423. Ady Endre – Diósi Ödönnének

[Budapest, 1907. okt. 21.]

Édes jó Adél,

vártam magukról hírt, egy kis híradást, de hasztalan. Dodótól se kaptam egy sort se, egyébként most ujra írtam neki. Idegeimen kívül most teljesen a kötetem dolga köt le. E héten minden délután ültem Czigány Dezsőnek. Készen van két nagyszerű dolog: egy szénportrait s egy barna olaj-portrait. Ezek valamelyike kerül a könyvbe. Most kezd festeni színes olajba. Ha maga reflektál reá, itt Budapesten meglátja majd mindahármat s amelyiket választja, az a magáé. Egyet Kabos vesz meg, egyet Czigány akar magának megtartani. A lapnál semmi uj, a régi, veszedelmes bizonytalanság. Szeretném magukat látni s nem tudom, sikerül-e? Bertát szeretettel üdvözlöm. Ezer kézcsók

Ady.

[Címzés:]
  Madame
  Adéle Diósy
  Főutca Stern Márton-ház
  Nagyvárad.



423. Ady Endre – Diósi Ödönnének

[Budapest, 1907. okt. 21.]

K: OSZKnövn. 1936/86/16 – Hajtott levélpapír borítékkal – 2 f.: r – 111 x 173; 95 x 120 mm – Tintaírás – A borítékon Révész olvashatatlan ceruzaírása – Pr.: vétel Lantos Adolftól 1936 – Gépelt másolat: MTAKK K 14/19.

Dat.: fpb: Bp 907 okt 21 – épb: Nagyvárad 907 okt 22.

M: RAéL 184–185. – RAöl 145. – AEvl 172. (okt. 2.) – AEl I. 262–263.

most teljesen a kötetem dolga köt le: a Vér és arany c. kötet verseit rendezte sajtó alá.

E héten minden délután ültem Czigány Dezsőnek. Készen van két nagyszerű dolog: egy szénportrait s egy barna olaj-portrait. Ezek valamelyike kerül a könyvbe. Okt. 16-i (422. sz.) levelében írja Ady Diósinénak: „Mától kezdve naponként, talán egy hétig ülök Czigánynak.” Az okt. 21-én írt levélből biztosan tudjuk, hogy a két kép okt. 16. és 21. között készült, nem szeptember utolsó hetében, mint Horváth állítja (l. az előző levél jegyzetében idézett mű 30. oldalát). – A szénportré reprodukciója a Vér és arany belső címoldalával szemben látható. Révész szerint (l. RAöl 184.) ezt a Franklin Társulat rendelte meg a festőtől a kötet számára. Az eredetit Kabos Ede vette meg, s lánya Kabos Ilonka ajándékozta a PIM-nek 1957-ben (Horváth, i. m. 23., 30–48.; Lengyel 322–323.). – A barna olaj-portrait lenne a Diósiné által kiválasztott kép, amelyről Bölöni is beszámol (74–75.). A kép Horváth-féle azonosítása és további sorsának leírása (i. m. 47–53., 58.) – különösen a Kovalovszky Miklós által feltárt adatok tükrében – bizonytalan (EmlAE III. 228–229.).

Most kezd festeni színes olajba: ezt a képet sem sikerült azonosítania Horváthnak. A keletkezés idejének meghatározásában és az azonosításban is tévútra vitte a két levél (422., 423.) AEvl-beli rossz sorrendje (l. az előző levél jegyzetét). Szerinte nem valószínű, hogy a művész elkezdte ezt a képet, s harmadik Czigány-festményként a PIM-beli barna olajfestményt jelöli meg (i. m. 53–56.).

itt Budapesten meglátja majd mindahármat: Diósiné úgy tervezte, hogy Párizsba vivő útját Pesten megszakítja. Ez így is történt.

A lapnál semmi uj, a régi veszedelmes bizonytalanság: az év utolsó három hónapjában majdnem minden levélben panaszkodik Ady a BN válságáról, tulajdonos-változásáról, saját helyzetének bizonytalanságáról. Ezek a költő rendszeres újságíró tevékenységének végső hónapjai. (Lengyel 318–326.)




Hátra Kezdőlap Előre