OPERALEXIKON

CÍMLAP   —   ELŐSZÓ   —   RÖVIDÍTÉSEK
A   B   C   Cs   D   E   F   G   Gy   H   I   J   K   L   M   N   Ny   O   Ö   P   Q   R   S   Sz   T   U   Ü   V   W   X   Y   Z   ZS  


U

Uberto - Pergolesi Úrhatnám szolgálójának morcos férfi főszereplője (B), akit Serpina, az úrhatnám szolgáló férjül hódít meg magának.

Udvardy Tibor (1914-) - magyar op.én. (T). 1939-ben debütált az OH-ban, Hunyadi Lászlóként. Rendkívül sokoldalú énekes: lírai tenor szerepektől (Lenszkij, Alfréd) a spinto-hősökön át (Cavaradossi, Köpeny-Henri) a nagy drámai hőstenor-alakokig (Lohengrin, Siegmund, Hermann, José) terjed szerepköre. Ugyanakkor nagyszerű karakter-hős is, e területeken leghíresebb alakítása és talán egész pályájának csúcspontja a Peter Grimes címszerepe volt. Hangja a legpuhább árnyalatoktól a legdrámaibb akcentusokig minden nüansszal rendelkezett, ezt egészítette ki, teljes egységben a hangi alakítókészséggel, a nagyszerű színészi kvalitás. Gyakran énekelt oratórium-szólókat és szerepelt operettbonvivánként is. Liszt-díjas, Kiváló művész.

Udvarhelyi Miklós (1790-1864) - magyar színész és op.én. (B). Egyike a magyar színészet úttörőinek. Már 1808-ban játszott egy debreceni társulatban. Tagja a híres pesti Rondella-beli együttesnek, majd az országot járja be vándorszínészként, s t. k. Kolozsvárott a színház igazgatója. Itt ő szervezte meg az első magyar operatársulatot, ő íratta Ruzitska Józseffel a Béla futását. Vándorlása alatt tetemes mennyiségű operai szólamanyagot gyűjtött össze; mikor a megnyíló N.Sz. tagja lett, ezzel a szólamanyaggal kezdte tevékenységét a színház operai részlege. Egyaránt működött drámai színészként és énekesként, s mindkét minőségében igen népszerű volt. Ő volt az első magyar Nabucco-Zaccaria és Monterone.

Úgy hívnak, hogy Mimi - Mimi (S) bemutatkozó áriája Puccini Bohéméletének I. felvonásában.

Úgy nézett rám - Nemorino (T) híres románca Donizetti Szerelmi bájital c. operájának II. felvonásában. A késői bel canto-stílus vitán felül legcsodálatosabb dallama.

Uhde, Hermann (1914-1965) - német op.én. (Bbar). Brémában debütált 1936-ban, a Parsifal Titureljeként. Különböző német operaházakban működött, 1951-től haláláig Münchenben és Bécsben. Korának egyik jeles Wagner-énekese, híres Hollandi és Gunther. Elismert oratóriuménekes is volt.

Uher Zita (1919-) - magyar op.én. (MS). 1943-ban debütált az OH-ban, a Rajna kincse Flosshildéjeként. A drámai mezzo és a comprimario szerepkörben mintegy 40 szerepet énekelt, fellépett oratóriumszólistaként és dalénekesként is.

Uhl, Fritz (1928-) - osztrák op.én. (T). 1950-ben debütált Grazban. Különböző kisebb német és svájci színpadok után 1957-ben a müncheni és a bécsi opera tagja lett. Nagy karriert futott be Wagner-tenorként. 1958-ban már Bayreuthban szerepelt. Híres Trisztán, Parsifal, Loge és Erik.

Új barázdát szánt az eke - Dzserzsinszkij 3 felv. operája (1937, Moszkva, B.), a zeneszerző szövegére, Solohov regénye nyomán. A legjelentősebb szovjet operák egyike.

Új tettre indulj - Wagner Istenek alkonya c. zenedrámája előjátékában Brünnhilde (S) búcsúja Siegfriedtől.

Ulisse - Luigi Dallapiccola operája 2 felvonásban prológussal (1968, Nyugat-Berlin), a zeneszerző szövegére, Homérosz és Dante nyomán. Az Odüsszeusz kalandjait felsorakoztató, majd a művet Dante Odüsszeusz-szemléletében befejező opera tulajdonképpen az élet célját kereső ember útjának operaszínpadra vitele. A mű szigorú dodekafon technikával készült, és benne a neves szerző egész életművének összefoglalását hallhatjuk.

Ulrica - Verdi Álarcosbáljában a néger jósnő (A).

Una cosa rara - Martin y Soler 2 felv. operája (1786, Bécs, B), da Ponte szövegére. Magyarorsz. bem.: 1789, pesti Német Színház. A korszak egyik leghíresebb és legnépszerűbb vígoperája, a szerző legnagyobb sikere. Egyik áriáját Mozart a Don Juan utolsó képének asztali zenéjében idézte.

Una donna a quindici anniMinden csitri lány

Una furtiva lagrimaÚgy nézett rám

Una macchiaAlvajáró jelenet

Un'aura amorosaSzerelmes lehelet

Una vela!Ott az árboc

Una voce poco faHallottam szelíd szavát

Un ballo in mascheraálarcosbál, Az

Un bel di vedremoLásd egy szép nap végre

Un detto, un sol Én hívtalak ide

Un di all'azzurro spazio - Giordano Andrea Chénier-jének I. felvonásában a címszereplő áriája. Időnként "Improvviso"-nak is nevezik.

Un di feliceAz ég úgy fénylett

Undine - 1. E. T. A. Hoffmann 3 felv. operája (1816, Berlin), de la Motte szövegére. Tulajdonképpen az irodalom első valóban romantikus dalműve. Érdekes, hogy a nagyszerű író és több operaszövegkönyvet fordító Hoffmann nem saját szövegére írta operáját. - 2. Lortzing 3 felv. operája (1845, Magdeburg), a zeneszerző saját szövegére, de la Motte librettójának felhasználásával. - A témát operaszínpadra vitte még Seyfried (1817), és ide tartoznak a Ruszalka című operák is.

Und ob die WolkeVilágít fönn a nap

Unger, Georg (1837-1887) - német op.én. (T). Lipcsében debütált 1867-ben. Richter ajánlatára hallgatta meg Wagner, és őrá bízta 1876-ban, az első bayreuthi Ring-ciklusban a két Siegfried-szerepet. 1881-ig volt a lipcsei operaház tagja. Őt tekintik az első igazi Wagner-hőstenornak.

Unger, Gerhard (1916-) - német op.én. (T). Csak a II. világháború befejezése után bontakozott ki karrierje. Először hangversenyénekes volt, majd 1947-ben Weimarban debütált. 1949-ben lett a berlini S.O. tagja, amelynek 1961-ig volt művésze. Igen jelentős tenor-buffo, Bayreuthban is híres Dávid. 1961 óta a stuttgarti opera tagja. Azon énekesek közé tartozik, akik számára egy-egy figura megformálása nemcsak hangi probléma; Unger egyaránt játszik hangjával is, színészi eszközeivel is, tehát mindig teljes és tökéletes karaktereket ad. Dávidja mellett híressé vált Pedrillóként és más Mozart-szerepekben, valamint Bach-oratóriumok és passiók szólistájaként.

Unger Karolina (1803-1877) - magyar szárm. op.én. (MS). 1821-ben debütált Bécsben, a Così fan tutte Dorabellájaként. A híres Barbaja szerződtette színházaihoz, és hamarosan európai hírnevű énekes lett. Vezető szerepeket énekelt Donizetti Parisina, Belisario, Maria di Rudenz, Bellini La Straniera, valamint Mercadante és Caccini számos operájának premierjén. Ismerte Beethovent és Schubertet, ő énekelte először a IX. szimfónia altszólóját; gyakran énekelte Schubert dalait. Jegyese volt Lenaunak. 1833-ban Rossini így nyilatkozott róla: "Megvan benne a Dél heve és az Észak energiája, ezüst a hangja és arany a tehetsége."

Un giorno di regnoPünkösdi királyság

Un tal giocoEj, barátim

Uppman, Theodor (1920-) - amerikai op.én. (Bar). 1946-ban debütált Stanfordban, Papagenóként. Az 50-es évek elején a londoni C.G. tagja (ő volt Britten Billy Budd-jának első címszereplője), 1956 óta a Met-ben működik.

Uram, könyörgök - Puccini Turandotjának I. felvonásában Liu (S) áriája, melyben Kalafot akarja a Turandotért való versengéstől - szerinte: a biztos haláltól - visszatartani.

Uram, míg mesterré ütik - Wagner Mesterdalnokokja I. felvonásában Dávid (T) mulatságos monológja, melyben a mesterdal szabályait mondja el Walthernek.

Urban, Joseph (1872-1933) - osztrák építész és díszlettervező. A két háború közötti évek egyik legnevesebb tervezője, a Met, a bécsi S.O. és a londoni C.G. számos előadásának sikeres közreműködője.

úrhatnám szolgáló, Az - Pergolesi 2 részes intermezzója (1733, Nápoly S. Bartolomeo), Federico szövegére. Magyar bem.: 1926, bpesti OH.

Az opera buffa úttörő jelentőségű képviselője, a műfaj egyik első jelentkezése. Intermezzo, azaz egy opera seria két szünetében került előadásra. (A seria szerzője is Pergolesi volt, a darab címe: Il Prigioniero Superbo.) Mint általában a nápolyi operák, az Úrhatnám szolgáló is dallamvilágának a nápolyi utcai dalhoz közelálló életteliségével és sodró erejű ritmikájával tűnik ki. Ezek a dallamok és ezek a ritmusok Pergolesi művében azonban oly tökéletesek, oly magas színvonalúak, hogy az alig valamivel több, mint félórás darabot halhatatlan remekművé tették. Sikere nem korlátozódott Nápolyra; már saját korában is Európa-szerte bemutatásra került, és mindenhol hatalmas népszerűségre tett szert. A francia vígopera pl. e Pergolesi-darab hatása alatt született meg.

A cselekmény maga igen egyszerű: Serpina (S), a szolgáló behálózza urát, Ubaldót (B); addig mesterkedik részben bájával, részben humorával és részben a néma szolga, Vespone segítségével, amíg eléri célját, és Ubaldo felesége lesz. - Minthogy a darab előadásához két énekes, egy színész, vonósötös és zongora kell, igen gyakran kerül színre napjainkban, még amatőr társulatok műsorán is.

Úristen, ki nékünk lelket adtál - Don Carlos (T) és Posa (Bar) induló-ritmusú, ünnepélyes duettje, az ún. "Szabadság-kettős" Verdi Don Carlosa I. felvonásában. Zenei főmotívuma a darab során többször is visszatér.

Urlus, Jacques (1867-1935) - holland op.én. (T). Amsterdamban debütált 1894-ben, Canióként. Lipcsében, majd a Met-ben működött, egyike volt kora neves hőstenorjainak; híres Trisztán és Parsifal.

Ursuleac, Viorica (1899-) - román szárm. op.én. (S). A bécsi Volksoperben debütált 1924-ben. Frankfurtban, Bécsben, majd 1933-tól 1945-ig a berlini S.O.-ban működött. A híres karmester, Clemens Krauss felesége. Világhíres Strauss-hősnő, ő volt az első Arabella, a Friedenstag első Mariája és a Capriccio első grófnéja. Strauss maga művei ideális tolmácsolójának tekintette. Neves Wagner-énekesnő is volt. Bpesten férje vezényletével énekelte a Tábornagynét.

utolsó rózsa, Az - Régi ír dal, Thomas Moore szövegével. Flotow Mártájában Lady Harriet (S) énekli.

Uzunov, Dimiter (1922-) - bolgár op.én. (T). 1946-ban debütált Szófiában. Előbb lírai szerepeket énekelt, majd csakhamar nemzetközi hírű hőstenor lett belőle. 1958 óta rendszeresen szerepel a bécsi S.O.-ban és a Sc.-ban, valamint Veronában. 1959-ben a Met hívta meg, 1965-ben Salzburg. Az 50-60-as évek híres Otellói és Radamesei közé tartozott. Az utóbbi években rendezéssel is foglalkozik.




Hátra Kezdőlap Előre