Címszó: Küry Klára - Magyar Színművészeti Lexikon (1929-1931, szerk. Schöpflin Aladár)

 

Szócikktípus:

SZEMELYCIMSZO

SZULETESIEV 1870

SZULETESIEVTIZED 1875

 

A szócikk eredeti képe megtekinthető:

http://mek.oszk.hu/08700/08756/html/III/szin_III.0073.pdf
http://mek.oszk.hu/08700/08756/html/III/szin_III.0073.png

 

Az itt olvasható változat forrása: B Kádár Zsuzsanna - Nagy Péter Tibor: Az 1929-31-es színművészeti lexikon adatbázisa. (Szociológiai dolgozatok No. 8., WJLF, Budapest, 2017) Készült a Wesley Egyház- és Vallásszociológiai Kutatóközpont 19-21. századi magyar elitek c. kutatása keretében.

http://mek.oszk.hu/08700/08756/html/szocikk/w/27/27860.htm

Az adatbázis kódja: 1357986421928

 

A szócikk három változatban található meg az oldalon. Legfelül linkekkel kiegészítve; középen, apróbetűvel a keresőmotort szolgáló technikai változat; legalul pedig az eredeti 1929-31-es szöveg.

 

A szöveg linkekkel ellátott változata:

 

 

Küry Klára

Szócikk: Küry Klára operettprimadonna, sz. 1870. (születés éve) március 27-én, Jászkiséren. (megye) Egyike azoknak a művésznőknek, akik színpadralépésükkel megtörték a babonát, amely sok ideig uralkodott ebben az országban és szégyelt volna rangbéli (hogy ne mondjuk: úri) családból színésznővé lenni. Küry Klára (személy) (információ)  is ilyen tőről fakadt, amennyiben atyja: tófalvi (megye) Küry Oszkár dr., (személy) (információ)  Pestvármegye (megye) tb. ügyésze, anyja Kosztha Róza, (személy) szintén úri­családból származó nemesi sarj volt. Küry Klára (személy) (információ)  talán nem is gondolt a színpadra, amikor mint a szigorú és rátartó Küry Oszkár dr. (személy) (információ)  leánykája énekórákat vett Pauli Richárdtól, (személy) (információ)  a M. Kir. Operaház (intézmény) egyik énekmesterétől és a régi konzervatórium tanárától. De a „véletlen és az üdearcú szép leányka életénekvezérlőcsillaga úgy akarták, hogy mindjárt énektanulmányai legelején, olyanoknak akadt meg rajta a szemük, akik azonnal meglátták benne a színpadi csillagot. Ettől kezdve elhatározott dolog volt, hogy Küry Klárának (személy) (információ)  színpadra kell lépnie. Sok családi ellenzés, töprengés, készülődés, lámpaláz, sőt bizonyára nem kevés könny után, amikor Ditrói Mór, (személy) (információ)  a kolozsvári Nemzeti Színház (intézmény) (információ)  akkori igazgatója is serkentőleg és bátorítólag avatkozott közbe, a szülők engedékenysége addig enyhült a színpaddal szemben, hogy Küry (személy) (információ)  kisasszony, aki soha színésziskolába nem járt, titokban betanulhatta a „Tiszturak a zárdában (cím) című kedves Varney-féle (személy) francia (nemzetiség) (információ)  operett Louise (szerep) szerepét és álnév alatt fölléphetett ebben a „próbaszerepben, mint Hajnal Klárika (személy) (információ)  (ezt a nevet választotta a családi tanács a tizenkilencéves szép leány „színpadi kalandja számára) a kolozsvári (megye) színpadon. Erdélyország (ország) (információ)  legtekintélyesebb lapja, a kolozsvári (megye) „Ellenzék (intézmény) ezt a nevezetes estét így örökítette meg; „Igen kedves és megnyerő színpadi jelenség. Ifjú, kellemes és üde, bár hangja nem nagy terjedelmű, kellemes, lágy és modulálóképes. Ezután a sikeres fellépés után Ditrói Mór (személy) (információ)  nyomban leszerződtette a „beérkezett Hajnal Klárikát, (személy) (információ)  aki mintegy két évig volt gyakran foglalkoztatott tagja és máris ünnepelt szubrettje a kolozsvári (megye) színpadnak. Két év elmultával, vagyis 1892-ben (időpont) már a budapesti Népszínház (intézmény) (információ)  tagjai sorába hívta meg Ewa Lajos (személy) és Hajnal Klári (személy) (információ)  a „Nebántsvirág (cím) (információ)  címszerepében mutatkozott be a Blaháné, (személy) a Pálmay Ilka, (személy) (információ)  a Hegyi Aranka, (személy) (információ)  a Kassai Vidor, (személy) (információ)  a Tihanyi, (személy) (információ)  Dárdai (személy) (információ)  és a többi ünnepelt fenomén elkényeztetett közönségének. Bemutatkozott és győzött. „Egyszerűség, természetesség, pajkosság, őszinteség és pezsgő jókedv: ezekkel dolgozott ez a kis Nebántsvirág. Ezt írta róla többek között a „Budapesti Hirlap, (intézmény) (információ)  amelynek abban az időben kiváló tekintélyénél és nagy súlyánál fogva döntő szava volt új tehetségek sorsa fölött. A siker annyira teljes és biztos volt, hogy e naptól kezdve már nemcsak oka nem volt álnevet használni, de a rátarti Küry-család (személy) (információ)  most már nyíltan büszkélkedhetett is leányával, aki ezentúl nem is használta tovább a Hajnal (személy) (információ)  nevet (amelyhez később egy másik kiváló operettművésznő, Honthy Hanna (személy) (információ)  is hűtlen lett), hanem saját családi nevén, mint Küry Klára (személy) (információ)  írta föl nevét a magyar színpadtörténelem legszebb lapjaira. Népszerűsége, kedveltsége, varázsa szinte föllépésről - föllépésre fokozódott, és nem telt bele egy év és Küry Klára (személy) (információ)  már az első színpadi csillagok között ragyogott, hogy onnan soha le ne tűnjön. Mamzelle Nitouche-ja, (szerep) Lili-je, (szerep) (információ)  Roxelán-ja, (szerep) San Toy-ja, (szerep) Katalin cárnőbeli apródja, (szerep) (információ)  Ártatlan Zsuzsi­ja, (szerep) Szép Heléná-ja, (szerep) (információ)  Bibliásasszony-a, (szerep) Vígözvegy-e, (szerep) Babá-ja, (szerep) (információ)  Muzsikuslány-a, (szerep) Eurydiké-je, (szerep) Erdészlány-a, (szerep) Görögrabszolgabeli Aspásiá-ja, (szerep) Kadettkisasszony-a, (szerep) Fanchon asszony lánya (szerep) és megannyi más elsőrendű szerepsiker felejthetetlenné tették nevét és művészetét még azokban a föllépéseiben is, amelyekhez a Blaháné (személy) által kreált operettekben a nemzet csalogánya után vállalt. így a Konti-féle (személy) (információ)  „Eleven ördög-ben, (cím) (információ)  „Suhanc-ban (cím) és hasonló szerepeiben is tudott önállóan nagyot alkotni. Ki-kirándult a prózai szerepek területére is és különösen az érzelmes, lírai szerepekben ragadja magával a közönséget. „A búbos pacsirta, (cím) a „Diákélet-beli (cím) Katica, (szerep) sőt a magyar népszínművek egynémely kedves leányalakja is sokasították sokoldalú sikereit. Vendégszerepelt a bécsi Carltheaterben. (intézmény) (információ)  1902-ben (időpont) a Béldi-Fejér (személy) „Katalin (cím) (információ)  című operettben és 1904-ben (időpont) megvált sikereinek színpadától, a Népszínháztól, (intézmény) (információ)  ahonnan kulisszaintrikák és elviselhetetlen belvillongások űzték el. Művészi hajléktalanságának idejét sikeres külföldi vendégszereplésekre használta föl. Majd ismét haza vágyott, az ő közönsége elé és 1914-ben (időpont) a Király Színház (intézmény) (információ)  kötelékébe szerződött. „Daloskönyv (cím) címen 55 eredeti dalt írt. (Liptay Károly.) (személy) (információ)  szin_III.0073.pdf III

 

 

Adatbázisszerű megjelenés

xcímszó Küry Klára címszóvég 27860 Szócikk: Küry Klára operettprimadonna, sz. 1870. március xtalanevtizedx 1885 xtalanevtizedx 1895 27-én, Jászkiséren. ytelepulesy jászkisér ytelepulesy Jászkisér ymegyey jász-nagy-kun-szolnok megye ykodvegy Egyike azoknak a művésznőknek, akik színpadralépésükkel megtörték a babonát, amely sok ideig uralkodott ebben az országban és szégyelt volna rangbéli (hogy ne mondjuk: úri) családból színésznővé lenni. Küry Klára yszemelynevy küry klára yszemelynevy Küry Klára yszemelynevy küry yszemelynevy klára yszemelynevy yszemelynevy Küry yszemelynevy Klára yszemelynevy ykodvegy is ilyen tőről fakadt, amennyiben atyja: tófalvi ytelepulesy tófalva ytelepulesy tófalvi ymegyey maros-torda megye ykodvegy Küry Oszkár dr., yszemelynevy küry oszkár dr. yszemelynevy Küry Oszkár dr. yszemelynevy küry yszemelynevy oszkár yszemelynevy dr. yszemelynevy yszemelynevy Küry yszemelynevy Oszkár yszemelynevy dr. yszemelynevy ykodve Pestvármegye ytelepulesy pestvármegye ytelepulesy Pestvármegye ymegyey pest-pilis-solt-kis-kun megye ykodvegy tb. ügyésze, anyja Kosztha Róza, yszemelynevy kosztha róza yszemelynevy Kosztha Róza yszemelynevy kosztha yszemelynevy róza yszemelynevy yszemelynevy Kosztha yszemelynevy Róza yszemelynevy ykodvegy szintén úri­családból származó nemesi sarj volt. Küry Klára yszemelynevy küry klára yszemelynevy Küry Klára yszemelynevy küry yszemelynevy klára yszemelynevy yszemelynevy Küry yszemelynevy Klára yszemelynevy ykodvegy talán nem is gondolt a színpadra, amikor mint a szigorú és rátartó Küry Oszkár dr. yszemelynevy küry oszkár dr. yszemelynevy Küry Oszkár dr. yszemelynevy küry yszemelynevy oszkár yszemelynevy dr. yszemelynevy yszemelynevy Küry yszemelynevy Oszkár yszemelynevy dr. yszemelynevy ykodve leánykája énekórákat vett Pauli Richárdtól, yszemelynevy pauli richárd yszemelynevy Pauli Richárd yszemelynevy pauli yszemelynevy richárd yszemelynevy yszemelynevy Pauli yszemelynevy Richárd yszemelynevy ykodvegy a M. Kir. Operaház yintezmenyy m. kir. operaház yintezmenyy M. Kir. yintezmenyy m. yintezmenyy kir. yintezmenyy operaház yintezmenyy yintezmenyy M. yintezmenyy Kir. yintezmenyy ykodvegy egyik énekmesterétől és a régi konzervatórium tanárától. De a „véletlen és az üdearcú szép leányka életénekvezérlőcsillaga úgy akarták, hogy mindjárt énektanulmányai legelején, olyanoknak akadt meg rajta a szemük, akik azonnal meglátták benne a színpadi csillagot. Ettől kezdve elhatározott dolog volt, hogy Küry Klárának yszemelynevy küry klára yszemelynevy Küry Klárá yszemelynevy küry yszemelynevy klára yszemelynevy yszemelynevy Küry yszemelynevy Klárá yszemelynevy ykodvegy színpadra kell lépnie. Sok családi ellenzés, töprengés, készülődés, lámpaláz, sőt bizonyára nem kevés könny után, amikor Ditrói Mór, yszemelynevy ditrói mór yszemelynevy Ditrói Mór yszemelynevy ditrói yszemelynevy mór yszemelynevy yszemelynevy Ditrói yszemelynevy Mór yszemelynevy ykodvegy a kolozsvári Nemzeti Színház yintezmenyy kolozsvári nemzeti színház yintezmenyy kolozsvá yintezmenyy kolozsvári yintezmenyy nemzeti yintezmenyy színház yintezmenyy yintezmenyy kolozsvá yintezmenyy ykodvegy akkori igazgatója is serkentőleg és bátorítólag avatkozott közbe, a szülők engedékenysége addig enyhült a színpaddal szemben, hogy Küry yszemelynevy küry yszemelynevy Küry yszemelynevy küry yszemelynevy yszemelynevy Küry yszemelynevy ykodvegy kisasszony, aki soha színésziskolába nem járt, titokban betanulhatta a „Tiszturak a zárdában ycimy tiszturak a zárdában ycimy Tiszturak a zárdában ycimy tiszturak ycimy a ycimy zárdában ycimy ycimy Tiszturak ycimy a ycimy zárdában ycimy ykodvegy című kedves Varney-féle yszemelynevy varney yszemelynevy Varney yszemelynevy varney yszemelynevy yszemelynevy Varney yszemelynevy ykodvegy francia ynemzetisegy francia ynemzetisegy francia ynemzetisegy francia ynemzetisegy ynemzetisegy francia ynemzetisegy ykodvegy operett Louise yszerepy louise yszerepy Louise yszerepy louise yszerepy yszerepy Louise yszerepy ykodvegy szerepét és álnév alatt fölléphetett ebben a „próbaszerepben, mint Hajnal Klárika yszemelynevy hajnal klárika yszemelynevy Hajnal Klárika yszemelynevy hajnal yszemelynevy klárika yszemelynevy yszemelynevy Hajnal yszemelynevy Klárika yszemelynevy ykodvegy (ezt a nevet választotta a családi tanács a tizenkilencéves szép leány „színpadi kalandja számára) a kolozsvári ytelepulesy kolozsvár ytelepulesy kolozsvár ymegyey kolozs megye ykodvegy színpadon. Erdélyország ytelepulesy erdély ytelepulesy Erdély yorszagy Románia ykodvegy legtekintélyesebb lapja, a kolozsvári ytelepulesy kolozsvár ytelepulesy kolozsvár ymegyey kolozs megye ykodvegy „Ellenzék yintezmenyy ellenzék yintezmenyy Ellenzék yintezmenyy ellenzék yintezmenyy yintezmenyy Ellenzék yintezmenyy ykodvegy ezt a nevezetes estét így örökítette meg; „Igen kedves és megnyerő színpadi jelenség. Ifjú, kellemes és üde, bár hangja nem nagy terjedelmű, kellemes, lágy és modulálóképes. Ezután a sikeres fellépés után Ditrói Mór yszemelynevy ditrói mór yszemelynevy Ditrói Mór yszemelynevy ditrói yszemelynevy mór yszemelynevy yszemelynevy Ditrói yszemelynevy Mór yszemelynevy ykodvegy nyomban leszerződtette a „beérkezett Hajnal Klárikát, yszemelynevy hajnal klárika yszemelynevy Hajnal Kláriká yszemelynevy hajnal yszemelynevy klárika yszemelynevy yszemelynevy Hajnal yszemelynevy Kláriká yszemelynevy ykodvegy aki mintegy két évig volt gyakran foglalkoztatott tagja és máris ünnepelt szubrettje a kolozsvári ytelepulesy kolozsvár ytelepulesy kolozsvár ymegyey kolozs megye ykodvegy színpadnak. Két év elmultával, vagyis 1892-ben xevtizedx 1895 már xtalanevtizedx 1905 a budapesti Népszínház yintezmenyy budapesti népszínház yintezmenyy budapest yintezmenyy budapesti yintezmenyy népszínház yintezmenyy yintezmenyy budapest yintezmenyy ykodvegy tagjai sorába hívta meg Ewa Lajos yszemelynevy ewa lajos yszemelynevy Ewa Lajos yszemelynevy ewa yszemelynevy lajos yszemelynevy yszemelynevy Ewa yszemelynevy Lajos yszemelynevy ykodvegy és Hajnal Klári yszemelynevy hajnal klári yszemelynevy Hajnal Klári yszemelynevy hajnal yszemelynevy klári yszemelynevy yszemelynevy Hajnal yszemelynevy Klári yszemelynevy ykodvegy a „Nebántsvirág ycimy nebántsvirág ycimy Nebántsvirág ycimy nebántsvirág ycimy ycimy Nebántsvirág ycimy ykodvegy címszerepében mutatkozott be a Blaháné, yszemelynevy blaháne yszemelynevy Blaháné yszemelynevy blaháne yszemelynevy yszemelynevy Blaháné yszemelynevy ykodvegy a Pálmay Ilka, yszemelynevy pálmay ilka yszemelynevy Pálmay Ilka yszemelynevy pálmay yszemelynevy ilka yszemelynevy yszemelynevy Pálmay yszemelynevy Ilka yszemelynevy ykodvegy a Hegyi Aranka, yszemelynevy hegyi aranka yszemelynevy Hegyi Aranka yszemelynevy hegyi yszemelynevy aranka yszemelynevy yszemelynevy Hegyi yszemelynevy Aranka yszemelynevy ykodvegy a Kassai Vidor, yszemelynevy kassai vidor yszemelynevy Kassai Vidor yszemelynevy kassai yszemelynevy vidor yszemelynevy yszemelynevy Kassai yszemelynevy Vidor yszemelynevy ykodvegy a Tihanyi, yszemelynevy tihanyi yszemelynevy Tihanyi yszemelynevy tihanyi yszemelynevy yszemelynevy Tihanyi yszemelynevy ykodvegy Dárdai yszemelynevy dárdai yszemelynevy Dárdai yszemelynevy dárdai yszemelynevy yszemelynevy Dárdai yszemelynevy ykodvegy és a többi ünnepelt fenomén elkényeztetett közönségének. Bemutatkozott és győzött. „Egyszerűség, természetesség, pajkosság, őszinteség és pezsgő jókedv: ezekkel dolgozott ez a kis Nebántsvirág. Ezt írta róla többek között a „Budapesti Hirlap, yintezmenyy budapesti hirlap yintezmenyy Budapest yintezmenyy budapesti yintezmenyy hirlap yintezmenyy yintezmenyy Budapest yintezmenyy ykodvegy amelynek abban az időben kiváló tekintélyénél és nagy súlyánál fogva döntő szava volt új tehetségek sorsa fölött. A siker annyira teljes és biztos volt, hogy e naptól kezdve már nemcsak oka nem volt álnevet használni, de a rátarti Küry-család yszemelynevy küry yszemelynevy Küry yszemelynevy küry yszemelynevy yszemelynevy Küry yszemelynevy ykodvegy most már nyíltan büszkélkedhetett is leányával, aki ezentúl nem is használta tovább a Hajnal yszemelynevy hajnal yszemelynevy Hajnal yszemelynevy hajnal yszemelynevy yszemelynevy Hajnal yszemelynevy ykodvegy nevet (amelyhez később egy másik kiváló operettművésznő, Honthy Hanna yszemelynevy honthy hanna yszemelynevy Honthy Hanna yszemelynevy honthy yszemelynevy hanna yszemelynevy yszemelynevy Honthy yszemelynevy Hanna yszemelynevy ykodvegy is hűtlen lett), hanem saját családi nevén, mint Küry Klára yszemelynevy küry klára yszemelynevy Küry Klára yszemelynevy küry yszemelynevy klára yszemelynevy yszemelynevy Küry yszemelynevy Klára yszemelynevy ykodvegy írta föl nevét a magyar színpadtörténelem legszebb lapjaira. Népszerűsége, kedveltsége, varázsa szinte föllépésről - föllépésre fokozódott, és nem telt bele egy év és Küry Klára yszemelynevy küry klára yszemelynevy Küry Klára yszemelynevy küry yszemelynevy klára yszemelynevy yszemelynevy Küry yszemelynevy Klára yszemelynevy ykodvegy már az első színpadi csillagok között ragyogott, hogy onnan soha le ne tűnjön. Mamzelle Nitouche-ja, yszerepy mamzelle nitouche yszerepy Mamzelle Nitouche yszerepy mamzelle yszerepy nitouche yszerepy yszerepy Mamzelle yszerepy Nitouche yszerepy ykodvegy Lili-je, yszerepy lili yszerepy Lili yszerepy lili yszerepy yszerepy Lili yszerepy ykodvegy Roxelán-ja, yszerepy roxelán yszerepy Roxelán yszerepy roxelán yszerepy yszerepy Roxelán yszerepy ykodvegy San Toy-ja, yszerepy san toy yszerepy San Toy yszerepy san yszerepy toy yszerepy yszerepy San yszerepy Toy yszerepy ykodvegy Katalin cárnőbeli apródja, yszerepy katalin cárnőbeli apród yszerepy Katalin cárnőbeli apród yszerepy katalin yszerepy cárnőbeli yszerepy apród yszerepy yszerepy Katalin yszerepy cárnőbeli yszerepy apród yszerepy ykodvegy Ártatlan Zsuzsi­ja, yszerepy ártatlan zsuzsi yszerepy Ártatlan Zsuzsi yszerepy ártatlan yszerepy zsuzsi yszerepy yszerepy Ártatlan yszerepy Zsuzsi yszerepy ykodvegy Szép Heléná-ja, yszerepy szép heléna yszerepy Szép Heléná yszerepy szép yszerepy heléna yszerepy yszerepy Szép yszerepy Heléná yszerepy ykodvegy Bibliásasszony-a, yszerepy bibliásasszony yszerepy Bibliásasszony yszerepy bibliásasszony yszerepy yszerepy Bibliásasszony yszerepy ykodvegy Vígözvegy-e, yszerepy vígözvegy yszerepy Vígözvegy yszerepy vígözvegy yszerepy yszerepy Vígözvegy yszerepy ykodvegy Babá-ja, yszerepy baba yszerepy Babá yszerepy baba yszerepy yszerepy Babá yszerepy ykodvegy Muzsikuslány-a, yszerepy muzsikuslány yszerepy Muzsikuslány yszerepy muzsikuslány yszerepy yszerepy Muzsikuslány yszerepy ykodvegy Eurydiké-je, yszerepy eurydike yszerepy Eurydiké yszerepy eurydike yszerepy yszerepy Eurydiké yszerepy ykodvegy Erdészlány-a, yszerepy erdészlány yszerepy Erdészlány yszerepy erdészlány yszerepy yszerepy Erdészlány yszerepy ykodvegy Görögrabszolgabeli Aspásiá-ja, yszerepy görögrabszolgabeli aspásia yszerepy Görögrabszolgabeli Aspásiá yszerepy görögrabszolgabeli yszerepy aspásia yszerepy yszerepy Görögrabszolgabeli yszerepy Aspásiá yszerepy ykodvegy Kadettkisasszony-a, yszerepy kadettkisasszony yszerepy Kadettkisasszony yszerepy kadettkisasszony yszerepy yszerepy Kadettkisasszony yszerepy ykodvegy Fanchon asszony lánya yszerepy fanchon asszony lánya yszerepy Fanchon asszony lánya yszerepy fanchon yszerepy asszony yszerepy lánya yszerepy yszerepy Fanchon yszerepy asszony yszerepy lánya yszerepy ykodvegy és megannyi más elsőrendű szerepsiker felejthetetlenné tették nevét és művészetét még azokban a föllépéseiben is, amelyekhez a Blaháné yszemelynevy blaháne yszemelynevy Blaháné yszemelynevy blaháne yszemelynevy yszemelynevy Blaháné yszemelynevy ykodvegy által kreált operettekben a nemzet csalogánya után vállalt. így a Konti-féle yszemelynevy konti yszemelynevy Konti yszemelynevy konti yszemelynevy yszemelynevy Konti yszemelynevy ykodvegy „Eleven ördög-ben, ycimy eleven ördög ycimy Eleven ördög ycimy eleven ycimy ördög ycimy ycimy Eleven ycimy ördög ycimy ykodvegy „Suhanc-ban ycimy suhanc ycimy Suhanc ycimy suhanc ycimy ycimy Suhanc ycimy ykodvegy és hasonló szerepeiben is tudott önállóan nagyot alkotni. Ki-kirándult a prózai szerepek területére is és különösen az érzelmes, lírai szerepekben ragadja magával a közönséget. „A búbos pacsirta, ycimy a búbos pacsirta ycimy A búbos pacsirta ycimy a ycimy búbos ycimy pacsirta ycimy ycimy A ycimy búbos ycimy pacsirta ycimy ykodvegy a „Diákélet-beli ycimy diákélet ycimy Diákélet ycimy diákélet ycimy ycimy Diákélet ycimy ykodvegy Katica, yszerepy katica yszerepy Katica yszerepy katica yszerepy yszerepy Katica yszerepy ykodvegy sőt a magyar népszínművek egynémely kedves leányalakja is sokasították sokoldalú sikereit. Vendégszerepelt a bécsi Carltheaterben. yintezmenyy bécsi carltheater yintezmenyy bécsi Ca yintezmenyy bécsi yintezmenyy carltheater yintezmenyy yintezmenyy bécsi yintezmenyy Ca yintezmenyy ykodvegy 1902-ben xevtizedx 1905 a Béldi-Fejér yszemelynevy béldi-fejér yszemelynevy Béldi-Fejér yszemelynevy béldi-fejér yszemelynevy yszemelynevy Béldi-Fejér yszemelynevy ykodvegy „Katalin ycimy katalin ycimy Katalin ycimy katalin ycimy ycimy Katalin ycimy ykodvegy című operettben és 1904-ben megvált xtalanevtizedx 1915 sikereinek színpadától, a Népszínháztól, yintezmenyy népszínház yintezmenyy Népszính yintezmenyy népszínház yintezmenyy yintezmenyy Népszính yintezmenyy ykodvegy ahonnan kulisszaintrikák és elviselhetetlen belvillongások űzték el. Művészi hajléktalanságának idejét sikeres külföldi vendégszereplésekre használta föl. Majd ismét haza vágyott, az ő közönsége elé és 1914-ben xevtizedx 1915 a xtalanevtizedx 1925 xtalanevtizedx 1935 Király Színház yintezmenyy király színház yintezmenyy Király S yintezmenyy király yintezmenyy színház yintezmenyy yintezmenyy Király yintezmenyy S yintezmenyy ykodvegy kötelékébe szerződött. „Daloskönyv ycimy daloskönyv ycimy Daloskönyv ycimy daloskönyv ycimy ycimy Daloskönyv ycimy ykodvegy címen 55 eredeti dalt írt. (Liptay Károly.) yszemelynevy liptay károly yszemelynevy Liptay Károly yszemelynevy liptay yszemelynevy károly yszemelynevy yszemelynevy Liptay yszemelynevy Károly yszemelynevy ykodvegy yszocikkszerzoy liptay károly szin_III.0073.pdf III

 

 

A szócikk eredeti szövege:

Címszó: Küry Klára - Magyar Színművészeti Lexikon (1929-1931, szerk. Schöpflin Aladár)

 

Szócikktípus:

SZEMELYCIMSZO

SZULETESIEV 1870

SZULETESIEVTIZED 1875

 

A szócikk eredeti képe megtekinthető:

http://mek.oszk.hu/08700/08756/html/III/szin_III.0073.pdf
http://mek.oszk.hu/08700/08756/html/III/szin_III.0073.png

Az itt olvasható változat forrása: B Kádár Zsuzsanna - Nagy Péter Tibor: Az 1929-31-es színművészeti lexikon adatbázisa. (Szociológiai dolgozatok No. 8., WJLF, Budapest, 2017) Készült a Wesley Egyház- és Vallásszociológiai Kutatóközpont 19-21. századi magyar elitek c. kutatása keretében.

http://mek.oszk.hu/08700/08756/html/szocikk/w/27/27860.htm

Az adatbázis kódja: 1357986421928

 

A szócikk három változatban található meg az oldalon. Legfelül linkekkel kiegészítve; középen, apróbetűvel a keresőmotort szolgáló technikai változat; legalul pedig az eredeti 1929-31-es szöveg.

 

Küry Klára

Szócikk: Küry Klára operettprimadonna, sz. 1870. március 27-én, Jászkiséren. Egyike azoknak a művésznőknek, akik színpadralépésükkel megtörték a babonát, amely sok ideig uralkodott ebben az országban és szégyelt volna rangbéli (hogy ne mondjuk: úri) családból színésznővé lenni. Küry Klára is ilyen tőről fakadt, amennyiben atyja: tófalvi Küry Oszkár dr., Pestvármegye tb. ügyésze, anyja Kosztha Róza, szintén úri­családból származó nemesi sarj volt. Küry Klára talán nem is gondolt a színpadra, amikor mint a szigorú és rátartó Küry Oszkár dr. leánykája énekórákat vett Pauli Richárdtól, a M. Kir. Operaház egyik énekmesterétől és a régi konzervatórium tanárától. De a „véletlen és az üdearcú szép leányka életénekvezérlőcsillaga úgy akarták, hogy mindjárt énektanulmányai legelején, olyanoknak akadt meg rajta a szemük, akik azonnal meglátták benne a színpadi csillagot. Ettől kezdve elhatározott dolog volt, hogy Küry Klárának színpadra kell lépnie. Sok családi ellenzés, töprengés, készülődés, lámpaláz, sőt bizonyára nem kevés könny után, amikor Ditrói Mór, a kolozsvári Nemzeti Színház akkori igazgatója is serkentőleg és bátorítólag avatkozott közbe, a szülők engedékenysége addig enyhült a színpaddal szemben, hogy Küry kisasszony, aki soha színésziskolába nem járt, titokban betanulhatta a „Tiszturak a zárdában című kedves Varney-féle francia operett Louise szerepét és álnév alatt fölléphetett ebben a „próbaszerepben, mint Hajnal Klárika (ezt a nevet választotta a családi tanács a tizenkilencéves szép leány „színpadi kalandja számára) a kolozsvári színpadon. Erdélyország legtekintélyesebb lapja, a kolozsvári „Ellenzék ezt a nevezetes estét így örökítette meg; „Igen kedves és megnyerő színpadi jelenség. Ifjú, kellemes és üde, bár hangja nem nagy terjedelmű, kellemes, lágy és modulálóképes. Ezután a sikeres fellépés után Ditrói Mór nyomban leszerződtette a „beérkezett Hajnal Klárikát, aki mintegy két évig volt gyakran foglalkoztatott tagja és máris ünnepelt szubrettje a kolozsvári színpadnak. Két év elmultával, vagyis 1892-ben már a budapesti Népszínház tagjai sorába hívta meg Ewa Lajos és Hajnal Klári a „Nebántsvirág címszerepében mutatkozott be a Blaháné, a Pálmay Ilka, a Hegyi Aranka, a Kassai Vidor, a Tihanyi, Dárdai és a többi ünnepelt fenomén elkényeztetett közönségének. Bemutatkozott és győzött. „Egyszerűség, természetesség, pajkosság, őszinteség és pezsgő jókedv: ezekkel dolgozott ez a kis Nebántsvirág. Ezt írta róla többek között a „Budapesti Hirlap, amelynek abban az időben kiváló tekintélyénél és nagy súlyánál fogva döntő szava volt új tehetségek sorsa fölött. A siker annyira teljes és biztos volt, hogy e naptól kezdve már nemcsak oka nem volt álnevet használni, de a rátarti Küry-család most már nyíltan büszkélkedhetett is leányával, aki ezentúl nem is használta tovább a Hajnal nevet (amelyhez később egy másik kiváló operettművésznő, Honthy Hanna is hűtlen lett), hanem saját családi nevén, mint Küry Klára írta föl nevét a magyar színpadtörténelem legszebb lapjaira. Népszerűsége, kedveltsége, varázsa szinte föllépésről - föllépésre fokozódott, és nem telt bele egy év és Küry Klára már az első színpadi csillagok között ragyogott, hogy onnan soha le ne tűnjön. Mamzelle Nitouche-ja, Lili-je, Roxelán-ja, San Toy-ja, Katalin cárnőbeli apródja, Ártatlan Zsuzsi­ja, Szép Heléná-ja, Bibliásasszony-a, Vígözvegy-e, Babá-ja, Muzsikuslány-a, Eurydiké-je, Erdészlány-a, Görögrabszolgabeli Aspásiá-ja, Kadettkisasszony-a, Fanchon asszony lánya és megannyi más elsőrendű szerepsiker felejthetetlenné tették nevét és művészetét még azokban a föllépéseiben is, amelyekhez a Blaháné által kreált operettekben a nemzet csalogánya után vállalt. így a Konti-féle „Eleven ördög-ben, „Suhanc-ban és hasonló szerepeiben is tudott önállóan nagyot alkotni. Ki-kirándult a prózai szerepek területére is és különösen az érzelmes, lírai szerepekben ragadja magával a közönséget. „A búbos pacsirta, a „Diákélet-beli Katica, sőt a magyar népszínművek egynémely kedves leányalakja is sokasították sokoldalú sikereit. Vendégszerepelt a bécsi Carltheaterben. 1902-ben a Béldi-Fejér „Katalin című operettben és 1904-ben megvált sikereinek színpadától, a Népszínháztól, ahonnan kulisszaintrikák és elviselhetetlen belvillongások űzték el. Művészi hajléktalanságának idejét sikeres külföldi vendégszereplésekre használta föl. Majd ismét haza vágyott, az ő közönsége elé és 1914-ben a Király Színház kötelékébe szerződött. „Daloskönyv címen 55 eredeti dalt írt. (Liptay Károly.) szin_III.0073.pdf III