|
I. 20.
Hinduk, muszlimok és szikek. Az étkezés mint kapocs
A rohanó
idő tempójában tisztult előttem a rendkívül bonyolult indiai világ.
Persze ezzel a tisztulási folyamattal együtt járt annak felismerése is,
hogy "minél többet tudok, annál inkább tudom, hogy semmit se
tudok". Most csupán néhány alapkérdésre térek ki.
A felkészülés
során addig eljutott az ember, hogy a vezető vallás nem a buddhizmus,
hanem a hinduizmus, hogy a második mind a hívők számát, mind a kultúrára
gyakorolt hatásait tekintve az iszlám. Azt is megtanulta az ember, hogy
Európa-méretű az Indiát alkotó népek és a beszélt nyelvek száma.
Azt a furcsaságot is elraktároztam magamban, hogy a hivatalos nyelvek száma
16 és hogy összekötő nyelvként funkcionál - egyébként az egyik
hivatalos nyelvként is - az angol. A kasztrendszerről annyit sikerült
megtudnom, amennyit a Magyarországon összeszedhető siralmasan kevés
irodalom nyújt róla. Hamarosan kiderült: ez gyakorlatilag alig több a
semminél.
Pontos
adatfelsorolással most nem untatnám az olvasót (remélem, újabb kötetben
bővebb tér jut erre), emlékezetből idézem a Delhiben töltött hetek
alatt megismert adatokat: India népei 826 nyelvet és többezer
dialektust beszélnek. A szám nagyságrendje is utal rá: a pontosság lényegtelen,
óriási nyelvi tarkaságról van szó és a tévedések tömege lehet
elrejtve mögötte. Csupán egyre utalok: a szanszkrit nyelvet általában
a latin mellett emlegetik mint a halott nyelvek másik klasszikus példáját.
A hír nem igaz, az 1. alatti forrás az 1971 évi népszámlálásra
utalva 2544 indiait említ, akik a nyelvet még anyanyelvüknek tekintik.
Jól egybevág ezzel az adattal a bombayi szanszkrit professzortól nyert
értesülés: ő 3000 körülire tette a szanszkrit anyanyelvűek számát.
A
kasztokról alkotott európai kép - még magas intellektust képviselő körökben
is - teljesen hibás. Majdnem kivétel nélkül 4 kasztról beszélnek,
pedig a négy "varrna" (sokan hármat említenek és az őket kiszolgáló
súdrákat), a bráminok (papok, tanítók), ksatriják (harcosok, védelmezők;
korábbi nevükből - radzsanják - világosabban tükröződik a radzsa,
a király, uralkodó), a vaisják (mesterek, iparosok, alkotók) és a súdrák
(szolgák) tulajdonképpen és nagyon leegyszerűsítve a "képletet",
négy főcsoport, európai gondolkodásunk szerint osztály. A kasztok száma
megismerhetetlen. A 8. forrás ugyan említést tesz arról, hogy az
1901-es népszámlálás alkalmával
2378 "törzset"
és kasztot regisztráltak, de ki mondja meg, mi a közük a törzseknek a
kasztokhoz? És a népszámlálás maga is lehetetlenre vállalkozott, az
Indiában töltött éveim alatt végrehajtott népszámlálás alkalmával
hatalmas területek népességét úgy határozták meg, hogy egyes részeiről
légifelvételeket készítettek, a kunyhók és állatcsordák száma
alapján megbecsülték a bennük lakók, illetve a velük foglalkozók számát,
majd az így kapott számot interpolálták a vizsgált területre. Hány
kaszt maradhatott ki? A négy osztályhoz nem tartozók alkotják az érinthetetlenek
tömegét. Őket is számtalanszor kasztnak mondják, jobb esetben összekeverik
a páriákkal, pedig az csak egy csoportja, - ha úgy tetszik - egy
"kaszt"-ja az érinthetetleneknek vagy másként kasztonkívülieknek,
haridzsánoknak ("az isten gyermekeinek", ahogy Mahatma, a "Nagy Lélek"
elkeresztelte őket). Mert a homogénnek képzelt kasztonkívüliek az évezredek
során ugyanúgy egymást lebecsülő és taposó csoportokra, kasztokra
bomlottak, mint a varnákon belüliek. És hogy mekkora ez a réteg, arra
csak azzal lehet válaszolni, hogy mindenki, aki kívül esik a négy varnán,
beleértve az idegeneket is. Én, a pavilon magyar dolgozói, a felkelő
nap országának isten-császára, ugyanúgy érinthetetlen egy ortodox
hindu kasztbéli számára, mint ahogy az volt az angol királynő, az
India fölött közvetlenül uralkodó alkirály vagy a Mutiny idején
sortűzre parancsot adó tiszt is. Ha az alkirály árnyéka rávetődött
az ortodox hindu tányérjára, nem fogyaszthatta el az ételt. A
reform-vallás buddhizmus, az idegen hatalommal érkezett és a hatalmi
vonzáson túl gyorsan
terjedő iszlám, valamint a békítő-vallás szikizmus sikereinek
kulcsa, hogy
mindhárom
egyenlőséget hirdetett a hívők között, nem fogadta el a kaszt-korlátokat,
kaszt-törvényeket. A kasztrendszer azonban oly mélyen ivódott be a társadalomba,
hogy a muszlimokat és a szikeket mint a rémtörténetekben a polip,
befonta, behálózta a kasztrendszer. Ugyanez történt az egyébként sem
sikeres keresztényekkel.
Ha hozzáteszem,
hogy a kasztrendszer emellett nem is valami megcsontosodott, megszilárdult
rendszer, hanem élő közeg, amelyben elhalnak, sejtosztódáshoz hasonlóan
szaporodnak a kasztok, vagy éppen újak születnek, akkor elképzelhető,
mennyire nehéz eligazodni benne.
Ismét
elszaladt alattam a ló és az irodalomba is belekukkantottam, merthogy a
memóriám nem alkalmas csúcsteljesítményekre. Térjünk vissza
Delhihez.
A
szikeket volt legkönnyebb megkülönböztetni a többiektől. A vallásalapító
guru, Guru Nanak még csak a vallási és világi anomáliák ellen lázadt,
majd az új vallás a hindu-muszlim megbékélést tűzte zászlajára.
Amikor azonban a mogulok részéről több, mészárlással végződő támadás
érte a szikeket, akkori mesterük, Guru Gobind Szing katonás, harcias közösséget
kovácsolt belőlük. Bizonyára több módon törekedett ennek elérésére,
az egyik módszer igen eredeti, és azt hiszem, nagyon hatásos volt. A
vallás (és lassan népcsoporttá különülő közösség) tagjait
ugyanis olyan megkülönböztető jelek viselésére kötelezte, amivel
kitűntek a hindu népességből, céltáblává válva a mogulok számára.
Céltábla pedig csak úgy maradhat életben, ha minden szempontból különb
a támadónál. Furcsa, kemény filozófia, de hatott: a szikek a mai
napig messze kitűnnek az átlag-hindu tömegből. Kitűnnek magas, karcsú
termetükkel, eleven mozgásukkal, vidám, tréfára hajlamos lelkületükkel,
harckészségükkel. Nem véletlen, hogy az angol-indiai hadsereg vezérkarának
nagyrésze szik volt. Műszaki érzékükkel is kimagaslanak környezetükből.
Az egymást szardardzsi-nek hívó szikek 5 kitüntető jelet viselnek, az
5 "K"-t: valahogy "K"-val kezdődik a tárgy vagy fogalom, ami a megkülönböztetést
szolgálja. Minden szik férfi acél karperecet
visel jobb csuklóján, tőrt (ma a nadrágra varrt csík helyettesítheti),
rövid nadrágot hord (általában egyéb ruházata alatt) és nem vághatja
szőrzetét, ami két "K"-t is jelent, az egyik a vágatlan haj neve,
a másik az így hosszúra nőtt hajat kontyba összefogó fésű. A szőrzetvágási
tilalom a bajuszra-szakállra is kiterjed, a szik férfiak azt is összefonva
és lekötve hordják. Legmesszebbről a turbánjuk virít, ami nem előírt
viselet, csak a konty védelmére, lefogására szolgál.
Nem értettem
először, amikor arról hallottam, hogy a szik templomok legfontosabb része
az udvar, a közös konyha és "ebédlő", ahol a közös étkezések
folynak. Lassan tisztázódott, hogy a közös étkezés nem a szikek egymással,
hanem hindukkal és muszlimokkal együtt elköltött ebédjére, vacsorájára
vonatkozik. A szikek ugyanis - többek között - így, demonstratív módon
közelítették egymáshoz a két vallás acsarkodó híveit, sőt bárkit,
aki hajlandó volt átlépni az ősi tabukat egy asztalhoz ülve más vallás
hívőivel vagy saját vallásának alacsonyabb kasztjához tartozóival,
netántán érinthetetlenekkel. "Eating together" - ma is a tabu nélküli
kölcsönös tisztelet jelszava.
Látszólag
nem helyénvaló itt emlékezni a "Zorba, a görög" című filmre,
ahol a francia kurtizán halálát követően Zorba megjegyzi: "Nem lesz
temetés, itt nem temetik el, balra vetette a keresztet." (Utalás arra,
hogy a görögkeleti krétaiak jobb vállukat érintik először, homlokuk
után, míg a katolikusok a bal vállukat.) Tabu, esztelen megkülönböztetés.
És hol volt még a szerb (görögkeleti) - bosnyák (muzulmán) - horvát
(katolikus) öldöklés?
A szikek
Delhiben jóval nagyobb arányban vannak jelen, mint ahogy indiai átlaguk
indokolná. Naponta többször találkoztam velük. Barátságos
mosolyukat nehéz lett volna nem viszonozni.
Még feltűnőbb
a muszlimok jelenléte Delhiben. Eleinte ez csak a bazárban volt feltűnő,
ahol egyrészt a feliratok arabos, kalligrafikus jellege utalt az 50%
felettinek mondható arányukra, majd az addig arabnak tudott nevek,
Husszein, Hasszán, Mohamed tömeges előfordulása is megerősítette ezt
a felismerést. Nehezebb volt rájönni a megkülönböztető fizikai
jelekre, jellegzetességekre és ezekben ma sem lehetek biztos. A
muszlimok, ahogy nyelvük, az urdu is sugallja, amely hindi-perzsa keverék
(nem akarok nyelvészek dolgába avatkozni, de mivel egyrészt az urdu
vagy elődje először a szultanátusok ideje alatt jelent meg, másrészt
az Indiát elért perzsa már tele volt arab hatásokkal, helyesebb lenne
talán hindi-perzsa-török-arab keveréknek nevezni, hindi csontvázzal
és a többiek szókincsével) nem "tiszta" népcsoport (hol van
tiszta?), a leigázók és leigázottak alaposan megkeveredtek, erőszak
hatására is, a hatalom vonzásának hatására is. A leigázott népek
ritkán őrzik meg tisztaságukat és ez többnyire visszahat az elnyomóra
is. A külső jellegzetességekből annyit sikerült talán jól észlelni,
hogy köpcösebbek, erősebb felépítésűek, jobban tápláltak, mint a
hinduk és arcuk mintha szélesebb lenne, de a mongol, mongoloid kiugró
pofacsont nélkül. Bőrük a széles indiai bőrszín-skálán a világosabb
árnyalatok közé tartozik. Ők is mozgékonyabbnak, energikusabbnak tűnnek,
mint hindu sorstársaik.
Még feltűnőbbé
vált a szinte dominanciának tűnő muszlim jelenlét Delhiben, amint az
ember látóköre fizikai értelemben kitágult, amikor konstatálta, hogy
hindu templomok és más műemlékek alig találhatók a városban, míg
azok többsége valamilyen módon kapcsolatba hozható az iszlámmal.
Delhiben a látogató hajlamos azt hinni, hogy ami szép és jó Indiában
született, az idegen, muszlim alkotás. Tágabb körben kell megismerni
Indiát ahhoz, hogy az ember rájöjjön, mily nagyon téved.
A
hindukra nem fordítottam figyelmet. Miért adódott ez így, nehéz lenne
megmondani. Nyilván, ha az utazó arabok közé megy, a tuaregek és a
koptok, a szírek és a malulai, az utazóval bájosan "szemező"
keresztény lányok tűnnek fel, ha Angliába látogat, a szoknyás skót
láttán kapja fel a fejét. Így történhetett velem is, hogy a hinduk
csak a masszát adták, az egyelőre homogén, egymástól semmiben sem különböző
tömeget. Talán azt éreztem meg helyesen, hogy az őslakos (ez is
bonyolult kérdés, ki az őslakos Indiában?) hindu - tömegében legalábbis
- a társadalmi ranglétra alsó fokait foglalja el annak ellenére, hogy
hite és kaszthelyzete szerint legfelül volna a helye. Így van? Talán
lesz mód rá, hogy jobban szemügyre vegyük.
 |
|