|
I.24.
Villanásnyi emlékek: a Nemzeti Múzeum, az afgán kor emlékei, Humajun
mauzóleuma, csillagvizsgáló
"Ismerd
meg Delhit futólépésben" - lehetne a most következő sorok címe.
Megízlelve az indiai építészet varázsát, amint el tudtam csípni néhány
percet vagy órát, megszakítottam dolgom, esetleg kis kitérőt tettem
vagy - mint a csillagvizsgálónál - egyszerűen menet közben megláttam,
megállítottam a kocsit és körbejártam a látnivalót. Ezekből a virágokból
állítok most össze egy csokrot.
Humajun
mauzóleumára kirendeltségbeli ismerőseim hívták fel a figyelmet
"ki ne hagyd!" felkiáltással. Útbaejtettem. A kocsiból kiszállva
jobbkéz felől egy fal, rajta kis kapu és a fal felett látszó fekete
kupola, kis fiók-kupolákkal a főkupola alsó peremén vonta magára a
figyelmet. Humajun mauzóleuma szemben tűnt fel, annak melléképületét
sejtettem a falak mögött. Bementem és nem sajnáltam az ott töltött időt:
erősen romos állapotban lévő (az indiai építészeti emlékek csodálatos
épségéhez viszonyítva), de ritka szépséget sugárzó épületet
fedeztem fel. Elemeinek az eddig látottaktól való különbözősége
nem zavart, új hatásaival és tökéletes harmóniájával nyugalmat sugárzott.
Baktay Ervintől (5.) tudom, hogy Isza Kán síremlékét láttam, amely
jellemzően - alkotóelemeit tekintve is - hindu mű.
Humajun
mauzóleumához érve nem tudtam (később olvastam Baktaytól), hogy a
mogul építészet első nagy alkotása előtt állok. Valóban monumentális
mű. Biztosra vehető, hogy a Tadzs Mahal egyik előfutárának lehet
tekinteni. Alap-platójának magassága feleslegesnek tűnik, nyomasztja a
rajta épült mecset-szerű építményt, amely mellől viszont elkeserítően
hiányoznak a Tadzs egyensúly-teremtő minaretjei. Így is magas építészeti
kultúra előfutára a síremlék. A talapzaton sétálva messze el
lehetett látni, bár a szinte állandósuló párafátyol most is ott úszott
a gyér fák, bokrok között. Furcsa látványt nyújtottak a sztyeppés
síkból helyenként árván kiemelkedő penész-mohaszürke kupolájú
pavilonok. Tudtam, hogy hozzájuk soha nem jutok el. Ismét elgondolkodtam
azon, vajon léteznek-e még erdőségek, "A dzsungel könyvé"-ben
megrajzolt ősi, buja erdőségek Indiában. Delhi és környéke mellbevágóan
különbözött ettől a képtől, sztyeppés, félsivatagos vidék tárulkozott
fel az ember előtt.
Másik
feledhetetlen kiruccanásom az első muszlim korszak legszebb emlékéhez,
a Kutab Minarhoz vezetett. Talán sohasem sikerül felderítenem, hogy az
iszlám lobogóját először Indiába hozó Kutab-ud Din pontosan milyen
származású. A kiruccanásom alkalmával elhangzottak alapján töröknek
értettem, a most átlapozott irodalom ködösen csak iszlám szultánokról
beszél, az egyik afgán uralmat, a másik turkomán (türkmén) eredetet
említ. Nem vagyok történész, sem etnográfus, maradjunk pillanatnyilag
egyszerűen annál, hogy a (Közép-Ázsiából eredő, török
nyelvcsoporthoz tartozó türkmén-afgán, szunnita mohamedán) rabszolgából
a hadsereg fejévé, majd önmagát szultánná kikiáltó vérszomjas hódító
tűzzel-vassal tört utat magának, lerombolt mindent, ami nem felelt meg
az iszlám előírásainak (élőlényt ábrázolt) és rendkívüli tempóban
elkezdte építeni az új fővárost Delhiben. A történelem 27 hindu
templomot említ, amelyeket leromboltatott és amelyek fölé épült az
első mecset, a Kuvvat-ul-Iszlám. A mecset előtt áll a világ egyik
csodája, a Garuda sastól megfosztott Gupta-kori vasoszlop, amelyet a
betolakodók megkíméltek és túlélte magát a mecsetet. Közel a
mecsethez kezdte el építeni később India máig legmagasabb tornyát, a
72,5 m magas Kutab Minart, amit utóda, Iltutmis fejezett be. Ez is világszerte
csodált alkotás, sokan a legjobban megépített toronynak tartják.
Lehet valami a dologban, mert masszív alakja sértetlenül ingadozik a
birodalom romjai fölött. Állítják, hogy láthatóan és különösen
a tetején érezhetően kileng. Ezzel se volt szerencsém, mint a Dzsama
Maszdzsid-dal, nem lehetett felmenni a toronyba. A torony egyébként imára
hívó minaretnek épült,
bár magassága és gyönyörű, szintenként változó ornamentikája
nyilván a győztes dicsfényének sugárzására is szolgált.
A mecset
maradványai is szép megoldásokat tükröznek még, különösen a falrácsok
tetszetősek. Szinte tömeg vette körül azonban a vasoszlopot, amely egész
India egyik leglátogatottabb látnivalója. Az 1700 éves oszlop ugyanis
nem rozsdásodik ezen a forró, esős, páradús éghajlaton, amin a
szarukeretes szemüvegek egy év alatt porrá esnek szét és amin a japán
rozsdamentes acéllapokon rövid időn belül megindul a korrózió, sószerű
valami üt ki rajtuk. Olyannyira értetlenül állnak a modern metallurgia
tudós koponyái a jelenség előtt, hogy felmerült a feltételezés: az
oszlop anyaga nem evilági eredetű, hanem meteorok anyagából származik.
Laboratóriumi vizsgálatokkal nem jutottak semmire.
Az ilyen
csodák körül általában kialakul valami legenda. A vasoszlop legendája
szerint aki háttal odaáll hozzá és át tudja ölelni karjaival az
oszlopot úgy, hogy az ujjait összekulcsolja, az visszatér. Nekem sikerült.
India
tudományos életéről is keveset hall az európai átlag-halandó. Tudja
talán, hogy nagy bölcselők éltek, élnek itt, hallott talán az indiai
természetgyógyászokról, a jógáról. A Tadzs Mahal híre az építészetről
is eszébe juttat valamit. De hogy a természettudományokban is alkottak
volna valamit? Ilyen alapokkal a hátam mögött semmit se tudtam a
csillagvizsgálóról. Valami furcsa építményt láttam az egyik főútvonal,
a Parlament Street mellett és csupán kíváncsiságom által hajtva megállíttattam
a kocsit. Rendkívüli építmény ez a Dzsantar Mantar. Ékalakú és félkörívet
rajzoló falak érthetetlen variációi, amelyekkel minden optikai eszköz
nélkül bolygók és csillagok helyzetét tudták meghatározni ma is
meglepőnek mondott pontossággal. Érdemes megjegyezni az építtető nevét
és az évszámot: II. Dzséj Szing, Dzséjpur maharadzsája, 1725.
Az elutazásom
előtti napon sikerült "beesnem" a Nemzeti Múzeumba, amit - emlékezetem
szerint - uraltak a kőszobrok. A legkülönfélébb korokat képviselték,
a legérdekesebbek azonban az Észak-Indiából, Kashmir északi részéből
származók voltak. Egyértelműen magukon viselték a görög szobrászat
jegyeit. Nagy Sándor Kr. e. 326-ban eljutott Indiáig, a mai Srinagar közelében
lévő Taxiláig, majd néhány év után visszavonult. A környéken
sokan vallják magukat a nagy macedón uralkodó hadserege utódainak. Rövid
idő alatt nagyszerű művészi hatást gyakoroltak az első európai
betolakodók kísérői a kasmiri és radzsput törzsekre, amit a Delhiben
látható szobrok kiválóan igazolnak.
Itt, a
Nemzeti Múzeumban* találkoztam először egy névvel - Amrita -, amely rövidesen
kísérőmmé vált életutamon. A név ott India modern festészete egyik
legnagyobb alakjához, Amrita Ser Gil-hez (Amrita Sher Gil) tartozott. Két
terem mutatja be a félmagyar (anyai ágról) - félindiai (szik apa),
csodálatos szépségű és nehéz életű festőművésznő műveit. A
világ nem figyelt fel rá, India modern festészete nem jelentős, de ő
ott a legnagyobbak közé tartozik. Szívdobogtatóan megható volt indiai
asszonyok képei mellett magyar paraszt arcképét, egy magyar falu piacáról
és kubikusokról készült képeit látni. Egy nő, egy ecset, két világ.
*
Azt hiszem, emlékezetem
itt megcsal: a képeket - a talán ugyanabban az épületben lévő - National
Gallery of Modern Art-ban láthattam.
|
|