Purga

község Varasd vármegye zlatari j.-ban, (1891) 1578 horvát lakossal.

Purga

oroszországi szélvész a. m. burán (l. o.).

Purgatio

(lat.) a. m. tisztítás, hashajtás; továbbá engesztelés, igazolás. - P. morae, a késedelem joghátrányainak megszünése. - P. vulgaris, a régi bűnvádi eljárásokban a nyomós gyanu alapján perbe fogottnak kötelessége, hogy a gyanu alól magát kitisztítsa, mi az u. n. tisztító esküvel - juramentum purgatoirum - történt, melynek maga a terhelt által letétele azonban nem mindig volt elégséges, hanem segédesküvőknek (conjuratores) esküjét is kivánták, oly értelemben, hogy a terhelt meggyőződésük szerint ártatlan. A kánonjogban is elfogadott ez az intézmény: P. canonica. A P. vulgaris másik neme az istenitéletek voltak. - Purgál, megtisztít, meghajt. - Purgativ szerek, l. Hashajtó szerek.

Purgatorium

l. Tisztítóhely.

Purgstaller

József (Palotai), filozofiai iró, piarista rendfőnök, szül. Kőszegen 1806 jun. 26., megh. Budán 1867 ápr. 11-én. 1822. a kegyesrendbe lépvén két évet mint újonc Privigyén töltött. Az 1824-25. évben kezdte meg a tanítást Temesváron. Elvégezvén Kolozsváron a bölcseleti tanfolyamot, filozofiai doktorrá, később pedig hitdoktorrá lett. 1829. pappá szenteltetvén, egy ideig a pesti elemi iskolában tanított; 1832. a budai gimnáziumhoz helyeztetett át. Három évi tanárkodás után Vácra küldték bölcselettanárnak. Itteni tartózkodása idején irta a Bölcselet elemei címü művét két kötetben (1843). E munka alapján 1844 dec. 24. a m. tud. akadémia tagjává választották. 1846. jelent meg új átdolgozásban a Lélektan, továbbá az Ész- és ismerettan, 1847. az Erkölcs- és vallástan, azután a Bölcsészet története címü munkája, melyet az akadémia 100 arannyal, egy másik bölcseleti kérdés megfejtését pedig 50 arannyal jutalmazta és egyúttal rendes tagnak választotta meg. 1847. a nagykanizsai ház főnökévé és a kir. tanítóképző igazgatójává lett. 1848. a pesti egyetemen elnyerte a bölcseleti tanszéket, s ugyanazon év szept.-ben rendfőnöknek választották. A szabadságharcban való részvét miatt azonban megfosztatott tanszékétől és rendfőnöki tisztétől, sőt szabadságát is elvesztette egy időre. Kiszabadulván a börtönből, 1849-50. Óvárott, a következő két évben pedig Mernyén tartózkodott mint rendi számvevő. Erre ismét a tanári pályára lépett s két évig Szegeden, ugyanannyi ideig Temesváron működött. 1858. másodszor választották meg rendfőnöknek. Midőn a kormány 1862. felállította a tanárvizsgáló bizottságot, őt nevezte ki első elnöknek. 1864. a Ferenc-József-renddel tüntették ki. 1865. pedig a bécsi egyetem választotta meg tiszteleti tagjának.

Puri

(Pooree), v. Dsaggarnath, Dsagannath, az ugyanily nevü disztriktus főváros és hires búcsujáró hely Bengália brit-indiai főkormányzóság Orissza nevü diviziójában, a Mahanadi-delta D-i végében, (1891) 28 994 lak. A város D-i végében van a Dsagannath nevü szent hely, amelyhez a márciusi nagy ünnepen százezrével jönnek a zarándokok. A Dsagannath egy négyszögü, minden oldalán 225,5 m. hosszu falakkal körül vett téren áll. Magas kapuin át juthatni egy lépcsőhöz és ezen egy 7 m. magas terraszra, amelyet ismét minden oldalon 135 m. hosszu és 10 m. magas fal vesz körül. E belső falak közt emelkedik 10 m2 bázison a 61,5 m. magas és 1198. befejezett kúpalaku pagoda. A külső és belső körfal közt csaknem minden hindu istenségnek (körülbelül 120-nak) megvan a maga 23-28 m. magas temploma. A K-i főkaput (Singhdvar a. m. oroszlán-kapu) mindkét oldalán óriási griffmadarak és egyéb alakok díszítik; vele szemben egy bazaltoszlopon áll az isteni tiszteletben részesülő Hanuman majom képe. A Dsagannath (a. m. világ ura) nevü fő padoga Visnu-Krisnának van szentelve, akinek bálványa mellett áll fitestvérének, Balamarának és nőtestvérének Szubhadrának bálványa. Három 2,25 m. magas fatuskó, amelyek felső vége iszonyuan eltorzított emberi fejekké van faragva, ábrázolja az isteneke, Krisnát egy sötétkék, Balamarát egy fehér és Szubhadrát egy sárga. Mindegyik istenségnek vagy egy durván kifaragott nagy szekere. Ezek közül a legnagyobb 14 m. magas és 16 keréken jár, amelyek mindegyikének 2 m. az átmérője. A kocsi-ünnepen (rat-dsatra) márciusban a bálványokat szekereikre rakják, a brahminok obszcen meséket mondanak el és ugyanily énekeket énekelnek, a zarándokoknak ezrei pedig a kocsikat a szomszédos nyaralóikba húzzák.

Purificatio

l. Gyertyaszentelő.

Purificatorium

(lat.), a kat. egyházban az a gyolcskendőcske, mely a kehely és a patena kitörlésére szolgál a szent mise alkalmával.

Purim

(sorsolási ünnep), zsidó örömünnep annak emlékére, hogy Eszter királyné s Márdokháj közreműködése folytán meghiusult Ahasvérus (I. Xerxes) persa király tanácsadójának, Hámánnak (l. o.) az a terve, hogy a zsidóság a persa birodalom területén kiirtassék. Ádár hó 14. és 15-én ünneplik, szökő évben veádár 14. és 15. Az ünnep 2 napját Susán-P.-nak nevezik. Az ünnepet megelőző nap bőjtnap, Eszter bőjtje, melynek estéjén (szintugy a következő nap reggelén) a zsinagógákban felolvassák Eszter könyvét. Zsidó családokban a községekben szokásos, hogy valamely szerencsétlenségből való megmenekülés emlékére is ülnek ily P.-nak nevezett örömünnepet, igy a padovai hitközség még manapság is megüli a budai P.-it évenkint elul hó 10-én annak emlékére, hogy a község megmenekedett ama nagy veszélytől, mely azt a keresztények részéről 1684. fenyegette, midőn Olaszországba hirül jutott, hogy a budai zsidók a keresztény seregek ostromakor a törökök részén hősiesen védték Buda várát. V. ö. Kohn Sámuel, Héber kútforrások (124-128. old.).

Puristák

purizmus (lat.) a. m. nyelvtisztítók és nyelvtisztítás, l. Nyelvtisztaság.


Kezdőlap

˙