B. Tomos Hajnal
A mérleg hava
Versek
1993-2013
Asszony
és gyermeke
TARTALOM
A kötetet a szerző fotói illusztrálják.
Szerkesztette: Cseke Gábor
B. Tomos Hajnal búvópatak-költészete
Szerzőnk hivatalosan Tomos Hajnalként jelentkezett az irodalomban 1993-ban megjelent, A füvesasszony című versesfüzetével (Fulgur kiadó, Brassó), Lendvay Éva beajánlásával. Nem sokkal később B. Tomos Hajnalként tűnt föl rendszeresen a romániai magyar sajtó hasábjain (Brassói Lapok, Romániai Magyar Szó), majd az ezredforduló utáni első években hirtelen megszakadt a szellemi műhelyekkel kialakított kapcsolata. Versei élték a maguk életét antológiákba válogatták őket (Fagyöngy, Erdélyi és csángó költők, 101 vers Brassóról), néhányat meg is zenésítettek , de az alkotás folyamata a nyilvánosság előtt megszakadt, a költő nem hallatott magáról.
Mintegy újra lejátszódott az, amit Lendvay Éva a pályakezdő kötet utószavában elárult: B. Tomos Hajnal tizenhárom évesen, a négyfalusi iskola tanulójaként jelentkezett verseivel először az akkori Új Idők című lap Nyitott Boríték rovatánál. "Akkoriban írta a rovat szerkesztését is ellátó Lendvay Éva közel két évtizeddel ezelőtt biztattam a versíró iskoláslányt: írjon még, küldjön még verseket. Ami megragadott akkor a verseiben valami feszülő energia, amely főként az igékben jelentkezett; nemkülönben egy kezdőknél eléggé nem értékelhető tömörségre való törekvés, szűkszavúság, elliptikus írásmodor: mintha erősen ledugaszolt palackban erős esszencia, robbanóötlet forrna. De Tomos Hajnal nem jelentkezett többé. Csak most, néhány hónappal ezelőtt, mégpedig annyi jó, igazi verssel, melyekből szinte önmagától állt össze egy verseskönyv."
Azt lehet mondani, hogy 2002 után tulajdonképpen refrénszerűen megismétlődött költői tevékenységének búvópatakra emlékeztető alakulása, hiszen csak újabb évtized után, 2013 nyarán bukkant fel ismét a Káfé főnix internetes irodalmi-fotóművészeti portálon, ahol is alulírott fogadta és buzdította közlésre a jóideje "elcsángált" szerzőt. Hogy mi történt a látszólagos hallgatás időszakai alatt, megsejthetjük abból az önvallomásból, amit nemrégiben B. Tomos Hajnal a portál számára papírra vetett: "Amikor 1957-ben megszülettem, a Brassó megyei Négyfaluban, egyetlen keresztnevet sem iktattak be magyarul. Így lett a Hajnalból Zorica és román személyazonosságimban ma is így szerepelek. A hibát sikerült némiképp korrigálni, igaz csak magyar okmányaimban és csak nemrég. Egy ideig valósággal gyűjtöttem a képesítéseket, bizonyítványokat meg diplomákat, míg egy hosszú betegség még hosszabb lábadozása alatt rájöttem, hogy mindez csak szellemi kapzsiság. Az igazi bölcsesség ránk talál, ha arra érdemesek vagyunk. Rövid ideig a Brassói Lapok munkatársa, majd a Romániai Magyar Szó tudósítója voltam. A riporteri munkát enyhítendő, verset írtam, s ezt a kibúvót máig igénybe veszem. Igaz, nem síppal-dobbal, de erre talán nem is valók az én írásaim. Nem tartom a költő feltétlen létközegének a nyilvánosságot, hozzám legalább is inkább a belső csönd vonzza a szavakat."
Az önértékelés érvényességéről tulajdonképpen e gyűjteményes kötet alapján alkothatunk meggyőzőbb képet, amelyben mintegy fele-fele arányban kaptak helyet A füvesasszony legjobb darabjai, illetve az azóta született Tomos-versek reprezentatív csokra. Egyet viszont akár a kötet szerkesztőjeként, de akár első olvasójaként máris elmondhatok: B. Tomos Hajnal, bár témáiban szorosan kapcsolódik néhány jól meghatározott igaz, tág fogalomkörhöz (ilyenek a gyökerek, hagyományok, gyermekkor, humánum és természet kapcsolata, asszonysors stb.), ritkán járatja üresben költői "malmát", s amit abban "őröl", az ha darabos is, de friss, eleven, életközeli, frappáns, meggyőző. Szerethető, sugallatos, mégis nyílt költészet az övé, amely kerüli a csillogást, a mutatós szélsőségeket, nem a meghökkentés szándékával veti papírra lírai vallomásait, hanem mert kisugárzó erőt vél felfedezni a költészet szabályainak engedelmeskedő, sajátosan rendeződő szövegeiben. Úgy gondolom, hogy mindaz, amit leír, elsősorban őneki hoz valamilyen magas fokú elégtételt és örömérzést, vállalva az utódkihordás megpróbáltatásaira emlékeztető, rövid lefutású "versben szüléseket". Nem rendel mindent alá a versnek, de tudja, hogy a líra iránti elkötelezettség nélkül nincsen költészet. Ezért tér vissza újra és újra, bár kihagyásokkal, az önmegmutatkozáshoz, a nyilvános kitárulkozáshoz. Versei sosem lezártak, valamilyen formában folytathatók de nem a vers síkján, hanem a befogadás bozótosában, ahol jól el lehet ugyan tévedni, de végül is mindig kiútra találhat az ember.
Tomos költészetének búvópatak-jellegére ma is érvényes az a jellemzés, amivel Lendvay Éva az induló költő első könyvét asztalunkra tette: "Benne ... mono- és mini drámák [vannak]... a paraszti sorsról, öregségről, halálról; a saját különbejáratú asszony-emberi sorsról, s benne furcsa ékszerként, titkon felöltött menyasszonyi ládából előszedett csodafátyolként a vers, amelytől megszépül, elviselhetővé, sőt nagyszerűvé változik a derékszaggató, agyat-vesét zsigerelő hétköznapi lét. A vers, amelyben ugyanaz a drámai feszültség, robbanó nyelvi energia keres és talál magának utat a lírai beteljesülés felé mint amire annakidején felfigyeltem, ugyanolyan ökonómiával, ízléssel, mértéktartással, kerülve a közhelyet és igencsak módjával metaforikusán: tehát figyelemreméltóan modernül, ugyanakkor biztató módon tudatosan. A költőt, aki tisztában van azzal, hogy 'hőmérséklete költészet', aki 'álommagasból vállalja minden lezuhanását', aki le meri írni, hogy 'verébnek s nekem / maradni kell. / Télben a lábunk, / nincsben a szárnyunk, / maradni kell / nekem s a verébnek', azt ha késéssel is, de útjára lehet engedni. A vers nem apadt el benne csak búvópatakként bujdokolt."
B. Tomos Hajnal már indulásakor tisztán, illúziók nélkül látta a benne helyet és figyelmet kérő költő sorsát. Igaz, akkor már közelít egyfajta biológiai kiegyensúlyozottság korához, élettapasztalata sokrétű, s távolról sem felszínes. Keresztút című, első kötetéből való verse remek önarckép, ugyanakkor magyarázat is a későbbi, időleges elhallgatásra:
Csillaghullásban
állok,
áztat a fény.
Fürkészem a holnap arcát,
ajkán
átlátszó remény.
Csillaghullásban
előre nem lehet,
visszalépni nem akarok.
A holnap arca ingovány,
sovány
avarral
benövi az éj.
Csak rajtam
szúró hullásban a
fény,
mint színészen
a sok száz tekintet
lépni
kellene.
Az út felfelé kúszik:
mutatványosnak való
függőleges
kötél.
Ezen a kötélen függ most e kötetével a költő. És ha eddig nem esett le bár Álomraítélt, zuhanj! című versében azt írta: "Álommagasból vállalom / minden lezuhanásomat" , úgy illik, hogy immár maradéktalanul járja be a reá váró út meredekét.
Csíkszereda, 2013 szeptemberében
Cseke Gábor
Egyetlen
ív,
törésig hajló megadás
a csont.
Elválni készülő levél
a
kéz,
nem int, csak rebben.
Nincs arc,
csak roskadt
vonal,
nincs szem, csak öreg üreg,
nincs sors,
csak
fájdalom,
alázat,
sír.
Fekete-fehér
Szibériában
végnélküli sorok futnak,
mint szögesdrót-huzalok.
Kapába-fogózó kényszermenetelés
sorson túl,
síron alig
innen.
Nagy
Uram,
hány miatyánknyira van
földbeásott kenyerünk?
Naphosszat,
élethosszat
morzsolva a földet,
megmunkál bennünket,
megtermeljük a bűnbocsánatot
azoknak is, akik nem értik
a
hagyma-szalonna-kenyér-életet.
A munka megnyugtat
és
kiszolgáltat a múltnak.
Az átok úgy szép,
ahogyan kaptuk,
és
már tudjuk:
a nincstelenség öröklődik.
Homlokról bakancsra
gördül az ősi harmat
önmagunkat ítéltük
erre a
vérben forró
átadandó poros kínra,
mely földet, testet
át-
és átjár örök körforgásban.
Ne higgyétek,
nem sirattuk el
soha
a megrendezett boldogságot;
nem cseréltünk világnézetet
a műveltebb többséggel,
s nem visszük magunkkal
a soha
meg nem élt álmokat.
Pacsirta magas ég alatt
vérünk az
örökkévalóságban,
menendő lábunk a barázda szélen,
sír
szélén,
egyikünk-másikunk beleszédül,
de meg nem szűnik a
sorsunk.
Betakarítás
1.
Tiszta
nefelejts-szirom
néha előlibben szemed
didergő
árny-tavakon
fogyó emlékezeted.
A csűr még áll,
benne
kétfogú gereblye,
bádogtál.
(Az életed kihordták ide)
Azért
te ott ne fázz
gyermekkori fohász!
Lovad, a Keszeg
kint
poroszkál,
kezed remeg,
elmotoszkál
szöszke fejemen,
s a
gerenda alatt
Isten segedelmével
építesz hűség-falat
BENNEM.
2.
ösvényeid
elfogytak
kalapjaid kikoptak
kaszád csorba
nyele
korhad
kerted mellett
papsajt sorvad
mégis
vissza-vissza nézel
néha velem fütyörészel
jössz roskadó
térdekkel
tenyeredben fecske fészkel
Egész éjjel
kereste kosarát:
mennie kell
hajnalban gyűjtik a
zsályát,
elnyílik a kisvirágú füzike.
Reggel már nem leltem,
csak szál sötét mályvát
a patyolat-párnán.
(Elnyelte a
zsurlós ingovány)
Lám a nagykendőt itt felejtette
huzat
lóbálja a szegen,
s én beleképzelem nagyanyót
mint vén,
szittya varázslót.
ültette
kapálta
hompozta gyomlálta
nézte nevelgette
és mikor
szedte
keserű szája szegletében
egy ránc elernyedt
ez díszíti
repedt
arcát a hant alatt
most mikor mint
krumpli
álmodja
a nyarat
Köménymag
illatú ez az este.
Tisztán szivárog
az emlékeknek kitárt
ablakon át.
Csendesen úsztatott
tekintet néha
hozzákoccan az
időben aszalt kezekhez:
asztalra
ejtett ujjak
fonottkalácsa
úgy fogynak a
fények,
mint a tányérnyi leves
lassan kihűlő élet
A halszagú
csónakba
bekerülnek az üvegek,
csomag kapadohány,
kondér
s
a háló súlyos tekercse.
Mint iszap
alól
nézi a napot
s meglódul köpete
az üszkös vízen.
Gazdátlan
bárka
eldobja
a pipaszárat
míg a szeme zuga
szárad
és a szárnyas
árnyat
benne meg a rideg
ágyat
többé nem veti
meg
(kinek lazulna a
pehely?)
aztán fogja
végtére
csak úgy félkezére
a
legényes fütyköst
meg a rózsás
bütyköst
s beköltözik
pőrén
csak a szuvas bőrén
a
legbensőbb pitvarba
Valahogy
ritkábbá vált
nélkülük a
lét
valami az
idő-lefolyón
végképp
távozott
s az élő,
a
túlélő
már csak elmatat
itt
fenn a görönggyel,
virággal,
gyertyát
gyújt
mintha csak
levetülő
árnyaknak
miközben
egyre nő
ott benn
a
hátrahagyott,
a végrendelt
sötét.
Falaiba
szívta a képeket,
koppanásokat,
amint a vének
már kétszáz éve
csoszognak
meg-megreccsenő
deszkákon,
leszegett fejű
árnyak,
ünnepi fehéringesen,
kalap-szorongató áhítattal
vonulnak,
s a boltívek alatt
a felröppenő fohász,
egy
lehullott kéz irata a falon
vakolat,
bádog, terítő
idő arcára
keményfa-minta
s finom
selyemcérna
fonja-vési az
élniakarást.
Ki-be
leng
csend-háló
századot
számláló
póktanya
ablaka-ajtaja
térdig
az udvara
gerendán a számok
szuvas vájatok
rég
lehullt a véső
cserépen az
eső
cseppre csepp.
Már
minden ott az idő-vásznon:
fájdalmak
behegedt íve
bűnök fájdalmas
íze
ízek bevallatlan
félelme
félelmek égő
sebhelye
mélyen szemembe
földelve
A
kép nem áll össze mégsem:
úgy
rejtőzködnek énjeim
mint
mélytengerek éjszakájában
burjánzó
lények génjei
tüzek
hajladoznak
mintha
szélzenére
pernye lopja
árnyait
arcok karcolt
árkait
kormozza idő-színűre
torony
pengéje
hegy
mellében
szétömlik a
sárkány
vére
csönd lápjában
elmerül
az indulat
szivárvány-kendő
pára-lebbentő
térben
végtelenség
emberben csak
sejtés
mulandóságára
figyelmező
intés
Az
elszálló mozdulatok
kezem
röpteréről,
ajkam kis
öbléből
induló szavak,
szemem
partjairól
elúszó
tekintetek
estére mind
megtérnek
ólomvérként fáradt
testembe.
Most türelmes
hallgatóm
a függöny
selyme
amint összehúzom
kezem a takaró
hűvösén
mintha homlokomból
simítana ki
egy felgyűrődött
csalódást,
s a könyvet
minden
történés mögött becsukom.
Az
egy főre eső
megnyugvás
jogán
bebújok ebbe az
ólomcsendbe
derékig,
álomig,
reggelig.
Láttad-e
már az erdőt
egészen fentről
a
vércse karmában vergődő
szalonka
szemével?
Kapaszkodtál-e
már
korhadó ágba úgy,
mint
ázott macska körme
zuhanó
vizekbe?
Ha
igen
ha nem
miért
bocsátasz meg
semmibe révedő
szemeknek?
A
bolond fa már
nyár közepén
levetkőzik
barna csont
a sivatagban
sugár-kések
alatt
tar törzzsel várja
a
kegyelemdöfést
A
bolond ember
csak egyre
ír:
madárcsontokból épít
kalitkát
elvágyódó szívének
Bokor
a sziklaszélen
Azóta
ég és föld között
megnyúltak
a platánok,
akár a tehetség
s
az egyre távolodó lehetőség
közti
kötőszavak.
Sokasodnak
a favágók,
s egyre kevesebb
az
önzetlen mondatszerkesztő.
Foszlik
a fehér szegély,
kék szeleken
csüng
rongyokban a piros
majd sárga a zöld
anyagon
s így szerre kibomlik
a lehetőség minden télből.
Csak
én maradok
riadt szemű, fehér,
mint üvegben
a
kísérleti egér.
Ezüst
az idő,
mintázza a késeket
bútorozza életem
lassan a félelem.
Légszomjas
térben
egyre közelebb,
alvó
vérrögök
súlya a késeken.
Szövevény szisszenéssel
ereim marnak,
eszmélek:
farkára léptem
a
kígyó-partnak.
bíbor-ecsetvonás
a
viharos égen
mint
gyertyaláng
lebbenő
szélben
egy asszony
tenyere
óvja a reggelt
alvó
gyermeke
pillái felett
A
tél elmúlik
idő szerint,
de
én egyszer
beleszülettem;
ezért legyőzhetetlen
halálomig.
Családi
fotó
mire
minden tájról
összesereglik a
fiú, a lány
és annak utódja,
a
képről hiányozni fog
a
várakozó nagyanya
lassan
öltöznek a színek
míg
felfortyan a kávé
szépen
indított mozdulat az árnyék;
feltételezi
a napot.
egyszóval
minden rendben
a csendet
mérem
hőmérsékletemen
érzem,
ma menni fog a mosoly
s az
örömet sem fogom összetéveszteni
szépen
átkötött csomaggal.
A
bánat nem összeálló táj
mondjuk
homlokom domborzatán,
nem
közege
egynapos
világnézetemnek,
sem múló
szájíz
egy csalódott reggelen.
De agyam
zugába
surranó hézag,
de
szívem helyére
toppanó lila
hiány
de terpeszkedő,
beömlő,
elsöprő
irtás.
Mennék,
elutaznék
testem puszta
formájából
megszállnék
a semmiben
s elölről kezdenék
mindent,
de mivel?
habokban
fuldoklik az ég
ajkán tojás
roppan
kiömlik belőle a
nap
háttérből
kicsavart
tagokkal
közelednek
füstszarvú bivalyak
Halott
fa
egy madár
belémsikolt
mint penge fut
szívemre a búcsú
oszlanak a
színek
foszlányok csücskével
integet a nyár
földre borul
a csend
temetkező öreg arcok
hullnak egyre eres falevelek
reggelre
szürkévé semlegesül a táj
s mintha lelke lenne
elszáll belőle
a madár
Földje,
völgye
termő csöndje
itt dobog
bekódolva sejtjeimbe
Értettem
szavát
még mielőtt
beszélni tanított
volna anyám
Hozzá
mérten
minden útág
csak kerítésemen
túli világ
Szeretek
hajnalonta
kiülni a domb szemébe,
mint csillámló ablakba
az
ötödik emeleten.
Innen
madárfüttynyire
jól ki lehet betűzni
az ájult város
fellocsolt
utcáit.
Bámulok
tegnapi magamból
párolgó tetőkre,
ázok a harmattól
szelídebb
fehérre.
Régi szép
áhítatom
Lépdel nyírfalábakon
Mint őzsuta-szemérem
Ködbe
mártott remegésem
Felüti fejét
a szagra
Ismerős belső szólamra
Egy régi hó
száll
Lekottázhatatlan lepkeszárny
Fák körkörös
tája
Bozót habos ruhája
Közt suhan ezüst jelmeze
Arcomra
pirul permete
Mintha
követne egy zenit
Letűnt telek huzatja
Tépi bordáim húrjait
Az
ÉG harangszava
I
Csöndben
kivárni
a csoda végét:
kit dob fel
és melyik utamra
kattan mint sorompó.
II
Éjszakánként
kiszívni
az álmok tejét,
másnapi szebbre
titkon
gyarapodva
(tűző valóságban
úgyis megsavanyodna)
III
Faragom
már szárnyam,
de keményfából,
földig lóg a lábam
termetem
magasából.
IV
Verébnek
s nekem
maradni kell.
Télben a lábunk,
nincsben a szájunk,
maradni kell
nekem s a verébnek.
Tudom, a
kamasz nyár
már rég kisétált a tájból.
Ellobbant nyomán
kopog
sután a zápor.
Olyan
szöszmötölő,
mérlegelő ez az ősz
minden elnapolt
úttal
most szerre elszámoltat.
Jer, fogd a
kezem
mint sápadt falevelet,
melyet az árverező szelek
még
itt felejtettek.
Tegyünk úgy,
mintha
ez a séta
valahogy valamit bepótolna.
Csillaghullásban
állok,
áztat a fény.
Fürkészem a holnap arcát,
ajkán
áttetsző remény.
Csillaghullásban
előre nem lehet,
visszalépni nem akarok.
A holnap arca ingovány,
sovány
avarral
benövi az éj.
Csak rajtam
szúró hullásban a
fény,
mint színészen
a sok száz tekintet
lépni
kellene.
Az út felfelé kúszik:
mutatványosnak való
függőleges
kötél.
átfolynak
rajtam az évszázadok
egyik sem indít útnak
és nem hoz
vissza
mindig csak ugyanott
mosnak az évszakok
esetleg
odavész egy-két szárnytollam,
összébb szorítom a csőröm,
benne
a régi kavics,
nyelv alatti malom őröl
s a téli-nyári
papirosra
fagyott verébujjam írja egyre,
írja a megmaradást.
ismeretlen
repülőtereken
jut eszembe
hogy évekkel bénaságaim előtt
együtt
emeltem
álomra született karom
a gólyafióka
szélre idomuló
szárnyaival
mint kopott
vászonban
a kékszemű len
néha emlékszik a délután
kamasz
nádasok alatt
meglesett
suhogó egekre
Ó, csak egy
semmi kis révület,
mely átsuhan néha
a belső kert felett,
mint
jövendőmondó homály
az ég kristályglóbuszán
Csak tűnő
morfondírozás
mondjuk az utolsó szirom
eltorzult bársonyán
vagy
lopakodó térfogyatkozás
tüdőm szürkülő szárnyán
Ó, semmi
fontos,
csak mint unatkozó boltos
beszélgetek a vásárlókra
váró virágokkal
Csak épp
jelen voltam
ezen a halálon,
állókép előtt vonultam
én, a
távoli rokon
csak léptem együtt a menettel
s tettem a csokrot
ahova mondták...
Mint könnyű műtéten
átestem ezen a halálon
de
láthatatlan kéz
hanyagul vagy szándékosan
bennem felejtette a
kést.
Déli
tizenkettőkor
szobor voltam
egy nagyvárosi forgalomban.
Előttem
járt el
szikár háziasszony kosarában
a piacoló
éhség,
aktatáskában a napirendre jött magántulajdon
példásan
dossziérozott bizonyítványai
(több példányban).
Ugyancsak orrom
előtt
kopogott fel-alá
a pirosharisnyás szemtelenség
lakkcipője,
s közben egy nyöszörgő hang kérte,
énekelte a tíz
garast ebédre.
Csak öt
percet álltam délben
nagyvárosi jövés-menésben
s éreztem
lassan vállamra száll,
s odapiszkít a látogató magány.
Tóparti
pad
egy
bősz áramlat
vethette
partra
pikkelyes fénye
mintha
még élne
szemében alvad
a
mélység kékje
h a l l g a t o k
melléje
térdepelve
mintha visítanék
Előregyártott,
pörsenő nyarakon
közelednek a
jéghegyek.
Központi fűtéses
melegben
hirtelen
meglepik
lengén öltöztetett
elképzeléseink
arról, amit
már
soha nem fogunk
kipróbálni.
A
jéghegyek közelében
végrendeletekre
gondolunk,
melyekből
kimaradtunk
sötétbe
veszett karácsonyokra,
gyermekkorunk
ellopott bicskájára
s a
vacogásban;
érezhetően,
világrajöttünk
óta először
egymáshoz bújnak a
lényegek.
Találj
ki magad alá
egy égő
boglyát.
Míg bőrödig érnek a
lángok
biztosan kiszámítod
a
jéghegyekhez vezető
legrövidebb
utat.
Talán
még van idő
megtérni
társból,
önfeláldozásból
lényed
elárvult otthonába,
elsimulni
az
annyit osztott ágyon
egyedül,
belekóstolni
egy
másnak félretett érzelembe,
megmenteni
a
kedvesen faggató szót
oly
meggondolatlanul eldobált
beszélgetésekből.
Visszalopni
egyet
az önzetlenül elszórt
simogatásokból
át és
átjárni,
tested
becézni
tetőtől
talpig,
legalább reggelig,
míg
alszik a mindent
magának
követelő szerelem.
Ma
más szobák becézik nevedet
a
leghosszabb távolság végén,
melyet
te választottál,
akár száz
közül a nefelejcset,
hogy
végül rátapossál.
Ma
lehetne közös falióránk,
asztalunk,
kávéscsészénk,
kezedből
kezembe simuló kilincs
egy
családi házon
a te
gyereked lehetne az enyém is
s
lennénk hárman egymáséi...
Ui:
Talán
egy télutón,
csöndes
évfordulón
még
elgondolod:
életed olyan
volt,
mint kétfelvonásos
előadás,
s velem a szünetben
találkoztál.
Szerelmünk
ablaka előtt leselkedek
ácsorgó
idegen
talán meglátok
valamit
számító hidegen
abból
amit
benne égve nem
lelek.
Talán tárhatok így
kívülről
zárt ajkú
ajtókat
ölelni, hinni
küszöbön
túli rejtett lényedet
homályt,
sejtést és tétovát
érteni
benne annyi év után...
Ablak
előtt idegen
lesem hidegen
mozdulatod
amint
biztonság-belülről
a függönyt
összehúzod.
lelőtt
madarak árnya
pára-vonal
fölött
még visszanéz a
hold
törékeny ujjal babrálja
levélkeret
az ablakon
lebben mintha csak
fuvallatra
dió koppan a
háztetőn
s az utca unott
rímekbe halkul
valahol
jelmezébe bújt a holnap
ezerképű
jelenése készül
s mint jó
rendező majdani
szereplésünk
terveli
de
addig még elfordul a kulcs
magába
zárul a kutakodás
hajlatok
homályába
ülepszik a megfáradt
láz
s
ami ezüstbe ütött eddig
az
óramutató nyelve
mint
víztükrön siklik
félve az
utolsó percre
Valami
felrázott az éjjel
talán a csend
mely úgy
szikkadt bennem
mint bivalyok
nyomán
füstölgő kövek
talán csak átszitált
a
lélegzet kihagyó szinkópáin
ölelésre
tárt bordáim
visszhangtalan
hullámverése
Kőlepények
Ha
valaki elhagyott,
gyújts
gyertyát
csöpp
fény-madarat
röpíts
magány-dómod
ívei alá
s
a kihűlő helyen
tördeld
tüzére
csonttá száradt
éjszakáidat.
Az
összehordott álmok közt
úgy
mozgok,
mint túlméretezett
gyolcsingben.
sehogy sem
telik
akaratból, dacból,
hogy
magammal kitöltsem.
Letépni
mégis félek,
hátha álomtól
meztelenítetten
magamnak sem
kellek.
Szeretném,
ha minden vágyam
erdőből
induló,
erdőbe térő út lenne.
Közben havazhat rám az idő,
vicsorgó nyílt mező,
valahogy megteszem
innen
oda az életet.
az
eszmélő idő
türelmével
várod
mit terem a
lépések
közti távolság
csontod
völgyek sóhajától súlyos
vissza
ne nézz
ima roppanna: szem
dió
záruló állkapcsok között
ezüst
veri ki homlokod
metsző tanúja
kőnek, keresztútnak
érzed:
valaki meglesi
sas-magaslatból
hangya-ténykedéseid
végre
felvihet az élre
nehezen
kivívott percre
az áhítat
segélye
szemedig
ér
itt a láthatárod
vergődő
tüdővel
tanulsz szabadságot
a
felfelé út
ólmot
hullató
mélységes kút
magad
kutató
kitárul
a kontúr
ködből bomló
nagyúr
átfog mint
teljesség
magát örökítő fenség
Anyám
elmaradt
messze délen,
mint
szélrekapott mag
mögött a fa.
Csont
fekhely a rög,
verejték ha
önt
csöpp nedvet a
kínra.
Kint az ordas
Észak,
fent a zöld föld
s
én lefelé növök.
Mikor
virág-tenyeredben fogtál,
anyám,
úgye elátkoztál.
Lassan
halkul
a forróság,
mint
ünnep reggelén
a harangszó.
Anyám szoknyájába
kapaszkodó
megilletődés
aprón lépek
az
ősz templomába.
Boltívek
alatt
nagy szárnyra kap,
sír, sír
torkomban
egy daru.
Ó,
láttam magamat az éjjel,
mint
csapongtam lengő szoknyaszéllel,
jártam
soha nem volt hajfonattal,
millió,
illó kankalinnal,
andalodva
fontam fodrot,
habos, babos
bodza-bodrot,
voltam sámán
sárga fejjel,
kenve-fenve
kutyatejjel,
margarétát téptem
széjjel,
ó, csak álmodtam az
éjjel.
az
éjjel valamikor
elaludtam
befejezetlen
versemen s
reggel
tele volt a
papiros
legfrissebb
álmom
piros ékezeteivel
A
bánat komoly
isten,
nyugtatja
kezét
a fejeden
mint
hangszeren
babrál,
a
fekete kottán
elmereng.
Néha
leüt
egy zokogó billentyűt.
Virágzó
patakpart
Ma
elsétálok a kikészített
tejesüvegek
mellett
s az ablakon
nem
veszem észre a légypiszkot.
A
csíkos szatyor a helyén marad
s
a kulcs ajtó mögött a szegen.
Ma
csak az a dolgom,
hogy a
kutyaól
és a fásszín közti
zugban
kifaragjak
egy
rövidke sípot.
A
sínek, a létezők
biztosan
visznek valahova,
csak én
félek megérkezni.
Ablak
előtt,
fékezések és
nekilódulások között
játszom
az örök utazót
jönnek
és mennek a tájak,
zöld-fehér
álomkockák,
s én merev
díszletekben
egyetlen
bábu,
csak játszom, játszom...
A
sínek biztosan
visznek
valahova,
hol morcos-unottan
valaki kiszállást parancsol.
El
kellene indulni
meztelen
talppal mintha
meg-megvonagló
bársonyon
s a tó közepén
alábukni
érinteni
lágyan
az
idő-kőzeteket,
ős-kráter
alján
kitapintani a
labdát,
játéklapátkát,
egy
törött napszemüveg
cserepeit.
Mintha
saját gyermekkezed
vezetne,
lépkedsz
emlékről emlékre
egy
rég elsüllyedt nyárban
s a
roppant tömeg fölötted
kikapcsolja
a hangokat.
egy
vörös csík
mint valami
kezdet
aláhúzása dereng
a
tenger peremén
kitörli
kékjéből
az éjszaka árnyát
fodor
ébred fehéren
mint visszhangon
ékezet
kisiet, habja a
parton
finom
sókristály-kavicson
szemem
láza csitul
mézillatú
szélbe
simul, mint lepke
sötét
olajfa-ligetek
vállán megpihen
cölöpökön
apró faház
kúszik fel mint
fohász
a vadszőlő
zsenge
dúdolója egy
szerelmes
szonettnek
a
fények most vetkőznek
dobálja
szerte árnyait
a torony
mint
sirály könnyű tollait
faragott
partokon
és
az amfora-tájba
darázs-derekába
mint
halvány nefelejcset
lopja be a
kéket
az ég háttere
És
még jobban bezárkózom
az alma
falai közé
naponta
zamatával sikálom fogaimat,
húsába
harapva mint láncszem
beiktatódom
egy hamisítatlan
folyamatba s
átnyaralok
lomb, esőszálak és
hajnalok szövetén,
őszire én
leszek minden
ember-galóca
ellenszere:
dobozokban,
tömlőkben,
kényszerzubbonyokban
engem
áhítanak majd a mérgezettek.
habot
verni, szétfröcskölni,
ölelni,
káromkodni,
bemázolni,
kicsavarni,
átköltözni,
bemocskolni,
felkenni,
lekaparni,
sarkítani,
üvölteni,
rikkantani,
hökkenteni,
rivaldázni,
hahotázni,
aláírni, aláírni,
aláírni,
csúnyán nézni, vígan
lenni,
túlélni,
átélni,
öröklétre szenderülni
(disszonancia)
Egy-egy
nap minden
zavaró zörej,
hang-téboly
összegyűl
a
felszálló idegek csarnokain.
Pletyka-dobok,
harsona-fúga,
és
szétloccsant agyú cintányérok
fojtogatnak
eszköztelen,
csupán
összedobált létezésükkel
tornyosulnak,
értelem-határ,
saját
emberi kilátásod
fölé.
Egy-egy nap visszhangja
csak évek múltán halkul.
(csengők)
Mennyi
csengő egész nap
a csészében,
csikóban, csákóban,
konyhából
ki az udvarra
csiribiri
csetepaté,
csirkének csigát,
csokros csalánt,
csillagot az
esti égre,
megkondul
s
mint csengők felettese
fegyelmet
int a
nagyharang.
Régi
malom ver,
itt kavar
lapátjaival,
vezényel
önfeledten ritmusoknak,
vérereknek,
korszaknak
a
cseppfolyós Bach-fúga
ezer
decibellel zuhan
s alatta
én,
egyes-egyedül
széttaposottan,
csendnek
kitárt,
remegő végtagokkal.
a
hó szigetén állsz
november és
tavasz közt
eljövő magadra
vársz
fehér
leszel,fehér
barna
ránc-keretben
szelet száraz
kenyér
mit
az isten-ujjak
mélázva,
mintha
csak madaraknak,
elmorzsálnak
Olyan
Beethovent-játszó
kedvében a
szél
miközben épül a
szén
földig, fáig,
emberbe
kövül az ellobbant
nyár.
Olyan semmit-ígérő
ez
a búcsúlevél,
melyet millió
madár ír
alig rebbenő
szárnyakkal az égre
s a
bizonyosság,
hogy az
úton-pusztult madár
nem tér
vissza
akár ez a nyár
soha.
érkeznek
újra
a teremtő havak
jól
esne meggyónni
hűs boltívek
alatt
szunnyadó
lámpafények
nyújtják
árnyékom
mint szutykos
plédet
visszajáró emlékek fölé
valahonnan
pincemélyről
hördül fel az
orgona
mintha bolond taglós
szólna
levágott bika fejéhez
Síkokat
sző
pereg
lebben
párállnak
színek
fészkel
tovasurran
aprón
perceg a
szú
dolgozik
indák
kúsznak pihésen
mégis mind
csendes
eleven tárnák
alatt
lépkedek
ilyenkor
oly tiszta
mintha újszülött
hangom lenne
ha megszólalok
Jobb
felén
mint anyajegy
a
barna halom.
Csermely régi
vágata
középen
árok,
mely őriz
könny-nyomot
a
keserű martokon.
Észak
szélében
szikla meredély,
mezítelen talppal lép
alatta
az árny lassú ború
mint
gond, ha száll
kereken
fehérlő
homlokról.
Fenyő
foglalatban
névtelen ős arc
nézi arcomat
mint
verejték
harmatja megüli
s
még ott remeg egy darabig,
elkísér
utamon.
Néha
mehetnék,
vándorolnék,
el,
ki az őszből
mint daru
suhognék
egyre sebesebben
eliramló földek felett
már
másra,
új, meleg tájra
vágyva
de
pusztuló kertben
ág-boga
remeg,
száz karral ölelne
a
vén diófa
s arcomra
sír
egy
levelet.
.............................
Már
nem mehetek.
becsapódik
tompán az ék
akár húsba a
lövedék
(forgács fröccsen
szerteszét)
gyanútlan
nyers koncok
dőlnek ki sorra
mereven
mint ártatlan
újoncok
régi háborús filmeken
Felállsz
a lámpafény mellől
a tegnapi
eső mögül,
andalogsz,
sétálsz,
menetelsz,
menekülsz.
Leheleted kutatja a
teret,
felszívódsz mint
pehely
a puha tömegben
fehér
a fehérben.
Csak tekinteted
torpan,
félve visszalobban
gond süt bele
foltot,
szégyen-liliomot
nyomjelzőnek
A
fa hagyja magát kifosztani
paszulykarót
vághatsz róla,
furulyát,
fejszenyelet.
Mégis
hamarabb pusztul el a kezed
mint
a fa
évgyűrűkben számláló
bölcsessége.
az
ablak valahol
a felhők
párnáján nyugszik
belökik a
nehéz cseppek
s úgy marad
sokáig kitárva
rajta jár át a
szél emlékezete
üzen a hetedik
kontinensnek:
még van tartalék
mint ökörnyál az eső
szála
felegyenesednek a
hüllőtestű
bogáncsok egy
festékcsepp mögött
gyöngy a
kibomló táj
kagylóként tarja
zárulna köréje az ablak
Kapu
cipelek
kenyeret
álmos
gyereket
gombolyagban sót
épp
hátamra valót
mérget,
nyerget
asszonyi terhet
ha
csetlek, ha botlok
rámalvad a
sár
éjjelente fényt csiholok
szentjánosbogár
lebben
a szél
nyirok
föld-sav
kúszik
tenyér erén
mint
kibontott
meleg állat
érint
a pára
az ásó nyomában
rám
lehel csecsemő-szagával
valami
izgatót belémcsókol
belémszór
a
magvak igyekezetéből
gyökérzés
retek-pozsgás
indul
morzsolgató kézből
őszömre
ígéret
Örököm
háza
immár homlokig ér
kongó
falára
festi árnyát a dél
fentről
néha benéz
mint befőttes
üvegbe
a körkörös gondviselés
üres
az enteriőr
mi tagadás
nem
kell ide éjjeliőr
kívül
is csak meszes
csiga-tégla
tétova
metafora
épül
a ház, nem félek
egy nyitott
könyv
elég lesz fedélnek
szavak
szövik
a végtelent
és
az emlékezet
kőujjakkal
szorít
közöttük, közbül
az
eleven vérzik
nyelvén fölhasad
az átok
füttyent,
toporzékol
nem leli
nyugtát
míg sóvárgások
húzzák
a talp alá valót
felsorakoztak,
meglódult a táj
nyomukban
sötéten alvad a sár
elnehezül
a dáliák feje
kiapad a szó
csobogó ere
vasfűbe
süppedt ház
fehéredik, felölti
a kivetettek arcát
(csatázó
baglyak)
esténként színre
lép a szél
egy bodzabokor
üstökén
összecsapnak, suhognak
az árnyak:
fehér falon feketén
csatázó baglyak.
(végleges
fogság)
elszánt és
képlékeny
átpréselhetné magát
a rácson
de odakint szavanna
helyett
nincs egyéb csak
vizesárok
(vakvágányon)
a
tengernyi szikra,
szín és
szemét
látványa
végül
elapasztotta szemét
(vágy)
nem
meglesni
egy kibomló hajnalon
ébreszteni
szeretném
az eresz alatti
fecskét
(sors)
a
jövőt nem ismerjük
mégis
feléje igyekszünk
folyton,
mint napraforgó
kajánul izzó
gyilkosához
(kánikula)
csak
ez a fény:
agyat áztató
forró
permet
jó lenne
valami
memória-kulccsal
szelíd
havazásra
fordítani az egészet
(szakadék)
széthasították
csontja
robbant
s most foga
fehérjét
villogtatja
gyűlöli
az ártatlan tájat
(béke)
lehull
a csönd
a partra vetett
halra
ráfagy a harmat
a
dacoló akácra
citromot
facsarnak
az utolsó
trombitásnak
(sárgadinnye)
most
kúszott tova a nyár
mint kígyó
a barázdán
kerekedik nyomában
sárgán
a hatalmas tojás
Kiáltás
Hová
lett a rókaképű denevér
anyád
tenyerén elcsitult rettegésed
a
sötét kapualjtól s mesék
ágyán
fakadt világra-ébredésed
Hová
tűnt a számok földrajza
amint
szerre, nulláról törtre
kikalkulálta,
hogy vágyadtól merre
leszel
csillaggá keresztelve
Azóta
a bölcsesség ára
már arcodat
árkolja.
Indulatok ülepednek
sorban
mint léptek nyomán a
porban
kerekre fegyelmezett
kövek
hasznavehetetlen
játékszerek
Minden
kellék már a helyén,
felnőttél,
okultál
a vágyak
szennyén.
Minden kihullt
hajszál
sírodat veti
enyhén,
csak a kislány kacag
benned,
kacag egyre önfeledten
Lepleznéd
kezed
reszketeg neszét,
de
megnyugszol:
nincs már
szeszély.
Semmi sem unszol
ami
ledér, sekély
csak a mag
dagad,
rejtett sejt
sarjad
mélyen elvetve
a
szív vermeiben
Most
már felszállhatsz végre,
nem
kötnek titkaid,
leveted,
szórod szerte
feltépett
rongyait
a szónak és
vallomásaid
sikolya mit sem
igazít
ha a legnémább
szeretet
terít
homlokodra
égszínkék
végtelent.
Szememre
nőtt a rostély
mivé is lett a
kedély
tudatom
középkorában
kopasz
várudvarában
tüskés köd
terjeng
bojtos bohóc lézeng
Fordul
a szélkakas,
ágaskodik a
kaszavas,
barbár hadak és
szamarak
elérnek szófojtó
ujjak.
Forgáccsá
bontanak mindent:
padlót,
bölcsőt, régi rendet,
s amit
összehordtam, ábrát,
rakják
alám a máglyát.
Seprűs
szelek belétúrnak,
rémlik
boszorkányok dúlnak,
sárkánytüzek
lehelete
emel áldozat-ívekre.
Cafrang,
érem és szemérem
lehull
sisakom, mellvértem,
marad
minden ami avas
csak én égek,
balga lovas
Őshüllő
szabadúszás
a végtelenben
felhők
ajkán
szótagolt lebegés
mint
mirtusz-füzéren
a színek
szivárvány-ujja
lengén
egybefonva
lenn
tüskés testű
apró hüllők
kúsznak
kék tükörben
szembejön
velünk a nap.
talán
egy botladozva
felém tartó
kezet
szem zugába rejtett
óvó
figyelést
mely
hasonlítana
remegő
éjszakában
ápolt
gyertyalángra
vagy
szél-érkezést mely
idő-poros
arcomat
türelemre
élesztené
világítótorony
napfordulót
anyám szeméhez
hasonlót
k e r e s e k
egy
mozdulatot mely
emlékszik még
a szépre
A
HIMNUSZ hátteréből várom
óperenciás
partraszállásom.
Mintha csak
kackiás nagyapa
elnyűtt
pergamen-másolata
érkezne az
elveszített ó-világba,
világháborús,
feslett dolmányában.
Mindenem
egy elnyűtt bőröndben
száz
év könnyes kövületében
és
elgondolom röpke számvetéssel:
mire
mennék csonka történelemmel,
gyermekkorom
elharapott meséivel
fakanál,
réztányér töredékeivel?
Lopva
sandít a kétely visszapartra,
hol
tétován inog még a bölcső,
az
itthon és az otthon közti sávra
fókuszál
most belülről a távcső.
Valami
leng a kikötőben,
mintha
selymes-ölelően:
rabságból
kibomlott zászló,
száz éve
anyámként váró,
nevemet
először formáló nyelv,
nyelvemen
sikítva hasadó enyv.
Jó
lenne egy kézbe,
hűs fémbe
kapaszkodni,
mikor
meglep,
füledbe
perceg
alattomosan a
tachicardia
Sarokból
rádpillant
a holnap mint
kórlap
csupa kusza
tízparancsolat
diktálja a
lehetetlen esélyt,
gyönge
segélyt
egy gyógyszeres
dobozban
(a pirosból naponta
ötöt)
míg újra kiötöl
valamit
a köldököd
mögötti vonaglás
mit segít már a sírás
körömmel
szaggatott befeléfordulás
mikor
fölrázod a manót
mert már a
fájdalomcsillapítót
is
megspórolták.
Csak
nézed a holdat
éjszaka-hosszat
rádcsorog,
fürdet,
mint jeges
verejtéked
a tapadó
pendelyen
s egy vers, a halott
Attila
okos szava
segít
át az őrületen.
Végül
hozzászelídülsz
a rémülethez:
kiállsz meztelen
EGYEDÜL
a
szörny ellenében.
Elvégre
mások is
elmentek
békében,
vagy durván
csalódva
a mindenható
kegyelemben.
Aztán
puhán mint mohán
elfordítod
fejed:
ne kelljen
szembenézned
a vak tükörrel.
Tudatom
az egydimenziós
pont
ébredése.
Ilyenkor jobbról és
balról
rendszerint már
kifutottak
a szónoklatok
átmázolt szerelvényei.
Percenként
indul
egy újabb műszak,
halmok
apadnak és
feltöltődnek
óceánok.
Ha
kilazul egy szikla,
bánya
tárul
és eltömődnek az
útrakelt
érvek nyomdokai.
Rendet
teremtenék
a fogalom
körül,
lemérnék ezt-azt
a
papírlap síkján:
mondjuk egy
rendkívüli
vízió száguldási
sebességét.
Aztán,
mire legnagyobb
művem
elkészülne,
már kihunynak a
fények:
nem látni
mihez
viszonyítva kivételes.