Alexovics Vazul

Romolhatatlan test

Caro Maria caro Christi, úgymond Szent Ágoston, Mária teste Krisztus teste. Ez abból származott. Amaz ezzel legszorosban öszve vagyon csatolva. Ha tehát Mária teste a föld gyomrában rothadna; Krisztus teste rothadna. S nem volna ez gyalázatjára az Isten Fiának? Nem panaszkodhatna így az ő szűz Anyja: Fiam! ez a test az én testemből való. Ezek a csontok az én csontjaimból valók. Ezeket a tagokat éntőlem vetted. Én adtam véremet formálásodra. Az én testem volt templomod, melyben a legelső áldozatot tetted. S te azt világ végéig a föld gyomrában hagyod, rothadni engeded, a férgeknek veted? Ez a te szégyenedre jár, édes szent Fiam! Látjátok, kedves keresztények, Krisztus becsületében állott, hogy valamint maga, úgy az Anyja teste sohase légyen a halál prédája.

Ugyanis, szerelmesim, miként s mely részről merte volna ez a testek latra Mária testét ostromolni, melyik tagjára merte volna legelsőben is a rothadást küldeni? Talán szívére? Nem, kedves keresztények. A rothadás illeti ugyan a nyughatatlan, világhoz ragaszkodott, háladatlan szívet, de Mária szíve nem volt ilyen, ez mindenkor csak isteni szeretettel lángalt, ennek minden indulati csak az Istenre céloztak. Talán ábrázatjára? Nem, kedves keresztények. A rothadás illik ugyan azokhoz, kik meg nem elégedvén az Istentől vett formával, mázolják ábrázatjokat, és orcájok ékességét, mint egy bálványt, úgy imádják és másoktól imádtatják. De Mária ábrázatja nem volt ilyen, ezt csak a szemérmetesség ékesítette, csak az erkölcs pirította. Talán szemeire? Nem, kedves keresztények. A rothadás büntetése ugyan a fajtalan, buja szemeknek, melyeken a halálos méreg be- s kijárkál. De Mária szemei nem voltak ilyenek; ez a szüzek királynéja angyalt látott férfi képében, s mégis reszketett ijedtében. Talán ajakira? De miként? A rothadásnak csak a rágalmazó, káromkodó, hazug, trágár ajakokra van hatalma. Mária ajaki csak az imádságra, az isteni dicsíretre nyittattak meg. Talán kezeire? De hogyan? Rothadással csak azok a kezek büntettetnek, melyek rakvák utálatos gonoszságokkal, megteltek ragadományokkal. Mária kezei csak a jóságos cselekedetekben foglalatoskodtak. Talán végképpen lábaira? De mi módon? A rothadás csak azon lábak része, melyek a játékos helyekre, a mulatságokra, a veszedelmes társaságokra futnak, ahol a puhaság, mértékletlenség és ezer más vétkek uralkodnak. Az olyatén tagok, melyek a gonoszságnak szolgáltak, méltó, hogy semmivé legyenek. De Mária tagjai, azok a tiszta, szeplőtelen szűz tagok rothadásba nem mehettek, a sírban nem maradhattak. Felmagasztaltatott tehát ma Mária minden napjai felett testében. És felmagasztaltatott a halál által, felmagasztaltatott a feltámadás által.

 

1789




Hátra Kezdőlap Előre