|
I.10. Közlekedés:
taxi és motoros riksa
A most leírandók
címe a vendégekre vonatkozik. Az indiaiak fő közlekedési eszköze a
vonat és távolsági közlekedésben, városokban egyaránt a busz. A
nagyon gazdagok nyugati kocsikon közlekednek, a kevésbé gazdagok helyi
gyártású autókon, mint az Ambassador, a Premier és pár év múlva a
Maruti, az indiai Suzuki. A középosztályba tartozók a robogót
kedvelik és ünnepélyes alkalmakkor a taxi vagy riksa valamilyen formáját
veszik igénybe. A millió kishivatalnok, mini-vállalkozó, kiskereskedő,
mesterember kerékpáron vagy buszon közlekedik.
Tömören
ez a lényeg, de hirtelen, egy morzsányit belegondolva, hogy mennyi
mindent ferdít ez az összefoglaló ismertetés, nem is tudom, hol
folytassam. Mert - mint az indiai évek során tapasztaltam - az, hogy
melyik közlekedési eszköz milyen szerepet játszik, milyen rétegeket
szolgál, mennyire elterjedt, városonként nagyon eltérő. Ha például
a riksára gondolunk, annak gyalogvontatású változata nagy tömegben
csak Kalkuttában maradt meg, ott többtízezer van forgalomban. Motorkerékpárral
öszvéresített változata Delhiben igen népszerű, az olcsó tömegtaxi
szerepét tölti be, míg Bombayben gyakorlatilag mindkettő teljesen hiányzik.
Vagy vegyük
a vonatot. Pályaudvarra egyszer-kétszer, először kíváncsiságból,
majd kényszerből tévedtem be. A tömeg olyan hatalmas és annyira szegénynek
tűnik a pályaudvarok környékén, hogy maga a látvány is félelmet
kelt az idegenben. Sokáig el sem tudtam volna képzelni, hogy európaiak
felülnek a mai India vonataira, amelyek láthatóan elhanyagoltak,
kopottak, mocskosak és fűzérben lógnak az utasok a lépcsőkön, mígnem
arról értesülök, hogy a bombayi kirendeltség-vezető 18 éves fia
vonaton tesz komoly körutazást. És szájtátva hallgattam élménybeszámolóját
pár hét múlva arról, hogy elegáns és tiszta, légkondicionált hálófülkében
utazott mindenütt, teát a kupéba lehetett rendelni, fertőtlenített
vizet szolgáltak fel és - ha jól emlékszem - meleg ételhez is hozzá
lehetett jutni. Azaz vonaton belül is nagyok a különbségek.
Kegyetlenül
egyformák viszont a buszok. Legtöbbjüket India két egymással birkózó,
méreteit tekintve közel egyenlő vállalat-birodalmat magáénak tudó tőkés
családja, a Tata és Birla közül a nagyobb tiszteletnek örvendő párszi
Tatáék adják az országnak. Ezek a strapabíróbbak, az országutak
elefántjai, de a városi közlekedés kulijaiként is kiváló szolgálatot
tesznek. Madraszban gyártják a londoni emeletes buszokat, a Leylandot is,
ez azonban kényesebb jószág, elsősorban a nagyobb városokban, Kalkuttában
és Bombayban közlekednek.
Mit értek
"kegyetlenül" alatt? A buszok India-szerte zsúfolásig telve közlekednek.
A távolsági járatokon nem annyira az ajtókban lógnak, mint inkább a
tetőn körbefutó párkány lecsúszás elleni védelmét kihasználva
"tábort vernek" a tetőn összes batyuikkal és többszáz vagy akár
ezer kilométert így utaznak tűző napon, ömlő esőben. Öregebb
honfitársaim bizonyára emlékeznek a háború után közlekedő élelmiszer-beszerző
vonatokra: hát valahogy ezekre emlékeztettek az indiai buszok. És száguldanak
az úttalan utakon, többszólamú kürtjeiket szinte állandóan
harsogtatva, hiszen ezek az utak külön mesevilág, önálló regényt érdemelnének.
A lakott településeken áthaladó szakaszokra a teljes tumultus jellemző:
apró, sátorlapokkal vagy bádoggal fedett féltetős favázas bódék
alatt gyékényágyak, nyílt tűzön teát főznek, jobb helyeken valami
meleg ételt is lehet kapni, a bódén színes betűkkel felirat: "Hotel
Krishna". Igen, ilyenekben szállnak meg a vándorok. De kiömlik az élet
ezer apró mozzanata is az útra: állatokat terelgetnek, sokszor szent
teheneket. És ez, hogy "szent tehén", csak nekünk furcsa, csak nekünk
tűnik úgy, hogy egy-egy kiválasztott tehén jut a szent státuszához.
A valóság pedig igen egyszerű: minden tehén szent. Ezt tartják az ősi
hiedelmek, ezt a hinduizmus, és az indiai alkotmány egyik paragrafusa is
védi a tehenet mint szent állatot. De a szent tehénnel életében nem bánnak
különleges módon, a tejét isszák, igavonó erejét felhasználják, sőt,
ha makrancoskodik, bizony bottal ütlegelve terelgetik.
Szentté
éppen azért vált, mert a legtöbbet nyújtotta a népnek, amit a természettől
egyáltalán kaphattak. Egy tehén ma is egész családot tart életben
Indiában. Terelgetnek persze kecskéket, bárányokat, vagy egyszerűen
legeltetik őket az útszélen és senki sem ügyel rá, merre tekeregnek.
Az állatok között áruval magasan megrakott, emberméretű - sokszor tömör
- kerekeken gördülő kézikocsit vonszol a két hosszú kocsirúd közé
beálló vézna ember, szaporán talpalva. Helyet hangos kurjongatással
teremt magának. Sötétek az utcai lámpák, a "szállodák, éttermek"
pislákoló lámpái és a sűrűn használt tarka lámpafüzérek adják
az utcák, terek megvilágítását. Mivel ünnep ünnepet követ, a pár
viskóból álló "falvakban" is ott látni a kedves kis vidám parkot. Az óriáskerék sokszor csupán pár méter magas és kézzel
tekerik. A gyerekek azonban így is sikongatva örülnek neki. A vidám
kavalkád közepén, az út mindkét szélén a friss gabonatermést szárogatják
az asszonyok, éjjel is ott guggolnak az útszélen és valami sugallat
hatására ide-oda sepregetik, majd egy mag vastagságúra teregetik a
kincsüket. És jaj lehet annak, aki ráhajt ezekre a gabonaszőnyegekre,
a legnagyobb teherautók is lépésben kerülik ki őket. A "szállodák"
körül pihenő kamionméretű, lámpafüzérekkel, óriási fényszórókkal
és színes feliratokkal díszített Tata-teherautók persze konok
nyugalmukkal uralják a látványt. Amint pilótájuk kipihente magát,
szedi a sátorfáját és kürtjével, motorjának dübörgésével felerősítve
a zajszintet, mint leszegett fejű bivaly tör utat magának. Nagyobb helységek
mellett etető-pihentető bódésorokkal "teherautó terminálok"
vannak, ahol békés nyugalomban hosszabb pihenőt tarthatnak a kimerült
sofőrök. Munkájuk a leírt körülmények miatt és persze azért is
kimerítő, mert a bérpilóták állítólag 48 órát kapnak például a
2000 km feletti Bombay-Kalkutta útra. Valószínűtlen és megemészthetetlen
az ellenőrző-pontokon kialakuló káosz. A kátyús utakon és több
sorban az utak mellett is teherautó teherautó hátán, lassan araszolva
kúsznak előre. Aki itt busszal vagy személykocsival át akar jutni,
tegye azt nyugodtan, de határozottan, minden kis lyukat kihasználva és
mindenki másra tekintet nélkül. A hosszú "sztráda"-szakaszokon
annyival jobb a helyzet, hogy elmaradnak a kis csordák és kézikocsik,
megjelennek viszont a bivaly-csordák és a motorosok. Az utak pedig, ha
lehet még göröngyösebbek, mint a lakott településeken.
Ebben a káoszban
nyomulnak a buszok, igyekeznek menetidőt is tartani. Az eredmény: nagyon
sűrű és többnyire sok áldozatot követelő balesetek. Kint dolgozó
magyar szakértő "szállnak a darvak"-ként emlegette az tetőn is
utast szállító távolsági buszokat: egy nagyobb kátyú, három daru
elszáll, egy gyorsan vett kanyar és újabb kettő elrepül, egy erőszakosabb
teherautó leszorítja a buszt és az belecsúszik a folyóba: - kétszáz
halott.
Nagyon előreszaladtam
a tervezett témától, térjünk vissza Delhibe. A látogatónak, vendégnek
tehát két választási lehetősége marad, ha nem akar vagy nem tud
kocsit bérelni és ebben a káoszban vezetni: a taxi és a motoros riksa.
A taxik
Ambassadorok és Premierek, a fiatalabb példányok is tízévesek.
Karosszériájuk felül sárga, alul fekete, műbőr üléseik kopottak,
az olajos testektől fényesek, legtöbbjük pár szakadásban mutatja a kócát.
Menet közben recseg-ropog, ugrál, az ülés kemény, mint a fapad, zötyög,
de megy. A meleg miatt az ablakok nyitva, a sofőr kikönyököl és a rég
rossz elektromos kürtje helyett a századfordulóra emlékeztető rézdudájával
okkal, ok nélkül vidáman tük-tüköl. Néha kidugja a fejét az
ablakon, rászól az orra előtt bóklászó robogóra, aztán biccent
egyet és gyorsít. Társalogni nem lehet velük: yes Szááb, no Szááb a szókincsük,
de a minden bizonnyal rosszul ejtett címeket nagy biztonsággal nyugtázzák:
"OK Szááb" vagy "yes Szááb", és indulnak. Előrendelés teljesen
felesleges, minden szállodánál, komolyabb intézménynél, fogadásoknál,
repülőtereken szépen állnak sorban, rosszabb esetben tülekednek és a
londiner vagy kapuőr sípjelére előállnak.
Hogy rájuk
bízhatja-e az utas az életét, nem tudom. Nekem legjobban a sikh (szik,
a hindu-mohamedán megbékélést alapcélul kitűző vallás, majd népcsoport
tagja) sofőrök tetszettek, ha választani lehetett, hozzájuk ültem be:
mindig mosolygósak, fürgék, ragyogó vezetők és jó érzékük van a
műszaki dolgokhoz. Könnyen romló kocsijaikat maguk hozzák - pillanatok
alatt - rendbe. Angol nyelvtudásuk is jobb az átlagnál és közvetlenebbek.
A
taxikkal kapcsolatban egy alkalommal azonban nagyon kényelmetlenül éreztem
magam. Másodmagammal késő este érkeztem a Palam repülőtérre, a szokásos
tülekedés után kiértünk a kijárathoz, ott - nem szik vezette - taxit
halászott nekünk a fegyveres őr és felírta egy rongyosfülű füzetbe
a rendszámát. Szállunk be, de a jobb első ülés, amit otthon előszeretettel
anyósülésnek hívnak, foglalt volt: egy eléggé sötétbőrű kis
indiai nagy bottal a lába között nézett mereven előre. Ajaj,
gondoltam magamban, ebből mi lesz? Csak az mérsékelte nyugtalanságom,
hogy felvettek minket a jegyzékbe, ami persze sokat nem jelenthetett. Útitársamat, aki először járt Indiában, nyugtatgattam: biztos viszi
haza a kollégáját, mondtam. Mint kiderült, pár nappal előbb egy
taxis kirabolta az utasait. Botos embereket vezényeltek ki a külföldiek
védelmére. Vándor, légy óvatos.
Nem szégyelltem
a motoros riksa igénybevételét sem. Kicsit furcsa egyszerűség, még
nehezebben viselhető kopottság, benzin- és füstszag jellemzik, de
kisebb méreteinél fogva könnyebben veszi a forgalmi akadályokat,
szabadabb a kilátás és forró napokon, a menetszél kellemesen hűsíti
az utast. Könnyebben le is lehet inteni, egy szemvillanás alatt kiugrik
a forgalomból. Dudálni ugyanúgy dudál, mint a taxi, eredendően rézdudával
van felszerelve. A delhi forró napokban - az első két héten - jóval többet
riksáztam, mint taxiztam, csak a "hűvösödő" november kényszerített
a hajnali és esti órákban a taxi kötelező használatára, amikor a
sofőrt már elengedtem. Az is tény, hogy a taxik többször csődöt
mondtak alattam, a riksák soha.
 |
|