Az adalékanyagokról

Az adalékanyagok megjelenése elsősorban az élelmiszerek ipari méretű feldolgozásához, a nemzetközivé vált élelmiszerpiachoz kapcsolódik. A fogyasztói társadalomban az élelmiszer áruvá vált, amelyet iparszerűen, jó minőségben, gazdaságosan kell előállítani, elosztani (azaz tartóssá és szállíthatóvá tenni). És persze "gyönyörűséges" csomagolásokba adagolni - hiszen az önkiszolgáló boltokban, szupermarketekben az eladók helyett a csomagolás hivatott a terméket kimérni, kínálni, eladni. A fogyasztó vásárláskor ugyan nem láthatja, szagolhatja a csicsás Tetra Pak dobozba vagy a fóliába gyömöszölt élelmiszerét - de elvárják tőle: higgye csak el, amit róla a reklám búg és amit a termékismertető mond. Ha mond...

Az adalékok használata elsősorban a gyártóknak szükséges. Számukra hasznos is, hiszen az adalékok:

Igaz, hogy a friss, vegyszermentes élelmiszer-alapanyagok egészségesebbek és olcsóbbak, mint az agyonfeldolgozott, agyoncsomagolt társai - az iparnak és kereskedelemnek azonban ez utóbbiak hozzák a nagy forgalmat (hasznot). Logikus, hogy a reklámmilliárdjaikat is erre költik.

Főszabályként: egy élelmiszeripari terméknél annál több adalékanyaggal számolhatunk, minél messzebbről érkezett, minél több feldolgozási műveleten esett át és minél kívánatosabbra, tartósabbra csinálták.

Óvatosságot igényelnek tehát:

dr. Kalas György