Tartozik a keresztyén ember oly dolgokat is hinni,
melyek az Írásban nincsenek

Megmondám ezelőtt, hogy a hit az Isten igíjén fondáltatik, mert ugyanis az Isten titkait senki nem tudja egyéb az Istennél, és akinek őfelsége megjelenti. De mivelhogy azoknak, kiket emberek által tanít az Isten, kétképpen jelentheti meg az ő akaratját: avagy kézrűl kézre, írás nélkül adott tudomány által, mint az Ótörvényben, szinte Mózesig, írás nélkül taníttattak a hívek, az Újtörvényben is sokáig Krisztus Urunk halála után sem írtak semmit az apostolok; avagy írás által. Ennek okáért abban van közbevetés: Ha az Úristen az Újtörvényben csak írás által jelentette-é meg a hiendő és cselekedendő dolgokat, avagy pedig az anyaszentegyház eleven tanítása, tradíciója, kézrűl kézre adott tudománya által is?

Abban pedig mindnyájan egyezünk, hogy ha valamely tudományt az apostolok által írás nélkül hirdettetett az Isten, annak szinte oly böcsületinek kell lenni, mint az írott tudománynak; mert ennek nem az írástúl, a tentátúl, a papirosátúl vagyon ereje és tekéletes igazsága, hanem az Istentűl, ki az apostolok által szólott. És ez okon a keresztyénségnek zsengéje, az Isten igíje által gyarapodott Krisztus Urunk halála után, még minekelőtte semmit sem írtak volna is az apostolok.

Abban is egyetértünk, hogy a Szentírás ellen való tudományokat és tradíciókat, mint Isten ellen való dolgokat, átkozni kell és kárhoztatni, amint az Írás gyakran mondja. Sőt az is nyilvánvaló dolog, hogy ha szinte az Írással nem ellenkezik is valamely Írás kívül való tudomány, mindazáltal nem tartozunk ezt úgy bevenni, mint Isten igíjét, valamíg bizonyosan meg nem esmérjük, hogy ez apostoli és Istentűl vött tudomány, mint ezennel megmutatom.

Mi azért azt mondjuk, hogy sok dolgokat tartozunk keresztyén hittel vallani, melyek nyilván, és amint a deákok mondják: explicite*, in specie* nincsenek az Írásban, hanem a keresztyéneknek eleitűl fogva való kézrűl kézre adott tradícióiból ismertetnek meg, és ez okon az Isten igíje nem foglaltatik csak az Írásban, hanem az anyaszentegyháznak írás nélkül való tanításában is.




Hátra Kezdőlap Előre