MOZGÓKÉPKULTÚRA ÉS MÉDIAISMERET
SZÖVEGGYŰJTEMÉNY







TARTALOM

Filmkép, filmképzelet

    Roland Barthes: Világoskamra (részlet)
    André Bazin: A fénykép ontológiája (részlet)
    Hevesy István: A filmhatás realizmusa (részlet)
    Balázs Béla: Az alkotó kamera (részlet)
    J. M. Lotman: A filmkép (részlet)
    Edgar Morin: Az ember és a mozi (részletek)
    Balassa Péter: A fényírástudók felelőssége
    Gelencsér Gábor: Képtelen képek
    Bíró Yvette: A kép: ez a titokzatos tárgy

Mi a film?

    Balázs Béla: A látható ember (részlet)
    Gerő György: Film
    Hevesy Iván: A filmjáték szerkezete (részletek)
    Erwin Panofsky: A mozgókép stílusa és közege (részletek)
    Hauser Arnold: A film jegyében (részletek)
    Edgar Morin: Az ember és a mozi (részletek)
    André Bazin: Korunk nyelve

A montázs

    Lev Kulesov: A montázs mint a filmművészet alapja
    Dziga Vertov: A Filmszem (részlet)
    Szergej Mihajlovics Eizenstein: Montázs 1938 (részlet)
    Viktor Sklovszkij: A montázs. Általános eszmefuttatás
    André Bazin: A filmnyelv fejlődése
    Andrej Tarkovszkij: A megragadott idő (részlet)
    Erdély Miklós: Montázs-éhség


Mozgóképkultúra

A mozi

    Babits Mihály: Mozgófénykép
    Mándy Iván: A mozi
    Ingmar Bergman: Laterna magica (részlet)
    Luis Buñuel: Az első mozi
    Fellini: Mesterségem, a film (részlet)
    Karinthy Frigyes: A rekonstruált ember
    Lajta Andor: A Lumière-testvérek (részlet)

Filmtípusok, filmműfajok

    Zalán Vince: Fejezetek a dokumentumfilm történetéből (részletek)
    Földényi F. László: Buñuel tekintete
    Moholy-Nagy László: Nyílt levél a filmről
    Hevesy István: Az amerikai filmburleszk (részlet)
    Wall Wright: A western film struktúrája (részletek)
    Truffaut/Hitchcock (részletek)
    Király Jenő: A nyers és a hamu
    Hirsch Tibor: A mély, ha hallgat
    CSINÁLD MAGAD JAMES BOND-MOZI

Filmtörténetek

    Kovács András Bálint: A film művészettörténete
    Lotte H. Eisner: A démoni filmvászon (részletek)
    Luis Buñuel: Az andalúziai kutya (1929)
    Carlo Lizzani: Új társadalom, új film
    Bikácsy Gergely: Az új hullám (részletek)
    Ardai Zoltán: A macska nyolc éve
    Báron György: Hollywood és Marienbad
    Michael Pye - Linda Myles: A játszótér

Médiaismeret

Képkorszak
    Susan Sontag: A képvilág
    Pintér Judit: A láthatatlan láthatóvá tétele
    Vilém Flusser: Képeink

Televíziós műfajok

    Babarczy Eszter: Szeressétek Fridit!
    Bóna László: Dallas-univerzum
    Anthony Pratkanis - Elliot Aronson: A rábeszélő hitelessége: az igazi és a "gyártott" (részlet)
    György Péter: A metaforák vége
    Almási Miklós: A hír, a titok és az információrobbanás

A képernyő kora

    Hans Magnus Enzensberger: A nullmédium avagy miért bántjuk a televíziót?
    Umberto Eco: Már nem átlátszó a képernyő
    Neil Postman: Halálba szórakozzuk magunkat
    Szilágyi Ákos: Ufó-jelenség a Kossuth Lajos téren

"Szép új világkép"

    Hirsch Tibor: Randevú a kompjuterrel
    Havass Miklós: A Világhálózat és a Személy
    György Péter: Szép új világkép