Királyfi-testvérek

; Kiralfy Balázs (?, 1848–New York, 1932); Imre (?, 1849–Brighton, 1919); Arnold (?–New York, 1908); Aniola (?–?): táncosok, koreográfusok, rendezők. A legkorábbi hír Anioláról szól, aki 1861 után Párizsból Angliába exportálta a megbotránkoztató francia kánkánt. További sorsa ismeretlen. – A három fiú 1868-ban érkezett New Yorkba, és már 1869-ben felléptek a Hickory-Diccory Dock c. revüben. 1871-ben kettőjük a Humpty-Dumpty c. zenés komédiában Harlequin-figurában „magyar divertissement”-t táncolt. 1873-ban a Black Crook felújításán a „népek tánca” jelenetében léptek fel. 1875-ben még csak két borneói bennszülött szerepét táncolta Arnold és Imre a 80 nap alatt a Föld körül c. nagyrevüben. Az 1880-as felújítást azonban már Imre és Balázs rendezte, Arnold pedig szólót táncolt. Munkásságuk ettől kezdve a Niblo’s Garden nevű nagyszínházhoz kötődött. 1883-ban megvásárolták a párizsi Excelsior-látványosság jelmezeit és kellékeit. Az előadás elektromos kivitelezését Th. A. Edison személyesen irányította. Két utazó társulatot szerveztek a Black Crook és a 80 nap alatt a Föld körül produkciókból. Ettől kezdve 1888-ig, amikor Imre és Balázs útja különvált, nagyszabású sikeres látványosságokat rendeztek és koreografáltak: Sieba (1884), A hamelni patkányfogó (1885), Dolores (1888), Néró bukása (amelyet Imre a Staten Islanden 1888-ban 2000 fő statisztéria részvételével szabadtéren rendezett). Balázs rendezte a Verne-témára készült Mathias Sandort (1888), A vízi királynőt (1889), a londoni Alhambra Színház díszleteiben az Antiopét (1889); végül a Szép csillag c. produkciót (1891). Amikor a híres cirkuszalapító Ph. T. Barnum 1891-ben meghalt, Balázs vette át a produkciók irányítását. Imre már 1889-ben visszautazott Angliába és ott hunyt el. Arnold 1899-ben és 1900-ban még szólótáncosként lépett fel. Az amerikai zenés színház történetének jelentős fejezete a Királyfi-testvérek nevéhez fűződik. – Ir. Színészek Lapja (1886. nov. 6.); Smith: Musical Comedy in America (New York, 1950); a New York Times kritikái; The Oxford Companion to American Theatre (New York, Oxford, 1984).