Hajókölcsön

v. hajóskölcsön (ol. cambio marittimo; ném. Bodmerei; franc. bomerie, grosse aventure; ang. bottomy), a hajóra v. a hajórakományra adott kölcsön, melynek sajátszerüsége abban van, hogy ha a tárgyak, amelyekre a kölcsön adatott, a véletlen folytán elvesztek, a hitelező az adott kölcsönt nem követelheti. Minthogy tehát a tengeri utazással járó kockázatot ő viseli, a % vagy kölcsöndíj természetesen a rendesnél nagyobb. A H. érvényéhez közjegyzői v. magánokirat szükséges. Az okiratnak tartalmaznia kell: a kölcsöntőkét s a tengerészeti % cimén kikötött összeget; a kölcsön biztosítékául lekötött tárgyaknak megjelölését; a hajónak, a hajóparancsnoknak, az adósnak s a hitelezőnek nevét; a visszafizetés idejét; ha a kölcsön egy meghatározott utazásra adatott, az utazásnak s az időnek meghatározását. Az okirat keltétől számított 10 nap alatt az illetékes törvényszék, külföldön a konzuli hivatalnál bejegyzés végett bemutatandó, aminek elmulasztása esetében a kölcsön a törvény által biztosított elsőbbséget elveszti. A H.-kötvény rendeletre v. bemutatóra szólhat és akkor forgatható. Ha a kölcsön a lekötött tárgyak értékét meghaladja, s az adóst ebben a tekintetben csalás terheli, a H.-ügylet a hitelező kivánatára megsemmisithető. Ha az adóst csalás nem terheli, a G.-ügylet érvényes, de csak a lekötött áruknak kölcsönös egyetértéssel elfogadott vagy megállapított becsértéke erejéig. A kölcsöntöbblet a helyi árfolyamnak megfelelő %-al visszafizetendő. hajóbérre v. az árukból remélt haszonra H.-t adni % elvesztésének terhe alatt tilos, a hajóra adott H.-ért azonban a hajóbér is le van kötve. A hajóparancsnok által a tulajdonosok lakhelyén s beleegyezésök nélkül felvett H. a tulajdonosokat nem kötelezi. Az utolsó utazásra adott H. az előbbi utazásokra adott H.-öket feltétlenül megelőzi, az utazás alatt felvett H. elsőbbséggel bir az elindulás előtt felvett H. fölött, az utazás alatt felvett több H. esetében a későbbi megelőzi a régibbet. A tárgyak minőségéből eredő értékcsökkenés, s az adós ténye által beállott károk nem esnek a hitelező terhére. Hajótörés esetében a H. csak a lekötött s megmentett áruk értéke erejéig érvényes, a mentési költség levonásával. Ha a kockázat időtartamát (vagy is azt, hogy mióta és meddig tartozik a hitelező a kockázatot viselni) illetőleg a szerződés nem intézkedik, az a hajó elindulásának napjától a rendelkezési helyre történt megérkezés napjáig, árukra adott H.-nél a berakodás napjától a szárazföldön történt kiszolgáltatás napjáig terjed. Árukra felvett H. esetében a hajónak és a rakománynak elveszte folytán az adós csak akkor szabadul, ha igazolja, hogy a hajón a H. összegét megütő saját árui voltak. Az egyszerü hajókárok ellenkező kikötés hiányában a hitelező terhére esnek.

Hajókötél

l. Kötél és Csomó.

Hajókötél-diszítmény

a román építészet ékítményes formája, mely vizszintes párkányok, archivoltok stb. egyes alárendeltebb tagozatait erősen megcsavart kötél formájára alakítja.

Hajók szövetkezete

ezelőtt egy oly szövetkezet, melyben a közös megvédés céljából (különösen kalózok vagy háboruban az ellenség is) egy és ugyanazon utat tevő kereskedelmi hajók egymással szövetkeztek, és ennek megfelelőleg a fővezényletet a hajókapitányok egyikére bizták, kinek engedelmeskedni kellett. Ha e hajókat az állam által kirendelt hadihajó kisérte, az egész hajórajt együttesen Convoy-nak nevezték.

Hajolaj

v. hajkenő (huile antique), illatosított oliva, szézam- v. más tisztított zsiros olaj. Ujabban illatosított és orleánnal sárgára festett vazelin-olajat is hoznak forgalomba, melyben higságára való tekintettel, melegen kevés parrafint oldottak, hogy sürüségét fokozzák. Ez utóbbinak a zsiros olajok fölött megvan az az előnye, hogy nem avasodik.

Hajólajstrom

azon hajók névszerinti kimutatása, melyek a nemzeti lobogó viselésére jogosulva vannak. A H. vezetésével a tengerészeti hatóságok a törvény által bizatnak meg. A H.-ba bevezetendő a hajó neve, neme, nagysága, hordképessége, köbözése, az építésnek ideje és helye, anyakikötője, a hajótulajdonosok vagy a részvényesek neve és tartózkodási helye. A megtörtént bevezetés a hajó számára kiállított hajóigazolvány által bizonyíttatik, mely igazolvány nélkül a hajónak a nemzeti lobogót viselnie nem szabad. A H.-ról az 1879 XVI. t.-c. intézkedik.

Hajólegénység

l. Hajószemélyzet.

Hajólevél

a hajó azonosságát és honosságát bizonyító okmány, mely nélkül hajót üzleti célra forgalomban tartani nem szabad. Gőzhajók részére a minisztérium, egyéb hajók részére a törvényhatóságok közigazgatási bizottságai adják ki.

Hajólobogó

v. hajózászló, rendesen négyszögletes, könnyü pamutszövetből (lobogó-szövetből) készített és a hajó árbocára v. a hajó farára egy rudra tüzött lobogó, mely alakra nézve többnyire egyharmad résszel hosszabb, mint széles. Különféle szinezeténél fogva a H. a hajó nemzetiségének és jellegének (amennyiben kereskedelmi vagy hadihajóról van szó) kimutatására, továbbá mint ranglobogó, a vezénylő tiszt rangjának jelölésére és mint jel-lobogó parancsnoknak, kérdéseknek, feleleteknek közvetítésére használtatik. L. Lobogó és Árbocszalag.

Hajólöveg

a hajókon elhelyezett ágyuk vagy lövegek.


Kezdőlap

˙