5. A KOZMOSZ EGÉSZÉRE REFLEKTÁLÓ EMBER
Az ember a kozmosz szülöttje. Létét a térben és időben határtalanul elnyújtózkodó
természetnek köszönheti. Vajon honnan ered a kozmosz, és miért hozta létre az
embert? Vajon térben és időben végtelen a világ? Olyan kérdések ezek, amelyek
minden korban megmozgatták az ember értelmét és fantáziáját.
1. A természet a tudományos világképben
A világképen a szaktudományok eredményeinek összefoglalását és tudományos összlátásban
történő elméleti feldolgozását értjük. A gigantikus méretű és az időben "széthúzódó"
kozmosz egésze sosem lehet a közvetlen emberi tapasztalás tárgya. Ezért a világ
képének megrajzolása csak hipotézisek és a tudomány föltárta adatok hipotetikus
kiterjesztése (extrapolációja) alapján lehetséges. A szoros értelemben vett
világkép tisztán szaktudományos jellegű, és így nem érinti a kozmosz létére,
rendjére és értelmére irányuló filozófiai kérdéseket. Minthogy azonban nincs
előfeltevések nélküli ismeret, azaz a tudományos kutatást előzetes filozófiai
irányvétel, világ- és emberfelfogás irányítja, az úgynevezett tudományos világképbe
is beleszövődnek világnézeti és filozófiai jellegű elemek. Természetesen a szaktudományos
kutatás is visszahat az előzetes filozófiai irányvételre, s eszményi esetben
a filozófia és a tudomány olyan hermeneutikai kört alkot, amely a valóság sokoldalú
és átfogó értelmezését teszi lehetővé.
a) Az univerzum megformálódása és fejlődése
A nyugat-európai gondolkodásban lényegében kétféle természetszemlélet alakult
ki, és ennek megfelelően kétféle világmodell született. Az újkori tudomány a
világ sztatikus (a kozmosz ünnepélyes állandóságát és fejlődést nem ismerő merevségét
hirdető) szemléletét kapta örökül az ó- és középkortól. Ez a szemlélet azonban
tarthatatlannak bizonyult, és fokozatosan a dinamikus (a természet mozgékonyságát
és fejlődését valló) világszemlélet váltotta föl.
A sztatikus világmodellek korszaka a görögökkel kezdődött. Főként geocentrikus
(a világmindenség közepének a Földet tekintő) modelleket alkottak, de nem volt
idegen tőlük a heliocentrikus (a világmindenség középpontját a Napban megjelölő)
eszme sem. A Földet eleinte henger vagy korong alakúnak vélték (Démokritosz),
később a térben szabadon lebegő gömbnek. A püthagóreus Hiketasz és Ekphantosz
(i. e. 5. sz.) szerint a mindenség közepe a központi tűz. Azt is tanították,
hogy a Föld a saját tengelye körül forog, és a Nap körül kering. A szamoszi
Arisztarkhosz (kb. 320-250) úgy vélte, hogy a mindenség középpontja a Nap, és
a csillagok óriási távolságra vannak egymástól.
Az ókori világmodell Arisztotelész és Ptolemaiosz (kb. 90-160) rendszerében
nyerte el végső formáját. Arisztotelész szerint a térben véges világmindenség
központja a gömb alakú Föld. A Földet 56 szféra veszi körül. A Hold alatti világ
a változás (az őselemek keveredésének) világa, de itt sincs fejlődés. A Hold
fölötti szférákon keringenek a bolygók, a Nap és a csillagok. A Hold fölötti
szférák és égitestek anyaga változatlan, s az égitestek mozgása örök körmozgás.
A legkülső szféra az állócsillagok szférája, s ezen kívül semmi (űr) sincs.
Az alexandriai Ptolemaiosz úgy vélte, hogy a mindenség központja a nyugvó Föld.
A Földet átlátszó kristályszférák (gömbhéjak) veszik körül, s a megfelelő szférákon
keringenek a Hold, a Nap és a bolygók. A bolygók nem csupán körpályákon keringenek,
hanem hurokszerű körpályákon (epiciklusokon) is mozognak. E modellben nincs
helye a fejlődésnek. Arisztotelész szerint a kozmosz örök, a fajok állandóak,
s legfeljebb az egyedek cserélődnek. A "mozdulatlan mozgatónak" vagy
a Démiourgosznak csak mozgató és rendező szerepe van.
A középkori világmodell az arisztotelészi-ptolemaioszi világképre épült: sztatikus
és geocentrikus jellegű volt. A világmindenség térben véges, és legkülső burka
az állócsillagok szférája. Központja a Föld (egyesek lehetségesnek tartották,
hogy a Föld a saját tengelye körül forog, de azt nem tanították, hogy a Nap
körül kering). Az égitestek romolhatatlanok, mert anyaguk lényegileg különbözik
a földi anyagoktól. A világegyetem méreteit több millió kilométerre becsülték.
Az élettelen anyag, a növények, az állatok és az ember világa hierarchikusan
épül egymásra, de nincs fejlődés. A kozmoszt Isten teremtette a semmiből, éspedig
véges idővel ezelőtt.
A sztatikus világmodell az újkorban annyiban változott meg, hogy a geocentrikus
felfogást a heliocentrikus eszme váltotta föl, és jelentősen gyarapodtak a kozmosz
belátható részére vonatkozó tudományos ismeretek. Azt az ókorban is ismert gondolatot,
hogy a Föld nem középpontja a világnak, az újkor hajnalán Nicolaus Cusanus (1401-1464)
bíboros elevenítette fel. A heliocentrikus rendszer diadalra vitele (kopernikuszi
fordulat) és matematikai megalapozása M. Kopernik (1473-1543) lengyel kanonok
nevéhez fűződik (De Revolutionibus Orbium Coelestium). J. Kepler (1571-1630)
a bolygók mozgástörvényeit fogalmazta meg. A heliocentrikus rendszer mellett
síkra szálló G. Galilei értékes fölfedezésekkel gazdagította a kozmoszra vonatkozó
ismereteket (a Hold hegyei, a Jupiter holdjai, a napfoltok stb.). A technikai
eszközök tökéletesedésével a világmindenség belátható határai egyre messzebbre
tolódnak. Fr. W. Herschel (1783-1822) és fia a galaxisra és az extragalaxisokra
vonatkozó ismereteket gazdagította. Az ifjabb Herschel katalógusa már 5079 csillaghalmazt
és galaxist tartalmazott. Jóllehet a tudományos fölfedezések egyre jobban megtépázták
a sztatikus világkép tekintélyét, e modell egészen a 19. századig tartotta magát.
Az élővilág fixista szemléletét C. von Linné fogalmazta meg a 18. században.
A dinamikus világmodell alapjai már az ókorban megvoltak (Hérakleitosz,
i. e. 6. sz.; Empedoklész, i. e. 5. sz.; Hipparkhosz, i. e. 2. sz. stb.). A
középkorban is akadtak olyanok, akik nem fogadták el Arisztotelész szemléletét.
J. Buridán († 1358) például azt tanította, hogy az égi és a földi testekre ugyanazok
a mozgástörvények érvényesek. N. Cusanus úgy vélte, nincs okunk föltételezni,
hogy változás csak a Földünkön van, s nem mindenütt a világegyetemben (De docta
ignorantia).
Az újkorban tudományos megfigyelések és hipotézisek ütöttek réseket a sztatikus
modellen. Tycho de Brahe (1546-1601) egy szupernova megfigyelése kapcsán jegyezte
meg, hogy valószínűleg nemcsak a Hold alatti világban van változás, hanem az
örök és változatlannak tartott égitestek világában is. G. Galilei is ezt a
nézetet képviselte. Az első kozmogónia (a kozmosz részleges objektumainak kialakulásával
foglalkozó tudomány) R. Descartes nevéhez fűződik: "örvényelméletével"
a Naprendszer kialakulására akart hipotetikus magyarázatot adni. I. Newton
a gravitációs törvénnyel próbálta magyarázni a Nap és az állócsillagok létrejöttét.
I. Kant a Föld keletkezésére vonatkozóan dolgozott ki elméletet. Ezt az elméletet
P.-S. Laplace tökéletesítette. A 19. század kozmogóniái és Ch. R. Darwin evolúciós
elmélete nagyban hozzájárultak az arisztotelészi világkép összeomlásához.
Az egész kozmosz megformálódására vonatkozó hipotézisek és a fejlődéselmélet
tökéletesítése századunk vívmányai. A dinamikus modell "megrajzolása"
a relativitáselmélet egyenleteinek felülvizsgálásával matematikai úton kezdődött.
Az általános relativitáselmélet (1916) egyik tétele az, hogy a térben jelenlevő
tömeg módosítja a tér geometriáját, és nem-euklidészi görbült térré teszi. A.
Einstein modellje szerint az univerzum határtalan, de véges. E modell két alapvető
hipotézisre támaszkodik: az anyag középsűrűsége különbözik a nullától, és mindenütt
egyforma; a világsugár állandó (sztatikus univerzum). W. de Sitter (1872-1934)
elveti Einstein első hipotézisét, és egy fejlődő univerzum modelljét alkotja
meg. Ez a világmindenség azonban irreális, mert nem tartalmaz anyagot (az anyag
nulla átlagsűrűségű). A. Friedmann (1888-1925) más úton próbálkozik. Szerinte
megtarthatjuk az első einsteini hipotézist (azt tudniillik, hogy az anyag átlagsűrűsége
különbözik a nullától), ha megengedjük, hogy a világsugár és így az anyag sűrűsége
is változik az idővel. A világmindenség ebben a modellben is tágul (1922).
G. Lemaître (1894-1966) belga abbé az orosz Friedmanntól függetlenül fedezte
fel a relativitáselméletben a táguló és a táguló-összehúzódó (oszcilláló) világmindenség
modelljének csíráit (1927). Hipotézise értelmében a világmindenség valamiféle
iszonyatosan sűrű anyagi állapotból indult ki. A szinte mérhetetlen koncentráltságú
"ősatom" előttünk ismeretlen okból fölrobbant, és a robbanásban jöttek
létre az elektronok, a protonok, a neutronok stb. A belga tudós arra is fölhívta
a figyelmet, hogy a galaxisok színképében kimutatható vöröseltolódás (ha a fényforrás
távolodik, fényének hullámhossza növekszik, s így színképe a vörös felé tolódik)
igazolhatja, hogy az univerzum jelenleg is tágulásban van. E. P. Hubble (1889-1953)
a galaxisok színképében jelentkező vöröseltolódást összefüggésbe hozta a galaxisok
távolságával, és ezzel lényegében bizonyítékot szolgáltatott az univerzum tágulására
(1929). A Lemaître-féle modell módosított változatát 1948-ban G. Gamow
(1904-1968) dolgozta ki, és ő adta az ősrobbanásnak a "Nagy Bumm"
(ang. Big Bang) nevet. Véleménye szerint a kezdeti állapotot nem ősatomnak kell
felfognunk, hanem tiszta energiának vagy valamiféle hihetetlenül sűrű sugárzásnak.
Meggyőződéssel vallotta, hogy ennek a rendkívül erős sugárzásnak nyomai ma is
fellelhetők az univerzumban. 1965-ben amerikai tudósok fel is fedezték a 3 Kelvin-fokos
sugárzást, amely a kezdeti állapot maradványának tekinthető. A következő
években egyre-másra születtek az ősrobbanást föltételező modellek különféle
változatai. Ezek a modellek megegyeznek abban a föltevésben, hogy univerzumunk
véges idővel ezelőtt valamiféle "ősanyag" (energia, őstűzgömb) robbanásával
vette kezdetét: ebben a robbanásban alakultak ki az elemi részek, az atomok
stb., majd a világegyetem tágulásával és fokozatos lehűlésével a szemcsés anyag
galaxisokba és csillagokba tömörült. Van olyan elképzelés is, amely szerint
a kezdet egy "fekete lyuk" volt (a fekete lyuk olyan föltételezett
csillagászati objektum, amely annyira sűrű, hogy nehézségi ereje bezárja körülötte
a téridőt, és amelyből így hétköznapi értelemben vett anyag vagy fény nem távozhat.).
A "Scientific American" magyar kiadása (1985/1.) a felfúvódó világegyetem
modelljét ismerteti. A cikk ezzel a meglepő végkövetkeztetéssel zárul: "Az
univerzum felfúvódó modellje olyan lehetséges mechanizmust kínál, amely szerint
a megfigyelhető világegyetem végtelen kis tértartományból fejlődött. Ilyenformán
roppant csábító egy lépéssel tovább menni és azt feltételezni, hogy a teljes
világegyetem tulajdonképpen a semmiből fejlődött ki". - Az ősrobbanással
és a kozmosz megformálódásával számoló tudósok megalkották a világ dinamikus
modelljét. E modellek közül kiemelkedő P. Teilhard de Chardin víziója, amely
az ősrobbanástól kezdve próbálja nyomon követni a kozmosz megformálódását, a
bioszféra, a pszichikai szféra és a nooszféra fejlődését (Le phénoméne humain).
Az állandó állapot (ang. Steady State) modellje H. Bondi (1919-), Th. Gold (1920-)
és Fr. Hoyle (1915-) nevéhez fűződik (1948). Az ősrobbanást föltételező modell
szerint a galaxisok egymástól való távolodásával a köztük levő tér egyre üresebb
lesz, míg végül az anyagsűrűség nullára csökken. Ha valóban ez a helyzet, az
univerzum fagyhalálra van ítélve: az élet megszűnik, a csillagok kihunynak,
az anyagkészlet kimerül. A három tudós hipotézise ezt a sötét jövőt akarta "elkerülni".
Nézetük szerint az állandóan táguló és ezáltal "felhíguló" anyag minduntalan
pótlódik, és így az anyag sűrűsége állandó marad. Számításaik szerint ahhoz,
hogy az univerzum állapota azonos maradjon, azt kell megkövetelnünk, hogy évenként
10 köbkilométerenként egy hidrogénatom keletkezzék a semmiből. A modell sikerét
egy ideig az biztosította, hogy Gamow elképzeléséhez képest jobb magyarázatot
tudott adni a nagyobb rendszámú elemek keletkezésére. Az állandó állapot hívei
a táguló és friss anyaggal pótlódó kozmoszban látták a fejlődés alapját és biztosítékát.
Ezt az elképzelést azonban sokat támadták, mert sértette a tömeg és az energia
megmaradásának elvét. Fr. Hoyle 1965-ben a "Nature" című folyóirat
egyik cikkében közölte, hogy feladja az állandó állapot hipotézisét.
Az ősrobbanást föltételező modellek sajátos változata a táguló-összehúzódó (lüktető)
modell, amelynek G. Lemaître a "főnix világegyetem" nevet adta.
R. Dicke, Fr. Hoyle (1965) és mások föltételezése szerint a világmindenség tágulása
csak véges értékig növekszik, aztán a folyamat megfordul, s összehúzódásba megy
át, mígnem eléri a kezdeti állapotot. Eszerint a táguló világmindenség kezdeti
állapota egy előző összehúzódás végpontja. A lüktetés elvileg vég nélkül ismétlődhet.
Az összehúzódás azt jelenti, hogy a tágulási folyamatban kialakult képződmények
(élőlények, galaxisok, molekulák, atomok stb.) egybeolvadnak, azaz valamennyi
összehúzódó univerzum hőhalállal ér véget. Kérdés persze, hogy az univerzumban
van-e elegendő anyag a tágulás leállításához. Egyesek a fekete lyukakban "tárolt"
anyag szerepére hivatkoznak. Mások ellenben azt állítják, hogy a főnix-modell
elvetendő, mert a tapasztalati adatok azt mutatják, hogy az univerzum valószínűleg
örökké tágulásban marad.
Jóllehet a dinamikus modell végérvényesen győzelmet aratott a sztatikus világkép
fölött, ma még nem tudunk olyan elméletet alkotni, amely minden szempontból
híven tükrözné a kozmosz megformálódását és fejlődését. "Még az sem biztos,
hogy azok a fogalmak, amelyek helyénvalóaknak mutatkoznak (bármilyen nagy)
kozmikus környezetünkre, használhatók a világegyetemre mint egészre" (Természettudományi
Lexikon 3. k. 859. o.). A világhírű kozmofizikus, J. B. Zeldovics (1914-) szerint
az ősrobbanás modellje éppolyan jól megalapozott, mint az égi mechanika ősrégi
tudománya (La Recherche, 1984. jan.). A kozmosz eredetét azonban homály fedi.
Az univerzum kezdete ugyanis peremföltétel, azaz olyan szingularitás (egyszeri
adottság), amely nem lehet tudományos vizsgálat tárgya: "a szingularitás
közelében nem érvényesek a kozmológiai egyenletek megoldásának feltételei,
hisz egyelőre még nincs magára a szingularitásra és az azt megelőző időkre vonatkozó,
fizikailag megalapozott feltevés" (Természettudományi Kisenciklopédia 66.
o.). A kozmosz végkifejlete, fejlődésének iránya is bizonytalan.
b) A tér-idő végtelenségének problémája
Jóllehet a világ tér-idő szerkezetének természete és a kozmosz végtelenségének
kérdése filozófiai reflexiót is igényel, a maguk módján a szaktudományok is
megpróbálkoztak e problémák tisztázásával.
Az újkori tudományosság az ó- és középkori hagyományokat követve többféle értelemben
beszélt a térről és az időről.
Bár a szóhasználatban ez nem mindig türköződött, a tudósok általában megkülönböztették
a matematikai, a képzetes és a fizikai tér fogalmát.
A matematikai vagy geometriai tér olyan tiszta és elvont kiterjedés, amelyet
minden anyagi tartalomtól függetlenül önmagában és önmagáért vizsgálunk. Elvontsága
nem azt jelenti, hogy csupán az emberi értelem alkotása (lat. ens rati onis),
mert a matematikai tér adott esetben a valóságban is létezhet, azaz a fizikai
világ jellemzője lehet.
A geometriai terek közül a legrégibb és a legismertebb az euklidészi tér. Ennek
geometriáját Eukleidész (i. e. 300) alexandriai matematikus dolgozta ki. E tér
főbb jellemzői: a síkban egy egyeneshez az egyenesen kívül fekvő ponton át csak
egyetlen párhuzamos rendelhető; a háromszög belső szögeinek összege 180 fok
stb. A hiperbolikus térgeometria kidolgozása Ny. I. Lobacsevszkij (1793-1856)
nevéhez fűződik. Jellemzői: az egyenessel az egyenesen kívüli ponton át több
párhuzamos húzható; a háromszög belső szögeinek összege kisebb, mint 180 fok
stb. E tér negatív görbületű, és szemléletünk számára hozzáférhetetlen (analogonja
a traktrix forgatásával keletkező pszeudoszférán látható). Az elliptikus és
a szférikus térgeometria kidolgozója B. Riemann (1826-1866). E tér jellemzői:
párhuzamos nem húzható; a háromszög belső szögeinek összege nagyobb, mint 180
fok stb. Szemléletünk számára e pozitív görbületű tér hozzáférhetetlen (analogonját
a véges, de határtalan gömbfelületen láthatjuk).
A képzetes (imaginárius) tér képzeletünk alkotása és képzeletünk tárgyainak
megjelenési "helye". Ez a képzeleti és valós tárgyakat megelőző tér
három dimenziós (lat. dimensio: kiterjedés, kimérés, felmérés), homogén és mozdulatlan.
A képzetes tér mint alanyi adottság (pszichikai 'a priori') olyan egyetemes
befogadó "tartály", amelynek határai elmosódnak, és amely akkor is
megmarad, ha ténylegesen semmit sem képzelünk.
A fizikai tér olyan valós kiterjedés vagy mérhető vonatkoztatási alap, amelynek
segítségével a kinematika és általában a fizika a testek mozgását és helyzetét
meghatározza. Annak eldöntése, hogy a fizikai tér milyen geometriai tulajdonságokkal
rendelkezik (azaz, melyik matematikai tér érvényes fizikai világunkban), a szaktudományokra
tartozik. Hétköznapjaink és a földi technika világa a fizikai teret három dimenziósnak
és euklidészinek tartja.
Az újkori tudományosság az "idő" kifejezést is többféle értelemben
használta. A tudósok általában különbséget tettek a pszichikai, a képzetes és
a fizikai idő között.
A pszichikai idő a múltbeli, a jelenlegi és a várható élményeink folyamatos
egymásutánjára épülő élmény. E folyamélménynek központja a múltat és a jövőt
a jelenben összekapcsoló és egységesítő "én". A pszichikai idő ritmusának
észlelése és mérése szubjektív módon történik (gondoljunk a fogorvos várószobájában
eltöltött idő "lassulására" és tartamára!).
A képzetes idő az a fantáziánk alkotta homályos és "önmagában fennálló"
folyam, amely egyenletesen folyik a határtalan múlt felől a parttalan jövő irányába.
Ez a képzeleti és valós eseményeket "megelőző" idő egyetlen dimenziós,
és irányában visszafordíthatatlan (lat. irreversibilis). A képzetes idő mint
alanyi adottság (pszichikai 'a priori') a képzeleti és a valós események "befogadó
folyama".
A fizikai idő az alanytól függetlenül létező dolgok változásából, illetve az
anyagi események egymásutániságából adódó objektív folyam, amelynek mérése is
objektív módon történik. Ez az idő nem létezik az anyagi eseményektől függetlenül.
Mérése úgy történik, hogy az ember önkényesen kiválaszt valamiféle periodikus
és változatlan sebességgel lefolyó mozgást (a Földnek a tengelye körüli forgása,
a Föld keringése a Nap körül, az atomok által kibocsátott hullámok rezgésszáma
stb.), és ezt a mozgást tekinti viszonyítási alapnak.
Az abszolút tér és idő fogalma I. Newton nevéhez fűződik. A mechanika atyja
úgy gondolta, hogy különbséget kell tenni a látszólagos és a valóságos mozgás
között, s hogy a valós mozgást csak akkor tudjuk jellemezni, ha olyan abszolút
térhez és időhöz viszonyítjuk, amelyek nincsenek kapcsolatban az empirikus terekkel
és időkkel (így például a Föld légtere, amely a Földhöz viszonyítva nem mozog,
abszolút értelemben mozog, mert az abszolút térnek hol az egyik, hol a másik
oldalán mutatkozik). Az abszolút tér valamiféle egyetemes befogadó "tartály",
amely "saját lényegénél fogva, külsőleg egyáltalán semmihez sem viszonyítva,
mindenkor egyenlő és változatlan marad". Az abszolút idő olyan egyetemes
folyam, amely "önmagában véve és lényegének megfelelően minden külső vonatkozás
nélkül egyenletesen múlik" (Philosophiae Naturalis Principia Mathematica,
I. magyarázó jegyzet). I. Newton a képzetes teret és időt tekintette az univerzum
valós fizikai terének és idejének. Véleménye szerint a tér és az idő valamiképpen
végtelen, mert Isten végtelenségében és örökkévalóságában gyökerezik. A tér
végtelenségét fizikailag azzal próbálta igazolni, hogy ha a tér véges lenne,
akkor az anyag a tér külső részeiből gravitációja folytán a tér belseje felé
törekedne, következésképp belezuhanna a tér közepébe, és ott egyetlen gömb alakú
tömeget alkotna (Levél R. Bentleyhez).
Ez a tér és időszemlélet szinte mindenkit kielégített egészen az Olbers-paradoxon
megfogalmazásáig. W. Olbers (1758-1840) problémája az volt, hogy miért sötét
az égbolt éjjel. Ha ugyanis a tér végtelen, azaz végtelen sok csillag van, akkor
az égboltnak olyan vakítóan fényesnek kellene lennie, mint amilyen a Nap felszíne.
Ám az égbolt sötét.
A relativitáselmélet és a 20. század csillagászati fölfedezései végül száműzték
a fizikából a newtoni abszolút tér és idő fogalmát.
Az Einstein-féle speciális relativitáselmélet (1905) két alapvető posztulátumra
épül: 1. Valamennyi fizikai jelenség (tehát nem csupán a mechanikai, hanem például
az elektromágneses is) azonos módon folyik le valamennyi tehetetlenségi rendszeren
belül. 2. A fénysebesség állandó (a fénynek valamennyi megfigyelő számára ugyanaz
a sebessége, bármilyen legyen is a fényforrás vagy a megfigyelő mozgásállapota).
Az elmélet következményei a térre és az időre vonatkozóan: a) A speciális relativitáselmélet
összekapcsolja a tér és az idő metrikáját, és négydimenziós tér-idő kontinuumot
tételez föl (Minkowski-világ). b) A hosszkontrakció (Lorentz-kontrakció) azt
jelenti, hogy a mozgó tárgyak mérete a mozgás irányában megrövidül. Példa: ha
A és B megfigyelőnek két pontosan egyenlő méterrúdja van, és B az A-hoz képest
v sebességgel mozog, akkor az A megfigyelő a B méterrúdját
hosszúnak méri, és fordítva is ugyanez a helyzet. c) Az idő relativitására utal
az időlassúbbodás. A mozgó órák lassabban járnak, mint a nyugvók; s minthogy
a lassúbbodás magának az időnek a sajátja, nemcsak a mozgó órák lassulnak le,
hanem a fizikai és kémiai folyamatok is lassúbbak, ha mozognak. Ezt a föltevést
szemlélteti az úgynevezett ikerparadoxon: két ikertestvér közül az egyik közel
fénysebességgel haladó űrhajóban utazik, és saját órája szerint egy év múlva
tér vissza a földre. Megérkezésekor a földön maradt testvérét sok évvel öregebbnek
találja, mivel annak órája gyorsabban járt, illetve életfolyamatai is viszonylag
gyorsabban mentek végbe. d) Az egyidejűség relativitása azt jelenti, hogy minden
tehetetlenségi rendszernek saját külön ideje van, s így valamiféle időadatnak
csak akkor van értelme, ha a rendszert is megjelöljük, amelyre ez az adat vonatkozik.
Példa: a mozgó vonat elején és végén egyidőben lecsapó villámok csak a töltés
szélén álló megfigyelő számára egyidejűek, mert a vonaton utazó megfigyelő
a vonat elején lecsapó villámot előbb észleli. Nincs abszolút alap, amelynek
segítségével tisztázni lehetne, hogy melyik megfigyelőnek van igaza.
Az Einstein-féle általános relativitáselmélet (1916) a viszonylagosság elvét
a gyorsuló rendszerekre is kiterjeszti. Két alapvető posztulátuma: 1. Minden
fizikai jelenség invariáns bármiféle rendszerre vonatkozóan, bármilyen legyen
a rendszer mozgásállapota. 2. A tehetetlenségi és a súlyos (gravitációs) tömeg
azonos. Einstein példája szerint azok a jelenségek, amelyeket a Földön a gravitációs
erőnek tulajdonítunk, az űrhajóban is létrehozhatók az űrhajó gyorsítása által.
Az űrhajón belül semmiféle kísérlettel nem tudjuk eldönteni, hogy e jelenségeket
külső gravitációs mező okozza, vagy éppen az űrhajó gyorsulása. Az általános
relativitáselmélet következménye a tér-idő szerkezetre vonatkozóan: a térben
jelenlevő tömeg módosítja a tér geometriáját. Einstein szerint az univerzum
elliptikus vagy szférikus, és leírásában a Riemann-féle geometria az illetékes.
Az univerzum tere véges, jóllehet határtalan. A tér görbültségére vonatkozó
tapasztalati bizonyítékok között a Merkur bolygó perihéliumának vándorlását
és a csillagfénynek a Nap közelében való elhajlását szokták említeni.
Az ősrobbanást és az univerzum tágulását föltételező modellek szerint a világ
térbelileg véges (határtalan), jóllehet állandóan tágul. A kozmosz időben véges,
mert az ősrobbanás véges idővel ezelőtt történt. Arra a kérdésre, hogy mi volt
az ősrobbanás előtt, nem tudunk válaszolni. Ha az "összepréselt ősanyagban"
nem volt mozgás (változás), akkor idő sem volt, és az "ősatom" (energia,
tűzgömb) időt megelőző tartamáról a tudomány semmit sem mondhat. A világmindenség
tágulása oldja meg Newton és Olbers problémáit: a térben véges mindenség azért
nem omlik össze, mert tágul; s az égbolt azért nem vakítóan fényes, mert a kozmosz
véges. A tágulást nem tudjuk szemléletessé tenni, de valahogy úgy kell elképzelnünk,
mint egy felfúvódó léggömböt, amelynek felszínére pontocskákat rajzoltunk: a
léggömb sugara az idő, héja (és az egymástól távolodó pontocskák) a tér. A 60-as
években fedezték föl a kvazárokat (ang. Quasi-Stellar Radio Source = csillagszerű
rádióforrás), és sokak szerint ezek a fénysebesség 90 százalékával távolodó
galaxismagok az univerzum időbeli szélének jelzőtüzei. A. R. Sandage (1926-)
1975-ös adatai szerint az ősrobbanás körülbelül 18 milliárd esztendeje történt,
és körülbelül 15 milliárd esztendeje gyúltak ki az első kvazárok (T. Ferris:
A vörös határ, 141-142. o.). Ha az univerzum térszerkezete hiperbolikus, nagyjából
akkor is ugyanez a helyzet. O. Heckmann (1901-1983) szerint helytelen az a föltevés,
hogy a negatív görbületű hiperbolikus tereknek szükségszerűen végteleneknek
kell lenniök (Csillagok, kozmosz, világmodellek, 147. o.). Tér ugyanis csak
addig van, ameddig anyag, a fizikai tér fogalmát pedig nem szabad összekeverni
a matematikai tér fogalmával.
"A Steady-State-elmélet tere euklidészi és időben korlátlan, minthogy a
tágulás az elmélet szerint végtelen idővel ezelőtt kezdődött. Az eddigi megfigyelések
azonban ellentmondanak ennek az elméletnek" - állapítják meg a Természettudományi
kisenciklopédia szerzői (67. o.). Attól eltekintve, hogy az állandó állapot
modellje nem ad tudományos magyarázatot az új anyag keletkezésére, az Olbers-paradoxonba
is beleütközik. Ez a modell a H. Seeliger (1849-1924) fölvetette problémára
sem válaszol: eszerint, ha a világban végtelen sok galaxis és csillag volna,
nem érvényesülhetne az általunk ismert gravitáció, mert a távoli, végtelen tömegek
vonzása mindenütt elnyomná a helyi gravitációt.
A főnix-modell szerint a tér abban az értelemben véges, hogy csak bizonyos határig
növekszik, és aztán összehúzódásba megy át. Egyesek úgy gondolják, hogy az idő
viszont végtelen, mert a tűzgömbbe visszazuhanó és az abból újra kirobbanó világ
vég nélkül megújítja önmagát. Ez a hipotetikus modell azonban nem rendelkezik
tapasztalati bizonyítékokkal, és komoly ellenérvekkel kell szembenézni e. St.
Weinberg azt állítja, hogy az anyag fáradása, illetve az úgynevezett tömegviszkozitás
miatt nehéz elképzelni, hogy az univerzum már végtelen számú cikluson ment volna
keresztül (Az első három perc, 133. o.). G. Hawkings (1928-) véleménye szerint
a fekete lyukak léte sem oldja meg a problémát, mert nagyon hosszú idő alatt
a fekete lyukak is elbomlanak.
A fizikai tér-idő természetével kapcsolatban a tudomány még nem mondta ki a
végső szót. Vannak, akik borúlátóan úgy vélik, hogy sosem fogjuk tökéletesen
megismerni a tér és az idő lényegét. A tér-idő végtelenségével kapcsolatban
Ferencz Csaba írja: "végtelen, örökkévaló világot a tudomány sohasem bizonyított"
(Mozgó Világ, 1983. jan. 7. o.). Nagyon valószínű, hogy táguló univerzumunk
térbelileg véges, és feltehetően 18-20 milliárd évvel ezelőtt ősrobbanással
vette kezdetét. Arra a kérdésre, hogy mi volt azelőtt, és milyen lesz a kozmosz
végkifejlete, a tudomány nem tud válaszolni.
2. A természet a filozófiai reflexióban
A transzcendentális elemzésben a kozmosz megformálódásának és fejlődésének
problémáját a filozófia szemszögéből filozófiai fogalmakkal írjuk le. Hasonlóképpen
filozófiailag vizsgáljuk a tér, az idő és a végtelen fogalmát is.
a) A fejlődő kozmosz, mint filozófiai probléma
A fejlődés olyan folyamat, amelyben valamiféle létező a környezet és az önfelülmúlás
hatására korábbi állapotához képest új tulajdonságra tesz szert, vagy lényegileg
megváltozik. Tág értelemben az elemi részek atomokká szerveződését, az atomok
molekulákká alakulását, a galaxisok megformálódását stb. is fejlődésnek nevezhetjük.
Szoros értelemben azonban csak azt a folyamatot tartjuk fejlődésnek, amelyben
a létező lényegileg változik, miként ezt az élet, a magasabb rendű állatok és
az ember megjelenése esetében "látjuk".
A fejlődés főbb jellemzői: 1. A fejlődésben van maradandó és változó elem. Skolasztikus
megfogalmazásban a maradandó elem az anyag, a változó a forma (a lényegi forma
változása különösen az élet, a magasabb rendű állatok és az ember kialakulása
esetében szembetűnő). 2. A fejlődést a folyamatosság (fokozatosság) és a megszakítottság
(ugrás) dialektikája jellemzi. A tomista filozófia ezt úgy magyarázza, hogy
a meghatározott forma alatt levő anyag fokozatosan hajlamossá válik az új forma
befogadására, s adott pillanatban a régi formát ugrásszerűen felváltja az új
lényegi forma. 3. A fejlődő valóság nem csupán passzív módon fogadja be környezetének
hatásait, hanem öntevékenyen járul hozzá saját kibontakozásához vagy önfelülmúlásához.
A fejlődést nem szabad csupán a vízmelegítés vagy a biliárdjáték felületes
modellje szerint értelmezni. 4. Az igazi fejlődésben létnövekedések, léttöbbletek
jelentkeznek. Ezek igen gyakran a rend, a bonyolultság, a logika "növekedésében"
mutatkoznak meg.
A kozmosz megformálódása és fejlődése az a folyamat, amelyben az ősrobbanás
következtében szétsugárzó anyag egyre bonyolultabb rendszerekbe (atomokba, molekulákba,
galaxisokba stb.) tömörül, majd meghatározott tér-idő pontokon biológiai, pszichikai
és szellemi minták alapján rendeződik, azaz lényegileg múlja fölül önmagát.
A természet hierarchikus felépítésű, és fejlődése is az "emeletes építkezés"
szabályait követi: az alacsonyabb szintű rendszerek a magasabb szintű rend megjelenésének
szolgálatában állnak. Aquinói Szent Tamás írja: "A formák aktusaiban (lényegi
formákban) bizonyos fokozatosság van. Az első anyag először az elemi formára
vonatkozóan van képességi létben. Amikor pedig az elem formája alatt létezik,
az összetett létező formájára vonatkozóan van lehetőségben: ezért az elemek
az összetett létező anyaga. Ha az összetett test formája alatti létét tekintjük,
a vegetatív lélekre irányultan van képességi létben... Hasonlóképpen: a vegetatív
lélek képességi létben van az érzéki lélekre, az érzéki lélek pedig az értelmes
lélekre... Az elemek tehát az összetett testek végett vannak, ezek pedig az
élőlények érdekében, melyek közül a növények az állatok végett léteznek, az
állatok pedig az ember végett. Tehát az ember az egész fejlődés célja"
(Summa contra Gentiles III. 22 .). Ha ezt a sztatikus képet mozgásba hozzuk
(amit Aquinói Tamás csak az egyedfejlődéssel kapcsolatban tett meg), a kozmosz
megformálódásának és fejlődésének filozófiai leírásához jutunk.
A természet fejlődése azt az egyszerű és mégis jelentős kérdést veti fel, hogy
az élettelen anyag hogyan múlhatta fölül önmagát. Hogyan adhatta azt, amije
kezdetben nem volt, azaz miért rendeződött a biológiai, a pszichikai és a szellemi
minták alapján?
A rendeltetésüknek megfelelő okok közül egyik sem múlhatta fölül önmagát, mert
a véges, feltételektől függő létezőnek nem lehetnek feltétlen tulajdonságai:
a rendeltetésének megfelelő természeti ok mindig saját fajának határain belül
tevékenykedik, és azon belül bontakozik ki. A véletlenszerű okok még a legparányibb
élőlény megjelenését sem magyarázzák, és így teljes képtelenség, hogy a természet
iszonyatosan bonyolult és logikus építménye pusztán véletlenül jött létre. A
nagy számok törvénye sem oldja meg a problémát.
Ha az ősrobbanás nyomán kialakult univerzumot tetszés szerinti kozmosznak tekintjük,
azaz olyasminek, amelyen belül csak a fizikai törvények és a véletlen az úr,
a szükségszerű és a véletlen dialektikája sem magyarázza meg a természet fejlődését.
A kozmosz fejlődésében ugyanis a rend, a logika növekedését láthatjuk, s ez
a növekvő rend nem vezethető le pusztán a fizikai törvényekből és a véletlenekből.
Hasonlat: Engedjünk be egy óriási TÜZÉP-telepre nagyon sok majmot, és tűrjük
el, hogy az ott felhalmozott építőanyagokat tetszés szerint dobálják. A majmok
tevékenysége szükségszerű és véletlen mozzanatokból áll. Mikor fogják felépíteni
a parlament épületének mását? Nyilván soha. Néhány kalyibaszerű építményt talán
létrehoznak, de ezek csak a majmok tevékenységének határain belüli "építmények".
Ha ellenben mégis fölépítenek valamiféle házat, joggal gondolunk arra, hogy
szükségszerű és véletlenszerű mozgásaikhoz újabb ok (például idomítás) járult.
- Ha a kozmosz indulásakor meglevő anyagok természete, kapcsolódási lehetőségei
stb. képviselik a szükségszerűséget (a fizikai törvényeket), és ezt a szükségszerűséget
csak a véletlen szabályozza, a természet fejlődésének fölfelé ívelő logikáját
és a természet "eleven találmányainak" megjelenését nem tudjuk megmagyarázni.
Ha a fejlődést törvénynek tartjuk, ezzel még semmit sem magyaráztunk meg: mert
jóllehet a törvény leírja (kifejezi) az anyagi események irányulását, nem okolja
meg ezt az irányulást. A tetszés szerinti természetben a különféle anyagok és
energiák közömbösen viszonyulnak ahhoz, hogy milyen magasabb logika vagy minta
szerint rendeződjenek: a molekulák, "jól érezték" magukat az élőlények
megjelenése előtt is. Ám ha "kiléptek" a magasabb szintű rend iránti
közönyükből (és a fejlődés törvénye éppen ezt fejezi ki), joggal gyanakszunk
arra, hogy a kozmosz nem tetszés szerinti természet, hanem kezdetét, anyagait,
eseményeit és végkifejletét illetően logikusan determinált valóság. Gyanakvásunkat
a filozófiai okság elve táplálja. Ez az elv azt fogalmazza meg, hogy mindaz,
ami csak feltételesen létezik (ami adott esetben el is maradhatott volna) feltétlen
létalapot és magyarázatot követel. A fejlődés törvénye utal erre a föltétlen
létalapra, de nem azonos vele.
A természet fejlődésén töprengő filozófusnak mindenkor figyelembe kellene vennie,
hogy a fejlődésben megjelenő új lényegi formákat csak részben tudjuk magyarázni
az alacsonyabb szintű létezők természetéből, mert az új formák hiánytalanul
nem vezethetők le ezekből. Hasonlat: az autó működését részben meg tudjuk érteni
a benne előforduló anyagok természetéből, de azt a logikát, amely az autót alkotó
elemeket egyberakta, mindenestül mégsem vezethetjük le az elemek természetéből
és természetes eloszlásából.
A fixista kreacionizmus eltúlozza a lényegi formák különbségét, és azt
állítja, hogy a megjelenő új formákat semmiképpen sem lehet megérteni az előzőkből.
E szemlélet hívei a fejlődés kritikus pontjainál (az élet, az állat és az ember
megjelenésénél) Isten közvetlen beavatkozására, teremtésére hivatkoznak. Tagadják
a kozmosz öntevékenységét, és elutasítják a fejlődést, mert a lényegi újdonságot
valamiféle isteni "toldaléknak" tekintik. Nézetünk szerint ez a fölfogás
nehezen fér össze a kereszténységnek az Isten és a világ viszonyáról szóló tanításával.
A redukcionizmus és az ezzel párosuló mechanisztikus fölfogás elmossa
a lényegi formák különbségét, és a magasabb szintű rendet teljességgel az alacsonyabb
szintű rend logikájából akarja levezetni. E szemlélet hívei a fejlődést a biliárdjáték
modellje alapján értelmezik, és az evolúció képződményeit a fizikai törvények
és a véletlen dialektikájára akarják redukálni.
A dialektikus materializmus elfogadja, hogy a fejlődésben megjelenő új
minőségek lényegileg különböznek egymástól. Állítja, hogy "a minőség nem
vezethető vissza a mennyiségre" (Filozófiai kislexikon, 229. o.), hogy
"nem lehet az egyik minőséget a másikra teljesen (a kimerítés értelmében)
visszavezetni" (Dialektikus materializmus, Bp. 1978., 124. o.). Ugyanakkor
a fejlődésre nem ad elégséges magyarázatot. Hívei elfeledik, hogy a dialektikus
törvények csak diagnózist adnak világunkról, s hogy éppen azt a meglepő tényt
kellene ontológiailag megmagyarázni, hogy a fejlődésben az ellentétes logoszok
úgy hatottak egymásra, hogy a tér és az idő bizonyos pontjain a rendet növelték.
Másként fogalmazva: a dialektikus materializmus nem ad választ arra a kérdésre,
hogy világunkat adott esetben miért az értelmes rendet növelő dialektika törvényei
uralják, és miért nem más törvények.
A dialektikus materializmus azt állítja, hogy jóllehet van fejlődés, a világmindenség
egésze mégsem fejlődhet, mert akkor valamiféle teremtést kellene föltételeznünk
(Filozófiai kislexikon, 104. o.). A minden porcikájában fejlődő, egészében mégis
sztatikus modell azonban nincs összhangban a szaktudományos hipotézisekkel,
és félő, hogy annak a Parmenidésznek álláspontjához közelít, aki a fejlődést
látszatnak tartotta.
b) A tér-idő és a végtelenség filozófiai szemszögből
A fizikai tér (gör. szpadion; lat. spatium) fogalmának körülírása nem könnyű
feladat, mert az antik filozófia és a skolasztika nem foglalkozott közvetlenül
és kifejezetten a tér problémájával. A filozófiai hagyománynak a térre utaló
kifejezései homályosak és nehezen értelmezhetők.
Arisztotelész elsősorban a hely (gör. toposz; lat. locus) problémájával foglalkozott.
Szerinte a hely "a körülzáró test első mozdulatlan határa" a körülzárttal
szemben (Phüszika 212 a). Fogalmát csak paradox módon lehet körülírni: mert
a hely mindig az a dolog, amely valahol van, s mégis rajta kívüli valóság (Phüszika
209 b). A hely mint a körülzáró testek felszíne testi jellegű, de maga a hely
mégsem test. Arisztotelész tagadta az üres hely (gör. kenon; lat. vacuum) valóságát.
Álláspontját azzal indokolta, hogy az "üresnek" anélkül, hogy test
lenne, kiterjedtnek kellene lennie, és ez nem lehetséges (Phüszika 214 a). Azt
tanította, hogy a világmindenség nem valamiféle helyen van, mert csak az van
helyen, amit valami más határol (Phüszika 212 b). - Az ókori filozófus a teret
többféle kifejezéssel (mékosz, pléresz, diasztéma stb.) jelölte. Egyik utalásában
a tér fogalmát így próbálta meghatározni: a tér "a tartalmazó test szélső
határai közti kiterjedés" (Phüszika 211 b). Más megjegyzéseiből arra következtethetünk,
hogy a tér fogalmát abban az értelemben használta, mint amilyen értelemben a
modern kinematika használja, azaz távolságnak, hosszúságnak tekintette (Phüszika
232 a, 248 a).
A világteret Arisztotelész valószínűleg a részleges helyek együttesének, illetve
a helyek együttes kiterjedésének (lat. coextensivitas) tartotta.
Aquinói Szent Tamás az ókori mester nyomdokain haladt. A tér (lat. spatium,
extensio, longitudo, dimensio, distantia) kifejezést gyakorta ő is abban az
értelemben használta, mint a modern kinematika: "gyorsnak azt nevezzük,
ami nagy teret fut be rövid idő alatt; lassúnak ezzel szemben azt, ami kis teret
fut be hosszú idő alatt" (Commentarium in IV. Physicorum, lectio 16.).
Másutt az üres teret, azaz "az önmagukban fennálló dimenziókat" nevezi
térnek (Quodl. 6. a. 3.), de az üres térnek nem tulajdonít realitást: "azt
állítjuk, hogy a világ kezdete előtt nem volt hely vagy tér" (I. q. 46.
a. 1. ad 4.).
A későbbi skolasztika ezeket a fizikai anyagtól elkülönült dimenziókat (lat.
dimensiones separatae) tartotta szem előtt, amikor a térről beszélt. Így például
Fr. Suarez (1548-1617) azt állította, hogy a tér olyan üresség, amelyet természeténél
fogva a test hiánya jellemez, de amely alkalmas arra, hogy testet fogadjon be
(Disputationes Metaphysicae, LI. s. 3.). Ám ő is azt vallotta, hogy az
üres tér nem pozitív realitás, hanem a képzelőerő szüleménye (i. m. XXX. s.
7.).
R. Descartes a tiszta kiterjedéssel azonosította a teret: "nem valósan
különbözik a tér vagy belső hely és a benne foglalt testi szubsztancia, hanem
csak ama mód alapján, amelyen föl szoktuk őket fogni. Valójában ugyanis a hosszúságba,
a szélességbe és a mélységbe való kiterjedés, ami a teret alkotja, teljesen
azonos azzal, amit a testet alkotja" (Principia, II, 10). A racionalista
filozófus nem tett különbséget a fizikai tér és a matematikai terek között.
G. W. Leibniz a testet és a kiterjedést jól megalapozott jelenségnek tartotta,
és a teret az együtt létező dolgok rendjének tekintette (3. levél Clarke-hoz).
A filozófiai hagyomány a tér fogalmát nem tudta megnyugtató módon tisztázni.
Ennek ellenére úgy gondoljuk, nem járunk messze az igazságtól, ha a fizikai
teret úgy tekintjük, mint a fizikai testek (és energiák) dimenzióinak bonyolult
együttesét. A tér és a testek kiterjedése között nincs valós különbség (mert
a fizikai tér nem létezhet a fizikai anyagtól függetlenül), de az értelem mégis
különbséget tesz a két fogalom között: a tér a testek kiterjedését a fizikai
anyagtól "elvonatkoztatva" a mérhetőség és az összemérhetőség szempontjából
jelöli, a kiterjedés kifejezés ellenben - legalábbis burkoltan - a kiterjedt
testre is utal. Megjegyezzük, hogy a térszemlélet és a térfogalom kialakításában
jelentős szerepe van a megismerő alanynak is.
A fizikai idő (gör. khronosz; lat. tempus) problémájával a filozófusok többet
foglalkoztak, mint a tér természetének kérdésével, és az időre utaló megjegyzéseik
is egyértelműbbek. Minthogy azonban az idő "természete" rejtélyesebb,
mint a téré, a filozófia ezen a területen sem dicsekedhet nagy eredményekkel.
Arisztotelész szerint "az idő a változás mértékszáma a megelőző és a következő
szerint" (Phüszika 219 b). Másutt azt mondja, hogy "az idő a változás
mértéke" (220 b). Ez a körülírás egyrészt azt emeli ki, hogy idő csak ott
van, ahol valami változik (a lehetőségből megvalósultságba megy át), másrészt
arra utal, hogy e változó folyam az egymásra következő állapotaival mintegy
"számolja önmagát", azaz magában hordozza a számolhatóság alapját.
Az ókori filozófus arra is fölhívja a figyelmet, hogy az idő föltételezi a számoló,
illetve az egymásra következő állapotokat "megtartó" és megkülönböztető
alanyt is: "ha nem volna lélek, nem volna idő" (Phüszika 223 a).
Szent Ágoston azt állítja, hogy az idő nem azonos a test mozgásával, mert a
test mozgását az idővel mérjük (Confessiones 11,24,31), s valamiképpen mégis
mozgás, mert átmenet a jövőből a múltba az oszthatatlan jelenen keresztül (Confessiones,
11,14 és 15). Ez az átmenet magába zárja az előbbi és az utóbbi folyamatos egymásra
következését. Ágoston is kiemeli, hogy a múltat, a jelent és a jövőt valamiképpen
a lélek fogja egybe (Confessiones, 11,20,26). Elképzelése lényegében nem különbözik
az arisztotelészi fölfogástól.
A skolasztika Arisztotelész szemléletét veszi át, és az időt a tartam (lat.
duratio: létben való maradás) egyik fajtájának tartja. Aquinói Tamás megismétli
az ókori filozófusnak azt a tételét, hogy "az idő a változás mértékszáma
a megelőző és a következő szerint", majd hozzáfűzi a következőket: "ami
az időben mintegy materiális elem, az a mozgásban alapozódik, tudniillik az
előbb és az utóbb; ami pedig formális elem, az a számláló lélek műveletében
teljesedik be, amiért is a Filozófus a Phüszika IV. könyvében azt állítja, hogy
ha nem volna lélek, nem volna idő" (I. Sententiarum d. 19. q. 2. a. 1.).
Időképzetünk alapja a változás és a változásban megvalósuló egymásra következés
(lat. successio).
G. W. Leibniz az időt jól megalapozott jelenségnek tekintette, s úgy fogta föl,
mint a jelenségek egymásra következésének rendjét (3. levél Clarke-hoz).
Jóllehet a filozófiai reflexió az idő természetének titkát nem tudta megfejteni,
az arisztotelészi körülírást elfogadhatónak találjuk: az idő a változás mértékszáma
a megelőző és a következő szerint. Az idő valamiképpen azonos a mozgással (változással),
mert ha mozgást észlelünk, időt is észlelünk, és fordítva is ez a helyzet (In
IV. Physicorum, lectio 17.). Az idő mégsem azonos a konkrét mozgásokkal, mert
ezek a mozgások a mozgó testek szerint különböznek, az idő ellenben adott rendszeren
belül mindegyikben közös. A különféle mozgások adott rendszeren belül lehetnek
gyorsabbak vagy lassúbbak, az idő azonban e rendszeren belül nem lehet gyorsabb
vagy lassúbb. A mozgás egymásra következő állapotai adott esetben megfordíthatók
(például a filmet visszafelé forgatjuk), az időbeli egymásra következés azonban
megfordíthatatlan (irreverzibilis). Az idő a mozgás járuléka, vagy egyik "oldala".
Mértékszámnak tekinthetjük, mert folyamatosan egymásra következő és mindig újdonságot
hozó állapotaival az idő egyrészt "önmagát méri", másrészt mesterségesen
elkülöníthető egységei jó viszonyítási alapot adhatnak a különféle mozgások
méréséhez. Az időszemlélet és az időfogalom kialakításában a megfigyelő alanynak
éppoly fontos szerepe van, mint a tér esetében.
A tér és az idő összekapcsolása (Einstein) nem idegen a filozófiai gondolkodástól.
Már Aquinói Tamás is megállapította, hogyha a mozgásban a folytonosságot nézzük,
a térrel mérjük, ha pedig az egymásra következést vesszük figyelembe, a mozgást
az idővel mérjük (I. Sententiarum d. 8. q. 3. a. 3.). S minthogy a relativitáselmélet
elsősorban a tér és az idő kapcsolatára, valamint az egymáshoz képest mozgó
rendszerek tér-idő mértékeire vonatkozik, ez az elmélet nem érinti a tér és
az idő természetére vonatkozó filozófiai reflexiót.
A végtelen (gör. apeiron; lat. infinitum) az, aminek nincs vége vagy korlátja
abban a rendben, amelybe tartozik. Pozitív tapasztalatunk van róla (mert csak
e tapasztalat alapján tudhatunk a dolgok végességéről), de fogalmát csak tagadás
módján tudjuk megalkotni: a végtelen a végesség tagadása. Ennek ellenére a fogalomalkotás
módja is jelzi, hogy a végtelen valami pozitív valóság: a vég vagy határ a véges
létező további tökéletességének tagadása, és így a végtelen mint a tagadás tagadása
valami pozitívumot jelent. Minthogy azonban véges lények vagyunk, e pozitívumról
nem tudunk világos és egyértelmű fogalmat alkotni. A végtelent (mint analóg
kifejezést) többféle értelemben használjuk, mert a végtelennek többféle fajtája
van.
Minden szempontból végtelen az, ami a lét rendjében korlátlan (egyedül a tiszta
megvalósultság, az abszolút lét, azaz Isten ilyen). Bizonyos szempontból végtelen
az, ami a tökéletesség meghatározott nemében korlátlan (ilyen például a mennyiségi
végtelen).
A mennyiségi (matematikai) végtelen az, amit nem tudunk bejárni sem méréssel,
sem számolással, és semmiféle más módon (Arisztotelész). A mennyiségben a végtelen
nem azonos a határtalannal (lat. illimitatum): ami végtelen, az határtalan,
de megfordítva nem mindig ugyanez a helyzet (ha például eltekintünk a határoló
levegőtől, a gömb felszíne határtalan, de véges).
A mennyiségi végtelen két alapvető fajtája a ténylegesen végtelen és a képességileg
végtelen. A ténylegesen (aktuálisan) végtelen a megvalósultság szempontjából
korlátlan, azaz olyan totalitás, amelynél abban a rendben nagyobb nem gondolható
el (a matematika ezt transfinitum-nak nevezi). A képességileg (potenciálisan)
végtelen ténylegesen véges, de (hozzáadással, osztással) vég nélkül növelhető
(ezt gyakran indefinitum-nak nevezik).
A mennyiségi végtelen további fajtái: 1. Végtelenül kicsiny (lat. infinitesimum)
az, ami kisebb, mint bármiféle más mennyiség. A potenciálisan végtelenül kicsiny
olyan meghatározatlan és változtatható mennyiség, amely kisebb, mint bármiféle
tetszőlegesen kicsiny meghatározott mennyiség (vö. infinitezimális számítás).
Az aktuálisan végtelenül kicsiny olyan mennyiség, amelynél kisebb nem adódhat
abban a rendben, amelybe tartozik (ilyen például az oszthatatlan és kiterjedés
nélküli geometriai pont). Ezt nem szabad összekeverni az ember által észlelt
legkisebb kiterjedéssel, mert ez fizikailag oszthatatlan ugyan, de matematikailag
osztható. 2. A végtelenül nagy nagyobb, mint bármiféle véges mennyiség. Ez is
lehet potenciálisan és aktuálisan végtelen. 3. A kiterjedésbeli végtelen a folyamatos
(lat. continuum) vagy egymással érintkező (lat. contiguum) mennyiségekben érvényre
jutó korlátlanság. 4. A számbeli végtelen a szakadásos és részeiben nem érintkező
(diszkrét) mennyiség korlátlansága. 5. Végtelen az osztást illetően az, ami
osztásból ered, s megfelel a kiterjedésbeli végtelenül kicsinynek és a számbelileg
végtelenül nagynak. 6. Végtelen a hozzáadást illetően az, ami összeadásból ered,
s megfelel a kiterjedésbeli és számbeli végtelenül nagynak.
A mennyiségi szempontból aktuálisan végtelen valóságának vagy legalábbis lehetőségének
kérdése "kemény dió" a filozófusok és matematikusok számára. Azoknak
a véleményéhez csatlakozunk, akik a mennyiségi aktuálisan végtelent tagadják,
azaz erős idealizációnak és problematikus matematikai segédfogalomnak tekintik
csupán.
A mennyiségi aktuálisan végtelent az osztást illetően elfogadták: a 17. század
skolasztikusai közül R. Arriaga, F. Orviedo stb.; az infinitezimális számítás
megalkotói közül valószínűleg G. W. Leibniz, K. Gutberlet († 1928), L. Couturat
(† 1914) és mások (jóllehet ezek a gondolkodók nem különböztették meg világosan
a potenciális és aktuális végtelent); a szenzualisták (akik összekeverték az
empirikus és a matematikai infinitézimum fogalmát). - A számsor aktuális végtelenségét
elfogadták: a 16-17. század skolasztikusai közül F. Toletus, G. Vasquez, P.
Hurtado, R. Arriaga stb.; a század eleji skolasztikusok közül D. Mercier, R.
Jolivet, D. Nys stb.; a halmazelmélet kidolgozói közül B. Bolzano († 1848), G.
Cantor († 1918), A. Fouillé († 1912 ), L. Couturat, O. Hilbert († 1943) és mások
(jóllehet ők sem különböztettek mindig világosan az aktuális és a potenciális
végtelen között.).
A mennyiségi aktuális végtelen valóságot (az osztást, a kiterjedést és a számsort
illetően egyaránt) tagadták: Arisztotelész és Szent Tamás nyomán a skolasztikusok
többsége; az újabb matematikusok közül A. L. Cauchy († 1857), J. H. Poincaré
(† 1912), H. Weyl († 1955), J. Brouwer († 1966), A. Markov († 1922) és mások.
Érvek a mennyiségi aktuális végtelen ellen: 1. A számsorban két szomszédos szám
közé mindig beiktatható egy újabb, és ez egy új lehetséges osztás jelzője. 2.
Ha a mennyiségi létet aktuálisan végtelen részre lehetne osztani, akkor aktuális
infinitézimumokból kellene állnia. Minthogy azonban az aktuális infinitézimumok
nem rendelkezhetnek kiterjedéssel (mert akkor nem volnának infinitézimumok),
összességükből sem adódhat kiterjedés. Nézetünk szerint I. Newton járt helyes
úton, amikor potenciális infinitézimumokra alapozta az infinitezimális számítást.
3. Nem adható olyan nagy szám, amelyhez ne lehetne újabbat hozzáadni. 4. Ha
a természetes számok sora ténylegesen végtelen volna, akkor annyi természetes
számnak kellene lennie, mint páros számnak, s mégis több természetes számnak
kellene lennie, mert a természetes számok sora a páratlan számokat is tartalmazza.
Ez az érv nem egyszerűen arra az axiómára épül, hogy az egész nagyobb, mint
a része. Ezt az elvet ugyanis csak véges egészekre alkalmazhatjuk, de a végtelent
G. Cantor meghatározása nyomán olyasminek kell tekintenünk, mint amiben a rész
egyenlő az egésszel. A végtelennek ez a meghatározása azonban az aktuális mennyiségi
végtelen esetében ellentmondást tartalmaz (olyan totalitásokat tesz egyenlővé,
amelyek nem egyenlők). 5. Az aktuális végtelen ellen szól B. Russel († 1970)
paradoxonja is: az összes olyan halmaz halmaza, amelyek nem elemeik önmaguknak,
csak akkor eleme önmagának, ha nem eleme önmagának.
Jóllehet az univerzum térbeli aktuális végtelensége ellentmondásosnak látszik,
azt a kérdést, hogy a világtér aktuálisan vagy csak potenciálisan végtelen,
a filozófia és a matematika megnyugtató módon nem tudta megválaszolni. A fizikai
tér végessége, illetve potenciális végtelensége mellett természettudományos
adatok és hipotézisek szólnak.
Az Arisztotelészt követő Szent Tamás a végtelen kiterjedést ellentmondásosnak
tartotta. Álláspontját többek között azzal próbálta indokolni, hogy valamennyi
testnek meghatározott alakkal, határfelülettel kell rendelkeznie, és ez a végtelen
test esetében nem lehetséges. Ezt az érvet azonban ő maga sem tartotta túl
erősnek (III. Physicorum, lectio 8.). Az újskolasztikusok közül többen azzal
érveltek, hogyha adódna valamiféle végtelen kiterjedés, akkor annak aktuálisan
végtelen méternek kellene lennie (az aktuálisan végtelen mennyiség azonban ellentmondásos).
Ám ez az érv sem túl erős, mert ha van végtelenül kiterjedt test, ennek nem
kell szükségképpen aktuálisan végtelen számú részből állnia, mert állhat potenciálisan
végtelen számú részből is (s az utóbbi föltevés nem tartalmaz ellentmondást).
Nem döntőek azonban azok az érvek sem, amelyekkel egyesek a világtér aktuális
végtelenségét akarták igazolni, mert a matematikai érvekhez elegendő a potenciális
végtelenség (indefinitum) föltételezése is. Abból, hogy a matematika használja
az aktuális végtelen erősen problematikus segédfogalmát (s miért ne használhatná?),
még nem lehet bizonyossággal eldönteni, hogy az univerzum fizikai terének végtelensége
milyen természetű.
A szaktudományos világmodellek (az univerzum tágulása, a görbült tér, a világsugár
kiszámítására irányuló erőfeszítések stb.) arra utalnak, hogy az univerzum tere
véges vagy potenciálisan végtelen. A relativitáselméletet figyelembe vevő "Big
Bang"-modell szerint az univerzum határtalan, de tere véges, jóllehet jelenleg
még tágulásban van. Az állandó állapot modelljét elfogadva azt mondhatjuk, hogy
a világmindenség térbelileg potenciálisan végtelen. A lüktető világegyetem modellje
véges teret föltételez, mert az egyes ciklusokban a tér csak véges értékig tágul,
aztán összehúzódásba megy át.
Az a föltevés, hogy a világ időbelileg örök (ez teológiailag úgy értelmezendő,
hogy Isten öröktől fogva teremti a világot) nem látszik olyan ellentmondásosnak,
mint a térbeli aktuális végtelenség. A különféle és egymást követő változások
alkotta időfolyam ugyanis olyan teljesség, amelynek részei soha nincsenek ténylegesen
együtt. Ha e folyam végtelen, potenciálisan végtelen, és a potenciálisan végtelen
nem annyira ellentmondásos, mint az aktuális mennyiségi végtelen. A filozófia nem tudja meggyőző módon igazolni a világ véges idejű fennállását, de ugyanúgy
örökkévalóságát sem.
A modern tudományok (a kozmológiai modellekre és az evolúcióra épülő következtetések)
azonban arra utalnak, hogy "világunk" csak véges ideje létezik.
Szent Tamás szerint "azt, hogy a világ nem volt mindig, csak hittel tartjuk,
és nem lehet bizonyító erejűen igazolni" (I. q. 46. a. 2.). Másutt azt
állítja, hogy a Szentírásból tudjuk, hogy a világnak időbeli kezdete van (De
aeternitate mundi). Megjegyezzük, hogy Aquinói Tamás a korabeli szentírás-
és dogmaértelmezés befolyása alatt még nem láthatta, hogy tulajdonképpen az
egyházi döntésekből és a Szentírásból sem tudjuk bizonyítani, hogy Isten a világot
véges idővel ezelőtt teremtette. A Teremtés könyve nem tartozik a történeti
könyvek közé (műfaja inkább a bölcsességi könyvek irodalmi műfajához hasonlít),
s nagyon valószínűnek látszik, hogy a "kezdetben való teremtés" elsősorban
nem azt jelenti, hogy az univerzumnak volt egy olyan pillanata, amely előtt
nem volt másik, hanem azt, hogy Isten a teremtés "kezdete", ősforrása.
A teremtés fogalmát el lehet választani a véges idő képzetétől, mert elsősorban
azt jelenti, hogy a véges létező léte minden pillanatában Istentől függ. A IV.
lateráni zsinat (1215) sem azt akarta dogmatikus formulába önteni, hogy a világ
véges ideje áll fenn, hanem azt, hogy az anyag is Isten teremtménye, és nem
valamiféle elfajulás eredménye.
A 19. század közepétől a skolasztikusok egy része a R. Clausius (1822-1888)
megfogalmazta entrópia-törvény kiterjesztésével próbálta igazolni a világ időbeli
végességét. E törvény az energia-átalakulások irányára utal: a különféle energiák
könnyen alakulnak át hőenergiává, és zárt rendszerekben a különféle hőmérsékletű
testek előbb-utóbb közös hőmérsékletet vesznek fel. Ezt a világmindenségre is
érvényesnek tartották, és arra következtettek, hogy ha a világ végtelen ideje
állna fenn, akkor már be kellett volna következnie az univerzum "hőhalálának".
- Ez az érvelés egyrészt azért kétes értékű, mert nem valószínű, hogy a világ
zárt termodinamikai rendszer, másrészt az entrópia-törvény valószínűségi törvény,
azaz megenged eltéréseket is.
Elgondolkoztató az az érv is, amely a fejlődésből indul ki. Eszerint, ha a fejlődés
nem egyszerű körforgás vagy 'anyageltolódás', hanem olyan lényegi újdonságokat
hozó megfordíthatatlan folyamat, amely sosem térhet vissza a kezdeti állapotba,
a világnak időben végesnek kell lennie. Az univerzumban ugyanis csak véges értékű
minőségek és energiák vannak, és a köztük levő különbségek is véges értékűek:
a véges értékű "távolságok" azonban véges idő alatt hidalódnak át.
Másként fogalmazva: ha a világ végtelen ideje állna fönn, a fejlődés már elérte
volna végső állapotát.
A "Big Bang"-modell véges időt föltételez. Az is igaz azonban, hogy
az ősrobbanást megelőző "anyag" (energia, őstűzgömb, fekete lyuk stb.)
időtlen fennállásáról (duratio) és eredetéről a tudomány semmit sem mondhat.
Az állandó állapot modelljéből az következik, hogy az idő potenciálisan végtelen.
Ugyanez a helyzet a lüktető-modell esetében is. Persze nehéz elgondolni a dolgot:
mert ha az univerzum örök, akkor a tágulás-összehúzódás 'N' alkalommal
következett be, ahol az 'N' meghatározott, de végtelen számot jelent.
A meghatározott (véges) végtelen számot azonban ellentmondásosnak találjuk.
A világmindenség időbeli végességének vagy végtelenségének problémáját a tudomány
és a filozófia nem tudta megnyugtató módon megoldani. Álláspontunkat F. Selvaggi
szavaival így foglalhatjuk össze: "tartózkodunk attól, hogy ebben a részben
metafizikai érvet hozzunk fel, mert úgy véljük, Szent Tamással együtt tartanunk
kell, hogy a világ örökkévalóságának abszolút ellentmondásosságát pusztán metafizikai
érvekkel nem lehet bizonyítani. Ezenfelül megfontolandó, hogy a véges tartamot
a »mi« univerzumunkkal, vagyis azoknak az eseményeknek folyásával
kapcsolatban állítjuk, amelyekben tartózkodunk; az azonban, hogy univerzumunk
kezdetén és végső határán túl mi volt, vagy mi lesz, hogy vajon az abszolút
semmi, vagy egy más törvényeknek és más evolúciónak alávetett másik univerzum,
pusztán tudományos és metafizikai érvekkel nem dönthető el. Ebből nyilvánvaló,
hogy a tudományok semmiképpen sem bizonyíthatják az anyag örökkévalóságát és
önmagában való elegendőségét, mint ahogy általában a materialisták, különösen
a marxisták vélik, másrészt azonban a tudományok arra sem szolgáltathatnak érvet,
hogy bizonyítsuk az idő kezdetén történő teremtő aktus szükségességét"
(Cosmologia, 396. o.).
A világ tér-időbeli végtelenségét állító vagy tagadó filozófusnak figyelembe
kell vennie, hogy távol állunk a tér és az idő titkának megfejtésétől, és arra
is ügyelnie kell, hogy a végtelennek sok fajtája van, s ezeket a "végteleneket"
nem illik összekeverni.
A panteizmus, azaz a világmindenség (gör. pan = minden) és az Isten (gör. theosz)
azonosságát valló tan képviselői nem reflektáltak kellőképpen a végtelen különféle
fajtáira, és a kozmosz méreteitől elbűvölve a természet végtelenségét (tévesen)
Isten végtelenségével azonosították. Ilyen fölfogást képviselt például G. Bruno
(1548-1600) és B. Spinoza (1632-1677).
A nem dialektikus materializmus hívei, mint például Cl. A. Helvetius († 1771),
D. von Holbach († 1789), J. Moleschott († 1893), L. Büchner († 1899) vagy E.
Haeckel az anyag végtelenségének, örökkévalóságának és teremthetetlenségének
"ingyenes" állításával a minden szempontból aktuálisan végtelent,
azaz Istent akarták kiküszöbölni. Nem gondoltak például arra, amit Aquinói Tamás
így fogalmazott meg: "ha a világ végtelen ideje létezne, akkor sem volna
egyenrangú Istennel az örökkévalóságot illetően, ... mert az isteni Lét egyszerre
teljes Lét egymásra következés nélkül; ami ellenben a világról nem állítható"
(I. q. 46. a. 2. ad 5.).
A dialektikus materializmus jó ideig a korábbi materialisták nyomdokain haladt.
Képviselői görcsösen ragaszkodtak a tér és az idő végtelenségének "hittételéhez",
mert azt remélték, hogy a végtelen világban már nem marad "hely" Isten
számára. "Lelkesedésüket" egy ideig az sem hűtötte, hogy összeütközésbe
kerültek a tudománnyal: az 1964-es kiadású Természettudományi Lexikon a zárt
és véges világegyetem modelljét még nyíltan idealista interpretációnak nevezi
(1. k. 221. o.). A dialektikus materialista fölfogás azonban lassan átalakulóban
van: az 1965-ös moszkvai szimpózionon nyíltan és behatóan tanulmányozták a világegyetem
végtelenségének problémáját (vö. Végtelenség és világegyetem). E. Kolman például
azt állította, hogy a világmindenség valamennyi modelljét (végtelen térben is,
időben is; véges térben, de végtelen időben; végtelen térben, de véges időben;
véges térben is, időben is) össze lehet egyeztetni a dialektikus materializmussal
(i. m. 164. o.).
3. A fejlődő és véges-végtelen kozmosz alapja
A fejlődő és a tér-idő szempontjából potenciálisan végtelen világmindenség
transzcendentális föltételét a háttéri tapasztalatra ügyelő filozófusok az értelmes
Létteljességben, a tiszta megvalósultságban, vagyis az örökkévaló Istenben "látják".
a) A fejlődő kozmosz transzcendentális alapja
Az ősrobbanásban megformálódó kozmosz a fejlődés kritikus pontjain (az élet,
a magasabb rendű állat és az ember megjelenése esetében) lényegileg múlta fölül
önmagát. Ez a megformálódás és önfelülmúlás magyarázatra szorul, mert a fejlődésben
résztvevő anyagok önmagukban véve közömbösen viszonyulnak ahhoz, hogy egyszerűbb
vagy bonyolultabb minták szerint rendeződjenek. Miért fejlődött a természet,
miért múlta fölül önmagát? A kérdésre a választ nem a szaktudományoknak kell
megadniuk. Nézetünk szerint teljesen igaza volt P.-S. Laplace-nak, aki Napóleonnak
arra az ellenvetésére, hogy a "Mécanique céleste" című művében sehol
sem szerepelteti a Jóistent, ezt válaszolta: "nem volt szükségem erre a
hipotézisre, Sire". A szaktudós empirikus módszerekkel empirikus okokat
kutat, de a vizsgált rendszer létére és típusára vonatkozó metafizikai kérdések
megválaszolásában mint szaktudós nem illetékes. Mint ahogy egy vers megjelenését
csak részben magyarázza az írógép billentyűinek fizikai mozgása (a billentyűnek
ugyanis mindegy, hogy értelmes vagy értelmetlen szöveget ütnek a papírra),
a fejlődés "értelmes szövegének" magyarázatához sem elegendő az empirikus
okok és összefüggések feltárása. A kozmosz fejlődésének lehetőségi feltételét
a filozófiai reflexiónak kell megvilágítania.
A fejlődésben érvényre jutó emelkedő valószínűséget, a rend növekedését a véletlen
nem magyarázza. Egyébként is, "ahol a felszínen a véletlen űzi játékát,
ott mindig belső, rejtett törvények uralkodnak rajta, és csak azon fordul meg
a dolog, hogy ezeket a törvényeket felfedezzük" - ír ja Fr. Engels (Ludwig
Feuerbach und der Ausgang der klassischen deutschen Philosophie, MEW, 21. k.
297. o.). A különféle anyagok természetét, mozgásformáit és kölcsönhatásait
kifejező dinamikus és statisztikus törvények azonban nem megokoló, hanem leíró
sémák, s a filozófia éppen a törvények ontológiai alapját keresi. Amikor a
tudomány a törvények szabályozó szerepére hivatkozik, lényegében azt ismeri
el, amit mi korábban úgy fogalmaztunk meg, hogy a kozmosz nem tetszés szerinti
természet, hanem elemeiben és összefüggéseiben logikusan determinált valóság.
A filozófus e logikus determináció föltétlen alapját akarja megtalálni.
A szűk világnézeti korlátokat szétfeszítő filozófia a természet önfelülmúlásának
végső alapját a háttéri tapasztalatban fölsejlő feltétlen Létben jelöli meg.
Weissmahr B. írja: "... a véges létezők önfelülmúlásának végső magyarázata
csak a feltétlen valóság lehet. Hiszen csak így tudjuk azt a meglepő és a logikus
gondolkodás szabályainak látszólag ellentmondó tényt megmagyarázni, hogy a kevesebből
önmagától több lesz. A feltétlen valóság azonban csak akkor tudja a véges létezők
önmaguk létrehozta létnövekedését érthetővé tenni, ha ezektől alapvetően különbözik
anélkül, hogy velük szemben más valóság lenne. Ha ugyanis velük mindenképpen
azonos volna, akkor a tökéletesség teljessége eleve a véges létezők léttartalmához
tartozna, és így nem lehetne arról szó, hogy ezek valóban és nem csupán látszat
szerint fölülmúlják önmagukat. Másrészt azonban az abszolút valóság létének
olyannak kell lennie, ami nem áll egyszerűen a véges létezők létén kívül. Ha
ugyanis a feltétlen valóság nem tartozna valósan - jóllehet nem egyértelműen
meghatározható módon - a véges létezők létéhez, ha tehát minden különbség ellenére
nem lenne a véges létezők belső, konstitutív alapja, úgy érthetetlen maradna,
hogyan lehet a kevesebből önmagától több, azaz hogy a véges létező hogyan múlhatja
fölül önmagát. Ezt a világ létezőivel nem azonosítandó, 'immanens' föltétlen
valóságot, amely föltétele annak, hogy önfelülmúlás és evolúció egyáltalán
adódhat, Istennek nevezzük" (Philosophische Gotteslehre, 93. o.). A föltétlen
létalap értelmes mivoltára a fejlődés rendjéből, illetve természeti létezők
rendet növelő összjátékából következtethetünk. A rend ugyanis értelmes rendezőt
és célkitűzőt követel (Summa contra Gentiles II. 24.).
Isten és az önmagát fejlesztő természet együttműködését nem úgy kell elgondolnunk,
hogy Isten minduntalan belenyúl a természeti folyamatokba, és pótolja a véges
okok hiányosságait. Ő nem a természeti okok helyett tevékenykedik, hanem eleve
és állandóan azt biztosítja, hogy ezek adott esetben fölülmúlhassák önmagukat.
"Ez a végső tény, minthogy (transzcendenciája folytán) nem azonos a véges
létezővel, nem veszi át a véges létezőtől mint végestől az őt saját tevékenysége
folytán megillető szerepét, és ezért nem veszélyezteti a létező önfelülmúlását;
minthogy azonban a véges létezőktől (immanenciája miatt) nem különbözik minden
további nélkül, lehetővé tudja tenni azt, amire a véges létező 'csupán önmagától', tehát végső alapjától függetlenül szemlélve (ami persze absztrakt
szemléletmód) nem volna képes: nevezetesen, hogy kevesebből többet hozzon létre,
azaz, hogy úgy tevékenykedjék, hogy tevékenységének eredménye minőségileg több
legyen, mint a más evilági létezőktől származó hatások összessége" - állapítja
meg Weissmahr Béla (i. m. 92. o.).
A kozmosz önfelülmúlásának transzcendentális megalapozásával Isten nem visz
kényszert a fejlődés természetes menetébe: Ő azt "teszi", hogy a kozmosz
létezőinek játékos és autonóm együttműködése az idők folyamán növeli a rendet.
Isten föltételezése azért szükséges, mert a kozmosz nem tetszés szerinti, hanem
sajátos logika alapján kibontakozó rendszere esetleges (el is maradhatott volna,
vagy más típusú is lehetett volna), s mint esetleges rendszer föltétlen létalapot
követel.
A természettudós bátran kutathatja a kozmosz megformálódásának és fejlődésének
természetes okait, s szaktudományának határain belül nemcsak, hogy nem szükséges,
de nem is szabad Istenre hivatkoznia. A végső és föltétlen alapra vonatkozó
filozófiai útmutatások semmiben sem zavarják munkáját. A teológus is nyugodt
lehet, mert a teremtés hittételét nem érte támadás: a teremtést mint a dolgok
önfelülmúlásának eredeti és állandó megalapozását továbbra is olyan kizárólagosan
isteni és szabad tettnek kell tekintenünk, amely sosem mehet át a teremtmény
tulajdonába. S az a tény, hogy bizonyos létezőket a teremtmények "közvetítésével"
teremt, nem kisebbíti, hanem éppen kiemeli Isten hatalmát. Erre már Aquinói
Szent Tamás is utalt: "ha Isten képes is arra, hogy ő maga hozza létre
az összes természeti okozatot, nem felesleges dolog, ha ezek mégis valamiféle
más okok által jönnek létre. Ez ugyanis nem az isteni erő elégtelensége folytán
van így, hanem az ő mérhetetlen jósága miatt, amely által nem csupán abban akarta
közölni a dolgokkal saját hasonlatosságát, hogy létezzenek, hanem abban is,
hogy más létezők okai legyenek: e két módon ugyanis általánosságban valamennyi
teremtmény eléri az isteni hasonlóságot" (Summa contra Gentiles III. 70).
b) A természet végtelen és örök alapja
Aquinói Szent Tamás írja: "a megismerésben szellemünk a végtelen felé terjed,
aminek az a mutatója, hogy bármiféle véges nagyságrendnél nagyobb elgondolására
is képes. A szellemnek ez a végtelenre való irányulása azonban hiábavaló volna,
ha nem létezne valamiféle érthető végtelen valóság" (Summa contra Gentiles
I. 43.). A középkori filozófusnak ez a megállapítása a "bizonyos szempontból"
végtelen (lat. infinitum secundum quid) valamennyi fajtájára is érvényes. Csak
azért alkothatjuk meg a végtelen különféle osztályait, mert anélkül, hogy erre
kifejezetten gondolnánk, valami nagyobbhoz, tökéletesebbhez, valamiféle igazi
végtelenhez viszonyítjuk őket. A filozófia nagy kérdése az, hogy vajon mi ez
a titokzatos és totális végtelen.
Meggyőződésünk, hogy a véges létezőket, a kozmosz gigantikus méreteit és a végtelen
különféle osztályait állandóan "túllépő" emberi szellem nem a végtelen
ürességre, azaz nem a semmire irányul. Az emberi ész természeténél fogva mindig
"valamire" irányul, és nem a semmire (a semmi önmagában véve megismerhetetlen).
A semmi nem lehet olyan viszonyítási alap, amely rádöbbent bennünket esetlegességünkre,
végességünkre, és amely felfedi a végtelen különféle osztályainak viszonylagosságát.
A szellem horizontjának megfelelő végtelen valóság nem lehet valamiféle gigantikus
méretű tárgy (például a térben, időben és minőségeiben kimeríthetetlen kozmosz),
mert valahányszor elgondolunk egy ilyen tárgyat, mindig "kevésnek"
érezzük, mert közben "túllépett" rajta szellemünk. A végtelen viszonyítási
alap nem tárgyi valóságként, hanem minden tárgyiasító ismeret lehetőségi feltételeként
és a létezők titokzatos alapjaként sejlik fel tárgyiasító megismerésünk "hátterében".
A szellem minden határon túlra mutató horizontjában sejtésszerűen megtapasztalt
alapot Arisztotelész magamagát gondoló észnek (Metaphüszika 1074 b), tiszta
megvalósultságnak (Metaphüszika 1071 b), örökkévaló, tökéletes, élő (Metaphüszika
1072 b) és oszthatatlan istenségnek nevezte. A kereszténység szellemi légkörében
születő filozófiák ugyanezt az alapot a kinyilatkoztatásban bemutatkozó Istennel
azonosították. A minden korlátot fölülmúló végtelenség és az időtlenség fölfoghatatlan
egységét, azaz Isten örökkévalóságát (lat. aeternitas) M. S. Boethius (480-524)
így próbálta körülírni: "az örökkévalóság a határok közé nem szorítható
lét teljességének egyszerre való és tökéletes birtoklása... Teljes joggal tehát
csak azt tarthatjuk öröknek, ami határtalan létének tökéletes teljességét egyszerre
fogja fel s mondhatja magáénak, aminek megvan hiánytalanul a jövője, s nem veszett
el múltjából se semmi; s ... a múló idő végtelensége az ő számára jelen"
(De consolatione philosophiae 5,6). Aquinói Tamás szerint "Isten a tiszta
megvalósultság (lat. actus purus), akiben nincs semmi a lehetőségi létből"
(I. q. 3. a. 2.). E végtelen megvalósultság "maga az önmaga által fönnálló
lét" (lat. ipsum esse per se subsistens), aki "önmagában hordozza
a lét teljes tökéletességét" (I. q. 4. a. 3.). A teremtményekre jellemző
tökéletességeket (kiterjedés, testi szépség stb.) erő szerint (lat. virtualiter)
birtokolja, azaz létre tudja hozni ezeket. A végtelen isteni lét belülről hatja
át a létezők világát, jelen van a téridő minden pontján, de mindenütt jelenvalóságát
(lat. ubiquitas) nem térbelileg körülhatárolható jelenlétnek kell felfognunk.
Ő nem foglya a tér-idő börtönének. Mérhetetlensége (lat. immensitas) azt jelenti,
hogy nem mérhető a tér és az idő mértékeivel. Benne mint tiszta megvalósultságban
nem lehetséges semmiféle változás, így örökkévalósága időtlenség vagy időfelettiség:
Isten létének nincs kezdete és vége; e létben nincs egymásra következés, mert
a maga végtelen teljességében ténylegesen és egyszerre létezik (I. q. 10. a.
1.). Ez a színtiszta lét alapozza meg az ember szabadságát és személyes mivoltát,
és így az Istenből sem hiányozhat a szabadság és a személyes mivolt.
Isten abszolút végtelenségét és a kozmosz viszonylagos (potenciális) végtelenségét
nem úgy kell felfognunk, mint két különböző és egymással szemben álló végtelent.
Isten ugyanis áthatja a világot (immanens): "a lét ugyanis az, ami a legbensőbb
mindenben, és ami a legmélyebben átjár mindent... Ezért Isten jelen kell legyen
minden dologban, mégpedig bensőleg" - mondja Szent Tamás (I. q. 8. a. 1.).
Ezért talán nem is olyan meglepő, hogy sokan isteni tulajdonságokkal ruházzák
fel a természetet (panteizmus). Isten ugyanakkor mérhetetlenül fölül is múlja
a kozmoszt (transzcendens), és ez a kozmosz - esetlegessége, összetettsége,
véges értékei, időbelisége stb. miatt - sosem érheti el az Isten végtelenségét
(II. Sententiarum, d. l. q. l. a. 5.; Summa contra Gentiles II. 31.; De potentia,
q. 3. a. 17.).
A vallásos ihletésű filozófiák szerint a kozmosz ölén élő anthróposz csak akkor
értelmezheti megfelelő módon önmagát, ha számol transzcendentális létalapjával,
a világban való létét megalapozó titokzatos és személyes Végtelennel. Az ember
csak Istennel együtt ember. A Transzcendenciára való nyitottság és a Transzcendenciától
való függőség létének alapvető és lényegi vonása: e vonatkozás nélkül nem létezhetne,
és nem válhatna személlyé. Létének értelmet adó alapja mindig "jelentkezik"
transzcendentális tapasztalatában, azaz a kozmoszra irányuló ismereteinek fogalmilag
elérhetetlen hátterében. Megteheti, hogy nem ügyel erre az alapra, azaz kitérhet
a háttéri tapasztalat értelmezése elől, "ennek ellenére - mondja K. Rahner
- transzcendens lény, és az is marad az ember, azaz olyan létező, akinek Titok
gyanánt állandóan odaajándékozza magát a néma, végtelen Valóság, amellyel nem
rendelkezhetünk. Ezáltal lesz az ember tiszta nyitottság erre a Titokra, és
éppen ez állítja az embert mint személyt és szubjektumot önmaga elé" (Grundkurs
des Glaubens, 46. o.).