Címszó: Honthy Hanna - Magyar Színművészeti Lexikon (1929-1931, szerk. Schöpflin Aladár)

 

Szócikktípus:

SZEMELYCIMSZO

 

 

A szócikk eredeti képe megtekinthető:

http://mek.oszk.hu/08700/08756/html/II/szin_II.0338.pdf
http://mek.oszk.hu/08700/08756/html/II/szin_II.0338.png

 

Az itt olvasható változat forrása: B Kádár Zsuzsanna - Nagy Péter Tibor: Az 1929-31-es színművészeti lexikon adatbázisa. (Szociológiai dolgozatok No. 8., WJLF, Budapest, 2017) Készült a Wesley Egyház- és Vallásszociológiai Kutatóközpont 19-21. századi magyar elitek c. kutatása keretében.

http://mek.oszk.hu/08700/08756/html/szocikk/w/25/25673.htm

Az adatbázis kódja: 1357986421928

 

A szócikk három változatban található meg az oldalon. Legfelül linkekkel kiegészítve; középen, apróbetűvel a keresőmotort szolgáló technikai változat; legalul pedig az eredeti 1929-31-es szöveg.

 

A szöveg linkekkel ellátott változata:

 

 

Honthy Hanna

 

Ugyanígy kezdődő szócikkek: http://mek.oszk.hu/08700/08756/html/szocikk/e/525674.htm

 

Szócikk: Honthy Hanna A legkiválóbb magyar színművésznők egyike, aki százszázalékos színpadi képzettségével perdült a világot jelentő deszkákra és mindenben elsőrendűt nyújt, ami a színpad művészetében kívánható, vagy elképzelhető. A táncművészeten kezdte és egészen kisleányka korában, mint tíz éves gyerek, a M. Kir. Operaház (intézmény) balletnövendékei között próbált érvényesülni. Minthogy azonban egyedül a tánc nem volt képes kielégíteni becsvágyát, otthagyta a balletet és beiratkozott Rákosi Szidi (személy) (információ)  színésziskolájába. Itt csakhamar kitűnt nemcsak a .táncban eladdig szerzett fölényes ügyességével, de színésznői készségével is, amely egyelőre és legkivált az operett terén érvényesült. Különösen a hangja és igen előnyös színpadi megjelenése emelték ki őt az átlagtehetségek sorából és — bárha ez utólag, visszafelé való következtetésnek látszik is — már a színésziskolában »sztár-nak« mutatkozott. így az »Elvált asszony« (cím) (információ)  c. operettben, mint vizsgázó növendék annyira magára vonta a kritika figyelmét, hogy az akkori Népopera (intézmény) (információ)  (ma Városi Színház) (intézmény) (információ)  igazgatója: Márkus Dezső, (személy) (információ)  1912. (időpont) márc. 25-én leszerződtette. Népoperai (intézmény) (információ)  első föllépése Jean Gilbert: (személy) »Tengerész Kató« (cím) c. operettjében történt »Hajnal Hajnalka« (cím) (információ)  művésznévvel. Csodálatosképpen azonban, sem ez a művészi név (amellyel, mint Hajnal Klári, (személy) (információ)  Küry Klára (személy) (információ)  is kezdőlépéseit tette a kolozsvári (megye) színpadon), sem a vizenyős Gilbert-operett, (személy) (információ)  nem hozták meg a beavatottak által várt beérkezést. Sőt, a tehetségérlelő válságok, megpróbáltatások most kezdődtek. Honthy Hanna (személy) (információ)  azonban nem lett kishitű, sőt újabb tökéletesülésre törekedett. Értékes hangját a Zenefőiskola (intézmény) kiváló tanára, Anthes György (személy) (információ)  operaénekes oktatása mellett művelte ki. Mint képzett énekesnőt és közismerten ügyes kezdő színésznőt aztán a Vígszínház (intézmény) (információ)  szerződtette 1916-ban (időpont) a »Három a kislány« (cím) (információ)  egyik leányka-szerepének eljátszására. Ez az estéről-estére ismétlődő változatosság nélkül való robotolás azonban kifárasztotta a fiatal színésznőt, aki mindent és főleg mást akart játszani. így került a vidékre: Pozsonyba, (megye) majd Fiuméba, (megye) Szombathelyre, (megye) Debrecenbe (megye) primadonnának. A vidéken aztán kedvére »kijátszhatta magát« és 1920-ban (időpont) már ismét a fővárosba (Budapest) jött, ahol a Scala- színházban, (intézmény) mint a volt Unió tagja, döntő sikert aratott a behízelgő zenéjű »Lysistráta« (cím) c. operettben. Rövid ideig a Revűszínház, (intézmény) majd a Blaha Lujza-Színház (intézmény) (információ)  tagja volt, aztán 1921-ben (időpont) már a Király Színház (intézmény) (információ)  primadonnája lett. Hosszabb ideig aratta sikereit az első magyar operett-színpadon, amikor 1925-ben (időpont) átszerződött a Fővárosi Operett Színház (intézmény) (információ)  élére, egy évvel később pedig a Városi Színház (intézmény) (információ)  rivaldaján kötött ki. Volt tagja a Belvárosi Színháznak (intézmény) (információ)  is, amelynek színpadán prózaszerepekben aratott nagy sikereket. Most felváltva játszik hol énekes-szerepeket, hol prózát. Minden szerepében kiváló, úgy, hogy a színházigazgatók vetélkednek a szerződtetéséért. Pályája így a legszebb jövővel kecsegteti, mert Honthy Hanna (személy) (információ)  minden újabb szereplése a siker szenzációja. Magánéletére vonatkozóan 1923-ban (időpont) ment férjhez gyöngyösi (megye) Petheő Miklós dr. (személy) (információ)  orvoshoz, miután első férjétől dr.Halmos (személy) miniszteri titkártól elvált. Kiválóbb szerepei, amelyekben, mint verhetetlen sztár immár beérkezett, a következők: Aspasia (szerep) (Fifi), (cím) Maca (szerep) (Három a tánc), (cím) (információ)  Médi (szerep) (információ)  (Három a kislány), (cím) (információ)  Nebántsvirág (cím) (információ)  és Csárdáskirályné (cím) (információ)  címszerepei, Mariette (szerep) (Bajadér), (cím) Királyné (szerep) (Mézeskalács), (cím) Bözsi (szerep) (Asszonykám), (cím) Grófkisasszony (szerep) (Keringő - szerelem), (cím) Hercegkisasszony (szerep) (Szilveszter), (cím) (információ)  Schőngruber Riki (szerep) (Bálkirálynő), (cím) Juliette (szerep) (Luxemburg grófja), (cím) (információ)  Kitty (szerep) (Délibáb herceg), (cím) (információ)  Béby (szerep) (Huncut a lány), (cím) Klára (szerep) (Kis és Kiss), (cím) (információ)  Vilma (szerep) (Mesék az írógépről), (cím) Bojár Margit (szerep) (információ)  (Kék és piros), (cím) (információ)  Délia (szerep) (Lepketánc), (cím) Marica (szerep) (A bor, az arany és az asszony), (cím) Colette (szerep) (Ügyvéd és a férje), (cím) Kotty (szerep) (Nászéjszaka), (cím) Lidike (szerep) (Meztelen ember), (cím) Tibor Erzsi (szerep) (Szegény lányt nem lehet elvenni), (cím) Irén (szerep) (Én és a húgom), (cím) (információ)  Elly Dropsz (szerep) (Szökik az asszony) (cím) stb. (L.K.) szin_II.0338.pdf II

 

 

Adatbázisszerű megjelenés

xcímszó Honthy Hanna címszóvég 25673 Szócikk: Honthy Hanna A legkiválóbb magyar színművésznők egyike, aki százszázalékos színpadi képzettségével perdült a világot jelentő deszkákra és mindenben elsőrendűt nyújt, ami a színpad művészetében kívánható, vagy elképzelhető. A táncművészeten kezdte és egészen kisleányka korában, mint tíz éves gyerek, a M. Kir. Operaház yintezmenyy m. kir. operaház yintezmenyy M. Kir. yintezmenyy m. yintezmenyy kir. yintezmenyy operaház yintezmenyy yintezmenyy M. yintezmenyy Kir. yintezmenyy ykodvegy balletnövendékei között próbált érvényesülni. Minthogy azonban egyedül a tánc nem volt képes kielégíteni becsvágyát, otthagyta a balletet és beiratkozott Rákosi Szidi yszemelynevy rákosi szidi yszemelynevy Rákosi Szidi yszemelynevy rákosi yszemelynevy szidi yszemelynevy yszemelynevy Rákosi yszemelynevy Szidi yszemelynevy ykodvegy színésziskolájába. Itt csakhamar kitűnt nemcsak a .táncban eladdig szerzett fölényes ügyességével, de színésznői készségével is, amely egyelőre és legkivált az operett terén érvényesült. Különösen a hangja és igen előnyös színpadi megjelenése emelték ki őt az átlagtehetségek sorából és — bárha ez utólag, visszafelé való következtetésnek látszik is — már a színésziskolában »sztár-nak« mutatkozott. így az »Elvált asszony« ycimy elvált asszony ycimy Elvált asszony ycimy elvált ycimy asszony ycimy ycimy Elvált ycimy asszony ycimy ykodvegy c. operettben, mint vizsgázó növendék annyira magára vonta a kritika figyelmét, hogy az akkori Népopera yintezmenyy népopera yintezmenyy Népopera yintezmenyy népopera yintezmenyy yintezmenyy Népopera yintezmenyy ykodvegy (ma Városi Színház) yintezmenyy városi színház yintezmenyy Városi S yintezmenyy városi yintezmenyy színház yintezmenyy yintezmenyy Városi yintezmenyy S yintezmenyy ykodvegy igazgatója: Márkus Dezső, yszemelynevy márkus dezső yszemelynevy Márkus Dezső yszemelynevy márkus yszemelynevy dezső yszemelynevy yszemelynevy Márkus yszemelynevy Dezső yszemelynevy ykodvegy 1912. márc. 25-én leszerződtette. Népoperai yintezmenyy népopera yintezmenyy Népopera yintezmenyy népopera yintezmenyy yintezmenyy Népopera yintezmenyy ykodvegy első föllépése Jean Gilbert: yszemelynevy jean gilbert yszemelynevy Jean Gilbert yszemelynevy jean yszemelynevy gilbert yszemelynevy yszemelynevy Jean yszemelynevy Gilbert yszemelynevy ykodvegy »Tengerész Kató« ycimy tengerész kató ycimy Tengerész Kató ycimy tengerész ycimy kató ycimy ycimy Tengerész ycimy Kató ycimy ykodvegy c. operettjében történt »Hajnal Hajnalka« ycimy hajnal hajnalka ycimy Hajnal Hajnalka ycimy hajnal ycimy hajnalka ycimy ycimy Hajnal ycimy Hajnalka ycimy ykodvegy művésznévvel. Csodálatosképpen azonban, sem ez a művészi név (amellyel, mint Hajnal Klári, yszemelynevy hajnal klári yszemelynevy Hajnal Klári yszemelynevy hajnal yszemelynevy klári yszemelynevy yszemelynevy Hajnal yszemelynevy Klári yszemelynevy ykodvegy Küry Klára yszemelynevy küry klára yszemelynevy Küry Klára yszemelynevy küry yszemelynevy klára yszemelynevy yszemelynevy Küry yszemelynevy Klára yszemelynevy ykodvegy is kezdőlépéseit tette a kolozsvári ytelepulesy kolozsvár ytelepulesy kolozsvár ymegyey kolozs megye ykodvegy színpadon), sem a vizenyős Gilbert-operett, yszemelynevy gilbert yszemelynevy Gilbert yszemelynevy gilbert yszemelynevy yszemelynevy Gilbert yszemelynevy ykodvegy nem hozták meg a beavatottak által várt beérkezést. Sőt, a tehetségérlelő válságok, megpróbáltatások most kezdődtek. Honthy Hanna yszemelynevy honthy hanna yszemelynevy Honthy Hanna yszemelynevy honthy yszemelynevy hanna yszemelynevy yszemelynevy Honthy yszemelynevy Hanna yszemelynevy ykodvegy azonban nem lett kishitű, sőt újabb tökéletesülésre törekedett. Értékes hangját a Zenefőiskola yintezmenyy zenefőiskola yintezmenyy Zenefőis yintezmenyy zenefőiskola yintezmenyy yintezmenyy Zenefőis yintezmenyy ykodvegy kiváló tanára, Anthes György yszemelynevy anthes györgy yszemelynevy Anthes György yszemelynevy anthes yszemelynevy györgy yszemelynevy yszemelynevy Anthes yszemelynevy György yszemelynevy ykodvegy operaénekes oktatása mellett művelte ki. Mint képzett énekesnőt és közismerten ügyes kezdő színésznőt aztán a Vígszínház yintezmenyy vígszínház yintezmenyy Vígszính yintezmenyy vígszínház yintezmenyy yintezmenyy Vígszính yintezmenyy ykodvegy szerződtette 1916-ban a xtalanevtizedx 1925 »Három a kislány« ycimy három a kislány ycimy Három a kislány ycimy három ycimy a ycimy kislány ycimy ycimy Három ycimy a ycimy kislány ycimy ykodvegy egyik leányka-szerepének eljátszására. Ez az estéről-estére ismétlődő változatosság nélkül való robotolás azonban kifárasztotta a fiatal színésznőt, aki mindent és főleg mást akart játszani. így került a vidékre: Pozsonyba, ytelepulesy pozsony ytelepulesy Pozsony ymegyey pozsony megye ykodvegy majd Fiuméba, ytelepulesy fiume ytelepulesy Fiumé ymegyey fiume város és kerülete ykodvegy Szombathelyre, ytelepulesy szombathely ytelepulesy Szombathely ymegyey vas megye ykodvegy Debrecenbe ytelepulesy debrecen ytelepulesy Debrecen ymegyey hajdu megye ykodvegy primadonnának. A vidéken aztán kedvére »kijátszhatta magát« és 1920-ban xevtizedx 1925 már ismét a fővárosba főváros ytelepulesy nagybudapest ytelepulesy budapest ykodvegy jött, ahol a Scala- színházban, yintezmenyy scala- színház yintezmenyy Scala- s yintezmenyy scala- yintezmenyy színház yintezmenyy yintezmenyy Scala- yintezmenyy s yintezmenyy ykodvegy mint a volt Unió tagja, döntő sikert aratott a behízelgő zenéjű »Lysistráta« ycimy lysistráta ycimy Lysistráta ycimy lysistráta ycimy ycimy Lysistráta ycimy ykodvegy c. operettben. Rövid ideig a Revűszínház, yintezmenyy revűszínház yintezmenyy Revűszín yintezmenyy revűszínház yintezmenyy yintezmenyy Revűszín yintezmenyy ykodvegy majd a Blaha Lujza-Színház yintezmenyy blaha lujza-színház yintezmenyy Blaha Lu yintezmenyy blaha yintezmenyy lujza-színház yintezmenyy yintezmenyy Blaha yintezmenyy Lu yintezmenyy ykodvegy tagja volt, aztán 1921-ben már a Király Színház yintezmenyy király színház yintezmenyy Király S yintezmenyy király yintezmenyy színház yintezmenyy yintezmenyy Király yintezmenyy S yintezmenyy ykodvegy primadonnája lett. Hosszabb ideig aratta sikereit az első magyar operett-színpadon, amikor 1925-ben átszerződött a Fővárosi Operett Színház yintezmenyy fővárosi operett színház yintezmenyy Fővárosi yintezmenyy fővárosi yintezmenyy operett yintezmenyy színház yintezmenyy yintezmenyy Fővárosi yintezmenyy ykodvegy élére, egy évvel később pedig a Városi Színház yintezmenyy városi színház yintezmenyy Városi S yintezmenyy városi yintezmenyy színház yintezmenyy yintezmenyy Városi yintezmenyy S yintezmenyy ykodvegy rivaldaján kötött ki. Volt tagja a Belvárosi Színháznak yintezmenyy belvárosi színház yintezmenyy Belváros yintezmenyy belvárosi yintezmenyy színház yintezmenyy yintezmenyy Belváros yintezmenyy ykodvegy is, amelynek színpadán prózaszerepekben aratott nagy sikereket. Most felváltva játszik hol énekes-szerepeket, hol prózát. Minden szerepében kiváló, úgy, hogy a színházigazgatók vetélkednek a szerződtetéséért. Pályája így a legszebb jövővel kecsegteti, mert Honthy Hanna yszemelynevy honthy hanna yszemelynevy Honthy Hanna yszemelynevy honthy yszemelynevy hanna yszemelynevy yszemelynevy Honthy yszemelynevy Hanna yszemelynevy ykodvegy minden újabb szereplése a siker szenzációja. Magánéletére vonatkozóan 1923-ban ment xtalanevtizedx 1935 férjhez gyöngyösi ytelepulesy gyöngyös ytelepulesy gyöngyös ymegyey heves megye ykodvegy Petheő Miklós dr. yszemelynevy petheő miklós dr. yszemelynevy Petheő Miklós dr. yszemelynevy petheő yszemelynevy miklós yszemelynevy dr. yszemelynevy yszemelynevy Petheő yszemelynevy Miklós yszemelynevy dr. yszemelynev orvoshoz, miután első férjétől dr.Halmos yszemelynevy dr.halmos yszemelynevy dr.Halmos yszemelynevy dr.halmos yszemelynevy yszemelynevy dr.Halmos yszemelynevy ykodvegy miniszteri titkártól elvált. Kiválóbb szerepei, amelyekben, mint verhetetlen sztár immár beérkezett, a következők: Aspasia yszerepy aspasia yszerepy Aspasia yszerepy aspasia yszerepy yszerepy Aspasia yszerepy ykodvegy (Fifi), ycimy fifi ycimy Fifi ycimy fifi ycimy ycimy Fifi ycimy ykodvegy Maca yszerepy maca yszerepy Maca yszerepy maca yszerepy yszerepy Maca yszerepy ykodvegy (Három a tánc), ycimy három a tánc ycimy Három a tánc ycimy három ycimy a ycimy tánc ycimy ycimy Három ycimy a ycimy tánc ycimy ykodvegy Médi yszerepy médi yszerepy Médi yszerepy médi yszerepy yszerepy Médi yszerepy ykodvegy (Három a kislány), ycimy három a kislány ycimy Három a kislány ycimy három ycimy a ycimy kislány ycimy ycimy Három ycimy a ycimy kislány ycimy ykodvegy Nebántsvirág ycimy nebántsvirág ycimy Nebántsvirág ycimy nebántsvirág ycimy ycimy Nebántsvirág ycimy ykodvegy és Csárdáskirályné ycimy csárdáskirályne ycimy Csárdáskirályné ycimy csárdáskirályne ycimy ycimy Csárdáskirályné ycimy ykodvegy címszerepei, Mariette yszerepy mariette yszerepy Mariette yszerepy mariette yszerepy yszerepy Mariette yszerepy ykodvegy (Bajadér), ycimy bajadér ycimy Bajadér ycimy bajadér ycimy ycimy Bajadér ycimy ykodvegy Királyné yszerepy királyne yszerepy Királyné yszerepy királyne yszerepy yszerepy Királyné yszerepy ykodvegy (Mézeskalács), ycimy mézeskalács ycimy Mézeskalács ycimy mézeskalács ycimy ycimy Mézeskalács ycimy ykodvegy Bözsi yszerepy bözsi yszerepy Bözsi yszerepy bözsi yszerepy yszerepy Bözsi yszerepy ykodvegy (Asszonykám), ycimy asszonykám ycimy Asszonykám ycimy asszonykám ycimy ycimy Asszonykám ycimy ykodvegy Grófkisasszony yszerepy grófkisasszony yszerepy Grófkisasszony yszerepy grófkisasszony yszerepy yszerepy Grófkisasszony yszerepy ykodvegy (Keringő - szerelem), ycimy keringő - szerelem ycimy Keringő - szerelem ycimy keringő ycimy - ycimy szerelem ycimy ycimy Keringő ycimy - ycimy szerelem ycimy ykodvegy Hercegkisasszony yszerepy hercegkisasszony yszerepy Hercegkisasszony yszerepy hercegkisasszony yszerepy yszerepy Hercegkisasszony yszerepy ykodvegy (Szilveszter), ycimy szilveszter ycimy Szilveszter ycimy szilveszter ycimy ycimy Szilveszter ycimy ykodvegy Schőngruber Riki yszerepy schőngruber riki yszerepy Schőngruber Riki yszerepy schőngruber yszerepy riki yszerepy yszerepy Schőngruber yszerepy Riki yszerepy ykodvegy (Bálkirálynő), ycimy bálkirálynő ycimy Bálkirálynő ycimy bálkirálynő ycimy ycimy Bálkirálynő ycimy ykodvegy Juliette yszerepy juliette yszerepy Juliette yszerepy juliette yszerepy yszerepy Juliette yszerepy ykodvegy (Luxemburg grófja), ycimy luxemburg grófja ycimy Luxemburg grófja ycimy luxemburg ycimy grófja ycimy ycimy Luxemburg ycimy grófja ycimy ykodvegy Kitty yszerepy kitty yszerepy Kitty yszerepy kitty yszerepy yszerepy Kitty yszerepy ykodvegy (Délibáb herceg), ycimy délibáb herceg ycimy Délibáb herceg ycimy délibáb ycimy herceg ycimy ycimy Délibáb ycimy herceg ycimy ykodvegy Béby yszerepy béby yszerepy Béby yszerepy béby yszerepy yszerepy Béby yszerepy ykodvegy (Huncut a lány), ycimy huncut a lány ycimy Huncut a lány ycimy huncut ycimy a ycimy lány ycimy ycimy Huncut ycimy a ycimy lány ycimy ykodvegy Klára yszerepy klára yszerepy Klára yszerepy klára yszerepy yszerepy Klára yszerepy ykodvegy (Kis és Kiss), ycimy kis és kiss ycimy Kis és Kiss ycimy kis ycimy és ycimy kiss ycimy ycimy Kis ycimy és ycimy Kiss ycimy ykodvegy Vilma yszerepy vilma yszerepy Vilma yszerepy vilma yszerepy yszerepy Vilma yszerepy ykodvegy (Mesék az írógépről), ycimy mesék az írógépről ycimy Mesék az írógépről ycimy mesék ycimy az ycimy írógépről ycimy ycimy Mesék ycimy az ycimy írógépről ycimy ykodvegy Bojár Margit yszerepy bojár margit yszerepy Bojár Margit yszerepy bojár yszerepy margit yszerepy yszerepy Bojár yszerepy Margit yszerepy ykodvegy (Kék és piros), ycimy kék és piros ycimy Kék és piros ycimy kék ycimy és ycimy piros ycimy ycimy Kék ycimy és ycimy piros ycimy ykodvegy Délia yszerepy délia yszerepy Délia yszerepy délia yszerepy yszerepy Délia yszerepy ykodvegy (Lepketánc), ycimy lepketánc ycimy Lepketánc ycimy lepketánc ycimy ycimy Lepketánc ycimy ykodvegy Marica yszerepy marica yszerepy Marica yszerepy marica yszerepy yszerepy Marica yszerepy ykodvegy (A bor, az arany és az asszony), ycimy a bor, az arany és az asszony ycimy A bor, az arany és az asszony ycimy a ycimy bor, ycimy az ycimy arany ycimy és ycimy az ycimy asszony ycimy ycimy A ycimy bor, ycimy az ycimy arany ycimy és y Colette yszerepy colette yszerepy Colette yszerepy colette yszerepy yszerepy Colette yszerepy ykodvegy (Ügyvéd és a férje), ycimy ügyvéd és a férje ycimy Ügyvéd és a férje ycimy ügyvéd ycimy és ycimy a ycimy férje ycimy ycimy Ügyvéd ycimy és ycimy a ycimy férje ycimy ykodvegy Kotty yszerepy kotty yszerepy Kotty yszerepy kotty yszerepy yszerepy Kotty yszerepy ykodvegy (Nászéjszaka), ycimy nászéjszaka ycimy Nászéjszaka ycimy nászéjszaka ycimy ycimy Nászéjszaka ycimy ykodvegy Lidike yszerepy lidike yszerepy Lidike yszerepy lidike yszerepy yszerepy Lidike yszerepy ykodvegy (Meztelen ember), ycimy meztelen ember ycimy Meztelen ember ycimy meztelen ycimy ember ycimy ycimy Meztelen ycimy ember ycimy ykodvegy Tibor Erzsi yszerepy tibor erzsi yszerepy Tibor Erzsi yszerepy tibor yszerepy erzsi yszerepy yszerepy Tibor yszerepy Erzsi yszerepy ykodvegy (Szegény lányt nem lehet elvenni), ycimy szegény lányt nem lehet elvenni ycimy Szegény lányt nem lehet elvenni ycimy szegény ycimy lányt ycimy nem ycimy lehet ycimy elvenni ycimy ycimy Szegény ycimy lányt ycimy nem ycimy lehet ycimy el Irén yszerepy irén yszerepy Irén yszerepy irén yszerepy yszerepy Irén yszerepy ykodvegy (Én és a húgom), ycimy én és a húgom ycimy Én és a húgom ycimy én ycimy és ycimy a ycimy húgom ycimy ycimy Én ycimy és ycimy a ycimy húgom ycimy ykodvegy Elly Dropsz yszerepy elly dropsz yszerepy Elly Dropsz yszerepy elly yszerepy dropsz yszerepy yszerepy Elly yszerepy Dropsz yszerepy ykodvegy (Szökik az asszony) ycimy szökik az asszony ycimy Szökik az asszony ycimy szökik ycimy az ycimy asszony ycimy ycimy Szökik ycimy az ycimy asszony ycimy ykodvegy stb. (L.K.) szin_II.0338.pdf II

 

 

A szócikk eredeti szövege:

Címszó: Honthy Hanna - Magyar Színművészeti Lexikon (1929-1931, szerk. Schöpflin Aladár)

 

Szócikktípus:

SZEMELYCIMSZO

 

 

A szócikk eredeti képe megtekinthető:

http://mek.oszk.hu/08700/08756/html/II/szin_II.0338.pdf
http://mek.oszk.hu/08700/08756/html/II/szin_II.0338.png

Az itt olvasható változat forrása: B Kádár Zsuzsanna - Nagy Péter Tibor: Az 1929-31-es színművészeti lexikon adatbázisa. (Szociológiai dolgozatok No. 8., WJLF, Budapest, 2017) Készült a Wesley Egyház- és Vallásszociológiai Kutatóközpont 19-21. századi magyar elitek c. kutatása keretében.

http://mek.oszk.hu/08700/08756/html/szocikk/w/25/25673.htm

Az adatbázis kódja: 1357986421928

 

A szócikk három változatban található meg az oldalon. Legfelül linkekkel kiegészítve; középen, apróbetűvel a keresőmotort szolgáló technikai változat; legalul pedig az eredeti 1929-31-es szöveg.

 

Honthy Hanna

Szócikk: Honthy Hanna A legkiválóbb magyar színművésznők egyike, aki százszázalékos színpadi képzettségével perdült a világot jelentő deszkákra és mindenben elsőrendűt nyújt, ami a színpad művészetében kívánható, vagy elképzelhető. A táncművészeten kezdte és egészen kisleányka korában, mint tíz éves gyerek, a M. Kir. Operaház balletnövendékei között próbált érvényesülni. Minthogy azonban egyedül a tánc nem volt képes kielégíteni becsvágyát, otthagyta a balletet és beiratkozott Rákosi Szidi színésziskolájába. Itt csakhamar kitűnt nemcsak a .táncban eladdig szerzett fölényes ügyességével, de színésznői készségével is, amely egyelőre és legkivált az operett terén érvényesült. Különösen a hangja és igen előnyös színpadi megjelenése emelték ki őt az átlagtehetségek sorából és — bárha ez utólag, visszafelé való következtetésnek látszik is — már a színésziskolában »sztár-nak« mutatkozott. így az »Elvált asszony« c. operettben, mint vizsgázó növendék annyira magára vonta a kritika figyelmét, hogy az akkori Népopera (ma Városi Színház) igazgatója: Márkus Dezső, 1912. márc. 25-én leszerződtette. Népoperai első föllépése Jean Gilbert: »Tengerész Kató« c. operettjében történt »Hajnal Hajnalka« művésznévvel. Csodálatosképpen azonban, sem ez a művészi név (amellyel, mint Hajnal Klári, Küry Klára is kezdőlépéseit tette a kolozsvári színpadon), sem a vizenyős Gilbert-operett, nem hozták meg a beavatottak által várt beérkezést. Sőt, a tehetségérlelő válságok, megpróbáltatások most kezdődtek. Honthy Hanna azonban nem lett kishitű, sőt újabb tökéletesülésre törekedett. Értékes hangját a Zenefőiskola kiváló tanára, Anthes György operaénekes oktatása mellett művelte ki. Mint képzett énekesnőt és közismerten ügyes kezdő színésznőt aztán a Vígszínház szerződtette 1916-ban a »Három a kislány« egyik leányka-szerepének eljátszására. Ez az estéről-estére ismétlődő változatosság nélkül való robotolás azonban kifárasztotta a fiatal színésznőt, aki mindent és főleg mást akart játszani. így került a vidékre: Pozsonyba, majd Fiuméba, Szombathelyre, Debrecenbe primadonnának. A vidéken aztán kedvére »kijátszhatta magát« és 1920-ban már ismét a fővárosba jött, ahol a Scala- színházban, mint a volt Unió tagja, döntő sikert aratott a behízelgő zenéjű »Lysistráta« c. operettben. Rövid ideig a Revűszínház, majd a Blaha Lujza-Színház tagja volt, aztán 1921-ben már a Király Színház primadonnája lett. Hosszabb ideig aratta sikereit az első magyar operett-színpadon, amikor 1925-ben átszerződött a Fővárosi Operett Színház élére, egy évvel később pedig a Városi Színház rivaldaján kötött ki. Volt tagja a Belvárosi Színháznak is, amelynek színpadán prózaszerepekben aratott nagy sikereket. Most felváltva játszik hol énekes-szerepeket, hol prózát. Minden szerepében kiváló, úgy, hogy a színházigazgatók vetélkednek a szerződtetéséért. Pályája így a legszebb jövővel kecsegteti, mert Honthy Hanna minden újabb szereplése a siker szenzációja. Magánéletére vonatkozóan 1923-ban ment férjhez gyöngyösi Petheő Miklós dr. orvoshoz, miután első férjétől dr.Halmos miniszteri titkártól elvált. Kiválóbb szerepei, amelyekben, mint verhetetlen sztár immár beérkezett, a következők: Aspasia (Fifi), Maca (Három a tánc), Médi (Három a kislány), Nebántsvirág és Csárdáskirályné címszerepei, Mariette (Bajadér), Királyné (Mézeskalács), Bözsi (Asszonykám), Grófkisasszony (Keringő - szerelem), Hercegkisasszony (Szilveszter), Schőngruber Riki (Bálkirálynő), Juliette (Luxemburg grófja), Kitty (Délibáb herceg), Béby (Huncut a lány), Klára (Kis és Kiss), Vilma (Mesék az írógépről), Bojár Margit (Kék és piros), Délia (Lepketánc), Marica (A bor, az arany és az asszony), Colette (Ügyvéd és a férje), Kotty (Nászéjszaka), Lidike (Meztelen ember), Tibor Erzsi (Szegény lányt nem lehet elvenni), Irén (Én és a húgom), Elly Dropsz (Szökik az asszony) stb. (L.K.) szin_II.0338.pdf II