|
I.18.
Koldus és bűvész, fakír
A
legkellemetlenebb, amivel az idegennek szembe kell néznie Indiában: a
koldusok tömege. Évezredekkel ezelőtt is határtalan volt a nyomor,
Siddharta (Sziddárta) herceget, a későbbi Buddhát* is a palotájukat körülvevő
szörnyű nyomor ébresztette rá az igazság keresésének szükségességére.
Közel két évezreddel később, a nagymogul uralom időszakáról szóló
leírások pusztító éhínségekről, járványokról számolnak be,
amelyek európai országoknak megfelelő területeket pusztítottak ki és
amelyek után hosszú időszakokra újra meg újra az embertelen nyomor
terhe zúdult emberek millióira. Az angolok részben azért adták fel
Indiát, mert a gazdaságba való ügyetlen beavatkozásuk nem enyhítette,
hanem mélyítette a széles néptömegeket sújtó gondokat, elsősorban
az éhínségek hatását. A ma Indiájának is egyik legnagyobb terhe,
hogy belülről is, de a mesterségesen leválasztott Bangladesből (a
leválasztáskor még Kelet-Pakisztán) is egy-egy aszályos monszun-periódus
után százezrek özönlenek fel a városokba az éhhalál elől menekülve
és megélhetési lehetőséget keresve.
Delhi épp
az Ázsiai Nemzetközi Vásár előtti időszakban kapott egy ilyen hullámot,
megerősítve azokkal, akik kifejezetten a Vásártól reméltek munkát.
Betelepedtek a városba - az ügyesebbje, mint láthattuk, a Vásár területére,
sőt, a pavilonokba -, felütöttek primitív sátrakat, bódékat. Munkához
kis töredékük jutott, a többi - hála az erőszak alacsony szintjének
- maradék-vadászatból és koldulásból tengette életét. Az indiai földre
elsősorban repülőgéppel, tehát nagy városokba érkező külföldi a
háttér alapos ismerete nélkül egyszerűen belebotlik ebbe a szörnyűségbe,
a meztelenül feltárulkozó emberi nyomorba, nincstelenségbe, kiszolgáltatottságba
és az letaglózza. Bombayi éveim alatt, illetve közvetlenül előtte két
esetről is tudok, amikor magyar kiutazókat az idegösszeroppanás elől
mentve azonnal haza kellett küldeni és gyors megbetegedésük egyetlen
oka az imént leírt irtózatos nyomor élménye volt.
És az
utazó tehetetlen, mint ahogy tehetetlenek a jótékonysági intézmények,
alapítványok, szentek. Mother Teresa-k ritkán születnek, de a
legszentebb, legvalószínűtlenebb önfeláldozással is csak néhány
ezer, esetleg tízezer emberen tudnak segíteni, elsősorban haláluk
emberibbé tételével. Az egyszerű utazó azzal, hogy pár rúpiát szétoszt
a koldulók között, rajtuk keveset segít, a saját helyzetét viszont
rendkívül megnehezíti. Az osztogatót azonnal tömeg veszi körül, a
feje körül röpködő tenyerek raja jelenik meg, a ruháját elkezdik ráncigálni,
"baksis" vagy "paisza" (a rúpia váltópénze) kiabálják és
alig lehet kitörni a gyűrűből. Lassan rájön az ember: ha élni akar,
munkájának körülményeit nem akarja újabb idegborzoló momentummal
nehezíteni, határozott léptekkel át kell haladnia a koldus-tömegen,
ha teheti, meg kell kerülni azt, és ezt tanácsoltuk az új jövevényeknek
is.
Amikor
Magyarországon a rendszerváltást követően megjelentek, majd gombamódra
szaporodtak a jótékonysági, szociális gondokat istápoló szervezetek,
India jutott eszembe és reménytelenül legyintettem. Amit az össztársadalom
termeléssel és adózással és az adók ésszerű felhasználásával
nem old meg, azt ezek a szervezetek sem oldják meg. Szerepüket csak krízishelyzetekben,
gyorssegélyek szervezésében, nyújtásában fogadom el.
Néhány
extrém jelenséget megemlítek, ami még a megkeményedett szívet-elvet
is feltörte, annyira a poklok pokla.
Siet az
ember valahová és a járdán majdnem belebotlik egy csontsovány,
rongyokba bugyolált alakba, aki a járdaszélen fekszik csukott szemmel.
A mellén furcsa összevisszaságban mintegy féltenyérnyi
aprópénz. Jön az ember visszafelé, az alak ugyanúgy fekszik, csak a pénz
tűnt el a melléről. Amikor másodszor botlottam bele ilyen szituációba,
megkérdeztem valakit, mi ez? Hozzátartozó nélküli haldokló - volt a
válasz. A járókelők a mellére dobnak pár fillért, amikor egy
maroknyi összegyűl, valaki összesöpri és megeteti-itatja. Így hal meg
a magárahagyott indiai.
A
legszerencsétlenebb koldusok másik csoportja a sebeit feltáró koldus. Valószínű, hogy ezek a koldusok részben önsebzők, tudva, hogy így
nagyobb szánalmat tudnak kiváltani. Amikor azonban megkopogtatják a vállad,
hátranézel és egy orr és fül nélküli vagy kilukadt orcájú arc néz
rád, vagy elsietsz a rettenettől, vagy kinyílik a zsebed és hullajtasz
valamit a feléd nyújtott ujjnélküli, véres kötszerbe vagy rongyba
bugyolált csonkba. A leprásokon kívül számtalan beteg hordja és
nyitja fel kínját egy falat reményében.
Végül
megtanulta az ember, hogy vannak nagyobb családok, amelyek gyermekeik közül
egyet-kettőt születésüket követően nyomorékká tesznek, majd egészen
fiatal gyerekkoruktól az utcára küldenek koldulni. Mivel a lánygyermek
az ilyen családokban teher, elsősorban rájuk esik a választás. Amikor
széparcú, mosolygós, négykézláb mászó, púpossá görbült hátú
és korcs kezű lányka nyújtja feléd a tenyerét, utazó, feledd el a
tanácsot, hogy tartózkodj a koldusoktól. Az emberiség egyik legsúlyosabb
gyalázatát látod!
Delhi városatyái
a Vásár megnyitása előtti napokban, talán hetekben nagyméretű
"tisztogatásba" kezdtek és akkor is, majd évek múlva is úgy tűnt:
akciójuk és a koldus-kérdés kezelése - a másik két metropolissal,
Bombayjal és Kalkuttával szemben - sikeres. A titkukat nem ismerem, nem
is hallottam róla, valószínűleg az erőszak nem játszhatott komoly
szerepet. Annyit lehetett érzékelni, hogy a zöld sávokra, járdákra,
néhol parkokba települt nyomorultakat piciny cókmókjukkal teherautókra
rakják, majd a maradványokat eltakarítják. Néha ez rendőri segítség
nélkül ment, néha bambuszbottal (valahol talán leírom majd, milyen
komoly fegyver!) felfegyverzett rendőröket is lehetett látni, de atrocitásokat
soha. Talán közmunkát kaptak valahol, talán valami
fedelet is a fejük fölé, mindenesetre a Vásár megnyitásának napjára
Delhi India egyik legkoldusmentesebb városává vált és évekkel később
is meglepő volt látni a viszonylagos rendet és tisztaságot, amit a
rendkívül gyorsan növekvő lakosság ellenére meg tudtak őrizni.
A
Delhiben töltött pár hét alatt is sűrűn botlott az ember bűvészekbe.
Lehet, hogy van a bűvészeknek magasabb, előkelő rétege is, az utazó
azonban csak azokkal találkozik, akik tudásukat az utcán, tereken, a nyüzsgő
bazároknál, látványosságok környékén adják elő. Ide sorolom a jósokat,
állatszelidítőket, sőt azokat az árusokat is, akik az érdeklődés
felkeltése érdekében igazán "szemfényvesztő" trükköket
alkalmaznak. És miért itt jutnak eszembe? Mert az előadott tudás ellenében
összeszedett fizetség érzésem szerint nem lehet lényegesen komolyabb,
mint a koldusok alamizsnája, és a viselkedésük sok esetben csupán egy
kicsit kultúráltabb, méltóságteljesebb, mint a koldusoké. Igaz, elégséges
módon ahhoz, hogy a nézőben ne - vagy csak ritkán - ébresszen szánalmat,
inkább elismerést váltson ki. Ha csak ez a céljuk, már megérdemlik,
hogy kalapot emeljünk előttük.
Említettem
már a kígyóbűvölőt és annyian írtak már róluk, hogy bizonyára
nem tudok újat mondani, csak a benyomásaimat nyújtom át. A kígyóbűvölők
többsége, azt hiszem, a szegényebbek közé tartozik: az indiaiakat nem
érdekli, esetleg néhány paiszát odavetnek, a külföldi is többnyire
másodperceket szentel rá, és egy-egy rúpiára méltatja az attrakciót.
Mert az - talán éppen a halványuló érdeklődés miatt - nem kelti az
igazság benyomását. A kígyó, az egyébként félelmetesnek tűnő
kobra nem a furulya hangjára emeli a fejét, hanem az időközönkénti pálcikával
böködés-piszkálás hatására. Egyszer kötötte le hosszasabban a
figyelmemet kígyó-produkció, amikor kobra-mongúz párharcot mutattak
be valamelyik delhi templom előtt. Izgalmas és kegyetlen játék volt,
mindkét állat az életéért küzdött láthatatlanná válóan
gyors mozdulatokkal. Nem emlékszem a végére. Az állatoknak majdnem
mindegy volt már, a halál kínját átélték!
Nagyobb
érdeklődést váltanak ki a majmok, amelyeket néha etetni is lehet és
legalább vígan ugrándoznak, ha pórázra is vannak fogva.
Nekem
szimpatikusabbak voltak az áru-kínálók. A rézdrótkarikákból összeállított
és 1 rúpiáért árusított gömböt például azért vettem meg, mert a
bazár szélén elkapott egy legény, villanásnyi idő alatt jó tíz
formává gyűrte, nyitotta-csukta a gömböt valami pattogóan hadart
mondóka kíséretében. Bűvész-produkciónak beillett.
Láttam-e
vagy sem, meg nem mondom, de minden nagyobb indiai nyüzsgésben
megjelennek a kardnyelők és a tűzokádók. Különösen a tűzfúvást
kedvelik. Ki kinek volt a mestere? Európa Indiáé vagy fordítva? Nehéz
volna rekonstruálni.
Úton-útfélen
megjelennek a jósok, jósnők. A tenyérjósok Indiában alaposabban felkészültek,
nem utcán állva próbálják elsütni produkciójukat, mint az európai
roma jósnők, akik ezt is Indiából hozták magukkal. Irodalmuk van,
pultról kínálják árujukat és komoly előadást kanyarítanak a vállalkozó
tenyeréből. Az utcai asztrológusok azonnal felállítják az ember
horoszkópját, igaz nagy pontossággal kérik a születés időpontját (órára
és percre menően) és a helyszint. Papagájjal is jósoltatnak, szép összehajtogatott
zacskó-levélkére van írva, mire számíthat az "áldozat" a következő
napokban, ezt hosszú oszlopokból húzza ki a papagáj.
A
legizgalmasabbak, a legkomolyabbak az Európában általában színpadon
bemutatott bűvészmutatványok, amiket az indiai bűvészek prompt, az
utcán adnak elő. Magam nem csíptem el ilyent, de volt főnököm egyik
indiai útja során látta a Red Fortból, amint a folyó felőli fal előtt
négy-öt ifjú közül az egyik lefeküdt a fűre, letakarták lepedővel,
majd elkezdett, merev vízszintes testtartásban maradva emelkedni. Miután
a többi vállmagasságáig ért, többször áthúztak rajta egy karikát,
majd lassan ismét visszalebegett a földre. A hatás színpadon is nagy,
így - mezítlábasan előadva - egyszerűen fenomenális - mondta a
szemtanú.
A fakírok
széles skálát alkotnak. Most a legegyszerűbbekről lesz szó, nem a
szeg-ágyon pihenőkről, az elefántot elbírókról. Ne kérdezzék, mi motiválja
őket. Itt mint csodabogarak és koldusnál jobbak és talán
mint a lélek trénerei kerülnek szóba. Kedvelt önpróbatétel a
mozdulatlan tartás felvétele. Láttam szadut (a világtól elfordult
szentember), aki egy oszlop tetején ült mozdulatlanul, mondjuk fél négyzetméteren
3 méter magasságban. Néhány nap múlva ismét arra vitt az utam, ugyanúgy,
változatlan pózban ült. Ki eteti, itatja ilyenkor? Sokszor választják
a zarándoklás különleges formáját: ugyancsak szemtanúja voltam,
amikor egy zarándok hossztengelye körül görgött az úton. Pufajkaszerű
bélelt ruhája és magas rúdon zászlót vivő kísérője volt, reggeltől
estig gurult, éjszaka pihent. Kérdésre a kísérője megmondta a célt,
többszáz kilométerre voltunk a megnevezett zarándokhelytől. Kemény
teljesítmény. TV-ben vetített filmet láttam egy fakírról, aki nagy vödörből
csípegetett élő kígyókat, békákat és lenyelte őket, vizet
kortyolgatva hozzá. Közben röntgenfilm készült a nyelőcsövéről és
gyomráról. amint az állatok csúsztak le és kavarogtak. Negyedóra, húsz
perc "pihenést" követően a fakír felböfögte az egész állományt.
Látványnak.....hm, de fantasztikus! Mire képes az ember? És vajon miért?
Több újságkivágatot őrzök teljesen elképzelhetetlen és
emberfeletti teljesítményekről. Fakírokról, akik élve eltemettetik
magukat olyan koporsóban vagy fülkében, amelyik csak levegőt kap igen
szűk nyíláson át, esetleg azt se. Az egyik kamrába zárt jogi (ezt
sikerült leghamarabb megtalálnom) 71 napot töltött a fülkében,
amikor az előre megadott időpont előtt 7 órával kibontották a fülkét.
Kábán, de épen, egészségesen lépett ki, csak a pulzusa volt gyors.
Ősi technikákat ismernek az anyagcsere, a szívműködés lefékezésére.
Testhőmérsékletük a "hibernáció"
szintjére zuhan. A csodák csodája.** Vajon mi a céljuk ilyen
emberfeletti teljesítmények gyakorlásával?
*
Kiejtése
Buda, mintha fővárosunk budai részéről volna szó.
**
The
Times of India, 1976 febr. 26, Yavatmal:
A hata
joga mestere, Baliram Baba 7 órával a tervezett időpont előtt ötször
kagylókürtjébe fújva jelezte, hogy valami nincs rendben. 71 napot töltött
étlen-szomjan, levegő nélkül, lepecsételt tégla-beton fülkéjében
szamadit bemutatva a helyi Karunesvál templomnál.
 |
|