vászonnal terített asztalok csillogtak az arany és ezüst edények és kupáktól, csak Attila ivott fakupából, és evett négyszegű fatányérról, s az asztalra felhordott étkekből nem ízlelt mást, mint húst.

A vendégség közepette serleget töltetett magának a hun király, s azt egyik jelenlevő vendégére, Berich fejedelemre köszönté, s utána felköszönté egyenként vendégei kedvesebbjeit, mit a jelenlevők mind hangos éljenzéssel s összeütött serleggel fogadtak; mint azt most is ezernégyszáz évvel később szokták tenni a magyarok, ha vendégükkel vigadnak.

Vendégség után két ifjú szittya énekes jött Attila asztala mellé, s énekelt hőskölteményeket győzelmekről, vitézekről, régi ősökről és új hazáról. Némán hallgatta mindenki. Láng gyúlt ki az ifjak arcán az ősök nagy tetteire, és az ősz, vén emberek, kik önhírüket hallák dicsőíteni, öröm és bú könnyeit hullatták, az örömét a múltak emlékén s a bánatét: hogy a jövőt nem oszthatják, s kézíjaik idegeit pengetve kísérék a lant húrjainak zenéjét. Vaj ha az ősi költeményekből egyet feljegyeztek volna az utókor számára. Ez az adat bizonyítja, hogy a költészet és a zene már az ős hunoknál is otthonos volt.

Ezek után idegen szemfényvesztők jöttek a társaságot mulattatni. Idomtalan alakúak, esztelen csacsogásuk, csodálatos mozgásaik s eltorzított öltözetük kacagásra gerjeszté a hunokat; ha önnemzetbeliük tette volna magát ily csúffá, tán megkövezték volna, mert költő és művész vált a szittyafajból, de a bukfenchányást s kötélen táncolást másnak engedte.

A kacaj és torzordítás közepette csak Attila arca maradt nyugodt és szigorú, egy vonás el nem húzódott rajta, csak akkor látszott enyhülni egy pillanatra érchideg komolysága, midőn legkisebbik fia, Csaba bejött. Azt megölelgeté atyai gyöngédsége mosolyával, megveregette piros, teljes gyermekarcát; a jósok azt mondák: hogy ez fogja az ő birodalmát fenntartani…

…Ha láthatná most jóslata beteljesülését, ha láthatná a maroknyi székely népet, mely a nagy hun birodalomból Csabával együtt megmaradt!…

Másnap elbocsátá Attila a császár követeit, megajándékozva arannyal, ezüsttel és nemes paripákkal, s nem említve előttük császárjuk hűtlenségét.

A vendégszeretet tisztelni tanítá még az ellenséget, még a hűtlent is.[6]

De nyomban követték őket Attila követei: Eslav és Orest, kik nyíltan, őszintén léptek a császár elé, szemére hányva az orgyilkolási tervet, elmondva neki: hogy Arcadius fia méltatlanná tette magát őseire e merénylet által, melyért őt Attila megveti és neki megbocsát. S lábaihoz veték az erszényt, mellyel Edekont akarta megvesztegetni.

Theodosius nem élte túl dicstelen élte e legmegalázóbb pillanatát, a vadászaton lova leveté és meghalt. Holta után nővére, Pulcheria az eunuchot, ki Attilát meggyilkolni tervelé, megölette, s annak roppant gazdagságát a fizetendő adóra fordítá…


[1] Ammianus Marcellinus „gladius barbarico ritu humi figitur nudus eum que ut Martem – – verecundius colunt”.

[2] E kard volt az, melyre az avarok esküdni szoktak, s melyet a magyarok is sokáig ereklyéül őriztek, míg Salamon király anyja Ottónak el nem ajándékozá. Dugonics. Bél. Oláh.

[3] Attila korából e tényt mint vad kegyetlenséget említi fel a história, míg a tizennyolcadik század végén a girondistákat meggyilkoltató jacobinusok mentő, sőt dicsőítő szavakra találnak előtte.
Attila és Buda történetét örökíté meg Arany János a tárgyhoz méltó nagyszerű hőskölteményeiben.
A német irodalom egyik
legrégibb remekműve is Attila harcait örökíti meg: a „Nibelungenlied”, melyben Attila „König Etzel” név alatt szerepel. Lefordította e hőskölteményt magyarra Szász Károly.

[4] Dugonics szerint Szegeden.

[5] Vagy Réka.

[6] Ez egész leírás a római követek egyikének. Priscusnak mint szemtanúnak hagyományához híven van előadva.


VisszaKezdőlapElőre