22. HOMORÓDJÁNOSFALVA

1334-ben Lőrinc pap szerepel a pápai tizedjegyzékben Villa Eyanis plébánián. (Documente XIV. C. III. 200) Nem bizonyos az azonosítása.

1448-ban Jánosfalva néven jelentkezik az oklevelekben. (C. Suciu: Dicţionar istoric.) Az 1567. évi regestrumban 11 kapuval jegyzik. (Jakab–Szádeczky: Udvarhely vm. 268.)

Középkori templomának első építési szakasza a XIII. századra esik. Ennek a román kori építésnek eredménye a hajó és a töredékesen megmaradt félköríves nyugati kapu, mely a toronyaljból nyílik a templomba. Ezt a kort idézheti a magasan fekvő kis félköríves ablak és a déli portikustól keletre egy széles, szintén félköríves ablak.

A második építési szakasz, a XVI. század elejére utal a szentély egyik címerén látható dátum: 1522. Ekkor a román kori hajót átalakítják, hálóboltozatot kap és elkészül a déli kapu reneszánsz szellemben. Sőt korát még előbbre lehet tenni. Az egyik címerpajzs ugyanis Thuróczy Miklós erdélyi vajda címere, aki 1512–1516 között Erdély vajdája volt. A templom teljes befejezése tehát ekkorra tehető, s így bizonyos, hogy már a XV. század végén épülhetett. (Balogh J.: Az erd. renaissance. 255.; Pásztortűz. 1926. 399.; Entz G. in: Erdélyi Múzeum. 1943. 222–226.) Ekkor készül az átalakított hajóhoz a késő gótikus szentély.

A gyámköveken a díszítő motívumokat címerekkel helyettesítik.

A gyámköveket a következő címerpajzsok díszítik: Szívből kiálló nyíl; Lefelé fordított átnyilazott szív; Tör és mellette fegyver; Liliomos korona a dátummal (1522); Rozetta kőfaragójeggyel; Barázdált cseppalak; Ugró mókus, Tört tartó kéz; Ágon álló madár.

A szentély a tízszög három oldalával zárul. A déli falon egy átalakított és egy kőkeretes csúcsíves ablak nyílik. A hajót és szentélyt hálóboltozat fedi, s a kettőt csúcsíves diadalív választja el.

A szentély csúcsíves ablaka eredetileg kőrácsos volt.

Az északi falon kőkeretes szentségfülke van és falképtöredékek láthatók (széken ülő férfi, kezében dárda, mögötte lándzsa és alabárd...). Nem tárták fel teljesen, s így még más részletek is lappanghatnak.

Nyugati homlokzatán torony áll, amelyet először 1715-ben említenek és 1821-ben „merőben újból” építik, 9 öles kőfallal.

Középkori tiszta katolikus lakossága a reformáció idején református, majd unitárius lesz, a templommal együtt.

A XVIII. században unitárius anyaegyház. (Benkő J.: Transsilvania. II. 228.) Más egyháza és temploma a településnek nem volt.

Unitárius templom

Unitárius templom

Az unitárius templom mennyezete

Az unitárius templom mennyezete