Zsebeiben bomba, dinamittal töltve, egyik kezében gyilok, a másikban
lobogó fáklya - rendszerint ilyennek képzeli
ellenfele az anarchistát. Félig
bolondnak, félig bűnözőnek látja, aki csak a másként vélekedők meggyilkolásán
töri a fejét és akinek célja az általános zűrzavar, a káosz.
Nem csodálkozhatunk az efféle elképzelésen, mert az összes nem anarchista
párt lapja évek óta ilyennek rajzolja meg az anarchistát. Még bizonyos
munkásszervezetekben is úgy állítják be a dolgot, mintha az anarchista
nemes törekvések nélküli erőszakos ember volna, és semmi más; és
ezekben
a lapokban találkozhatunk a legabszurdabb adatokkal az anarchisták céljait
illetően.
...Eltekintve a dinamittól és a forradalomtól való reszketéstől, ami az
anarchisták erőszaktaktikája elleni nagy jajveszékeléshez vezetett, az
anarchista elvekről ezekben az újságokban szántszándékkal csak
hazudnak.
Mert mi más volna az az állítás, hogy a jelenlegi kapitalizmus azonos az
anarchizmussal, mint hazugság, vagy az, amikor megpróbálják az anarchistákra
fogni, hogy a kispolgárisághoz akarnak visszatérni?
Nos, először is, ami az erőszakot illeti, amiről azt állítják, hogy
megegyezik az anarchisták törekvéseivel, tagadhatatlan és felesleges volna
is tagadni, hogy a legtöbb anarchista valóban azt a meggyőződést vallja,
hogy a mai társadalmat nem lehet
békés kezdeményezéssel megdönteni; de amint
azt a továbbiakban látni fogjuk, ennek a taktikai állásfoglalásnak
önmagában
nincs több köze az anarchizmushoz, mint
bármely taktikának
bármely
elvhez.
Az anarchizmus mindenekelőtt sokkal inkább egy meghatározott világnézet, egy
speciális társadalomfilozófia - sőt mondhatnánk, hogy a társadalomfilozófia
- foglalata, mivel aki a világot és az emberi életet teljes mélységében és
eddigi fejlődésében szemléli, és az emberi társadalom kívánatos alakulását
illetően
következetes, az kizárólag az anarchiában találhat nyugvópontot
következtetései számára, mert minden egyéb fogalom csak tákolmány,
tökéletlen fércmunka.
Az anarchia uralomnélküliséget jelent, következésképp van az anarchizmusban
egy olyan társadalmi állapot megteremtésére irányuló törekvés, amelyben
megszűnik az embernek ember általi alávetése, és ahol ezért állam, kormányzat,
törvény vagy egyéb kényszereszköz feleslegessé válik, és mindenki igazi
szabadságot élvez.
Ezek után felmerül a kérdés,
kívánatos-e ez az állapot? És ugyan kicsoda
állítaná - kivéve azokat, akik a jelenlegi állapotokat kitűnőnek tartják (az
uralkodó osztályok tagjai minden bizonnyal többnyire közéjük tartoznak) -,
hogy
nem vágyódik szabadságra? És kicsoda tartana
bárminemű uralmat is
kívánatosnak, aki nem akarja szolgalelkűvé lealacsonyítani magát?
Nos, a történelem során lejátszódott politikai küzdelmek kivétel nélkül
osztályharcok voltak. Az egyik fél uralmát (az archiát) próbálta fenntartani
az általa leigázott és kizsákmányolt embertársai fölött, a másik fél pedig
azon fáradozott, hogy a zsarnokság mindenkori rendszerét szétzúzza. És akár
anarchistáknak nevezték magukat az utóbbiak, akár nem, mégis
azok voltak,
mert az uralom ellenlábasai, ha hátsó szándék nélkül cselekedtek, nem
akarhatnak mást, mint uralom
nélküliséget (anarchiát).
Már az a körülmény is, hogy a népek szabadságküzdelmei manapság
hatalmasabbak és egyértelműbbek, mint korábban, hogy ma merőben mások az
előfeltételei az ilyen célok elérésének, mint korábban, és hogy ennélfogva
pillanatnyilag sokkal közelebb állunk az anarchiához, mintsem hajdanán
akárcsak gondolták is volna, a napnál világosabban bizonyítja, hogy ezen a
téren az emberiségnek mindazon áramlatai haladó fejlődésen mentek át,
melyeknek nyilvánvalóan az a feladatuk, hogy minden szolgait, uralmit
(archisztikusat) lesöpörjön a föld színéről és a határtalan szabadság, az
uralomnélküliség (anarchia) útját egyengesse. Mi tehát az anarchia? Netán
önkényesen kiagyalt eszme, egyfajta utópia? Semmiképpen! Az anarchiában
sokkal inkább egyszerűen mindenféle
humanitárius törekvés belátható
eszményéről, a kulturális fejlődés logikusan és következetesen átgondolt
célkitűzéseiről van szó.
De ha az emberiség valamely állapota elérendő és egyúttal logikusan
következik a múlt és a jelen emberének cselekedeteiből, akkor az ennek az
állapotnak a
lehetőségére irányuló kérdés - miként azt kevéssé éles elméjű
gondolkodók épp elégszer fel is teszik - végeredményben már
nem sokat nyom
a latban.
Az eddig elmondottakból az következik, hogy az anarchisták se nem
"reakciósak", ahogyan ezt néhányan rosszindulattal állítják, se nem a
forradalom utóhadában kullognak, hanem éppen hogy a forradalmárok
élcsapatát
alkotják. Annál idétlenebb az örökösen ismételgetett megállapítás, miszerint
a szocializmus és az anarchizmus kibékíthetetlen
ellentétek.
Szocializmuson a szó tágabb értelmében mindazon tant és törekvést
értjük, amely az emberi társadalommal foglalkozik; a szó szűkebb értelmében
a szocializmus az ember társadalmasításának rendszerét jelenti.
Az emberi társadalmon mostanában bizony sokan törik a fejüket, és a
társadalom "megjavításán" is sokan fáradoznak. Vannak királyi, arisztokrata,
keresztény, s mindenféle elképzelhető "szocialisták". Mint ismeretes, az
"öreg
Lehmann" minden alkalommal majd elolvadt a "reformkövetelésektől",
ahogyan ő mondta! Néha
Bismarck is "szocialistának" nevezte magát, sőt
Stöcker lelkész is előhozakodott különféle receptekkel a szociális kérdés
megoldására. Idővel meglehetősen tarka társaság alakult ki. Ezért aztán a
komolyabb szocialisták már régóta szükségét érezték, hogy olyan megjelölést
találjanak magukra, amely az általuk elérni kívánt jövőbéli társadalmat
illetően nem engedi meg a félreértelmezéseket. Közismerten
kommunistáknak
nevezték el magukat. Ezzel rámutattak, hogy törekvéseik célja a
vagyonközösség, a földbirtok és minden velejárójának közös tulajdona.
E követelésükben nem jámbor kívánságok vagy önkényesen kiagyalt spekulatív
tervek vezérlik őket, hanem a jelenlegi gazdasági viszonyok megismerése, ami
kommunista társadalmi átalakulást követel.
A pillanatnyilag uralkodó osztály, a burzsoázia, önkényesen szervezi az
egész árutermelést és közlekedést. Az egyes kapitalisták kiszorítják az
önálló kézműveseket, őket pedig részvénytársaságok szippantják fel. További
következményként monopóliumok, trösztök, poolok és a többi jönnek létre,
sőt nemcsak egyes iparágak, hanem gazdasági vállalkozók egész csoportjainak
gazdasági generalizálásáról is beszélnek. A dolgok ilyetén alakulásával,
melynek lényegében az a célja, hogy minden elképzelhető használati tárgyat
az emberi munkaerő egyre kisebb igénybevétele mellett egyre nagyobb
tömegben állítson elő, lépést tart a néptömegek elnyomorodása. Ez az
állapot - ha még sokáig tartana - az emberi nem fizikai és erkölcsi
pusztulását jelentené egy gazdag világ kellős közepén, ami tiszta őrület,
és mint említettük, a társadalom új szociális rendszerré való totális
átalakítását követelné meg. És mivel a kispolgárisághoz
mégsem lehet
visszakanyarodni, mert a nagyüzemi termelés előnyei és a szervezett munka
mindenkinek szembeötlő, semhogy akár egy pillanatra is félreismerje vagy
alábecsülje az ember. Ily módon nyilvánvalóan semmi más nem marad hátra,
mint köztulajdonná tenni mindazt, ami elengedhetetlen az árutermeléshez és az
emberi igények kielégítéséhez - azaz más szóval: a
kommunizmust
proklamálni.
Ha mindazok, akik a fennálló viszonyokkal elégedetlenek, és olyan új
állapotot akarnak elérni, amelyben mindenki egyenlő, szabad és boldog
lehetne, ezekben a kérdésekben tisztán látnának és egyetértenének - hogyan
jönnének akkor épp az anarchisták ahhoz, hogy e vonatkozásban
ellenkező
álláspontra helyezkedjenek azokkal szemben, akik eddig minden szabadságharcban
az arcvonalban küzdöttek? Csakis gonoszság vagy értetlenség akarhat
ilyesmit a nyakunkba varrni.
Az anarchisták
szocialisták, amennyiben a
társadalom megjavítására törekednek; és
kommunisták, amennyiben
meggyőződésük, hogy az átalakítás egyedül az általános vagyonközösség
létrehozásában csúcsosodhat ki.
Miért nem elégednek meg hát a szocialista vagy a kommunista elnevezéssel?
Azért, mert nem akarják, hogy összetévesszék őket azokkal, akik visszaélnek
e szavakkal, és mert azt tartják, hogy a kommunizmus rendszere is tökéletlen
volna, ha nem az anarchia szelleme igazgatná. Már csak azért sem mondhatnak
le eszményük hirdetéséről, mert különös módon számos (igazi vagy állítólagos)
kommunista arra ragadtatja magát, hogy a jövő társadalmában "népállamot",
"jövőállamot" stb. lásson, és a kommunista társadalmak számára - mintha
ezzel a szabadság minden igaz barátja elrettentő hangtompítót akarna
fölszerelni - példátlan kormányosdit, mandarinizmust, tengernyi törvényt és
rendeletet jövendöl.
A
következetes szocialisták és kommunisták erről hallani sem akarnak.
Figyelmeztetnek arra, hogy az állam soha nem volt más - és ma sem más -
nádpálcás és leigázó intézménynél, amelyet a mindenkori uralkodó osztály
arra használ fel, hogy megvédje privilégiumait és a néptömegeket
szolgaságban tartsa, mint ahogy erről meggyőződhet bárki, aki csak egy
pillanatra is elgondolkodik az állam egyes céljain.
Mi értelme volna az efféle elnyomó eszköznek egy szabad társadalomban?
Miféle privilégiumokat kellene még megvédeni, miért kellene bármely
népréteget is leigázni? A kommunizmus megteremtése kizárólag akkor
képzelhető el, ha a jelenlegi szolgaság
megszűnik. És a helyébe újabb
szolgaság kell? Ha nem, akkor az uralomnak sincs semmi értelme, mert az
uralom uralkodás nélkül nyeletlen kés penge nélkül.
És ha a kommunizmusból
hiányzik mindennemű uralom, vagyis teljes a
szabadság és az egyenlőség, akkor ott anarchia (uralomnélküliség) van.
Az állammal és a kormányzattal együtt azonban a törvények is bizonyos
értelemben tárgytalanná válnak. A törvények a kommunista társadalomban -
feltehetőleg - csak általános emberiességi és rendezőelvet tartalmaznak,
melyeket mindenki készséggel követ. Ez esetben olyan helytelen elnevezést
használnának az ésszerű és fennkölt cselekvés elveire, amelyeket egyáltalán
nem lehetne paragrafusokba foglalni. Mihelyt ugyanis törvényen valami
kényszerítő dolgot értünk, mindig ugyanazokra a kényszerítő
apparátusokra
gondolunk, lelki szemeink előtt rendőrök, bírák, porkolábok és hóhérok
jelennek meg, röviden: régi poroszlók - új uniformisban. Ugyan kinek van
kedve erre törekedni?
Amikor az anarchisták az államot mint olyat - és nem csupán ezt vagy azt az
államot - tekintik a kommunista társadalom számára minden lehetőség és
szükségszerűség határán kívülinek, akkor nem csupán az lebeg a szemük előtt,
hogy a bűnös szenvedélyek és bűntettek okaival együtt azok okozatainak is -
mindenekelőtt, amelyek érdekében az államgépezetet eddig mozgásban
tartották - meg kell szűnniük, hanem az a meggyőződés is, hogy a kommunizmus
korában minden embernek elegendő ideje és alkalma lesz arra, hogy alaposan
kiművelődjék és nemesebbé váljék, és így mindenki tevékenységét a józan ész
vezérli, nem pedig a merev, betű szerint értelmezett előírások és hatalmi
parancsok.
És ami a szabad társadalomban a kommunisták gazdasági tevékenységét illeti,
nincs szükségük kormányzatra, de nem is tudnák előteremteni a hozzá
szükséges feltételeket. Az érvényesülő általános szükségletek, a hasznosság,
a szükségszerűség, a tapasztalatok és effélék nagyobb hajtóerővé válnak
bármiféle kényszertörvényeknél a tekintetben, hogy a szükségletkielégítésre
vonatkozó gazdasági cselekvésben a helyeset keressék és találják meg. A
gazdasági életben tevékenykedők jobban meg fogják érteni, mit és hogyan kell
tenniük, mint az egész társadalmi mechanizmus fölött lebegő bürokrácia.
Ha egyáltalán azt képzeljük, hogy a kommunizmus korában az embereket csak
valamiféle kényszerrendszerrel lehet arra bírni, hogy helyesen cselekedjenek
és a rossztól távol tartsák magukat, és hogy a néptömegek fölött örök időkre
fifikusok válogatott serege anyáskodik és gyámkodik, és amennyiben nem
fordul a feje tetejére minden, nos akkor - nos hát akkor jobb, ha megrendül
az emberiségbe vetett hitünk, és teljesen kiverünk a fejünkből mindenféle
kommunizmust.
A dolog azonban nem így áll. Voltaképpen csak akkor jutunk efféle
föltevésekre, ha a ma emberét
azonosítjuk a jövő emberével, ami
bizony balgaság. A későbbi generációkról sem szükséges szólnunk. A
társadalmi viszonyok véghezvitt átalakítását követően még azok az emberek is
megváltoznak, akik a mai társadalomban váltak felnőtté. A rendkívüli
események mindig módosító hatást gyakoroltak az aktív vagy passzív módon
részt vevő emberekre. Szabadítsuk meg az embereket az szolgaság jármától és
adjuk nekik a szabadságot; nem fog sok időbe kerülni, míg megtanulnak
testvériesen viselkedni egymással. Hiszen az ember önmagában véve jószándékú
lény, és csak a tulajdon egoistájaként, egy olyan társadalom tagjaként
válhatott azzá, ami jelenleg, amelyben mindenki a maga és senki sem a más
érdekét képviseli. A magántulajdon intézményén áll és bukik minden olyan
rossz emberi tulajdonság, amely eltorzítja az embert. Az irigységnek,
rosszakaratnak, bírvágynak, uralkodhatnámnak a kommunista viszonyok között
nincs semmi értelme, másrészt a testvériség, szolidaritásérzés és versengés
a közjó érdekében magától értetődő fogalmaknak számítanak. Ezért lehet és
lesz az élet a kommunista társadalomban kényszerektől mentes, mégis
harmonikus. És ez az állapot nem valósítható meg az állam, hanem csak az
anarchia keretei között.
Az egész államosdi, ahogyan azt a kommunista pártok köreiben még dédelgetik,
egyedül általában csak a szellemi restségre, a hagyomány slendriánságára és
az előfeltételekre vezethető vissza. Néhányan, akik részben a polgári
demokrácia soraiból jöttek, még magukon viselik származásuk
tojáshéjmaradványait, és ragaszkodnak a megszokott politikai formákhoz. De
itt az ideje, hogy megszabaduljunk ezektől. Sokan máris annyira
emancipálódtak, hogy alig találnak kifogásolnivalót az anarchizmus
lényegében, csak az
elnevezéssel nem hajlandók megbarátkozni. Íme, a
kísértetektől való félelem legvilágosabb példája!
Végezetül az anarchistáknak más kommunistákkal szembeni taktikáját illetően
sincs igazában ok a civódásra. Bárki, aki tagadja a mai társadalmat és a
vagyonközösségen nyugvó társadalmi viszony megvalósítására törekszik, az a
lelke mélyén forradalmár. A különbség az anarchisták és kissé lemaradt
harcostársaik között e téren az, hogy az utóbbiak úgynevezett opportunista
politikát folytatnak, míg az anarchisták megvetik az efféle képmutatást.
Törekvéseiket nem rejtik véka alá, még kevésbé titkolják az eszközöket,
amelyeket céljaik eléréséhez szükségesnek tartanak bevetni. Nem vérengző
vadállatok, akik az öldöklés és gyújtogatás öröme miatt hangoztatják a
forradalom szükségességét, hanem azért fejtenek ki forradalmi propagandát,
mert tudják, hogy kiváltságos osztályt még sohasem tudtak békés úton
megdönteni, és mert szilárd meggyőződésük, hogy a burzsoázia reagálása a
proletariátus mindennemű törekvésére kellőképpen bizonyítja ezt.
És nem lehet őket áltatni. Mi értelme lenne a bújócskának? Az ellenfelet nem
szelídíthetik meg, a munkásokat pedig csak
demoralizálják azzal, hogy ha a
békés és törvényes agitáció hatását tekintve hamis reményeket táplálnak
azokban, akiknek az egyik csalódást a másik után kell elszenvedniük.
Ennélfogva az anarchisták abszolút szükségesnek tartják a proletárok
figyelmét felhívni arra, hogy óriási harcot kell megvívniuk, mielőtt
törekvéseik megvalósítására gondolhatnának. A társadalmi forradalom
előkészítésére ösztönöznek és minden eszközzel - élőszóban, írásban vagy
tettel, attól függően, melyik hol látszik a legcélravezetőbbnek - megpróbálják
a forradalmi fejlődést meggyorsítani. Kicsoda kifogásolja ezt? Aki a szívén
viseli a nép ügyét, hogyan helyteleníthetné ezt?
Bármit is mondjunk ma még, egyvalami azért bizonyos: az
emberiség boldogulása
- ahogyan ezt a jövő elhozza, amit a jövőnek kell elhoznia - a
kommunizmusban
rejlik. Ez a rendszer logikus módon kizár mindenfajta uralmat és szolgaságot,
következésképpen anarchiát jelent. Ehhez a célhoz a társadalmi forradalmon
keresztül vezet az út.
Azt, hogy a kapitalisták, a rendőrök, a sajtó és a szószék prédikátorai az
álszentek és a filiszterek tiszta szívükből, egész lelkükből, teljes
elméjükkel és erejükkel gyűlölnek bennünket, tökéletesen érthetőnek
találjuk; mivel ezzel a társadalmi, politikai és "mennyei" klérussal amúgy
is egész évben hadakozunk, szükségtelen volna most külön korbácsokat
suhogtatnunk. Természetellenesnek érezzük viszont, hogy a munkásmozgalmon
belül is lépten-nyomon ellenségeskedésbe ütközünk, amit gyakran hihetetlen
rosszakarat, többek között korlátolt fanatizmus és rendszerint több mint
szánalomra méltó, valósággal megátalkodott oktalanság táplál. És mivel a
harc, melyet erről az oldalról folytatnak az anarchizmus ellen,
természetellenes, ezért magától értetődő, hogy bizonyos ellentmondások is
felszínre kerülnek. Ez az a körülmény, amely a kevésbé elfogult hallgatókban
az egész anarchistaellenes szofisztikával szemben kétségeket támaszt, és
így inkább rokonszenvet ébreszt az anarchia iránt.
Valahányszor megnyilatkozunk szóban vagy írásban a modern, azaz a
kommunista anarchizmusról, azt kiáltották oda nekünk, ez nem
anarchizmus,
hanem
szocializmus. Amikor rámutatunk, hogy ez a "hanem" szofisták
legszembeötlőbb szamárlétrája, mivel az anarchizmus nem más, mint az
uralomnélküli társadalmi állapot lényege, és ez lebeg minden szabadságra
és egyenlőségre törekvő igazi szocialista szeme előtt, akkor ezen érvünket
egyszerűen félretolják és azzal a megállapítással hozakodnak elő, miszerint
az anarchizmus és a szocializmus kibékíthetetlen és szigorú ellentétei
egymásnak; ezért kell minden szocialistának a lehető leghatározottabban
küzdenie az anarchisták ellen. Van-e ebben az érvelésben akárcsak egy
szikrányi logika is?
Másrészt ma azt vágják a fejünkhöz, hogy törekvéseink teljesen reakciósak,
mivel állítólag a kispolgári individualizmus fantomját üldözzük, míg holnap
majd azt vetik a szemünkre, hogy "túlságosan messze" megyünk
törekvéseinkben, és hogy az átmeneti fokokat nem lehet átugrani a társadalmi
fejlődésben stb. Mármost miként vigyük végbe azt a bűvészmutatványt, hogy
egyrészt kibontott vitorlákkal az özönvíz előtti kispolgárság felé vegyük az
irányt (persze csak elméletileg, hiszen gyakorlatilag ez kizárt), ugyanakkor
olyan messzire mutató jövőeszményeket hajszolunk, amelyeket még a kevésbé
kvalifikált szocialista, még ha kívánatosnak is, de egyelőre
megvalósíthatatlannak tart - majd egyszer igazán szívesen vennénk, ha
egy "tudományos"
Oerindur gróf megmagyarázná nekünk a természet e benső
meghasonlottságát.
Nos, a helyzet
valójában a következőképpen fest: mostohatestvér
ellenlábasaink nagyon jól tudják, hogy mi
nem kispolgáriaskodunk. Mégis ezt
hazudozzák követőinknek, márpedig ez semmi esetre sem tisztességes
harcieszköz. S ha felrójuk nekik ezt az enyhén szólva
jezsuitizmust,
gúnyosan ránkvigyorognak és ujjukkal
Benjamin Tuckerra böknek. Így tesznek,
holott tudják, hogy ez az ember teljesen
kívül áll a proletariátus modern
osztálymozgalmán, és nem egyéb, mint megkésve fellépő
eszmény-manchesterista...
Mint "igazi" anarchistát (velünk ellentétben, akik a változatosság kedvéért
megintcsak "hamis" anarchistákként szerepelünk), időnként
Kropotkin
nevét is az orrunk alá dörgölik, természetesen azzal a feltételezéssel, hogy
akárcsak Tucker, ő sem akar tudni a kommunizmusról, az anarchizmus
állítólagos ellentétéről. Úgy tűnik, ebben a kérdésben több a
tudatlanság,
mint a rosszakarat; de ez önmagában nem javít ellenlábasaink helyzetén. Mert
aki olyannyira tudatlan, hogy azt sem tudja, minemű törekvései vannak egy
olyan férfiúnak, mint Kropotkin, és aki ennek ellenére fő hangadó az
anarchisták kontra szocialisták küzdelmében, az bizony
arcátlan tökfilkó,
és meg kell leckéztetni, aminek nyomban szerét ejtjük.
Kropotkin ugyanis nem egyszerűen kommunista, hanem éppenséggel a
legeslegfellengzősebb kommunista, aki valaha is létezett. Az ő számlájára
írható, hogy különböző országokban - nevezetesen Franciaországban,
Olaszországban, Spanyolországban és Belgiumban - az anarchisták
kommunista
álláspontjukat minden adódó alkalommal tüntető módon fitogtatják.
Számára a kommunizmus a
fő dolog, és hozzánk hasonlóan az
anarchizmusban csupán a kommunista társadalomfelfogás szükségszerű
kiegészítő mozzanatát látja. Ez már abból kiderül, hogy évekkel
ezelőtt a St. Imier-ben ülésező Jogi Föderáció anarchista kongresszusán
azzal a javaslattal állt elő, hogy a fennálló előítéletekkel szemben
annyiban hozzanak áldozatot, amennyiben a jövőben többé ne anarchistáknak
nevezzék magukat, hanem "szabad kommunistáknak". A javaslat megbukott ugyan,
de kétségtelenül fényes bizonyítékul szolgált annak, hogy Kropotkin
mindenekelőtt kommunista. Igen, és az imént említett kongresszusról
indult ki az a kezdeményezése is, hogy ezentúl minden anarchista, aki
korának magaslatán és a forradalmi proletariátus körein belül kíván helyet
foglalni,
kommunista anarchistának hívja magát. Kropotkint tehát -
messze eltávolodva attól, hogy ellenzékben legyen a kommunista anarchistákkal
szemben (akik "nem anarchisták, hanem szocialisták" voltak valójában) - épp
ezeknek
atyjaként tarthattuk számon.
Így hát az álláspont, melyet a munkásmozgalmon belüli ellenfeleink velünk
szemben képviselnek, szó szerint tudatlanságon nyugszik, és ezért hosszú
távon mindenképpen tarthatatlan.
Ellenséges testvéreinknek egyszer majd komolyan fontolóra kellene venniük
mindezeket a dolgokat; és ha a tényállás higgadt és tüzetes tanulmányozása
után, ami semmiképpen sem maradhat el, arra az eredményre jutnának, hogy
mindezen vonatkozásban nekünk van igazunk, akkor a hamis szégyenérzet nem
ösztönözheti őket arra, hogy legjobb tudásuk ellenére az igazsággal szemben
a hagyományhoz ragaszkodjanak. Sokkal inkább velünk egyesülve frissen és
vidáman kellene harcba indulniuk az egyház, az állam és a tőzsde
szentháromsága ellen, amelyet meg kell trónjától fosztani, ha a szabadság,
egyenlőség és testvériség útját akarjuk egyengetni.
Az anarchista doktrína botrányköve a nem anarchista szocialisták körében a
"szabad szerződés". Az anarchisták ugyanis azt vallják, hogy a szabad
társadalomban az emberek egymáshoz fűződő kapcsolataikat nem rájuk
kényszerített megegyezések alapján szabályozzák majd - ellenfeleik máris azt
hiszik, hogy ez elegendő okot ad a mosolygásra. Az ellenfelek ezáltal
azonban csupán a társadalmi erőszak álláspontjára lépnek, és így a
lehető legmesszebbre távolodnak bármiféle szabad rendszertől. Legfeljebb
azt állapíthatják meg, hogy kényszer- és fegyelmezőrendszerük mindenkit
egyformán terhel, és ezért senki nem érzi ezt különösebben fájdalmasnak; de
már ez a frazeológia is értelmetlen, mert az általános és a kölcsönösségen
alapuló kényszer megszünteti önmagát, és így tökéletesen érvényét veszti.
Ha valóban effajta képzelgés lebeg barátaink szeme előtt, akkor - akárcsak
mi - kényszernélküliségre törekednek, és végül a "szabad szerződésben" mint
társadalmi szabályozóban velünk együtt bizonyosan nyugvópontra lelnek. Ha
nem, akkor továbbra is terheli őket az a szemrehányás, hogy legfeljebb azon
fáradoznak, hogy a politikai uralkodósdi és a társadalmi gyámság fennálló
rendszerének enyhébb formát kölcsönözzenek.
Egyébként sem kell beképzelni magunkat a még ismeretlen új világba - sem a
Marson, sem valamely más utópiában - ahhoz, hogy szemléltessük a szabad
szerződések működését.
Itt van például az Egyetemes Postaunió. Az egyes postaszervezetek teljesen
szabad mérlegelés alapján léphetnek be vagy ki. A szerződő felek kölcsönösen
megállapodnak, milyen szolgálatokat kívánnak nyújtani a lehető
legpraktikusabb és legjutányosabb postai forgalom érdekében. Nincs
nemzetközi joghatóság, amelynél be lehetne perelni vagy végrehajtói úton a
kötelesség végrehajtására lehetne kényszeríteni a szerződést megsértő
feleket. Mégis betartják a "szabad szerződést" - egyszerűen azért, mert
minden szerződésszegés önmaguk megkárosítását vonná maga után, és mert
ennélfogva minden szerződéskötő fél érdeke azt kívánja, hogy ne szegje meg
a szerződést. Amennyiben mégiscsak jelentkeznek rendellenességek vagy egyéb,
előre nem látható visszásságok, akkor konferenciát hívnak össze, és szabadon
megállapodnak a szükséges kiigazításokban.
Ez az intézmény, mely egyedül alkalmas arra, hogy az emberek jövőbeni szabad
csoportjainak mintaképe legyen a legkülönfélébb életcélok megvalósítására,
immár nem egyedüli példa. A trösztöket például olyanok alapítják, akiknek
általában átkozottul kevés közösségi érzékük van; sőt ezek az egyesülések
szinte minden országban törvényellenesek, ha tehát a szerződő felek nem
teljesítenék vállalt kötelezettségeiket, jogilag nem is kényszeríthetők
erre. Mindaz, ami a megkötött szerződés értelmében ekkor történik, pusztán a
vele összefüggő előnyösség ösztönző hatására megy végbe.
Manapság számtalan dolog van, amely szabad szerződések alapján jön létre és
működik anélkül, hogy a betartásukat kényszeríteni tudó törvények és
kormányok állnának mögötte. Mindenütt léteznek ének-, torna-, lövész-,
kulturális és politikai egyesületek, pártszervezetek, szövetségek a művészet
és a tudomány stb. fellendítésére, és az ilyen jellegű érintett helyi
szövetkezetek sokszor kötnek egymással szabad szerződést. Ily módon több
száz, több ezer testület működik együtt nemzeti, sőt netán nemzetközi
szinten is a közös célok megvalósításáért. Azonban kizárólag a tiszta,
morális kényszer érvényesülése vezet a kérdéses szerződések betartásához.
Abszurd volna azt állítani, hogy ez az egész gépezet nem lenne képes
valamely magasabb hatalom, állami vagy más egyéb törvényes tekintély
beavatkozása nélkül működni. Ellenkezőleg, kezdettől fogva mindenütt
bizonyossá vált, hogy az ebbe való bárminemű beavatkozás, amire az
államhatalom törvényhozása és végrehajtó hatalma révén itt-ott vetemedett,
csak zavaró és gátló hatásokkal jár együtt; és mindenütt, ahol ez előfordul,
az érintett szervezetek hevesen agitálnak az állami gyámkodás felszámolása
mellett.
Márpedig ha ez a mai társadalomban, egy egoistáktól nyüzsgő világban
előfordulhat, mennyivel könnyebben születhetnek akkor a legkülönbözőbb
emberi célú szervezetek, a szabad megállapodások alapján egy olyan
társadalomban, amelyre törekszünk, amely vagyonközösségen alapul, és
amelyben minden szánalmas - a magántulajdon intézményével szorosan
összefüggő - tulajdonság kipusztul. Szabad és egyenlő emberek társadalmában
nem létezhet semmi más, csupán szabad szerződés; mert a kényszerű
együttműködés ugyanis épp a szabadság és egyenlőség alapfogalmai ellen
vétene.
Korlátolt emberek időnként azt az ellenvetést teszik, hogy a
gazdasági kapcsolatokban manapság is bizonyos szabadság uralkodik azáltal,
hogy az államhatalom nem avatkozik bele a termelők üzleti eljárásaiba,
ehhez azonban hozzá kell tennünk, hogy ez a szabálynélküliség milyen
kétségbeejtő viszonyokhoz vezetett. Magunkévá tesszük ellenfeleink ezen
érvét, és jobb belátásra bírjuk őket. Ha ugyanis a szabad mozgás a
gazdaságban, a mai társadalomban olyan szociális kérdéshez vezetett, amelyik
kategorikus megoldást sürget, nos akkor ennek lényegében semmi köze sincs a
szabad gazdasági mozgáshoz, hanem egyedül és kizárólag a magántulajdon
intézményéhez van köze, mely fölött védőpatrónusként az állam őrködik. A
magántulajdon azt eredményezte, hogy a szegények a gazdagok rabszolgáivá
váltak, hogy egyre nagyobb mértékben tudták kizsákmányolni őket, és hogy
ezért a néptömegek egyre kevésbé képesek az általuk termelt javak
elfogyasztására. Ha az államhatalom nem tenne meg mindent e viszony
fenntartásáért - a nép bizonyára nem soká tűrné el. Csak látszólag élvezünk
gazdasági szabadságot, valójában az állam beavatkozása lepleződik le. Igen,
az állam nem egyéb, mint a tulajdonosok szervezett hatalma, ami arra
törekszik, hogy a kisemmizetteket a tulajdonosok fennhatósága alatt tartsa.
Ennélfogva a nincstelen néptömegek az államgépezet szétzúzására
kényszerülnek, ha meg akarják szüntetni a magántulajdon intézményét és a
vagyonközösséget kívánják a helyébe állítani.
A jelen csak különböző érdekeltségű embereket, a jövő viszont - ami felé
közeledünk - csak azonos érdekeltségű embereket ismer. Ahol ez megvalósul,
ott a szolidaritás megszűnik társadalmi erény lenni, ez éppenséggel magától
értetődik. Miféle oka volna még annak, hogy az emberiség céljait alá- és
fölérendeltségi rendszerrel, vagyis az egyik oldalon szolgaság, a másik
oldalon felfuvalkodottság és előjogok rendszerével kényszerítenék ki
ahelyett, hogy a szabad megállapodásra bíznák őket, melyek kiprovokálják a
szükségességet, a hasznosságot és a közjólétet; s ez ebben az esetben
egyúttal minden egyes ember jólétét is jelentené. Csak az jut arra a
felvetésre, hogy a kommunista társadalom sem nélkülözheti a törvényhozósdit,
tehát az államosdit és kényszerítősdit, aki úgy tekint a jövőbe, hogy közben
nem tudja teljesen függetleníteni magát a fennállótól, és ezért a jövő
emberére ráaggatja mindazokat a rossz tulajdonságokat, amelyek a fennálló
viszonyok hatására a ma emberének szükségszerűen el kell sajátítani.
És ha még azt is szem előtt tartjuk, hogy a kommunista társadalomban
mindenkire csak nagyon csekély munkateher hárul, mivel egyetlenegy
munkaképes ember sem tenné ki magát az általános munkavégzési kötelezettség
megtagadásával járó helytelenítésnek a közvélemény részéről, vagyis az
egyedül elképzelhető morális hatalomnak, amelyet esetlegesen alkalmaznának
bizonyos megátalkodott személyek ellen, és hogy így mindenkinek rendkívül
sok idő és alkalom áll rendelkezésére, akkor beláthatjuk, hogy a jövő
kommunistái elég okosak lesznek ahhoz, hogy általában és esetről esetre
kitalálják, mikor mit tegyenek és mit ne anélkül, hogy bármilyen állami
világútmutató a törvény pórázán rángatná őket egész életükben, a bölcsőtől
a sírig.
Aki eddig nem volt tisztában minden korábbi törvényalkotgatás lényegével,
annak szembe kell néznie egyszer azzal a tökéletesen vitathatatlan ténnyel,
hogy minden nemzedék az őt megelőző generáció törvényhozóit legalábbis
őrültnek, ha nem még rosszabbnak tartotta. A törvényhozósdi történetét
teljes joggal nevezhetjük a legborzongóbb téboly történetének. Avagy nem
tekintjük-e tébolynak a boszorkányság, eretnekség és minden olyan
elképzelhető dolog ellen hozott törvényeket, amelyet a maga korában
kifinomult kegyetlenséggel büntettek, ma viszont büntetlennek tekintünk?
Nem volt-e őrültség a tűz-, víz- stb. próba és kínvallatás, bűntett
vagy ártatlanság bizonyítására? De igen! Későbbi nemzedékek ugyanolyan
értelmetlennek fogják tartani napjaink törvényeit, az akasztófát, a
hóhérpallost, a börtönt és rabláncot, mint amilyennek mi látjuk az elmúlt
évszázadok törvényeit. Aki objektíve, azaz előítélettől és babonától
mentesen közelít a törvényhozás lényegéhez, az
Buckle kultúrtörténésszel
együtt arra a meggyőződésre jut, hogy azok voltak és jelenleg is azok a
legjobb törvények, amelyekkel eltörölték a korábbiakat.
És ezek után törjük a fejünket a jövő törvényhozásán? Ennek puszta
feltételezése is óriási naivitásról tanúskodik.
Mármost ami közöttünk és ellenlábasaink között még vita tárgyát képezi,
az az a kérdés, hogy vajon (a szabad szerződések alapján létrehozandó)
különböző szervezetek a jövő társadalmában
centralisztikus vagy
föderalisztikus jellegűek legyenek-e. Mi azt mondjuk, hogy az
utóbbinak kell bekövetkeznie - nem azért, mintha még be nem következett
dolgokkal akarnók foglalkozni, hanem azért, mert a tapasztalat megtanított
bennünket arra, hogy a centralizmus minden körülmények között előbb vagy
utóbb néhány kézben összefutó roppant teljhatalom-felhalmozódáshoz, s ezzel
a hatalommal való visszaéléshez vezet, vagyis egyrészt uralomba, másrészt
szolgaságba kell torkollnia. Azonkívül nem látjuk be, hogyan és miért
lenne szükséges vagy hasznos a gazdasági szervezeteknek vagy netán magának
az egész emberi társadalomnak a centralizálása.
Ha feltételezzük, mi több, reméljük, hogy a kommunista értelemben vett
szociális kérdés végül nemcsak egy-egy országban, hanem az egész világon
megoldódik, akkor a centralizmus gondolata önmagától a legteljesebb
szörnyűséggé változik. Képzeljük csak el, amint a nemzetközi pékek
Washingtonban ülésező bizottsága előírja pekingi vagy melbourne-i tagjainak,
milyen formájú és mennyiségű zsömlét süssenek! - Tágítsuk ki ezt a képet a
különböző szakmai ágazatokra, és vitathatatlanul a "legcsodálatosabb"
borzadállyal találjuk magunkat szemben. És mivel a jövő embere nem maradi
fajankó, nem is dől majd be egy ilyen badarságnak. Különböző viszonyait úgy
fogja szabályozni, ahogyan azt a kielégítendő szükségletek és
szükségszerűségek diktálják. Gyakorlat és tapasztalat lesznek a természetes
szabályozók.
Ezt a viszonyt azonban mi az uralomnélküliség vagy anarchia rendszerének
nevezzük. Ezért hát, ellenséges testvéreink, félre az előítéletekkel, a
dogmákba vetett hittel! Tanulmányozzátok az anarchista alapelveket és
segítsetek megvalósításukban. Éljen a szociális forradalom!
A kommunista anarchistákkal kapcsolatos fejtegetéseink távolról sem azt
célozzák, hogy a közöttük és az inkább jobbra kacsintgató munkáspártok
között tátongó szakadékot
elmélyítsék, amint ezt talán némelyek
előítélettel telve feltételezik, hanem ellenkezőleg, az a szándék szülte
őket, hogy
áthidalják a társadalmi forradalom talaján keletkezett
szakadást. Azért, hogy elérjük, mindenekelőtt az anarchizmusról és
kommunizmusról általánosan uralkodó zavaros nézeteket kellett megfelelő
kritika alá vetni, és mindkét fogalmat világos és objektív definíciókra
cserélni. A kommunizmust közönségesen olyan rendszernek képzelték, amelyben
az egyén teljesen feloldódik az összességben, és így nincs önálló saját
léte - ez az elképzelés arra túlságosan is alkalmas volt, hogy ne csak az
eredeti koponyákat riassza el, hanem még azokat a teljesen szokványos
nyárspolgárokat is rémületbe kergesse, akik tulajdonképpen nemigen
veszíthették el individualitásukat.
Ezzel szemben azt varrták az anarchizmus nyakába, hogy elszigeteli az
embereket, illetőleg "felbomlasztja" az egész emberi társadalmat.
Fejtegetéseink során azonban rámutattunk, hogy a vagyonközösség rendszere
egyáltalán nem degradálja az egyes embert az anyagi világ pusztán
szubjektív függelékévé, hanem inkább arra szolgál majd, hogy minden egyes
individualitást szabadon fejlesszen ki és juttasson érvényre. Éppígy
kifejtettük, hogy az anarchia (uralomnélküliség) egyáltalán nem zárja ki -
aszerint, hogy ez kívánatosnak bizonyul - többek, sokak vagy akár mindenki
együttműködését közös célok elérése érdekében.
A szociáldemokrata és anarchista kommunisták között fennálló vitás pontokat
azáltal tettük a helyükre, hogy megmutattuk, a különbségek jobbára a jövőre
vonatkozó spekulációkon alapulnak, ami viszont a filozófia területére
tartozik... És azért, hogy megmutassuk, milyen kevés okot szolgáltathat a
gondolkodó szocialistáknak (mind a szociáldemokratáknak, mind az
anarchistáknak) ez az érdekszférája a viszálykodásra, ízekre szedtük azokat
a hamis előfeltevéseket, amelyek alapján az ilyen viszonyok kirobbanása
egyáltalán lehetséges volt. Ezek a viták már hosszú ideje a munkásmozgalomnak
éppen a leghaladóbb, legintelligensebb és a legenergikusabb proletárokat
tömörítő részét tántorítják el.
Bebizonyítottuk azoknak, akik a polgári-liberális hagyományok befolyása
alatt - a kommunista társadalmat illetően is - még mindig ragaszkodtak az
állam eszményéhez, hogy a kommunizmusnak nemcsak hogy nincs szüksége
államhatalomra szabadság- és egyenlőségpárti alapelvének megvalósításához,
de ez inkább zavarólag és gátlólag hatna a kommunizmusra. Igen, rámutattunk,
hogy a szociáldemokrata típusú kommunista körökben még mindig gyakran
emlegetett "állam" ("népállam", "jövőállam" stb.) valójában nem állam, és
Friedrich Engelsszel arra a végkövetkeztetésre jutottunk, hogy az
állam a
jövőben a
rokka és a
csatabárd mellett a
régiséggyűjteménybe
száműzetik.
Fejtegetésünk után legföljebb az a kérdés marad megválaszolatlanul, hogy a
jövő embere különböző életcéljai megvalósítására létrehozott szervezeteket
centralista vagy föderatív formában működteti-e. Ebben a vonatkozásban, úgy
véljük, bebizonyítottuk, hogy a központosítás eszménye is a hagyományok
iránti, velünk született előszeretetnek tudható be, míg az idáig szokásos
centralizmus előítéletektől mentes szemlélete a centralizmust a szabad
társadalom céljai szempontjából éppenséggel alkalmatlannak tünteti fel,
tehát a föderatív rendszert jelöli meg kívánatosnak.
E megállapítás után feltehetőleg érthetővé válik, hogy egy végső elvi
megegyezés a szociáldemokrata és anarchista kommunisták között nem
lehetetlen. Álláspontunk tehát nem lehet ellenséges, sőt nem is volt az
soha, bár azt a látszatot keltette, mintha idáig ennek épp az ellenkezőjéről
lett volna szó. Ez utóbbi, a dolgok igencsak sajnálatos felfogása lényegében
annak köszönhető, hogy a haladó munkásmozgalmon belül különféle személyek
között kialakult viszályokat - ahogyan ez a közéletben soha sem kerülhető el
teljesen - túlságosan is pártügyként fogták fel, és a tömegeknek ennek
megfelelően is tálalták. Ezt az egyenetlenséget még azáltal is fokozták,
hogy a kommunista pártok soraiba is - miként minden
pártba - mindenféle
demagóg alak férkőzött be, akik értették a módját, hogy az egész mozgalmat
tönkretegyék, és akikkel ezért a belátóbb elemeknek, akár akarták, akár nem,
a leghatározottabban le kellett számolniuk. Ámde ezt a harcot a tömegek
sajnos nem mindig értették meg és méltányolni sem tudták azonnal. A tömegek
részint helytelen állásfoglalása rettentő sok bajt okozott, és ez a mizéria
itt-ott még ma is javában folyik. De visszatérve a lényegre, a kommunizmus
különböző válfajainak igazán elvi vitapontjaihoz ezeknek a dolgoknak csak
kevés vagy egyáltalán nincs közük.
Úgy tűnik, hogy nincs minden rendben a különböző kommunista pártok
taktikája körül sem, amelyről a pártok úgy vélekednek, hogy feltétlenül
alkalmazniuk kell őket céljuk eléréséhez. Az egyik oldalon békét és
törvényt - s a megváltás eszközeként szavazó urnát - emlegetnek, a mások
oldalon forradalomról - a tett propagandájáról - beszélnek; és a
harcmódok miatt állhatatosan dúl a heves küzdelem az ellenséges testvérek
között.
Rávilágítottunk, hogy a forradalom szükségessége körüli vita végeredményben
gyerekes dolog, amennyiben nem pusztán a
történelem logikája, hanem még
inkább az
uralkodó osztályok magatartása a munkások mindennemű törekvésével
szemben teljességgel kizárja a szociális kérdés békés megoldását. Az erre
vonatkozó egész vita ezért opportunista természetű; és mivel a burzsoázia
korántsem dől be a proletár osztálymozgalom természetére vonatkozó bármilyen
elképzeléseknek és szelíd szólamoknak, így az egész opportunista politika a
munkásmozgalmon belül máris szégyenletessé vált. Előbb-utóbb fel kell adni,
és magától értetődő módon a forradalmi taktika lesz az, ami megmarad.
Ami speciálisan a választási játszadozást illeti, azt eleve csak olyan
agitációs kísérleteknek tekinthetjük, amely nem vált be. A tömegeket a
mellékes dolgok és a felületesség mellékútjára terelte és sok jó erőt
kísértésbe vitt, aminek nem mindig tudtak ellenállni. Néhány jó forradalmárt
teljesen tönkretett a parlamentarizmusban való részvétel és a képviselőkkel
való érintkezés. Mi, anarchisták, ezért mondjuk, nem érdemes törődni a
választási játszadozással, hanem mindig tiszta elvi propagandát kell
kifejteni, és közben az egyenes utat kell járni.
Másrészt, ha meggyőződéssel valljuk, hogy a forradalmi tettek révén olykor
nagyobb propagandát lehet csinálni, mint agitációk százaival, és brosúrák
vagy újságok ezreivel, akkor még korántsem gondoljuk azt, hogy minden
tetszőleges erőszakos cselekedet, amelyet az uralkodó osztály valamely
képviselője vagy védelmezője ellen követnek el, forradalmi hatást váltana
ki. Nem győzzük hangsúlyozni, hogy egyedül a megfelelő helyen és időben
végrehajtott megfelelő tettnek lehet ilyen hatása; és eszünkbe nem jutna az
első jöttment ostoba merényletét (még ha forradalmi érzületű emberek
jószándékkal hajtották is végre) vakon jóváhagyni.
Egyébként a tett propagandája amúgy sem vált kizárólagos vesszőparipánkká,
amelyet állandóan meglovagolva megfeledkeznénk minden más propagandáról.
Szóban és írásban fejtjük ki hatásunkat, ott és úgy, ahogyan tudjuk. Ha
egyrészt nem ringatjuk magunkat abban az illúzióban, hogy először fel kell
világosítani az egész proletariátust, míg hivatott nem lesz a társadalmi
forradalom csatáinak megvívására, akkor másrészt nem ismerjük félre annak
fontosságát, hogy legalább a szóbeli és írásos agitáció érdekében minden
tőlünk telhetőt megtegyünk. Szociáldemokrata pártrokonainkhoz hasonlóan
tehát megteszünk mindent a felvilágosításért, még ha közben nem is
titkoljuk, hogy a kívánt cél elérése érdekében a felbujtás sójával
fűszerezett határozott hangnemet igen fontosnak, a kedélyek lecsillapítására
tett hígítási kísérleteket pedig elkerülendőnek tartjuk. Ha mostohafivéreink
"tudományos" kiruccanásokat tesznek és elbóbiskolnak is, a balsiker
hamarosan majd felrázza és a helyes útra tereli őket, mely utat minden
szocialista, illetve kommunista mozgalom természeténél fogva jár.
Mindezen körülmények között elképzelhetőnek és lehetségesnek tartjuk a
szociáldemokrata és anarchista kommunistáknak ha nem is azonnali
összeolvadását, de egyfajta összekapcsolódását. Ez a közös ellenség
leküzdésében igen gyümölcsöző lehetne. Ha mindkét részről megvan a jószándék
egy ilyen megegyezésre, akkor az hamarosan létre is fog jönni. Amíg azonban
mind az egyik, mind a másik féltől megkövetelik a
párthoz való
formális
csatlakozást, és az ezzel járó program aláírását, addig persze
ebben a kapcsolatban
semmit sem lehet elérni. Szükségtelen lovagolni az
effajta dogmákon, sőt abba kell hagyni, ha a jelzett irányban haladást
akarunk elérni.
"Minden eszközzel, energikus, forradalmi és nemzetközi cselekvéssel szét
kell zúzni a fennálló osztályuralmat!"
"Meg kell valósítani a termelés szövetkezeti szervezetén alapuló szabad
társadalmat!"
Ilyen vagy ehhez
hasonló jelszavakkal kellene a szociáldemokratáknak és anarchistáknak
karöltve küzdeniük. A többiről majd azok gondoskodnak, akik győzelmes
forradalmárokként kezdhetnek a szabad társadalom felépítéséhez.
(Fordította: Horváth Géza. A fordítás alapja: Johann
Most: Der Kommunistische Anarchismus. In: Der Rote Hanh. Nr. 53-54.
Berlin, 1921. 11-31. o.)