Címszó: Grand Guignol - Magyar Színművészeti Lexikon (1929-1931, szerk. Schöpflin Aladár)

 

Szócikktípus:

KONKRETSZINHAZ

NEMSZEMELYNEV

 

 

A szócikk eredeti képe megtekinthető:

https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/II/szin_II.0170.pdf
https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/II/szin_II.0170.png

 

Az itt olvasható változat forrása: B Kádár Zsuzsanna - Nagy Péter Tibor: Az 1929-31-es színművészeti lexikon adatbázisa. (Szociológiai dolgozatok No. 8., WJLF, Budapest, 2017) Készült a Wesley Egyház- és Vallásszociológiai Kutatóközpont 19-21. századi magyar elitek c. kutatása keretében.

https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/szocikk/w/24/24802.htm

Az adatbázis kódja: 1357986421928

 

A szócikk három változatban található meg az oldalon. Legfelül linkekkel kiegészítve; középen, apróbetűvel a keresőmotort szolgáló technikai változat; legalul pedig az eredeti 1929-31-es szöveg.

 

A szöveg linkekkel ellátott változata:

 

 

Grand Guignol

 

Ugyanígy kezdődő szócikkek: https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/szocikk/e/524801.htm

 

Szócikk: Grand Guignol A guignol szóval az irodalomtörténetben és a színházak körül a XVIII.század végén találkozunk először, ugyanakkor ekkor. 1795-ben (időpont) alapította Laurent Mourguet (személy) Lyonban, (ország) a Rue Noir egyik épületében, különleges bábjáték-színházát. A guignol szó magyar értelemben tulajdonképen Paprika Jancsit (szerep) jelent. A bábjátékot az olaszok (nemzetiség) (információ)  terjesztették el Európában (ország) és tőlük vették át a franciák. (nemzetiség) (információ)  (Eredete valószínűleg a kínai (nemzetiség) árnyjátékokban kereshető.) Hogy Mourguet (személy) miért nevezte el színházát guignolnak, egyesek szerint egy lyoni (ország) selyemkereskedő ötletéből, aki jól mulatva a bábuk mókáin, önkéntelenül így kiáltott fel: Cest gignolant! (Milyen kedves!) Mások szerint Mourguet (személy) bábjainak egyikét egy valóban élő, Guignol (személy) nevű, ugyancsak lyoni (ország) selyemkereskedőről mintázta le,míg egy harmadik feltevés szerint Chignolóból, (ország) egy lombardiai (ország) városból ered. Mourguet (személy) bábszínházának szereplői nagyjából megegyeztek az olasz (nemzetiség) (információ)  Commoedia dell arte alakjaival. Míg ott Pullcinella, (szerep) Brighiebla, (szerep) Arlechino (szerep) és a többiek szerepeltek, a lyoni (ország) bábszínházban Gnaffron - koma, (szerep) Madelon (szerep) és Canutta (szerep) hősködtek. Az előadások igen hasonlítottak a való élethez, tele vad realizmussal. Ezeket az előadásokat petit-guignolnak hívták. (Kis-guignol.) A mai grand guignol, valódi őse Mirabeau grófnak, Párizsban, a Boulevard Poissoniéreban csinált bábszínháza volt. Itt, a nagy forradalom előtti napokban, groteszk, mindent kicsufoló, véres-szatirájú darabokat játszottak, tele tüzdelve azokat politikai tendenciával. Később a forradalom alatt és után már ebben a színházban csak vad, kegyetlen darabokat játszottak s így lassan megszokta Párizs (ország) ezt a műfajt. Ez már a borzalom költészete volt. A kapcsolatot is elég könnyű megtalálni a petit-guignol bábjai és a grand-guignol élő szereplői között. A petit-guignol előadásain Vitéz László (szerep) (információ)  szerepel és örök ellenfele, a Halál. Véres küzdelmet vívnak egymás ellen, harcolnak az életért, de mivel csak bábuk, - kicsinyesek és harcuk, a Nagy Láthatatlan ellen, aki mozgatja őket, - önkéntelenül megnevettet. A grand-guignolban nem bábok, hanem emberek, érző, szenvedő lények szerepelnek. Vad harcukat az életért, szintén bábjátékos mutogatja, a Borzalom nevű bábjátékos. Itt már a játék borzalom – a borzalomért. A borzalom költészetét azonban nem a franciák találták ki. Mint vörös fonál, úgy húzódik végig a világirodalom drámáinak történetében. A plebsz mindig szerette a színpadon a rémületet. Sophokles (személy) (információ)  Oedipusa (cím) (információ)  például a legtisztább grand-guignol, színpadi felépítését nézve. Csakhogy akkor a végzetet anankénak hívták. Vagy Shakespeare (személy) (információ)  Othellója (cím) és Macbethje (cím) nem a legtisztább grand-guignol-e? Csakhogy akkor a borzalom, mint a színpadi hatás biztos jelzője szerepelt, míg ma öncéllá nőtte ki magát. Ma a grand-guignol értelme raffinálódott. Ma már a világhírű párizsi Grand Guignol Színház (intézmény) (információ)  alatt nem szabad bábszínházat értenünk. Ebben az intim színházban, ahol alig nyolcvan ember fér el (az összes helyeknek egy áruk van), alaposan meggyötrik a nézők idegeit, úgy, hogy mindennapi eset, hogy ájultan visznek ki egy-egy nézőt előadás közben a nézőtérről. Az antik tragédiák borzalmában mindenütt megszólal az isteni végzet, a középkor misztériumaiban mindenütt ott fénylik az isteni irgalom, minden kegyetlenkedés mellett, a modern Grand Guignolból, mindezek hiányoznak. Mögötte nincs más, mint a mai élet ideges, vibráló reflexe, életet-habzsoló gyönyöre, idegkimerítő kéje, ami ugyanúgy megbénítja a fáradt idegeket, mint a narkotikus szerek. A mai grand-guignol nem irodalom, nem művészet, hanem izgató, érdekes idegélmény. Színházi szempontból azonban mérhetetlen előnyöket nyújt. Élő példája nagyszerűségének az a tény, hogy 1924-ben, (időpont) a londoni British Broadcasting Company (intézmény) első rádió-leadásán, a Tárnaszerencsétlenség (cím) c. grand - guignol - drámával kedveskedett közönségének. A párizsi Grand Guignol Színháznak (intézmény) (információ)  ismert írók írnak darabokat. Szerzői között ott láthatjuk: Leroux-ot, (személy) (információ)  Poe-t, (személy) Meteinér-t, (személy) Lorde-t, (személy) (információ)  Lenormand-ot, (személy) (információ)  Ewer-t (személy) és Lorin-t, (személy) de írtak grand-guignolt: Turgenjev, (személy) Jack London, (személy) Tolstoj, (személy) (információ)  Strindberg (személy) (információ)  és O Neill (személy) is. Luciaen Descaves (személy) pedig, aki valamikor grand-guignolíró volt, ma a párizsi Concourt Akadémia (intézmény) (információ)  elnöke. A grand - guignol - darabokat Angliában Mistery play-nek , Amerikában (ország) sketch-nek nevezik. Magyarországon először Sziklai Kornél (személy) (információ)  játszott ilyen darabokat, Rottenbiller uccai színpadán. Megnyitó előadása, 1912.október (időpont) 11-én volt. A kis, 400 férőhelyes színházban Kaysler (személy) világhírű Delejes orvosá-t, (cím) Marson: (személy) Apacs király, (cím) Simó: (személy) (információ)  Vitriol, (cím) Garvay: (személy) (információ)  Vizió, (cím) Lorda: (személy) Szörnyű kisérlet, (cím) Az ucca lánya, (cím) stb. Darabokat játszották. Főszereplői: Rosos Gizella, (személy) (információ)  Sziklainé, (személy) Fehér Gyula, (személy) (információ)  Lubinszky Ödön, (személy) (információ)  Bogár Gizi, (személy) (információ)  Sárossy Andor (személy) (információ)  és Szegedy Ilona (személy) (információ)  voltak. Két évi vegetálás után azonban bezárta kapuit. 1918-ig (időpont) állandóan nem foglalkozott egy színház sem grand - guignol - előadásokkal. De közben egy-egy darabot előadott a Royal Orfeum (intézmény) (információ)  és a Fővárosi Orfeum (intézmény) (információ)  is. (Foley: (személy) Telefon, (cím) Stevenson: (személy) Öngyilkosok klubja, (cím) Lorde: (személy) (információ)  A morgueben.) (cím) Azután lassan a magyar szerzők is kedvet kaptak az ilyen darabokhoz, így Pakots József: (személy) (információ)  Tigris, (cím) (információ)  Bródy Sándor: (személy) (információ)  Árnyékok, (cím) Herczeg Ferenc: (személy) (információ)  Violanta, (cím) Karinthy Frigyes: (személy) (információ)  Szomjúság, (cím) Lengyel Menyhért: (személy) (információ)  Az árnyék, (cím) Harmath Imre: (személy) (információ)  Haláltánc (cím) stb. írtak darabot. 1918-1920-ig (időpont) a Fasor Kabaré (intézmény) játszott több grand-guignolt (Leroux: (személy) (információ)  Az ember, aki látta az ördögöt, (cím) Cinner: (személy) Sátán maszkja, (cím) stb.) és az Irodalmi Színház (intézmény) (információ)  is (volt Medgyaszay Színház) (intézmény) (információ)  bemutat 1922-ben (időpont) hasonló tárgyú darabokat (Ópium, (cím) Lidércnyomás,stb.) (cím) Rendszeresen azonban csak az Intim Kabaré (intézmény) (információ)  propagálta a grand-guignolt. Számos darabja közül fölemlítjük: Boros Elemér: (személy) (információ)  A fekete macska, (cím) Tyrnauer: (személy) Piros rózsa, (cím) (információ)  Poole: (személy) Blöff, (cím) Wedekind: (személy) Chaos, (cím) Hardt-Warden: (személy) Beethoven szonáta, (cím) (információ)  Götz: (személy) (információ)  Az utolsó lovag, (cím) Fanfaron: (személy) Jim, (cím) Földessy: (személy) (információ)  A pók (cím) és Kaposi: (személy) Az őrült (cím) c.darabjait. Közben a Renaissance Színházban (intézmény) (információ)  bemutatják matiné keretében Boross Elemér: (személy) (információ)  Vadorzó (cím) c.drámáját, míg 1923-ban (időpont) az Andrássy-úti Színház (intézmény) (információ)  felújítja Kaysler (személy) darabját. A Fővárosi Orfeumban (intézmény) (információ)  Csortos Gyula (személy) (információ)  eljátssza Casca: (személy) Vészjel (cím) c. szkeccsét és a külföldről hazajött Fritz Ödön (személy) (információ)  egyik lokálban ugyancsak grand-guignolt játszik. 1924.március (időpont) 5-én Németh Antal (személy) (információ)  és Andai Ernő (személy) (információ)  megrendezik az első Irodalmi Grand - Guignol - előadást, ahol de Lisle Adam: (személy) (információ)  Mesterfogás, (cím) Sylvestre: (személy) Éjfél a panoptikumban (cím) és Vécsey Leó: (személy) (információ)  A halál küszöbén (cím) c. darabjaikat játsszák. Ezt az előadást pár hétre megismétlik még kétszer a Royal Apollóban, (intézmény) (információ)  matiné keretében. Forgács Rózsi Kamaraszínháza (intézmény) (információ)  is rendez magyar grand - guignol - előadást, Rogoz Oszkár: (személy) Péntek 13 (cím) (információ)  és Boross Elemér: (személy) (információ)  Stella Maris (cím) (információ)  drámáival. Bevezető beszédet Földi Mihály (személy) (információ)  mondott. Közben 1923.júliusában (időpont) a Renaissance Színházban (intézmény) (információ)  vendégszerepel Hugo Werner-Kahle (személy) grand - guignol - társulatával, ezt megelőzőleg, 1922-ben (időpont) Ferdinand Bonn (személy) az Intim Kabaréban (intézmény) (információ)  és 1924.március (időpont) 9-én a Király Színházban, (intézmény) (információ)  a párizsi Grand Guignol Színház (intézmény) (információ)  együttese. (Antoine: (személy) Rasputin, (cím) Lorde: (személy) (információ)  Rettenetes kísérlet, (cím) Mére: (személy) Három maszk, (cím) (információ)  Level: (személy) Éjjeli csók, (cím) (információ)  Lorde: (személy) (információ)  A lassú-halál kastélya, (cím) stb.) Ezen vendégjátékok újból nagy hatással voltak a magyar írókra. Így Hevesi Sándor (személy) (információ)  megírja a Gyilkos álarc (cím) c.drámáját (Andrássy-úti Színház), (intézmény) (információ)  Heltai Jenő: (személy) (információ)  Az orvos és a halál (cím) (Vígszínház), (intézmény) (információ)  Hatvany Lili: (személy) (információ)  Barcarolla, (cím) Relle Pál: (személy) (információ)  Egy perc, (cím) (információ)  Herczeg Ferenc: (személy) (információ)  Két ember a bányában, (cím) (információ)  Fazekas Imre: (személy) (információ)  Cirkusz, (cím) Harmath Imre: (személy) (információ)  Utolsó szerda, (cím) (információ)  Erdődi Mihály: (személy) (információ)  Zsúr Zsül, (cím) stb. 1926.októberében (időpont) Innocent Ernő (személy) (információ)  és Tiszay Andor (személy) (információ)  megtartják az első rádió grand - guignol - előadást (Boross Elemér, (személy) (információ)  Karinthy, (személy) (információ)  Herczeg Ferenc (személy) (információ)  és Vécsey Leó (személy) (információ)  darabjaival), amit azonban többet nem engedélyez a miniszteri műsorvizsgáló - bizottság, izgalmas tartalma miatt. Azóta komoly kísérlet nem volt ez irányban és a Budapesti Színház (intézmény) (információ)  Kokain (cím) c. Fischer-darabján (személy) (információ)  kívül (1927.okt.) (időpont) stagnál Budapesten (Budapest) a grand-guignol. Idetartozik még irodalomtörtémeti szempontból az az érdekes adat, hogy a párizsi (ország) Grand Guignol alakulásakor, a háziszerzők közé tartozott több, akkor Párizsban (ország) élő magyar író, az akkori Párizsban (ország) tanyát vert erdélyi (ország) (információ)  literátus társaság tagjai közül: Deák Mózes, (személy) (információ)  Bánffy Kazimir (személy) (információ)  és Simó András (személy) (információ)  is. (Tiszay Andor) (személy) (információ)  szin_II.0170.pdf II

 

 

Adatbázisszerű megjelenés

xcímszó Grand Guignol címszóvég 24802 Szócikk: Grand Guignol A guignol szóval az irodalomtörténetben és a színházak körül a XVIII.század végén találkozunk először, ugyanakkor ekkor. 1795-ben alapította xtalanevtizedx 1805 xtalanevtizedx 1815 Laurent Mourguet yszemelynevy laurent mourguet yszemelynevy Laurent Mourguet yszemelynevy laurent yszemelynevy mourguet yszemelynevy yszemelynevy Laurent yszemelynevy Mourguet yszemelynevy ykodvegy Lyonban, ytelepulesy lyon ytelepulesy Lyon yorszagy Franciaország ykodvegy a Rue Noir egyik épületében, különleges bábjáték-színházát. A guignol szó magyar értelemben tulajdonképen Paprika Jancsit yszerepy paprika jancsi yszerepy Paprika Jancsi yszerepy paprika yszerepy jancsi yszerepy yszerepy Paprika yszerepy Jancsi yszerepy ykodvegy jelent. A bábjátékot az olaszok ynemzetisegy olasz ynemzetisegy olasz ynemzetisegy olasz ynemzetisegy ynemzetisegy olasz ynemzetisegy ykodvegy terjesztették el Európában ytelepulesy európa ytelepulesy Európá yorszagy Európa ykodvegy és tőlük vették át a franciák. ynemzetisegy francia ynemzetisegy franciá ynemzetisegy francia ynemzetisegy ynemzetisegy franciá ynemzetisegy ykodvegy (Eredete valószínűleg a kínai ynemzetisegy kínai ynemzetisegy kínai ynemzetisegy kínai ynemzetisegy ynemzetisegy kínai ynemzetisegy ykodvegy árnyjátékokban kereshető.) Hogy Mourguet yszemelynevy mourguet yszemelynevy Mourguet yszemelynevy mourguet yszemelynevy yszemelynevy Mourguet yszemelynevy ykodvegy miért nevezte el színházát guignolnak, egyesek szerint egy lyoni ytelepulesy lyon ytelepulesy lyon yorszagy Franciaország ykodvegy selyemkereskedő ötletéből, aki jól mulatva a bábuk mókáin, önkéntelenül így kiáltott fel: Cest gignolant! (Milyen kedves!) Mások szerint Mourguet yszemelynevy mourguet yszemelynevy Mourguet yszemelynevy mourguet yszemelynevy yszemelynevy Mourguet yszemelynevy ykodvegy bábjainak egyikét egy valóban élő, Guignol yszemelynevy guignol yszemelynevy Guignol yszemelynevy guignol yszemelynevy yszemelynevy Guignol yszemelynevy ykodvegy nevű, ugyancsak lyoni ytelepulesy lyon ytelepulesy lyon yorszagy Franciaország ykodvegy selyemkereskedőről mintázta le,míg egy harmadik feltevés szerint Chignolóból, ytelepulesy chignoló ytelepulesy Chignoló yorszagy Olaszország ykodvegy egy lombardiai ytelepulesy lombardia ytelepulesy lombardia yorszagy Olaszország ykodvegy városból ered. Mourguet yszemelynevy mourguet yszemelynevy Mourguet yszemelynevy mourguet yszemelynevy yszemelynevy Mourguet yszemelynevy ykodvegy bábszínházának szereplői nagyjából megegyeztek az olasz ynemzetisegy olasz ynemzetisegy olasz ynemzetisegy olasz ynemzetisegy ynemzetisegy olasz ynemzetisegy ykodvegy Commoedia dell arte alakjaival. Míg ott Pullcinella, yszerepy pullcinella yszerepy Pullcinella yszerepy pullcinella yszerepy yszerepy Pullcinella yszerepy ykodvegy Brighiebla, yszerepy brighiebla yszerepy Brighiebla yszerepy brighiebla yszerepy yszerepy Brighiebla yszerepy ykodvegy Arlechino yszerepy arlechino yszerepy Arlechino yszerepy arlechino yszerepy yszerepy Arlechino yszerepy ykodvegy és a többiek szerepeltek, a lyoni ytelepulesy lyon ytelepulesy lyon yorszagy Franciaország ykodvegy bábszínházban Gnaffron - koma, yszerepy gnaffron - koma yszerepy Gnaffron - koma yszerepy gnaffron yszerepy - yszerepy koma yszerepy yszerepy Gnaffron yszerepy - yszerepy koma yszerepy ykodvegy Madelon yszerepy madelon yszerepy Madelon yszerepy madelon yszerepy yszerepy Madelon yszerepy ykodvegy és Canutta yszerepy canutta yszerepy Canutta yszerepy canutta yszerepy yszerepy Canutta yszerepy ykodvegy hősködtek. Az előadások igen hasonlítottak a való élethez, tele vad realizmussal. Ezeket az előadásokat petit-guignolnak hívták. (Kis-guignol.) A mai grand guignol, valódi őse Mirabeau grófnak, Párizsban, a Boulevard Poissoniéreban csinált bábszínháza volt. Itt, a nagy forradalom előtti napokban, groteszk, mindent kicsufoló, véres-szatirájú darabokat játszottak, tele tüzdelve azokat politikai tendenciával. Később a forradalom alatt és után már ebben a színházban csak vad, kegyetlen darabokat játszottak s így lassan megszokta Párizs ytelepulesy párizs ytelepulesy Párizs yorszagy Franciaország ykodvegy ezt a műfajt. Ez már a borzalom költészete volt. A kapcsolatot is elég könnyű megtalálni a petit-guignol bábjai és a grand-guignol élő szereplői között. A petit-guignol előadásain Vitéz László yszerepy vitéz lászló yszerepy Vitéz László yszerepy vitéz yszerepy lászló yszerepy yszerepy Vitéz yszerepy László yszerepy ykodvegy szerepel és örök ellenfele, a Halál. Véres küzdelmet vívnak egymás ellen, harcolnak az életért, de mivel csak bábuk, - kicsinyesek és harcuk, a Nagy Láthatatlan ellen, aki mozgatja őket, - önkéntelenül megnevettet. A grand-guignolban nem bábok, hanem emberek, érző, szenvedő lények szerepelnek. Vad harcukat az életért, szintén bábjátékos mutogatja, a Borzalom nevű bábjátékos. Itt már a játék borzalom – a borzalomért. A borzalom költészetét azonban nem a franciák találták ki. Mint vörös fonál, úgy húzódik végig a világirodalom drámáinak történetében. A plebsz mindig szerette a színpadon a rémületet. Sophokles yszemelynevy sophokles yszemelynevy Sophokles yszemelynevy sophokles yszemelynevy yszemelynevy Sophokles yszemelynevy ykodvegy Oedipusa ycimy oedipus ycimy Oedipus ycimy oedipus ycimy ycimy Oedipus ycimy ykodvegy például a legtisztább grand-guignol, színpadi felépítését nézve. Csakhogy akkor a végzetet anankénak hívták. Vagy Shakespeare yszemelynevy shakespeare yszemelynevy Shakespeare yszemelynevy shakespeare yszemelynevy yszemelynevy Shakespeare yszemelynevy ykodvegy Othellója ycimy othelló ycimy Othelló ycimy othelló ycimy ycimy Othelló ycimy ykodvegy és Macbethje ycimy macbeth ycimy Macbeth ycimy macbeth ycimy ycimy Macbeth ycimy ykodvegy nem a legtisztább grand-guignol-e? Csakhogy akkor a borzalom, mint a színpadi hatás biztos jelzője szerepelt, míg ma öncéllá nőtte ki magát. Ma a grand-guignol értelme raffinálódott. Ma már a világhírű párizsi Grand Guignol Színház yintezmenyy párizsi grand guignol színház yintezmenyy párizsi yintezmenyy párizsi yintezmenyy grand yintezmenyy guignol yintezmenyy színház yintezmenyy yintezmenyy párizsi yintezmenyy ykodvegy alatt nem szabad bábszínházat értenünk. Ebben az intim színházban, ahol alig nyolcvan ember fér el (az összes helyeknek egy áruk van), alaposan meggyötrik a nézők idegeit, úgy, hogy mindennapi eset, hogy ájultan visznek ki egy-egy nézőt előadás közben a nézőtérről. Az antik tragédiák borzalmában mindenütt megszólal az isteni végzet, a középkor misztériumaiban mindenütt ott fénylik az isteni irgalom, minden kegyetlenkedés mellett, a modern Grand Guignolból, mindezek hiányoznak. Mögötte nincs más, mint a mai élet ideges, vibráló reflexe, életet-habzsoló gyönyöre, idegkimerítő kéje, ami ugyanúgy megbénítja a fáradt idegeket, mint a narkotikus szerek. A mai grand-guignol nem irodalom, nem művészet, hanem izgató, érdekes idegélmény. Színházi szempontból azonban mérhetetlen előnyöket nyújt. Élő példája nagyszerűségének az a tény, hogy 1924-ben, xevtizedx 1925 a londoni British Broadcasting Company yintezmenyy londoni british broadcasting company yintezmenyy londoni yintezmenyy londoni yintezmenyy british yintezmenyy broadcasting yintezmenyy company yintezmenyy yintezmenyy londoni yintezmenyy yk első rádió-leadásán, a Tárnaszerencsétlenség ycimy tárnaszerencsétlenség ycimy Tárnaszerencsétlenség ycimy tárnaszerencsétlenség ycimy ycimy Tárnaszerencsétlenség ycimy ykodvegy c. grand - guignol - drámával kedveskedett közönségének. A párizsi Grand Guignol Színháznak yintezmenyy párizsi grand guignol színház yintezmenyy párizsi yintezmenyy párizsi yintezmenyy grand yintezmenyy guignol yintezmenyy színház yintezmenyy yintezmenyy párizsi yintezmenyy ykodvegy ismert írók írnak darabokat. Szerzői között ott láthatjuk: Leroux-ot, yszemelynevy leroux yszemelynevy Leroux yszemelynevy leroux yszemelynevy yszemelynevy Leroux yszemelynevy ykodvegy Poe-t, yszemelynevy poe yszemelynevy Poe yszemelynevy poe yszemelynevy yszemelynevy Poe yszemelynevy ykodvegy Meteinér-t, yszemelynevy meteinér yszemelynevy Meteinér yszemelynevy meteinér yszemelynevy yszemelynevy Meteinér yszemelynevy ykodvegy Lorde-t, yszemelynevy lorde yszemelynevy Lorde yszemelynevy lorde yszemelynevy yszemelynevy Lorde yszemelynevy ykodvegy Lenormand-ot, yszemelynevy lenormand yszemelynevy Lenormand yszemelynevy lenormand yszemelynevy yszemelynevy Lenormand yszemelynevy ykodvegy Ewer-t yszemelynevy ewer yszemelynevy Ewer yszemelynevy ewer yszemelynevy yszemelynevy Ewer yszemelynevy ykodvegy és Lorin-t, yszemelynevy lorin yszemelynevy Lorin yszemelynevy lorin yszemelynevy yszemelynevy Lorin yszemelynevy ykodvegy de írtak grand-guignolt: Turgenjev, yszemelynevy turgenjev yszemelynevy Turgenjev yszemelynevy turgenjev yszemelynevy yszemelynevy Turgenjev yszemelynevy ykodvegy Jack London, yszemelynevy jack london yszemelynevy Jack London yszemelynevy jack yszemelynevy london yszemelynevy yszemelynevy Jack yszemelynevy London yszemelynevy ykodvegy Tolstoj, yszemelynevy tolstoj yszemelynevy Tolstoj yszemelynevy tolstoj yszemelynevy yszemelynevy Tolstoj yszemelynevy ykodvegy Strindberg yszemelynevy strindberg yszemelynevy Strindberg yszemelynevy strindberg yszemelynevy yszemelynevy Strindberg yszemelynevy ykodvegy és O Neill yszemelynevy o neill yszemelynevy O Neill yszemelynevy o yszemelynevy neill yszemelynevy yszemelynevy O yszemelynevy Neill yszemelynevy ykodvegy is. Luciaen Descaves yszemelynevy luciaen descaves yszemelynevy Luciaen Descaves yszemelynevy luciaen yszemelynevy descaves yszemelynevy yszemelynevy Luciaen yszemelynevy Descaves yszemelynevy ykodvegy pedig, aki valamikor grand-guignolíró volt, ma a párizsi Concourt Akadémia yintezmenyy párizsi concourt akadémia yintezmenyy párizsi yintezmenyy párizsi yintezmenyy concourt yintezmenyy akadémia yintezmenyy yintezmenyy párizsi yintezmenyy ykodvegy elnöke. A grand - guignol - darabokat Angliában ytelepulesy anglia ytelepulesy Angliá ykodvegy Mistery play-nek , Amerikában ytelepulesy amerika ytelepulesy Ameriká yorszagy Észak Amerika ykodvegy sketch-nek nevezik. Magyarországon először Sziklai Kornél yszemelynevy sziklai kornél yszemelynevy Sziklai Kornél yszemelynevy sziklai yszemelynevy kornél yszemelynevy yszemelynevy Sziklai yszemelynevy Kornél yszemelynevy ykodvegy játszott ilyen darabokat, Rottenbiller uccai színpadán. Megnyitó előadása, 1912.október xevtizedx 1915 11-én volt. A kis, 400 férőhelyes színházban Kaysler yszemelynevy kaysler yszemelynevy Kaysler yszemelynevy kaysler yszemelynevy yszemelynevy Kaysler yszemelynevy ykodvegy világhírű Delejes orvosá-t, ycimy delejes orvosa ycimy Delejes orvosá ycimy delejes ycimy orvosa ycimy ycimy Delejes ycimy orvosá ycimy ykodvegy Marson: yszemelynevy marson yszemelynevy Marson yszemelynevy marson yszemelynevy yszemelynevy Marson yszemelynevy ykodvegy Apacs király, ycimy apacs király ycimy Apacs király ycimy apacs ycimy király ycimy ycimy Apacs ycimy király ycimy ykodvegy Simó: yszemelynevy simó yszemelynevy Simó yszemelynevy simó yszemelynevy yszemelynevy Simó yszemelynevy ykodvegy Vitriol, ycimy vitriol ycimy Vitriol ycimy vitriol ycimy ycimy Vitriol ycimy ykodvegy Garvay: yszemelynevy garvay yszemelynevy Garvay yszemelynevy garvay yszemelynevy yszemelynevy Garvay yszemelynevy ykodvegy Vizió, ycimy vizió ycimy Vizió ycimy vizió ycimy ycimy Vizió ycimy ykodvegy Lorda: yszemelynevy lorda yszemelynevy Lorda yszemelynevy lorda yszemelynevy yszemelynevy Lorda yszemelynevy ykodvegy Szörnyű kisérlet, ycimy szörnyű kisérlet ycimy Szörnyű kisérlet ycimy szörnyű ycimy kisérlet ycimy ycimy Szörnyű ycimy kisérlet ycimy ykodvegy Az ucca lánya, ycimy az ucca lánya ycimy Az ucca lánya ycimy az ycimy ucca ycimy lánya ycimy ycimy Az ycimy ucca ycimy lánya ycimy ykodvegy stb. Darabokat játszották. Főszereplői: Rosos Gizella, yszemelynevy rosos gizella yszemelynevy Rosos Gizella yszemelynevy rosos yszemelynevy gizella yszemelynevy yszemelynevy Rosos yszemelynevy Gizella yszemelynevy ykodvegy Sziklainé, yszemelynevy sziklaine yszemelynevy Sziklainé yszemelynevy sziklaine yszemelynevy yszemelynevy Sziklainé yszemelynevy ykodvegy Fehér Gyula, yszemelynevy fehér gyula yszemelynevy Fehér Gyula yszemelynevy fehér yszemelynevy gyula yszemelynevy yszemelynevy Fehér yszemelynevy Gyula yszemelynevy ykodvegy Lubinszky Ödön, yszemelynevy lubinszky ödön yszemelynevy Lubinszky Ödön yszemelynevy lubinszky yszemelynevy ödön yszemelynevy yszemelynevy Lubinszky yszemelynevy Ödön yszemelynevy ykodvegy Bogár Gizi, yszemelynevy bogár gizi yszemelynevy Bogár Gizi yszemelynevy bogár yszemelynevy gizi yszemelynevy yszemelynevy Bogár yszemelynevy Gizi yszemelynevy ykodvegy Sárossy Andor yszemelynevy sárossy andor yszemelynevy Sárossy Andor yszemelynevy sárossy yszemelynevy andor yszemelynevy yszemelynevy Sárossy yszemelynevy Andor yszemelynevy ykodvegy és Szegedy Ilona yszemelynevy szegedy ilona yszemelynevy Szegedy Ilona yszemelynevy szegedy yszemelynevy ilona yszemelynevy yszemelynevy Szegedy yszemelynevy Ilona yszemelynevy ykodvegy voltak. Két évi vegetálás után azonban bezárta kapuit. 1918-ig állandóan xtalanevtizedx 1925 nem foglalkozott egy színház sem grand - guignol - előadásokkal. De közben egy-egy darabot előadott a Royal Orfeum yintezmenyy royal orfeum yintezmenyy Royal Or yintezmenyy royal yintezmenyy orfeum yintezmenyy yintezmenyy Royal yintezmenyy Or yintezmenyy ykodvegy és a Fővárosi Orfeum yintezmenyy fővárosi orfeum yintezmenyy Fővárosi yintezmenyy fővárosi yintezmenyy orfeum yintezmenyy yintezmenyy Fővárosi yintezmenyy ykodvegy is. (Foley: yszemelynevy foley yszemelynevy Foley yszemelynevy foley yszemelynevy yszemelynevy Foley yszemelynevy ykodvegy Telefon, ycimy telefon ycimy Telefon ycimy telefon ycimy ycimy Telefon ycimy ykodvegy Stevenson: yszemelynevy stevenson yszemelynevy Stevenson yszemelynevy stevenson yszemelynevy yszemelynevy Stevenson yszemelynevy ykodvegy Öngyilkosok klubja, ycimy öngyilkosok klubja ycimy Öngyilkosok klubja ycimy öngyilkosok ycimy klubja ycimy ycimy Öngyilkosok ycimy klubja ycimy ykodvegy Lorde: yszemelynevy lorde yszemelynevy Lorde yszemelynevy lorde yszemelynevy yszemelynevy Lorde yszemelynevy ykodvegy A morgueben.) ycimy a morgueben ycimy A morgueben ycimy a ycimy morgueben ycimy ycimy A ycimy morgueben ycimy ykodvegy Azután lassan a magyar szerzők is kedvet kaptak az ilyen darabokhoz, így Pakots József: yszemelynevy pakots józsef yszemelynevy Pakots József yszemelynevy pakots yszemelynevy józsef yszemelynevy yszemelynevy Pakots yszemelynevy József yszemelynevy ykodvegy Tigris, ycimy tigris ycimy Tigris ycimy tigris ycimy ycimy Tigris ycimy ykodvegy Bródy Sándor: yszemelynevy bródy sándor yszemelynevy Bródy Sándor yszemelynevy bródy yszemelynevy sándor yszemelynevy yszemelynevy Bródy yszemelynevy Sándor yszemelynevy ykodvegy Árnyékok, ycimy árnyékok ycimy Árnyékok ycimy árnyékok ycimy ycimy Árnyékok ycimy ykodvegy Herczeg Ferenc: yszemelynevy herczeg ferenc yszemelynevy Herczeg Ferenc yszemelynevy herczeg yszemelynevy ferenc yszemelynevy yszemelynevy Herczeg yszemelynevy Ferenc yszemelynevy ykodvegy Violanta, ycimy violanta ycimy Violanta ycimy violanta ycimy ycimy Violanta ycimy ykodvegy Karinthy Frigyes: yszemelynevy karinthy frigyes yszemelynevy Karinthy Frigyes yszemelynevy karinthy yszemelynevy frigyes yszemelynevy yszemelynevy Karinthy yszemelynevy Frigyes yszemelynevy ykodvegy Szomjúság, ycimy szomjúság ycimy Szomjúság ycimy szomjúság ycimy ycimy Szomjúság ycimy ykodvegy Lengyel Menyhért: yszemelynevy lengyel menyhért yszemelynevy Lengyel Menyhért yszemelynevy lengyel yszemelynevy menyhért yszemelynevy yszemelynevy Lengyel yszemelynevy Menyhért yszemelynevy ykodvegy Az árnyék, ycimy az árnyék ycimy Az árnyék ycimy az ycimy árnyék ycimy ycimy Az ycimy árnyék ycimy ykodvegy Harmath Imre: yszemelynevy harmath imre yszemelynevy Harmath Imre yszemelynevy harmath yszemelynevy imre yszemelynevy yszemelynevy Harmath yszemelynevy Imre yszemelynevy ykodvegy Haláltánc ycimy haláltánc ycimy Haláltánc ycimy haláltánc ycimy ycimy Haláltánc ycimy ykodvegy stb. írtak darabot. 1918-1920-ig xevtizedx 1925 a Fasor Kabaré yintezmenyy fasor kabare yintezmenyy Fasor Ka yintezmenyy fasor yintezmenyy kabare yintezmenyy yintezmenyy Fasor yintezmenyy Ka yintezmenyy ykodvegy játszott több grand-guignolt (Leroux: yszemelynevy leroux yszemelynevy Leroux yszemelynevy leroux yszemelynevy yszemelynevy Leroux yszemelynevy ykodvegy Az ember, aki látta az ördögöt, ycimy az ember, aki látta az ördögöt ycimy Az ember, aki látta az ördögöt ycimy az ycimy ember, ycimy aki ycimy látta ycimy az ycimy ördögöt ycimy ycimy Az ycimy ember, ycimy aki ycimy látta ycimy az Cinner: yszemelynevy cinner yszemelynevy Cinner yszemelynevy cinner yszemelynevy yszemelynevy Cinner yszemelynevy ykodvegy Sátán maszkja, ycimy sátán maszkja ycimy Sátán maszkja ycimy sátán ycimy maszkja ycimy ycimy Sátán ycimy maszkja ycimy ykodvegy stb.) és az Irodalmi Színház yintezmenyy irodalmi színház yintezmenyy Irodalmi yintezmenyy irodalmi yintezmenyy színház yintezmenyy yintezmenyy Irodalmi yintezmenyy ykodvegy is (volt Medgyaszay Színház) yintezmenyy medgyaszay színház yintezmenyy Medgyasz yintezmenyy medgyaszay yintezmenyy színház yintezmenyy yintezmenyy Medgyasz yintezmenyy ykodvegy bemutat 1922-ben hasonló tárgyú darabokat (Ópium, ycimy ópium ycimy Ópium ycimy ópium ycimy ycimy Ópium ycimy ykodvegy Lidércnyomás,stb.) ycimy lidércnyomás ycimy Lidércnyomás ycimy lidércnyomás ycimy ycimy Lidércnyomás ycimy ykodvegy Rendszeresen azonban csak az Intim Kabaré yintezmenyy intim kabare yintezmenyy Intim Ka yintezmenyy intim yintezmenyy kabare yintezmenyy yintezmenyy Intim yintezmenyy Ka yintezmenyy ykodvegy propagálta a grand-guignolt. Számos darabja közül fölemlítjük: Boros Elemér: yszemelynevy boros elemér yszemelynevy Boros Elemér yszemelynevy boros yszemelynevy elemér yszemelynevy yszemelynevy Boros yszemelynevy Elemér yszemelynevy ykodvegy A fekete macska, ycimy a fekete macska ycimy A fekete macska ycimy a ycimy fekete ycimy macska ycimy ycimy A ycimy fekete ycimy macska ycimy ykodvegy Tyrnauer: yszemelynevy tyrnauer yszemelynevy Tyrnauer yszemelynevy tyrnauer yszemelynevy yszemelynevy Tyrnauer yszemelynevy ykodvegy Piros rózsa, ycimy piros rózsa ycimy Piros rózsa ycimy piros ycimy rózsa ycimy ycimy Piros ycimy rózsa ycimy ykodvegy Poole: yszemelynevy poole yszemelynevy Poole yszemelynevy poole yszemelynevy yszemelynevy Poole yszemelynevy ykodvegy Blöff, ycimy blöff ycimy Blöff ycimy blöff ycimy ycimy Blöff ycimy ykodvegy Wedekind: yszemelynevy wedekind yszemelynevy Wedekind yszemelynevy wedekind yszemelynevy yszemelynevy Wedekind yszemelynevy ykodvegy Chaos, ycimy chaos ycimy Chaos ycimy chaos ycimy ycimy Chaos ycimy ykodvegy Hardt-Warden: yszemelynevy hardt-warden yszemelynevy Hardt-Warden yszemelynevy hardt-warden yszemelynevy yszemelynevy Hardt-Warden yszemelynevy ykodvegy Beethoven szonáta, ycimy beethoven szonáta ycimy Beethoven szonáta ycimy beethoven ycimy szonáta ycimy ycimy Beethoven ycimy szonáta ycimy ykodvegy Götz: yszemelynevy götz yszemelynevy Götz yszemelynevy götz yszemelynevy yszemelynevy Götz yszemelynevy ykodvegy Az utolsó lovag, ycimy az utolsó lovag ycimy Az utolsó lovag ycimy az ycimy utolsó ycimy lovag ycimy ycimy Az ycimy utolsó ycimy lovag ycimy ykodvegy Fanfaron: yszemelynevy fanfaron yszemelynevy Fanfaron yszemelynevy fanfaron yszemelynevy yszemelynevy Fanfaron yszemelynevy ykodvegy Jim, ycimy jim ycimy Jim ycimy jim ycimy ycimy Jim ycimy ykodvegy Földessy: yszemelynevy földessy yszemelynevy Földessy yszemelynevy földessy yszemelynevy yszemelynevy Földessy yszemelynevy ykodvegy A pók ycimy a pók ycimy A pók ycimy a ycimy pók ycimy ycimy A ycimy pók ycimy ykodvegy és Kaposi: yszemelynevy kaposi yszemelynevy Kaposi yszemelynevy kaposi yszemelynevy yszemelynevy Kaposi yszemelynevy ykodvegy Az őrült ycimy az őrült ycimy Az őrült ycimy az ycimy őrült ycimy ycimy Az ycimy őrült ycimy ykodvegy c.darabjait. Közben a Renaissance Színházban yintezmenyy renaissance színház yintezmenyy Renaissa yintezmenyy renaissance yintezmenyy színház yintezmenyy yintezmenyy Renaissa yintezmenyy ykodvegy bemutatják matiné keretében Boross Elemér: yszemelynevy boross elemér yszemelynevy Boross Elemér yszemelynevy boross yszemelynevy elemér yszemelynevy yszemelynevy Boross yszemelynevy Elemér yszemelynevy ykodvegy Vadorzó ycimy vadorzó ycimy Vadorzó ycimy vadorzó ycimy ycimy Vadorzó ycimy ykodvegy c.drámáját, míg 1923-ban az Andrássy-úti Színház yintezmenyy andrássy-úti színház yintezmenyy Andrássy yintezmenyy andrássy-úti yintezmenyy színház yintezmenyy yintezmenyy Andrássy yintezmenyy ykodvegy felújítja Kaysler yszemelynevy kaysler yszemelynevy Kaysler yszemelynevy kaysler yszemelynevy yszemelynevy Kaysler yszemelynevy ykodvegy darabját. A Fővárosi Orfeumban yintezmenyy fővárosi orfeum yintezmenyy Fővárosi yintezmenyy fővárosi yintezmenyy orfeum yintezmenyy yintezmenyy Fővárosi yintezmenyy ykodvegy Csortos Gyula yszemelynevy csortos gyula yszemelynevy Csortos Gyula yszemelynevy csortos yszemelynevy gyula yszemelynevy yszemelynevy Csortos yszemelynevy Gyula yszemelynevy ykodvegy eljátssza Casca: yszemelynevy casca yszemelynevy Casca yszemelynevy casca yszemelynevy yszemelynevy Casca yszemelynevy ykodvegy Vészjel ycimy vészjel ycimy Vészjel ycimy vészjel ycimy ycimy Vészjel ycimy ykodvegy c. szkeccsét és a külföldről hazajött Fritz Ödön yszemelynevy fritz ödön yszemelynevy Fritz Ödön yszemelynevy fritz yszemelynevy ödön yszemelynevy yszemelynevy Fritz yszemelynevy Ödön yszemelynevy ykodvegy egyik lokálban ugyancsak grand-guignolt játszik. 1924.március 5-én Németh Antal yszemelynevy németh antal yszemelynevy Németh Antal yszemelynevy németh yszemelynevy antal yszemelynevy yszemelynevy Németh yszemelynevy Antal yszemelynevy ykodvegy és Andai Ernő yszemelynevy andai ernő yszemelynevy Andai Ernő yszemelynevy andai yszemelynevy ernő yszemelynevy yszemelynevy Andai yszemelynevy Ernő yszemelynevy ykodvegy megrendezik az első Irodalmi Grand - Guignol - előadást, ahol de Lisle Adam: yszemelynevy de lisle adam yszemelynevy de Lisle Adam yszemelynevy de yszemelynevy lisle yszemelynevy adam yszemelynevy yszemelynevy de yszemelynevy Lisle yszemelynevy Adam yszemelynevy ykodvegy Mesterfogás, ycimy mesterfogás ycimy Mesterfogás ycimy mesterfogás ycimy ycimy Mesterfogás ycimy ykodvegy Sylvestre: yszemelynevy sylvestre yszemelynevy Sylvestre yszemelynevy sylvestre yszemelynevy yszemelynevy Sylvestre yszemelynevy ykodvegy Éjfél a panoptikumban ycimy éjfél a panoptikumban ycimy Éjfél a panoptikumban ycimy éjfél ycimy a ycimy panoptikumban ycimy ycimy Éjfél ycimy a ycimy panoptikumban ycimy ykodvegy és Vécsey Leó: yszemelynevy vécsey leó yszemelynevy Vécsey Leó yszemelynevy vécsey yszemelynevy leó yszemelynevy yszemelynevy Vécsey yszemelynevy Leó yszemelynevy ykodvegy A halál küszöbén ycimy a halál küszöbén ycimy A halál küszöbén ycimy a ycimy halál ycimy küszöbén ycimy ycimy A ycimy halál ycimy küszöbén ycimy ykodvegy c. darabjaikat játsszák. Ezt az előadást pár hétre megismétlik még kétszer a Royal Apollóban, yintezmenyy royal apolló yintezmenyy Royal Ap yintezmenyy royal yintezmenyy apolló yintezmenyy yintezmenyy Royal yintezmenyy Ap yintezmenyy ykodvegy matiné keretében. Forgács Rózsi Kamaraszínháza yintezmenyy forgács rózsi kamaraszínháza yintezmenyy Forgács yintezmenyy forgács yintezmenyy rózsi yintezmenyy kamaraszínháza yintezmenyy yintezmenyy Forgács yintezmenyy ykodvegy is rendez magyar grand - guignol - előadást, Rogoz Oszkár: yszemelynevy rogoz oszkár yszemelynevy Rogoz Oszkár yszemelynevy rogoz yszemelynevy oszkár yszemelynevy yszemelynevy Rogoz yszemelynevy Oszkár yszemelynevy ykodvegy Péntek 13 ycimy péntek 13 ycimy Péntek 13 ycimy péntek ycimy 13 ycimy ycimy Péntek ycimy 13 ycimy ykodvegy és Boross Elemér: yszemelynevy boross elemér yszemelynevy Boross Elemér yszemelynevy boross yszemelynevy elemér yszemelynevy yszemelynevy Boross yszemelynevy Elemér yszemelynevy ykodvegy Stella Maris ycimy stella maris ycimy Stella Maris ycimy stella ycimy maris ycimy ycimy Stella ycimy Maris ycimy ykodvegy drámáival. Bevezető beszédet Földi Mihály yszemelynevy földi mihály yszemelynevy Földi Mihály yszemelynevy földi yszemelynevy mihály yszemelynevy yszemelynevy Földi yszemelynevy Mihály yszemelynevy ykodvegy mondott. Közben 1923.júliusában a Renaissance Színházban yintezmenyy renaissance színház yintezmenyy Renaissa yintezmenyy renaissance yintezmenyy színház yintezmenyy yintezmenyy Renaissa yintezmenyy ykodvegy vendégszerepel Hugo Werner-Kahle yszemelynevy hugo werner-kahle yszemelynevy Hugo Werner-Kahle yszemelynevy hugo yszemelynevy werner-kahle yszemelynevy yszemelynevy Hugo yszemelynevy Werner-Kahle yszemelynevy ykodvegy grand - guignol - társulatával, ezt megelőzőleg, 1922-ben Ferdinand Bonn yszemelynevy ferdinand bonn yszemelynevy Ferdinand Bonn yszemelynevy ferdinand yszemelynevy bonn yszemelynevy yszemelynevy Ferdinand yszemelynevy Bonn yszemelynevy ykodvegy az Intim Kabaréban yintezmenyy intim kabare yintezmenyy Intim Ka yintezmenyy intim yintezmenyy kabare yintezmenyy yintezmenyy Intim yintezmenyy Ka yintezmenyy ykodvegy és 1924.március 9-én a Király Színházban, yintezmenyy király színház yintezmenyy Király S yintezmenyy király yintezmenyy színház yintezmenyy yintezmenyy Király yintezmenyy S yintezmenyy ykodvegy a párizsi Grand Guignol Színház yintezmenyy párizsi grand guignol színház yintezmenyy párizsi yintezmenyy párizsi yintezmenyy grand yintezmenyy guignol yintezmenyy színház yintezmenyy yintezmenyy párizsi yintezmenyy ykodvegy együttese. (Antoine: yszemelynevy antoine yszemelynevy Antoine yszemelynevy antoine yszemelynevy yszemelynevy Antoine yszemelynevy ykodvegy Rasputin, ycimy rasputin ycimy Rasputin ycimy rasputin ycimy ycimy Rasputin ycimy ykodvegy Lorde: yszemelynevy lorde yszemelynevy Lorde yszemelynevy lorde yszemelynevy yszemelynevy Lorde yszemelynevy ykodvegy Rettenetes kísérlet, ycimy rettenetes kísérlet ycimy Rettenetes kísérlet ycimy rettenetes ycimy kísérlet ycimy ycimy Rettenetes ycimy kísérlet ycimy ykodvegy Mére: yszemelynevy mére yszemelynevy Mére yszemelynevy mére yszemelynevy yszemelynevy Mére yszemelynevy ykodvegy Három maszk, ycimy három maszk ycimy Három maszk ycimy három ycimy maszk ycimy ycimy Három ycimy maszk ycimy ykodvegy Level: yszemelynevy level yszemelynevy Level yszemelynevy level yszemelynevy yszemelynevy Level yszemelynevy ykodvegy Éjjeli csók, ycimy éjjeli csók ycimy Éjjeli csók ycimy éjjeli ycimy csók ycimy ycimy Éjjeli ycimy csók ycimy ykodvegy Lorde: yszemelynevy lorde yszemelynevy Lorde yszemelynevy lorde yszemelynevy yszemelynevy Lorde yszemelynevy ykodvegy A lassú-halál kastélya, ycimy a lassú-halál kastélya ycimy A lassú-halál kastélya ycimy a ycimy lassú-halál ycimy kastélya ycimy ycimy A ycimy lassú-halál ycimy kastélya ycimy ykodvegy stb.) Ezen vendégjátékok újból nagy hatással voltak a magyar írókra. Így Hevesi Sándor yszemelynevy hevesi sándor yszemelynevy Hevesi Sándor yszemelynevy hevesi yszemelynevy sándor yszemelynevy yszemelynevy Hevesi yszemelynevy Sándor yszemelynevy ykodvegy megírja a Gyilkos álarc ycimy gyilkos álarc ycimy Gyilkos álarc ycimy gyilkos ycimy álarc ycimy ycimy Gyilkos ycimy álarc ycimy ykodvegy c.drámáját (Andrássy-úti Színház), yintezmenyy andrássy-úti színház yintezmenyy Andrássy yintezmenyy andrássy-úti yintezmenyy színház yintezmenyy yintezmenyy Andrássy yintezmenyy ykodvegy Heltai Jenő: yszemelynevy heltai jenő yszemelynevy Heltai Jenő yszemelynevy heltai yszemelynevy jenő yszemelynevy yszemelynevy Heltai yszemelynevy Jenő yszemelynevy ykodvegy Az orvos és a halál ycimy az orvos és a halál ycimy Az orvos és a halál ycimy az ycimy orvos ycimy és ycimy a ycimy halál ycimy ycimy Az ycimy orvos ycimy és ycimy a ycimy halál ycimy ykodvegy (Vígszínház), yintezmenyy vígszínház yintezmenyy Vígszính yintezmenyy vígszínház yintezmenyy yintezmenyy Vígszính yintezmenyy ykodvegy Hatvany Lili: yszemelynevy hatvany lili yszemelynevy Hatvany Lili yszemelynevy hatvany yszemelynevy lili yszemelynevy yszemelynevy Hatvany yszemelynevy Lili yszemelynevy ykodvegy Barcarolla, ycimy barcarolla ycimy Barcarolla ycimy barcarolla ycimy ycimy Barcarolla ycimy ykodvegy Relle Pál: yszemelynevy relle pál yszemelynevy Relle Pál yszemelynevy relle yszemelynevy pál yszemelynevy yszemelynevy Relle yszemelynevy Pál yszemelynevy ykodvegy Egy perc, ycimy egy perc ycimy Egy perc ycimy egy ycimy perc ycimy ycimy Egy ycimy perc ycimy ykodvegy Herczeg Ferenc: yszemelynevy herczeg ferenc yszemelynevy Herczeg Ferenc yszemelynevy herczeg yszemelynevy ferenc yszemelynevy yszemelynevy Herczeg yszemelynevy Ferenc yszemelynevy ykodvegy Két ember a bányában, ycimy két ember a bányában ycimy Két ember a bányában ycimy két ycimy ember ycimy a ycimy bányában ycimy ycimy Két ycimy ember ycimy a ycimy bányában ycimy ykodvegy Fazekas Imre: yszemelynevy fazekas imre yszemelynevy Fazekas Imre yszemelynevy fazekas yszemelynevy imre yszemelynevy yszemelynevy Fazekas yszemelynevy Imre yszemelynevy ykodvegy Cirkusz, ycimy cirkusz ycimy Cirkusz ycimy cirkusz ycimy ycimy Cirkusz ycimy ykodvegy Harmath Imre: yszemelynevy harmath imre yszemelynevy Harmath Imre yszemelynevy harmath yszemelynevy imre yszemelynevy yszemelynevy Harmath yszemelynevy Imre yszemelynevy ykodvegy Utolsó szerda, ycimy utolsó szerda ycimy Utolsó szerda ycimy utolsó ycimy szerda ycimy ycimy Utolsó ycimy szerda ycimy ykodvegy Erdődi Mihály: yszemelynevy erdődi mihály yszemelynevy Erdődi Mihály yszemelynevy erdődi yszemelynevy mihály yszemelynevy yszemelynevy Erdődi yszemelynevy Mihály yszemelynevy ykodvegy Zsúr Zsül, ycimy zsúr zsül ycimy Zsúr Zsül ycimy zsúr ycimy zsül ycimy ycimy Zsúr ycimy Zsül ycimy ykodvegy stb. 1926.októberében Innocent Ernő yszemelynevy innocent ernő yszemelynevy Innocent Ernő yszemelynevy innocent yszemelynevy ernő yszemelynevy yszemelynevy Innocent yszemelynevy Ernő yszemelynevy ykodvegy és Tiszay Andor yszemelynevy tiszay andor yszemelynevy Tiszay Andor yszemelynevy tiszay yszemelynevy andor yszemelynevy yszemelynevy Tiszay yszemelynevy Andor yszemelynevy ykodvegy megtartják az első rádió grand - guignol - előadást (Boross Elemér, yszemelynevy boross elemér yszemelynevy Boross Elemér yszemelynevy boross yszemelynevy elemér yszemelynevy yszemelynevy Boross yszemelynevy Elemér yszemelynevy ykodvegy Karinthy, yszemelynevy karinthy yszemelynevy Karinthy yszemelynevy karinthy yszemelynevy yszemelynevy Karinthy yszemelynevy ykodvegy Herczeg Ferenc yszemelynevy herczeg ferenc yszemelynevy Herczeg Ferenc yszemelynevy herczeg yszemelynevy ferenc yszemelynevy yszemelynevy Herczeg yszemelynevy Ferenc yszemelynevy ykodvegy és Vécsey Leó yszemelynevy vécsey leó yszemelynevy Vécsey Leó yszemelynevy vécsey yszemelynevy leó yszemelynevy yszemelynevy Vécsey yszemelynevy Leó yszemelynevy ykodvegy darabjaival), amit azonban többet nem engedélyez a miniszteri műsorvizsgáló - bizottság, izgalmas tartalma miatt. Azóta komoly kísérlet nem volt ez irányban és a Budapesti Színház yintezmenyy budapesti színház yintezmenyy Budapest yintezmenyy budapesti yintezmenyy színház yintezmenyy yintezmenyy Budapest yintezmenyy ykodvegy Kokain ycimy kokain ycimy Kokain ycimy kokain ycimy ycimy Kokain ycimy ykodvegy c. Fischer-darabján yszemelynevy fischer yszemelynevy Fischer yszemelynevy fischer yszemelynevy yszemelynevy Fischer yszemelynevy ykodvegy kívül (1927.okt.) stagnál xtalanevtizedx 1935 Budapesten Budapest ytelepulesy nagybudapest ytelepulesy budapest ykodvegy a grand-guignol. Idetartozik még irodalomtörtémeti szempontból az az érdekes adat, hogy a párizsi ytelepulesy párizs ytelepulesy párizs yorszagy Franciaország ykodvegy Grand Guignol alakulásakor, a háziszerzők közé tartozott több, akkor Párizsban ytelepulesy párizs ytelepulesy Párizs yorszagy Franciaország ykodvegy élő magyar író, az akkori Párizsban ytelepulesy párizs ytelepulesy Párizs yorszagy Franciaország ykodvegy tanyát vert erdélyi ytelepulesy erdély ytelepulesy erdély yorszagy Románia ykodvegy literátus társaság tagjai közül: Deák Mózes, yszemelynevy deák mózes yszemelynevy Deák Mózes yszemelynevy deák yszemelynevy mózes yszemelynevy yszemelynevy Deák yszemelynevy Mózes yszemelynevy ykodvegy Bánffy Kazimir yszemelynevy bánffy kazimir yszemelynevy Bánffy Kazimir yszemelynevy bánffy yszemelynevy kazimir yszemelynevy yszemelynevy Bánffy yszemelynevy Kazimir yszemelynevy ykodvegy és Simó András yszemelynevy simó andrás yszemelynevy Simó András yszemelynevy simó yszemelynevy andrás yszemelynevy yszemelynevy Simó yszemelynevy András yszemelynevy ykodvegy is. (Tiszay Andor) yszemelynevy tiszay andor yszemelynevy Tiszay Andor yszemelynevy tiszay yszemelynevy andor yszemelynevy yszemelynevy Tiszay yszemelynevy Andor yszemelynevy ykodvegy yszocikkszerzoy tiszay andor szin_II.0170.pdf II

 

 

A szócikk eredeti szövege:

Címszó: Grand Guignol - Magyar Színművészeti Lexikon (1929-1931, szerk. Schöpflin Aladár)

 

Szócikktípus:

KONKRETSZINHAZ

NEMSZEMELYNEV

 

 

A szócikk eredeti képe megtekinthető:

https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/II/szin_II.0170.pdf
https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/II/szin_II.0170.png

Az itt olvasható változat forrása: B Kádár Zsuzsanna - Nagy Péter Tibor: Az 1929-31-es színművészeti lexikon adatbázisa. (Szociológiai dolgozatok No. 8., WJLF, Budapest, 2017) Készült a Wesley Egyház- és Vallásszociológiai Kutatóközpont 19-21. századi magyar elitek c. kutatása keretében.

https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/szocikk/w/24/24802.htm

Az adatbázis kódja: 1357986421928

 

A szócikk három változatban található meg az oldalon. Legfelül linkekkel kiegészítve; középen, apróbetűvel a keresőmotort szolgáló technikai változat; legalul pedig az eredeti 1929-31-es szöveg.

 

Grand Guignol

Szócikk: Grand Guignol A guignol szóval az irodalomtörténetben és a színházak körül a XVIII.század végén találkozunk először, ugyanakkor ekkor. 1795-ben alapította Laurent Mourguet Lyonban, a Rue Noir egyik épületében, különleges bábjáték-színházát. A guignol szó magyar értelemben tulajdonképen Paprika Jancsit jelent. A bábjátékot az olaszok terjesztették el Európában és tőlük vették át a franciák. (Eredete valószínűleg a kínai árnyjátékokban kereshető.) Hogy Mourguet miért nevezte el színházát guignolnak, egyesek szerint egy lyoni selyemkereskedő ötletéből, aki jól mulatva a bábuk mókáin, önkéntelenül így kiáltott fel: Cest gignolant! (Milyen kedves!) Mások szerint Mourguet bábjainak egyikét egy valóban élő, Guignol nevű, ugyancsak lyoni selyemkereskedőről mintázta le,míg egy harmadik feltevés szerint Chignolóból, egy lombardiai városból ered. Mourguet bábszínházának szereplői nagyjából megegyeztek az olasz Commoedia dell arte alakjaival. Míg ott Pullcinella, Brighiebla, Arlechino és a többiek szerepeltek, a lyoni bábszínházban Gnaffron - koma, Madelon és Canutta hősködtek. Az előadások igen hasonlítottak a való élethez, tele vad realizmussal. Ezeket az előadásokat petit-guignolnak hívták. (Kis-guignol.) A mai grand guignol, valódi őse Mirabeau grófnak, Párizsban, a Boulevard Poissoniéreban csinált bábszínháza volt. Itt, a nagy forradalom előtti napokban, groteszk, mindent kicsufoló, véres-szatirájú darabokat játszottak, tele tüzdelve azokat politikai tendenciával. Később a forradalom alatt és után már ebben a színházban csak vad, kegyetlen darabokat játszottak s így lassan megszokta Párizs ezt a műfajt. Ez már a borzalom költészete volt. A kapcsolatot is elég könnyű megtalálni a petit-guignol bábjai és a grand-guignol élő szereplői között. A petit-guignol előadásain Vitéz László szerepel és örök ellenfele, a Halál. Véres küzdelmet vívnak egymás ellen, harcolnak az életért, de mivel csak bábuk, - kicsinyesek és harcuk, a Nagy Láthatatlan ellen, aki mozgatja őket, - önkéntelenül megnevettet. A grand-guignolban nem bábok, hanem emberek, érző, szenvedő lények szerepelnek. Vad harcukat az életért, szintén bábjátékos mutogatja, a Borzalom nevű bábjátékos. Itt már a játék borzalom – a borzalomért. A borzalom költészetét azonban nem a franciák találták ki. Mint vörös fonál, úgy húzódik végig a világirodalom drámáinak történetében. A plebsz mindig szerette a színpadon a rémületet. Sophokles Oedipusa például a legtisztább grand-guignol, színpadi felépítését nézve. Csakhogy akkor a végzetet anankénak hívták. Vagy Shakespeare Othellója és Macbethje nem a legtisztább grand-guignol-e? Csakhogy akkor a borzalom, mint a színpadi hatás biztos jelzője szerepelt, míg ma öncéllá nőtte ki magát. Ma a grand-guignol értelme raffinálódott. Ma már a világhírű párizsi Grand Guignol Színház alatt nem szabad bábszínházat értenünk. Ebben az intim színházban, ahol alig nyolcvan ember fér el (az összes helyeknek egy áruk van), alaposan meggyötrik a nézők idegeit, úgy, hogy mindennapi eset, hogy ájultan visznek ki egy-egy nézőt előadás közben a nézőtérről. Az antik tragédiák borzalmában mindenütt megszólal az isteni végzet, a középkor misztériumaiban mindenütt ott fénylik az isteni irgalom, minden kegyetlenkedés mellett, a modern Grand Guignolból, mindezek hiányoznak. Mögötte nincs más, mint a mai élet ideges, vibráló reflexe, életet-habzsoló gyönyöre, idegkimerítő kéje, ami ugyanúgy megbénítja a fáradt idegeket, mint a narkotikus szerek. A mai grand-guignol nem irodalom, nem művészet, hanem izgató, érdekes idegélmény. Színházi szempontból azonban mérhetetlen előnyöket nyújt. Élő példája nagyszerűségének az a tény, hogy 1924-ben, a londoni British Broadcasting Company első rádió-leadásán, a Tárnaszerencsétlenség c. grand - guignol - drámával kedveskedett közönségének. A párizsi Grand Guignol Színháznak ismert írók írnak darabokat. Szerzői között ott láthatjuk: Leroux-ot, Poe-t, Meteinér-t, Lorde-t, Lenormand-ot, Ewer-t és Lorin-t, de írtak grand-guignolt: Turgenjev, Jack London, Tolstoj, Strindberg és O Neill is. Luciaen Descaves pedig, aki valamikor grand-guignolíró volt, ma a párizsi Concourt Akadémia elnöke. A grand - guignol - darabokat Angliában Mistery play-nek , Amerikában sketch-nek nevezik. Magyarországon először Sziklai Kornél játszott ilyen darabokat, Rottenbiller uccai színpadán. Megnyitó előadása, 1912.október 11-én volt. A kis, 400 férőhelyes színházban Kaysler világhírű Delejes orvosá-t, Marson: Apacs király, Simó: Vitriol, Garvay: Vizió, Lorda: Szörnyű kisérlet, Az ucca lánya, stb. Darabokat játszották. Főszereplői: Rosos Gizella, Sziklainé, Fehér Gyula, Lubinszky Ödön, Bogár Gizi, Sárossy Andor és Szegedy Ilona voltak. Két évi vegetálás után azonban bezárta kapuit. 1918-ig állandóan nem foglalkozott egy színház sem grand - guignol - előadásokkal. De közben egy-egy darabot előadott a Royal Orfeum és a Fővárosi Orfeum is. (Foley: Telefon, Stevenson: Öngyilkosok klubja, Lorde: A morgueben.) Azután lassan a magyar szerzők is kedvet kaptak az ilyen darabokhoz, így Pakots József: Tigris, Bródy Sándor: Árnyékok, Herczeg Ferenc: Violanta, Karinthy Frigyes: Szomjúság, Lengyel Menyhért: Az árnyék, Harmath Imre: Haláltánc stb. írtak darabot. 1918-1920-ig a Fasor Kabaré játszott több grand-guignolt (Leroux: Az ember, aki látta az ördögöt, Cinner: Sátán maszkja, stb.) és az Irodalmi Színház is (volt Medgyaszay Színház) bemutat 1922-ben hasonló tárgyú darabokat (Ópium, Lidércnyomás,stb.) Rendszeresen azonban csak az Intim Kabaré propagálta a grand-guignolt. Számos darabja közül fölemlítjük: Boros Elemér: A fekete macska, Tyrnauer: Piros rózsa, Poole: Blöff, Wedekind: Chaos, Hardt-Warden: Beethoven szonáta, Götz: Az utolsó lovag, Fanfaron: Jim, Földessy: A pók és Kaposi: Az őrült c.darabjait. Közben a Renaissance Színházban bemutatják matiné keretében Boross Elemér: Vadorzó c.drámáját, míg 1923-ban az Andrássy-úti Színház felújítja Kaysler darabját. A Fővárosi Orfeumban Csortos Gyula eljátssza Casca: Vészjel c. szkeccsét és a külföldről hazajött Fritz Ödön egyik lokálban ugyancsak grand-guignolt játszik. 1924.március 5-én Németh Antal és Andai Ernő megrendezik az első Irodalmi Grand - Guignol - előadást, ahol de Lisle Adam: Mesterfogás, Sylvestre: Éjfél a panoptikumban és Vécsey Leó: A halál küszöbén c. darabjaikat játsszák. Ezt az előadást pár hétre megismétlik még kétszer a Royal Apollóban, matiné keretében. Forgács Rózsi Kamaraszínháza is rendez magyar grand - guignol - előadást, Rogoz Oszkár: Péntek 13 és Boross Elemér: Stella Maris drámáival. Bevezető beszédet Földi Mihály mondott. Közben 1923.júliusában a Renaissance Színházban vendégszerepel Hugo Werner-Kahle grand - guignol - társulatával, ezt megelőzőleg, 1922-ben Ferdinand Bonn az Intim Kabaréban és 1924.március 9-én a Király Színházban, a párizsi Grand Guignol Színház együttese. (Antoine: Rasputin, Lorde: Rettenetes kísérlet, Mére: Három maszk, Level: Éjjeli csók, Lorde: A lassú-halál kastélya, stb.) Ezen vendégjátékok újból nagy hatással voltak a magyar írókra. Így Hevesi Sándor megírja a Gyilkos álarc c.drámáját (Andrássy-úti Színház), Heltai Jenő: Az orvos és a halál (Vígszínház), Hatvany Lili: Barcarolla, Relle Pál: Egy perc, Herczeg Ferenc: Két ember a bányában, Fazekas Imre: Cirkusz, Harmath Imre: Utolsó szerda, Erdődi Mihály: Zsúr Zsül, stb. 1926.októberében Innocent Ernő és Tiszay Andor megtartják az első rádió grand - guignol - előadást (Boross Elemér, Karinthy, Herczeg Ferenc és Vécsey Leó darabjaival), amit azonban többet nem engedélyez a miniszteri műsorvizsgáló - bizottság, izgalmas tartalma miatt. Azóta komoly kísérlet nem volt ez irányban és a Budapesti Színház Kokain c. Fischer-darabján kívül (1927.okt.) stagnál Budapesten a grand-guignol. Idetartozik még irodalomtörtémeti szempontból az az érdekes adat, hogy a párizsi Grand Guignol alakulásakor, a háziszerzők közé tartozott több, akkor Párizsban élő magyar író, az akkori Párizsban tanyát vert erdélyi literátus társaság tagjai közül: Deák Mózes, Bánffy Kazimir és Simó András is. (Tiszay Andor) szin_II.0170.pdf II