Az emberi társadalom életében vannak korszakok, amikor a forradalom parancsoló
szükségesség, amikor önmagát elkerülhetetlennek nyilvánítja. Mindenütt új
eszmék keletkeznek, próbálnak a felszínre törni, hogy alkalmazzák őket az
életben, és mindenütt beleütköznek az olyan emberek tehetetlenségébe, akiknek
a régi rend fenntartása az érdekük. Az új eszmék fuldokolnak az előítéletek és
tradíciók fojtogató légkörében. Az állam alkotmányával, a társadalmi egyensúly
törvényeivel, az állampolgárok politikai és gazdasági viszonyaival összefüggő
eszmék tovább már képtelenek ellenállni annak az engesztelhetetlen kritikának,
ami naponta aláássa azokat, amikor csak erre alkalom kínálkozik: a
nappalikban, a kabarékban, a filozófusok írásaiban csakúgy, mint a mindennapos
társalgásban. Összeomlanak a politikai, gazdasági és társadalmi intézmények; a
lakhatatlanná vált társadalmi szerkezet akadályozza, sőt ki is zárja a
megrongált falain belül és kívül elvetett magok kifejlődését.
Egyre nyilvánvalóbb, hogy új életre van szükség. Az emberek többségének
mindennapi életét szabályozó kialakult erkölcsi normák többé nem bizonyulnak
elégségesnek. Amit korábban az emberek igazságosnak tartottak, azt most kiáltó
igazságtalanságnak érzik. A tegnapi erkölcsöt ma felháborító erkölcstelenségnek
tartják. Az új eszmék és a régi tradíciók közötti konfliktus fellángol a
társadalom minden osztályában, minden lehetséges környezetben, sőt még a
családon belül is. A fiú küzd az apja ellen, s számára minden felháborító,
amit az apa egész életében természetesnek tartott; a leány lázad az elvek
ellen, amelyet anyja hosszú tapasztalatok alapján szűrt le. A népi
lelkiismeret naponta háborodik föl a kiváltságosok és ráérősök köreiben
naponta tenyésző botrányokon, a bűnökön, amelyeket az
erősebbek törvénye
nevében, vagy azért követnek el, hogy kiváltságaikat megőrizzék. Azok, akik
az igazság győzelmét áhítozzák, akik az új eszméket a gyakorlatban szeretnék
alkalmazni, kénytelenek hamarosan rádöbbenni, hogy nemeslelkű, emberbaráti és
újjáteremtő eszméik egy ilyen felépítésű társadalomban nem valósíthatók meg.
Felismerik, hogy szükség van egy forradalmi forgószélre, amely elsodorja
mindezt a rothadást, leheletével felpezsdíti a renyhe szíveket és elhozza az
emberiségnek az odaadás, az önmegtartóztatás és a hősiesség szellemét, ami
nélkül a társadalom a lealacsonyodás és hitványság útján a teljes szétesés
állapotába jut.
A dühödt vagyongyűjtés, a lázas spekuláció és válság időszakaiban nagy iparágak
váratlanul megbuknak és a termelés más ágazatai átmenetileg terjeszkednek,
néhány év alatt botrányos vagyonokat harácsolnak össze és ugyanolyan gyorsan
el is veszítik. Ilyenkor világossá válik, hogy a termelést és a cserét
irányító gazdasági intézmények nem képesek a társadalomnak azt a jólétet
biztosítani, ami a feladatuk lenne, hanem pontosan a fordított eredményt érik
el. A rend helyett káoszt okoznak, a jólét helyett nyomort idéznek elő; a
kizsákmányoló állandó háborúját a munkás ellen, a kizsákmányolók és a munkások
állandó küzdelmét eredményezik. Az emberi társadalom láthatóan egyre inkább
két ellenséges táborra szakad és egyidejűleg egymással kíméletlen harcban álló
kis csoportok ezreire hasad szét. A társadalom belefáradt ezekbe a háborúkba
és az általuk előidézett nyomorúságba, ezért rohanvást keres egy új
szervezetet, hangosan követeli a tulajdonviszonyok, a termelés, a csere
rendszerének és a belőle fakadó összes gazdasági viszonynak a teljes
átalakítását.
A fennálló rend megőrzésével megbízott kormányzat tovább működik, de az egész
rozzant szerkezet minden mozdulatnál megcsúszik és megáll. Működése egyre
nehezebbé válik és állandóan növekszik a hiányosságai által előidézett
elégedetlenség. Minden nap új követelést szül. "Reformáljuk meg ezt",
"reformáljuk meg azt" - hallatszik mindenfelől. "A háborút, a pénzügyeket, az
adókat, a bíróságokat, a rendőrséget, mindent át kell alakítani, át kell
szervezni, új alapokra kell helyezni" - mondják a reformerek. Mégis
valamennyien tudják, hogy lehetetlen a dolgokat átalakítani, vagy bármit is
változtatni, hiszen minden összefügg minden egyébbel, mindent egyszerre
kellene átalakítani, és hogyan lehet a társadalmat újjáformálni, ha egyszer
két ellenséges táborra oszlott? Ha az elégedetlenek kedvére tesznek, ezzel
csak új elégedetleneket teremtenek.
A kormányzó szervek képtelenek a reformra, hiszen akkor a forradalom útját
egyengetnék - viszont túl gyengék ahhoz is, hogy igazán reakciósak legyenek,
ezért félmegoldásokra vállalkoznak. Ezekkel ugyan senkit nem elégítenek ki, de
újabb elégedetlenséget szítanak. Azok a középszerű emberek, akik az átmeneti
időszakokban vállalkoznak az állam hajójának kormányzására, csupán egyetlen
dologra gondolnak: meg akarnak gazdagodni a közelgő
összeomlás előtt. A
mindenoldalú támadással szemben ügyetlenül védekeznek, kitérnek, hibát hibára
halmoznak és hamarosan elvágják az üdvözülés utolsó lehetséges útját is, a
saját alkalmatlanságuk révén juttatják a kormányt odáig, hogy tekintélye
nevetségbe fullad. Az ilyen időszakok forradalmat követelnek. A forradalom
társadalmi szükségszerűséggé válik, a helyzet maga is forradalmi.
Amikor a legnagyobb történetíróink munkáiban tanulmányozzuk a hatalmas
forradalmi megrázkódtatások eredetét és kifejlődését, A
forradalom oka
címszó alatt az események előestéjének megragadó leírását találjuk. Az emberek
nyomorúságát, az általános bizonytalanságot, a kormány zaklató intézkedéseit,
a társadalom mérhetetlen bűneit leplező undorító botrányokat, a felszínre
kívánkozó és a régi rend támogatóinak alkalmatlansága miatt visszahökkenő új
eszméket - a leírásokból semmi sem hiányzik. Ha ezt a képet megvizsgáljuk, arra
a következtetésre jutunk, hogy a forradalom valóban elkerülhetetlen volt, hogy
nem volt más kivezető út, csak a felkelés.
Nézzük például az 1789 előtti helyzetet, ahogy a történetírók ábrázolják.
Szinte halljuk a parasztot, amint panaszkodik a sóadó, a dézsma, a feudális
szolgáltatások miatt és szívében engesztelhetetlen gyűlöletet táplál a
feudális nagyúr, a szerzetes, a monopolista, a királyi tisztviselő iránt.
Szinte látjuk a városi jogait sirató polgárt, amint átkokat szór a királyra.
Az emberek elítélik a királynőt, a kormányzati akciókról szóló hírek
felháborítják őket és szakadatlanul azt hangoztatják, hogy elviselhetetlenek
az adók, égbekiáltó a kincstár bevétele, rossz a termés és kemény a tél, az
élelmiszer túl drága és a monopolisták túlságosan kapzsik, hogy a falusi
ügyvéd megdézsmálja a paraszt termését, a falusi rendőr meg úgy viselkedik,
akár egy kiskirály, és még a posta is rosszul működik, az alkalmazottai
túlságosan lusták. Röviden semmi sem működik jól és mindenki panaszkodik. "Ez
tovább nem mehet így, ennek rossz vége lesz" - hallani mindenfelé.
E békés érvelés és a felkelés vagy lázadás között széles szakadék tátong - a
szakadék, amely az emberiség legnagyobb része számára ott húzódik az érvelés
és a tett, a gondolat és az akarat között - és ez nem más, mint a cselekvés
utáni vágy. Vajon hogyan hidalják át ezt a szakadékot? Hogy is van az, hogy
ugyanazok az emberek, akik tegnap még csendesen pipázgatva panaszolták fel a
sorsukat, és a következő pillanatban alázatosan köszöntötték az előbb még
szidott helyi őrszemet és csendőrt, hogy is van az, hogy ugyanezek az
emberek néhány nappal később képesek megragadni a kaszájukat és vasvillájukat,
hogy megtámadják saját várában a tegnap még oly félelmetes földesurat?
Miféle csoda alakította hőssé ezeket az embereket, akiket a feleségük egy
nappal előbb még joggal nevezett gyávának, most pedig puskagolyóval,
ágyútűzzel mit sem törődve menetelnek, hogy megszerezzék jogaikat? Miképpen
váltak a korábban harangszóként szertefoszló, oly sokszor kiejtett szavak
tettekké?
A válasz könnyű.
Ezt az átalakulást a kisebbségek folyamatos, szakadatlanul megújuló cselekvése
idézi elő. A bátorság, az odaadás, az áldozatkészség pontosan olyan ragályos,
mint a gyávaság, a megalázkodás és a pánik.
Milyen alakokat ölt a cselekvés? Mindenféle formát, valójában a
legváltozatosabb formákat, ahogy a körülmények, a temperamentum és a
rendelkezésre álló eszközök diktálják. A cselekvés politikája ilyenkor néha
tragikus, néha meg humoros, de mindig merész; olykor kollektív, máskor meg
kizárólag egyéni, de egyetlen rendelkezésre álló eszközt, egyetlen közéleti
eseményt sem hagy ki, hogy a szellemet elevenen tartsa, terjessze és kifejezze
az elégedetlenséget, hogy gyűlöletet szítson a kizsákmányolás ellen, hogy
nevetségessé tegye a kormányt és bemutassa gyengeségét, de legfőképpen,
hogy mindig konkrét példával bátorságra buzdítsa az embereket és szítsa a
lázadás szellemét.
Amikor egy országban forradalmi helyzet alakul ki, még mielőtt a tömegek
kellően felébrednek ahhoz, hogy erőszakos utcai tüntetéseken, lázadások és
felkelések formájában fejezzék ki magukat, a kisebbségek
akcióival
sikerül felébreszteni a függetlenségnek azt az érzését és az elszántságnak azt
a szellemét, ami nélkül semmilyen forradalom nem bontakozhat ki.
A bátor emberek, akiket nem elégítenek ki a szavak, hanem mindig kutatják, miként
alakíthatnák át tettekké - az integritással rendelkező emberek, akik számára a
tett azonos az eszmével, akik szívesebben fogadják a börtönt, a száműzetést és
a halált, minthogy elveikkel ellentétes életet éljenek -, rettenthetetlen
lelkek, akik tudják, hogy a sikerhez merni kell. Ők a magányos őrszemek, akik
harcba szállnak jóval azelőtt, hogy a tömegek kellően fellelkesülve magasra
emeljék a felkelés zászlaját és fegyverrel a kézben elinduljanak kiharcolni a
jogaikat.
Az elégedetlenség, a szóbeszéd és az elméleti viták közepette elérkezik az
egyéni vagy kollektív lázadás, amely a meghatározó törekvéseket jelképezi.
Lehetséges, hogy kezdetben a tömegek közönyösek maradnak. Lehetséges, hogy
miközben a tömegek csodálják a kezdeményező egyén vagy csoport bátorságát,
eleinte a megfontolt és óvatos embereket követik, akik a lázadást azonnal
"őrültségnek" bélyegzik és kijelentik, hogy "azok a bolondok, azok a
fanatikusok mindent veszélybe sodornak".
Ezek a megfontolt és óvatos emberek olyan jól kalkulálnak, hogy a munkáját
lassan végző pártjuk száz, kétszáz, talán háromszáz év múltán az egész világot
meghódítja - erre közbeszól a váratlan! Természetesen az a váratlan, amire ők
nem számítottak, azok a megfontolt és óvatos emberek! Aki csak felületesen
ismeri a történelmet és némileg tiszta az agya, kezdettől fogva pontosan tudja,
hogy a forradalom elméleti propagandája jóval azelőtt szükségképpen fog
tettekben megmutatkozni, mielőtt a teoretikusok úgy döntenek, hogy elérkezett
az idő. Az óvatos teoretikusok mégis haragszanak eme őrültekre, kiátkozzák,
kitaszítják őket. Az őrültek azonban megnyerik az emberek rokonszenvét, a
tömegek titokban éltetik a bátorságukat és utánzókra is találnak. Amilyen
arányban az úttörők megtöltik a börtönöket és a fegyenctelepeket, ugyanolyan
arányban folytatják mások a munkájukat, szaporodnak a törvénytelen tiltakozó
akciók, a megmozdulások és a bosszú tettei.
Ettől kezdve a közönyösség lehetetlen. Akik eleinte még csak meg sem kérdezték,
hogy vajon azok az "őrültek" mit is akarnak, most kénytelenek rájuk gondolni,
megvitatni az eszméiket és állást foglalni mellettük vagy ellenük. Az
általános figyelmet felkeltő tettek révén az új eszme behatol az emberek
tudatába és új híveket toboroz. Egyetlen ilyen tett egy nap alatt nagyobb
propagandát fejthet ki, mint röpiratok ezrei.
Mindenekfölött pedig felkelti a lázadás szellemét: merészségre sarkall. A
rendőrség, a bírák, a csendőrség és a katonák által támogatott régi rend
megdönthetetlennek tűnt, miként a Bastille régi erődje, amit a fegyvertelen
tömegek bevehetetlennek tartottak, amikor ágyúkkal megrakott falai alatt
összegyűltek. De hamarosan kiderült, hogy a fennálló rend nem is olyan erős,
mint gondolták. Egyetlen bátor tett elég volt ahhoz, hogy felborítsa a
kormánygépezetet, hogy megrendítse az egész kolosszust; egy másik felkelés
felbolygatott egy egész tartományt, és az eddig mindig imponáló hadsereg
meghátrált egy maroknyi botokkal és kövekkel felfegyverzett paraszt előtt. Az
emberek látják, hogy a szörnyeteg nem is olyan félelmetes, mint gondolták;
homályosan kezdik érteni, hogy néhány energikus erőfeszítéssel le is lehet
dönteni. Szívükben megszületik a remény, és ne feledjük, hogyha az elkeseredés
az embereket gyakran sodorja a lázadásba, mindig a remény, a győzelem reménye
az, ami a forradalmakat előidézi.
A kormány ellenáll; kegyetlen elnyomást alkalmaz. Korábban az üldöztetés
elpusztította az elnyomottak energiáját, most azonban, az izgatott
időszakokban pont az ellenkező eredményt éri el. Az egyéni és kollektív
lázadás újabb tetteit váltja ki; a lázadókat hősiességre készteti és e tettek
gyors ütemben terjednek, általánossá válnak és fejlődnek. A forradalmi pártot
olyan elemek erősítik, amelyek addig közömbösek vagy ellenségesek voltak
vele szemben. Az általános szétesés belülről lazítja a kormányt, az uralkodó
osztályt, a kiváltságosok körét; némelyek a végsőkig való ellenállást
hirdetik, mások az engedmények mellett vannak, ismét mások pedig odáig
elmennek, hogy készek mutatkoznak akár a kiváltságaik feladására is, hogy
megbékítsék a lázadás szellemét, remélve, hogy később majd ismét uralmi
pozícióba kerülnek. Megtörik a kormány és a kiváltságosok egysége.
Az uralkodó osztályok kereshetik a biztonságot a vad reakcióban is. Most már
azon túl késő, csak a csata lesz még elszántabb, még iszonyatosabb, és a
küszöbön álló forradalom lesz még véresebb. Másfelől viszont a kormányzó
osztályok részéről tett legkisebb engedmény - mivel túl későn érkezett és
harcban kellett kicsikarni - csupán tovább éleszti a forradalom szellemét.
Az egyszerű emberek, akik korábban megelégedtek volna a legkisebb engedménnyel
is, észreveszik, hogy az ellenség megingott, előre látják már a győzelmet,
érzik, hogy növekszik a bátorságuk, és ugyanazok az emberek, akiket korábban
összezúzott a nyomorúság és elégedettek voltak azzal is, ha titokban
sóhajtozhattak, most felemelik a fejüket és büszkén menetelnek egy jobb jövő
meghódítása felé.
Végül kitör a forradalom és annál iszonyatosabb lesz, minél keserűbbek voltak
a megelőző küzdelmek.
Hogy milyen irányt vesz a forradalom, az kétségtelenül a kataklizma
bekövetkezését meghatározó különféle körülmények összességétől függ. Mégis
előre megjósolható, mert az előkészítő időszakban a különböző progresszív
pártok által kifejtett forradalmi akciók ereje határozza meg.
Az egyik párt talán világosabban fejtette ki az általa megfogalmazott
elméleteket és a megvalósítani kívánt programot; esetleg aktív propagandát
fejtett ki szóban és írásban. De talán nem fejezte ki törekvéseit eléggé
nyíltan, olyan cselekedetek révén, amelyek
megtestesítik az általa képviselt
gondolatot; keveset vagy semmit sem tett azok ellen, akik a fő ellenségei;
nem támadta azokat az intézményeket, amelyeket le akar dönteni; ereje az
elméletében és nem a gyakorlatban van; keveset tett a forradalmi szellem
felébresztése érdekében vagy nem irányította e szellemet a forradalom idején
különösen támadni kívánt viszonyok ellen. Következésképpen ezt a pártot
kevésbé ismerik, törekvéseit naponta és folyamatosan nem támasztotta alá
tettekkel, melyeknek varázsereje elhatolt volna a legtávolabbi kunyhóig is; az
a párt nem kellően hatolt be az emberek tudatába, nem azonosította magát az
utcai tömegekkel, soha nem találta meg az egyszerű kifejezést egy népszerű
jelszóban.
Az ilyen párt legaktívabb íróit az olvasók érdemes gondolkodónak tartják,
de ők sem a hírnevük, sem a képességeik szerint nem a tettek emberei, és azon
a napon, amikor a tömegek elárasztják az utcákat, majd szívesebben követik
azoknak a tanácsát, akik kevésbé pontosan fogalmazott elméletekkel
rendelkeznek és nincsenek akkora céljaik, de akiket jobban ismernek, mert
látták őket cselekedni.
Azon a napon, amikor cselekedni kell és az élen kell haladni a forradalom
megvalósítása érdekében, az emberek arra a pártra fognak hallgatni, amelyik
a legtöbb forradalmi propagandát fejtette ki, a legtöbb szellemet és
merészséget tanúsította. De az a párt, amelyik nem merte forradalmi tettekkel
erősíteni önmagát az előkészítés időszakában, amelynek nem volt elég magával
ragadó ereje, hogy az embereknek és csoportoknak az önfeláldozás érzését
sugallja, az ellenállhatatlan vágyat, hogy eszméiket a gyakorlatba átültessék
- ha ez a vágy már korábban létezett, akkor jóval azelőtt tettekben
mutatkozott volna meg, hogy az emberek csatlakoztak a felkeléshez -, és
amelyik nem tudta, miként tegye zászlaját népszerűvé, törekvéseit
kézzelfoghatóvá és átfogóvá, az ilyen pártnak csupán szerény esélyei lehetnek
arra, hogy akár programja legkisebb részét is megvalósítsa. A tettek pártjai
félre fogják taszítani.
Ezeket a dolgokat megtanulhatjuk a forradalmakat megelőző időszakok
történelméből. A forradalmi
burzsoázia tökéletesen értette ezt, s az
agitáció semmilyen eszközét sem hanyagolta el annak érdekében, hogy
felébressze a lázadás szellemét, amikor a monarchikus rendet akarta
lerombolni. A XVIII. századi francia paraszt ösztönösen értette, amikor a
feudális jogok eltörléséről volt szó; és az internacionálé ugyanezen elveknek
megfelelően cselekedett, amikor a városi munkásság körében igyekezett
felébreszteni a lázadás szellemét és azt a bérmunkás természetes ellensége, a
termelési eszközöket és nyersanyagokat monopolizálók ellen akarta fordítani.
(Fordította: Gáthy Vera. A fordítás alapja: Pjotr Kropotkin:
The Spirit of Revolt. In: E. Capouya - K. Tompkins (eds.): The Essential
Kropotkin. New York, Liveright, 1975. 3-9. o.)