Címszó: Darvas Lili - Magyar Színművészeti Lexikon (1929-1931, szerk. Schöpflin Aladár)

 

Szócikktípus:

SZEMELYCIMSZO

SZULETESIEV 1902

SZULETESIEVTIZED 1905

 

A szócikk eredeti képe megtekinthető:

http://mek.oszk.hu/08700/08756/html/I/szin_I.0383.pdf
http://mek.oszk.hu/08700/08756/html/I/szin_I.0383.png

 

Az itt olvasható változat forrása: B Kádár Zsuzsanna - Nagy Péter Tibor: Az 1929-31-es színművészeti lexikon adatbázisa. (Szociológiai dolgozatok No. 8., WJLF, Budapest, 2017) Készült a Wesley Egyház- és Vallásszociológiai Kutatóközpont 19-21. századi magyar elitek c. kutatása keretében.

http://mek.oszk.hu/08700/08756/html/szocikk/w/22/22502.htm

Az adatbázis kódja: 1357986421928

 

A szócikk három változatban található meg az oldalon. Legfelül linkekkel kiegészítve; középen, apróbetűvel a keresőmotort szolgáló technikai változat; legalul pedig az eredeti 1929-31-es szöveg.

 

A szöveg linkekkel ellátott változata:

 

 

Darvas Lili

 

Ugyanígy kezdődő szócikkek: http://mek.oszk.hu/08700/08756/html/szocikk/e/522496.htm

 

Szócikk: Darvas Lili színésznő, sz 1902. (születés éve) ápr. 10-én, Budapesten. (Budapest) Atyja orvos volt, aki leányát tudományos pályára szánta. D. L. azonban hat gimnáziumi osztály elvégzése után a színipályára vágyott s Góth Sándornál (személy) (információ)  készült a színpadra. 1920. (időpont) jún. 13-án »Romeó és Juliá«-ban (cím) mutatkozott be Budán, (Budapest) s fellépése elég élénk visszhangot keltett a sajtóban. A folytatásra azonban nyolc hónapig kellett várnia. 1921. (időpont) febr. 5-én Beöthy László (személy) (információ)  az ő testére szabott át egy vígjátékot, s a »Buzavirág« (cím) c. darabban, a Magyar Színházban, (intézmény) (információ)  kirobbanó sikerrel érkezett be az ismert színművésznők sorába. Három évig maradt tagja a Magyar Színháznak (intézmény) (információ)  s itt aratta emlékezetes diadalait. »Gilberte« (szerep) (Frou-Frou) (cím) (információ)  L'Aiglon (cím) (címszerep), Lonti (szerep) (Égi és földi szerelem), (cím) »A cárevics« (cím) (címszerep), Mima (szerep) (Vörös malom), (cím) (információ)  mind megannyi jelentős állomásai a lendületes művészi pályának. 1924. (időpont) nov. 15-én lépett föl először a Vígszínházban, (intézmény) (információ)  mint szerződött tag, s itt a Molnár Ferenc-drámák (személy) (információ)  vezető női szerepei vártak rá. De csak az »Üvegcipő« (cím) Irmájának (szerep) megmintázására és az orosz (nemzetiség) (információ)  »Nyu« (cím) címszerepének eljátszására nyílt alkalma, mert egy év után 1925. (időpont) dec. 23-án, már a bécsi Josefstadter Theater (intézmény) (információ)  tagjaként németül (nyelv) (információ)  játssza Molnár Ferenc (személy) (információ)  »Riviera« (cím) c. vígjátékának főszerepét. Alig néhány hónap múlva a berlini Comedie színházban (intézmény) a »Viktoria« (cím) c. darabban lép a közönség el s viszi a darabot százas sikersorozatra. 1926. (időpont) jún. 10-én Molnár Ferenc (személy) (információ)  felesége lesz, s azóta, megszakítás nélkül, Reinhardt Miksa (személy) (információ)  társulatának vezető művésznője. Darvas Lili (személy) (információ)  eddigi pályáján megmaradt a dráma terén, csakhogy a klasszikus irodalom helyett a modern dráma területén futott be ragyogó pályát. Ha Darvas Lili (személy) (információ)  művészi egyéniségét vizsgáljuk, nyomban előtérbenyomul a drámai színjátszás alapvető követelménye, amelyet csak a hivatott rejt magában, s ez a valami, csak akkor kerül felszínre, amikor a művésznő, lélekkel teli, igazi költői alkotást tudott életre kelteni a festett vásznak és világító testek birodalmában. A drámai színjátszásnak ez a titka: a költői lelkirokonulás. Az igazi művész nem költő, de a maga teljes egészében átlényegül abba az alakba, akit a költő szavakba öntött és ugyanakkor, mikor az emberi agy felfogja a szavak értelmét, pontosan az az alak elevenedik meg előttünk, aki a szavak megértésének pillanatában lelkünk érzékeny lemezén kap képet. Darvas Lili (személy) (információ)  ilyen drámai színésznő. Négy esztendei színpadi működése után, azok az alakok, akiket ő keltett életre, még ma is élnek. Ő is drámával indult el, Melinda, (szerep) vagy Gertrudis, (szerep) Elektra, (szerep) (információ)  vagy Iphigénia, (szerep) (információ)  Stuart Mária, (szerep) (információ)  vagy Júlia (szerep) feladatai égtek, vágyva-vágyóan lelkében, de a sors úgy akarta, hogy ő ne másolatokat készítsen, vagy esetleg új formát adjon ismert alakoknak, hanem ujat teremtsen, új figurák színpadi életének legyen alkotója, s a modern dráma nőit adta föl számára megoldandó kérdésül. Négyévi magyar színpadi tündöklése összeesik Molnár Ferenc (személy) (információ)  egészen különálló írói korszakával. »Az égi és földi szerelem« (cím) Lonti-ja, (szerep) Mima (szerep) szerepe a »Vörös malom«-ban (cím) (információ)  és az »Üvegcipő« (cím) Irmája (szerep) jelentik Darvas Lili (személy) (információ)  művészetét, egyben őt, magát is. Ez a három szerep — elvonatkoztatva attól a költői szándéktól, hogy a szerep kiépített, minden színjátszó skálával ékes alkalom legyen művészi munka kiélésére — önmagában véve jellemvázlat volt:, s ebből kellett Darvas Lilinek (személy) (információ)  hús és vér valóságú modern nőt ábrázolnia. Nem fontos ebben a pillanatban, hogy maguk a drámák örökbecsüek maradtak-e, befutották-e azt a világsikert, amelyet a költő nem egy drámája elért, ellenben az a lényeges, hogy Darvas Lili (személy) (információ)  színjátszó művészete ebben a szerepciklusban maradandót alkotott. Az ő drámai ereje, az ő ábrázoló művészete a kézzelfogható, az ő elhangzott szava a visszacsendülő, az ő figurája a ma is élő, s ha a három dráma közül akármelyik kelne életre, kép, szobor, vagy bárminő ábrázolás nélkül is Darvas Lili (személy) (információ)  művészete ugrik elő a szerepből. Főerőssége a lelki elemzés, amelynek réseit kitöltik a kötő szavai, s az egész adja a tényleg élő emberi alakot. Nem csekély értékű kelléke, külső megjelenése, amely termetének szabályosságában és részarányosságában és karcsú, nyúlánk méretében, s nem utolsó sorban arcának szépségében hat. Mindezekhez járul a hangja. Bársonyos, mély, de esengő, színes, drámaiasan megcsukló, s ebben olyan ritka jelenség, hogy külföldi szereplésének első sikerét éppen a csodásan zengő hangja révén érte el. A külső és belső tulajdonságok és művészi kincsek kiegészítője a magasfokú intelligencia és a kiváló nyelvérzék, amely képessé tette, hogy szinte máról-holnapra a német (nemzetiség) (információ)  színészet büszkesége legyen, de egyben megmaradjon a magyar színjátszás örök értékének. (Boross Mihály.) (személy) (információ)  szin_I.0383.pdf I

 

 

Adatbázisszerű megjelenés

xcímszó Darvas Lili címszóvég 22502 Szócikk: Darvas Lili színésznő, sz 1902. ápr. xtalanevtizedx 1915 xtalanevtizedx 1925 10-én, Budapesten. Budapest ytelepulesy nagybudapest ytelepulesy budapest ykodvegy Atyja orvos volt, aki leányát tudományos pályára szánta. D. L. azonban hat gimnáziumi osztály elvégzése után a színipályára vágyott s Góth Sándornál yszemelynevy góth sándor yszemelynevy Góth Sándor yszemelynevy góth yszemelynevy sándor yszemelynevy yszemelynevy Góth yszemelynevy Sándor yszemelynevy ykodvegy készült a színpadra. 1920. xevtizedx 1925 jún. 13-án »Romeó és Juliá«-ban ycimy romeó és julia ycimy Romeó és Juliá ycimy romeó ycimy és ycimy julia ycimy ycimy Romeó ycimy és ycimy Juliá ycimy ykodvegy mutatkozott be Budán, buda ytelepulesy nagybudapest ytelepulesy budapest ykodvegy s fellépése elég élénk visszhangot keltett a sajtóban. A folytatásra azonban nyolc hónapig kellett várnia. 1921. febr. 5-én Beöthy László yszemelynevy beöthy lászló yszemelynevy Beöthy László yszemelynevy beöthy yszemelynevy lászló yszemelynevy yszemelynevy Beöthy yszemelynevy László yszemelynevy ykodvegy az ő testére szabott át egy vígjátékot, s a »Buzavirág« ycimy buzavirág ycimy Buzavirág ycimy buzavirág ycimy ycimy Buzavirág ycimy ykodvegy c. darabban, a Magyar Színházban, yintezmenyy magyar színház yintezmenyy Magyar S yintezmenyy magyar yintezmenyy színház yintezmenyy yintezmenyy Magyar yintezmenyy S yintezmenyy ykodvegy kirobbanó sikerrel érkezett be az ismert színművésznők sorába. Három évig maradt tagja a Magyar Színháznak yintezmenyy magyar színház yintezmenyy Magyar S yintezmenyy magyar yintezmenyy színház yintezmenyy yintezmenyy Magyar yintezmenyy S yintezmenyy ykodvegy s itt aratta emlékezetes diadalait. »Gilberte« yszerepy gilberte yszerepy Gilberte yszerepy gilberte yszerepy yszerepy Gilberte yszerepy ykodvegy (Frou-Frou) ycimy frou-frou ycimy Frou-Frou ycimy frou-frou ycimy ycimy Frou-Frou ycimy ykodvegy L'Aiglon ycimy l'aiglon ycimy L'Aiglon ycimy l'aiglon ycimy ycimy L'Aiglon ycimy ykodvegy (címszerep), Lonti yszerepy lonti yszerepy Lonti yszerepy lonti yszerepy yszerepy Lonti yszerepy ykodvegy (Égi és földi szerelem), ycimy égi és földi szerelem ycimy Égi és földi szerelem ycimy égi ycimy és ycimy földi ycimy szerelem ycimy ycimy Égi ycimy és ycimy földi ycimy szerelem ycimy ykodvegy »A cárevics« ycimy a cárevics ycimy A cárevics ycimy a ycimy cárevics ycimy ycimy A ycimy cárevics ycimy ykodvegy (címszerep), Mima yszerepy mima yszerepy Mima yszerepy mima yszerepy yszerepy Mima yszerepy ykodvegy (Vörös malom), ycimy vörös malom ycimy Vörös malom ycimy vörös ycimy malom ycimy ycimy Vörös ycimy malom ycimy ykodvegy mind megannyi jelentős állomásai a lendületes művészi pályának. 1924. nov. 15-én lépett föl először a Vígszínházban, yintezmenyy vígszínház yintezmenyy Vígszính yintezmenyy vígszínház yintezmenyy yintezmenyy Vígszính yintezmenyy ykodvegy mint szerződött tag, s itt a Molnár Ferenc-drámák yszemelynevy molnár ferenc yszemelynevy Molnár Ferenc yszemelynevy molnár yszemelynevy ferenc yszemelynevy yszemelynevy Molnár yszemelynevy Ferenc yszemelynevy ykodvegy vezető női szerepei vártak rá. De csak az »Üvegcipő« ycimy üvegcipő ycimy Üvegcipő ycimy üvegcipő ycimy ycimy Üvegcipő ycimy ykodvegy Irmájának yszerepy irma yszerepy Irmá yszerepy irma yszerepy yszerepy Irmá yszerepy ykodvegy megmintázására és az orosz ynemzetisegy orosz ynemzetisegy orosz ynemzetisegy orosz ynemzetisegy ynemzetisegy orosz ynemzetisegy ykodvegy »Nyu« ycimy nyu ycimy Nyu ycimy nyu ycimy ycimy Nyu ycimy ykodvegy címszerepének eljátszására nyílt alkalma, mert egy év után 1925. dec. 23-án, már a bécsi Josefstadter Theater yintezmenyy bécsi josefstadter theater yintezmenyy bécsi Jo yintezmenyy bécsi yintezmenyy josefstadter yintezmenyy theater yintezmenyy yintezmenyy bécsi yintezmenyy Jo yintezmenyy ykodvegy tagjaként németül ynyelvy német ynyelvy német ynyelvy német ynyelvy ynyelvy német ynyelvy ykodvegy játssza Molnár Ferenc yszemelynevy molnár ferenc yszemelynevy Molnár Ferenc yszemelynevy molnár yszemelynevy ferenc yszemelynevy yszemelynevy Molnár yszemelynevy Ferenc yszemelynevy ykodvegy »Riviera« ycimy riviera ycimy Riviera ycimy riviera ycimy ycimy Riviera ycimy ykodvegy c. vígjátékának főszerepét. Alig néhány hónap múlva a berlini Comedie színházban yintezmenyy berlini comedie színház yintezmenyy berlini yintezmenyy berlini yintezmenyy comedie yintezmenyy színház yintezmenyy yintezmenyy berlini yintezmenyy ykodvegy a »Viktoria« ycimy viktoria ycimy Viktoria ycimy viktoria ycimy ycimy Viktoria ycimy ykodvegy c. darabban lép a közönség el s viszi a darabot százas sikersorozatra. 1926. jún. xtalanevtizedx 1935 10-én Molnár Ferenc yszemelynevy molnár ferenc yszemelynevy Molnár Ferenc yszemelynevy molnár yszemelynevy ferenc yszemelynevy yszemelynevy Molnár yszemelynevy Ferenc yszemelynevy ykodvegy felesége lesz, s azóta, megszakítás nélkül, Reinhardt Miksa yszemelynevy reinhardt miksa yszemelynevy Reinhardt Miksa yszemelynevy reinhardt yszemelynevy miksa yszemelynevy yszemelynevy Reinhardt yszemelynevy Miksa yszemelynevy ykodvegy társulatának vezető művésznője. Darvas Lili yszemelynevy darvas lili yszemelynevy Darvas Lili yszemelynevy darvas yszemelynevy lili yszemelynevy yszemelynevy Darvas yszemelynevy Lili yszemelynevy ykodvegy eddigi pályáján megmaradt a dráma terén, csakhogy a klasszikus irodalom helyett a modern dráma területén futott be ragyogó pályát. Ha Darvas Lili yszemelynevy darvas lili yszemelynevy Darvas Lili yszemelynevy darvas yszemelynevy lili yszemelynevy yszemelynevy Darvas yszemelynevy Lili yszemelynevy ykodvegy művészi egyéniségét vizsgáljuk, nyomban előtérbenyomul a drámai színjátszás alapvető követelménye, amelyet csak a hivatott rejt magában, s ez a valami, csak akkor kerül felszínre, amikor a művésznő, lélekkel teli, igazi költői alkotást tudott életre kelteni a festett vásznak és világító testek birodalmában. A drámai színjátszásnak ez a titka: a költői lelkirokonulás. Az igazi művész nem költő, de a maga teljes egészében átlényegül abba az alakba, akit a költő szavakba öntött és ugyanakkor, mikor az emberi agy felfogja a szavak értelmét, pontosan az az alak elevenedik meg előttünk, aki a szavak megértésének pillanatában lelkünk érzékeny lemezén kap képet. Darvas Lili yszemelynevy darvas lili yszemelynevy Darvas Lili yszemelynevy darvas yszemelynevy lili yszemelynevy yszemelynevy Darvas yszemelynevy Lili yszemelynevy ykodvegy ilyen drámai színésznő. Négy esztendei színpadi működése után, azok az alakok, akiket ő keltett életre, még ma is élnek. Ő is drámával indult el, Melinda, yszerepy melinda yszerepy Melinda yszerepy melinda yszerepy yszerepy Melinda yszerepy ykodvegy vagy Gertrudis, yszerepy gertrudis yszerepy Gertrudis yszerepy gertrudis yszerepy yszerepy Gertrudis yszerepy ykodvegy Elektra, yszerepy elektra yszerepy Elektra yszerepy elektra yszerepy yszerepy Elektra yszerepy ykodvegy vagy Iphigénia, yszerepy iphigénia yszerepy Iphigénia yszerepy iphigénia yszerepy yszerepy Iphigénia yszerepy ykodvegy Stuart Mária, yszerepy stuart mária yszerepy Stuart Mária yszerepy stuart yszerepy mária yszerepy yszerepy Stuart yszerepy Mária yszerepy ykodvegy vagy Júlia yszerepy júlia yszerepy Júlia yszerepy júlia yszerepy yszerepy Júlia yszerepy ykodvegy feladatai égtek, vágyva-vágyóan lelkében, de a sors úgy akarta, hogy ő ne másolatokat készítsen, vagy esetleg új formát adjon ismert alakoknak, hanem ujat teremtsen, új figurák színpadi életének legyen alkotója, s a modern dráma nőit adta föl számára megoldandó kérdésül. Négyévi magyar színpadi tündöklése összeesik Molnár Ferenc yszemelynevy molnár ferenc yszemelynevy Molnár Ferenc yszemelynevy molnár yszemelynevy ferenc yszemelynevy yszemelynevy Molnár yszemelynevy Ferenc yszemelynevy ykodvegy egészen különálló írói korszakával. »Az égi és földi szerelem« ycimy az égi és földi szerelem ycimy Az égi és földi szerelem ycimy az ycimy égi ycimy és ycimy földi ycimy szerelem ycimy ycimy Az ycimy égi ycimy és ycimy földi ycimy szerelem ycimy ykodvegy Lonti-ja, yszerepy lonti yszerepy Lonti yszerepy lonti yszerepy yszerepy Lonti yszerepy ykodvegy Mima yszerepy mima yszerepy Mima yszerepy mima yszerepy yszerepy Mima yszerepy ykodvegy szerepe a »Vörös malom«-ban ycimy vörös malom ycimy Vörös malom ycimy vörös ycimy malom ycimy ycimy Vörös ycimy malom ycimy ykodvegy és az »Üvegcipő« ycimy üvegcipő ycimy Üvegcipő ycimy üvegcipő ycimy ycimy Üvegcipő ycimy ykodvegy Irmája yszerepy irma yszerepy Irmá yszerepy irma yszerepy yszerepy Irmá yszerepy ykodvegy jelentik Darvas Lili yszemelynevy darvas lili yszemelynevy Darvas Lili yszemelynevy darvas yszemelynevy lili yszemelynevy yszemelynevy Darvas yszemelynevy Lili yszemelynevy ykodvegy művészetét, egyben őt, magát is. Ez a három szerep — elvonatkoztatva attól a költői szándéktól, hogy a szerep kiépített, minden színjátszó skálával ékes alkalom legyen művészi munka kiélésére — önmagában véve jellemvázlat volt:, s ebből kellett Darvas Lilinek yszemelynevy darvas lili yszemelynevy Darvas Lili yszemelynevy darvas yszemelynevy lili yszemelynevy yszemelynevy Darvas yszemelynevy Lili yszemelynevy ykodvegy hús és vér valóságú modern nőt ábrázolnia. Nem fontos ebben a pillanatban, hogy maguk a drámák örökbecsüek maradtak-e, befutották-e azt a világsikert, amelyet a költő nem egy drámája elért, ellenben az a lényeges, hogy Darvas Lili yszemelynevy darvas lili yszemelynevy Darvas Lili yszemelynevy darvas yszemelynevy lili yszemelynevy yszemelynevy Darvas yszemelynevy Lili yszemelynevy ykodvegy színjátszó művészete ebben a szerepciklusban maradandót alkotott. Az ő drámai ereje, az ő ábrázoló művészete a kézzelfogható, az ő elhangzott szava a visszacsendülő, az ő figurája a ma is élő, s ha a három dráma közül akármelyik kelne életre, kép, szobor, vagy bárminő ábrázolás nélkül is Darvas Lili yszemelynevy darvas lili yszemelynevy Darvas Lili yszemelynevy darvas yszemelynevy lili yszemelynevy yszemelynevy Darvas yszemelynevy Lili yszemelynevy ykodvegy művészete ugrik elő a szerepből. Főerőssége a lelki elemzés, amelynek réseit kitöltik a kötő szavai, s az egész adja a tényleg élő emberi alakot. Nem csekély értékű kelléke, külső megjelenése, amely termetének szabályosságában és részarányosságában és karcsú, nyúlánk méretében, s nem utolsó sorban arcának szépségében hat. Mindezekhez járul a hangja. Bársonyos, mély, de esengő, színes, drámaiasan megcsukló, s ebben olyan ritka jelenség, hogy külföldi szereplésének első sikerét éppen a csodásan zengő hangja révén érte el. A külső és belső tulajdonságok és művészi kincsek kiegészítője a magasfokú intelligencia és a kiváló nyelvérzék, amely képessé tette, hogy szinte máról-holnapra a német ynemzetisegy német ynemzetisegy német ynemzetisegy német ynemzetisegy ynemzetisegy német ynemzetisegy ykodvegy színészet büszkesége legyen, de egyben megmaradjon a magyar színjátszás örök értékének. (Boross Mihály.) yszemelynevy boross mihály yszemelynevy Boross Mihály yszemelynevy boross yszemelynevy mihály yszemelynevy yszemelynevy Boross yszemelynevy Mihály yszemelynevy ykodvegy yszocikkszerzoy boross mihály szin_I.0383.pdf I

 

 

A szócikk eredeti szövege:

Címszó: Darvas Lili - Magyar Színművészeti Lexikon (1929-1931, szerk. Schöpflin Aladár)

 

Szócikktípus:

SZEMELYCIMSZO

SZULETESIEV 1902

SZULETESIEVTIZED 1905

 

A szócikk eredeti képe megtekinthető:

http://mek.oszk.hu/08700/08756/html/I/szin_I.0383.pdf
http://mek.oszk.hu/08700/08756/html/I/szin_I.0383.png

Az itt olvasható változat forrása: B Kádár Zsuzsanna - Nagy Péter Tibor: Az 1929-31-es színművészeti lexikon adatbázisa. (Szociológiai dolgozatok No. 8., WJLF, Budapest, 2017) Készült a Wesley Egyház- és Vallásszociológiai Kutatóközpont 19-21. századi magyar elitek c. kutatása keretében.

http://mek.oszk.hu/08700/08756/html/szocikk/w/22/22502.htm

Az adatbázis kódja: 1357986421928

 

A szócikk három változatban található meg az oldalon. Legfelül linkekkel kiegészítve; középen, apróbetűvel a keresőmotort szolgáló technikai változat; legalul pedig az eredeti 1929-31-es szöveg.

 

Darvas Lili

Szócikk: Darvas Lili színésznő, sz 1902. ápr. 10-én, Budapesten. Atyja orvos volt, aki leányát tudományos pályára szánta. D. L. azonban hat gimnáziumi osztály elvégzése után a színipályára vágyott s Góth Sándornál készült a színpadra. 1920. jún. 13-án »Romeó és Juliá«-ban mutatkozott be Budán, s fellépése elég élénk visszhangot keltett a sajtóban. A folytatásra azonban nyolc hónapig kellett várnia. 1921. febr. 5-én Beöthy László az ő testére szabott át egy vígjátékot, s a »Buzavirág« c. darabban, a Magyar Színházban, kirobbanó sikerrel érkezett be az ismert színművésznők sorába. Három évig maradt tagja a Magyar Színháznak s itt aratta emlékezetes diadalait. »Gilberte« (Frou-Frou) L'Aiglon (címszerep), Lonti (Égi és földi szerelem), »A cárevics« (címszerep), Mima (Vörös malom), mind megannyi jelentős állomásai a lendületes művészi pályának. 1924. nov. 15-én lépett föl először a Vígszínházban, mint szerződött tag, s itt a Molnár Ferenc-drámák vezető női szerepei vártak rá. De csak az »Üvegcipő« Irmájának megmintázására és az orosz »Nyu« címszerepének eljátszására nyílt alkalma, mert egy év után 1925. dec. 23-án, már a bécsi Josefstadter Theater tagjaként németül játssza Molnár Ferenc »Riviera« c. vígjátékának főszerepét. Alig néhány hónap múlva a berlini Comedie színházban a »Viktoria« c. darabban lép a közönség el s viszi a darabot százas sikersorozatra. 1926. jún. 10-én Molnár Ferenc felesége lesz, s azóta, megszakítás nélkül, Reinhardt Miksa társulatának vezető művésznője. Darvas Lili eddigi pályáján megmaradt a dráma terén, csakhogy a klasszikus irodalom helyett a modern dráma területén futott be ragyogó pályát. Ha Darvas Lili művészi egyéniségét vizsgáljuk, nyomban előtérbenyomul a drámai színjátszás alapvető követelménye, amelyet csak a hivatott rejt magában, s ez a valami, csak akkor kerül felszínre, amikor a művésznő, lélekkel teli, igazi költői alkotást tudott életre kelteni a festett vásznak és világító testek birodalmában. A drámai színjátszásnak ez a titka: a költői lelkirokonulás. Az igazi művész nem költő, de a maga teljes egészében átlényegül abba az alakba, akit a költő szavakba öntött és ugyanakkor, mikor az emberi agy felfogja a szavak értelmét, pontosan az az alak elevenedik meg előttünk, aki a szavak megértésének pillanatában lelkünk érzékeny lemezén kap képet. Darvas Lili ilyen drámai színésznő. Négy esztendei színpadi működése után, azok az alakok, akiket ő keltett életre, még ma is élnek. Ő is drámával indult el, Melinda, vagy Gertrudis, Elektra, vagy Iphigénia, Stuart Mária, vagy Júlia feladatai égtek, vágyva-vágyóan lelkében, de a sors úgy akarta, hogy ő ne másolatokat készítsen, vagy esetleg új formát adjon ismert alakoknak, hanem ujat teremtsen, új figurák színpadi életének legyen alkotója, s a modern dráma nőit adta föl számára megoldandó kérdésül. Négyévi magyar színpadi tündöklése összeesik Molnár Ferenc egészen különálló írói korszakával. »Az égi és földi szerelem« Lonti-ja, Mima szerepe a »Vörös malom«-ban és az »Üvegcipő« Irmája jelentik Darvas Lili művészetét, egyben őt, magát is. Ez a három szerep — elvonatkoztatva attól a költői szándéktól, hogy a szerep kiépített, minden színjátszó skálával ékes alkalom legyen művészi munka kiélésére — önmagában véve jellemvázlat volt:, s ebből kellett Darvas Lilinek hús és vér valóságú modern nőt ábrázolnia. Nem fontos ebben a pillanatban, hogy maguk a drámák örökbecsüek maradtak-e, befutották-e azt a világsikert, amelyet a költő nem egy drámája elért, ellenben az a lényeges, hogy Darvas Lili színjátszó művészete ebben a szerepciklusban maradandót alkotott. Az ő drámai ereje, az ő ábrázoló művészete a kézzelfogható, az ő elhangzott szava a visszacsendülő, az ő figurája a ma is élő, s ha a három dráma közül akármelyik kelne életre, kép, szobor, vagy bárminő ábrázolás nélkül is Darvas Lili művészete ugrik elő a szerepből. Főerőssége a lelki elemzés, amelynek réseit kitöltik a kötő szavai, s az egész adja a tényleg élő emberi alakot. Nem csekély értékű kelléke, külső megjelenése, amely termetének szabályosságában és részarányosságában és karcsú, nyúlánk méretében, s nem utolsó sorban arcának szépségében hat. Mindezekhez járul a hangja. Bársonyos, mély, de esengő, színes, drámaiasan megcsukló, s ebben olyan ritka jelenség, hogy külföldi szereplésének első sikerét éppen a csodásan zengő hangja révén érte el. A külső és belső tulajdonságok és művészi kincsek kiegészítője a magasfokú intelligencia és a kiváló nyelvérzék, amely képessé tette, hogy szinte máról-holnapra a német színészet büszkesége legyen, de egyben megmaradjon a magyar színjátszás örök értékének. (Boross Mihály.) szin_I.0383.pdf I