média, hírközlô eszközök
A keresztény szellemiség lexikona
forrás: Pázmány Péter Elektronikus Könyvtár
A közvetlen, személyes, technikai segédeszköz nélkül történô
kommunikáció mellett a technika fejlôdése magával hozta a közvetett
kommunikáció lehetôségét. Ebben az esetben a személyek között
megjelenik egy közvetítô eszköz, egy médium (a latin szó többesszáma a
média), mely áthidalja a tér és az idô távolságait. Mint szakkifejezés
a média a közvetett kommunikáció sokszorosításának és terjesztésének
módjait foglalja magában, ezért hírközlô vagy kommunikációs
eszközöknek is nevezhetôk. A továbbiakban a szót többesszámban értjük.
A média általános, névtelen és mégis sokszorosan strukturált
nyilvánossághoz fordulnak. Jellemzôjük, hogy mindenki számára
elérhetôek. A tájékoztatást, szórakoztatást, képzést és továbbképzést,
a reklámot és propagandát, s -- amennyiben az egyház használhatja és
használja -- az igehirdetést és a vallásos épülést is szolgálhatják.
Mint tájékoztató eszközök mind a köz-, mind a magánélet fontos
kérdéseiben életmentô funkciókat tölthetnek be. Ha igazságosak akarunk
lenni a médiával és funkciós szerepükkel, akkor mindezeket a
lehetséges és tényleges szolgáltatásokat is figyelembe kell venni.
Az információközlés, amire helytelenül elsôsorban gondolunk, csak
az egyik alaptevékenységük. A köz- és magánvélemény alakulását nem
csupán a hírközléssel, a hírek válogatásával, magyarázásával
befolyásolják. A kulturális, politikai, sôt világnézeti területen, sôt
még a szórakoztatással is véleményt formálnak.
A média mint szolgáltató tényezôk jelentôsége az ipari
társadalommal nôtt meg. Ennek továbbfejlôdése kommunikációs
társadalommá lényegében a médiának köszönhetô. Nem csupán a szabadidô
eltöltésének egyre jelentôsebb eszközei, hanem kommunikációs és
információközlô szerepük miatt magas technikai szintű és munkamegosztó
világunk tartóoszlopai is.
Messzemenôen meghatározzák a nyilvánosság működési törvényeit,
sôt még az egyének és családok napirendjét is befolyásolják. A
televízióval az élen majdnem nyomasztó versenyben vannak a kultúra
többi, életformáló eszközével (a hangversenyektôl kezdve a
felnôttképzéseken át az istentiszteletig). Egy-egy esetben még
vitatott, hogy a verseny a szó szoros értelmében az elnyomásért, vagy
csupán az új feltételek között a befolyásolási terület
újramegosztásáért folyik-e.
Annak ellenére, hogy a média rendkívül jelentôsek közös életünk
és közös kulturális, tudományos és politikai tevékenységünk
szempontjából, a média kifejezés igen elvont -- fôként társadalmi
hatásuk alapján kiszámított -- közös nevezôje olyan nagyon különbözô
kommunikációs eszközöknek, melyek különféle szervezeti és termelô
egységeknek köszönhetik létrejöttüket és mind a közvetítôtôl, mind a
fogyasztótól egészen különbözô teljesítményeket követelnek. A
tömegkommunikációs eszközök még kevésbé pontos kifejezés, érzelemkeltô
mellékíze ellenére is csupán a média szinonimája, mely elsôsorban a
tömegben terjesztett kommunikációra utal: rádió, televízió,
tömegsajtó, képes újságok és bulvárlapok, de a film és a könyv is.
Félreérthetô az új média kifejezés, mely a kábel- és műholdas
televíziót, képújságot, stb. jelenti. Ugyanis nem új eszközökrôl van
szó a könyv, az újság, a rádió, a TV mellett, hanem technikai
újításokról, melyek a meglévô eszközök teljesítményét javítják,
növelik és új kombinációkat hoznak létre.
A technikai megoldások és a hatáskör nagy különbözôsége ellenére
a média általános jellemzôje, hogy nagy hatást gyakorolnak a
közvélemény és az egyéni életmód alakulására. Az idô múlásával
mindenféle hivatású, képzettségű és életkorú emberek egyre jobban
függenek a médiától. A közvetített kép vagy információ hat elsôsorban
az emberre, s így az ember függô viszonyba kerül egy tárggyal. A
függôség elsôsorban a közvetetten megélt valósággal áll elô, de a
médiától függ az ember egyéni életformálása, társadalmi, kulturális
véleményalkotása, lelki fejlôdése is.
Ezért érthetô, ha az egyházi felelôsök a médiát mindenekelôtt
igehirdetési célokra szeretnék felhasználni és olyan teljesítményt
remélnek tôlük, amit igazában nem lehet elvárni. A II. Vatikáni Zsinat
Inter mirifica határozatának csodálatát -- a társadalmi közlés
csodálatos eszközeirôl beszél -- és aggodalmát egy ilyen elvárás
határozta meg. Nem csodálkozhatunk azon sem, ha az egyház elvárása a
médiával szemben nemcsak szakmai természetű, hanem dolgozói és
felelôsei akarata felé is irányul, ti. arra, hogy egyfajta
spirituálisan mélyreható tevékenységgel hozzák létre a kommunikációs
társadalmat. A Communio et progressio lelkipásztori konstitúció, mely
a valósághoz már közelebb áll, mint az Inter mirifica, ezzel a
szemlélettel készült.
A helyes spirituális bánásmódot a médiával és mindazokkal, akik
felelôsséggel dolgoznak velük illetve fogyasztói vagy hívô szempontból
hatni akarnak, az igazság (valóság!) határozza meg. Az igazsághoz
kötöttség alatt nemcsak azt értjük, hogy a valóságos eseményt és nem
csupán annak szubjektív elferdítését közvetítik, hanem a közvetítés
folyamatának habituális igazságát is, mely csak akkor lehetséges, ha a
lehetô legtárgyszerűbb válogatással közvetítik az összefüggéseket.
Aminek a média dolgozóit elsôsorban el kell töltenie, az a
szolgálat szelleme. Ez viszont megkívánja, hogy a kommunikátorok --
érzületben is, cselekedetben is -- még a látszatát is kerüljék saját
önelégedettségük szolgálatának (H. Wagner).
A média fogyasztóinak és befolyásolóinak hasonló adottságból kell
kiindulniok: a közvetítés sajátos törvényeibôl és a közvetítôk által
szabott -- szubjektív -- korlátokból.
Spirituálisan azáltal leszünk úrrá életünk egyik alapvetô
tényezôje, a média felett, hogy nem becsüljük túl kommunikációs és
tájékoztató képességüket.
Mindennek különleges következményei vannak a média (fôleg az
elektronikus média) alkalmazására nézve az egyházi élet, a szentségek
kiszolgáltatása és az igehirdetés bemutatásában. A közvetítés
szakszerű helyességétôl eltekintve az egyházat csak abban az esetben
nem idegenítik el a média, ha szem elôtt tartják, hogy ez a közvetett
kommunikáció nem pótolhatja a közvetlen részvételt az istentiszteleten
és a közösségben, legfeljebb kiegészítheti azt. Ezért nem csupán arról
van szó, hogy vallásos-lelki kérdések (és azokon keresztül az egyház)
kielégítô módon kerüljenek kamera és mikrofon elé.
Azt is kerülni kell, hogy tendenciává váljon, hogy az egyház csak
a médián keresztül találkozik a nyilvánossággal. Ez a veszély annál
nagyobb, minél kisebbé lesznek a közösségek. Lelki dolgokban nem
pótolhatja a médium a közlést, legföljebb kiegészítheti.
David Seeber
--> épületes, olvasás, szó/ige, világ