* Az eredetileg publikált szöveg is hiányos: ezt jelzik az egyes bekezdések számozásának következetlenségei.
(...)
II.
Az Isten helyett az ember iránti szeretetünktől és tiszteletünktől
vezetve kijelentjük, hogy az igazságot egyedül az emberi értelem teszi; hogy
az igazságosság forrása a lelkiismeret; és hogy a társadalmi rend alapja
csakis az
egyéni és
kollektív szabadság lehet.
III.
Minden felnőtt férfi és nő elvitathatatlan joga a szabadság, tetteiket
nem szentesítheti más, csak a lelkiismeret és a józan ész, minthogy először
is önmaguknak tartoznak felelősséggel s csak azután a társadalomnak,
melynek
önként léptek kötelékeibe.
IV.
Nem igaz, hogy az egyik ember szabadsága korlátozza a másikét. Az ember
igazából annyiban szabad, amennyiben szabadsága embertársai szabadságában
lel megerősítésre és kiteljesedésre, akik egyetértésükkel teljes mértékben
elismerik s mintegy visszatükrözik szabadságát. Az ember csak akkor lehet
igazán szabad, ha ugyanolyan szabad emberek között él; már egyetlen lény
rabsága is sérti az emberiséget és tagadja mindenki más szabadságát.
V.
Az összesség szabadsága éppen ezért csak az egyenlőség által valósítható
meg. A szabadság egyenlőség általi megteremtése elvileg és gyakorlatilag is
az
igazságosság.
VI.
Az erkölcs elvi alapja, ha van ilyen egyáltalán, csakis a
szabadság
lehet. Tisztelni a másik ember szabadságát -
kötelesség; szeretni,
segítségére és szolgálatára lenni -
erény.
VII.
Teljes mértékben elutasítunk mindenféle hatalmat, ideértve azt is,
mely feláldozza a szabadságot az állam oltárán. A primitív társadalom nem
ismerte a szabadság fogalmát, mégis mint társadalom megvalósította azt az
emberi értelem és szabadságvágy felébredése előtt, még
mielőtt átment volna
a történelem emberi és isteni tekintély által uralt szakaszán. A
társadalom politikai és gazdasági szervezetét újjá kell alakítanunk a
szabadság talaján. Mostantól fogva a
társadalmi rendnek a lehető legteljesebb
egyéni szabadságból, valamint a társadalmi szervezet minden szintjén
kibontakozó kollektív szabadságból kell fakadnia.
VIII.
A társadalmi élet politikai és gazdasági szervezetét nem szabad - mint
jelenleg - a csúcstól az alapok felé, a középponttól a szélek felé
irányítani, kényszercentralizációval teremtvén meg az egységet. Ellenkezőleg,
újjá kell alakítani, hogy -
a szabad társulás és a föderáció elveinek
megfelelően - az alapoktól a csúcs felé, a szélektől a középpont felé
szerveződjék.
IX.
Politikai szervezet. Képtelenség olyan általános s egyben konkrétan
meghatározott, kötelező jellegű normákat felállítani, melyek minden nemzet
belső fejlődésének és politikai szervezetének megfelelnek. Az egyes nemzetek
életére megszámlálhatatlan különböző történelmi, földrajzi és gazdasági
tényező hat, lehetetlenné téve, hogy mindannyiukra egyaránt érvényes
társadalomszervezési mintát dolgozzunk ki. Az ilyen irányú kísérletek
teljességgel elszakadnának a valóságtól. Elfojtanák az életnek azt a
gazdagságát és spontaneitását, amely csak a végtelen sokféleségében
virágzik, és - ami még ennél is fontosabb - ellentmondanának a szabadság
legalapvetőbb elveinek. Mindazonáltal a szabadság gyakorlati megvalósítása
örökre kudarcra lenne ítélve, ha nem rögzítenénk néhány elengedhetetlenül
fontos előfeltételt. Ezek az előfeltételek a következők:
a) El kell törölni minden államvallást és meg kell szüntetni
minden privilegizált egyházat, köztük azokat is, melyeket részben állami
pénzeszközökből tartanak fenn, illetve támogatnak. Korlátlan szabadságot
kell biztosítani minden vallásnak, hogy templomot emeljenek isteneiknek és
eltartsák papjaikat.
b) Az egyházak mint vallási testületek sohasem élvezhetik
ugyanazokat
a politikai jogokat, mint a termelési társulások. Nem bízhatjuk rájuk a
gyermekek nevelését sem, mivel az egyházak már létükben tagadják az
erkölcsöt és a szabadságot, és egyetlen céljuk, hogy megszedjék magukat
a mágia jövedelmező mesterségén.
c) Meg kell szüntetni a monarchiákat és helyettük létre kell hozni
a népek szövetségét.
d) El kell törölni az osztályokat, rangokat és előjogokat. Minden
férfi és nő számára biztosítani kell a politikai jogok teljes egyenlőségét;
az általános választójogot.
e) Meg kell szüntetni, el kell törölni, morálisan, politikailag és
gazdaságilag le kell bontani az élet minden területére behatoló, militárisan
szervezett, centralizált államot, az egyház méltó párját, mely lényegénél
fogva a nyomor és a szolgaság, a népek lealjasításának örök forrása. Ebből
természetesen következik:
Az állami egyetemek bezárása: a közoktatás
irányítását a közösségeknek és a szabad társulásoknak kell a kezükbe
venniük. Az
állami bíráskodás felszámolása: a bírákat a népnek kell
választania.
A büntető és a polgári, valamint az Európában alkalmazott
minden más törvénykönyv hatályon kívül helyezése, mivel a szabadság
törvénye csak
magából a szabadságból születhet meg.
A bankok és más állami
hitelintézmények megszüntetése. A központi irányítás, a bürokrácia, az
állandó hadsereg és az állami rendőrség felszámolása.
f) A mindkét nem számára biztosított általános választójog útján,
közvetlen választásokkal kell a bírói és a polgári tisztségviselőket,
valamint a képviselőket (országos, tartományi és helyi küldöttségek)
megválasztani.
g) Újjá kell szervezni az országok belső életét az egyének, a
termelési társulások és a közösségek korlátlan szabadságának figyelembevételével.
El kell ismerni
a kiválás jogát: minden embernek, társulásnak és
közösségnek, minden térségnek és országnak feltétlen joga van az
önrendelkezésre, joga van társulni vagy a társuláson kívül maradni, joga
van bárkivel szövetségre lépni vagy a szövetséget felbontani, tekintet
nélkül az úgynevezett történelmi jogokra (precedensek által szentesített
jogok)
és a szomszédok érzékenységére. Mihelyt elismertük a kiválás
jogát, nem lesz szükség többé arra, hogy bárki is kilépjen. Az erőszakkal
kikényszerített "egység" felbomlásával a társadalom egységei ellenállhatatlan
kölcsönös vonzódásaiktól és belső szükségleteiktől vezetve fognak majd
egyesülni. A közösségek, tartományok, régiók és országok eme új,
szabadsággal szentesített föderációi erősek, termékenyek és
felbonthatatlanok lesznek.
h) Az egyén jogai:
1. Minden férfinak és nőnek joga van a születéstől a felnőtt korig a teljes
ellátásra: ruhára, élelemre, lakóhelyre, gondoskodásra, útmutatásra,
taníttatásra (ingyenes iskolák, általános, középfokú és felsőfokú oktatás,
művészeti, szakmai és tudományos képzés), s mindezt a társadalom költségén.
2. A szabad pályaválasztás mellett minden fiatalnak egyformán joga van arra,
hogy a társadalom segítse, és a lehető legnagyobb mértékben támogassa. Ha
ez megvalósult, a társadalom nem gyakorol felettük többé semmiféle hatalmat
vagy felügyeletet, tiszteli, s ha kell, megvédelmezi jogaikat és szabadságukat.
3. A felnőttek szabadsága, bármelyik nemhez is tartozzanak, legyen korlátlan
és teljes, hogy szabadon mehessenek oda, ahová akarnak, hogy
kinyilváníthassák véleményüket, bármi legyen is az, hogy szabadon lehessenek
lusták vagy tevékenyek, erkölcsösek vagy erkölcstelenek; rövidre fogva, hogy
kedvük szerint rendelkezhessenek önmagukkal és javaikkal, nem tartozván
felelősséggel senkinek. Minden felnőtt férfinak és nőnek álljon jogában saját
munkájából élni, ha tisztességes, de élhessen akár mások nyakán is, ha azok
önként vetik magukat alá a kizsákmányolásnak.
4. Biztosítani kell az agitáció, a szónoklás, a sajtó és a (nyilvános vagy
zártkörű) gyülekezés korlátlan szabadságát. Eme jogoknak nem szabhat határt
más, csak a közvélemény természetes üdvözítő ereje. Mindenkinek jogában áll
társulásokat létrehozni akár úgynevezett immorális célokra is, s e körből
nem zárhatók ki azok a társulások sem, melyeknek célja az egyéni, illetve a
közösségi szabadság aláásása (vagy lerombolása).
5. A szabadságot a szabadságnak kell megvédenie és csakis a szabadság védheti
meg: szabadságot a szabadság érdekében korlátozni veszélyes melléfogás. Az
erény nem eredhet másból és nem irányulhat másra, csak a szabadságra: a
szabadság az erény egyedüli éltető eleme. Valahányszor eddig az erkölcs
nevében korlátozták a szabadságot, annak mindig az erkölcs látta kárát. A
pszichológia és a statisztika, valamint az egész történelem azt bizonyítja,
hogy az egyén és a társadalom romlottsága a helytelen családi és köznevelés,
az elfajult közerkölcsök, a megromlott közhangulat, mindenekelőtt pedig a
hibás társadalomszervezet egyenes következménye. A kiváló belga statisztikus,
Quételet kimutatta, hogy a gonosztevők által elkövetett bűntettek előtt a
társadalom nyitja meg az utat. Ebből következik, hogy kudarcra van ítélve
minden olyan kísérlet, mely a társadalomban tenyésző bűn ellen az egyén
szabadságát korlátozva a törvény szigorát veti be. A tapasztalat azt mutatja,
hogy a tekintélyelvű elnyomó rendszerek nemhogy elejét vennék, inkább
serkentik a bűnözést; a köz- és magánerkölcsök állapota attól függően
változik, hogy korlátozzák vagy növelik az egyén szabadságát. Következésképp
a társadalom megújhodása érdekében először is gyökerestül ki kell tépnünk az
egyenlőtlenségen, kiváltságokon és az emberek semmibevételén alapuló
politikai és társadalmi rendszert. Ha majd újjáteremtjük a társadalmat a
legteljesebb szabadság, egyenlőség és igazságosság alapján - nem is szólva a
munkanélküliség felszámolásáról és az ember iránti tiszteletből táplálkozó
felvilágosult oktatásról -, akkor majd a közvélemény az új embert fogja
kifejezni és a korlátlan szabadság természetes védelmezője lesz.
6. A társadalom mindazonáltal nem hagyhatja magát védtelenül a romlott és
élősködő egyénekkel szemben. Minden politikai jog alapja a munka kell hogy
legyen. A társadalom egységei - mindegyik a maga hatáskörében -
megfoszthatják politikai jogaitól a társadalomellenes felnőtteket (kivéve az
öregeket és a betegeket; valamint azokat, akik magán- vagy társadalmi
segítségre szorulnak), de kötelességük lesz visszaállítani e jogokat, mihelyt
saját munkájukból kezdenek el élni.
7. A szabadság az ember elidegeníthetetlen joga és a társadalom soha senkitől
nem fogja elvárni, hogy lemondjon szabadságáról, vagy hogy szerződésre
lépjen másokkal, kivéve a legteljesebb egyenlőség és kölcsönösség alapján. A
társadalom nem akadályozhatja meg, hogy bármely férfi vagy nő, feladva
emberi méltóságát, önként álljon mások szolgálatába, megteheti viszont, hogy
az ilyen embereket indokoltan élősködőknek tekinti, akik nem jogosultak a
politikai szabadság gyakorlására, noha csak addig, amíg szolgaságuk fennáll.
8. Azok az emberek, akiket megfosztanak politikai jogaiktól, szülői
hatalmukat is elvesztik. Mindazok, akik nem tartják be az önkéntes
egyezményeket, lopnak, másokat testileg bántalmaznak vagy ami még ennél is
fontosabb, megsértik valamely embertársuk - legyen az honfitársuk vagy
idegen - szabadságjogait, a társadalom törvényei szerint nyerik majd el
büntetésüket.
(...)
10. Az a személy, akit valamely társulás (kommuna, tartomány, régió vagy
ország) törvényei szerint elítéltek, megőrzi a jogát, hogy bejelentve a
társulásból való kilépési szándékát, megmeneküljön a büntetéstől. Ebben az
esetben azonban a társulásnak ugyanolyan joga van őt kiutasítani s
megfosztani őt a társulás által nyújtott biztosítékoktól és védelemtől.
i) Társulási jog (föderalizmus).
A munkások szövetkezeti társulásai új tényezők a történelemben. Ma még csak
találgathatunk, hogy milyen hatalmas fejlődésen fognak ezek a társulások
minden kétséget kizárólag keresztülmenni az új politikai és társadalmi
körülmények között. Lehetséges, sőt nagyon is valószínű, hogy egy napon
átlépik majd a városok, a tartományok, sőt az államok határait. Meglehet,
hogy gyökeresen átalakítják majd a társadalmat; országok helyett
mesterségbeli csoportokba fognak szerveződni, nem a politika, hanem a
termelés szükségleteinek megfelelően. Ez azonban még a jövő zenéje. Akárhogy
is lesz, mi már most kinyilváníthatjuk azt az alapelvet, hogy
az
emberekhez hasonlóan a társulások számára is biztosítani kell - függetlenül
tevékenységüktől vagy céljaiktól - a korlátlan szabadságot. Sem a
társadalomnak, sem a társadalom egyéneinek - a kommunáknak, tartományoknak
vagy országoknak - nincs joguk megakadályozni a szabad egyének szabad
társulását, bármi is legyen a céljuk, politikai, vallási, tudományos,
művészi vagy akár az, hogy megrontsák vagy kihasználják a tudatlanokat vagy
az iszákosokat, feltéve, hogy azok
nem kiskorúak. A szélhámosokkal és
a káros tevékenységet folytató társulásokkal mindenekelőtt a közvéleménynek
kell felvennie a harcot. A társadalomnak mindazonáltal kötelessége minden
olyan társulástól, illetve kollektív testülettől megtagadni a polgári jogokat,
amely céljait vagy szabályait tekintve sérti az igazságosság alapvető elveit.
Senkire sem lehet egyedül azért büntetést róni, vagy politikai és társadalmi
jogaitól megfosztani, mert ilyen el nem ismert társasághoz tartozik. Az
elismert és az el nem ismert társaságok között a különbség az lesz, hogy a
jogilag elismert társulások az önként vállalt kötelezettségeiket nem
teljesítő egyénekkel vagy elismert csoportokkal szemben a közösséghez
folyamodhatnak védelemért. A jogilag el nem ismert társulásokat nem illeti
meg ez a védelem, és egyetlen egyezségüket sem fogják kötelezőnek elismerni.
j) Hogy milyen elvek alapján fognak egy országot régiókra,
tartományokra, kerületekre és helyi közösségekre osztani azt, mint
Franciaországban, a hagyományok, a sajátos körülmények és az egyes országok
jellegzetességei fogják természetszerűleg meghatározni. E helyütt csak azt
a két alapvető és nélkülözhetetlen elvet emelnénk ki, amelyet minden, a
szabad társadalom megteremtésére igazán törekvő országnak figyelembe
kell
venni.
Először is: minden szervezeti egységnek föderációk útján kell az
alapoktól a csúcs felé, a helyi közösségektől az ország vagy nemzet
koordinációs társaságáig az egyre nagyobb egységet megvalósítania. Másodszor:
a helyi közösség és az ország között kell lennie legalább egy autonóm
közvetítő egységnek: a megyének, a régiónak vagy a tartománynak. Egy ilyen
autonóm közvetítő egység nélkül a helyi közösség (a szó szoros értelmében)
túlságosan is elszigetelt és gyenge lenne ahhoz, hogy ellen tudjon állni az
állam önkényuralmi, centralizációs törekvéseinek, s így nem lehetne elejét
venni (mint ahogy Franciaországban sem lehetett) a despotikus egyeduralmi
rendszer restaurációjának. Az önkényuralom forrása nem annyira a királyok
zsarnoki természetében rejlik, mint inkább az államok centralizált
szervezetében.
k) Minden politikai szervezet alapegysége a teljességgel autonóm
egyedi közösség kell hogy legyen, amit a mindkét nembeli nagykorúak többségi
szavazata hoz létre. Senkinek sem lesz hatalma, sem joga beavatkozni a
közösségek belső életébe. Minden közösség maga választhatja tisztségviselőit,
törvényhozóit és bíráit. Kezeli a közösség vagyonát és a pénzügyeket. Legyen
minden közösség elvitathatatlan joga, hogy maga hozza létre alkotmányát és
maga alkossa törvényeit mindenféle felsőbb szentesítés nélkül. Annak
érdekében azonban, hogy a tartományi föderáció tagja és szerves része
lehessen, szükség van arra, hogy alapszabályai a tartományi alkotmány
alapelveivel összhangban legyenek, és hogy jóváhagyja őket a tartományi
parlament. A közösségeknek el kell fogadniuk a tartományi törvényszék
döntéseit, és a tartományi kormányzat minden intézkedését. (A tartományi
kormányzat minden intézkedése a tartományi parlament jóváhagyására szorul.)
Azok a közösségek, akik nem vetik alá magukat a tartományi törvényeknek, nem
élvezhetik azok védelmét.
l) A tartomány ne legyen más, mint az autonóm közösségek szabad
föderációja. A tartományi parlament állhatna egyetlen kamarából,
amelyben a közösségek képviselői foglalnak helyet vagy lehetne kétkamarás,
ahol a másik kamara a tartomány összlakosságát képviselné a helyi
közösségektől függetlenül. A tartományi parlament fogja megszövegezni (a
jelen katekizmus elvei alapján) a tartományi alkotmányt, anélkül azonban,
hogy bármily módon beavatkozna a közösségek belső ügyeibe. Minden olyan
közösségnek, amely képviseltetni kívánja magát a tartományi parlamentben, el
kell fogadnia ezt az alkotmányt. A tartományi parlament törvényekben fogja
szabályozni az egyéneknek, a közösségeknek és a társulásoknak a tartományi
föderációval szemben fennálló jogait és kötelezettségeit, valamint a
tartományi törvények megsértésének következményeit. Mindazonáltal a föderatív
alkotmány biztosítani fogja a közösségek számára a jogot, hogy nem alapvető,
hanem másodlagos kérdésekben eltérjenek tőle.
Szigorú összhangban a
Föderatív Alkotmánnyal, a tartományi parlament
fogja rögzíteni a közösségek, a parlament, a tartományi törvényszék,
valamint a tartományi közigazgatás egymás közti jogait és kötelezettségeit.
Feladata lesz a tartomány egészét érintő törvényhozás, valamint a nemzeti
parlament határozatainak és intézkedéseinek jóváhagyása: mindez azonban a
közösség és a tartományi autonómia legmesszebbmenőkig való tiszteletben
tartásával. A tartományi parlament fogja a tartományi bevételeket, illetve a
nemzeti jövedelmet a közösségek között felosztani, anélkül azonban, hogy
beleszólna a közösségi igazgatás ügyeibe. A közösségek tagjaik határozata
alapján fogják felhasználni a tartományi bevételekből, illetve a nemzeti
jövedelemből rájuk eső részt. A tartományi parlament hagyja majd jóvá
a
tartományi közigazgatás minden intézkedését és eljárását. A tartományi
közigazgatás tisztségviselői természetesen az általános választójog alapján
kerülnek majd székükbe, akárcsak a tartományi törvényszék bírái, akik a
közösségek, a közösségek és az egyének, valamint a közösségek és a
tartományi közigazgatás, illetve a parlament között felmerült vitás
kérdésekben döntenek. Döntéseik megfellebbezhetetlenek. (A dolgok ilyetén
elrendezése) valódi, eleven egységet, gazdag közösségi életet teremt majd és
nem színtelen, élettelen egyformaságot. Az így létrejött egység a közösségek
szükségleteit és vágyait fogja kifejezni, egyszóval megvalósul az egyéni
és a kollektív szabadság. Ezt az egységet a tartományi hatalom nem hozhatja
létre kényszer vagy erőszak útján, hiszen még az igaz és a jó is hazuggá és
gazzá fajul, ha rákényszerítik az emberre.
m) Az ország ne legyen más, mint az autonóm tartományok föderációja.*
* Az ország és a tartományok közötti szervezeti kapcsolatok nagyjából a
tartomány és a közösségek kapcsolatának mintájára épülnének fel. [A szöveget
gondozó Max Nettlau megjegyzése.]
n) A Nemzetközi Föderáció alapelvei. A nemzetek egysége, a
Nemzetközi Föderációt beleértve, a fent leírt elvek alapján jön majd létre.
Lehetséges és meglehetősen kívánatos is egyben, hogy minden nemzet testvéri
összefogásban egyesüljön és megbonthatatlan szövetségbe kovácsolódjék a
reakciós nemzetek koalíciójával szemben, ha majd megint üt a Népi Forradalmak
órája. E szövetségből fog a Népek Egyetemes Föderációja kinőni, mely végül
az egész világot összefogja majd. A forradalmi népek Nemzetközi Föderációja,
annak parlamentje, bírósága és nemzetközi végrehajtó bizottsága a forradalmi
elvek alapján fog természetszerűleg felépülni. A nemzetközi alkotmány
vonatkozásában ez a következőket jelenti:
1. Minden terület, minden ország és nép, legyen bár kicsi vagy nagy, erős
vagy gyenge, minden régió, tartomány és közösség elvitathatatlan joga az
önrendelkezés, hogy szövetségre lépjen, egyesüljön vagy kiváljon kívánsága
szerint, tekintet nélkül az úgynevezett történelmi jogokra és az államok
politikai, kereskedelmi vagy stratégiai törekvéseire. Annak érdekében, hogy
valódi, termékeny és tartós legyen, a társadalom alapegységeinek szövetsége
csakis a legteljesebb szabadság alapján jöhet létre: csak a társadalom egyes
egységeinek belső szükségleteiből és kölcsönös vonzódásából születhet meg...
2. El kell törölni az állítólagos történelmi jogokat és a hódítás gyalázatos
jogát.
3. Teljes mértékben elutasítjuk az államok terjeszkedési politikáját,
hatalomra és dicsőségre törekvését. Mert ez az a magatartás, amellyel az
országok erődöt építenek maguk köré, elzárkózva az emberiség többi részétől,
így szervezik meg a maguk zárt világát, fittyet hányva az emberi
testvériségre abban a meggyőződésben, hogy dicsőséget s gazdagságot csak más
nemzetek rovására lehet szerezni. Az az ország, mely hódításra tör, saját
népét is törvényszerűen szolgaságba dönti.
4. Egy nemzet dicsősége és nagysága csak abban állhat, hogy mennyire
valósítja meg a humánus elveket. Erejének és életrevalóságának mértéke - a
szabadsága.
5. Az egyes nemzetek jóléte és szabadsága, akárcsak az embereké,
elválaszthatatlanul összefonódik egymással. Ezért a szövetséghez tartozó
országok között szabaddá kell tenni a kereskedelmet, a cserét és az
érintkezést, el kell törölni a határokat, meg kell szüntetni az útlevelet és
a vámokat. A föderáció tagországainak minden polgára ugyanazokat a
polgárjogokat élvezze, politikai jogait a szövetséghez tartozó összes többi
országban minden további nélkül gyakorolhassa, és ne akadályozza semmi, ha
bármelyik tagország állampolgárságát meg kívánja szerezni. Az egységtől a
szabadságig eljutni azonban nehéz, ha nem lehetetlen; s még ha lehetséges is
volna, csak az erőszak által kikényszerített álegység lerombolása árán lenne
az.
(...)
7. A föderáció egyetlen tagországa se tartson fenn állandó, reguláris
hadsereget vagy bármilyen intézményt, mely a katonák és a nép közé állhat.
Az állandó hadseregek és a hivatásos katonák léte a kegyetlenkedések
mellett nemcsak belső feszültségek forrása, nemcsak anyagilag teszi tönkre
az országot, hanem más nemzetek jólétét és függetlenségét is veszélyezteti.
Ha kell, minden egészséges állampolgár maga fogjon fegyvert, hogy
megvédelmezze otthonát és szabadságát. Az egyes országok katonai védelmét
és hadifelszereléssel való ellátását a közösségeknek kell helyi szinten
megszervezniük, ugyanakkor az is elképzelhető, hogy ez a tartományok
feladata legyen, valahogy úgy, ahogy Svájcban vagy az Egyesült Államokban
működtetik a milíciákat (utóbbiban úgy 1860 és 1867 között).
8. A Nemzetközi Bíróság feladata egyedül az, hogy az országok egyes
tartományai között előforduló vitákat rendezze, a fellebbezés lehetősége
nélkül. A szövetség tagországai közötti nézeteltérésekben kizárólag a
Nemzetközi Parlament dönthet, fellebbezés nélkül. A Nemzetközi Parlament
dolga lesz egyúttal, hogy az egész forradalmi szövetség nevében kialakítsa
annak közös politikáját, s ha elkerülhetetlen, háborút viseljen a reakciós
nemzetek koalíciója ellen.
9. A föderáció tagországainak tilos háborút viselniük egymás ellen. Ha
mégis kitörne a háború, és a Nemzetközi Bíróság az ügyben már kihirdette
határozatát, a támadó félnek alá kell vetnie magát a bíróság döntésének.
Amennyiben ez nem történik meg, a többi tagország megszakítja kapcsolatait
az agresszorral, és egyesült erővel veri vissza az esetleges támadást.
10. A forradalmi szövetség minden tagjának kötelessége, hogy aktívan részt
vegyen a kívülálló államokkal szemben vívott és a Nemzetközi Parlament által
jóváhagyott háborúkban. Ha egy tagország a Nemzetközi Bíróság tanácsa
ellenére igazságtalan háborút indít egy kívülálló állam ellen, előre tudni
fogja, hogy a háborút egyedül kell megvívnia.
11. A tagállamok remélhetőleg előbb-utóbb felhagynak majd azzal a költséges
gyakorlattal, hogy külön-külön diplomáciai képviselőt küldjenek az idegen
államokba, és követeik, közös megállapodás alapján, az egész szövetség
nevében lépnek majd föl.
12. Csak azok az országok, illetve népek lehetnek a föderáció tagjai, akik
elfogadják az e katekizmusban rögzített elveket.
X.
A társadalom szervezete. Valódi politikai szabadság nem képzelhető el
politikai egyenlőség nélkül, a politikai egyenlőség pedig csak
társadalmi és
gazdasági egyenlőség talaján valósulhat meg.
a) Az egyenlőség nem jelenti az egyéni különbségek eltüntetését, sem
azt, hogy az embereket testileg, lelkileg vagy morálisan egyformává kéne
tenni. A teljesítmények és képességek sokfélesége - a fajok, a nemzetek, a
nemek, a különböző korú, és egyáltalán, az egyes emberek közötti különbségek
- alapvetően nem káros a társadalomra nézve, ellenkezőleg, az emberiség
gazdagodására szolgál. A gazdasági és társadalmi egyenlőség személyes
vagyoni egyenlőséget jelent, ez azonban nem az egyéni hozzáértéssel,
termelési kedvvel vagy takarékossággal megszerezhető javak korlátozása útján
valósítandó meg.
b) Az egyenlőség és igazságosság megteremtése egész egyszerűen
egy
olyan társadalom létrehozását teszi szükségessé, amely felépítésénél fogva
minden egyes ember számára - születésétől kezdve a serdülő és felnőtt koron
át - egyenlő lehetőségeket biztosít először is a megélhetés és a tanulás
terén, majd később természetes képességeinek és hajlamainak teljes
kibontakoztatásához. Ez az eredendő egyenlőség, amit az igazságosság követel
meg mindenki számára, mindaddig csak álom marad, amíg el nem töröljük az
öröklési jogot.
(...)
d) Az öröklési jog eltörlése. A társadalmi egyenlőtlenség -
nem a jogi, hanem a
tényleges, az osztályok, a kiváltságok és a
vagyon egyenlőtlensége - mindaddig létezni fog, amíg el nem töröljük az
olyan jogokat, mint az öröklés. Örök társadalmi törvény, hogy a
de facto
egyenlőtlenség jogi egyenlőtlenséghez vezet; a társadalmi és politikai
egyenlőtlenség édestestvérek. Az igazi egyetemes, libertárius értelemben
vett politikai egyenlőség nélkül a társadalom mindig is két egyenlőtlen
részre fog szakadni. Az egyiket, az emberiség nagyobb részét, a tömegeket el
fogja nyomni a másik, a privilegizált, kizsákmányoló kisebbség.
Az öröklési
jog sérti a szabadság elvét, s mint ilyen, elvetendő.
(...)
g) Az öröklési jog és a belőle származó egyenlőtlenség felszámolása
után még továbbra sem fog eltűnni az a (vagyoni) egyenlőtlenség, amely az
egyéni teljesítőképességek és adottságok különbözőségéből ered. Ezek az
egyenlőtlenségek sohasem szűnnek meg teljesen, csak mértékük csökken majd a
nevelés és az egalitárius társadalomszerkezet hatása, s mindenekelőtt annak
következtében, hogy az öröklési jog nem nehezedik többé az eljövendő
generációkra.
h) Miután a munka a gazdagság egyetlen forrása, az ember választhat,
hogy éhenhal, kivonul a sivatagba vagy az erdő vadjai közé, de aki
társadalomban akar élni, annak dolgoznia kell a kenyeréért, mert ha nem,
akkor mint parazita, aki a mások verítékén él, magára vonja a társadalom
ítéletét.
i) A munka az emberi méltóság és az erkölcs alapja. Mert egyedül a
szabad és értelmes munka tette, hogy az ember legyőzte magában az állatot,
kifejlesztette magában az emberséget és az igazságérzetet, megváltoztatta
környezetét és civilizált világot teremtett. Annak a felfogásnak, miszerint
a munka szégyen, amit már az ókorban is, majd később a feudális világban
vallottak, s ami a "munka méltóságáról" hangoztatott álszent nagy szavak
ellenére széles körökben él még ma is - eme ostoba előítéletnek két forrása
van. Az egyik az az antik világban oly mélyen gyökerező meggyőződés, mely
szerint ahhoz, hogy a társadalom egyik része számára alkalmat és eszközt
teremtsünk, hogy a tudomány, a művészetek s a filozófia segítségével és az
emberi jogok gyakorlásával humanizálja magát, a társadalom másik, s persze
felmérhetetlenül népesebb részét rabszolgamunkára kell kárhoztatnunk. Az
ókori civilizáció eme alapintézménye volt oka összeomlásának is.
A város, melyet egyrészről elkorhasztott s szétzüllesztett a kiváltságos
polgárok henyesége, másrészről meg visszavonhatatlanul aláásott a kitagadott
rabszolgatömegek láthatatlan tevékenysége - akik szolgasoruk ellenére is
kialakították a közös munkában az egymásrautaltság és összetartozás tudatát
védekezésül az elnyomatás ellen -, összeomlott a barbár népek rázúduló
csapásai alatt.
Jóval később, a kereszténység, a rabszolgaság vallása
szétrombolta a szolgaság ősi formáit, de csak azért, hogy újat találjon ki
helyette. Az isteni kegyelem által szentesített, egyenlőtlenségen és a
hódítás jogán alapuló privilégium újból két szemben álló táborra osztotta a
társadalmat: a "csőcselékre" és a nemességre, a jobbágyokra és az urakra.
Emezeket illeti a fegyverviselés és a kormányzás szent hivatása; a
szolgáknak jut a kényszerből végzett munka átkos terhe. Azonos okok
szükségképpen azonos következményekhez vezetnek: a nemesség bűnös
semmittevésben tékozolván erejét, erkölcsi tartását vesztve elbukott,
1789-ben elsöpörte őket a felkelt szolgák és munkások bosszúálló serege. A (francia) forradalom meghirdette a munka méltóságát és törvénybe
iktatta a munkához való jogot. De csak a törvény változott, mert a
valóságban a munka továbbra is szolgasors maradt. A nagy forradalom
megszüntette a munka lealacsonyításának egyik okát, a politikai
egyenlőtlenség dogmáját. Maradt azonban egy másik, s ez nem más, mint a
kézi és szellemi munka mindmáig létező szétválasztása, mely új
formában éleszti fel az ősi egyenlőtlenséget és két táborra osztja a
világot:
a kiváltságos kisebbségre - előjogait nem a törvény, hanem a
tőke biztosítja - és a
munkások tömegeire, akiket immár nem a
törvény, hanem az éhség hajt rabigába.
Elméletileg ma már elismert a munka méltósága és a közvélemény szemében
szégyen, ha valaki munka nélkül él. Ez azonban nem érinti a kérdés lényegét.
Az emberi munka nagy általánosságban még ma is két egymást kizáró
kategóriára oszlik: az egyik - a tisztán intellektuális és vezető
tevékenység - a tudósokat, művészeket, mérnököket, feltalálókat, könyvelőket,
pedagógusokat, állami hivatalnokokat és a hozzájuk tartozó elitet, vagyis a
rend fenntartóit foglalja magában. A másik azokat a hatalmas munkástömegeket,
amelyek az alkotó értelem és a gondolkodás örömétől megfosztva az
intellektuális vezető elit parancsainak vak és gépies végrehajtóivá
süllyednek. A munka eme gazdasági és társadalmi megosztottsága végzetes
következményekkel jár mind a kiváltságos osztályok tagjaira, mind a
néptömegekre, s veszélyezteti nemcsak a társadalom egészének jólétét, hanem
morális és szellemi fejlődését is.
A mindennapos semmittevés erkölcsileg és szellemileg fokozatosan
szétzülleszti az uralkodó osztályokat. Tökéletesen igaz, hogy az ember
művészeti, tudományos és lelki épüléséhez feltétlenül szükség van bizonyos
mennyiségű szabadidőre - alkotó pihenésre az örömmel végzett s jól
megfizetett napi munka után -, amit a társadalom minden tagja számára -
kinek-kinek kedve s tehetsége szerint - biztosít. Az emberi természet olyan,
hogy a rosszra való hajlandóságát mindig a körülmények erősítik fel, s az
egyén erkölcsei sokkal inkább függnek az őt körülvevő környezettől s a benne
adott feltételektől, mint a saját akaratától. E tekintetben, mint minden
másban is, a társadalmi szolidaritás törvényének felmérhetetlen jelentősége
van: a társadalom, illetve az egyén erkölcseit semmi nem nemesítheti jobban,
mint a teljes egyenlőség és a szabadság. Vegyük akár a legőszintébb
demokratát és ültessük a trónra: ha nem lép le nyomban, mérget vehetünk rá,
hogy előbb-utóbb gazember válik belőle. A született arisztokrata (hacsak
valami különös véletlen folytán nem szégyelli származását s le nem mond
születési kiváltságairól) régi dicsőségek után fog sóhajtozni, téblábolni
fog a jelenben, s szenvedélyesen visszautasít minden jövendő haladást.
Ugyancsak ez áll a polgárra is: a léhaság s a tőke e drága gyermeke üres
óráit aljas üzelmek után járva, feslettségben és kicsapongásban tölti.
Máskülönben pedig vaskézzel tartja markában a munkásosztályt, amely ha
végtére kiengedi a palackból a bosszúállás szellemét, az iszonytatóbb lesz
még 1793-nál is.
Jóval könnyebb meghatározni azokat a hátrányokat, amik a munka
megosztottsága következtében a munkásokat érik: ő az, aki másokért kénytelen
dolgozni, mert szegénységre és nyomorúságra született, őt nem nevelik, és
nem taníttatják, és a vallás segítségével a lelkét is megbéklyózzák. Tett-
és akaraterejétől megfosztva, védtelenül áll az életbe kilökve.
Kétségbeesésében olykor fellázad, de híján a sorstársaival összeforrasztó
egységnek és ama higgadt értelemnek, ami nélkül hatalmat szerezni nem lehet,
vezetői minduntalan elárulják és feláldozzák, s ő legtöbbször még arra sem
jön rá, ki vagy mi felelős szenvedéseiért. Megfáradva a hiábavaló
küzdelmekben, újból felveszi jól ismert bilincseit.
A munkások szolgasága mindaddig nem fog megszűnni, amíg közös összefogással
meg nem döntik a kapitalizmust. Az uralkodó osztályok mindaddig
kizsákmányolják őket, amíg a tanulás (ami egy szabad társadalomban mindenki
számára egyformán nyitva áll) kiváltságosok előjoga; amíg ez a kiváltságos
kisebbség sajátítja ki a tudományos és vezetői munkát, a - géppé vagy
igavonó barommá aljasított - nép pedig a kizsákmányolók által kirótt alantas
feladatokat kénytelen végezni. Az emberi munka ilyetén lealacsonyítása
megbocsáthatatlan bűn, beszennyezi a társadalom morális, kulturális és
politikai intézményeit. A történelem megmutatta, hogy a tanulatlan tömegek,
akikben csírájában fojtották el a gondolkodás képességét, akik
elállatiasodtak a napi robot gépies egyhangúságában s egész életükben hiába
törekedtek a fényre, eszeveszett hordává válhatnak, vak
lázadásukkal létében
fenyegetvén a társadalmat.
A kézi és szellemi munka e mesterséges szétválasztását egy új társadalmi
szintézisnek kell felváltania. Ha majd a tudomány embere fizikai munkát is
végez és a munkás szellemi tevékenységet, a szabad szellemi munka üdvösséget
hoz az emberiségnek, és ez lesz majd méltóságának és jogainak forrása.
k) A szabad és értelmes munka feltétlenül közös munka lesz.
Magától értetődik, hogy minden ember szabadon döntheti el, egyedül vagy
közösségben kíván-e dolgozni. Az viszont kétségtelen, hogy (eltekintve
azoktól a munkáktól, amiket leginkább magányosan célszerű végezni) az
iparban, sőt még a tudományos, illetve művészeti tevékenység területén is a
közös munkát fogja mindenki előnyben részesíteni. Mert a közösség
bámulatosan megsokszorozza az egyes munkás teljesítőképességét, s így, a
többiekkel együttműködve, a termelő társulás tagja jelentősen többet fog
keresni jóval kevesebb idő alatt. És ha létrejönnek a szövetkezetek és
munkaszervezetek tagjait tömörítő termelő társulások érdek és mesterség
szerinti önkéntes szervezetei, a nemzeti határokat és kereteket áttörve
egyetlen hatalmas nemzetközi gazdasági föderációvá fognak egyesülni. A
társulások e nemzetközi föderáción belül ipari parlamentet fognak működtetni,
amely az általa vezetett pontos és részletes világstatisztikák alapján a
kínálat és kereslet kiegyensúlyozásával elosztja a világ ipari termelését az
egyes országok között. Az emberiséget nem sújtják majd többé a kereskedelmi
és ipari válságok, a stagnálás (munkanélküliség) és a pazarlás stb.; az
emberi munka emancipációja átformálja a világot.
l) A föld és minden természetes erőforrás az emberiség közös
tulajdona, ám csakis az használhatja, aki saját munkájával veszi
birtokba.
Anélkül, hogy kisajátítanák őket, egyedül a munkástársulások hathatós
befolyása révén, a tőke és a termelési eszközök azok kezébe kerülnek, akik
az anyagi javakat maguk állítják elő.*
* Bakunyin azt érti ez alatt, hogy a termelésben csak akkor megengedett a
magántulajdon, ha a tulajdonos az adott munkát maga végzi és nem
alkalmazottakkal dolgoztat. Nézete szerint a közös tulajdon fokozatosan
kiszorítaná a magántulajdont. [Sam Dolgoff jegyzete.]
m) A nők számára egyenlő politikai, társadalmi és gazdasági
jogokat kell biztosítani, továbbá kötelezettségeiket is a férfiakéval
egyenlővé kell tenni.
n) Meg kell szüntetni a család intézményét, de nem a természetes
családét, hanem azt a
jogi formát, aminek alapja a tulajdon és a
törvény. Az egyházi és polgári házasságkötést a
szabad házasságnak
kell felváltania. Minden felnőtt férfinak és nőnek joga van bárkivel és
bármikor szövetségre lépni vagy azt felbontani, a társadalomnak pedig nincs
joga e szövetség elé akadályokat gördíteni vagy erőltetni annak fenntartását.
Az öröklési jog eltörlésével és a gyermekek társadalom által biztosított
taníttatásával a házasság felbonthatatlanságának minden jogi indoka
megszűnik. Férfi és nő szövetsége szabadon köttessék, minthogy a morális
tisztességnek is a szabad választás az elemi feltétele. A házasságban a
férfi és a nő korlátlan szabadságot élvez. Sem az erőszak, sem a szenvedély,
sem a múlt jogai nem igazolhatják, hogy az egyik fél megsértse a másik
szabadságát. A szabadság korlátozása mindenkor bűncselekménynek tekintendő.
o) A közösségi szervezeteknek a fogantatás pillanatától a születésig
támogatnia kell az anyát és gyermekét. Azokat az anyákat, akik gondozni és
szoptatni kívánják gyermeküket, szintén támogatni kell.
p) A szülőknek joguk van gondoskodni gyermekükről és irányítani
nevelését. Ám mindez a közösség végső ellenőrzése alatt, amely megtartja
jogát - s ez egyben a kötelessége is -, hogy elvegye a gyermeket azoktól a
szülőktől, akik rossz példával vagy kegyetlen, embertelen bánásmóddal
demoralizálják vagy másképpen akadályozzák testi és lelki fejlődését.
q) Sem a szülők, sem a társadalom nem formálhat jogot a gyermekre. A
gyermek egyedül önmagához és saját jövendő szabadságához tartozik. A
gyermeket mindaddig az idősebbek felügyelete alatt kell gondozni, amíg elég
érett nem lesz ahhoz, hogy önmagáról gondoskodjék. Való igaz, hogy a szülő a
gyermek természettől adott nevelője, mivel azonban épp magának a közösségnek
a jövője függ a gyermek értelmi és erkölcsi nevelésétől, ezért a
közösségnek
kell e feladatot ellátnia. Csak akkor biztosított a felnőttek szabadsága,
ha a szabad társadalom veszi kézbe az utódok nevelését.
r) Az egyházi iskolákat világi intézményeknek kell felváltaniuk,
azzal a különbséggel, hogy míg a vallásos nevelés a babonák s az istenhiten
keresztül a hatalom eszméjének továbbéléséhez ad tápot, a világi
közoktatásnak egyetlen célja lehet: a gyermek fokozatos, lépésről lépésre
előrehaladó bevezetése a szabadság birodalmába fizikai erejének, értelmének
és akaratának hármas fejlesztésével. Értelem, igazság, igazságosság,
embertársaink tisztelete, méltóságtudat és mások méltóságának tudata,
szabadságszeretet és mások szabadságának szeretete, meggyőződés, hogy a
munka az élvezett jogok alapja és feltétele - ezen elveknek kell minden
közoktatás gerincét alkotnia. Az oktatásnak mindenekelőtt emberré kell
formálnia, emberi értékeket átadnia s csak aztán jön a szakmai képzés. Ahogy
növekszik a gyermek, úgy szabadul fel fokozatosan a tekintély alól, s így,
mire az ifjúkort eléri, szabadsága is kiteljesedik és már emlékezni sem fog
arra, hogyan kellett gyermekként óhatatlanul is meghajolnia a tekintély
előtt. Az emberi értékek tisztelete - minden szabadság forrása - akkor is
legyen jelen, amikor szigorúan fegyelmezik. Az erkölcsi nevelés lényege:
véssük a gyermek lelkébe a humanitás tiszteletét, és akkor jó ember válik
belőle...
s) A felnőttkort elérve az ifjú autonóm, szabad lénynek nyilváníttatik,
aki bármit megtehet, amit jónak lát. A társadalom cserébe mindössze e három
kötelesség teljesítését várja el: maradjon
szabad, éljen a saját munkájából,
tisztelje mások szabadságát. És mivel a mai társadalmat megfertőző bűnök
és gaztettek a társadalom hibás felépítésének köszönhetőek, bizonyosra
vehető, hogy az értelemre, igazságosságra és szabadságra, a humanitás
tiszteletére és a teljes egyenlőségre épülő társadalomban a jószándék fog
uralkodni és a visszásságok fognak rendellenesként hatni és kivétel számba
menni, hogy aztán el is tűnjenek fokozatosan a felvilágosult és humanizált
közvélemény általános befolyása következtében.
t) Az öregek, a betegek és a gyengék ugyanazokat a politikai és
társadalmi jogokat élvezik és a közösség bőséges támogatásában részesülnek.
XI.
Forradalmi politika. Szent meggyőződésünk, hogy mivel az egyes
nemzetek szabadsága egymástól elválaszthatatlan, a nemzeti forradalmaknak
nemzetközivé kell szélesedniük. Ahogy
az európai és a nemzetközi reakció
fellépése is egységes, úgy a forradalmaknak sem szabad többé elszigetelve
maradniuk, hanem univerzálissá, világméretűvé kell válniuk. Az egyes
országok partikuláris érdekeinek, a rivalizálás, az elbizakodottság, az
irigykedés és az ellenségeskedés helyébe az egységes, közös, vagyis
egyetemes forradalmi érdeknek kell lépnie, mert csakis a nemzetek
testvérisége biztosíthatja mindannyiuk számára a szabadságot és
függetlenséget. Ugyanakkor tudjuk, hogy hatalmas túlerővel állunk
szemben - a nemzetközi ellenforradalom szent szövetségével, valamint a
királyok, a papság, a nemesség és a polgárság felmérhetetlen pénzeket
fölemésztő összeesküvésével, mely maga mögött tudhatja az állandó
hadseregeket, az óriási méretűre duzzadt bürokratikus apparátusokat, és fel
van szerelve a modern centralizált államgépezet minden eszközével. Tudjuk,
hogy azt a roppant erőket felvonultató reakciós szövetséget csak egy ennél
is nagyobb hatalom zúzhatja szét -
a civilizált világ népeinek egyidejű
forradalmi szövetsége és e szövetség forradalmi küzdelme; s hogy a reakció
elleni harcot sohasem viheti győzelemre egyetlen nép elszigetelt forradalma.
Merő ostobaság lenne egy efféle forradalom, összeomlást jelentene a
magányosan küzdő ország számára, és valójában vétek lenne az összes többi
nemzettel szemben. Ezért hát, ha egy nép felkel, nemcsak magára, hanem az
egész világra tekintenie kell. Az egész világhoz szóló programot kell
kidolgoznia, olyan hatalmas, olyan átfogó, olyan igaz és emberi, egyszóval
olyan mindenre kiterjedő programot, mely alkalmas az egész világ érdekeinek
kifejezésére.
Csak ez a program lehet egy társadalmi és demokratikus
forradalom programja, csak egy ilyen programmal tudjuk nemzeti
hovatartozásra tekintet nélkül Európa néptömegeinek szenvedélyét mozgósítani.
A társadalmi és demokratikus forradalom céljai dióhéjban a következők.
Politikai oldalról: az államok történelmi jogainak, a hódítás jogának és a
diplomáciai jognak eltörlése. A társadalmi forradalom fel kívánja
szabadítani mind az egyént, mind annak társulásait az isteni és az emberi
kényszerek alól: tiltakozik a közösségek tartományokba, meghódított
területeknek az államba olvasztása ellen, és ezért szét kíván zúzni minden
hatalmi úton fenntartott szövetséget. Végül követeli a centralizált,
agresszív, autoritárius állam végleges megszüntetését; katonai, bürokratikus,
kormányzati, közigazgatási, bírói és törvényhozói intézményeinek
felszámolását. Röviden, a forradalom célja:
szabadság mindenkinek, az
egyéneknek csakúgy, mint a kollektív testületeknek, társulásoknak,
közösségeknek, tartományoknak, régióknak és nemzeteknek, továbbá föderációk
létrehozása e szabadság kölcsönös biztosítása érdekében.
Társadalmi oldalról:
a forradalom a politikai egyenlőséget a gazdasági
egyenlőség megteremtésével kívánja elérni. Mindez nem jelenti a
természetes emberi különbségek felszámolását, csupán
egyenlő társadalmi
jogok biztosítását mindenki számára születése pillanatától. Elsősorban
is, hogy minden gyermek, akár fiú, akár lány, egyenlő lehetőségekkel
induljon mind a létfenntartás, mind az oktatás területén. Felnőttkorában
pedig ugyanolyan eszközök és források álljanak a rendelkezésére a saját
munkára alapozott jólét megteremtéséhez.
(Fordította: Náday Judit. A fordítás alapja: Mihail
Bakunyin: Revolutionary Catechism. In: Sam Dolgoff (ed.): Bakunin on
Anarchy. London, 1964. 76-97. o.)