FINÁCZY ERNŐ
A RENESZÁNSZ KORI NEVELÉS TÖRTÉNETE
Egyetemes neveléstörténet III.
Budapest : Neumann Kht., 2004
TARTALOM
Előszó
I. Olaszország
1. A megújhodás
2. Az egyéniség
3. A hírnév és a dicsőség
4. A sokoldalúság
5. Az élet és a szépség
6. A tekintély és az ész
7. Az ember és a világ
8. A klassziczizmus feléledése
9. Közviszonyok a XIV. század első felében
10. Dante
11. Petrarca
12. A rajongás korszaka
13. A humanizmus kifejlődése
14. A humanizmus tetőzése
15. A nevelés elmélkedői
16. Petrarca a nevelésről
17. Vergerio
18. A vallásos nevelés problémája
19. Aeneas Sylvius
20. Keresztény nevelés és klasszikus szellem
21. Maffeo Vegio a testi és erkölcsi nevelésről
22. Vegio és a vallásos nevelés
23. Vegio és az értelmi nevelés
24. Vegio paedagogiája
25. A XV. század többi elmélkedői
26. A XVI. század. Sadoletus
27. Összefoglalás
28. Gyakorlati nevelők. Guarino
29. Vittorino
30. Az urbinói udvar
31. Castiglione mint paedagogus
32. A Cinquecento paedagogiai eszménye
33. A renaissance és a nőnevelés
34. A vég
II. Magyarország
35. Előzmények
36. Mátyás
37. Vitéz János
38. Janus Pannonius
39. Báthori Miklós
40. Magyarok külföldi egyetemeken
41. Az Academia Istropolitana
42. Humanizmus a Jagellók idejében
43. Összefoglalás
44. A vég
III. Francziaország
45. Előzmények
46. Olaszország fölfedezése
47. Erasmus Adagiumai
48. A franczia renaissance
49. A franczia közoktatás hagyományos módja
50. A régi kollégiumok nevelése és fegyelme
51. Gargantua nevelése
52. Pantagruel nevelése
53. Rabelais mint kritikus
54. Rabelais mint naturalista
55. Rabelais mint humanista
56. Rabelais pozitivizmusa
57. Ramus Péter
58. Francziaország közállapotai
59. Montaigne
60. Az Essaik és a nevelés
61. Montaigne paedagogiája
62. Tanulságok
IV. Anglia
63. Az angol renaissance kezdetei
64. A társadalmi probléma
65. Morus Tamás Utópiája
66. Az Utópia tanulságai
67. Vives Lajos
68. Vives és a nőnevelés
69. A paedagogiai elmélkedés továbbfejlődése Angliában
70. Az angol iskolázás a XVI. században
71. Visszatekintés
V. Németország
72. A középkor vége
73. A bázeli zsinat
74. Agricola
75. A hieronymiták iskolái
76. A német humanisták paedagogiai törekvései a hitújítás előtt
77. A lüttichi iskola
78. A humanizmus térfoglalása a német egyetemeken
79. Erasmus
80. Erasmus élete
81. Erasmus paedagogiai művei
82. Illemtan gyermekek számára
83. Erasmus elméleti álláspontja
84. Erasmus és a klasszikusok
85. Erasmus jelentősége
86. A reformatio
87. A hitújítás és az iskola
88. Luther és a népnevelés
89. Leányiskolák
90. Melanchthon
91. A goldbergi iskola
92. Sturm János
93. Erasmus és Sturm
94. Sturm rendszerének tovaterjedése
95. Hatások hazai iskolázásunkra
96. A katholikus iskolázás a XVI. század első felében
VI. A Jézus-Társaság
97. A színhely
98. A czél és az eszköz
99. Az intézmények
100. Ratio Studiorum
101. A jezsuiták paedagogiájának forrásai
102. A jezsuiták, mint reformerek
103. A jezsuiták elterjedése
104. Oláh Miklós
105. A jezsuita iskolák szervezete
106. Az oktatás anyaga
107. Az olvasmányok kiszemelése
108. A latin oktatás menete
109. Módszer
110. A vetélkedés
111. Akadémiák
112. A színjátékok
113. Az iskolai rendtartás
114. Milyen legyen a jó tanár
115. Erkölcsi és vallásos nevelés
116. A rendszer bírálata