Kezdőlap

Lénárt Edit (Bp., 1890. júl. 16.Bp., 1971. szept. 14.): pszichológus. 1916-ban kezdte egy.-i tanulmányait Bp.-en, majd göttingeni (1920) és müncheni (1922) tanulmányút után doktorált a bp.-i tudományegy.-en filozófia–angol szakon. 1925-1935 között a Magy. Izr. Kézmű- és Földműves Egyesület pályaválasztási laboratóriumát, 1930–1940 között az Egyetemi Gyermekklinika pszichofiziológiai laboratóriumában az ambulanciát vezette. 1949. júl. 1-én nevezték ki a (később MTA) Gyermeklélektani Intézetbe tudományos kutatónak, majd a fejlődéslélektani osztály vezetőjének; szervezte az intézet szakmai szemináriumát, tagja volt az intézet tudományos tanácsának. Akkori publikációinak többsége angol, német, holland nyelvterületen jelent meg. Elsők között állította a pszichológiát a mindennapi élet szolgálatába. A II. világháború után, Baranyai Erzsébettel közösen írt munkája (A logikai gondolkodás fejlesztése a számtan és nyelvtan tanításának keretében, Ped. Szle, 1951) az első tudományos vitát váltotta ki a pszichológia és a pedagógia területén. Jelentősen hozzájárult az isk.-i számtantanítás logikai gondolkodást fejlesztő módszereinek pszichológiai megalapozásához. Baranyai Erzsébettel együtt dolgozta ki 1957–1962 között a Binét–Éltes-féle intelligencia-tesztsorozat korszerűsített változatát, amely ma is használatban van. – F. m. Anschauliche Inhalte im ästhetischen Erlebnis (Zeitschrift für Psychologie, 1926); 33 női pálya (Dolgozó Asszonyok Lapjának Könyvtára, 1936); Scholing der Arbeidskrachten. Psychologie van het Bedrijsleven (Haarlem, 1935); A tehetség lélektana (Tehetségproblémák c. kötetben, Bp., 1934); Behavior modifications under stress (Proceedings and Papers of the Twelfth International Congress of Psychology, Edinburgh, 1950); A gondolat folytonosságának kifejezése a tartalom kisebb köreiben (Pszichológiai Tanulm., Bp., 1958); Az írásbeli közlés gondolkodáslélektani vonásai (Baranyai Erzsébettel, Bp., 1959); A „család” fogalomrendszere és a relációkban való gondolkodás (Pszichológiai Tanulm., Bp., 1959); The continuity of thought in the compositions of children (Proceedings of the Fifteenth International Congress of Psychology, Brüsszel, 1959); A kifejezés szemantikai pontossága 10–14 éves korban (Pszichológiai Tanulm., Bp., 1962).