5. Az Internet jelenlét tervezése: Hálólap kialakítás és eszközei

Az Internet jelenlét az Internet filozófia megfogalmazását, interfész tervezést, hálószem tervezést és laptervezést jelent. A következőkben a laptervezés néhány kérdését tekintjük át.

Ez azért tehető meg egy bevezető keretében is, hiszen az Internet hálólap

A hálószem tervezés kérdése a hálólap hierarchia megtervezését takarja, a köztük lévő navigálás rendszerével együtt. A háló hierarchiában kitüntetett szerepe van a kezdő lapnak (gyakran nevezik honlapnak, ott-lapnak, vagy home page-nek is). Természetesen a kezdőlap kialakítás különleges stílust kíván, hiszen felhasználónk általában ezzel a lappal találkozik először, további lapok megtekintése sokszor az első lap benyomásain alapul. Alapelvek és tervezési eszközök szempontjából a kezdő lap nem tér el a többi hálólaptól.

A laptervezés során a következő főbb kérdések merülnek fel:

A lap kialakításban különleges szerep jut a grafikának, a multimédiás és animációs megoldásoknak. Ezekkel kapcsolatban a következőkre kell figyelemmel lenni:

A fenti kérdésekre konzisztens válaszokat kell adni, melyeket stílus kézikönyvekbe, stílus útmutatókba foglalnak össze. A Yale Egyetem stílus kézikönyve pl. ilyen szabály rendszert tartalmaz.


5.1. HTML stílusok

Könyvkiadással, de személyi számítógépes kiadványszerkesztéssel foglalkozók számára is ismertek az un. stíluslapok, melyek egy-egy nyomtatás formájában előálló kiadványban használható kiadványelemeket foglalják össze. Megadják a különböző mélységű címek betűtípusát, a betűk nagyságát, dőlését, aláhúzását, stb.

A hálólapok elkészítésének saját stílusa van, melyben a használt betűtípusok, nagyságuk, színük összhangját meg kell teremteni. A HTML stílusok a háló lapok felépítésének alapvető szabályait foglalják össze.

A háló oldalak kialakításánál a következőkre kell figyelemmel lenni:

A környezet szerepe

A háló lapok tulajdonságait befolyásolják környezetük, melyeket a böngészők és a keresőgépek képviselnek. Az egyes böngészők, mint pl. a Netscape-ben a képek fokozatosan jelennek meg, és a szöveg formatálása felülről lefelé megy végbe. Ez azzal jár, hogy a leglényegesebb információkat az oldal tetejére kell írnunk. Ha a letöltés során rájövünk, hogy rossz oldalon vagyunk, akkor gyorsan tudunk egy új lapra áttérni. A képek nagyságának megadásával elérhetjük, hogy azok letöltése közben a szöveg formatálása tovább folyhat.

A HTML szabvány maga is változik. Vigyázni kell arra, hogy újonnan szabványosított megoldások régebben kialakított lapokon nem fognak működni. Ha szükséges, alkalmazzunk táblázatokat, de ne próbáljuk azokat egy-egy böngészőre vagy keresőgépre optimalizálni, mert az más gépeken esetleg egyáltalán nem fog működni.

A szokásos kiadványszerkesztőkkel ellentétben a háló oldalak általában színesek (a színek alkalmazása itt nem jár semmilyen többletköltséggel), de azért figyelnünk kell a képek és hátterük eltérő színű kialakítására (ne csak az árnyalatot, vagy fényerőt változtassuk).

Lényeges kérdés a lap letöltéséhez szükséges idő. Ha információt akarunk letölteni (és csupán lehetővé tenni, hogy a felhasználó azt kinyomtathassa), akkor kevesebb, de hosszabb lapokra érdemes az információkat bontani. A sok rövid lapra bontás, és sok kapcsolat beépítése a navigáláshoz lassítja a letöltést, de esetleg áttekinthetőbbé, könnyebben megtanulhatóbbá teszi a szöveget.

A gyakorlatban jól használható ökölszabály, hogy még 14400 baudos modemet használó felhasználó esetében sem szabad olyan oldalt tervezni, amelynek letöltése tovább tart mint 30-40 másodperc.

Ha ez mégis bekövetkezik, akkor annak az oka az, hogy

A figyelem felkeltése

A figyelem felkeltését többek között kövér vagy dőlt betűk alkalmazásával, a címek jó megfogalmazásával, villogó szöveg alkalmazásával, tagoló vonalakkal és szép ábrákkal vagy képekkel lehet megoldani.

A figyelem felkeltésében nagy szerepe van a mozgó elemeknek.

Vigyázni kell arra, hogy pl. a dőlt betűvel megjelenő szövegnek tömörnek és rövidnek kell lennie.

A szövegszerkesztés alapszabályai itt is érvényesek: egy oldalon belül nem helyes, ha sokféle fontot használunk, ez csak összezavarja az olvasót.

Kereszthivatkozások (hot links)

A hálón belüli kommunikáció egy csodás tulajdonsága, hogy bármely szóhoz, képhez a háló bármilyen más lapja hozzácsatolható.

A kereszthivatkozásokat általában aláhúzással jelölik, ezért a szövegben jelenlétük könnyen észrevehető (képeknél az egér kurzor változása jelzi a kapcsolatot, ez természetesen az aláhúzott szövegnél is jelentkezik).

Eltekintve attól az esettől, ahol pl. egy adott témakör hálószemeit gyűjtjük össze egyetlen lapra - és így az egész lap kereszthivatkozásokból állhat - általában nem célszerű egy lapra két vagy három hivatkozásnál többet tenni. A lapok közötti állandó ugrálás szintén zavaró.

Képek alkalmazása

A képek alkalmazása a HTML egyik leghasznosabb lehetősége. Marketing üzenetünk megfogalmazásában a kép, rajz, vagy egy különleges betűtípus alkalmazása, - amely HTML-ben közvetlenül nem használható - igen eredményes lehet.

A háló lapokon grafika alkalmazásának egyetlen komoly hátránya a letöltés ideje. Minél szebb képet, fotót helyezünk lapunkra, annál tovább tart annak letöltése. A kisméretű, kis felbontású ábrák jelentik a jó megoldást, mivel ezek felkeltik a figyelmet, ugyanakkor letöltésük nem vesz sok időt igénybe.

A Netscape esetében célszerű először a teljes szöveget letölteni, a rajzok helyét kihagyva (ehhez azokat előre pontosan meg kell tervezni), így a szöveg már olvasható a kép letöltése közben is. Ha a szöveg felkeltette az érdeklődésünket, akkor megvárjuk a kép letöltését is, ha nem, akkor továbbmegyünk.

Szövegezés

A háló lapok szövegezése speciális stílus elemeket igényel. A hálón barangolók gyakran váltanak témát. Egyik pillanatban utazási ajánlatokat néznek, másikban új szoftvereket próbálnak ki. Ha egy új lapra érnek lényeges, hogy már a lap tetején tisztába kerülhessenek lap tartalmával. Rövid, érthető fogalmazásban adjuk meg, hogy mi lapunk célja.

Sok problémát vet fel a multikulturális illetve többnyelvű információk közreadása. Gyakori megoldás, hogy a felhasználó számára lehetőséget adunk az első lapon a nyelv kiválasztására. Ez történhet kereszthivatkozással, de a lapon kialakított menürendszeren keresztül is.

A lapok kereszthivatkozási rendszere lehetővé teszi, hogy mondanivalónk lényegét ne kelljen megismételnünk, arra elég hivatkoznunk. A hivatkozások egyébként is másként működnek, mint pl. a szokásos folyóiratcikkek vagy könyvek esetében. A lapokon nem használunk lábjegyzetet, ennek szerepét a kereszthivatkozás tölti be. A hálón belüli hivatkozások nagy előnye, hogy itt nem csupán a hivatkozás adatait adjuk meg, hanem lehetővé tesszük, hogy ügyfelünk közvetlenül a hivatkozott forrást érje el.

Űrlapok

A háló lehetővé teszi programok futtatását más hálószemek számítógépein is. Ezeknek a számítógépeknek adatot adhatunk át un. cgi-bin programokkal. A felhasználó űrlap kitöltéshez hasonlóan adhat át adatot más programnak.

Az űrlapok esetében a marketing kutatásban szokásos tervezési szempontokon túl vigyázni kell arra, hogy azok elemeit pontosan fogalmazzuk meg. Nem elég címről beszélni, ha ügyfelünk nem tudja pontosan, hogy lakáscíméről vagy E-levél címéről van-e szó. Vigyázzunk arra is, hogy ha egy piackutatási felmérésről van szó, akkor legyen hely az esetleges megjegyzések rögzítésére is. Pontosan kell megfogalmazni a lapokon használt kezelőgombok megtervezését és azok megnevezését is.

A hálólap tervezéssel kapcsolatban két további kérdést tekintünk át: a szalagcím generálási munkák kérdéseit és az oldalkészítés költségeit.


5.2. Szalagcím reklám (reklámcsík) generálási munkák

A szalagcím generátorok háló szalagcím sorok, keresztkapcsolat gombok és szalagcím reklámok létrehozására szolgálnak.

Szempontok szalagcímek létrehozására: fontok, előtér és háttér színek, kép formátumok (csak gif és png teszi transzparens színek használatát lehetővé), forgatás, font méret, szöveg, keret, speciális algoritmusok.

Háló lap szalagcímek elemei egyszerűen létrehozhatók pl. az Office 97 programcsomagon belül. A hálólapok itt a Word szövegszerkesztővel készülnek el, a szalagcímek a Powerpoint bemutatók elemei. A szalagcím reklám generálás az Internet reklám alkalmazásának legfontosabb területe.


5.3. Háló oldal készítés költségei

A hálólap készítés programozása olyan iparággá vált, mely lehetővé teszi, hogy annak jellemző világpiaci árait is megismerjük.

A lapkészítés legfontosabb résztevékenységeire a NetMarketing cég a következő költség adatokat adja meg (a programozói óra költsége itt USD-ben szerepel):

Adatbázis kezelés 150
Java/Shockwave 135
Copywriting 125
Interface és oldal tervezés 125
CGI script 120
HTML alapprogramok 90

Érdemes megismerkedni annak a költségeivel is, ha háló lapunkat egy új böngészőre kívánjuk áttelepíteni (pl. Netscape-ről MS Explorerre), de gyakran ilyen költség merül fel a böngészők egyes változatai közti váltásnál is.

Egy új keresőgépre való átállás költségeinek mediánjai kis rendszereknél 13500, közepeseknél 33500, nagyoknál 66250 USD-t tettek ki. (A NetMarketing cég hálószemén a kis-, közepes- és nagy lapok tipikus szolgáltatásának leírása is megtalálható).

Ha audio szolgáltatást is szeretnénk a laphoz csatolni, akkor a költségek várható értéke sorban 960, 6250 és 96500 USD lesz.

Természetesen számítástechnikai gyakorlattal rendelkezők számára sok olyan programcsomag létezik (gondoljunk pl. az Office 97-ben elérhető szolgáltatásokra, vagy a FrontPage 98-ra), melyekkel a fenti feladatok kisebb költséggel is megoldhatók. Természetesen a lap grafikai és marketing tervezése számítástechnikai tapasztalattal nem pótolható, vagyis a költségeknek csak egy részét lehet ilyen eszközökkel megtakarítani.

 

Következő lap

Kezdőlap