A neveléstörténet fiatal, napról-napra formálódó diszciplína. Kutatása és
tanítása megalapozhatja az emberről és világról alkotott hitelesebb képünk
kiteljesedését. Alkalmas a szemléletformálásra, nélkülözhetetlen mind a
pedagógia mind a művelődéstörténet megértéséhez. Mészáros István szerint
"a neveléstörténet legfőbb tanúsága szerint a neveléstudományban
és az oktatási-nevelési gyakorlatban semmi sem lehet lezárt,
véglegesen eldöntött: ami ma jó, az holnap már nem biztos, hogy az;
a mai pedagógia holnap már történelem, vagyis túlhaladott, a mai
pedagógia tehát nem megváltoztathatatlan, hanem - a fejlődés
érdekében - éppen továbbalakítandó, továbbfejlesztendő."[146]
A neveléstörténet gazdag forráskészlete és a pedagógia megoldásra váró
temérdek kérdése kiváló lehetőséget nyújt arra, hogy valaki képességeit
kipróbálva és fejlesztve, személyiségét kibontakoztatva neveléstörténeti
kutatóvá érjen. A neveléstörténet ismerői és kutatói eredményeikkel
hozzájárulhatnak egy, a jelenleginél jobb oktatás és nevelés - ennek
segítségével egy szebb világ - megvalósításához.