Kabóca 1. füzet - tartalom
Előző rész


Vezérlési szerkezetek



Ezeket igaziból nem így hívják, de ez a számítástechnikából kölcsönzött kifejezés ma már talán eléggé közismert ahhoz, hogy a zenei megfelelőjére is alkalmazzuk. Itt lényegében a kottaírással való takarékoskodás különféle módszereiről van szó.
Megpróbálom felsorolni.

- Egyszerű ismétlés

Az ismétlőjelek közötti részt kétszer kell eljátszani.

- Eltérő végű ismétlés

Az jelű részt csak először, a jelűt csak másodszor, az helyett kell játszani.

Ha a jel a kotta legelején lenne, akkor nem tesszük ki.

- Da Capo (előlről)

Ahol ki van írva, hogy "D. C. al fine", onnan vissza kell ugrani a kotta elejére, majd ahol ki van írva a "fine", ott kell befejezni.

- Dal Segno (a jeltől)

A "D. S. al fine" felirattól vissza kell ugrani a jelhez, majd a "fine" feliratnál be kell fejezni.

Mind a Da Capo, mind a Dal Segno szerkezet kiegészülhet egy Coda nevű befejező résszel. Ez esetben a "fine" felirat helyett egy jel látható, ahonnan még el kell ugrani a "Coda" felirattal jelölt részhez.

- Kánon

Zenekari szólamkottákban még további egyszerűsítésekkel találkozhatunk:

- Előző ütem ismétlése

- Előző két ütem ismétlése

- Ütemszámmal jelölt szünet (=tizenkét ütem szünet)

- Egész tétel szünet:

II. TACENT

Ez azt jelenti, hogy a mű II. tételében az illető szólamban egy hang sincs. (Egyszemélyes szólamokban így van írva: TACET.)


Folytatás (alkotómunka)
Kabóca 1. füzet - tartalom