A gyakorlati mozgalmakban - akárhány személy vesz részt is bennük - első
lépésként minden egyénnek vagy családfőnek át kell gondolnia aktuális
szükségleteit és azt, hogy mit tud ezekért cserébe adni; azután mindezt fel
kell jegyeznie egy erre a célra rendszeresített könyvbe. Tételezzük fel, hogy
a könyv egyik oszlopában húsz személy szükségletei szerepelnek, egy másikban
az, amit kínálnak, egy harmadikban pedig az ár, amelyet egy-egy személy a
munkájáért óránként kér. Ezek lesznek az ügyletek alapadatai.
Aki valamilyen mértékben részt óhajt venni ezekben a gyakorlati ügyekben, e
szükségletlistáról látni fogja, hogy mit tehet. Azonnal nyilvánvaló lesz, hogy
a föld nélkülözhetetlen, s mielőtt bármilyen más előnyös lépésre sor kerülhetne,
már rendelkezni kell vele. Valaki, aki áttekinti az együttműködők szükségleteit
vagy kívánságait, felismeri ezt az igényt,
egyénileg felbecsüli és saját
kockázatára és saját költségén vásárol vagy másképp megszerez egy darab földet
a kezdéshez, ezt a szükségleteknek megfelelően felparcellázza és eladja az
együttműködőknek a végső
költségnek megfelelő áron (amely magában foglalja a
pénzkiadásokat, valamint a vásárlásba és az eladásba fektetett munkát). Az a
különbség, amely az ily módon vásárolt és eladott házhely
ára és ugyanennek a
házhelynek az
érték alapján megszabott ára között van, magyarázatot ad arra a
különbségre, amely a között az állapot között áll fenn, amikor mindenkinek van
otthona, illetve amikor az emberek fele földönfutó.
Tételezzük fel, hogy minden házhelyet megvesznek és kifizetnek, akik ott
fogak lakni. Igényük lesz rá, hogy folyamatosan tanácskozzanak egymással
tevékenységük összehangolása érdekében, s ez igényt vagy
szükségletet
teremt egy gyülekezésre alkalmas helyre. Amint ez a szükséglet nyilvánvalóvá
válik, elérkezik az ideje, hogy valaki felbecsülje ezt a szükségletet és
egyénileg magára vállalja egy helyiség biztosítását, amelyért a költségnek
megfelelő ellenszolgáltatást kap, s ez kielégítő lesz mindenki számára,
minthogy meggyőződnek róla, hogy igényeiknek a költség a korlátja, s ezt a
helyiség fenntartója mindig biztosítani tudja, mert mindenki számára
megtekinthető nyilvántartást vezet kiadásairól és bevételeiről.
Amikor a munka megkezdődik, meg kell kezdődnie az árak becslésének is, és
szükség lesz forgalmi eszközre. Például ha az, aki rendelkezésre bocsátja a
gyűlésekhez a helyiséget, száz órányi munkát fordít annak rendben tartására
stb., és húszan vannak, akik rendszeresen vagy többnyire igénybe veszik
szolgáltatását, akkor az illetőnek ötórányi egyenértékű munka jár
mindegyiktől.
Ez forgalmi eszközt igényel, és mondjuk munkakötelezvényt kap az ácstól, a
kovácstól, a cipésztől, a varrónőtől, a mosónőtől stb., amelyen meghatározott
órányit kínálnak fel saját munkájukból. A helyiség fenntartója most olyan
forgalmi eszközzel rendelkezik, amellyel a szóban forgó személyek
szolgálatait
olyan áron tudja megszerezni,
amelyben előre
megállapodtak és amelyet előre rögzítettek, s ez elejét veszi minden
zavarnak az árakkal kapcsolatban; fizetőeszközeinek hozadéka nem csökken,
ha "hiány lép fel" és nem nő "az idővel". Évről évre bizonyos
meghatározott
mennyiségű munkához jut az általa végzett munkáért, ami nem mondható el a
világ egyetlen ismert pénzéről sem, s a jövőben sem lesz elmondható.
A méltányos kereskedelmi ügyleteknek ebben a stádiumában egy különleges
sajátosság jelentkezik. Amikor a mosónő nekilát, hogy megállapítsa a maga
árát oly módon, hogy munkájának nehézségét vagy költségét a többiek
munkájához viszonyítja, ki fog derülni, hogy az ő ára magasabb az átlagos
férfimunkáénál. A mosónőnek természetesen többet kell kapnia óránként, mint
a házhelyek eladójának vagy a pirulák feltalálójának! Ha ezt tagadjuk,
tagadjuk az egész felépítmény alapzatát! El kell ismernünk, hogy a
legnehezebb munkáért jár a legmagasabb jutalom, különben megtagadjuk saját
jogainkat, s kioltjuk azt a kis fényt, amelyhez jutottunk és mindent
visszavetünk a zűrzavarba! Mi az akadálya, hogy becsületesen elismerjük
és szabadon alkalmazzuk ezt az elvet? Mi volna a végső eredménye, ha
következetesen végigvinnénk, s megadnánk mindenkinek azt, amit a méltányosság
kíván? Az volna az eredmény, hogy mindenkit bőség venne körül, ami békével,
szabadsággal, harmóniával és biztonsággal társulna, s két vagy három órára
csökkenne minden ember napi munkája.
Minél több fűrészárut, élelmiszert stb. vásárolnak egyszerre, annál
alacsonyabbak lesznek az árak minden vásárló számára a költségelv
következtében, és ezek a megtakarítások, valamint a társadalmi rokonszenvek
fogják a természetes indítékot kínálni egy társult mozgalom számára.
De nagy a veszélye, hogy akár ezek az indítékok is idejekorán visznek ilyen
mozgalmakba sokakat. Nem lehetünk elég óvatosak abban, hogy
ne menjünk elébe
a szükségletnek! Ne hagyjuk, hogy bárki beköltözzön egy méltányossági alapon
működő faluba, amíg átfogóan fel nem mérte, hogy mekkora szükséglet
mutatkozik a munkája iránt azon a helyen, és saját maga meg nem győződik
róla, hogy fenn tudja-e tartani magát
egyénileg.
Ha új helyre kívánnak települni, valószínűleg kiderül, hogy szükség lenne
egy panzióra, amely szállást ad a pioníroknak, amíg felépítik a maguk házát.
Ennek nem kell az egész társulás ügyévé válnia, elegendő, ha egyetlen egyén,
felismerve a szükségletet, a maga ügyévé teszi azt, hogy felkínáljon egy
ilyen helyet, amely alkalmas az igények kielégítésére, miután felderítette,
hogy hány személynek lenne szüksége rá, és ezek milyen életmódot kedvelnek.
Ha ezek a személyek biztosak lehetnek benne, hogy szálláshelyük árának a
költség fog határt szabni, akkor mindegyikük érdekelt lesz abban, hogy
csökkentse a költséget számára nélkülözhető bútorok kölcsönzésével, s azzal,
hogy közöl minden olyasmit, ami lehetővé teszi a panzió fenntartója számára,
hogy előnyösen vásároljon, előnyösen szállítsa az élelmiszereket és a
nyersanyagokat, és hogy a lehető legkisebb költségen szervezze meg a
létesítményt, de mindezen műveletek alatt minden egyes személy érdeke
kifejezetten
egyéni érdek lesz. A ház jövendő fenntartója egyénileg dönt a
házzal kapcsolatos kérdésekben és minden lakó a fenntartóval szerződik, de
mivel nem egyesülnek, semmiféle többségi szavazásra nem kerülhet sor addig,
amíg a lakók nem kerülnek olyan szoros kapcsolatba egymással, hogy az egyes
egyén már nem tudja egyéni ízlését követni, ha mindenki megelégedését már
nem lehet biztosítani. Ekkor, és csak ekkor jön el az ideje annak, hogy a
fenntartó a többség akaratát fogadja el, de az igazgatásra irányuló egyéni
igényekről ekkor sem szabad lemondania, mert különben minden összezavarodik.
Ha ez bárkitől túl nagy áldozatot követel, a megoldást csak abban lehet
keresni, hogy
kiválik ebből a panzióból és olyat keres, amelyik
jobban megfelel az ízlésének vagy egyéni szállást talál magának. Ilyen
esetekben, mivel nincs egyesülés, amellyel tanácskoznia kellene, senkinek
nem okoz zavart. Ha a fenntartó ebben a panzióban minden pénz- és munkabeli
kiadásáról feljegyzést vezet, amelyet a lakók mindig megtekinthetnek, és
felosztja közöttük a költséget, nem vádolható azzal, hogy saját nyeresége
érdekében fösvényen igazgatja az intézményt, és az általános harmóniát sem
zavarhatja meg az ilyen okból adódó közönséges elégedetlenség. Ez a
berendezkedés azonban tökéletlen, mert több-kevesebb egyesített érdek
játszik szerepet benne. A tökéletes forma (eltekintve az árak rögzítésének
elvén alapulótól) az, ha vannak étkezőházak a városban, ahová mindenki
elmehet bármikor és minden olyan ételhez hozzájuthat, amely kielégíti egyéni
szükségleteit. Ekkor egyéni ízlését saját költségén elégíti ki és nincs köze
olyan kiadásokhoz, amelyek másokat is érintenek, és ezért nincs lehetőség az
összeütközésre a felek között.
Meg kell azután állapítani, hogy mennyi munkára van szükség azoknak a
dolgoknak az előállításához, amelyek feltehetőleg csere tárgyai lesznek. A
maga működési területén ez mindenki számára természetesen adódik, és ha
mindenki közrebocsátja a maga becsléseit akár az összejöveteleken, akár úgy,
hogy kifüggeszti a közös helyiségben, meglesznek azok az adatok, amelyek
alapján mindenki eljárhat. Ez a nyílt, napvilágra hozott, szabad
összehasonlítás természetes módon szabályozza az árakat, s mivel a föld, az
összes mesterség, művészet és tudomány mindenki számára nyitva áll, minden
egyén azonnal elutasíthat egy alulfizetett munkát, s ez mindenkit megóv
attól, hogy kizsákmányolttá váljon a nem egyenlők versenyében.
Ha
A úgy gondolja, hogy egy bizonyosfajta kabát elkészítése ötven
órát vesz igénybe,
B viszont ugyanezt harminc órára becsüli, mivel az
óránkénti ár és a termék ismert tulajdonságai azonosak mindkét esetben,
nyilvánvaló, hogy
A nem tud üzletet kötni,
B viszont ki tudja
elégíteni a szükségletet. Nyilvánvaló, hogy
A becslése nem volt
tisztességes, vagy pedig a gazdaság egésze szempontjából nincs a megfelelő
helyen; ám azonnal áttanulmányozhatja a szükségletek listáját és kiválaszthat
valamilyen más tevékenységet, amelyre esetleg alkalmasabb. Ha arra jut, hogy
cipőt fog készíteni, a következő lépésben tanórákat vesz ebből a
mesterségből: a kínálatrovathoz fordul és megismeri a cipészek nevét, illetve
óránkénti árát, elmegy egyikükhöz, megegyezik vele a tanulás ügyében, aztán
szerez magának egy helyiséget, szerez szerszámokat, elhívatja mesterét, az
igénybe vett időnek megfelelően megfizeti és cipésszé válik. Kivihetetlen ez
az elgondolás? Az új cipész, miután kifizette mestere munkáját, saját maga
rendelkezik annak hozadékával, plusz saját munkájáéval, és ha ezeket
egyenértékükért eladja, új mesterségét teljesen
önfenntartónak fogja
találni.
Ugyanezt az eljárást kell követni minden mesterség és szakma esetében - a
kínálatnak a kereslethez kell alkalmazkodnia. Mindenkinek, aki akar valamit,
folyamatosan nyilvánosságra kell hoznia szükségletét egy meghatározott
helyen, hogy azok, akik alkalmazást keresnek, tudják, hova fordulhatnak, és
mit kaphatnak cserébe; és ha valaki nem alkalmas a szükséglet valamely
részének kielégítésére, kénytelen alkalmassá válni rá, vagy mehet vissza a
földre és maga elégítheti ki összes szükségletét, és elesik a munkamegosztás
és a csere előnyeitől, vagy pedig kénytelen olyan javakat előállítani,
amelyek külföldön eladhatók.
Elég messzire jutottunk a gyakorlati műveletek terén anélkül, hogy létrejött
volna az érdekek bármilyen összegződése vagy egysége. Minthogy minden érdek
és minden felelősség szigorúan egyéni, nincs szükség semmiféle törvénykezésre.
Nem merül fel a mesterséges szervezet igénye. Mivel nincs igazgatni való
közügy, nincs szükség kormányzatra, és ezért
nincs szükség a természetes
szabadság feladására.
Képzeljük most el, hogy létezik egyetlen kis
egyesített érdek, és nézzük
meg, mik a következményei. Tételezzük fel, hogy
A és
B közösen
szerez egy lovat, hogy elfuvarozza poggyászukat az új helyre. A ló
megbetegszik.
A gyógyszert javasol,
B viszont úgy gondolja,
hogy a gyógyszer végzetes volna; egyik fél sem képes feladni a saját
álláspontját és elfogadni a másikét. Ez személyiségükből fakad, tökéletesen
természetes és ennélfogva kormányozhatatlan.
A érveket és tényeket
sorakoztat fel álláspontja alátámasztására,
B szintén. Még mindig
eltér a véleményük, a ló pedig egyre betegebb. Mi a teendő? Mindkettejüktől
idegen, hogy a másik véleménye ellenére cselekedjen, s ezért egyik sem tesz
semmit. Nincs döntési képesség, s a ló egyre rosszabbul van, mi mást
tehetnének, felkérnek egy harmadikat, hogy cselekedjék mindkettejük érdekében.
Erre a harmadikra egyrészt rábízzák a ló ügyét, másrészt átadják neki
döntési jogukat. Ez a harmadik a
kormányzat. Nem dönthet
kétféleképpen, s vagy
A, vagy
B, vagy mindkettő megtelik
félelemmel és elégedetlen lesz. A zavar átterjed a harmadikra is, s a ló
betegségére ráadásul létrejön a társadalmi nyavalya is. Ez tehát rossz irány.
Másik utat kell választanunk. Fordítsuk vissza lépteinket, s
nézzük az
okokat! A rosszat az érdekek egyesítésében találjuk meg.
Bontsuk szét
az érdekeket, hagyjuk, hogy a ló legyen
A-é
egyénileg, ekkor,
ha a ló beteg,
A rendelkezik a döntés hatalmával, olyan tanácsot
hallgat meg, amilyet jónak lát, s aztán nekifog a ló kikúrálásának. Ha a ló
megdöglik,
A magára vállalja saját döntésének és cselekedetének árát,
és a társadalmi harmónia zavartalan marad.
A tökéletes harmóniához minden
érdeknek tökéletesen egyéninek kell lennie.
Emellett: tegyük fel, hogy a legélesebb elmék alkotják a törvényeket,
szabályokat, rendelkezéseket, alkotmányokat, vagy az egyesülés bármilyen más
okiratát, és ezeket az összesség elfogadja. Amint cselekedni kezdenek, úgy
fogják találni, hogy az egyezséget, amelyet kötöttek,
eltérően
értelmezik. A nyelvet nem tudjuk egyformán értelmezni, de
megegyeztünk
abban, hogy megegyezünk. Új körülmények merülnek fel, s ezek
eltérnek
azoktól, amelyeket átgondoltunk az egyezségben. Új kisegítő eszközökhöz kell
folyamodni - a kommunikáció egyetlen közege a nyelv, és ez többféleképpen
értelmezhető -, ugyanazon a nyelven két vagy több értelmezés semlegesíti
egymást - egy kifejezett nézetet félreértenek és helyesbítésre szorul -, a
helyesbítésben olyan szavak szerepelnek, amelyek jelentése tágabb vagy
szűkebb annál, amit a beszélő közölni szándékozott - ezeket pontosítani
kell. A pontosítást nem egyformán értelmezik, magyarázatot kíván - a
magyarázatok pontosítást kívánnak, és így tovább a végtelenségig. Eltérő
vélemények és kisegítő eszközök állnak most rendelkezésünkre - ezek
mindegyike a zavarnak ugyanazokban az elemeiben osztozik -, minden
oldalon ellenvélemények születnek - új kisegítő eszközöket javasolnak -,
mindegyiket eltérően érthetik és értelmezhetik, mindegyik szükségessé tesz
további megszorításokat és magyarázatokat igényelnek. Különböző becslések
alakulnak ki a legjobb megoldásokról, de nézetkülönbség nem lehetséges;
mindennek összhangban kell állnia a szervezet vagy az egyezség okirataival,
amelyek jelentését nem lehet meghatározni. Vélemények, érvek, megoldások,
érdekek, remények, félelmek, személyek és személyiségek: minden egyetlen
döbbenetes zűrzavarba olvad össze. Felbomlik a rend, a harmónia viszállyá
változik. Miből ered mindez? Egyazon nyelv eltérő értelmezéséből, abból,
hogy vannak olyan különbségek az alkalmazás eseteiben, amelyek tekintetében
nem lehet nézeteltérés. Egy mélyenfekvő, láthatatlan, megszüntethetetlen,
elidegeníthetetlen
egyéniség, amely örökké tevékeny, nincs alávetve és
alávethetetlen, mindig szembeszáll a gondolatok és érzések egységességére
vagy konformitására vonatkozó követelményekkel. Ismét azt kérdezzük, mi a
teendő? Mivel sem magunkat, sem az eseményeket nem tudjuk megfosztani
természetes egyediségüktől, csak egy orvosság van, nevezetesen:
el kell
kerülni a mesterséges szervezetek szükségességét, amely szükségesség
az
egyesített érdekek terméke.
A tulajdon, a természetes szabadság és a társadalmi harmónia jogait egy még
finomabb és még veszélyesebb ellenség is alááshatja, mely a meghatározatlan
kötelezettségek formájában működik. Ha
A kölcsönad
B-nek egy
kalapácsot, ennek nagy értéke lehet
B számára, de nem állapodnak meg
árban, szomszédi szívességnek tekintik a dolgot, s az egyszerű erkölcs
szerint "a szomszédoknak segíteniük kell egymást". Másnap
A B-hez
fordul, és kölcsönkéri kedvenc lovát.
B szeretné speciálisan
idomítani a lovat, és tudja, hogy ez nem fog sikerülni, ha rajta kívül
mások is használják az állatot. Emellett esetleg maga akarja használni, vagy
azt akarja, hogy a ló pihenjen, és
A nem kínál fel ösztönzésként
semmiféle ellenszolgáltatást. Nyilván azon az alapon adja elő kívánságát,
hogy "a szomszédoknak segíteniük kell egymást", és ezen az alapon
B
elveszíti minden uralmát a lova felett, és ugyanezen az alapon minden általa
birtokolt, nem eladásra szánt dolog felett, úgyhogy a tulajdona fölötti
uralom majdnem hogy megsemmisül. Az ok: kötelezettségeink
meghatározatlansága.
Az orvosság az, hogy jól
meghatározottá tesszük kötelezettségeinket. Legyen
minden tranzakció egyedi, alapuljon saját értékén, és ne legyen egy másikkal
összekeverve vagy egyesítve. Ha
A kölcsönad
B-nek egy
kalapácsot, és úgy gondolja, hogy ez ér valamit, hagyja, hogy
B
azonnal kifizesse, vagy adjon valamit, ami a kalapács kölcsönadásával
egyenértékű dolgot képvisel; ha pedig ez a dolog szóra sem érdemes,
felejtsék el, ne keverjék soha össze az
értékével, s ne hivatkozzanak rá
későbbi tranzakciókban.
Csak tranzakcióink és azok elemeinek egyedítése révén érhető el, hogy
minden polgár élvezhesse saját személye, ideje vagy tulajdona feletti jogos
hatalmát. Csak ennek az eszköznek a segítségével tehetünk különbséget egy
önzetlen ajándék vagy egy jótékony, illetve együttérzéstől indíttatott
cselekedet és egy olyan között, amelyet kalmárszellemű meggondolás
ösztönzött. Ha egy szál rózsát ajándékozunk egy barátunknak, ez a
rokonszenv kifejezésének tekintendő, az erkölcsi kereskedelem egyszerű
aktusa, s a megajándékozottnak nincs semmiféle kötelezettsége, hogy az aktus
által közvetlenül kiváltott természetes érzés kifejezésén túl bármivel
viszonozza, de ha valaki a fél vagyonát másnak akarja ajándékozni, a
megajándékozott nem érezheti úgy, hogy nincs semmiféle jövőbeli kötelezettsége.
Miért? Talán nem is azért, mert a megajándékozottnak
értékesebb volt a fél
vagyon, mint a rózsa, hanem azért, mert többe
került.
Minden egyes egyén jogos szabadságának finom tiszteletben tartása és
önmagunk megőrzésének szükségessége arra figyelmeztet bennünket, hogy az
ingyenes kedvezések határának a
költségét tegyük meg, míg a
belső értéket,
ami semmibe sem kerül, habozás és vonakodás nélkül adhatjuk és fogadhatjuk
el. Ezzel megtisztítjuk erkölcsi kereskedelmünket attól, hogy kalmárszellemmel
vagy önzéssel mocskolódjon be, s a tökéletesség legmagasabb fokára emeljük.
Feltételezzük, hogy az új premisszáink alapján eddig előrehaladt gyakorlati
ügyletek szükségessé teszik egy bolt létesítését. Arra senkinek sincs pénze,
hogy ellásson egy boltot áruval, s az az elv, hogy mindenki korlátlan ura a
sajátjának, úgy rémlik, tiltja, hogy kölcsönözzenek egymásnak, vagy hogy az
egyik a másik kezese legyen. A legharmonikusabb megoldásnak az látszik, ha a
boltos ezektől az ügyletektől függetlenül vesz kölcsön pénzt mindaddig,
amíg a kölcsön feleslegessé nem válik. A következő legjobb megoldás, amely
nem tökéletesen harmonikus, de talán nem okoz komoly zavarokat, az, ha a
boltos nagyon kis összegeket kölcsönöz az együttműködőktől, s "
kérésre
fizetendő" elismervényeket ad nekik ezekről az összegekről, úgyhogy ha
bármelyik bármilyen ok miatt vissza kívánja kérni befektetését, ezt
bármikor, szó nélkül megteheti. A boltos ezek után azt teszi, amit egy
szokásos boltos: saját felelősségére és kockázatára megvásárolja azt, amiről
úgy véli, hogy szükséglet van rá, de megfigyeli, hogy mennyi időt vesz
igénybe a vásárlás, és visszatérésekor számlát nyit a bolt terhére
munkájáról és járulékos kiadásairól; az egyik oszlopba a munkát írja, a
másikba a pénzt. Ezután meggondolja, hogy hány százalék fedezi feltehetőleg
ezeket és az ügylet többi járulékos költségét, dönt, és amennyire
lehetséges, nyilvánosságra hozza döntését, fenntartva magának azt a jogot,
hogy a döntést megváltoztassa, ha szükségesnek tartja. Tételezzük fel,
hogy ez 6% a pénznél és tizenöt perc munka minden dollárnyi árunál, ami
magában foglalja az utazás, a vásárlás, a biztosítás, a veszteségek, a
szállítás stb. költségeit és a bolt fenntartásával összefüggő munkákat, az
áru kiadását kivéve. Amikor az árukat kirakja a polcokra, az alapáron
kívül ezeket a pluszköltségeket is feltünteti, s úgy helyez el mindent, hogy
a vásárlók megvizsgálhassák és azonnal tudják az árat anélkül, hogy a boltos
idejét és figyelmét kellene rabolniuk. De amikor a boltos kiadja az árukat,
minden egyes esetben hozzászámolja ehhez szükséges munkáját a rászánt időnek
megfelelően, amit egy óra mér. Ez a megoldás egy csapásra megszünteti az
árak körüli összevisszaságot és alkudozást, ami a jelenlegi rendszeren olyan
visszataszító, de attól mégis elválaszthatatlan. Talán ha a jelenlegi
rendszerből adódó szokások eltűnnek, a boltos idejét átalányban is
kiegyenlíthetik a vevők, de amíg az egyik ember nagy tételben szerzi be
szükségleteit, a másik kicsiben, amíg az egyik egy óra hosszat is
feltartja alkudozásaival, a másik viszont gyorsabb, szükségesnek látszik,
hogy az egyik természetes előnyhöz jusson jobb gyakorlata miatt, a másik
pedig
saját költségére engedje szabadjára rossz szokásait.
Amikor a boltos fizetséget kap javaiért és munkájáért, vásárlói szeme
láttára feljegyzést készít ezekről a bevételekről valamilyen gyors és
egyszerű módszerrel, és ez a feljegyzés feltünteti a kapott összeget - legyen
ez mondjuk 6% pénzben és egy bizonyos százalék munkában. Mondjuk, minden egy
dollár értékű cikk esetében tíz font búza megy el a kiadások kifizetésére,
s ha ezeknek a kiadásoknak a számláját összehasonlítjuk a befizetésekével,
kiderül, hogy a boltos többet vagy kevesebbet kap-e munkájának egyenértékénél
- ha többet, akkor talán csökkenti, ha kevesebbet, kénytelen növelni a
százalékot. Ezt teljesen harmonikusan teheti, ha a vásárlók tudhatják, hogy
a dolog szükséges, márpedig tudhatják, ha a vásárlások számláinak
dokumentumai szokás szerint ki vannak téve az asztalra a nyilvános
gyűléseken vagy bármilyen más módon nyilvánosak.
Mindezekben az ügyletekben a boltos teljes egészében egyénként cselekszik.
Ha tanácsra van szüksége, azokhoz fordul, akikről feltételezi, hogy a
legalkalmasabbak a tanácsadásra. Ha bármilyen kérdésben az összesség
véleményére kíváncsi, megkérdezheti véleményüket a nyilvános gyűlésen, de ha
így tesz is, nem engedi, hogy a közvélemény saját egyéni elképzelései fölé
kerekedjen, hanem annyit vesz tekintetbe az ő véleményükből és
kívánságaikból, amennyit jónak lát, s saját egyéni döntése szerint cselekszik
a
saját kockázatára, és akkor minden harmonikus.
Ugyanígy működtethető a kézműipar és minden más tevékenység is. Ha minden
egyén szabadon dönthet bármilyen befektetésről vagy bármilyen befektetés
elkerüléséről, arról, hogy ekkora vagy akkora összeget ruház be saját
elképzelésének megfelelően minden egyes esetben, és az összeg olyan csekély,
hogy a kockázat nem háborítja a tulajdonos békéjét, s ha bármikor szó nélkül
vagy bizonyos feltételek mellett visszavonhatja befektetését, akkor fel
lehet használni egy másik ember tulajdonát a közösség érdekében az
általános harmónia különösebb sérelme nélkül, feltéve, hogy mindenki számára
világos, hogy az eszközöket azokra a célokra használják, amelyekre használni
szándékozták őket, méghozzá a költségelv alapján. Ennyi összekapcsolt érdek
talán nem lehet tökéletesen harmonikus, de az alkalmi diszharmóniák
figyelmeztetnek rá, hogy az elv rossz, ha viszont - mint a zene
diszharmóniái - nem túl gyakoriak és mértéktelenek, a kontraszt révén még
jobban elősegítik az általános harmóniát.
Gépi felszerelés működése
Ha egy személy nem rendelkezik elég fölösleges eszközzel ahhoz, hogy
gépi felszerelést szerezzen be egy bizonyos tevékenységhez, mindenkinek
egyformán érdeke, hogy hozzájáruljon a beszerzéshez, feltéve, hogy mindenki
biztos benne, hogy termékeihez a
költségükért jut majd hozzá, de ha a
termékek árának nincs korlátja, akkor nincs ilyen együttműködésre késztető
érdek. A
költségeket a gépi berendezés használata és a járulékos kiadások,
valamint a kezelésére fordított munka alkotja. A gép tulajdonosa a puszta
tulajdonlásért nem kap semmit, de a gép elhasználódása arányában kap, végül,
mire a berendezés elkopik, visszakapja egész eredeti befektetését, s a
tőkekölcsönzéssel, s annak visszaszerzésével kapcsolatos munkájának
egyenértékét. Ennek az elvnek köszönhetően a gépi berendezés munkamegtakarító
képességének előnyei az egész közösségben egyenletesen oszlanak meg. Senki
sem jut előnyökhöz más rovására. Akik elveszítik miatta a munkájukat,
könnyen és kényelmesen megélnek, amíg kitanulnak valami új mesterséget,
hiszen a föld és az összes művészet, mesterség és szakma nyitva áll előttük.
Így nemcsak hogy nem éri őket kár, de előnyökhöz jutnak azoknak az új
találmányoknak a révén, amelyeknek a hasznából ők is részesülnek, miközben
váltanak és segítenek csökkenteni a még kézzel elvégzendő munkákat; és
ezzel
nem csökkentik annak jutalmát, mivel a költség az ár korlátja. Akik ezeket
a munkákat végzik, azok számára most kevesebb a munkalehetőség, de mivel
részesülnek a gépi berendezésből származó természetes gazdagságban,
arányosan
kisebb szükségük is lesz munkalehetőségekre, más szóval:
munkájuk terhe a gépi berendezés bevezetésével arányosan csökken.
Így, minthogy az ár határa a
költség, megoldódik a
gépi berendezés
és a munka ellentéte. [...]
Ha kellőképpen figyelembe vesszük az emberek ízlésének stb. az egyediségét,
ebből következik, hogy a szállodákat olyan embereknek kellene elfoglalniuk,
akik a legmegfelelőbbek egymás számára; így a gyerekek csakúgy, mint szüleik,
kényelmesebben érezhetnék magukat, mivel nem lennének olyan szorosan
összezárva a szüleikkel, mint ahogy egy panzióban. A kapcsolat máris
túlságosan szoros bármelyik kényelme szempontjából, még a magáncsaládok esetében
is. A
szétválás segíti elő igazán mindkét fél boldogságát, s ebből
természetesen következik, hogy a gyerekek igényeinek és foglalatosságainak
megfelelő hotelekre lenne szükség. Láttam olyan óvodákat, ahol egyetlen nő
foglalkozott húsz kétévesnél fiatalabb gyermekkel; a gyermekek maguk
szórakoztatták egymást, magukra vállalták a legtöbb terhüket, s ez jóval több
előnnyel járt számukra, mint amennyit a legjobb anyáktól kaphattak volna, és
így körülbelül tizenöt anya felszabadult házimunkájának legrabszolgaibb része
alól. És ha egyének alapítanának és vezetnének ilyen intézményeket egyéni
felelősség (nem pedig egyesített felelősség) és a költségelv alapján, minden
anya és apa, valamint minden család minden tagja mélységesen érdekelt volna
abban, hogy elősegítse ezeknek az intézményeknek a kényelmét, csökkentse
költségeit és hasznot húzzon belőlük. Ahelyett a visszataszító folyamat
helyett, amelyben afölött törvénykeznek, hogy helyt tud-e állni ez vagy az a
személy az ilyen helyzetekben, ami az egyesülés esetében válik szükségessé,
minden egyén, aki úgy gondolja magáról, hogy ki tudja elégíteni ezt a
szükségletet, javaslatokat tehet, dönteni pedig az döntene, hogy tud-e
pártfogókat szerezni. Ez teljesen egyedi eljárás volna: nem lenne szükség
törvényekre, kormányokra vagy törvényhozásra, megtennék az összecsengő érdekek.
Minden anya maga dönthetné el, hogy elküldi-e a gyermekét vagy nem, aszerint,
hogy egyénileg hogyan ítéli meg a javasolt felügyelőt, a berendezést és a
körülményeket. Ez tehát békés folyamat lenne, míg ha egy kormány vagy törvény
vagy közvélemény minden anyától megkövetelné, hogy a maga helyeslésétől
függetlenül küldje el a gyermekét, arra kellene számítanunk, amit az egyesülés
esetében mindig tapasztalunk: ellenállásra, diszharmóniára és kudarcra. Az
egyén "természettől fogva önmaga mértéke", és ha el akarjuk érni céljainkat,
ezt sohasem szabad figyelmen kívül hagynunk vagy semmibe vennünk.
(1846)
(Fordította: Pap Mária. A fordítás alapja: Josiah Warren:
The Elements of New Society. In: L. Krimerman - L. Perry (eds.): Patterns
of Anarchy. New York, Garden City, 1966. 313-323. o.)