Címszó: Nadrágszerepek - Magyar Színművészeti Lexikon (1929-1931, szerk. Schöpflin Aladár)

 

Szócikktípus:

SZINHAZIFOGALOM

NEMSZEMELYNEV

 

 

A szócikk eredeti képe megtekinthető:

http://mek.oszk.hu/08700/08756/html/III/szin_III.0359.pdf
http://mek.oszk.hu/08700/08756/html/III/szin_III.0359.png

 

Az itt olvasható változat forrása: B Kádár Zsuzsanna - Nagy Péter Tibor: Az 1929-31-es színművészeti lexikon adatbázisa. (Szociológiai dolgozatok No. 8., WJLF, Budapest, 2017) Készült a Wesley Egyház- és Vallásszociológiai Kutatóközpont 19-21. századi magyar elitek c. kutatása keretében.

http://mek.oszk.hu/08700/08756/html/szocikk/w/29/29482.htm

Az adatbázis kódja: 1357986421928

 

A szócikk három változatban található meg az oldalon. Legfelül linkekkel kiegészítve; középen, apróbetűvel a keresőmotort szolgáló technikai változat; legalul pedig az eredeti 1929-31-es szöveg.

 

A szöveg linkekkel ellátott változata:

 

 

Nadrágszerepek

Szócikk: Nadrágszerepek Szószerint a németektől (nemzetiség) (információ)  vettük át ezt a szakkifejezést olyan szerepek megjelölésére, amelyekben nők férfiakat személyesítenek meg. A francia (nemzetiség) (információ)  travesztált, tréfásan utánzó szerepeknek (roles travestis) nevezi a nadrágszerepeket és e kifejezéssel jelöli meg a travesztálásnak azt a módját is, amikor a férfiak nőszerepekben domborítanak. A nadrágszerepek őse a tizennyolcadik század derekán tünt fel a francia (nemzetiség) (információ)  színpadon, amikor Beaumarchais (személy) (információ)  »Figaro házassága« (cím) (információ)  c. vígjátékában Chérubin (szerep) szerepét egy fiatal színésznő játszotta. Beaumarchais (személy) (információ)  kétségkívül azért rendelkezett így, mert nő alakításában a gyermekifjú szerepe sokkal finomabb, kecsesebb, mintha azt egy színész játszotta volna.. Eredetileg tehát tisztára gyakorlati jelentősége volt a nadrágszerepnek és különösen az operaszínpad élt vele, lépten-nyomon a fiúszerepeket szopránénekesnőkkel énekeltetve. A francia (nemzetiség) (információ)  operett virágzásának kezdetén azután megszületett a par excellence nadrágszerep, amelynél már nemcsak gyakorlati és esztétikai szempontok voltak irányadók, hanem bizonyos üzleti érdek is, mert a darab sikere függött a primadonna nadrágszerepétől. A régi Népszínházban (intézmény) (információ)  Blaha Lujza (személy) (információ)  »Boccacccio«-t, (cím) majd Hegyi Aranka (személy) (információ)  a »Baba« (cím) (információ)  c. operettben Lancelot (szerep) szerepét nadrágban játszotta; sok nadrágszerepet játszott Blaha Lujza (személy) (információ)  ezután is, többek között Konti József (személy) (információ)  »Eleven ördög«-ét (cím) (információ)  és »Suhan«-cát. (cím) Pálmay Ilka, (személy) (információ)  kinek nevéhez szintén sok nadrágszerep híre fűződik, ugyancsak játszott olyan szerepeket, melyeket a darab szerzője eredetileg nem nadrágszerepeknek szánt, mint például »A koldusdiák«-ot. (cím) Küry Klára (személy) (információ)  nevéhez fűződik a »San Toy« (cím) budapesti (Budapest) sikere és ő játszotta Germain hadnagyot (szerep) Béldi Izor (személy) (információ)  és Fejér Jenő (személy) (információ)  »Katalin« (cím) (információ)  c. operettjében. A modern magyar operettirodalom híres nadrágszerepeit majdnem kivétel nélkül Fedák Sári (személy) (információ)  alakította, aki egyéni művészetével egészen új, addig nem tapasztalt jelentőséget tudott adni a nadrágszerepek kissé diszkreditált fajtájának. (Bob herceg, (szerep) (információ)  János vitéz.) (szerep) (információ)  Fedák (személy) (információ)  játszotta Gábor diák (szerep) (információ)  szerepét a »Gül Babá«-ban (cím) annak idején és »A csíbészkirály«-t (cím) is, stb. (Már 1610. (időpont) körül történt, hogy Olaszországban (ország) egy férfiruhába öltözött nő kiséri az olasz (nemzetiség) (információ)  komédiáscsapatokat, aki a dobot veri és az előadások látogatására hívja fel az embereket. 1747-ből (időpont) van feljegyzés arról, hogy a weimari (ország) kormány kibocsátott egy rendeletet, melyben kikelt egy huszáröltözetben fellépett színésznő ellen.) szin_III.0359.pdf III

 

 

Adatbázisszerű megjelenés

xcímszó Nadrágszerepek címszóvég 29482 Szócikk: Nadrágszerepek Szószerint a németektől ynemzetisegy német ynemzetisegy német ynemzetisegy német ynemzetisegy ynemzetisegy német ynemzetisegy ykodvegy vettük át ezt a szakkifejezést olyan szerepek megjelölésére, amelyekben nők férfiakat személyesítenek meg. A francia ynemzetisegy francia ynemzetisegy francia ynemzetisegy francia ynemzetisegy ynemzetisegy francia ynemzetisegy ykodvegy travesztált, tréfásan utánzó szerepeknek (roles travestis) nevezi a nadrágszerepeket és e kifejezéssel jelöli meg a travesztálásnak azt a módját is, amikor a férfiak nőszerepekben domborítanak. A nadrágszerepek őse a tizennyolcadik század derekán tünt fel a francia ynemzetisegy francia ynemzetisegy francia ynemzetisegy francia ynemzetisegy ynemzetisegy francia ynemzetisegy ykodvegy színpadon, amikor Beaumarchais yszemelynevy beaumarchais yszemelynevy Beaumarchais yszemelynevy beaumarchais yszemelynevy yszemelynevy Beaumarchais yszemelynevy ykodvegy »Figaro házassága« ycimy figaro házassága ycimy Figaro házassága ycimy figaro ycimy házassága ycimy ycimy Figaro ycimy házassága ycimy ykodvegy c. vígjátékában Chérubin yszerepy chérubin yszerepy Chérubin yszerepy chérubin yszerepy yszerepy Chérubin yszerepy ykodvegy szerepét egy fiatal színésznő játszotta. Beaumarchais yszemelynevy beaumarchais yszemelynevy Beaumarchais yszemelynevy beaumarchais yszemelynevy yszemelynevy Beaumarchais yszemelynevy ykodvegy kétségkívül azért rendelkezett így, mert nő alakításában a gyermekifjú szerepe sokkal finomabb, kecsesebb, mintha azt egy színész játszotta volna.. Eredetileg tehát tisztára gyakorlati jelentősége volt a nadrágszerepnek és különösen az operaszínpad élt vele, lépten-nyomon a fiúszerepeket szopránénekesnőkkel énekeltetve. A francia ynemzetisegy francia ynemzetisegy francia ynemzetisegy francia ynemzetisegy ynemzetisegy francia ynemzetisegy ykodvegy operett virágzásának kezdetén azután megszületett a par excellence nadrágszerep, amelynél már nemcsak gyakorlati és esztétikai szempontok voltak irányadók, hanem bizonyos üzleti érdek is, mert a darab sikere függött a primadonna nadrágszerepétől. A régi Népszínházban yintezmenyy népszínház yintezmenyy Népszính yintezmenyy népszínház yintezmenyy yintezmenyy Népszính yintezmenyy ykodvegy Blaha Lujza yszemelynevy blaha lujza yszemelynevy Blaha Lujza yszemelynevy blaha yszemelynevy lujza yszemelynevy yszemelynevy Blaha yszemelynevy Lujza yszemelynevy ykodvegy »Boccacccio«-t, ycimy boccacccio ycimy Boccacccio ycimy boccacccio ycimy ycimy Boccacccio ycimy ykodvegy majd Hegyi Aranka yszemelynevy hegyi aranka yszemelynevy Hegyi Aranka yszemelynevy hegyi yszemelynevy aranka yszemelynevy yszemelynevy Hegyi yszemelynevy Aranka yszemelynevy ykodvegy a »Baba« ycimy baba ycimy Baba ycimy baba ycimy ycimy Baba ycimy ykodvegy c. operettben Lancelot yszerepy lancelot yszerepy Lancelot yszerepy lancelot yszerepy yszerepy Lancelot yszerepy ykodvegy szerepét nadrágban játszotta; sok nadrágszerepet játszott Blaha Lujza yszemelynevy blaha lujza yszemelynevy Blaha Lujza yszemelynevy blaha yszemelynevy lujza yszemelynevy yszemelynevy Blaha yszemelynevy Lujza yszemelynevy ykodvegy ezután is, többek között Konti József yszemelynevy konti józsef yszemelynevy Konti József yszemelynevy konti yszemelynevy józsef yszemelynevy yszemelynevy Konti yszemelynevy József yszemelynevy ykodvegy »Eleven ördög«-ét ycimy eleven ördög ycimy Eleven ördög ycimy eleven ycimy ördög ycimy ycimy Eleven ycimy ördög ycimy ykodvegy és »Suhan«-cát. ycimy suhan ycimy Suhan ycimy suhan ycimy ycimy Suhan ycimy ykodvegy Pálmay Ilka, yszemelynevy pálmay ilka yszemelynevy Pálmay Ilka yszemelynevy pálmay yszemelynevy ilka yszemelynevy yszemelynevy Pálmay yszemelynevy Ilka yszemelynevy ykodvegy kinek nevéhez szintén sok nadrágszerep híre fűződik, ugyancsak játszott olyan szerepeket, melyeket a darab szerzője eredetileg nem nadrágszerepeknek szánt, mint például »A koldusdiák«-ot. ycimy a koldusdiák ycimy A koldusdiák ycimy a ycimy koldusdiák ycimy ycimy A ycimy koldusdiák ycimy ykodvegy Küry Klára yszemelynevy küry klára yszemelynevy Küry Klára yszemelynevy küry yszemelynevy klára yszemelynevy yszemelynevy Küry yszemelynevy Klára yszemelynevy ykodvegy nevéhez fűződik a »San Toy« ycimy san toy ycimy San Toy ycimy san ycimy toy ycimy ycimy San ycimy Toy ycimy ykodvegy budapesti Budapest ytelepulesy nagybudapest ytelepulesy budapest ykodvegy sikere és ő játszotta Germain hadnagyot yszerepy germain hadnagy yszerepy Germain hadnagy yszerepy germain yszerepy hadnagy yszerepy yszerepy Germain yszerepy hadnagy yszerepy ykodvegy Béldi Izor yszemelynevy béldi izor yszemelynevy Béldi Izor yszemelynevy béldi yszemelynevy izor yszemelynevy yszemelynevy Béldi yszemelynevy Izor yszemelynevy ykodvegy és Fejér Jenő yszemelynevy fejér jenő yszemelynevy Fejér Jenő yszemelynevy fejér yszemelynevy jenő yszemelynevy yszemelynevy Fejér yszemelynevy Jenő yszemelynevy ykodvegy »Katalin« ycimy katalin ycimy Katalin ycimy katalin ycimy ycimy Katalin ycimy ykodvegy c. operettjében. A modern magyar operettirodalom híres nadrágszerepeit majdnem kivétel nélkül Fedák Sári yszemelynevy fedák sári yszemelynevy Fedák Sári yszemelynevy fedák yszemelynevy sári yszemelynevy yszemelynevy Fedák yszemelynevy Sári yszemelynevy ykodvegy alakította, aki egyéni művészetével egészen új, addig nem tapasztalt jelentőséget tudott adni a nadrágszerepek kissé diszkreditált fajtájának. (Bob herceg, yszerepy bob herceg yszerepy Bob herceg yszerepy bob yszerepy herceg yszerepy yszerepy Bob yszerepy herceg yszerepy ykodvegy János vitéz.) yszerepy jános vitéz yszerepy János vitéz yszerepy jános yszerepy vitéz yszerepy yszerepy János yszerepy vitéz yszerepy ykodvegy Fedák yszemelynevy fedák yszemelynevy Fedák yszemelynevy fedák yszemelynevy yszemelynevy Fedák yszemelynevy ykodvegy játszotta Gábor diák yszerepy gábor diák yszerepy Gábor diák yszerepy gábor yszerepy diák yszerepy yszerepy Gábor yszerepy diák yszerepy ykodvegy szerepét a »Gül Babá«-ban ycimy gül baba ycimy Gül Babá ycimy gül ycimy baba ycimy ycimy Gül ycimy Babá ycimy ykodvegy annak idején és »A csíbészkirály«-t ycimy a csíbészkirály ycimy A csíbészkirály ycimy a ycimy csíbészkirály ycimy ycimy A ycimy csíbészkirály ycimy ykodvegy is, stb. (Már 1610. körül xtalanevtizedx 1625 xtalanevtizedx 1635 történt, hogy Olaszországban ytelepulesy olaszország ytelepulesy Olaszország yorszagy Olaszország ykodvegy egy férfiruhába öltözött nő kiséri az olasz ynemzetisegy olasz ynemzetisegy olasz ynemzetisegy olasz ynemzetisegy ynemzetisegy olasz ynemzetisegy ykodvegy komédiáscsapatokat, aki a dobot veri és az előadások látogatására hívja fel az embereket. 1747-ből xevtizedx 1745 van xtalanevtizedx 1755 xtalanevtizedx 1765 feljegyzés arról, hogy a weimari ytelepulesy weimar ytelepulesy weimar yorszagy Németország ykodvegy kormány kibocsátott egy rendeletet, melyben kikelt egy huszáröltözetben fellépett színésznő ellen.) szin_III.0359.pdf III

 

 

A szócikk eredeti szövege:

Címszó: Nadrágszerepek - Magyar Színművészeti Lexikon (1929-1931, szerk. Schöpflin Aladár)

 

Szócikktípus:

SZINHAZIFOGALOM

NEMSZEMELYNEV

 

 

A szócikk eredeti képe megtekinthető:

http://mek.oszk.hu/08700/08756/html/III/szin_III.0359.pdf
http://mek.oszk.hu/08700/08756/html/III/szin_III.0359.png

Az itt olvasható változat forrása: B Kádár Zsuzsanna - Nagy Péter Tibor: Az 1929-31-es színművészeti lexikon adatbázisa. (Szociológiai dolgozatok No. 8., WJLF, Budapest, 2017) Készült a Wesley Egyház- és Vallásszociológiai Kutatóközpont 19-21. századi magyar elitek c. kutatása keretében.

http://mek.oszk.hu/08700/08756/html/szocikk/w/29/29482.htm

Az adatbázis kódja: 1357986421928

 

A szócikk három változatban található meg az oldalon. Legfelül linkekkel kiegészítve; középen, apróbetűvel a keresőmotort szolgáló technikai változat; legalul pedig az eredeti 1929-31-es szöveg.

 

Nadrágszerepek

Szócikk: Nadrágszerepek Szószerint a németektől vettük át ezt a szakkifejezést olyan szerepek megjelölésére, amelyekben nők férfiakat személyesítenek meg. A francia travesztált, tréfásan utánzó szerepeknek (roles travestis) nevezi a nadrágszerepeket és e kifejezéssel jelöli meg a travesztálásnak azt a módját is, amikor a férfiak nőszerepekben domborítanak. A nadrágszerepek őse a tizennyolcadik század derekán tünt fel a francia színpadon, amikor Beaumarchais »Figaro házassága« c. vígjátékában Chérubin szerepét egy fiatal színésznő játszotta. Beaumarchais kétségkívül azért rendelkezett így, mert nő alakításában a gyermekifjú szerepe sokkal finomabb, kecsesebb, mintha azt egy színész játszotta volna.. Eredetileg tehát tisztára gyakorlati jelentősége volt a nadrágszerepnek és különösen az operaszínpad élt vele, lépten-nyomon a fiúszerepeket szopránénekesnőkkel énekeltetve. A francia operett virágzásának kezdetén azután megszületett a par excellence nadrágszerep, amelynél már nemcsak gyakorlati és esztétikai szempontok voltak irányadók, hanem bizonyos üzleti érdek is, mert a darab sikere függött a primadonna nadrágszerepétől. A régi Népszínházban Blaha Lujza »Boccacccio«-t, majd Hegyi Aranka a »Baba« c. operettben Lancelot szerepét nadrágban játszotta; sok nadrágszerepet játszott Blaha Lujza ezután is, többek között Konti József »Eleven ördög«-ét és »Suhan«-cát. Pálmay Ilka, kinek nevéhez szintén sok nadrágszerep híre fűződik, ugyancsak játszott olyan szerepeket, melyeket a darab szerzője eredetileg nem nadrágszerepeknek szánt, mint például »A koldusdiák«-ot. Küry Klára nevéhez fűződik a »San Toy« budapesti sikere és ő játszotta Germain hadnagyot Béldi Izor és Fejér Jenő »Katalin« c. operettjében. A modern magyar operettirodalom híres nadrágszerepeit majdnem kivétel nélkül Fedák Sári alakította, aki egyéni művészetével egészen új, addig nem tapasztalt jelentőséget tudott adni a nadrágszerepek kissé diszkreditált fajtájának. (Bob herceg, János vitéz.) Fedák játszotta Gábor diák szerepét a »Gül Babá«-ban annak idején és »A csíbészkirály«-t is, stb. (Már 1610. körül történt, hogy Olaszországban egy férfiruhába öltözött nő kiséri az olasz komédiáscsapatokat, aki a dobot veri és az előadások látogatására hívja fel az embereket. 1747-ből van feljegyzés arról, hogy a weimari kormány kibocsátott egy rendeletet, melyben kikelt egy huszáröltözetben fellépett színésznő ellen.) szin_III.0359.pdf III