Címszó: Grand Guignol - Magyar Színművészeti
Lexikon (1929-1931, szerk. Schöpflin Aladár)
Szócikktípus:
KONKRETSZINHAZ
NEMSZEMELYNEV
A szócikk eredeti képe megtekinthető:
https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/II/szin_II.0170.pdf
https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/II/szin_II.0170.png
Az itt olvasható változat forrása: B Kádár
Zsuzsanna - Nagy Péter Tibor: Az 1929-31-es színművészeti lexikon adatbázisa.
(Szociológiai dolgozatok No. 8., WJLF, Budapest, 2017) Készült a Wesley Egyház-
és Vallásszociológiai Kutatóközpont 19-21. századi magyar elitek c. kutatása
keretében.
https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/szocikk/w/24/24802.htm
Az adatbázis kódja: 1357986421928
A szócikk három változatban található meg az
oldalon. Legfelül linkekkel kiegészítve; középen, apróbetűvel a keresőmotort
szolgáló technikai változat; legalul pedig az eredeti 1929-31-es szöveg.
A szöveg linkekkel ellátott változata:
Grand
Guignol
Ugyanígy kezdődő szócikkek: https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/szocikk/e/524801.htm
Szócikk: Grand Guignol A guignol szóval az irodalomtörténetben
és a színházak körül a XVIII.század végén találkozunk először, ugyanakkor ekkor.
1795-ben (időpont)
alapította Laurent Mourguet (személy) Lyonban,
(ország)
a Rue Noir egyik épületében, különleges bábjáték-színházát. A guignol szó magyar
értelemben tulajdonképen Paprika Jancsit (szerep) jelent.
A bábjátékot az olaszok (nemzetiség)
(információ)
terjesztették el Európában (ország) és
tőlük vették át a franciák. (nemzetiség)
(információ)
(Eredete valószínűleg a kínai (nemzetiség)
árnyjátékokban kereshető.) Hogy Mourguet (személy) miért
nevezte el színházát guignolnak, egyesek szerint egy lyoni (ország) selyemkereskedő
ötletéből, aki jól mulatva a bábuk mókáin, önkéntelenül így kiáltott fel: Cest gignolant!
(Milyen kedves!) Mások szerint Mourguet (személy) bábjainak
egyikét egy valóban élő, Guignol (személy) nevű,
ugyancsak lyoni (ország) selyemkereskedőről
mintázta le,míg egy harmadik feltevés szerint Chignolóból, (ország) egy
lombardiai (ország)
városból ered. Mourguet (személy) bábszínházának
szereplői nagyjából megegyeztek az olasz (nemzetiség)
(információ)
Commoedia dell arte alakjaival. Míg ott Pullcinella,
(szerep)
Brighiebla, (szerep)
Arlechino (szerep)
és a többiek szerepeltek, a lyoni (ország) bábszínházban
Gnaffron - koma, (szerep) Madelon
(szerep)
és Canutta (szerep)
hősködtek. Az előadások igen hasonlítottak a való élethez, tele vad realizmussal.
Ezeket az előadásokat petit-guignolnak hívták. (Kis-guignol.) A mai grand guignol,
valódi őse Mirabeau grófnak, Párizsban, a Boulevard Poissoniéreban csinált bábszínháza
volt. Itt, a nagy forradalom előtti napokban, groteszk, mindent kicsufoló, véres-szatirájú
darabokat játszottak, tele tüzdelve azokat politikai tendenciával. Később a forradalom
alatt és után már ebben a színházban csak vad, kegyetlen darabokat játszottak s
így lassan megszokta Párizs (ország) ezt
a műfajt. Ez már a borzalom költészete volt. A kapcsolatot is elég könnyű megtalálni
a petit-guignol bábjai és a grand-guignol élő szereplői között. A petit-guignol
előadásain Vitéz László (szerep) (információ)
szerepel és örök ellenfele, a Halál. Véres
küzdelmet vívnak egymás ellen, harcolnak az életért, de mivel csak bábuk, - kicsinyesek
és harcuk, a Nagy Láthatatlan ellen, aki mozgatja őket, - önkéntelenül megnevettet.
A grand-guignolban nem bábok, hanem emberek, érző, szenvedő lények szerepelnek.
Vad harcukat az életért, szintén bábjátékos mutogatja, a Borzalom nevű bábjátékos.
Itt már a játék borzalom – a borzalomért. A borzalom költészetét azonban nem a franciák
találták ki. Mint vörös fonál, úgy húzódik végig a világirodalom drámáinak történetében.
A plebsz mindig szerette a színpadon a rémületet. Sophokles (személy) (információ)
Oedipusa (cím) (információ)
például a legtisztább grand-guignol, színpadi
felépítését nézve. Csakhogy akkor a végzetet anankénak hívták. Vagy Shakespeare
(személy)
(információ)
Othellója (cím) és Macbethje
(cím) nem a
legtisztább grand-guignol-e? Csakhogy akkor a borzalom, mint a színpadi hatás biztos
jelzője szerepelt, míg ma öncéllá nőtte ki magát. Ma a grand-guignol értelme raffinálódott.
Ma már a világhírű párizsi Grand Guignol Színház (intézmény)
(információ)
alatt nem szabad bábszínházat értenünk. Ebben
az intim színházban, ahol alig nyolcvan ember fér el (az összes helyeknek egy áruk
van), alaposan meggyötrik a nézők idegeit, úgy, hogy mindennapi eset, hogy ájultan
visznek ki egy-egy nézőt előadás közben a nézőtérről. Az antik tragédiák borzalmában
mindenütt megszólal az isteni végzet, a középkor misztériumaiban mindenütt ott fénylik
az isteni irgalom, minden kegyetlenkedés mellett, a modern Grand Guignolból, mindezek
hiányoznak. Mögötte nincs más, mint a mai élet ideges, vibráló reflexe, életet-habzsoló
gyönyöre, idegkimerítő kéje, ami ugyanúgy megbénítja a fáradt idegeket, mint a narkotikus
szerek. A mai grand-guignol nem irodalom, nem művészet, hanem izgató, érdekes idegélmény.
Színházi szempontból azonban mérhetetlen előnyöket nyújt. Élő példája nagyszerűségének
az a tény, hogy 1924-ben, (időpont) a
londoni British Broadcasting Company (intézmény)
első rádió-leadásán, a Tárnaszerencsétlenség (cím) c. grand
- guignol - drámával kedveskedett közönségének. A párizsi Grand Guignol Színháznak
(intézmény)
(információ)
ismert írók írnak darabokat. Szerzői között
ott láthatjuk: Leroux-ot, (személy) (információ)
Poe-t, (személy) Meteinér-t,
(személy)
Lorde-t, (személy)
(információ)
Lenormand-ot, (személy) (információ)
Ewer-t (személy) és
Lorin-t, (személy)
de írtak grand-guignolt: Turgenjev, (személy) Jack
London, (személy)
Tolstoj, (személy)
(információ)
Strindberg (személy) (információ)
és O Neill (személy) is.
Luciaen Descaves (személy) pedig,
aki valamikor grand-guignolíró volt, ma a párizsi Concourt Akadémia (intézmény)
(információ)
elnöke. A grand - guignol - darabokat Angliában
Mistery play-nek , Amerikában (ország) sketch-nek
nevezik. Magyarországon először Sziklai Kornél (személy) (információ)
játszott ilyen darabokat, Rottenbiller uccai
színpadán. Megnyitó előadása, 1912.október (időpont) 11-én
volt. A kis, 400 férőhelyes színházban Kaysler (személy) világhírű
Delejes orvosá-t, (cím) Marson: (személy) Apacs
király, (cím)
Simó: (személy)
(információ)
Vitriol, (cím) Garvay: (személy) (információ)
Vizió, (cím) Lorda: (személy) Szörnyű
kisérlet, (cím)
Az ucca lánya, (cím)
stb. Darabokat játszották. Főszereplői: Rosos Gizella, (személy) (információ)
Sziklainé, (személy) Fehér
Gyula, (személy)
(információ)
Lubinszky Ödön, (személy) (információ)
Bogár Gizi, (személy) (információ)
Sárossy Andor (személy) (információ)
és Szegedy Ilona (személy) (információ)
voltak. Két évi vegetálás után azonban bezárta
kapuit. 1918-ig (időpont) állandóan
nem foglalkozott egy színház sem grand - guignol - előadásokkal. De közben egy-egy
darabot előadott a Royal Orfeum (intézmény)
(információ)
és a Fővárosi Orfeum (intézmény)
(információ)
is. (Foley: (személy) Telefon,
(cím) Stevenson:
(személy)
Öngyilkosok klubja, (cím) Lorde: (személy) (információ)
A morgueben.) (cím) Azután lassan
a magyar szerzők is kedvet kaptak az ilyen darabokhoz, így Pakots József: (személy) (információ)
Tigris, (cím) (információ)
Bródy Sándor: (személy) (információ)
Árnyékok, (cím) Herczeg Ferenc:
(személy)
(információ)
Violanta, (cím) Karinthy
Frigyes: (személy)
(információ)
Szomjúság, (cím) Lengyel Menyhért:
(személy)
(információ)
Az árnyék, (cím) Harmath Imre:
(személy)
(információ)
Haláltánc (cím) stb. írtak
darabot. 1918-1920-ig (időpont) a
Fasor Kabaré (intézmény)
játszott több grand-guignolt (Leroux: (személy) (információ)
Az ember, aki látta az ördögöt, (cím) Cinner: (személy) Sátán
maszkja, (cím)
stb.) és az Irodalmi Színház (intézmény)
(információ)
is (volt Medgyaszay Színház) (intézmény)
(információ)
bemutat 1922-ben (időpont) hasonló
tárgyú darabokat (Ópium, (cím) Lidércnyomás,stb.)
(cím) Rendszeresen
azonban csak az Intim Kabaré (intézmény)
(információ)
propagálta a grand-guignolt. Számos darabja
közül fölemlítjük: Boros Elemér: (személy) (információ)
A fekete macska, (cím) Tyrnauer:
(személy)
Piros rózsa, (cím)
(információ)
Poole: (személy) Blöff,
(cím) Wedekind:
(személy)
Chaos, (cím)
Hardt-Warden: (személy) Beethoven
szonáta, (cím)
(információ)
Götz: (személy) (információ)
Az utolsó lovag, (cím) Fanfaron:
(személy)
Jim, (cím) Földessy:
(személy)
(információ)
A pók (cím) és Kaposi:
(személy)
Az őrült (cím)
c.darabjait. Közben a Renaissance Színházban (intézmény)
(információ)
bemutatják matiné keretében Boross Elemér:
(személy)
(információ)
Vadorzó (cím) c.drámáját,
míg 1923-ban (időpont)
az Andrássy-úti Színház (intézmény)
(információ)
felújítja Kaysler (személy) darabját.
A Fővárosi Orfeumban (intézmény)
(információ)
Csortos Gyula (személy) (információ)
eljátssza Casca: (személy) Vészjel
(cím) c. szkeccsét
és a külföldről hazajött Fritz Ödön (személy) (információ)
egyik lokálban ugyancsak grand-guignolt játszik.
1924.március (időpont)
5-én Németh Antal (személy) (információ)
és Andai Ernő (személy) (információ)
megrendezik az első Irodalmi Grand -
Guignol - előadást, ahol de Lisle Adam: (személy) (információ)
Mesterfogás, (cím) Sylvestre:
(személy)
Éjfél a panoptikumban (cím) és Vécsey
Leó: (személy)
(információ)
A halál küszöbén (cím) c. darabjaikat
játsszák. Ezt az előadást pár hétre megismétlik még kétszer a Royal Apollóban, (intézmény)
(információ)
matiné keretében. Forgács Rózsi Kamaraszínháza
(intézmény)
(információ)
is rendez magyar grand - guignol -
előadást, Rogoz Oszkár: (személy) Péntek
13 (cím) (információ)
és Boross Elemér: (személy) (információ)
Stella Maris (cím) (információ)
drámáival. Bevezető beszédet Földi Mihály
(személy)
(információ)
mondott. Közben 1923.júliusában (időpont) a
Renaissance Színházban (intézmény)
(információ)
vendégszerepel Hugo Werner-Kahle (személy) grand
- guignol - társulatával, ezt megelőzőleg, 1922-ben (időpont) Ferdinand
Bonn (személy)
az Intim Kabaréban (intézmény)
(információ)
és 1924.március (időpont) 9-én
a Király Színházban, (intézmény)
(információ)
a párizsi Grand Guignol Színház (intézmény)
(információ)
együttese. (Antoine: (személy) Rasputin,
(cím) Lorde:
(személy)
(információ)
Rettenetes kísérlet, (cím) Mére: (személy) Három
maszk, (cím)
(információ)
Level: (személy) Éjjeli
csók, (cím)
(információ)
Lorde: (személy) (információ)
A lassú-halál kastélya, (cím) stb.) Ezen
vendégjátékok újból nagy hatással voltak a magyar írókra. Így Hevesi Sándor (személy) (információ)
megírja a Gyilkos álarc (cím) c.drámáját
(Andrássy-úti Színház), (intézmény)
(információ)
Heltai Jenő: (személy) (információ)
Az orvos és a halál (cím) (Vígszínház),
(intézmény)
(információ)
Hatvany Lili: (személy) (információ)
Barcarolla, (cím) Relle Pál:
(személy)
(információ)
Egy perc, (cím) (információ)
Herczeg Ferenc: (személy) (információ)
Két ember a bányában, (cím) (információ)
Fazekas Imre: (személy) (információ)
Cirkusz, (cím) Harmath Imre:
(személy)
(információ)
Utolsó szerda, (cím) (információ)
Erdődi Mihály: (személy) (információ)
Zsúr Zsül, (cím) stb. 1926.októberében
(időpont)
Innocent Ernő (személy) (információ)
és Tiszay Andor (személy) (információ)
megtartják az első rádió grand - guignol
- előadást (Boross Elemér, (személy) (információ)
Karinthy, (személy) (információ)
Herczeg Ferenc (személy) (információ)
és Vécsey Leó (személy) (információ)
darabjaival), amit azonban többet nem engedélyez
a miniszteri műsorvizsgáló - bizottság, izgalmas tartalma miatt. Azóta komoly kísérlet
nem volt ez irányban és a Budapesti Színház (intézmény)
(információ)
Kokain (cím) c.
Fischer-darabján (személy) (információ)
kívül (1927.okt.) (időpont) stagnál
Budapesten (Budapest)
a grand-guignol. Idetartozik még irodalomtörtémeti szempontból az az érdekes adat,
hogy a párizsi (ország) Grand
Guignol alakulásakor, a háziszerzők közé tartozott több, akkor Párizsban (ország) élő
magyar író, az akkori Párizsban (ország) tanyát
vert erdélyi (ország)
(információ)
literátus társaság tagjai közül: Deák Mózes,
(személy)
(információ)
Bánffy Kazimir (személy) (információ)
és Simó András (személy) (információ)
is. (Tiszay Andor) (személy) (információ)
szin_II.0170.pdf II
Adatbázisszerű megjelenés
xcímszó Grand Guignol címszóvég 24802 Szócikk: Grand
Guignol A guignol szóval az irodalomtörténetben és a színházak körül a XVIII.század
végén találkozunk először, ugyanakkor ekkor. 1795-ben alapította xtalanevtizedx
1805 xtalanevtizedx 1815 Laurent Mourguet yszemelynevy laurent mourguet
yszemelynevy Laurent Mourguet yszemelynevy laurent yszemelynevy mourguet
yszemelynevy yszemelynevy Laurent yszemelynevy Mourguet yszemelynevy ykodvegy Lyonban,
ytelepulesy lyon ytelepulesy Lyon yorszagy Franciaország ykodvegy a Rue Noir egyik
épületében, különleges bábjáték-színházát. A guignol szó magyar értelemben tulajdonképen
Paprika Jancsit yszerepy paprika jancsi yszerepy Paprika Jancsi yszerepy
paprika yszerepy jancsi yszerepy yszerepy Paprika yszerepy Jancsi yszerepy
ykodvegy jelent. A bábjátékot az olaszok ynemzetisegy olasz ynemzetisegy olasz
ynemzetisegy olasz ynemzetisegy ynemzetisegy olasz ynemzetisegy ykodvegy terjesztették
el Európában ytelepulesy európa ytelepulesy Európá yorszagy Európa ykodvegy és tőlük
vették át a franciák. ynemzetisegy francia ynemzetisegy franciá ynemzetisegy
francia ynemzetisegy ynemzetisegy franciá ynemzetisegy ykodvegy (Eredete valószínűleg
a kínai ynemzetisegy kínai ynemzetisegy kínai ynemzetisegy kínai ynemzetisegy
ynemzetisegy kínai ynemzetisegy ykodvegy árnyjátékokban kereshető.) Hogy Mourguet
yszemelynevy mourguet yszemelynevy Mourguet yszemelynevy mourguet yszemelynevy
yszemelynevy Mourguet yszemelynevy ykodvegy miért nevezte el színházát guignolnak,
egyesek szerint egy lyoni ytelepulesy lyon ytelepulesy lyon yorszagy
Franciaország ykodvegy selyemkereskedő ötletéből, aki jól mulatva a bábuk mókáin,
önkéntelenül így kiáltott fel: Cest gignolant! (Milyen kedves!) Mások szerint Mourguet
yszemelynevy mourguet yszemelynevy Mourguet yszemelynevy mourguet yszemelynevy
yszemelynevy Mourguet yszemelynevy ykodvegy bábjainak egyikét egy valóban élő, Guignol
yszemelynevy guignol yszemelynevy Guignol yszemelynevy guignol yszemelynevy
yszemelynevy Guignol yszemelynevy ykodvegy nevű, ugyancsak lyoni ytelepulesy
lyon ytelepulesy lyon yorszagy Franciaország ykodvegy selyemkereskedőről mintázta
le,míg egy harmadik feltevés szerint Chignolóból, ytelepulesy chignoló
ytelepulesy Chignoló yorszagy Olaszország ykodvegy egy lombardiai ytelepulesy
lombardia ytelepulesy lombardia yorszagy Olaszország ykodvegy városból ered. Mourguet
yszemelynevy mourguet yszemelynevy Mourguet yszemelynevy mourguet yszemelynevy
yszemelynevy Mourguet yszemelynevy ykodvegy bábszínházának szereplői nagyjából megegyeztek
az olasz ynemzetisegy olasz ynemzetisegy olasz ynemzetisegy olasz ynemzetisegy
ynemzetisegy olasz ynemzetisegy ykodvegy Commoedia dell arte alakjaival. Míg ott
Pullcinella, yszerepy pullcinella yszerepy Pullcinella yszerepy pullcinella
yszerepy yszerepy Pullcinella yszerepy ykodvegy Brighiebla, yszerepy brighiebla
yszerepy Brighiebla yszerepy brighiebla yszerepy yszerepy Brighiebla yszerepy
ykodvegy Arlechino yszerepy arlechino yszerepy Arlechino yszerepy arlechino
yszerepy yszerepy Arlechino yszerepy ykodvegy és a többiek szerepeltek, a lyoni
ytelepulesy lyon ytelepulesy lyon yorszagy Franciaország ykodvegy bábszínházban
Gnaffron - koma, yszerepy gnaffron - koma yszerepy Gnaffron - koma yszerepy
gnaffron yszerepy - yszerepy koma yszerepy yszerepy Gnaffron yszerepy -
yszerepy koma yszerepy ykodvegy Madelon yszerepy madelon yszerepy Madelon
yszerepy madelon yszerepy yszerepy Madelon yszerepy ykodvegy és Canutta yszerepy
canutta yszerepy Canutta yszerepy canutta yszerepy yszerepy Canutta yszerepy
ykodvegy hősködtek. Az előadások igen hasonlítottak a való élethez, tele vad realizmussal.
Ezeket az előadásokat petit-guignolnak hívták. (Kis-guignol.) A mai grand guignol,
valódi őse Mirabeau grófnak, Párizsban, a Boulevard Poissoniéreban csinált bábszínháza
volt. Itt, a nagy forradalom előtti napokban, groteszk, mindent kicsufoló, véres-szatirájú
darabokat játszottak, tele tüzdelve azokat politikai tendenciával. Később a forradalom
alatt és után már ebben a színházban csak vad, kegyetlen darabokat játszottak s
így lassan megszokta Párizs ytelepulesy párizs ytelepulesy Párizs yorszagy
Franciaország ykodvegy ezt a műfajt. Ez már a borzalom költészete volt. A kapcsolatot
is elég könnyű megtalálni a petit-guignol bábjai és a grand-guignol élő szereplői
között. A petit-guignol előadásain Vitéz László yszerepy vitéz lászló yszerepy
Vitéz László yszerepy vitéz yszerepy lászló yszerepy yszerepy Vitéz yszerepy
László yszerepy ykodvegy szerepel és örök ellenfele, a Halál. Véres küzdelmet vívnak
egymás ellen, harcolnak az életért, de mivel csak bábuk, - kicsinyesek és harcuk,
a Nagy Láthatatlan ellen, aki mozgatja őket, - önkéntelenül megnevettet. A grand-guignolban
nem bábok, hanem emberek, érző, szenvedő lények szerepelnek. Vad harcukat az életért,
szintén bábjátékos mutogatja, a Borzalom nevű bábjátékos. Itt már a játék borzalom
– a borzalomért. A borzalom költészetét azonban nem a franciák találták ki. Mint
vörös fonál, úgy húzódik végig a világirodalom drámáinak történetében. A plebsz
mindig szerette a színpadon a rémületet. Sophokles yszemelynevy sophokles
yszemelynevy Sophokles yszemelynevy sophokles yszemelynevy yszemelynevy
Sophokles yszemelynevy ykodvegy Oedipusa ycimy oedipus ycimy Oedipus ycimy
oedipus ycimy ycimy Oedipus ycimy ykodvegy például a legtisztább grand-guignol,
színpadi felépítését nézve. Csakhogy akkor a végzetet anankénak hívták. Vagy Shakespeare
yszemelynevy shakespeare yszemelynevy Shakespeare yszemelynevy shakespeare
yszemelynevy yszemelynevy Shakespeare yszemelynevy ykodvegy Othellója ycimy
othelló ycimy Othelló ycimy othelló ycimy ycimy Othelló ycimy ykodvegy és Macbethje
ycimy macbeth ycimy Macbeth ycimy macbeth ycimy ycimy Macbeth ycimy ykodvegy nem
a legtisztább grand-guignol-e? Csakhogy akkor a borzalom, mint a színpadi hatás
biztos jelzője szerepelt, míg ma öncéllá nőtte ki magát. Ma a grand-guignol értelme
raffinálódott. Ma már a világhírű párizsi Grand Guignol Színház yintezmenyy
párizsi grand guignol színház yintezmenyy párizsi yintezmenyy párizsi
yintezmenyy grand yintezmenyy guignol yintezmenyy színház yintezmenyy
yintezmenyy párizsi yintezmenyy ykodvegy alatt nem szabad bábszínházat értenünk.
Ebben az intim színházban, ahol alig nyolcvan ember fér el (az összes helyeknek
egy áruk van), alaposan meggyötrik a nézők idegeit, úgy, hogy mindennapi eset, hogy
ájultan visznek ki egy-egy nézőt előadás közben a nézőtérről. Az antik tragédiák
borzalmában mindenütt megszólal az isteni végzet, a középkor misztériumaiban mindenütt
ott fénylik az isteni irgalom, minden kegyetlenkedés mellett, a modern Grand Guignolból,
mindezek hiányoznak. Mögötte nincs más, mint a mai élet ideges, vibráló reflexe,
életet-habzsoló gyönyöre, idegkimerítő kéje, ami ugyanúgy megbénítja a fáradt idegeket,
mint a narkotikus szerek. A mai grand-guignol nem irodalom, nem művészet, hanem
izgató, érdekes idegélmény. Színházi szempontból azonban mérhetetlen előnyöket nyújt.
Élő példája nagyszerűségének az a tény, hogy 1924-ben, xevtizedx 1925 a londoni
British Broadcasting Company yintezmenyy londoni british broadcasting company
yintezmenyy londoni yintezmenyy londoni yintezmenyy british yintezmenyy
broadcasting yintezmenyy company yintezmenyy yintezmenyy londoni yintezmenyy yk
első rádió-leadásán, a Tárnaszerencsétlenség ycimy tárnaszerencsétlenség ycimy
Tárnaszerencsétlenség ycimy tárnaszerencsétlenség ycimy ycimy
Tárnaszerencsétlenség ycimy ykodvegy c. grand - guignol - drámával kedveskedett
közönségének. A párizsi Grand Guignol Színháznak yintezmenyy párizsi grand
guignol színház yintezmenyy párizsi yintezmenyy párizsi yintezmenyy grand
yintezmenyy guignol yintezmenyy színház yintezmenyy yintezmenyy párizsi
yintezmenyy ykodvegy ismert írók írnak darabokat. Szerzői között ott láthatjuk:
Leroux-ot, yszemelynevy leroux yszemelynevy Leroux yszemelynevy leroux
yszemelynevy yszemelynevy Leroux yszemelynevy ykodvegy Poe-t, yszemelynevy poe
yszemelynevy Poe yszemelynevy poe yszemelynevy yszemelynevy Poe yszemelynevy
ykodvegy Meteinér-t, yszemelynevy meteinér yszemelynevy Meteinér yszemelynevy
meteinér yszemelynevy yszemelynevy Meteinér yszemelynevy ykodvegy Lorde-t, yszemelynevy
lorde yszemelynevy Lorde yszemelynevy lorde yszemelynevy yszemelynevy Lorde
yszemelynevy ykodvegy Lenormand-ot, yszemelynevy lenormand yszemelynevy
Lenormand yszemelynevy lenormand yszemelynevy yszemelynevy Lenormand
yszemelynevy ykodvegy Ewer-t yszemelynevy ewer yszemelynevy Ewer yszemelynevy
ewer yszemelynevy yszemelynevy Ewer yszemelynevy ykodvegy és Lorin-t, yszemelynevy
lorin yszemelynevy Lorin yszemelynevy lorin yszemelynevy yszemelynevy Lorin
yszemelynevy ykodvegy de írtak grand-guignolt: Turgenjev, yszemelynevy turgenjev
yszemelynevy Turgenjev yszemelynevy turgenjev yszemelynevy yszemelynevy
Turgenjev yszemelynevy ykodvegy Jack London, yszemelynevy jack london
yszemelynevy Jack London yszemelynevy jack yszemelynevy london yszemelynevy
yszemelynevy Jack yszemelynevy London yszemelynevy ykodvegy Tolstoj, yszemelynevy
tolstoj yszemelynevy Tolstoj yszemelynevy tolstoj yszemelynevy yszemelynevy
Tolstoj yszemelynevy ykodvegy Strindberg yszemelynevy strindberg yszemelynevy Strindberg
yszemelynevy strindberg yszemelynevy yszemelynevy Strindberg yszemelynevy
ykodvegy és O Neill yszemelynevy o neill yszemelynevy O Neill yszemelynevy o
yszemelynevy neill yszemelynevy yszemelynevy O yszemelynevy Neill yszemelynevy
ykodvegy is. Luciaen Descaves yszemelynevy luciaen descaves yszemelynevy
Luciaen Descaves yszemelynevy luciaen yszemelynevy descaves yszemelynevy
yszemelynevy Luciaen yszemelynevy Descaves yszemelynevy ykodvegy pedig, aki valamikor
grand-guignolíró volt, ma a párizsi Concourt Akadémia yintezmenyy párizsi
concourt akadémia yintezmenyy párizsi yintezmenyy párizsi yintezmenyy concourt
yintezmenyy akadémia yintezmenyy yintezmenyy párizsi yintezmenyy ykodvegy elnöke.
A grand - guignol - darabokat Angliában ytelepulesy anglia ytelepulesy Angliá
ykodvegy Mistery play-nek , Amerikában ytelepulesy amerika ytelepulesy Ameriká
yorszagy Észak Amerika ykodvegy sketch-nek nevezik. Magyarországon először Sziklai
Kornél yszemelynevy sziklai kornél yszemelynevy Sziklai Kornél yszemelynevy
sziklai yszemelynevy kornél yszemelynevy yszemelynevy Sziklai yszemelynevy
Kornél yszemelynevy ykodvegy játszott ilyen darabokat, Rottenbiller uccai színpadán.
Megnyitó előadása, 1912.október xevtizedx 1915 11-én volt. A kis, 400 férőhelyes
színházban Kaysler yszemelynevy kaysler yszemelynevy Kaysler yszemelynevy
kaysler yszemelynevy yszemelynevy Kaysler yszemelynevy ykodvegy világhírű Delejes
orvosá-t, ycimy delejes orvosa ycimy Delejes orvosá ycimy delejes ycimy orvosa
ycimy ycimy Delejes ycimy orvosá ycimy ykodvegy Marson: yszemelynevy marson
yszemelynevy Marson yszemelynevy marson yszemelynevy yszemelynevy Marson
yszemelynevy ykodvegy Apacs király, ycimy apacs király ycimy Apacs király ycimy
apacs ycimy király ycimy ycimy Apacs ycimy király ycimy ykodvegy Simó: yszemelynevy
simó yszemelynevy Simó yszemelynevy simó yszemelynevy yszemelynevy Simó
yszemelynevy ykodvegy Vitriol, ycimy vitriol ycimy Vitriol ycimy vitriol ycimy
ycimy Vitriol ycimy ykodvegy Garvay: yszemelynevy garvay yszemelynevy Garvay
yszemelynevy garvay yszemelynevy yszemelynevy Garvay yszemelynevy ykodvegy Vizió,
ycimy vizió ycimy Vizió ycimy vizió ycimy ycimy Vizió ycimy ykodvegy Lorda: yszemelynevy
lorda yszemelynevy Lorda yszemelynevy lorda yszemelynevy yszemelynevy Lorda
yszemelynevy ykodvegy Szörnyű kisérlet, ycimy szörnyű kisérlet ycimy Szörnyű
kisérlet ycimy szörnyű ycimy kisérlet ycimy ycimy Szörnyű ycimy kisérlet ycimy
ykodvegy Az ucca lánya, ycimy az ucca lánya ycimy Az ucca lánya ycimy az ycimy
ucca ycimy lánya ycimy ycimy Az ycimy ucca ycimy lánya ycimy ykodvegy stb. Darabokat
játszották. Főszereplői: Rosos Gizella, yszemelynevy rosos gizella yszemelynevy
Rosos Gizella yszemelynevy rosos yszemelynevy gizella yszemelynevy yszemelynevy
Rosos yszemelynevy Gizella yszemelynevy ykodvegy Sziklainé, yszemelynevy
sziklaine yszemelynevy Sziklainé yszemelynevy sziklaine yszemelynevy
yszemelynevy Sziklainé yszemelynevy ykodvegy Fehér Gyula, yszemelynevy fehér
gyula yszemelynevy Fehér Gyula yszemelynevy fehér yszemelynevy gyula
yszemelynevy yszemelynevy Fehér yszemelynevy Gyula yszemelynevy ykodvegy Lubinszky
Ödön, yszemelynevy lubinszky ödön yszemelynevy Lubinszky Ödön yszemelynevy
lubinszky yszemelynevy ödön yszemelynevy yszemelynevy Lubinszky yszemelynevy
Ödön yszemelynevy ykodvegy Bogár Gizi, yszemelynevy bogár gizi yszemelynevy
Bogár Gizi yszemelynevy bogár yszemelynevy gizi yszemelynevy yszemelynevy Bogár
yszemelynevy Gizi yszemelynevy ykodvegy Sárossy Andor yszemelynevy sárossy
andor yszemelynevy Sárossy Andor yszemelynevy sárossy yszemelynevy andor
yszemelynevy yszemelynevy Sárossy yszemelynevy Andor yszemelynevy ykodvegy és Szegedy
Ilona yszemelynevy szegedy ilona yszemelynevy Szegedy Ilona yszemelynevy
szegedy yszemelynevy ilona yszemelynevy yszemelynevy Szegedy yszemelynevy Ilona
yszemelynevy ykodvegy voltak. Két évi vegetálás után azonban bezárta kapuit. 1918-ig
állandóan xtalanevtizedx 1925 nem foglalkozott egy színház sem grand - guignol
- előadásokkal. De közben egy-egy darabot előadott a Royal Orfeum yintezmenyy
royal orfeum yintezmenyy Royal Or yintezmenyy royal yintezmenyy orfeum
yintezmenyy yintezmenyy Royal yintezmenyy Or yintezmenyy ykodvegy és a Fővárosi
Orfeum yintezmenyy fővárosi orfeum yintezmenyy Fővárosi yintezmenyy fővárosi yintezmenyy
orfeum yintezmenyy yintezmenyy Fővárosi yintezmenyy ykodvegy is. (Foley: yszemelynevy
foley yszemelynevy Foley yszemelynevy foley yszemelynevy yszemelynevy Foley
yszemelynevy ykodvegy Telefon, ycimy telefon ycimy Telefon ycimy telefon ycimy
ycimy Telefon ycimy ykodvegy Stevenson: yszemelynevy stevenson yszemelynevy
Stevenson yszemelynevy stevenson yszemelynevy yszemelynevy Stevenson
yszemelynevy ykodvegy Öngyilkosok klubja, ycimy öngyilkosok klubja ycimy
Öngyilkosok klubja ycimy öngyilkosok ycimy klubja ycimy ycimy Öngyilkosok ycimy
klubja ycimy ykodvegy Lorde: yszemelynevy lorde yszemelynevy Lorde yszemelynevy
lorde yszemelynevy yszemelynevy Lorde yszemelynevy ykodvegy A morgueben.) ycimy
a morgueben ycimy A morgueben ycimy a ycimy morgueben ycimy ycimy A ycimy
morgueben ycimy ykodvegy Azután lassan a magyar szerzők is kedvet kaptak az ilyen
darabokhoz, így Pakots József: yszemelynevy pakots józsef yszemelynevy Pakots
József yszemelynevy pakots yszemelynevy józsef yszemelynevy yszemelynevy Pakots
yszemelynevy József yszemelynevy ykodvegy Tigris, ycimy tigris ycimy Tigris
ycimy tigris ycimy ycimy Tigris ycimy ykodvegy Bródy Sándor: yszemelynevy bródy
sándor yszemelynevy Bródy Sándor yszemelynevy bródy yszemelynevy sándor
yszemelynevy yszemelynevy Bródy yszemelynevy Sándor yszemelynevy ykodvegy Árnyékok,
ycimy árnyékok ycimy Árnyékok ycimy árnyékok ycimy ycimy Árnyékok ycimy
ykodvegy Herczeg Ferenc: yszemelynevy herczeg ferenc yszemelynevy Herczeg
Ferenc yszemelynevy herczeg yszemelynevy ferenc yszemelynevy yszemelynevy
Herczeg yszemelynevy Ferenc yszemelynevy ykodvegy Violanta, ycimy violanta
ycimy Violanta ycimy violanta ycimy ycimy Violanta ycimy ykodvegy Karinthy Frigyes:
yszemelynevy karinthy frigyes yszemelynevy Karinthy Frigyes yszemelynevy
karinthy yszemelynevy frigyes yszemelynevy yszemelynevy Karinthy yszemelynevy
Frigyes yszemelynevy ykodvegy Szomjúság, ycimy szomjúság ycimy Szomjúság ycimy
szomjúság ycimy ycimy Szomjúság ycimy ykodvegy Lengyel Menyhért: yszemelynevy
lengyel menyhért yszemelynevy Lengyel Menyhért yszemelynevy lengyel
yszemelynevy menyhért yszemelynevy yszemelynevy Lengyel yszemelynevy Menyhért
yszemelynevy ykodvegy Az árnyék, ycimy az árnyék ycimy Az árnyék ycimy az ycimy
árnyék ycimy ycimy Az ycimy árnyék ycimy ykodvegy Harmath Imre: yszemelynevy
harmath imre yszemelynevy Harmath Imre yszemelynevy harmath yszemelynevy imre
yszemelynevy yszemelynevy Harmath yszemelynevy Imre yszemelynevy ykodvegy Haláltánc
ycimy haláltánc ycimy Haláltánc ycimy haláltánc ycimy ycimy Haláltánc ycimy
ykodvegy stb. írtak darabot. 1918-1920-ig xevtizedx 1925 a Fasor Kabaré yintezmenyy
fasor kabare yintezmenyy Fasor Ka yintezmenyy fasor yintezmenyy kabare
yintezmenyy yintezmenyy Fasor yintezmenyy Ka yintezmenyy ykodvegy játszott több
grand-guignolt (Leroux: yszemelynevy leroux yszemelynevy Leroux yszemelynevy
leroux yszemelynevy yszemelynevy Leroux yszemelynevy ykodvegy Az ember, aki látta
az ördögöt, ycimy az ember, aki látta az ördögöt ycimy Az ember, aki látta az
ördögöt ycimy az ycimy ember, ycimy aki ycimy látta ycimy az ycimy ördögöt
ycimy ycimy Az ycimy ember, ycimy aki ycimy látta ycimy az Cinner: yszemelynevy
cinner yszemelynevy Cinner yszemelynevy cinner yszemelynevy yszemelynevy Cinner
yszemelynevy ykodvegy Sátán maszkja, ycimy sátán maszkja ycimy Sátán maszkja
ycimy sátán ycimy maszkja ycimy ycimy Sátán ycimy maszkja ycimy ykodvegy stb.) és
az Irodalmi Színház yintezmenyy irodalmi színház yintezmenyy Irodalmi
yintezmenyy irodalmi yintezmenyy színház yintezmenyy yintezmenyy Irodalmi
yintezmenyy ykodvegy is (volt Medgyaszay Színház) yintezmenyy medgyaszay
színház yintezmenyy Medgyasz yintezmenyy medgyaszay yintezmenyy színház
yintezmenyy yintezmenyy Medgyasz yintezmenyy ykodvegy bemutat 1922-ben hasonló tárgyú
darabokat (Ópium, ycimy ópium ycimy Ópium ycimy ópium ycimy ycimy Ópium ycimy
ykodvegy Lidércnyomás,stb.) ycimy lidércnyomás ycimy Lidércnyomás ycimy
lidércnyomás ycimy ycimy Lidércnyomás ycimy ykodvegy Rendszeresen azonban csak az
Intim Kabaré yintezmenyy intim kabare yintezmenyy Intim Ka yintezmenyy intim
yintezmenyy kabare yintezmenyy yintezmenyy Intim yintezmenyy Ka yintezmenyy
ykodvegy propagálta a grand-guignolt. Számos darabja közül fölemlítjük: Boros Elemér:
yszemelynevy boros elemér yszemelynevy Boros Elemér yszemelynevy boros
yszemelynevy elemér yszemelynevy yszemelynevy Boros yszemelynevy Elemér
yszemelynevy ykodvegy A fekete macska, ycimy a fekete macska ycimy A fekete
macska ycimy a ycimy fekete ycimy macska ycimy ycimy A ycimy fekete ycimy
macska ycimy ykodvegy Tyrnauer: yszemelynevy tyrnauer yszemelynevy Tyrnauer
yszemelynevy tyrnauer yszemelynevy yszemelynevy Tyrnauer yszemelynevy ykodvegy Piros
rózsa, ycimy piros rózsa ycimy Piros rózsa ycimy piros ycimy rózsa ycimy ycimy
Piros ycimy rózsa ycimy ykodvegy Poole: yszemelynevy poole yszemelynevy Poole
yszemelynevy poole yszemelynevy yszemelynevy Poole yszemelynevy ykodvegy Blöff,
ycimy blöff ycimy Blöff ycimy blöff ycimy ycimy Blöff ycimy ykodvegy Wedekind: yszemelynevy
wedekind yszemelynevy Wedekind yszemelynevy wedekind yszemelynevy yszemelynevy
Wedekind yszemelynevy ykodvegy Chaos, ycimy chaos ycimy Chaos ycimy chaos ycimy
ycimy Chaos ycimy ykodvegy Hardt-Warden: yszemelynevy hardt-warden yszemelynevy
Hardt-Warden yszemelynevy hardt-warden yszemelynevy yszemelynevy Hardt-Warden
yszemelynevy ykodvegy Beethoven szonáta, ycimy beethoven szonáta ycimy
Beethoven szonáta ycimy beethoven ycimy szonáta ycimy ycimy Beethoven ycimy
szonáta ycimy ykodvegy Götz: yszemelynevy götz yszemelynevy Götz yszemelynevy
götz yszemelynevy yszemelynevy Götz yszemelynevy ykodvegy Az utolsó lovag, ycimy
az utolsó lovag ycimy Az utolsó lovag ycimy az ycimy utolsó ycimy lovag ycimy
ycimy Az ycimy utolsó ycimy lovag ycimy ykodvegy Fanfaron: yszemelynevy
fanfaron yszemelynevy Fanfaron yszemelynevy fanfaron yszemelynevy yszemelynevy
Fanfaron yszemelynevy ykodvegy Jim, ycimy jim ycimy Jim ycimy jim ycimy ycimy
Jim ycimy ykodvegy Földessy: yszemelynevy földessy yszemelynevy Földessy
yszemelynevy földessy yszemelynevy yszemelynevy Földessy yszemelynevy ykodvegy A
pók ycimy a pók ycimy A pók ycimy a ycimy pók ycimy ycimy A ycimy pók ycimy
ykodvegy és Kaposi: yszemelynevy kaposi yszemelynevy Kaposi yszemelynevy kaposi
yszemelynevy yszemelynevy Kaposi yszemelynevy ykodvegy Az őrült ycimy az őrült
ycimy Az őrült ycimy az ycimy őrült ycimy ycimy Az ycimy őrült ycimy ykodvegy c.darabjait.
Közben a Renaissance Színházban yintezmenyy renaissance színház yintezmenyy
Renaissa yintezmenyy renaissance yintezmenyy színház yintezmenyy yintezmenyy
Renaissa yintezmenyy ykodvegy bemutatják matiné keretében Boross Elemér: yszemelynevy
boross elemér yszemelynevy Boross Elemér yszemelynevy boross yszemelynevy
elemér yszemelynevy yszemelynevy Boross yszemelynevy Elemér yszemelynevy
ykodvegy Vadorzó ycimy vadorzó ycimy Vadorzó ycimy vadorzó ycimy ycimy Vadorzó
ycimy ykodvegy c.drámáját, míg 1923-ban az Andrássy-úti Színház yintezmenyy
andrássy-úti színház yintezmenyy Andrássy yintezmenyy andrássy-úti yintezmenyy
színház yintezmenyy yintezmenyy Andrássy yintezmenyy ykodvegy felújítja Kaysler
yszemelynevy kaysler yszemelynevy Kaysler yszemelynevy kaysler yszemelynevy
yszemelynevy Kaysler yszemelynevy ykodvegy darabját. A Fővárosi Orfeumban yintezmenyy
fővárosi orfeum yintezmenyy Fővárosi yintezmenyy fővárosi yintezmenyy orfeum
yintezmenyy yintezmenyy Fővárosi yintezmenyy ykodvegy Csortos Gyula yszemelynevy
csortos gyula yszemelynevy Csortos Gyula yszemelynevy csortos yszemelynevy
gyula yszemelynevy yszemelynevy Csortos yszemelynevy Gyula yszemelynevy
ykodvegy eljátssza Casca: yszemelynevy casca yszemelynevy Casca yszemelynevy
casca yszemelynevy yszemelynevy Casca yszemelynevy ykodvegy Vészjel ycimy
vészjel ycimy Vészjel ycimy vészjel ycimy ycimy Vészjel ycimy ykodvegy c. szkeccsét
és a külföldről hazajött Fritz Ödön yszemelynevy fritz ödön yszemelynevy Fritz
Ödön yszemelynevy fritz yszemelynevy ödön yszemelynevy yszemelynevy Fritz
yszemelynevy Ödön yszemelynevy ykodvegy egyik lokálban ugyancsak grand-guignolt
játszik. 1924.március 5-én Németh Antal yszemelynevy németh antal yszemelynevy
Németh Antal yszemelynevy németh yszemelynevy antal yszemelynevy yszemelynevy
Németh yszemelynevy Antal yszemelynevy ykodvegy és Andai Ernő yszemelynevy
andai ernő yszemelynevy Andai Ernő yszemelynevy andai yszemelynevy ernő
yszemelynevy yszemelynevy Andai yszemelynevy Ernő yszemelynevy ykodvegy megrendezik
az első Irodalmi Grand - Guignol - előadást, ahol de Lisle Adam: yszemelynevy
de lisle adam yszemelynevy de Lisle Adam yszemelynevy de yszemelynevy lisle
yszemelynevy adam yszemelynevy yszemelynevy de yszemelynevy Lisle yszemelynevy
Adam yszemelynevy ykodvegy Mesterfogás, ycimy mesterfogás ycimy Mesterfogás
ycimy mesterfogás ycimy ycimy Mesterfogás ycimy ykodvegy Sylvestre: yszemelynevy
sylvestre yszemelynevy Sylvestre yszemelynevy sylvestre yszemelynevy
yszemelynevy Sylvestre yszemelynevy ykodvegy Éjfél a panoptikumban ycimy éjfél
a panoptikumban ycimy Éjfél a panoptikumban ycimy éjfél ycimy a ycimy
panoptikumban ycimy ycimy Éjfél ycimy a ycimy panoptikumban ycimy ykodvegy és Vécsey
Leó: yszemelynevy vécsey leó yszemelynevy Vécsey Leó yszemelynevy vécsey
yszemelynevy leó yszemelynevy yszemelynevy Vécsey yszemelynevy Leó yszemelynevy
ykodvegy A halál küszöbén ycimy a halál küszöbén ycimy A halál küszöbén ycimy a
ycimy halál ycimy küszöbén ycimy ycimy A ycimy halál ycimy küszöbén ycimy
ykodvegy c. darabjaikat játsszák. Ezt az előadást pár hétre megismétlik még kétszer
a Royal Apollóban, yintezmenyy royal apolló yintezmenyy Royal Ap yintezmenyy
royal yintezmenyy apolló yintezmenyy yintezmenyy Royal yintezmenyy Ap
yintezmenyy ykodvegy matiné keretében. Forgács Rózsi Kamaraszínháza yintezmenyy
forgács rózsi kamaraszínháza yintezmenyy Forgács yintezmenyy forgács yintezmenyy
rózsi yintezmenyy kamaraszínháza yintezmenyy yintezmenyy Forgács yintezmenyy
ykodvegy is rendez magyar grand - guignol - előadást, Rogoz Oszkár: yszemelynevy
rogoz oszkár yszemelynevy Rogoz Oszkár yszemelynevy rogoz yszemelynevy oszkár
yszemelynevy yszemelynevy Rogoz yszemelynevy Oszkár yszemelynevy ykodvegy Péntek
13 ycimy péntek 13 ycimy Péntek 13 ycimy péntek ycimy 13 ycimy ycimy Péntek
ycimy 13 ycimy ykodvegy és Boross Elemér: yszemelynevy boross elemér
yszemelynevy Boross Elemér yszemelynevy boross yszemelynevy elemér yszemelynevy
yszemelynevy Boross yszemelynevy Elemér yszemelynevy ykodvegy Stella Maris ycimy
stella maris ycimy Stella Maris ycimy stella ycimy maris ycimy ycimy Stella
ycimy Maris ycimy ykodvegy drámáival. Bevezető beszédet Földi Mihály yszemelynevy
földi mihály yszemelynevy Földi Mihály yszemelynevy földi yszemelynevy mihály
yszemelynevy yszemelynevy Földi yszemelynevy Mihály yszemelynevy ykodvegy mondott.
Közben 1923.júliusában a Renaissance Színházban yintezmenyy renaissance színház
yintezmenyy Renaissa yintezmenyy renaissance yintezmenyy színház yintezmenyy
yintezmenyy Renaissa yintezmenyy ykodvegy vendégszerepel Hugo Werner-Kahle yszemelynevy
hugo werner-kahle yszemelynevy Hugo Werner-Kahle yszemelynevy hugo yszemelynevy
werner-kahle yszemelynevy yszemelynevy Hugo yszemelynevy Werner-Kahle
yszemelynevy ykodvegy grand - guignol - társulatával, ezt megelőzőleg, 1922-ben
Ferdinand Bonn yszemelynevy ferdinand bonn yszemelynevy Ferdinand Bonn
yszemelynevy ferdinand yszemelynevy bonn yszemelynevy yszemelynevy Ferdinand
yszemelynevy Bonn yszemelynevy ykodvegy az Intim Kabaréban yintezmenyy intim
kabare yintezmenyy Intim Ka yintezmenyy intim yintezmenyy kabare yintezmenyy
yintezmenyy Intim yintezmenyy Ka yintezmenyy ykodvegy és 1924.március 9-én a Király
Színházban, yintezmenyy király színház yintezmenyy Király S yintezmenyy király
yintezmenyy színház yintezmenyy yintezmenyy Király yintezmenyy S yintezmenyy
ykodvegy a párizsi Grand Guignol Színház yintezmenyy párizsi grand guignol
színház yintezmenyy párizsi yintezmenyy párizsi yintezmenyy grand yintezmenyy
guignol yintezmenyy színház yintezmenyy yintezmenyy párizsi yintezmenyy
ykodvegy együttese. (Antoine: yszemelynevy antoine yszemelynevy Antoine
yszemelynevy antoine yszemelynevy yszemelynevy Antoine yszemelynevy ykodvegy Rasputin,
ycimy rasputin ycimy Rasputin ycimy rasputin ycimy ycimy Rasputin ycimy
ykodvegy Lorde: yszemelynevy lorde yszemelynevy Lorde yszemelynevy lorde
yszemelynevy yszemelynevy Lorde yszemelynevy ykodvegy Rettenetes kísérlet, ycimy
rettenetes kísérlet ycimy Rettenetes kísérlet ycimy rettenetes ycimy kísérlet
ycimy ycimy Rettenetes ycimy kísérlet ycimy ykodvegy Mére: yszemelynevy mére
yszemelynevy Mére yszemelynevy mére yszemelynevy yszemelynevy Mére yszemelynevy
ykodvegy Három maszk, ycimy három maszk ycimy Három maszk ycimy három ycimy
maszk ycimy ycimy Három ycimy maszk ycimy ykodvegy Level: yszemelynevy level
yszemelynevy Level yszemelynevy level yszemelynevy yszemelynevy Level
yszemelynevy ykodvegy Éjjeli csók, ycimy éjjeli csók ycimy Éjjeli csók ycimy
éjjeli ycimy csók ycimy ycimy Éjjeli ycimy csók ycimy ykodvegy Lorde: yszemelynevy
lorde yszemelynevy Lorde yszemelynevy lorde yszemelynevy yszemelynevy Lorde
yszemelynevy ykodvegy A lassú-halál kastélya, ycimy a lassú-halál kastélya
ycimy A lassú-halál kastélya ycimy a ycimy lassú-halál ycimy kastélya ycimy
ycimy A ycimy lassú-halál ycimy kastélya ycimy ykodvegy stb.) Ezen vendégjátékok
újból nagy hatással voltak a magyar írókra. Így Hevesi Sándor yszemelynevy
hevesi sándor yszemelynevy Hevesi Sándor yszemelynevy hevesi yszemelynevy
sándor yszemelynevy yszemelynevy Hevesi yszemelynevy Sándor yszemelynevy
ykodvegy megírja a Gyilkos álarc ycimy gyilkos álarc ycimy Gyilkos álarc ycimy
gyilkos ycimy álarc ycimy ycimy Gyilkos ycimy álarc ycimy ykodvegy c.drámáját (Andrássy-úti
Színház), yintezmenyy andrássy-úti színház yintezmenyy Andrássy yintezmenyy
andrássy-úti yintezmenyy színház yintezmenyy yintezmenyy Andrássy yintezmenyy
ykodvegy Heltai Jenő: yszemelynevy heltai jenő yszemelynevy Heltai Jenő
yszemelynevy heltai yszemelynevy jenő yszemelynevy yszemelynevy Heltai
yszemelynevy Jenő yszemelynevy ykodvegy Az orvos és a halál ycimy az orvos és a
halál ycimy Az orvos és a halál ycimy az ycimy orvos ycimy és ycimy a ycimy
halál ycimy ycimy Az ycimy orvos ycimy és ycimy a ycimy halál ycimy ykodvegy (Vígszínház),
yintezmenyy vígszínház yintezmenyy Vígszính yintezmenyy vígszínház yintezmenyy
yintezmenyy Vígszính yintezmenyy ykodvegy Hatvany Lili: yszemelynevy hatvany
lili yszemelynevy Hatvany Lili yszemelynevy hatvany yszemelynevy lili
yszemelynevy yszemelynevy Hatvany yszemelynevy Lili yszemelynevy ykodvegy Barcarolla,
ycimy barcarolla ycimy Barcarolla ycimy barcarolla ycimy ycimy Barcarolla ycimy
ykodvegy Relle Pál: yszemelynevy relle pál yszemelynevy Relle Pál yszemelynevy
relle yszemelynevy pál yszemelynevy yszemelynevy Relle yszemelynevy Pál
yszemelynevy ykodvegy Egy perc, ycimy egy perc ycimy Egy perc ycimy egy ycimy
perc ycimy ycimy Egy ycimy perc ycimy ykodvegy Herczeg Ferenc: yszemelynevy
herczeg ferenc yszemelynevy Herczeg Ferenc yszemelynevy herczeg yszemelynevy
ferenc yszemelynevy yszemelynevy Herczeg yszemelynevy Ferenc yszemelynevy
ykodvegy Két ember a bányában, ycimy két ember a bányában ycimy Két ember a
bányában ycimy két ycimy ember ycimy a ycimy bányában ycimy ycimy Két ycimy
ember ycimy a ycimy bányában ycimy ykodvegy Fazekas Imre: yszemelynevy fazekas
imre yszemelynevy Fazekas Imre yszemelynevy fazekas yszemelynevy imre
yszemelynevy yszemelynevy Fazekas yszemelynevy Imre yszemelynevy ykodvegy Cirkusz,
ycimy cirkusz ycimy Cirkusz ycimy cirkusz ycimy ycimy Cirkusz ycimy ykodvegy Harmath
Imre: yszemelynevy harmath imre yszemelynevy Harmath Imre yszemelynevy harmath
yszemelynevy imre yszemelynevy yszemelynevy Harmath yszemelynevy Imre
yszemelynevy ykodvegy Utolsó szerda, ycimy utolsó szerda ycimy Utolsó szerda
ycimy utolsó ycimy szerda ycimy ycimy Utolsó ycimy szerda ycimy ykodvegy Erdődi
Mihály: yszemelynevy erdődi mihály yszemelynevy Erdődi Mihály yszemelynevy
erdődi yszemelynevy mihály yszemelynevy yszemelynevy Erdődi yszemelynevy Mihály
yszemelynevy ykodvegy Zsúr Zsül, ycimy zsúr zsül ycimy Zsúr Zsül ycimy zsúr
ycimy zsül ycimy ycimy Zsúr ycimy Zsül ycimy ykodvegy stb. 1926.októberében Innocent
Ernő yszemelynevy innocent ernő yszemelynevy Innocent Ernő yszemelynevy
innocent yszemelynevy ernő yszemelynevy yszemelynevy Innocent yszemelynevy Ernő
yszemelynevy ykodvegy és Tiszay Andor yszemelynevy tiszay andor yszemelynevy
Tiszay Andor yszemelynevy tiszay yszemelynevy andor yszemelynevy yszemelynevy
Tiszay yszemelynevy Andor yszemelynevy ykodvegy megtartják az első rádió grand
- guignol - előadást (Boross Elemér, yszemelynevy boross elemér yszemelynevy
Boross Elemér yszemelynevy boross yszemelynevy elemér yszemelynevy yszemelynevy
Boross yszemelynevy Elemér yszemelynevy ykodvegy Karinthy, yszemelynevy
karinthy yszemelynevy Karinthy yszemelynevy karinthy yszemelynevy yszemelynevy
Karinthy yszemelynevy ykodvegy Herczeg Ferenc yszemelynevy herczeg ferenc
yszemelynevy Herczeg Ferenc yszemelynevy herczeg yszemelynevy ferenc
yszemelynevy yszemelynevy Herczeg yszemelynevy Ferenc yszemelynevy ykodvegy és Vécsey
Leó yszemelynevy vécsey leó yszemelynevy Vécsey Leó yszemelynevy vécsey
yszemelynevy leó yszemelynevy yszemelynevy Vécsey yszemelynevy Leó yszemelynevy
ykodvegy darabjaival), amit azonban többet nem engedélyez a miniszteri műsorvizsgáló
- bizottság, izgalmas tartalma miatt. Azóta komoly kísérlet nem volt ez irányban
és a Budapesti Színház yintezmenyy budapesti színház yintezmenyy Budapest
yintezmenyy budapesti yintezmenyy színház yintezmenyy yintezmenyy Budapest
yintezmenyy ykodvegy Kokain ycimy kokain ycimy Kokain ycimy kokain ycimy ycimy
Kokain ycimy ykodvegy c. Fischer-darabján yszemelynevy fischer yszemelynevy
Fischer yszemelynevy fischer yszemelynevy yszemelynevy Fischer yszemelynevy
ykodvegy kívül (1927.okt.) stagnál xtalanevtizedx 1935 Budapesten Budapest
ytelepulesy nagybudapest ytelepulesy budapest ykodvegy a grand-guignol. Idetartozik
még irodalomtörtémeti szempontból az az érdekes adat, hogy a párizsi ytelepulesy
párizs ytelepulesy párizs yorszagy Franciaország ykodvegy Grand Guignol alakulásakor,
a háziszerzők közé tartozott több, akkor Párizsban ytelepulesy párizs
ytelepulesy Párizs yorszagy Franciaország ykodvegy élő magyar író, az akkori Párizsban
ytelepulesy párizs ytelepulesy Párizs yorszagy Franciaország ykodvegy tanyát vert
erdélyi ytelepulesy erdély ytelepulesy erdély yorszagy Románia ykodvegy literátus
társaság tagjai közül: Deák Mózes, yszemelynevy deák mózes yszemelynevy Deák
Mózes yszemelynevy deák yszemelynevy mózes yszemelynevy yszemelynevy Deák
yszemelynevy Mózes yszemelynevy ykodvegy Bánffy Kazimir yszemelynevy bánffy
kazimir yszemelynevy Bánffy Kazimir yszemelynevy bánffy yszemelynevy kazimir
yszemelynevy yszemelynevy Bánffy yszemelynevy Kazimir yszemelynevy ykodvegy és Simó
András yszemelynevy simó andrás yszemelynevy Simó András yszemelynevy simó
yszemelynevy andrás yszemelynevy yszemelynevy Simó yszemelynevy András
yszemelynevy ykodvegy is. (Tiszay Andor) yszemelynevy tiszay andor yszemelynevy
Tiszay Andor yszemelynevy tiszay yszemelynevy andor yszemelynevy yszemelynevy
Tiszay yszemelynevy Andor yszemelynevy ykodvegy yszocikkszerzoy tiszay andor szin_II.0170.pdf
II
A szócikk eredeti szövege:
Címszó: Grand Guignol - Magyar Színművészeti
Lexikon (1929-1931, szerk. Schöpflin Aladár)
Szócikktípus:
KONKRETSZINHAZ
NEMSZEMELYNEV
A szócikk eredeti képe megtekinthető:
https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/II/szin_II.0170.pdf
https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/II/szin_II.0170.png
Az itt olvasható változat forrása: B Kádár
Zsuzsanna - Nagy Péter Tibor: Az 1929-31-es színművészeti lexikon adatbázisa.
(Szociológiai dolgozatok No. 8., WJLF, Budapest, 2017) Készült a Wesley Egyház-
és Vallásszociológiai Kutatóközpont 19-21. századi magyar elitek c. kutatása
keretében.
https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/szocikk/w/24/24802.htm
Az adatbázis kódja: 1357986421928
A szócikk három változatban található meg az
oldalon. Legfelül linkekkel kiegészítve; középen, apróbetűvel a keresőmotort
szolgáló technikai változat; legalul pedig az eredeti 1929-31-es szöveg.
Grand
Guignol
Szócikk: Grand Guignol A guignol szóval az irodalomtörténetben
és a színházak körül a XVIII.század végén találkozunk először, ugyanakkor ekkor.
1795-ben alapította Laurent Mourguet Lyonban, a Rue Noir egyik épületében, különleges
bábjáték-színházát. A guignol szó magyar értelemben tulajdonképen Paprika Jancsit
jelent. A bábjátékot az olaszok terjesztették el Európában és tőlük vették át a
franciák. (Eredete valószínűleg a kínai árnyjátékokban kereshető.) Hogy Mourguet
miért nevezte el színházát guignolnak, egyesek szerint egy lyoni selyemkereskedő
ötletéből, aki jól mulatva a bábuk mókáin, önkéntelenül így kiáltott fel: Cest gignolant!
(Milyen kedves!) Mások szerint Mourguet bábjainak egyikét egy valóban élő, Guignol
nevű, ugyancsak lyoni selyemkereskedőről mintázta le,míg egy harmadik feltevés szerint
Chignolóból, egy lombardiai városból ered. Mourguet bábszínházának szereplői nagyjából
megegyeztek az olasz Commoedia dell arte alakjaival. Míg ott Pullcinella, Brighiebla,
Arlechino és a többiek szerepeltek, a lyoni bábszínházban Gnaffron - koma, Madelon
és Canutta hősködtek. Az előadások igen hasonlítottak a való élethez, tele vad realizmussal.
Ezeket az előadásokat petit-guignolnak hívták. (Kis-guignol.) A mai grand guignol,
valódi őse Mirabeau grófnak, Párizsban, a Boulevard Poissoniéreban csinált bábszínháza
volt. Itt, a nagy forradalom előtti napokban, groteszk, mindent kicsufoló, véres-szatirájú
darabokat játszottak, tele tüzdelve azokat politikai tendenciával. Később a forradalom
alatt és után már ebben a színházban csak vad, kegyetlen darabokat játszottak s
így lassan megszokta Párizs ezt a műfajt. Ez már a borzalom költészete volt. A kapcsolatot
is elég könnyű megtalálni a petit-guignol bábjai és a grand-guignol élő szereplői
között. A petit-guignol előadásain Vitéz László szerepel és örök ellenfele, a Halál.
Véres küzdelmet vívnak egymás ellen, harcolnak az életért, de mivel csak bábuk,
- kicsinyesek és harcuk, a Nagy Láthatatlan ellen, aki mozgatja őket, - önkéntelenül
megnevettet. A grand-guignolban nem bábok, hanem emberek, érző, szenvedő lények
szerepelnek. Vad harcukat az életért, szintén bábjátékos mutogatja, a Borzalom nevű
bábjátékos. Itt már a játék borzalom – a borzalomért. A borzalom költészetét azonban
nem a franciák találták ki. Mint vörös fonál, úgy húzódik végig a világirodalom
drámáinak történetében. A plebsz mindig szerette a színpadon a rémületet. Sophokles
Oedipusa például a legtisztább grand-guignol, színpadi felépítését nézve. Csakhogy
akkor a végzetet anankénak hívták. Vagy Shakespeare Othellója és Macbethje nem a
legtisztább grand-guignol-e? Csakhogy akkor a borzalom, mint a színpadi hatás biztos
jelzője szerepelt, míg ma öncéllá nőtte ki magát. Ma a grand-guignol értelme raffinálódott.
Ma már a világhírű párizsi Grand Guignol Színház alatt nem szabad bábszínházat értenünk.
Ebben az intim színházban, ahol alig nyolcvan ember fér el (az összes helyeknek
egy áruk van), alaposan meggyötrik a nézők idegeit, úgy, hogy mindennapi eset, hogy
ájultan visznek ki egy-egy nézőt előadás közben a nézőtérről. Az antik tragédiák
borzalmában mindenütt megszólal az isteni végzet, a középkor misztériumaiban mindenütt
ott fénylik az isteni irgalom, minden kegyetlenkedés mellett, a modern Grand Guignolból,
mindezek hiányoznak. Mögötte nincs más, mint a mai élet ideges, vibráló reflexe,
életet-habzsoló gyönyöre, idegkimerítő kéje, ami ugyanúgy megbénítja a fáradt idegeket,
mint a narkotikus szerek. A mai grand-guignol nem irodalom, nem művészet, hanem
izgató, érdekes idegélmény. Színházi szempontból azonban mérhetetlen előnyöket nyújt.
Élő példája nagyszerűségének az a tény, hogy 1924-ben, a londoni British Broadcasting
Company első rádió-leadásán, a Tárnaszerencsétlenség c. grand - guignol -
drámával kedveskedett közönségének. A párizsi Grand Guignol Színháznak ismert írók
írnak darabokat. Szerzői között ott láthatjuk: Leroux-ot, Poe-t, Meteinér-t, Lorde-t,
Lenormand-ot, Ewer-t és Lorin-t, de írtak grand-guignolt: Turgenjev, Jack London,
Tolstoj, Strindberg és O Neill is. Luciaen Descaves pedig, aki valamikor grand-guignolíró
volt, ma a párizsi Concourt Akadémia elnöke. A grand - guignol - darabokat Angliában
Mistery play-nek , Amerikában sketch-nek nevezik. Magyarországon először Sziklai
Kornél játszott ilyen darabokat, Rottenbiller uccai színpadán. Megnyitó előadása,
1912.október 11-én volt. A kis, 400 férőhelyes színházban Kaysler világhírű Delejes
orvosá-t, Marson: Apacs király, Simó: Vitriol, Garvay: Vizió, Lorda: Szörnyű kisérlet,
Az ucca lánya, stb. Darabokat játszották. Főszereplői: Rosos Gizella, Sziklainé,
Fehér Gyula, Lubinszky Ödön, Bogár Gizi, Sárossy Andor és Szegedy Ilona voltak.
Két évi vegetálás után azonban bezárta kapuit. 1918-ig állandóan nem foglalkozott
egy színház sem grand - guignol - előadásokkal. De közben egy-egy darabot előadott
a Royal Orfeum és a Fővárosi Orfeum is. (Foley: Telefon, Stevenson: Öngyilkosok
klubja, Lorde: A morgueben.) Azután lassan a magyar szerzők is kedvet kaptak az
ilyen darabokhoz, így Pakots József: Tigris, Bródy Sándor: Árnyékok, Herczeg Ferenc:
Violanta, Karinthy Frigyes: Szomjúság, Lengyel Menyhért: Az árnyék, Harmath Imre:
Haláltánc stb. írtak darabot. 1918-1920-ig a Fasor Kabaré játszott több grand-guignolt
(Leroux: Az ember, aki látta az ördögöt, Cinner: Sátán maszkja, stb.) és az Irodalmi
Színház is (volt Medgyaszay Színház) bemutat 1922-ben hasonló tárgyú darabokat (Ópium,
Lidércnyomás,stb.) Rendszeresen azonban csak az Intim Kabaré propagálta a grand-guignolt.
Számos darabja közül fölemlítjük: Boros Elemér: A fekete macska, Tyrnauer: Piros
rózsa, Poole: Blöff, Wedekind: Chaos, Hardt-Warden: Beethoven szonáta, Götz: Az
utolsó lovag, Fanfaron: Jim, Földessy: A pók és Kaposi: Az őrült c.darabjait. Közben
a Renaissance Színházban bemutatják matiné keretében Boross Elemér: Vadorzó c.drámáját,
míg 1923-ban az Andrássy-úti Színház felújítja Kaysler darabját. A Fővárosi Orfeumban
Csortos Gyula eljátssza Casca: Vészjel c. szkeccsét és a külföldről hazajött Fritz
Ödön egyik lokálban ugyancsak grand-guignolt játszik. 1924.március 5-én Németh Antal
és Andai Ernő megrendezik az első Irodalmi Grand - Guignol - előadást, ahol de Lisle
Adam: Mesterfogás, Sylvestre: Éjfél a panoptikumban és Vécsey Leó: A halál küszöbén
c. darabjaikat játsszák. Ezt az előadást pár hétre megismétlik még kétszer a Royal
Apollóban, matiné keretében. Forgács Rózsi Kamaraszínháza is rendez magyar grand
- guignol - előadást, Rogoz Oszkár: Péntek 13 és Boross Elemér: Stella Maris drámáival.
Bevezető beszédet Földi Mihály mondott. Közben 1923.júliusában a Renaissance Színházban
vendégszerepel Hugo Werner-Kahle grand - guignol - társulatával, ezt megelőzőleg,
1922-ben Ferdinand Bonn az Intim Kabaréban és 1924.március 9-én a Király Színházban,
a párizsi Grand Guignol Színház együttese. (Antoine: Rasputin, Lorde: Rettenetes
kísérlet, Mére: Három maszk, Level: Éjjeli csók, Lorde: A lassú-halál kastélya,
stb.) Ezen vendégjátékok újból nagy hatással voltak a magyar írókra. Így Hevesi
Sándor megírja a Gyilkos álarc c.drámáját (Andrássy-úti Színház), Heltai Jenő: Az
orvos és a halál (Vígszínház), Hatvany Lili: Barcarolla, Relle Pál: Egy perc, Herczeg
Ferenc: Két ember a bányában, Fazekas Imre: Cirkusz, Harmath Imre: Utolsó szerda,
Erdődi Mihály: Zsúr Zsül, stb. 1926.októberében Innocent Ernő és Tiszay Andor megtartják
az első rádió grand - guignol - előadást (Boross Elemér, Karinthy, Herczeg Ferenc
és Vécsey Leó darabjaival), amit azonban többet nem engedélyez a miniszteri műsorvizsgáló
- bizottság, izgalmas tartalma miatt. Azóta komoly kísérlet nem volt ez irányban
és a Budapesti Színház Kokain c. Fischer-darabján kívül (1927.okt.) stagnál Budapesten
a grand-guignol. Idetartozik még irodalomtörtémeti szempontból az az érdekes adat,
hogy a párizsi Grand Guignol alakulásakor, a háziszerzők közé tartozott több, akkor
Párizsban élő magyar író, az akkori Párizsban tanyát vert erdélyi literátus társaság
tagjai közül: Deák Mózes, Bánffy Kazimir és Simó András is. (Tiszay Andor) szin_II.0170.pdf
II