Tétel adatlapja
CÍMLAP
Kabdebó Lóránt
Elvesztett otthonok

TARTALOM, BEVEZETÉS



Tartalom

Bevezetés

Szentkuthy Miklós
Elvesztett otthonok? Megtalált templomok!

Cs. Szabó László
1. Emlékeim Babits Mihályról

Cs. Szabó László
2. Balogh József - művelődéstörténetünk elfelejtett személyisége

Határ Győző
Gyomától Hongriuscule-ig

Lakatos István
Elvesztett otthonok

Mándy Iván
Elvesztett otthonok

Nemes Nagy Ágnes
Elvesztett otthonok

Szabó Magda
Elvesztett otthonok

Jánosy István
1. Elvesztett otthonok

Jánosy István
2. Viszontagságos életem az ötvenes években

Jánosy István
3. Pokoltánc szarvasokkal

Csorba Győző
1. Pécs és Róma

Csorba Győző
2. A halál verseitől a Faustig

Sőtér István
1. A Vártól a Jégverem utcáig

Sőtér István
2. Nagy Lajossal az ötvenes években

Sőtér István
3. A másik mestert!

Sőtér István
4. Az én könyvtáram Vas István
1. Római pillanatok

Vas István
2. Szigligeti vázlat egy rádióbeszélgetés előtt

Vas István
3. Költészet és valóság

Szántó Piroska
Elvesztett otthonok

Vészi Endre
Elvesztett otthonok

Karinthy Ferenc
Elvesztett otthonok

Somlyó György
Elvesztett otthonok

Kolozsvári Grandpierre Emil
Elvesztett otthonok

Panek Zoltán
"Elvesztett otthonok? Hiszen hurcoljuk magunkkal mindet!"

Kányádi Sándor
"Ahol a keserű számban édessé ízesül"

Baránszky László
New Yorktól Tihanyig - oda és vissza

Beney Zsuzsa
Gyász

Birkás Endréné, Kabdebó Lóránt, Ottlik Géza beszélgetése Birkás Endréről
Elfelejtett ember?

Prokop Péter
Barcsayról Rómában

Barcsay Jenő
Emlékeim a Kabdebó családról



Bevezetés

A nyolcvanas évek második fele: a mából mindenki azt a tegnap előttet keresi, amelyhez kapcsolódva a nemzet szellemi és történelmi folyamatosságát biztosíthatja. Irodalomban ez a modernséghez - hazai történetét tekintve: a Nyugat folyóirat nevével jelölhető folyamathoz - való kapcsolódást jelentette. Az első nemzedék nagyjainak centenáriumai indították a visszakérdezést, legaktívabban költők és írók eszmélkedésében. Az újholdasok valamint Esterházy Péter esszéiben valósult meg a visszaforradás - az újat teremtés szándékával. "A posztmodern kelgyó önfarkába harap" - lett ennek a tájékozódásnak a szlogenje.

A Magyar Rádió irodalmi osztályának és a Petőfi Irodalmi Múzeum Hangtárának programja ebbe a tájékozódási folyamatba kapcsolódott. Az utolsó pillanatban gyűjthettem össze azok emlékezését, akik még ezt a folyamatosságot személyükben is biztosították, továbbéltették: tanúságot tehettek ennek szellemiségéről. És elmesélhették a tárgyi vonatkozásokat, történeteik anekdotáit. Ezt a Nyugat-hagyományt idéztük fel, valamint annak továbbélését dokumentáltuk egy - az ideológiai igényeiben elkülönböző - megváltozott világban. A hatalmilag preferált marxista elmélet ideológiai érdeklődése szerencsére elhanyagolta a poétikai normaalkotást - sőt nemegyszer kompromisszumkésznek mutatkozott a hagyományos poétikákkal szemben -, ezáltal a fennmaradhatott poétikai folyamatosság ekkorra ideológiai jelentőségűvé hangsúlyosodott. A poétika ideológiahordozóvá változott.

A kérdező és beszélgetőtárs egyetlen név aranyfedezetével közeledett a múlthoz: Szabó Lőrinc életművére való hivatkozással. Azzal a mondattal, amit 1945-ben, a történelmi változás pillanatában írt le Naplójában Szabó Lőrinc: "A magyar költészet az én nyelvemen beszél". Ennek az életműnek a magyar irodalmi kánonba emelése, szövegeinek közreadása hitelesítette a kérdezés szövegeit. Szabó Lőrinc oltalmával a magam élete részeként fogadhattam a megidézett világot.

Az érdeklődés visszaigazolta vállalkozásunkat: a rendszerváltás napjaiban ismét műsorára tűzte a rádió, és ciklusonként mindegyik kormányváltozás idején meg-megismétli közlését.

Számomra azért vált emlékezetessé a sorozat, mert befejeztével életem menetében is változás következett el. Pécsi majd miskolci egyetemi feladatokat vállalhattam, az anekdoták, tárgyi emlékek gyűjtését felválthatta a poétikai és szövegkritikai munkálatok megvalósítása. A múlt, amelyet ezzel a sorozattal is segíthettem folytatásra méltó életre kelteni: a jelenben értékes, folytatható - most úgy mondjuk: - kanonizálható múlttá nemesedett. Szabó Lőrinc pedig olyan nemzeti klasszikusként jelent meg, akinek az életműve feldolgozására egy egész - sokoldalúlag támogatott - kutatóhelyet alapíthattam a Miskolci Egyetemen.

Miskolc-Budapest, 2002. január


×