8. Az Internet szerepe a marketing munkában (informálódás, stratégia kialakítás)

8.1 Informálódás a hálón marketing témakörben

A következőkben ismertetett hálószemek nem a pillanatnyi teljes marketing hálószem kínálat áttekintése révén, hanem személyes kalandozások útján jönnek létre, és alkotóik sok száz órás munkája során legjobbnak ítélt marketing lapokat gyűjtik össze. Áttekintésük sok száz órás kalandozás felesleges részét takaríthatja meg számunkra, ill. a munkánk szempontjából legjobb anyagok sokkal gyorsabb megtalálását teszik lehetővé.

Természetesen a kalandozás örömét az Interneten mindenkinek néhányszor személyesen át kell és át is érdemes élnie.

Ebben a fejezetben három összefoglaló lapot mutatunk be az Internet sok száz hasonló hálószeméből válogatva. Az első egy üzleti szolgáltatás non-profit lapja, a második egy egyetem marketing oktatásához kapcsolódik, a harmadik a szingapúri informatikai fejlesztési programokhoz kapcsolódó igen kimerítő marketing témájú kínálati jegyzék.

8.1.1. Wilson Internet Services: Web Marketing Info Center: General Business Info and Resources

A Wilson Internet Services Web Marketing Info Center Dr Ralph F. Wilson szolgáltatásainak hálószeme. A hálószem tájékozódást segítő szolgáltatásokat foglal össze. Üzleti információk és információ források címmel 99 üzleti és marketing hálószem leírását tartalmazza pl. olyan témakörökben mint pl.

Az induló lap további szolgáltatásai: hálószem keresés kulcsszavak alapján marketinghez kapcsolódó témakörökben, "előfizetés" a háromhetente megjelenő ingyenes Web Marketing Today (Mai Háló Marketing) című E-levélben terjesztett újságra, a Wilson Web Kiskereskedelmi Rendszerének Háló Boltjai, stb.

8.1.2. Columbia University: Graduate School of Business: Information Technology in Marketing

A Columbia Egyetem Gazdasági Főiskolájának Informatika a marketingben (Information Technology in Marketing) hálószeme az egyetemi oktatók és diákok munkájának eredménye, és jó áttekintést ad az egyetem tananyagához kapcsolódó témákon túl a témakör gazdag információs hátteréről. Az információkat 8 témakörnek megfelelően rendszerezi. Az első témakörben az Internet és a rendszertechnika hálózati fogalmai közti párhuzamot mutatja be, a többi témakör gyakorlati témákat ölel fel. Az egyes témakörökből néhány gondolatot mutatunk be:

A kereskedelemben az alapkérdés az, hogy miért kereskedünk az Interneten? A válasz:

Az üzletnyitás témakörben tervezési tanácsokat kapunk virtuális üzletünk (értékesítési célból felépített hálószemünk ill. háló lapunk) felépítésére. Információt kapunk a legfontosabb segédeszközök használatáról. Ilyen eszközök: HTML, FTP, PDF reader, kép térkép, transzparens GIF, Photoshop használata, kép formátumok, Adobe Acrobat.

A termék stratégia témakörben Nelson termék osztályozását használják:

Kereséssel beszerzett cikk (vásárlásához információra van szükség pl. autó vásárlás).

Tapasztalat útján beszerzett cikk (használatához próba fogyasztásra van szükség, pl. fagylalt vásárlás).

Hírnév alapján beszerzett termék (a fogyasztás a jó hírnévtől függ - pl. egészségügyi szolgáltatások). Itt a termékek ill. szolgáltatások minősége még "fogyasztás" után sem állapítható meg egyértelműen.

Az Internet az első kategória (kereséssel beszerzett termék) értékesítésére különösen hatékony eszköz. Tipikus termékek: könyv, hanglemez, személyautó, számítógép hardver és szoftver.

A "hatás az ipar struktúrájára" részben a termék támogatás lehetőségét vizsgálják.

az Internet nem az értékesítésben, hanem a marketingben jelenti a leghatékonyabb eszközt. Az Internet lehet egy olyan forrás - vagy az a forrás - ahonnan az ügyfél a számára lényeges információkat beszerzi. Bár sok kiber-fogyasztó használja az Internetet azért, hogy ott üzletet kössön, legalább ennyi csak azért jön az Internetre, hogy információt keressen. Az elektronikus áruházak, cégek tervezőinek ezt szem előtt kell tartaniuk, mert e nélkül marketing stratégiájuk, eszközeik hatásfoka nagyon rossz lehet.

Az Internet marketing szakembereinek kiber-fogyasztó barátnak kell lenniük: minél könnyebb a fogyasztónak az interaktív kapcsolattartás, annál kezelhetőbb a fogyasztó az üzlet számára. Rendkívül lényeges a fogyasztói visszacsatolás. A sikeres cégek olyan struktúrákat alakítanak ki, melyek csökkentik a cégek és a fogyasztók közötti távolságot. Ennek egyik eszköze az E-levél. Az E-levél az Internet társadalom fontos virtuális kapcsolódási eszköze. Használata költség és elérési idő szempontjából is előnyökkel jár. Napi 24 órában, a hét mind a hét napján az egész világon igénybe vehető.

A kiber-eladók előnye, hogy gyorsan képesek mindig aktuális információkat adni vásárlóiknak, részletkérdésekben kapcsolatot teremteni cégük specialistáival. Ez nagymértékben emeli az értékesítés támogatás (sales support) hatásfokát.

Az elosztás (disztribúció) témakörben külön összefoglalták a nagykereskedők, a szupermarketek és az egészségügyi szolgáltatások témakörét. Érdekes része a hálószemnek a szervátültetési piac felépítésére vonatkozó rész.

Az ár marketing témakörben az általános ár tanácsadáson túl a személyautó értékesítés, a vegyi cikkek- és a személyi számítógépek értékesítése témakört, a könyvtárak könyvbeszerzéseit, a kommunikációs szolgáltatások árképzését, és az olaj- és gázár megállapítás információs forrásait mutatják be lapjukon.

8.1.3. Reklám, marketing és elektronikus kereskedelem - egy szingapúri segítség

Ez az információs adattár egyike a legnagyobbaknak, melyek az Internet, a kereskedelem, a marketing és reklám témakörben az Interneten találhatók. A hálóról lehívható változata, mely végeredményben a témakörök hipermédia tartalomjegyzéke, több mint 120 kbyte méretű (nyomtatva kb. 23 oldal). Csak főbb fejezeteit soroljuk fel:

Kutatási jelentések, felmérések, cikkek; a háló kultúra hálószemei; cikkek a háló marketing-célú felhasználásáról; elektronikus kereskedelem; az Internet és az elektronikus kereskedelem alkalmazása Szingapúrban; elektronikus fizetés és banki szolgáltatások; elektronikus fizetést lehetővé tevő szoftvereket fejlesztő cégek; Internet pénzforgalmat feldolgozó cégek; útmutatók és információ források; Internet listák hálószem bevezetéshez; jogi kérdések, és az Internet biztonsága; témakörök és hírcsoportok, levelezési listák.


8.2. Informálódás a napi újdonságokban

Az Információ keresés az Interneten egy adott időpontra érvényes állapotra történik meg, és korábban felvitt információkra terjed ki.

A lap ill. dokumentum keresési technikák ismeretében is sok száz hálószem újdonságainak követése ismételt kereséssel igen időt rabló tevékenység.

A probléma még eklatánsabban jelentkezik egy-egy témakör híreinek figyelésében. A hírek definíciószerűen elavuló információk, melyek követése a háló lapokon keresztül nehezen oldható meg.

Ezeknek a problémáknak a megoldására két eszközt mutatunk be, a chat (csevegő) rendszereket és a hírszórásra épülő Pointcast rendszert.

Meg kell említeni, hogy a nagyobb keresőgépeknek ma már létezik un. napi ajánlata, mely tájékoztat a legújabb hálószemekről ill. lapokról és az adott nap különböző időpontjaiban induló beszélgetésekről (ezek egy része un. real-audio módban folyik), ill. a 24 órán keresztül elérhető BBS-ekről.

8.2.1. Informálódás marketing témakörben hírcsoportokban és a relay chat használata

A csevegések un. virtuális előadó teremben zajlanak, melyekkel a csevegésben résztvevőket csevegési-csatornák kötik össze.

1997 augusztusban a Yahoo!-n külön előadóterme volt az ISO9000-es szabvánnyal kapcsolatos témának, a biztosítási ügyeknek, a hálózati marketingnek, a projekt managementnek, az ingatlan forgalmazásnak, és sok csatornája volt az üzleti életnek, de un. digitális PR csatorna is működött.

A Business Chat Network egy üzleti csatorna rendszer, melynek belépési nyilatkozatát kitöltve saját adatainkat adjuk meg (melyik "terem" érdekel bennünket, nevünket, opcionálisan E-levél címünket és hálólapunk címét, hány régi üzenetet szeretnénk látni, illetve böngészőnk alkalmas-e un. frame kezelésre). Külön felhívják a figyelmünket arra, hogy náluk bérelni is lehet előadótermet egy új téma indítására.

A Világkereskedelem témakörben 22 előadóterem működött és az előcsarnokban zajló fő fórum mellett 18 országgal folytatott kereskedelemnek volt külön előadóterem sarka. A "Marketing előadóterem" üzeneteiből kiválasztott egyik üzenet az alábbi formájú:

Name:

Bill Dunlap

E-Mail:

ema@euromktg.com

Date/Time:

3/30/97 4:10 AM

Subject:

Using the Web as an international marketing tool

Body:

Take a look at Global Reach, a step-by-step methodology for marketing one's Web site to online populations outside English-speaking countries. All too often English is used as the universal Internet language for marketing purposes, but a company can penetrate much deeper into the market by using localized marketing in certain targeted countries.

That means bringing visitors to a Website in their own language, even though most of the Website might be in English. The initial approach to visit the Website needs to be in their own language. Global Reach uses all the techniques of Website promotion: index registration, press releases, links exchanges, banner ads. With the critical difference: these activities are done by specialists in each country concerned, who know best how to bring Website visitors from that country.

More information by sending a blank email to gr@euromktg.com.

A hírben az Euromktg.com hálószem tulajdonosa az európai, de nem angol-nyelvű országok vállalkozásai számára ajánl segítséget lapok bevezetésében, kulcsszavak regisztrációjában, szalagcím reklám készítésében, stb. Egy üres E-levél feladásával további információ kérhető a cég szolgáltatásairól.

8.2.2 Hírszórás: a Pointcast rendszer

A Pointcast hálózat olyan csatornákra épül, mint a legújabb hírek, részvény árfolyamok, időjárás és sportesemények, egyes iparágak adatai, stb. Információ forrásai a napilapok, folyóiratok, hírügynökségi jelentések.

A Pointcast rendszer lehetővé teszi, hogy magunk válasszuk ki a bennünket érdeklő csatornákat és teljes körűen befolyásolhassuk a kapott információfolyamot.

A Pointcast az Internet egy ingyenes hírszolgáltatása. A Pointcast felhasználóinak nem kell értékes időt fordítani az érdeklődési körükbe eső hírek keresésére az Interneten való kalandozással sem.

A Pointcast főbb jellemzői:

A Pointcast "csatorna" választékának szemléltetésére a 4. táblázatban az "A" betűvel kezdődő híranyagok, források (újságok és folyóiratok) címeit láthatjuk.

4. táblázat. A Pointcast csatorna választékának egy részlete

Accountant
AccuWeather
Advertising Age
AdWeek East
AdWeek Midwest
AdWeek New England
AdWeek Southeast
AdWeek Southwest
Adweek Superbrands
AdWeek West
AEU (Journal of Asian Electronics Union)
Aftermarket Business
AIDS Weekly Plus
Akron Beacon Journal (OH)
Allgemeine Papier-Rundschau
American Banker
American Banker Consumer Credit Quality Supplement
American Banker Home Loan Leaders Supplement
American Banker Management Strategies Supplement
American Banker Mortgage Insights Supplement
American Demographics Marketing Power Supplement
American Metal Market
American Metal Market Cold-Finished Bar Supplement
American Metal Market London Metal Exchange Supplement
American Metal Market Titanium Supplement
America's Network
Amusement Business
Arizona Republic (Phoenix)
Asbury Park Press (NJ)
Asia-Pacific Automotive Report
Asian Chemical News
Asian Wall Street Journal Weekly
Asset-Backed Securities Week
Atlanta Journal & Constitution (GA)
Austin American-Statesman (TX)
Australian Financial Review
Automotive Engineer
Automotive Marketing
Automotive News
Automotive News Europe
AutoWeek
Aviation Week & Space Technology

A Pointcast hálózat hirdetési piacának kialakításához dolgozta ki az un. SmartAd rendszerét.

A SmartAd-ek 30 másodperces animált hirdetések, melyek igen flexibilisen használhatók fel.

Minden egyes SmartAd ismeri, hogy melyik csatornán kell megjelennie, milyen időponttól kezdve meddig, és milyen gyakorisággal. A SmartAd-ek automatikusan a Pointcast felhasználók számítógépére kerülnek, amint azokra megindulnak a hírek, és mindaddig láthatók lesznek, míg a megvásárolt hirdetési idő le nem telt.

A SmartAd-ek beépített intelligenciája lehetővé teszi, hogy

A SmartAd rendszer igen kifinomult reklám szórás követést és naplózást tesz lehetővé. A hirdetők részletes havi jelentést kapnak arról, hogy hányan nézték lapjukat átlagosan, egy-egy felhasználó hányszor látta őket, stb. A Pointcast nyilvántartási rendszerét a legnagyobb reklám auditáló cégek, pl. az ABVS is elfogadja és felhasználja.


8.3. Kiadói szolgáltatások az Interneten: Intermind Communicator és Dynamic Publisher

Az Intermind Publishing cég olyan szolgáltatásokat vezetett be az Interneten, melyek "csatornákat" bocsát az érdeklődők rendelkezésére. Ezeken egyszerű, 10 perces munkával létrehozható "azonnali kiadványt" lehet útjára bocsátani az Intermind Communikátorral, de a Dynamic Publisherrel (dinamikus kiadójukkal) adatbázisra épülő kiadás is lehetővé válik.

Ahogy a Pointcast a hírszórás személyre szabását teszi lehetővé, az Intermind termékekkel pl. a következő feladatokat oldják meg:


8.4 Egy háló marketing filozófia 4 eleme

Az Internet-marketing alkalmazásának sajátos szabályai vannak. A Wilson Internet Services cég javaslatában az alábbiakat kell megszívlelni:

Fókuszáljon ügyfeleire! Egy háló lapot úgy kell megtervezni, hogy az ügyfelek igénye legyen a szemünk előtt. Kezdjük FAQ-k kidolgozásával! Olyan szolgáltatást ismertessünk, mely érdekes a felhasználók számára, és így keresni fogják a lapunkat.

Minőséget sugalljon! A szövegben jó stílust, fogalmazást és logikus gondolatmenetet várnak tőlünk. Grafikában jól méretezett és jó minőségű képekre van szükség és azoknak a legjobb ízlésnek kell megfelelniük, a legjobb benyomást kell kelteniük. Ezt csak a legjobb grafikusok tudják biztosítani. A lap kialakításban arra kell koncentrálni, hogy különleges szolgáltatásainkat, képességeinket mutassuk be. A legjobbat mutassuk be képben, diagrammokon és prózában.

Háló stratégiánkat változtassuk az igényeknek - eredményeknek megfelelően. Ha egy ötletünk nem jött be, akkor az azt leíró lapot ki kell cserélni.

A háló stratégiát folyamatosan aktualizálni kell! Elemezzük hálószemünk látogatottsági adatait, azok alapján fogalmazzuk újra a stratégiánkat. Néha néhány szó okos megválasztása egészen jó eredményt biztosíthat. Kísérletezni kell, mert a hálón nincsenek biztos szabályok arra, hogy hogyan lehet ott üzletet csinálni.

Pontosan időzítse marketing akcióit és költségvetését! Egyaránt kell rövid- és hosszú távon is gondolkodni! Folyamatosan figyelni kell a gyorsan változó Internet technológiák fejlődését, de csak kiforrott megoldásokat alkalmazzunk. Hálószemünk oldalait és azok szerkezetét is pontosan meg kell tervezni. Lehet eredményt elérni, de csak rengeteg munkával.

 

Következő lap

Kezdőlap