A SZÁZADELŐ IRODALMI FORRADALMA
(1906-1919)
Háttér: a századforduló kulturális megosztottsága
A századfordulón a külsőségeket és a tényleges hatalmat még egyaránt a konzervatív erők uralták. Nemcsak az ország politikai irányításában dominált a dzsentri mentalitás, hanem a - városi kispolgárság által is kedvelt - magyarnótázó, népszínműért lelkesedő közízlésben is. A hivatalos ideológia a jellegzetes magyar életformát változatlanul falusiasnak, a magyar életszemléletet pedig "józanul idealistának" hitte és hirdette. A legfőbb kulturális intézmények - az Akadémia, a Kisfaludy és a Petőfi Társaság -, valamint a sajtó nagy része és az iskolai oktatás az epigonná vált "népnemzeti" irodalmat pártfogolták. A nagy példányszámú, befolyásos lapok - mint Rákosi Jenő Budapesti Hírlapja (1881) vagy Herczeg Ferenc Új Időkje (1895) - nacionalista-konzervatív szelleműek voltak.
A hivatalos Magyarország nem akarta tudomásul venni, hogy a kiegyezés után meginduló nagyipari fejlődés és polgárosodás újfajta városi kultúra kialakulásával jár együtt, a városi (jelentős százalékban zsidó) értelmiség szellemi tájékozódása pedig a liberalizmustól a szocializmusig és anarchizmusig terjedő eszmeáramlatok térhódítását hozza magával. A hivatalosság mindezt "idegen divatként" utasította el, és a felszínen sokáig úgy látszott, hogy sikerrel dacol az idővel, mert az új irodalmi és kulturális fórumok, mozgalmak gyakran voltak tiszavirág-életűek.
Sajátos módon a Monarchia birodalmi - azaz "nemzetek fölötti" - kerete is segítette az új irányzatok megismerését és honosítását. Bár abban, hogy Budapest Béccsel versengett, és mindenekelőtt Bécset próbálta túlszárnyalni, meghatározó szerepet játszott a magyar nacionalizmus, a versengés mintegy rákényszerítette egyfajta nyitottságra.
Budapest gyors növekedése, nagyvárossá válása mintegy kikényszerítette, hogy két évtized alatt felnevelődjék a modern, újságot és irodalmat olvasó közönség. Vészi József radikálisan szabadelvű Budapesti Naplójának (1896) még viszonylag kis tábora volt (igaz, az Adyt és az új irodalmat népszerűsítő lap irodalomtörténeti jelentőségű), a Miklós Andor által alapított Az Est (1910) - melynek születésénél Molnár Ferenc is bábáskodott - újszerű tördelésével és szerkesztésével már a legnépszerűbb lapok közé emelkedett (s a húszas években ugyancsak fontos fórumává vált a magyar irodalomnak). Nem elhanyagolható fejlemény, hogy 1905-ben a szociáldemokrata Népszava is napilappá alakult át, és ettől fogva biztosítani tudta megjelenése költségeit. 1906-ban Magyarországon 1878 lap jelent meg, egyedül Budapesten 39 nagyobb napilap (míg Berlinben 36, Londonban 25, Bécsben 24).
A századforduló legnagyobb hatású szépirodalmi folyóirata, a Kiss József által alapított A Hét (1890) - melynek eredetileg Az ifjú Magyarország címet szánták - már eleve a nagyvárossá fejlődött Budapest folyóirata kívánt lenni, s miként a nagy nyugati irodalmi revük, a polgárosult középrétegek ízlését képviselte. Ám A Hét és mellette az Új Magyar Szemle (1900) folyamatos megjelenése kivételesnek számított a kérészéletű irodalmi lapok áradatában.
Az 1900-as évtizedben fellépő generáció:
a "második magyar reformnemzedék"
Amit nem sikerült a hetvenes és a nyolcvanas évek irodalmának elérnie: az igazi áttörést a kilencvenes évek irodalma készítette elő és a századelő irodalma valósította meg. Lehet vitatkozni azon, hogy a fordulatot melyik évszámhoz kössük: Ady Új versek című kötete megjelenéséhez (1906) vagy a Nyugat indulásához (1908). Ám a fordulat ténye nem vitatható - amit már a kortársak is fölismertek. Szembetűnő a különbség a kilencvenes és a rá következő évtized között: míg az elsőben egyeduralkodó a széppróza, a másodikban (mintegy félszázad után) ismét a líra tör élre.
1906-ig a magyar író általában jogot végzett vagy jogi tanulmányokba belekezdett újságíró (mint Ady is). Az 1906 körül jelentkező művésznemzedék már nem a jogon kezdte tanulmányait, hanem a bölcsészeten. A pesti bölcsészkaron Négyesy László stílusgyakorlati szemináriumán került össze először Babits Mihály, Juhász Gyula és Kosztolányi Dezső (akiknek baráti levelezéséből nemcsak az derül ki, hogy milyen eltökélten készültek a magyar költészet megújítására, hanem az is, hogy egymás első műértő közönsége voltak), továbbá Csáth Géza, Tóth Árpád és Balázs Béla; a bölcsészhallgatók számára létesített Eötvös Kollégiumban pedig Szabó Dezső, Kodály Zoltán és Horváth János, a kiváló irodalomtörténész.
Új jelenség - s óhatatlanul összefüggött a női emancipáció igényével - a viszonylag nagyszámú nőíró (Erdős Renée, Lesznai Anna, Kaffka Margit) jelentkezése, ami a századforduló még erősen patriarchális légkörében már önmagában is nagy kihívásnak számított, az pedig végképp annak, ha nő létére (mint Erdős Renée) nyíltan szólni mert a testi szerelemről.
Ekkor vált az irodalmi élet legfontosabb színhelyévé a kávéház. Már az elmúlt században megkezdődött e folyamat - ismeretes a Pilvax Kávéház jelentősége Petőfi és írótársai számára, Kiss József és A Hét szerkesztősége pedig a Centrál Kávéházban működött, innen küldve nyomdába az új számok anyagát. De míg korábban ez még kivételesnek számított, a századelőn már általános gyakorlatnak. A kávéházban töltötték el az írók napjuk nagy részét: itt írták meg és olvasták fel elsőként műveiket, itt szerkesztették a lapokat és fogadták a munkatársakat, itt vitatták meg társaságban az irodalmi és politikai híreket, s játszották a különféle szellemi tornákat. Még az is előfordult, mint a különben zárkózott Babits Mihály esetében, hogy itt mutatták be először jövendőbelijüket.
A századelő nemzedékének, a "második magyar reformnemzedék"-nek mindenekelőtt a két korszakos jelentőségű folyóirat, a Huszadik Század (1900-1919) és a Nyugat (1908-1941) adott fórumot. A Nyugatot több kudarcba fulladt próbálkozás után sikerült életben tartani. Legendás szerkesztője, Osvát Ernő már 1902-ben azzal a szándékkal vette át a divatos képes családi lapok egyikét, a Magyar Géniuszt, és szerkesztette Gellért Oszkár társaságában, hogy az új irodalomnak adjon helyet benne. A Nyugat előzményeként tartjuk számon Bródy Sándor Jövendőjét (1903), Osvát Ernő Figyelőjét (1905) és Ambrus Zoltán és Ignotus közös vállalkozását, az 1906 októberében induló és már novemberben megszűnő Szerdáját is. (Jellemző, hogy a Nyugat ezzel az alcímmel indult: a "Figyelő új folyama".)
A Nyugat mellett és körül még más fontos lapok és antológiák is születtek. Vele egy időben jelent meg 1908-ban Nagyváradon Juhász Gyula (1883-1937) szerkesztésében A Holnap nevű irodalmi csoportosulás azonos című versgyűjteménye, többek között Ady, Babits, Balázs Béla és Juhász Gyula verseivel. 1910-ben alapították a Renaissance-ot, amely ugyancsak az új irodalom fóruma lett (sőt Lukács György és elvbarátai úgy tervezték, hogy a Nyugat utáni nemzedék lapjává, mintegy "ellen-Nyugattá tegyék). 1911-ben indult az Auróra, amelyhez sokan átpártoltak a Nyugat szerzői közül, amikor a Hatvany Lajos és Osvát Ernő közötti vita miatt a lap megszűnésétől tartottak. 1912-től jelent meg a Május, ahol Szabó Dezső publicistaként igazán kibontakozhatott. A Szellem (1911) című folyóiratról és Kassák Lajos avantgárd periodikáiról, A Tettről (1915) és Máról (1916) később külön is szólunk.
A Nyugat
A Nyugat első száma 1908. január 1-jén jelent meg. Főszerkesztője Ignotus, szerkesztői Fenyő Miksa és Osvát Ernő.
Ignotus (Veigelsberg Hugó, 1869-1949) A Hét vezető kritikusaként vált a korszak legjelentősebb publicistájává, aki az új, városias életérzés és kultúra jogáért szállt szembe a konzervatív, népies és (az ő szavával) perzekutor (csendőri) esztétikával. Éles hangú és borotva logikájú, kiváló vitázó. A magyar közvéleményt elsőként Ignotus ismertette meg az impresszionizmus és a szecesszió olyan alapfogalmaival, mint az "ízlés", a "hangulat" és az "egyéniség". A Nyugat első számának elején az ő Kelet népe című cikke áll, benne ezzel a programnak szánt megállapítással: "A nap s az emberiség s a történelem keletről nyugatra tart. Kelet népének is ez az útja, s ha járja: azon nap alatt jár, annak az emberiségnek felese, annak a történelemnek alakítója, mint a legnagyobb nemzetek." Ugyanitt egy verset is ad (A völgyben) s a Figyelő-rovatban egy kritikát Bródy Sándor A dada című színművéről.
Fenyő Miksa (1877-1972), a Gyáriparosok Országos Szövetségének másodtitkáraként, majd (1917-től) ügyvezető igazgatójaként anyagilag is támogatója, szervezője volt a Nyugatnak, de cikkeivel is fáradhatatlan munkatársa, propagandistája.
A folyóirat arculatát azonban mindenekelőtt Osvát Ernő (1877-1929) szerkesztői tevékenysége formálta. A kilencszázas években induló nemzedék kiváló érzékenységű, fáradhatatlan szervezőjeként Osvát kizárólag a művészi színvonalat tartotta szem előtt, hitt a tehetség mindenhatóságában, s nyitva akarta hagyni a Nyugat ajtaját az újabb és újabb művésznemzedékek előtt. Ő fedezte fel Babits Mihályt, Móricz Zsigmondot és Füst Milánt. 1911-ben a Nyugatot anyagilag erőteljesen támogató Hatvany Lajos javaslatával szemben (hogy részesítsék előnyben az ismert szerzőket s ezzel nagyobb közönséget nyerhetnek meg a folyóirat számára - 800 előfizetője volt ekkor) Osvát kitartott korábbi gyakorlata mellett, vállalta a kísérletezéssel járó kockázatot.
Míg a Huszadik Század körére a pozitivista-evolucionista áramlatok hatottak elsősorban, addig a Nyugat íróira az életfilozófiák, mindenekelőtt Schopenhauer és Nietzsche, később Bergson és Freud (a neves Freud-tanítvány, Ferenczi Sándor 1912-től publikált itt). A Nyugat művésznemzedékének meghatározó élménye a világ titokzatossá válása és a költői alkotás eredendően paradox jellege, tehát hogy a felfoghatatlant kell kifejeznie. De a romantikusan értelmezett szimbolizmus és szecesszió mellett helyet kaptak az impresszionista és naturalista törekvések is.
Már Szerb Antal joggal állapította meg, hogy a Nyugat voltaképpen megkésve tájékozódott a kortárs nyugati irodalomban, s miközben a magyar szellemből addig hiányzó áramlatokat fogadott be, nem vette figyelembe a legújabb fejleményeket. A Nyugat teljesítménye "nem abból állt, hogy a magyar irodalom nyugatibb lett, hanem hogy mélyebben és szabadabban magyar lett".
Ha fellapozzuk a Nyugat első évfolyamának számait, a szerzők között találjuk Ady Endrét, Ambrus Zoltánt, Babits Mihályt, Balázs Bélát, Bíró Lajost, Cholnoky Lászlót, Cholnoky Viktort, Csáth Gézát, Füst Milánt, Gellért Oszkárt, Juhász Gyulát, Kaffka Margitot, Kosztolányi Dezsőt, Móricz Zsigmondot, Nagy Endrét, Nagy Lajost, Szini Gyulát, Szomory Dezsőt és Tóth Árpádot. A Nyugat legfőbb kritikusa Ignotus mellett Schöpflin Aladár, de szinte valamennyien írtak bírálatot, esszét.
Ady Endre (1877-1919)
A Nyugatot valamelyest megelőzve jelentkezett nagy visszhangot kiváltó köteteivel (Új versek, 1906, Vér és arany, 1907). Ady nemcsak első munkatársa volt a lapnak, hanem példaképe, lobogója és reklámja is. 1909-ben a Nyugat külön Ady-számot jelentetett meg, benne Ady önéletrajzával. A tízes évek fiatal nemzedékének anyanyelve volt Ady költészete; a Monarchia más nemzetiségű írói szemében is vitathatatlan tekintélynek számított.
Első két verseskötete még nem lép túl a századforduló átlagköltészetének dekadens, szenvelgő érzésvilágán. A Versek című kötet (1899) Petőfi-, Vajda János-, Ábrányi Emil-, sőt Szabolcska Mihály-utánérzésekkel van tele. A Még egyszer (1903) már Reviczky Gyula sejtelmes, elégikus, a költői ént előtérbe állító lírájának és az 1890-es évek legsikeresebb magyar költője, Heltai Jenő könnyed, poénra kiélezett, erotikus sanzonköltészetének hatását mutatja. Majdani költői forradalmának jellegzetes stílusbeli eszközeit elsőként publicisztikájában teremti meg; cikkei nemcsak fontos felismerésekről szólnak, hanem témájuknál nagyobb, már nem is a tárgynak szóló feszültséget árasztanak. Már ekkor kialakítja a maga eltökélten ellenzéki attitűdjét. Nietzsche mellett és előtt a másik legfőbb példaképe Heine, akiben az egyház és a többi megkövesedett tekintély elleni lázadót tiszteli.
A kisúri családi hagyomány mellett elsősorban a komolyan vett újságírói feladat, a politikai élet befolyásolásának lehetősége és joga növelte meg öntudatát. Költőként is "emberi dokumentumokat" kívánt adni, nem hitt semmiféle elefántcsonttoronyban, s nem hagyta hidegen a közönség figyelme. Beérkezése után is akadnak versei, amelyek a napi politikához kapcsolódva úgy hangoznak, mintha vezércikkek volnának.
Sorsszerű önigazolásként élte meg, hogy találkozott a romantikusan elképzelt nagy szerelemmel, Brüll Adéllal, egy kereskedő feleségével, akit (nevét megfordítva) Lédának nevez verseiben. Követte az asszonyt Párizsba, s a modern nagyváros távlatot adott dekadenciaélményének és magyarságkritikájának. Amikor hazatér, a liberális szellemű Budapesti Napló munkatársa lesz, s az 1905-1906-os kormányzati válság idején lapjával együtt az általános választójog bevezetését meghirdető "darabontkormány" mellé csatlakozik. Ekkor kerül személyes kapcsolatba Jászi Oszkárral és a Huszadik Század körével, akiknek hatása Nagyvárad óta meghatározó nézeteinek alakulására.
1906 februárjában jelenik meg a harmadik és egyben az első "igazi" Ady-kötet, az Új versek. Nem kevésbé jelentős következő verseskötete, az 1907 decemberében megjelenő Vér és arany, amely végképp meggyőzte a kicsi, de lelkes, progresszív tábort, hogy megérkezett Ady Endre személyében az új idők új dalosa. Móricz Zsigmond a felszabadítóját látta benne: a Vér és arany kötet a megvilágosodás erejével hatott rá. Hatvany Lajos pedig a Huszadik Században publikálta hódoló vallomását "megtéréséről" Adyhoz. Az elmaradott s ugyanakkor önelégült magyar glóbusz ellen lázadó, meg nem alkuvó szellemet üdvözölték benne, Lukács György megfogalmazásában: "a forradalom nélküli magyar forradalmárok poétáját". Ady a döntő pontokon újított, amikor gazzal benőtt, elvadult ugarként mutatta fel a magyar tájat, és nyíltan kimondva merte kívánni, nagyon kívánni, sőt beszennyezni is az imádott asszonyt.
Az Új versekben (s ettől fogva valamennyi verseskötetében) Baudelaire korszakos művének, A Romlás virágainak (1857) példáját követve ciklusokba rendezi verseit, s a gondosan megszerkesztett könyvnek külön nyitó és záró verse van (Góg és Magóg fia vagyok én, illetve Új Vizeken járok). Az egyes ciklusok tematikus egységet alkotnak. Itt még önálló címet kapnak, később A magyar Ugaron ciklus címadása válik általánossá: a kötet- és cikluscímek azonosak egy-egy vers címével. Az Új versektől kezdve minden verscím - a kereszténység (illetve még korábbi mítoszok és a folklór) misztikus-szent számának megfelelve - három szóból áll (a névelőt, névmásokat Ady nem mindig számítja külön szónak).
Az egymással ellentétes életérzést, magatartást vagy akár csak vezérmotívumot előtérbe állító ciklusokat a költő lehetőleg szimmetrikusan helyezi el: A magyar Ugaron - A daloló Páris (Új versek), A Halál rokona - A Holnap elébe (Vér és arany, 1907), A vén komornyik - Áldott, falusi köd (Szeretném, ha szeretnének, 1909), Az Isten Titkai - Az Élet-Halál Titkai, A Szomorúság Titkai - A Dicsőség Titkai (A Minden-Titkok versei, 1910). Évente publikálta új köteteit (Az Illés szekerén, 1909, Szeretném, ha szeretnének, 1910). Az egymást követő verseskönyvek újabb és újabb tematikus rétegeket vontak be költői világába, így jelentett újdonságot a Vér és arany kötetben az élet-halál versek ciklusa (A Halál rokona), Az Illés szekerén kötetben az istenes (A Sion-hegy alatt) és a forradalmi (Az utca éneke), a Szeretném, ha szeretnének kötetben a kuruc versek ciklusa (Esze Tamás komája).
Sajátos vitális-organikus jellegű szimbólumkincs uralja költészetét: az Élet a legfőbb vonatkozáspont, még akkor is, ha a vers éppen az elmúlásról szól (Temetés a tengeren, Párizsban járt az Ősz, 1906), s örökös létharc folyik benne, akár Léda az ellenfél (Héja-nász az avaron, 1905), akár a "disznófejű Nagyúr" (Harc a Nagyúrral, 1905). Jelképvilága a romantikusan fölértékelt én köré szerveződik - de hát ennek az én-nek nem akármilyen megpróbáltatást: a magyarság fenyegető végzetét, illetve a "Minden Egész eltörött" félelmetes tapasztalatát kell tudnia elviselni (Kocsi-út az éjszakában, 1909).
Ady - legjelentősebb pályatársaival, Babitscsal és Kosztolányival szemben - a közéleti feladatot vállaló lírai hagyomány felől indult el. Az Új versek nyitó darabjában nemcsak egy új költészeteszmény nevében lép fel (mint a kötetet záró ars poetica, az Új Vizeken járok, 1905), hanem jogot formál arra is, hogy a Kárpátok alatt elzárkózó ország közállapotait ostorozza. A Szent Istvánra hivatkozó állam és egyház rendíthetetlennek látszó, elnyomó hatalmával szemben önmagát is pogány - az ősi, romlatlan magyarságot képviselő - lázadónak tudja.
Versei nem leírják, hanem látomásszerűen megidézik a tájat: így például a "magyar Ugar" látványa néhány, erősen értéktelített, túlzásig ismételt-fokozott metaforára szorítkozik. A kulturálatlan magyar világot két másfajta világgal szembesíti. Egyfelől - a történeti térben - a művészet és a kultúra fővárosával: Párizzsal, másfelől - a mitikus időben - a költészet és a magyarság föltételezett keleti őshazájával, a legendás Gangesz-parti tájjal (A Tisza-parton).
Adyt nem szédítette meg az ezeréves dicsőség ünnepi mámora; kurucverseinek világa mintegy megfordítása annak, mint amit a legendák mutattak: olyan világ, amelyben nem diadalmas, lovagias, nyalka hősök éltek, hanem uraktól becsapott, kesergő, vádló, mindenre elszánt szegénylegények. A honában bujdosóvá lett kuruc tragikus jelképe ugyanazt a politikai élet peremére szorult, reménytelenül lázadó sorsot idézi fel, mint a magyarság-versek. Adyt a nemzetféltés nemhogy visszatartotta volna, de egyenesen sarkallta a legszélesebb nyilvánosság elé vitt kíméletlen bírálatra. A Nekünk Mohács kell című vers (1908) már kihívó címével is jelzi a nép- és nemzetostorozó szándékot. A verset egyik értelmezője találóan nevezte "fordított himnusz"-nak, hiszen a költő Isten segítségét nem az áldásban kéri, hanem a verésben, a meg nem szűnő, örökös büntetésben.
Minden, még oly éles kritikája mellett és ellenére Ady hirdette elrendelésszerű kötődését "utálatos, szerelmes nációjához" (Az én magyarságom, 1908). Ezzel magyarázható a költő-váteszi szerep vállalása is, amely együtt jár a küldetéses ember felfokozott magány-érzetével és öntudatával. Ugyanakkor tisztán látta a költő-váteszi szerep megkésettségét is; a szerepről leköszönő gesztusai ezzel is magyarázhatók, nemcsak ismétlődő belefáradásával. Még bonyolultabb indítékot jelez A fajok cirkuszában című vers (1910): "Minden, minden ideálunk / Másutt megunt ócskaság már, / Harcba szállunk / S már tudjuk, hogy kár a harcért". Tehát a magyar elmaradottság olyan mérvű, hogy már a változtatás - a polgári átalakulás - céljai sem lelkesítőek. E tragikusan ironikus helyzetből fakad, hogy "kétmeggyőződésű" forradalmárnak nevezte magát és elvbarátait.
1910 és 1914 között jelentős fordulat következett be költészetében: a szecessziós-szimbolista látásmódot expresszionista elemeket is tartalmazó, archaizáló-egyszerűsítő szemlélet váltotta fel. E váltást a világháború - Ady által az első pillanattól elítélt - démonikus világa még jobban fölerősítette. A korábbi magánmitológia helyét immár kollektív mítosz foglalja el: a nemzeti történelem és a Biblia képzeteire és tudatára épített sorsszimbólumok kerülnek középpontba (Hunn, új legenda, Az Idő rostájában, 1913, Az eltévedt lovas, 1914). Az egykori "Holnap hőse" most a "Tegnap hű tanúja"-ként próbálja megőrizni magát "egy új emberű új világra" (Mag a hó alatt, 1914). A feleségéhez, Csinszkához (Boncza Bertához) írt kései szerelmi lírája immár az élethez fűző egyetlen kapocsnak láttatja szerelmüket. Ady utolsó periódusának reprezentatív gyűjteménye a háború végén, röviddel halála előtt publikált A halottak élén című kötet (1918).
A Nyugat első nemzedékének költői
Ady meghatározó egyénisége kikerülhetetlenné tette, hogy jelentősebb pályatársai más utat keressenek maguknak. Babits Mihálynak már az első (Levelek Iris koszorújából, 1909), míg Kosztolányi Dezsőnek második kötetében (A szegény kisgyermek panaszai, 1910) sikerült továbblépnie. Babits a tárgyias, bölcseleti igényű líra, Kosztolányi pedig az egységes versciklusként megkomponált s a gyerek álarcát felöltő szerepjátszó költészet megteremtésére törekedett. Költői útkeresésükben segítségükre volt kimagasló világirodalmi tájékozottságuk, mindkettőjüknek jelentős a fordítói teljesítménye. (A Kosztolányi fordításait egybegyűjtő Modern költők című antológia 1914-ben reveláló erejű a kortársak számára.) Mellettük még Füst Milán bizonyult eredeti tehetségnek, aki a Változtatnod nem lehet címmel megjelent első verseskötetében (1912) a drámai monológ műfajával kísérletezett. Külön kell szólni az első nemzedék további két nagy lírikus tehetségéről.
Juhász Gyula (1883-1937)
Juhász Gyula költészete döntően hangulati líra. Az élményt sokszor múlttá s csaknem mindig elérhetetlenné távolítja; Kosztolányi méltán jellemezte őt a boldogtalanság szerelmeseként. Szerelmi költészetét, az Anna-verseket is a szerelmes alakjának nosztalgikus emlékként való megidézése jellemzi (Milyen volt, 1912, Anna örök, 1926). Legszebb verseiben szinte tapintható a szöveg zeneisége - mint a Tápai lagziban (1923), amely egyébként úgy ábrázolja a téli falut, hogy azzal mintegy hadat üzen a népnemzeti irány parasztromantikájának. Juhász Gyula szívesen adta át magát egymással vitázó gondolatrendszereknek: a keresztény vallásosság mellett Nietzsche tanításának, sőt az 1918-1919-es forradalmak idején a marxista világlátásnak is.
Tóth Árpád (1886-1928)
Tóth Árpád költészetét is a boldogságot hiába áhító magányos ember szomorúsága hatja át, hangneme csaknem mindig elégikus. Ő írta a magyar impresszionista líra egyik legsikerültebb alkotását (Körúti hajnal, 1923). A háború, majd a forradalmak idején közéleti témájú versei is születtek, mint a háborúellenes Elégia egy rekettyebokorhoz (1917) vagy a világforradalmat köszöntő Az új isten (1919) - az utóbbit nemcsak politikai gesztusa avatja egyedülállóvá szerzője életművében, hanem a rendkívül mozgalmas, expresszionista stílusa is.
A Nyugat gárdájának sokoldalúságát bizonyítja, hogy közülük sokan jeleskedtek egyszerre több műfajban. A főként publicista Ignotus, az elsősorban elbeszélő Kaffka Margit és Karinthy Frigyes lírikusnak sem volt jelentéktelen. Az utóbbinak a Nyugat 1911-es évfolyamában jelent meg az a Nihil című verse, amely éppen arra mutat példát, hogy miképp lehet mellőzni a kor divatos irodalmi nyelvét. A Nyugat kisebb mesterei között tartjuk számon még Gellért Oszkárt, Lányi Saroltát, Lesznai Annát és Szép Ernőt.
A Nyugat elbeszélői
Az első nemzedék elbeszélői közül mindenekelőtt Bíró Lajos, Csáth Géza, Móricz Zsigmond, Kosztolányi Dezső, Karinthy Frigyes, Kaffka Margit és Laczkó Géza nevét kell említeni. A Nyugatban publikálta korai regényeit Babits Mihály is (Gólyakalifa, 1913, Kártyavár, 1915). Itt jelentkeztek először olyan, később beérő tehetségek, mint Déry Tibor, Nagy Lajos vagy Tersánszky Józsi Jenő.
Móricz Zsigmond (1879-1942)
Az 1910-es években Móricz Zsigmond a nagy Nyugat-nemzedék legjelentősebb elbeszélője. Az 1908-ban publikált Hét krajcár című novella, majd az azonos című novelláskötet tette ismertté nevét. Korai regényei (Sárarany, 1910, Az Isten háta mögött, 1911) a naturalizmus szellemében ábrázolják a falu, illetve a kisváros hierarchikus, zárt világát. Meghatározó szerepet kap az ösztönszféra, az ember ösztönös-vitális erőinek természete és működése - például a Sárarany hőse, Turi Dani nemcsak munkabírásáról, leleményességéről híres, hanem telhetetlen asszonyfalásáról is. Jellegzetes alakjait a biofizikai és a társadalmi késztetés együtt vagy éppen egymás ellenében űzi-hajszolja cselekvésre az elkerülhetetlen összeroppanásig.
Ahogy Ady költészetében, Móricz szépprózájában is eredendő és feloldhatatlan ellentét feszül a nagyratörő hősök és kisszerű környezetük között - és ezekben a konfliktusokban mindenkor az utóbbi győz. Móricz faluábrázolása teljesen ellentmondott a kor hivatalos, idealizált vidékképének; voltaképp ő fedezte fel irodalmunkban a falu társadalmi tagozódását, azt, hogy a parasztság is erősen rétegezett, s az ottani hierarchia még merevebb és mozdíthatatlanabb, mint ami a várost, illetve a nagyvárost jellemzi. Nemcsak a vagyon különíti el az embereket, hanem a tradíciók is könyörtelenül érvényesítik erejüket.
A háború lélekpusztító hatását kevés mű érzékeltette olyan elemi erővel, mint Móricz Szegény emberek című elbeszélése (1916), amely azzal indul, hogy a szabadságolt katona odahaza még nagyobb nyomorúságot talál, mint amilyenben a fronton van része. Válasza egyszerre ösztönös és tanult: a seregben elsajátított szakszerűséggel tör be egy házba és gyilkol - elborult tudatában egybemosódik az otthon és a harctér. A Szegény emberek is bizonyíthatja: a naturalista irodalomnak nemcsak az az érdeme, hogy elsőként adott hírt a társadalmi peremvidékről, hanem az is, hogy figyelmeztetni próbált az elfojtott, de a mélyben forrongó és kitöréssel - a civilizáció elpusztításával - fenyegető emberi vágyakra, energiákra.
Csáth Géza, Kosztolányi Dezső unokaöccse, orvosi egyetemet végzett, s korán megismerkedett a pszichoanalitikus terápiával (1911-ben publikált részletes esetleírása úttörőnek számít a nemzetközi szakirodalomban is). Már a Nyugat legelső számában szerepel Wagnerről szóló cikkével, s még számos zenekritikát írt (Bartók Béláról, Kodály Zoltánról, Mahlerről, Pucciniról). Legjelentősebb elbeszélése, az Anyagyilkosság is a Nyugat 1908-as évfolyamában jelent meg. Az akkor uralkodó hangulat-novellával szembeforduló, a német "új tárgyiasság" irányzatához hasonló, szenvtelenül előadott elbeszéléseiben alkotott leginkább maradandót (legfontosabb kötetei: A varázsló kertje, 1908, Délutáni álom, 1911).
Karinthy Frigyes (1887-1938)
Karinthy Frigyes 1912-ben látványosan tört be az irodalmi életbe: öt könyve jelent meg egyetlen év leforgása alatt (köztük az Így írtok ti és a Ballada a néma férfiakról című elbeszéléskötet). Irodalmi torzképeivel éppúgy műfajt teremtett a magyar irodalomban, mint humoreszkjeivel. Különleges érzéke volt a nyelvjátékokhoz: az Így írtok ti vagy a Tanár úr kérem (1916) szövegimitációi elsőrangú stílusparódiák - ezzel valóságos iskolát teremtett az írók körében is. A századvég divatos témáját, a nemek harcát irodalmunkban talán ő ábrázolta a legnagyobb erővel. "Férfi és nő hogy érthetnék meg egymást? - írta egyik aforizmájában. - Hisz mind a kettő mást akar: a férfi nőt, a nő férfit." Csáth Géza ismertette meg vele a freudizmust, amelynek első propagandistái közé tartozott. Jonathan Swift Gulliverjének fordítójaként maga is megpróbált utópikus és ellenutópikus példázatokat írni (Utazás Faremidóba, 1916, Capillária, 1921).
Kaffka Margit (1880-1918)
Kaffka Margit költőként és novellistaként indult ugyan, de a regényeivel emelkedett irodalmunk élvonalába. Fő műve, a Színek és évek (1912), mely egy elszegényedett dzsentri családból származó asszony élettörténetét beszéli el, házasságainak kudarcát, teljes kiszolgáltatottságát - mert a hagyományos női szerep lehetetlenné teszi, hogy megfelelő munkát vállaljon, és a saját lábára álljon. Életrajzi élményeket dolgoz fel a Hangyaboly (1917) is, amely egy apácazárda zárt, hideg világát mutatja be, feszültségeit és konfliktusait egyrészt a falakon túli élettel szemben, másrészt a falakon belül, a konzervatív és reformista erők összecsapásában. Kaffka regényei jellegzetes típusokat felvonultató realista alkotások, amelyek ugyanakkor sokat megőriznek század végi prózánk hangulatiságából.
Harc A Holnap és a Nyugat körül
Fülep Lajos, egyike a keveseknek, aki a megjelenés másnapján hódoló cikket írt az Új versekről (méghozzá az ultrakonzervatív Az Ország című lapban), 1969-ben papírra vetett emlékezésében részletesen beszámol arról, hogy kezdetben még saját "haladó" szellemiségű elittársaságában is mérhetetlen ellenszenv fogadta Ady verseit. A magyar költészet megújítására készülő fiatal Babits Mihályt és Kosztolányi Dezsőt is váratlanul érte és megzavarta az Új versek megjelenése. Úgy érezték, hogy Ady az ő elképzeléseiktől nagyon különböző, de kétségtelenül modern költészetével elébük vágott, Ady nemzetostorozó gesztusa pedig felháborította őket. A magyar Ugaron ciklus darabjai mellett a Léda-versek keltettek leginkább felháborodást - el lehet képzelni, hogyan fogadhatták azok, akik Petőfi házasság-idilljét, Arany János szemérmes sejtetését hitték kötelező normának.
Kivált A Holnap antológiában való részvétele (1908) váltotta ki ellene a konzervatív irodalmi fórumok támadását - már csak azért is, mert egy csoport vagy irányzat mindig veszedelmesebb színben tűnik fel, mint egyetlen szerző. Szabolcska Mihály, a népnemzeti irány kései epigonja, a Budapesti Hírlapban verssel tiltakozott A Holnap erotikája ellen. Rákosi Jenő, a Budapesti Hírlap főszerkesztője "hazafiatlanság"-gal vádolta meg A Tisza-parton költőjét. Herczeg Ferenc, az Új Idők szerkesztője már Bródy Sándor színműve, A dada ellen is kritikai hadjáratot folytatott 1904-ben, s az állítólag "kozmopolita" Budapesttel szemben a nemzeti érzésű vidéket próbálta kijátszani. Most kiváló taktikai érzékkel úgy bírálta A Holnapot, hogy Adyt leválasztotta a többiekről; sőt azt is sikerült elérnie, hogy a költői elsőségére féltékenyen ügyelő Ady egy gúnyos-epés cikkben megtámadja saját táborát (A duk-duk affér, 1908). A cikk megdöbbenést és zavart keltett, Juhász Gyulával pengeváltásra is sor került, ám később Ady visszakozott és megpróbálta kiengesztelni barátait. A Nyugat és a többi "destruktív" eszme ellenében alapították 1911-ben a Magyar Figyelő című folyóiratot, amelynek fővédnöke (és Rusticus álnéven olykor szerzője) gróf Tisza István, szerkesztője pedig Herczeg Ferenc volt.
Az ifjú Horváth János, aki hasonló céltudatossággal készült a magyar irodalomtörténet-írás megújítására, mint az ifjú Babits és Kosztolányi a magyar költészetére, mindenekelőtt a népnemzeti irányzat hagyományának védelmében fordult szembe a Nyugattal: "Új lírikusaink különösen három ponton mondtak nemet a mi addigi általános igenünkre. Erős, de sohasem támadó, sohasem fitogtatott nemzeti érzés és fajszeretet; tisztes, férfias szemérem; s világos, közérthető beszéd: azt hittük, ez a három végérvényesen megmarad, vagy legalább nyíltan meg nem támadtatik a magyar irodalomban." Ennek megfelelően ítélte el erkölcsileg az Új versek és a Vér és arany verseit. Horváth János érdeme, hogy Ady s a legújabb magyar líra című könyvében (1910) elsőként próbált szembenézni Ady költészetének szimbolizmusával, de konzervatív nézőpontja elzárta előle a mélyebb megértést. A Nyugat táborát ő is megpróbálta megosztani azzal, hogy éles különbséget tett a szerinte "magyarul is tudó" Ignotus és Kaffka Margit, valamint a "magyarul nem tudó" Lukács György és Szomory Dezső között.
Adyt nemcsak a konzervatív hivatalosság támadta. 1909 januárjában a szociáldemokrata Népszavában Csizmadia Sándor, a magyar szocialista munkáslíra egyik megteremtője, tiltakozott Adynak a lapban való szerepeltetése ellen: "polgári nyafogásként", "tébolydaköltészetként" utasította ki a munkásság fórumáról. Csizmadia kirohanását fölényesen visszaverte ugyan a Népszava irodalmi szerkesztője, de a szerkesztőség még hetekig vitázott azon, hogy a modern költészet távol áll-e vagy sem a munkásság lelkivilágától.
Az, hogy ismételten viták középpontjában állt, még inkább megerősítette a kortársakban azt a vélekedést: Ady totális lázadó, aki kedvét leli a normák fölforgatásában. S nem csupán a normák látványos megsértéséről és a költői illetékesség radikális kiterjesztéséről van szó, hanem egy szándékosan kirakatba tett, folyamatos botrányokozásról is. Talán Ady az első irodalmunkban, aki nemcsak ambicionálta, de képes is volt előidézni saját kultuszának kiépítését. Örült a felé forduló figyelemnek és elismerésnek (Jászi Oszkárt pedig politikai vezérének tekintette), ugyanakkor - méltán-méltatlanul - úgy érezte: nagyobb formátumú ő annál, semhogy beleférne a magyar progresszió kis köreibe vagy akár a magyar progresszió egészébe. Mint "egyszemélyes" irányzat, illetve mozgalom akart mindent vagy majdnem mindent képviselni, amivel maga is hozzájárult "magányossága" későbbi mítoszának kialakításához.
Ady személye megosztotta a Nyugat táborát is. Könnyen lehet, hogy már Karinthy Frigyes nagyszerű Ady-paródiái sem voltak annyira ártatlanok, amikor könyörtelen pontossággal pécézték ki modorosságát. Más kérdés, hogy az Így írtok ti briliáns torzképei, miközben megnevettették az olvasót, egyúttal megnyerték számára a Nyugat íróit. (Hasonló "humanizáló"-elfogadtató szerepet töltött be Nagy Endre irodalmi kabaréja is, ahol gyakran szerepeltek a nyugatosok.)
Különbözött a Huszadik Század és a Nyugat irodalomfelfogása is: míg az előbbi kitartott a felvilágosodás racionalista-pozitivista örökségénél, az utóbbi a maga romantikus-impresszionista nézőpontjából elvetette azt. Jászi Oszkár nem alaptalanul vetette Hatvany Lajos szemére filológia- (illetve tudomány-)ellenességét, s ő vagy mások Babits (és a többiek) ellenében a művészi öncélúság veszélyét. Amikor a két lap köre 1912-ben közös vitát rendezett Irodalom és társadalom címmel, bevezető előadásában Ignotus így próbált egyensúlyt teremteni a két tábor között: "az írók olybá vették a radikalizmus segítségét, hogy ez kutya kötelessége volt, és semmi egyébbel nem akarták leróni hálájukat, mint azzal a faktummal, hogy ők vannak, olyanok, amilyenek, s úgy írnak, ahogy írnak... Ahogy a politikus sosem tudja, hogy mikor csinál történelmet, a művész sem tudja, hogy mikor csinál politikát. S ahogy az artisztikus művészek alábecsülik a politikát s nem ismerik a természetét, mikor azt hiszik, hogy ők, az ő artisztikumukkal, elfordultak attól: a politika is alábecsüli magát, mikor azt hiszi, hogy ő, a politika, csak ott van meg, ahol kimondottan ott van".
A Nyugat íróit és a velük szövetséges értelmiséget azonban egyben tartották a konzervatív erők támadásai. A világháború éveiben az "apolitikus" Nyugat egész gárdája védelmébe vette a háborúellenes versei miatt támadott Adyt és Babitsot. S a körülmények logikáját kell látnunk abban is, hogy a Nyugat - szerkesztőinek szándéka ellenére - gyűjtőhelyévé vált sokfajta szellemi elégedetlenségnek. Például így lett rendszeres szerzője a Tisza István miniszterelnökkel nyílt vitába keveredő Szabó Dezső is, aki később nemcsak megtagadta, hanem antiszemita indulattól fűtve meg is támadta a Nyugatot.
A századelő két magányos alkotója
A Nyugat jelentkezése volt a legfontosabb irodalomtörténeti esemény a magyar századelőn. De semmiképp sem fedi le a korszak teljes irodalmát. Ezt példázhatja a századelő két kimagasló írója is, akik bár publikáltak a Nyugatban, nem tartoztak annak köréhez.
Molnár Ferenc (1878-1952)
Molnár Ferenc írói pályája korábban indult, mint a vele csaknem egyidős Adyé és többi kortársáé. A Budapesti Napló sztárriportere, a Vígszínház házi szerzője, aki közreműködik A Hét szerkesztésében és ott bábáskodik a modern nagyvárosi napilap, Az Est alapításánál is. Az éhes város című regénye (1901), az első magyar regény Budapestről, pamfletszerűen mutatja be, hogy milyen mohó és könyörtelen pénzhajsza jellemzi az állandó tőkehiányban szenvedő, hitelre épült "éhes" várost, amely olyan, mint egy hatalmas forgószínpad, ahol a pénz és a szerelem mozgat mindenkit (s a kettő oda-vissza konvertálható egymásra). Az első igazán jelentős szépprózai művét, ifjúsági irodalmunk örökzöldjét, A Pál utcai fiúkat 1906-ban írta, az első kirobbanó színpadi sikerét, Az ördögöt pedig 1907-ben.
A Pál utcai fiúk grundjának, Füvészkertjének és egész józsefvárosi környezetének világa Molnár gyermekkori élményein alapul, s az emlékezés egyszerre von köré nosztalgikus és ironikus fényt. A felnőtteket utánzó, felnőttséget tanuló gyermek optikájának tükrében élesebben rajzolódnak ki az utánzott világ erényei és hitványságai.
A világhírt a gyors egymásutánban írt és bemutatott három színpadi műve hozta meg Molnár Ferenc számára: a francia szalonvígjáték masinériáját mintegy visszájára fordító Az ördög, a vidékhez kötődő magyar népszínmű pesti változatát kínáló Liliom (1909) s végül a színpadi és életbeli szerepek hasonlóságát kiaknázó, Molnár által feltalált szerepvígjáték, A testőr (1910).
Az ördög alapötlete egy Faust-előadást követően merült fel Molnárban: milyen érdekes volna Mefisztót egy modern szexuálkomédia hősévé megtenni. A bűnbeesés ezúttal rendhagyó módon nem a kiinduló-, hanem a végpontja a cselekménynek: a divatos festő és a társaságbeli szépasszony (valaha szegények és ezért a szerelmükről lemondani kényszerülők) újra kinyíló szerelmét az ördög összebonyolítja mesterkedéseivel, hogy előbb az illem és az elfojtás gondosan kiépített sáncaiból kivesse, majd pedig egymás karjaiba röpítse őket. Az ördög egy személyben rezonőr és intrikus, méghozzá olyan intrikus, aki jót akar; akár szimbólumnak is felfogható: a tudattalanba száműzött vágyak megszemélyesítőjének. Alighanem Molnár az első, aki színpadon kamatoztatni tudta Freud tanítását - akkor, amikor az új tan izgalmas-pikáns híre még csak kezdte bejárni a pesti szalonokat és kávéházakat. A vágykielégítés konvenciókat félresöprő lendülete merészségével szinte egyedülálló Molnár életművében, aki igencsak ragaszkodott a konvenciók nyújtotta biztonsághoz.
A testőrnek az a leginkább szembeötlő újdonsága, hogy cselekménye a látszatokat hivatásszerűen előállító színház világában játszódik. Hőse egy színész, aki úgy próbálja szerelemre lobbantani az ugyancsak színésznő feleségét, hogy testőrjelmezt ölt, s a délceg katona képében udvarol neki. Már-már sikerül elcsábítania saját feleségét, amikor (a lehetőségtől megrémülve) leleplezi magát. A darab eldöntetlenül hagyja, hogy a színésznő igazat mond-e vagy sem, amikor a leleplezést követően azt állítja: az első pillanattól kezdve átlátott a szitán, de belement a játékba, hogy megleckéztesse gyanakvó férjét. A látszat és a valóság ilyen mértékű fölcserélhetősége akár súlyos következményekkel járhatna, ha a szerző engedné, hogy tragikumig fejlődjön a dolog. Míg Az ördög nem tekinti fontosnak az álszent, kihűlt konvenciókat, addig A testőr és a későbbi színdarabok a konvenciók megmentésével végződnek - mert bár átlátszóan hazugnak ábrázolja őket Molnár, de nem lát náluk jobbat.
A Nyugat köre Molnárt többé-kevésbé sajátjának tudta, ám Molnár vigyázott arra, hogy ne azonosítsák az új iránnyal, s nyilván ez is megkönnyítette fölvételét a rangos, de konzervatív szellemű írói egyesületekbe: a Petőfi Társaság 1908-ban, a Kisfaludy Társaság 1911-ben fogadta tagjai közé. A tízes években írt művei közül csupán két szépprózai alkotása emelhető ki: Az aruvimi erdő titka (1916) című szatirikus "rémregény" (ahogy maga Molnár nevezte) és az 1917-ben írt fejlődésregény, az Andor, melyet nem alaptalanul neveztek kritikusai az Oblomov magyar változatának. Mindkét mű szerzőjük nagyfokú kiábrándultságáról és a történelmi idők fölött érzett aggodalmáról tanúskodik.
Krúdy Gyula (1878-1933)
Ahogy Molnár, a vele egykorú Krúdy Gyula sem csatlakozott egyetlen írói csoportosuláshoz sem, az irodalmi élet magányos alakja maradt. A Nyugatban főként a húszas években publikált (igaz, ezek között van az 1927-es Utolsó szivar az Arabs Szürkénél című novella, amely nemcsak szerzője életművének, hanem a 20. századi magyar szépprózának is egyik legnagyobb teljesítménye).
Kezdetben Mikszáth követőjének hitték, holott már korai műveinek időszemlélete gyökeresen különbözik nemcsak Mikszáthétól, de a kor valamennyi elbeszélőjétől. A tízes években talált rá saját hangjára: a Szindbád ifjúsága című kötetétől (1911) kezdődően a novella megújítója lett. Az Ezeregyéjszakából merített Szindbád figurájának - a szerelem emlékeken át bolyongó örök vándorának - megalkotásával olyan jelképet teremtett, amely mintegy védjegye lett művészetének. A Szindbád-történetek nagy része utazás a múltba: a hős fölkeresi hajdani szerelmeinek szereplőit és színhelyeit, hogy újraélhesse az igazán fontos pillanatokat, ám emlékei csaknem mindig csalókának bizonyulnak, s a mámor és a szépség helyét elfoglalja a megaláztatás és a fájdalom. A jellegzetes Krúdy-alteregók voltaképpen nem alámerülni akarnak az időben, hanem inkább kívül kerülni azon.
Az igazi közönségsikert A vörös postakocsi című regénye (1913) hozta meg Krúdynak: ebben a reformkori Pest hangulatait montírozza egybe és fordítja szembe a századelő nagyvárosának nyomorúságos viszonyaival. Főszereplője egy vidékről Pestre került újságíró, Rezeda Kázmér, aki reménytelenül szerelmes a nőkbe, s élhetetlensége révén distanciával képes szemlélni az önmagát a széthullástól hazugságokkal védeni próbáló magyar világban. Vetélytársa (és tökéletes ellenképe), a rejtélyes nábob, Alvinczi Eduárd nemcsak gazdag, hanem tetterős és vonzó is, a nők rajongnak érte - s mégis valamiképpen tragikus, illetve tragikomikus következménnyel jár csaknem minden lépése. Krúdy az elbeszélőtechnika nagy megújítója: a narrátor és a szereplők elbeszélése gyakran olvad egymásba, az emlékképek asszociációs egymásra következése válik átfogó rendező elvvé - részben ez a forrása művei sajátosan lebegő atmoszférájának.
Thália Társaság, A Szellem, Vasárnapi Kör
A Huszadik Század és a Nyugat mellett (olykor őket is bírálva) még más új irodalmi-szellemi csoportosulások is jelentkeztek. A századelő ifjúságát jellemző nyitottságra és újító szándékra jó példa lehet a Thália Társaság, melynek ötlete egyetemi hallgatóktól származott. Bánóczi László, Benedek Marcell és Lukács György olvasmányélményeik és németországi színházi élményeik alapján olyan társulatot akartak alapítani, amely megalkuvás nélkül állít modern drámákat magyar színpadra. Megnyerték tervüknek a tehetséges fiatal rendezőt, Hevesi Sándort, s az önálló színházi épülettel nem rendelkező alkalmi társulat 1904 és 1908 között 142 előadást tartott; elsőként ők mutatták be Hauptmanntól a Henschel fuvarost, Ibsentől a Kísérteteket, A vadkacsát és a Solness építőmestert, Strindbergtől Az apát.
Később (1911-ben) Lukács György Fülep Lajos társaságában megalapította A Szellem című művészetfilozófiai folyóiratot (Bánóczit és Hevesit is bevonták), amely a Huszadik Század pozitivista és a Nyugat impresszionista beállítottságán kívánt túllépni. A korban egyedülállóan magas színvonalú elméleti lap csak két számot élt meg. Itt publikálta legfontosabb tanulmányát a világháborúban, szibériai hadifogságban fiatalon meghalt filozófus tehetség, Zalai Béla (1882-1915) is.
A háború éveiben szűk körű, de hatását tekintve jelentős elméleti vitaklub alakult ki Balázs Béla és Lukács György körül, az úgynevezett Vasárnapi Kör, amelynek olyan, később külföldön híressé váló tagjai voltak, mint a művészettörténész Antal Frigyes (1887-1954) és Tolnay Károly (1899-1981), a művészetszociológus Hauser Arnold (1892-1978) és a filozófus Mannheim Károly (1893-1947), az úgynevezett "tudásszociológia" atyja. A világháborús időket Lukács György és baráti társasága a tökéletes bűnösség korának látta, s Dosztojevszkij misztikus szeretet-koncepciójából kiindulva kereste az emberiség megváltásához vezető utat.
Balázs Béla (1884-1949)
Balázs Béla pályája együtt indult a Nyugattal, s rendszeresen publikált ott, ugyanakkor elégedetlen volt annak szellemiségével: a szerinte túlsúlyban lévő impresszionista és naturalista irányzatokkal. Verseiben, meséiben és színdarabjaiban a szecessziós jelképiség új, az ősi folklórból és a századforduló filozófiai áramlataiból egyaránt táplálkozó, végletekig egyszerűsített-stilizált változatát próbálta megteremteni. Reménytelenül tragikus írói világát reprezentálja A kékszakállú herceg vára (1910), melynek címszereplője hiába remél megváltást a szerelemtől, mivel nem adhat oda érte mindent, nem szolgáltathatja ki valamennyi titkát - új asszonyát, Juditot viszont éppen a titkai érdeklik. Férfi és nő sohasem lehet egymás igazi társa - sugallja a mű -, mert forma és élet kizárja egymást: a férfilélek önmagából építkező, zárt világa csak addig szilárd, amíg megközelíthetetlen, akárcsak a Kékszakállú vára. (Balázs Béla szövege alapján készült Bartók Béla egyetlen operája, s az ő szüzséje szolgált alapul A fából faragott királyfi című táncjátékhoz is.)
Kassák Lajos avantgárd mozgalma
A magyar avantgárd mozgalom története nem választható el (sőt egyes szakaszaiban meg sem különböztethető) Kassák Lajos munkásságától. Valamennyi jelentősebb avantgárd folyóiratot ő indította és szerkesztette, valamennyi jelentős alkotó - legalább pályája egy időszakában - hatása alatt állt. Kassák a maga avantgárdváltozatát (amelyet csak 1919 februárjában hirdetett meg, de ezt megelőzően is ennek szellemében dolgozott) aktivizmusnak nevezte. Az aktivizmus azonban nem jelentett művészeti programot: sem esztétikai, sem módszertani, sem tematikai tekintetben nem tartalmazott semmiféle megkötöttséget. Az aktivizmus elsősorban a művész elkötelezettségét jelenti a társadalmi igazságosság, a tömegek felemelése, egy majdani jobb élet reménye mellett. Ily módon Kassáknak és követőinek társadalmi-politikai alapállása mindig baloldali, a háború idején pedig élesen pacifista volt. Kassák maga ugyanakkor semmilyen párthoz vagy politikai csoportosuláshoz köthető eszmének nem volt kritikátlan híve; számos követője épp ezért, a forradalmár radikalizmustól és a közvetlen politizálástól való tartózkodás miatt szakadt el tőle.
Művészi módszereiben Kassák és aktivizmusa rövidebb-hosszabb ideig, kisebb vagy nagyobb mértékben az összes kortárs izmusba belekóstolt. A mozgalom válságait és megújulásait (régi tagok kiválását, újak belépését) ezek a változások is kijelölték: az aktivizmus címkéje és társadalmi ideológiája állandó maradt, esztétikai tartalma folyvást változott. Így volt lehetséges, hogy a magyar aktivizmus legfontosabb fóruma, a MA, az avantgárd folyóiratok között szinte egyedülállóan tíz évfolyamon át fennmaradjon.
Kassák Lajos (1887-1967) Érsekújváron született; Győrött, majd Budapesten dolgozott vasmunkásként. 1909-ben gyalogszerrel elindult világot látni, és eljutott Párizsig. Megragadta a művészeti világ forrongása, és az íróvá válás tudatos szándékával tért haza. A magyar avantgárd mozgalom kezdetét 1915-re tehetjük: ekkor alapította Kassák A Tett című folyóiratát. Az előzmények között elsősorban Ady költészetének expresszionista vonala említhető, képzőművészetben pedig a Nyolcak csoportjának munkássága. Maga Kassák is többkötetes, elismert szerző volt már ekkoriban, prózai műveit a Nyugat is közölte.
A Tett indulásának idején az ideológia még nem volt kiforrott (Kassák csak a 10. számban hirdetett programot), a beköszöntő cikk írására Kassák Szabó Dezsőt kérte fel. Ezzel a gesztussal alighanem a kezdeményezés sajátos, magyar voltára kívánta irányítani a figyelmet, hogy a háborús propagandától fertőzött kulturális közegben elébe menjen az internacionalizmus vádjának. A fejlemények azt mutatták, hogy az aggodalom jogos volt: A Tett betiltását éppen a 16., internacionalista száma idézte elő, melyben szép számmal közölték az ellenséges nemzetek szerzőit.
A Tett címéhez valószínűleg a német expresszionisták egyik lapja, a Die Aktion adhatta az ötletet. Kassákék fő tájékozódási pontja ekkoriban a német expresszionizmus (aktivistának is nevezett) balszárnya volt, és ekkorra már elérkeztek Magyarországra az olasz futuristák munkái is. A Tett szerzői között tűnt fel néhány tehetséges ifjú költő, elsősorban az igen eredeti hangú György Mátyás, azon kevesek egyike Kassák körében, akik nem a mester hatása alatt kezdtek verselni (s aki később, Kassáktól való elszakadása után rövidesen eltűnt az irodalmi életből). Itt jelent meg először sajátos hangú prózáival Újvári Erzsi (Kassák húga), s a később kommunista íróként nevet szerzett Komját Aladár és Lengyel József is A Tettben kezdte munkásságát. A képzőművészetért Uitz Béla, a színházért Mácza János volt a felelős. Így állt fel az a gárda, amely a következő néhány évben az egész irányzat arculatát meghatározta. A Tett fontos érdeme, hogy elsőként vagy elsők között közölte magyarul a kortárs nemzetközi kultúra olyan meghatározó személyiségeit, mint Apollinaire, Marinetti vagy Kandinszkij.
A lap történetének egyik legfontosabb eseménye Kassák és Babits vitája, amely az irodalom és művészet társadalmi hivatásának alapkérdéseit érintette. A vita azonban nem futhatta ki magát, mert a lapot 1916 októberében, 17 szám után "a hadviselés érdekeit veszélyeztető tartalma miatt" betiltották. Kassáknak alig másfél hónapra volt szüksége, hogy MA címmel tető alá hozza új folyóiratát.
A MA - okulva a tapasztalatokból - kezdetben mellőzni kívánta a nyílt politizálást, és ennek jegyében nagyobb teret nyújtott a veszélytelenebbnek tűnő képzőművészetnek. Tárlatokat, előadóesteket is szerveztek, s a MA körül mindinkább valódi irodalmi-művészeti mozgalom kezdett kialakulni. A propagandamunkában nagy szerepet játszott Simon Jolán előadóművész, Kassák felesége. A lapban rövidesen feltűnt Barta Sándor, Kassák után a magyar avantgárd legtehetségesebb költője, e nagyszerű, ösztönös dadaista, vitriolos pamfletek szerzője.
A MA szerzőgárdájából a legtöbb nevet ma feledés borítja, s nem mindenkiét méltatlanul. Reiter Róbert, Kudlák Lajos, Szélpál Árpád, Kahána Mózes neve mindenképp említést érdemel. S noha ezek a nevek az avantgárd térvesztése idején, a húszas évek végén kikoptak az irodalmi köztudatból, Kassák tehetségfelismerő képességét nem szabad alábecsülnünk, hiszen felfedezettjei, gyámolítottjai között később az ifjú Déry Tibor vagy Illyés Gyula is felbukkan. A tanulmányírók között külön figyelmet érdemel a pályakezdő Révai József, az 1950-es évek teljhatalmú kultúrpolitikusa, valamint a kiváló műfordító, Gáspár Endre.
A képzőművészek közül Máttis Teutsch János, Nemes Lampérth József, Bortnyik Sándor, Uitz Béla és Tihanyi Lajos művei szerepeltek legnagyobb súllyal mind a lapban, mind a kiállításokon. A zeneszerzők közül a MA gárdája Bartókot becsülte a legtöbbre, akinek 1918-ban különszámot szenteltek. (Rajta kívül csak maga Kassák és Uitz kapott különszámot!)
1917-ben a MA lelkesen üdvözölte az orosz forradalmat. Néhány munkatársnak ez nem volt elég: 1918 elején György, Komját, Lengyel és Révai (vagyis a szerkesztő- és szerzőgárda fele) elhagyta a lapot. Ez azonban csak pillanatnyi fennakadást okozott. Az irodalmi anyag csökkenését részint fordításokkal ellensúlyozták, ami már a bécsi évek nemzetközi elismertségét előlegezte meg. Másfelől megnőtt a képzőművészet aránya (a MA rendszeresen szervezett kiállításokat, és ezek anyagát is közölte), valamint - a történelmi körülményekből adódóan - az aktuálpolitikáé. A forradalmak időszakában a MA több különszámot is megjelentetett, közülük egyet Leninnek szentelt. A lap terjedelme ezekben a hónapokban megduplázódott, fejlécét vörössel nyomtatták. Kassák - immár tekintélyes íróként - szerepet vállalt a Tanácsköztársaság kultúrpolitikájának irányításában, s tekintélyét jórészt arra használta, hogy megőrizze a művészet autonómiáját a politikával szemben. Így került összetűzésbe Kun Bélával, aki a MA művészetét "a burzsoá dekadencia termékének" nevezte. Kassák a támadásra nyílt levélben válaszolt, aminek következményeképp 1919 júliusában a lapot betiltották.
Magának a Tanácsköztársaságnak sem maradt sok ideje. A bukás után Kassákot letartóztatták, s bár Simon Jolán közbenjárására rövidesen kiengedték, helyzete továbbra is veszélyes volt. 1920 elején egy ládába rejtve Bécsbe emigrált, ahová rövidesen követte mozgalmának legtöbb tagja. A folyóiratot rövidesen újraindították, és a következő néhány évben külföldön írták a magyar aktivista mozgalom történetének legfényesebb lapjait.
Az irodalmi élet a háború és a forradalmak idején
Az irodalmi és művészeti megújulás háttere 1914 után elkomorult: kirobbant az első világháború. A lelkesedés nem tartott sokáig, az elhúzódó háborúval idővel szembefordult csaknem az egész írótársadalom. Az 1918. október 30-i őszirózsás forradalmat szinte mindenki üdvözölte, sokan várták tőle a magyar társadalom és politikai berendezkedés demokratikus átalakítását. Megkezdődött az oktatás és a művészeti élet átszervezése. Egyetemi tanárrá nevezték ki Jászi Oszkárt és Babits Mihályt. A zenei élet átalakítását Bartók Béla és Kodály Zoltán szervezte. Az irodalom konzervatív fórumai helyébe új társulás lépett: a Vörösmarty Akadémia, amelynek Ady az első elnöke, Babits és Móricz az alelnökei.
1919. március 21-én tanácskormány került hatalomra, melyben a tényleges vezetés a kommunisták kezében volt. A gazdasági élet összeomlása és az irodalmi élet diktatórikus irányítása elidegenítő hatással volt az írókra. Kassák Lajos nyílt vitába keveredett Kun Bélával, a tanácskormány fejével: tiltakozott az ellen, hogy az irodalmat közvetlenül pártcélok szolgálatába állítsák. A kommün végóráiban jelent meg Szabó Dezső regénye, Az elsodort falu, amely a parasztság ősi, nemzetmegtartó erejének dicsőítésével és a város züllesztő hatásának ostorozásával már a közeli ellenforradalom eszményvilágát előlegezte. A korábban Tisza Istvánnal vitázó, a Nyugatban a francia szimbolizmusról értekező, majd A Tett első számának beköszöntőjében az avantgárd aktivizmust üdvözlő Szabó Dezső újabb szemléletváltásával mintegy "elébe ment" a történelemnek.
