3. A háló, mint a vállalkozások segédeszköze

3.1 Miért érdemes megjelenni az Interneten?

Az Internet marketing célú felhasználásának áttekintése előtt hasznos lehet sorra venni, hogy a vállalkozások, ezen belül is a nagyszámú kisvállalkozás, szempontjából a szakirodalom miben látja az Internet jelentőségét, miért tartják a vállalkozások fontosnak, hogy megjelenjenek az Interneten.

Jelenlét biztosítása az Interneten

Az Internetnek jelenleg kb. 35 millió felhasználója van szerte a világon. Bármilyen vállalkozásunk is van, ekkora csoport elérése nem elhanyagolható. Ahhoz, hogy szólhassunk ehhez a közösséghez jelen kell lennünk. Ne feledjük, versenytársaink biztosan ott lesznek.

Hálózat kialakítása

Az üzlet az esetek többségében más emberekkel való kapcsolat kiépítéséből áll. Gyakran hallani, hogy az üzletben nem az a fontos, hogy mit tudunk, mit ismerünk, hanem hogy kit ismerünk. A névjegy átnyújtása a kapcsolatépítés egy módja, és mindannyian ismerünk történeteket arról, hogy hogyan sikerül néha véletlenül olyan kapcsolatokra szert tenni, melyből nagy üzlet lett. Az Interneten sok-sok ezer vagy százezer embernek adhatjuk át névjegyünket elmondva azt, hogy kik vagyunk, mihez értünk, és hol vagyunk elérhetők, ha valakinek olyan szolgáltatásra van szüksége, amivel mi foglalkozunk.

Üzleti partnerek kiszolgálása

Ügyfeleink kiszolgálásában az egyik legfontosabb feladat informálásuk. Természetesen az informáláson túl közreadhatjuk, hogy milyen adatokra van szükségünk pl. egy hitelkérelem elbírálásához is, sok kérdés megválaszolását megtakarítva magunknak. De ügyfeleink azt is megtudhatják, hogy pl. van-e világoskék felöltő 52-es méretben az üzletünkben, vagy kapható-e egy adott jazz lemez.

Nyilvánosság érdeklődésének felkeltése

Hálószemünkre ill. háló lapunkra kerülő hírek széles közönség tájékoztatására, informálására használhatók fel.

Időérzékeny (gyorsan elavuló) információk közreadása

Mi van, ha egy információnak csak éjféltől szabad napvilágra kerülnie? Negyedéves pénzügyi jelentések, a nagydíj nyertesének neve, vagy egy új termékről készített tájékoztatót tartalmazó borítékra ráírhatom, ugyan, hogy nem szabad adott időpont előtt felbontani, de biztosítható ez? Az Interneten megtehetem azt, hogy előre megadom, hogy az adott hír 13 óra 15-kor fog háló lapomon megjelenni.

Értékesítés

Sokan azt hiszik, hogy az Internet főleg értékesítésre való, de a felsorolásban való sorrenddel is azt szeretnénk kifejezni, hogy ez nem így van. Igaz az, hogy telefonon lehet a legkönnyebben eladni valamit? Ez általában nem igaz. Az Internetet is csak egy eszköznek kell tekintenünk az értékesítési folyamatban. A telefonhoz hasonlóan alkalmas a kommunikációra. Ha egy potenciális vásárló vásárlás előtt tudni akar valamit rólunk, akkor azt megtudhatja az Internetről.

Képek, hanganyagok, filmek közreadása

Egy kép 1000 szóval felér - tartja a mondás. Az emberek szeretik az ajánlott terméket mozgás közben is látni, az ajánlott dal egy részletét meg is hallgatni. Az Interneten mindez lehetséges, és a közreadás itt már nem jár külön postaköltséggel - információink költséghatékony módon juttathatók el az érdeklődőkhöz.

Egy különleges demográfiai csoport elérése

A világháló demográfiai súlypontja valószínűleg az egyik legirigyeltebb piaci szegmenst jelenti. Az egyetemet végzett, vagy egyetemista populáció a már jelenleg is - vagy a jövőben - jól kereső kategóriát jelenti, ezért pl. a Wired magazinban, mely az egyik legjelentősebb Internet kiadvány nem nehéz luxusautó hirdetést elhelyezni.

Gyakori kérdések megválaszolása

A telemarketinggel foglalkozó alkalmazottak gyakran panaszolják, hogy az esetek többségében ügyfeleik mindig azonos kérdéseket tesznek fel. Ha ezeket a kérdéseket hálószemükön is megválaszolják, a kérdések száma jelentősen csökkenthető, ill. a telemarketing munka kevésbé lesz fárasztó munkatársaik számára.

Kapcsolattartás munkatársakkal

A háló alkalmas a legfrissebb információk továbbítására saját munkatársaink, pl. utazó ügynökeink felé is. Ők gyakran vannak úton, és eközben hordozható számítógépeikről könnyebben kaphatnak információt az Internetről, mint távolsági telefonbeszélgetések útján a cég központjából.

Külpiaci tevékenység

A hálón ugyanolyan könnyen tudjuk potenciális külföldi ügyfeleinket kiszolgálni, mint a telephelyünkön lakókat. Természetesen a külpiaci megjelenés (vagy meg nem jelenés) marketing tervezési döntést igényel, de külföldi érdeklődések megválaszolására mindenképpen fel kell készülni.

Szolgáltatások megszakítás nélküli biztosítása

Az Interneten könnyű 24 órás szolgáltatást megvalósítani. És ez nem jár túlóra költséggel sem. A hét minden napján elérhetők vagyunk munkaidőn kívül is. Könnyen belátható milyen nagy előny ez a világ túlsó felén lévő ügyfelek számára, ahol a munkaidő gyakorlatilag sosem esik egybe a mienkkel.

Gyorsan változó információk közreadása

Egyes információk néha a nyomdába adás előtt elavulnak. Ezenkívül ki kell nyomtatni, postázni kell őket. A hálón közzétett információk esetén ilyen probléma nem áll fenn. A hálón megjelenítésnél az információk vehetők egy adatbázisból is, így elégséges annak tartalmát karbantartani, a háló lapok automatikusan aktualizálhatók.

Vevőinformációk visszacsatolása

Előfordulhat, hogy szórólapjaink, hirdetéseink, marketing anyagaink nem érik el a kívánt célt. Nincs visszajelzés, nem kapunk telefonokat, nem jön rendelés. "Tesztelni kell a piacot!" - mondják a szakkönyvek, de ez sok pénzbe kerül. Egy hálószemen keresztül megoldható, hogy a vevők véleményét a lapokhoz csatolt elektronikus levél (un. E-levél) útján közvetlenül megismerhessük.

Új termékek és szolgáltatások piacra vitelének tesztje

Tudjuk mivel jár egy új termék piacra bocsátása: reklámmal megint reklámmal, PR akciókkal, reklámmal. És ez rengeteg pénzbe kerül. Az Interneten ez néhány háló oldal programozási költsége árán olcsóbban elvégezhető. A teszt piacot emellett itt gyorsabban is érjük el.

A média elérése

A média manapság az egyik leginkább elektronizált iparág, hiszen hírekkel üzletelnek, azt meg gyorsabban és olcsóbban lehet online módon megszerezni. Lassan lejár az ideje a sajtókonferenciákra készített írásos anyagoknak, hiszen az elektronikus tájékoztató anyagok könnyebben felhasználhatók a leadandó anyagok elkészítésében, az ott szereplő képek, fotók elektronikusan szerkeszthetők, vághatók, stb. A média ilyen anyagokkal jobban tartani tudja a lapzárták határideit is.

Az oktatási piac és a fiatalok piacának elérése

Mivel az egyetemek és főiskolák hallgatói, de egyre inkább a középiskoláké is hozzáférnek az Internethez, a nekik szánt áruk könyvek, edzőcipők, fiatalok divatcikkei, tanulási segédanyagok Interneten való bemutatása jó befektetés. És ne feledjük, a ma 25 év alattiak később is Internet felhasználók maradnak.

Ugyancsak jelentős az Internet alkalmazása a munkahely keresésben. Szakmai önéletrajzokat tesznek közzé, a különleges képességekkel rendelkező munkavállalók könnyebben találnak munkahelyet az Interneten keresztül.

Speciális piaci szegmensek elérése

Haltároló edényeket, művészi reprodukciókat, repülőgép vezetési órákat szeretnék eladni? Az Internet felhasználók nagy száma miatt a legszűkebb piaci szegmensek iránt is nagyszámú Internet felhasználó érdeklődhet. Az Internet egyre jobb keresőgépeivel a felhasználók megtalálják ezekre a szűk szegmensekre vonatkozó ajánlatainkat (vagy a konkurenciáét).

A helyi piac igényeinek kielégítése

A világháló szép dolog, de sokféleképp lehet hasznosítani a hálót közvetlen környezetünk kiszolgálásában is. Vannak, akik pizza rendelést vesznek fel Interneten, az Internet így egy hatékony kiskereskedelmi egység is lehet.


3.2 Elektronikus kereskedelem: üzletek és kirakataik az Interneten

Az elektronikus kereskedelem térhódításában jól megfigyelhető, hogy elsősorban azok az üzletágak értek el sikereket, ahol a termék megvásárlását hosszabb-rövidebb tájékozódás, keresés előzi meg. Több sikeres könyvkereskedés található pl. a hálón. A Future Fantasy Bookstore, vagy az Amazon sikere közismert. Az Interneten is kialakult a műszaki szakkönyv, az egyetemi tankönyv, vagy a német nyelvű könyvek könyvesboltja, de kereshetek használt tankönyvet is. A könyvesbolt keresésben segít a "könyvesboltok a hálón" (List of bookstores on WWW) hálószem. Sikeres autó és autóalkatrész kereskedő cégek működnek az Interneten.

Az Internetet intenzíven használja a kiadói szakma is. Elektronikus könyvtárak jönnek létre (pl. Gutenberg Projekt, vagy Magyarországon a Magyar Elektronikus Könyvtár). Folyóiratokat adnak közre az Interneten. Egy részük hagyományos kiadók folyóirataiban megjelent cikkeit ill. azok szemelvényeit tartalmazza, melyek itt ingyenesen érhetők el, de léteznek a hálón előfizetéses folyóiratok is. Megoldott a nagy lexikonokhoz való hozzáférés is előfizetéses alapon.

Az Interneten található különféle kereskedelmi egységek listáját is önálló lapok tartalmazzák (pl. Commercial sites on the Internet), de szolgáltatások jöttek létre nagy kereskedelmi szervezetek üzleteinek regionális keresésére is.

Jelentős munkát öltek be a nagy cégek saját elektronikus áruházaik kialakításába. Természetesen a számítógép gyártók elsők között alakították ki áruházaikat. Az Intel, a Dell, Hewlett Packard, az IBM mind rendelkezik saját áruházzal, illetve ügyfélszolgálati hálószemmel. A számítógép gyártók gépeiken túl perifériáikról, azok kezelő programjairól adnak információt, sőt a kezelő programok legújabb változatai le is tölthetők elektronikus áruházaikból. Egyes szoftver termékek első verziói kipróbálásra is így érhetők el.

Ezekben az áruházakban azonban nem csak az áruházi katalógus egyes részei, árlisták láthatók. A hagyományos áruházakban, üzletekben az eladók ugyanis olyan tanácsadást végeznek, melyet a képernyőn közvetlenül nem tudunk elérni. Azonos vagy jobb hatáshoz az elektronikus kereskedelem esetében a hagyományos kereskedelmet át kell szervezni. Újra kell definiálni a "polc" fogalmát, de az értékesítés promóciójának megoldásait is.

 

Következő lap

Kezdőlap