"Az emberre még sohase várt ennyi munka. Korunk a forradalom kora, a szó
egészen szoros értelmében - de nem az anyagi, hanem a morális forradalom kora.
A szociális rend és az emberi tökéletesség magasabb foka van kialakulóban."
Chaning
"És megismeritek az igazságot, és az igazság szabadokká tesz titeket."
János ev. 8. 32.
|
A korszak és a korszak vége az evangélium nyelvén nem valamilyen század
elejét vagy végét jelenti, hanem világszemlélet, hit, az emberi közösség
bizonyos fajtájának végét - és más világszemlélet, más hit és az emberi
közösség más fajtájának kezdetét. Az evangélium azt mondja, hogy egyik
korszakból a másikba való átmenet idején a válság egész sereg jele
nyilatkozik meg: árulás, hazugság, kegyetlenség, nagy háborúk és a
törvénytelenség következtében a szeretet megfagy.
E szavakat nem magyarázom természetfölötti jóslatként, hanem úgy, hogy azok
az igazságot tárják fel. Ha az emberek által előbb gyakorlott életrendet és
hitet valami új váltja fel, ha az elaggott elhull és helyébe új lép, akkor
okvetlenül a nagy megrázkódtatások egész sora jelentkezik, kegyetlenség,
árulás, hazugság, a törvénytelenségnek minden faja és neme és a törvénytelen
állapotban a szeretetnek meg kell fagyni, annak a szeretetnek, amely az
emberi közösség legkevésbé elengedhető tényezője és alapja.
Azt hiszem, hogy a keresztény népek élete ma, éppen ma, végső határhoz
érkezett: a pusztuló régi és a kezdődő új korszakot elválasztó határhoz. Azt
hiszem ma, éppen ma kezdődött el a nagy átalakulás válsága, amely a
keresztény világban már kétezer éve készülődik, a válság, amely nem más,
mint hogy a hatalom és a szolgaság szellemén nyugvó, meghamisított
kereszténység helyébe az értelmes emberi lénynek járó, valódi szabadságon és
egyenlőségen nyugvó valódi kereszténység lépjen. Külső jelét az osztályok és
népek között viselt szenvedélyes harcokban látom, a gazdagok rideg
keményszívűségében, a szegények kétségbeesésében és keserűségében; az
államoknak értelmetlen, őrült és egyre növekvő fegyverkezésében egymás
ellen; az utópista, visszataszító, erőszakos szellemükben, elrémítő
lelkiismeretlenségükben, világmegváltó eszmék elterjedésében; a fölösleges,
ostoba, naplopó hajszálhasogatásban és böngészésben, amit tudománynak
neveznek s amelyről azt hazudják, hogy a legfontosabb szellemi tevékenység;
a művészet elszomorító mértéktelenségében és romlottságában, kivétel nélkül
a művészet minden ágában; legelsősorban azonban abban, hogy a vezető
emberekben a vallásnak egyetlen szikrája sem él, sőt éppen ezek a vallás
törvényeit tudatosan megtagadják; e helyett azt vallják, hogy józan és okos
dolog, ha az erősek a gyengéket elnyomják; így aztán az életben szemernyi
értelem sem marad.
Arra a kérdésre, hogy a keresztény népek miképpen kerültek abba a helyzetbe,
amelyben ma vannak, a válasz: az előzmények igen régi időkre nyúlnak vissza.
Az előzményeket ott kell keltezni, ahol a kereszténységet államvallássá
tették. Az állam, amelynek alapja a hatalom és az erőszak, amelynek
életformája és létfeltétele, különösképpen a törvényeknek, az egyházi
törvényeknek is való vak engedelmesség, az állam, amely büntetés, megtorlás,
hadsereg, háború nélkül nem állhat fenn, az állam, amely uralkodói székébe
az erőszakot és a gazdagságot helyezi: ez az állam, ez a berendezkedési
forma az, amely a kereszténységet felszívta - azt a kereszténységet, amely
minden ember teljes egyenlőségét és szabadságát hirdeti, amely Isten
parancsát mindennemű emberi törvény fölé helyezi, amely nemcsak minden
erőszakot, minden megtorlást, minden háborút megtagad, hanem ezen felül azt
is követeli, hogy az ember szeresse ellenségét, amely nemcsak az erőszak és
a gazdagság trónra helyezését nem viseli el, hanem királyának éppen a
türelmet és a szegénységet tekinti - ezt a kereszténységet a pogány államfő
természetesen nem igazi, hanem meghamisított alakjában magára vette, olyan
meghamisított alakjában, amely mellett a pogányság nyugodtan tenyészhetett.
S a fejedelmek, mivel tanácsadóikkal együtt a kereszténység lényegét
legnagyobbrészt egyáltalán nem értik meg, tökéletes jóhiszeműséggel
felháborodnak az embereken, akik az igazi kereszténységet vallják és
hirdetik, sőt ezek az uralkodók az embereket a legjobb lelkiismerettel
elítélik, száműzik és megtiltják nekik, hogy a kereszténységet valódi
értelmében vallhassák. A papság rendelkezést bocsát ki, amelyben megtiltja
az evangélium olvasását és a magyarázat kizárólagos jogát önmagának tartja
fenn, agyafúrt álnokságot eszel ki az állam és az egyház egybekapcsolásáról,
fényűző és szédítő szertartásokat vezet be, amelyek a népet elkápráztatják.
Az emberek többsége századokon át úgy él, hogy kereszténynek tartja magát,
mialatt a valódi kereszténység századrészéről halvány sejtelme sincs.
De ha az állam tekintélye még oly nagy volt is, ha diadala még oly soká
tartott volt és ha a kereszténység mégoly kegyetlen elnyomatás alatt
szenvedett is - az egyszer kimondott igazság, amely az ember belső lényét
kinyilatkoztatta, mert ez a kereszténység lényege, semmi más -, nem
maradhatott rejtve és nem veszhetett el. Ez az állapot minél tovább tartott,
a türelem és a szeretet keresztény tanítása és az erőszak és a hatalom
állama között levő különbségnek annál inkább ki kellett tűnni.
Legyen az a világ legnagyobb gátja, egyetlen kis forrás élő vizét az se tudja
feltartóztatni. A víznek utat kell törnie és utat tör, akár a gáton át, akár
a gát mellett, akár a gát alatt. Az egész csupán idő kérdése. Az államhatalom
alá rejtett kereszténységre vonatkozóan a helyzet ugyanez. Az állam az élő
vizet sokáig feltartóztatta, de az idő elkövetkezett, a kereszténység a
gátat áttöri és a romokat magával rántja.
A válság oka
A válságos átalakulás oka ma is, mint minden elmúlt és minden jövő
forradalom oka, vallásos természetű.
Az ember megszokta, hogy valláson a látható világ fölé elgondolt, bizonyos
rejtelmes képzeteket értsen, vagy talán sajátos szokásokat, kultuszt, amely
az emberben az erőket ébren tartja, gondolatokat, amelyek az embert
megvigasztalják, bátorítják, esetleg a világ keletkezésére vonatkozó
magyarázatokat, erkölcsi életelveket, amelyeket isteni parancs szentesített.
Az igazi vallás azonban mindenekelőtt nem más, mint a legmagasabb, minden
élő emberben közös és egyenlő törvény megnyilatkozása.
A kereszténység előtt
a különböző népeknél magasabb, az egész emberiségre kiterjedő vallásos
törvény élt. Ez a törvény azt hirdette, hogy az embernek, ha boldog akar
lenni, nem szabad önmagáért élni, hanem az egész emberiségért. Ez a
kölcsönös szolgálat törvénye, amit
Lao-ce,
Kungfu-ce,
Ézsaiás, Buddha és a
stoa hirdetett. Voltak, akik ezt az igazságot megértették és a törvény
nagy és jó hatását felismerték. A fennálló életrend azonban, amelynek alapja
nem a kölcsönös szolgálat, hanem a hatalom volt, minden berendezkedést
annyira át- és áthatott, hogyha néhányan a kölcsönös szolgálat törvényének
jó hatását felismerték is, továbbra is az erőszak törvénye alatt éltek. Ez
utóbbit a fenyegetés és megtorlás szükségességével igazolták. Számukra úgy
tűnt, hogy a rossz megfenyegetése és megtorlása nélkül a rosszal közösségben
élni lehetetlen. A társadalom egy része a rend fenntartásának és az
embereknek a törvény szavával való megjavításának feladatát vállalta,
vagyis a hatalmat és az erőszakot alkalmazta. Ezek parancsoltak, a többiek
engedelmeskedtek. A parancsolók azonban éppen a hatalom gyakorlása
következtében megromlottak, s ez nem is történhetett másként. Mivel pedig
megromlottak, nemhogy a többi embert nem javították meg, hanem saját
romlottságukkal mindenkit megfertőztek. Az engedelmeskedőket viszont a
hatalom és az erőszak, a hatalmasok utánzása és a szolgai meghódolás
rontotta meg. Ezerkilencszáz évvel ezelőtt aztán megjelent a kereszténység.
A kereszténység a kölcsönös szolgálat törvényét újult erővel megszilárdította
és azokat az okokat, amiért a törvényt nem lehetett beteljesíteni, feltárta.
A keresztény tanítás világossággal kimondta, hogy ennek oka a törvény hamis
értelmezése volt, amely hitt az erőszakos megtorlás szükségességében.
Kijelentette, hogy: ez pedig törvénytelen. A megtorlás minden feltétel
nélkül rossz. Különböző oldalakról megmutatta, hogy az emberiség legnagyobb
nyavalyája miképpen származik éppen az erőszakos hatalom gyakorlásából,
amelyet általában a másik emberen végrehajtott megtorlás ürügye alatt
űznek. A keresztény tanítás a megtorlásnak nemcsak igazságtalan, hanem káros
voltát is bebizonyította. Kifejtette, hogy az erőszakos hatalom nyomása alól
való megszabadulás egyetlen módja, ha azt az ember türelemmel és
ellenállás nélkül elviseli. "Megmondatott a régieknek: szemet szemért, fogat
fogért. Én pedig azt mondom nektek, hogy ne álljatok ellene a rossznak; ha
valaki megüti jobb arcodat, tartsd oda neki a balt."
A tanítás azt mondja: ha az ember más ember bírájaként, aki erőszakot
alkalmazott, ismét erőszakot alkalmaz, akkor nincs többé megállás, mert akkor
az erőszakot folytatólagosan alkalmazni fogják. Az erőszak megszüntetéséhez
szükséges, hogy egyetlen ember se alkalmazzon többé erőszakot semmiféle
körülmények között, de legkevésbé a szokásos megtorlás ürügye alatt.
Ez a tanítás azt az egyszerű és magától értetődő igazságot erősíti meg, hogy
a rosszat nem lehet rosszal elpusztítani. Az erőszak gonoszságának
csökkentésére az egyetlen módszer, ha mindennemű erőszaktól tartózkodunk.
A szavak világosak és határozottak. A megtorlás igazságosságáról szóló hamis
eszme, amely az emberi élet feltételeinek egyik legfontosabbja lett, olyan
mély gyökeret vert és a keresztény tanítás felől oly sok ember volt
tudatlanságban, vagy pedig oly sokan ismerték azt meghamisított alakjában,
hogy azok a népek, amelyek a kereszténységet felvették, az erőszak
alkalmazását tovább folytatták. Az emberiség vezetői a keresztény világban
azt hirdették, hogy a kölcsönös szolgálat tanítását a lázadás tilalma nélkül
is föl lehet venni: nem látták, hogy az egész tanításnak ez a kulcsa. A
kölcsönös segítség törvényét a lázadás tilalma nélkül elfogadni éppen olyan,
mint alapépítmény nélkül kupolát emelni.
A keresztények, akik azt hiszik, hogy a lázadás tilalma nélkül életüket be
tudják rendezni és olyan életet tudnak élni, amely a pogányokénál különb,
nemcsak folytatják azt, amit a nem keresztény népek tettek, hanem ennél
sokkal rosszabbat követnek el: egyre jobban és jobban eltávolodnak a
keresztény élettől. A kereszténység lényege éppen azért, mert tökéletlenül
vették fel, egyre jobban elrejtőzött. A keresztény népek végtére is
eljutottak abba a helyzetbe, amelyben ma vannak, hogy egymással ellenséges
hadseregekké züllöttek, amelyben minden erejüket az egymás elleni
fegyverkezésre fordítják és bármely pillanatban készek egymást
szétmarcangolni. Igen, addig züllöttek, hogy nemcsak egymás ellen
fegyverkeznek, hanem egymás ellen olyan nem keresztény népeket is
fölfegyvereznek, amelyek gyűlölik a keresztény népeket és fellázadnak
ellenük. Így jutottak a keresztény népek odáig, hogy életükkel nemcsak a
kereszténységet, hanem minden magasabb törvényt is tökéletesen megtagadtak.
A kölcsönös segítségnek és a lázadás tilalmának legfelsőbb törvényei
feledésbe merültek - ez a mai válságos átalakulás okai közül a legfontosabb.
A lázadás tilalma
De az, hogy a keresztény tanítás a rossznak rosszal való megtorlását és
bosszúját értelmetlennek és kártékonynak mondja, mert a rosszat csak növeli,
nem elég. Azt is megmutatta, hogy a rossz ellen való erőszakos lázadás
tilalma, az erőszaknak harc és ellenállás nélküli elviselése a szabadság
elérésének egyetlen módja. A szabadság pedig az, amire az ember született.
A kereszténység megmutatta, ha az ember fölveszi a harcot az erőszakkal,
önmagát fosztja meg szabadságától. Mert ha önmagát feljogosítva érzi az
erőszakos tettre, ezzel elismeri másnak az ő ellene elkövetendő erőszak
jogát is. Az erőszak, amely ellen küzd, őt is legyőzheti. De ha győz is,
mivel a külső harc területére lépett, mindig abban a veszélyben forog, hogy
elkövetkezik az idő, amikor egyszer csak alul marad.
Csak az az ember lehet szabad, aki céljául a legmagasabb, az egész
emberiséggel azonos és közös törvény betöltését tűzi ki. Ennek teljesítése
elé akadály nem is gördülhet. A keresztény tanítás megmutatta, hogy az
erőszak csökkentésének és a tökéletes szabadság elérésének egyetlen módja
ez: az ember adja meg magát és harc nélkül viseljen el minden erőszakot,
bármilyen legyen az.
A kereszténység természetesen az ember szabadságát
hirdeti olyan magától értetődő előfeltételek alatt, hogy az ember egész
jelentőségükben megtartja a legmagasabb törvényeket.
Aki ezt egész súlyában
megérti és a törvényt megfogadja, az felszabadult. Az emberi erőszakot
megadással elviselik, de az embereknek nem engedelmeskednek olyan dolgokban,
amelyek ellentmondanak a legmagasabb törvényeknek. Így éltek az első
keresztények, mert kevesen voltak és pogányok között laktak. A kormányzatnak
olyan dolgokban megtagadták az engedelmességet, amelyek a legmagasabb
törvénynek, amit Isten törvényének neveztek, ellentmondottak. Üldözték őket
és kivégezték őket, de az embernek nem engedelmeskedtek és szabadok voltak.
Amikor azonban egész népek, amelyek addig az erőszakra alapított és
erőszakkal fenntartott állam rendjében éltek, a külsőséges
megkeresztelkedés révén keresztények lettek, teljesen megváltozott a
kereszténység magatartása a hatalommal szemben. A kormányzat a neki behódolt
papságon keresztül azt kezdte hirdetni, hogy az erőszak és a gyilkosság
megengedett, ha az igazság nevében való megtorlás, sőt ezzel az ember a
szegényeken és elnyomottakon segít. A kormányzat az alattvalókkal a
hűségesküt is letétette. Az ember nemsokára szégyennek kezdte tartani, ha az
erőszakot harc nélkül kellett elviselnie; legszentebb kötelességének érezte,
hogy magát a kormányhatalom alá vesse. Így lett belőle szolga. És mivel
ebben a szellemben nevelkedett, szolgaságát nem szégyellte, hanem
kormányzatának hatalmára olyan büszke lett, mint amilyen büszke csak olyan
szolga lehet, aki henceg urának nagyságával.
A kereszténységnek ehhez az eltorzulásához az újabb időkben más hazugság is
került s ez a keresztény népeken a szolgák bilincsét még szorosabbra vonta.
Ez a hazugság az, hogy agyafúrt választási rendszer segítségével és a
kormányzat embereinek kiküldésével a népeket rábeszélte, s a nép
megválasztott valakit, aki a népet majd a kormányzatban képviseli, s általa
a nép maga is a kormányzat részesévé válik. Így aztán, úgymond, az, aki a
kormányzatnak engedelmeskedik, önmagának engedelmeskedik, s így
tulajdonképpen szabad. A csalás elméletileg is, gyakorlatilag is eléggé
átlátszó - gondolná az ember. Hiszen akár a népképviseleti rendszerben, akár
az általános választójoggal a nép saját akaratát nem tudja kifejezésre
juttatni. Nem tudja először is azért, mert sok milliónyi népnek általános és
közös akarata egyáltalában nincsen, de nem is lehet; másodszor pedig, mert
ha ilyen közös akarat lenne is, azt soha szavazattöbbséggel érvényre
juttatni nem lehet.
Arról egyáltalában nem is kívánok beszélni, hogy a nép által választott
képviselők, akik a kormányzatban részt vesznek, rendelkezéseiket nem a nép
javára tekintettel hozzák és a népet nem a választók szellemében
kormányozzák. A képviselőket csaknem kizárólag az a szempont vezeti, hogy
megtartsák hatalmukat a pártok küzdelmében. Minderről nem kívánok beszélni.
De nem kívánok beszélni arról a veszedelmes hatásról sem, amelyet ez a
csalás hazugságaival, a nép elbutításával, vagy megvásárolhatóságával idéz.
A csalás különösen azért veszedelmes, mert a népet elégedetté teszi a
szolgasággal. Mindenki, aki ebbe beugrik, azon az elégedettség is erőt
vesz. Azok, akik felülnek a csalásnak és azt képzelik: ha a kormányzatnak
engedelmeskednek, önmaguknak engedelmeskednek, sohasem fognak már az emberi
hatalmi szónak ellenállni tudni. Még akkor sem, ha az
személyes ízlésükkel vagy érdekükkel vagy vágyaikkal vagy akár a legmagasabb
szellemi törvénnyel és lelkiismeretükkel ellenkezik. Ha a látszat szerint a
nép önkormányzattal rendelkezik is, a kormányzat tettei és intézkedései
éppoly kevéssé a nép akaratából történnek, mintha az állam rendjébe
önkényuralom lenne. Az ember olyan börtönbe zárt fogolyhoz hasonlít, aki azt
hiszi, hogy szabad, mert jogában áll a börtönőrök választásánál leadni
szavazatát.
Az önkényuralommal kormányzott Dahomey állam alattvalója tökéletesen szabad
lehet, ha az állam erőszakoskodásának, amelyet nem fogad el, magát önként
alávet; az alkotmányos állam alattvalója viszont mindig szolga, mert abban a
hiszemben él, hogy a kormányzásban részt vesz, vagy bármikor, amikor akar,
részt vehetne, mert az ellene elkövetett erőszak törvényességét elismeri és
az erőszaknak minden intézkedését elfogadja.
Az alkotmányos államban az
emberek azt képzelik, hogy szabadok, s éppen e hit következtében vesztik el
még halvány sejtelmét is annak, hogy mi a szabadság. A nép azt hiszi, hogy
önmagát felszabadította, közben a kormányzattal szemben egyre szolgaibb és
szolgaibb lesz. A népek folytonosan növekvő szolgaságát semmi sem
igazolja inkább, mint az álszocialisztikus elméletek sikere és térhódítása,
vagyis: a népek a szolgaságban egyre mélyebben merülnek el.
Az általános fegyverkezés és a háború mellett a meghamisított kereszténység
szellemében élő népeknél a szabadság elvesztésének fő oka az volt, hogy
megszegte a lázadás tilalmát.
Külső okok
A kereszténység tanítása: lázadni tilos. Ez a tanítás veszett el a
keresztény népek között, s ez volt az ok, amiért a népek egymás ellenségei
lettek: ez volt az irtózatos zavarok és az egyre növekvő szolgaság oka. Az
emberiség azonban elkezdte elviselhetetlennek tartani a szolgaság terhét. Ez
a ma kezdődő és fenyegető nagy forrongás legmélyebb és legáltalánosabb
eredete. A korban nyugvó és közvetlen két ok, amely miatt a válság éppen ma
tör ki, először, a keresztény világ népei szüntelenül növekvő katonai
fegyverkezés őrületébe estek; másodszor, a dolgozó népnek napról napra
kínosabb ínségben kell élnie. A népet ugyanis törvényes és természetes
jogától, hogy a földet megművelhesse, megrabolták.
Ez a két ok megvan minden keresztény népnél, de az oroszság történeti
életfeltételeinél fogva a nép ezeket a többieknél közvetlenebbül éli. A
válságnak éppen ma kellett kitörnie, nemcsak azért, mert kormányzata ebbe az
eszeveszett háborúba beugratta*, hanem azért is, mert az orosz nép a
hatalommal szemben mindig más magatartást tanúsított, mint a többi európai
nép. Az oroszok a hatalommal szemben sohasem fogtak fegyvert és ami a
legfontosabb: soha a hatalomban nem vettek részt s így őket a részvétel
által a romlás sohasem tudta kikezdeni.
* Tudniillik az orosz-japán háborúba.
Az orosz nép a hatalmat sohasem látta olyan jónak, amiért az embernek
küzdenie kellene, s így nem esett az európaiak hibájába. A hatalmat mindig
rossznak érezte, amelytől a legjobb, ha valaki távol tartja magát. Az orosz
nép többsége inkább elviselte a hatalmasok legkínosabb üldözését is, de
sohasem vállalta a felelősséget, hogy részt vegyen a hatalomban. Így
történt, hogy az oroszok nagy többsége mindig alávetette magát a hatalomnak,
és aláveti annak magát ma is, nem azért, mintha nem tudná lerázni magáról,
mint azt a forradalmárok tanítják, a hatalomban nem azért nem vesz részt,
mert talán benne nem tudna részt venni, hanem, mert megszámlálhatatlan
többségében mindig inkább alávetette magát a hatalomnak, mintsem hogy akár
részt követelt volna belőle, akár harcolt volna ellene. Éppen ezért
Oroszországban a korlátlan hatalom diadalmaskodott. Diadalmaskodott az erős
ember, aki uralkodni akar a gyenge fölött, aki uralkodni nem akar.
A varégek elhivatásáról szóló legenda bizonyára csak akkor keletkezett,
amikor a varégek már legyőzték a szlávokat. Ez a körülmény eléggé
hangsúlyozza a tényt, hogy az oroszok milyen viszonyban álltak a hatalommal,
sokkal azelőtt, még mielőtt megkeresztelkedtek. "Mi magunk a hatalom bűnéből
nem kívánunk részt. Ha ti nem tartjátok bűnnek, ám jöjjetek és uralkodjatok."
A hatalommal szemben tanúsított ilyen viselkedésből érthető, hogy
az oroszok az önkényuralkodók hatalmának is megadták magukat. Ezek az
uralkodók gyakran nem is voltak oroszok, mint
Rettenetes Iván vagy II.
Miklós.
Az oroszok az ókorban a hatalmat és a hatalom alkalmazását így fogták fel,
de így fogják fel ma is. Ez az egy biztos: mint más országban, úgy a népet
itt is ugyanazok a kísértések csábították. Az elmúlt időben az események
a keresztény embert nemcsak megadásra kényszerítették, hanem arra is, hogy
a kereszténységnek ellentmondó szellemnek engedelmeskedjen. Ennek azonban
csak a felső, a romlott osztályok ültek fel. A nagy többség a hatalommal
szemben tanúsított ellenérzését mindvégig megőrizte: az ember tartsa
helyesebbnek, ha a hatalomtól szenvednie kell, semmint hogy részt vegyen a
hatalomban.
Annak oka, hogy az orosz népnek a hatalommal ilyen viszonya van, a
következő: az orosz nép a valódi kereszténységet sokkalta mélyebben őrizte
meg. Tudta, hogy ez a testvériség, az egyenlőség, a szelídség, a szeretet
tanítása. Ez a kereszténység határozott különbséget tesz a hatalomnak szóló
megadás és engedelmesség között. Az igazi keresztény a hatalomnak megadhatja
magát, sőt harc nélkül az erőszak minden formájának meg is kell hogy adja
magát, de senki sohasem engedelmeskedhet, mert tevékenységének
törvényességét sohasem ismerheti el. A kormányzatok ugyan általában, az
orosz kormányzatok pedig különös erővel arra törekedtek, hogy a hatalommal
szemben tanúsított e valódi keresztény magatartást elnyomják az úgynevezett
ortodoxiával - de a keresztény szellem, a hatalom előtti passzív megadás és
engedelmesség között levő különbség, a munkás orosz nép nagy
számában tovább élt.
Az orosz nép e kérdések iránt sohasem vesztette el érzékét, s a
kereszténység és az államhatalom között a határt mindig megvonta. Különös
erővel és határozottsággal vonták meg a határt a finomságokra érzékeny
keresztények, akik az orosz ortodoxia meghamisított tanításához sohasem
csatlakoztak. Ezek az úgynevezett szektariánusok. Ezek a keresztények,
bármilyen névvel lássák is el őket, a kormányzat hatalmának törvényességét
ma sem ismerik el. A többség a hatalomnak, bár azt törvénytelennek tartja,
félelemből aláveti magát, a kisebb rész pedig ravaszsággal megkerüli a
követeléseket vagy pedig elmenekül a rendelkezések elől. Mikor aztán az
államhatalom az általános védkötelezettséget bevezette, s így a
kereszténység összességének kesztyűt dobott, mert minden embertől azt
követelte, hogy bárki legyen is, álljon készen a gyilkosságra, akkor az
ortodox oroszok közül is igen sokan felismerték a kereszténység és az
államhatalom között levő ellentétet.
A nem ortodox szektariánusok pedig ugyanakkor elkezdték megtagadni a katonai
szolgálatot. S ha ilyen ember nem volt is sok - ezer behívott közül talán
csak egy -, ennek az egy engedetlenségnek nagy volt a hatása, különösen
azért, mert a kormányzat kemény büntetését és üldözését hívta ki. Most aztán
már nemcsak a szektariánusoknak, de minden orosznak kinyílt a szeme és
lelepleződött a hatalom keresztényietlen követelése. Aki eddig nem
gondolkozott az isteni és emberi törvény különbözőségéről, az most szemtől
szemben látta az ellentétet. A népben pedig a szellem felszabadulásának
láthatatlan, rejtett, ellenőrizhetetlen munkája kezdődött meg.
Ez volt az orosz nép helyzete, amikor kitört a borzasztó és minden mentséget
nélkülöző japán háború. Ez a háború volt az az egészen kicsiny utolsó lökés,
amely nyilvánvalóvá tette akár a műveltebb, akár az elégedetlenebb
emberben a láthatatlan belső munkát. Így lett a szellem láthatatlan
munkájából közvélemény. Most vált szükségessé először, hogy egész
Oroszországban elszórtan élő, érett, megállapodott korú embereket, a
tartalékosokat, a kétségen felül őrült és kegyetlen szándék miatt
elszakítsák családjuktól, s komoly emberi munkájuktól. Így lepleződött le az
egész nép előtt a kormányhatalom törvénytelensége és vétkessége.
Ez az egységes tudat a legkülönbözőbb és legjelentékenyebb dolgokban
nyilatkozott meg: a tartalékosok megtagadják a hadseregbe való belépést, a
szökések napirenden vannak, sokan megtagadják a fegyverhasználatot,
vagy nem indulnak támadásra, különösen pedig rohamra, zavargások alkalmával
saját honfitársaik ellen fegyverüket nem használják, s ami a leglényegesebb,
egyre gyakrabban és egyre többen vonakodnak felesküdni a zászlóra és
bevonulni katonai szolgálatra. A jelenkorban az oroszok túlnyomó többsége
számára a kérdés egész nagyságában világossá vált: vajon az ember milyen
felelősséggel tartozik Istennek, önmagának, lelkiismeretének, ha a
kormányzatnak engedelmeskedik, olyan esetben, ha a kormányzat megtagadja a
keresztény törvényt?
Ez a kérdés az, amely tudatosodott az orosz népben. Ez az elkövetkező válság
egyik oka és talán az egész világra kiterjedő válság oka is.
További okok
A küszöbön álló válságos átalakulás további külső oka, hogy a munkás
néptől a föld használatára vonatkozó természetes, törvényes jogát elvették.
Ez a rablás a keresztény világ népeinél már odáig jutott, hogy a dolgozók
egyre nagyobb és nagyobb ínséget voltak kénytelenek elviselni, s ezzel
arányban egyre nőtt gyűlöletük és elkeseredésük a munkát élvező osztályok
iránt. Ez az ok Oroszországban különösen hatékony, mert itt a dolgozók
igen nagy százalékban földművesek. Az oroszok a népesség nagyarányú
növekedése és a földszükség folytán már azon a ponton állanak, hogy vagy
elhagyják a megszokott földműves életet, amelynek keretében meg akarták
valósítani a keresztény együttélést, vagy megtagadják az engedelmességet a
kormányzatnak, amely támogatja a birtokosokat a földrablásban.
Az általánosan elterjedt nézet az, hogy a rabszolgaság legszigorúbb formája,
amikor a személyes ember szenved a szolgaságban. Az egyik ember a másikkal
azt teheti, ami neki jól esik. Kizsákmányolhatja, megcsonkíthatja,
megölheti. Ezzel szemben, úgy látszik, nem is szolgaság az, ha az embert a
föld használatának jogától fosztják meg. Itt mindössze csak emberi jog
eltulajdonításáról van szó. Igazságtalan gazdasági intézkedés.
Ez a nézet azonban egészen hamis.
Az, amit
József Egyiptomban elkövetett, amit minden
hódító a legyőzött néppel tesz, amit ma az egyik ember a másikkal tesz
akkor, ha megfosztja a föld használatának lehetőségétől, az a legirtózatosabb
és legkegyetlenebb rabszolgaság. Aki személyében szolga, az egyetlen ember
szolgája; de akit a föld használatától fosztottak meg, az mindenkinek a
szolgája. A földtől megfosztott szolgának azonban az erőszak kényszere alatt
folyton dolgoznia kell. Ez az ember szenvedni és éhezni fog, soha egyetlen
percre nem lehet gondtalan, ami azt jelenti, hogy nem szabadulhat fel a
gonosz, kapzsi, hataloméhes emberek önkénye alól.
A föld szolgájának ínsége azonban még ebben sem merül ki. Az ínség lényege
az, hogy nem élhet tisztességes életet. Gazembernek kell lennie, hogy meg
tudjon élni. Mivel nem a föld műveléséből él, mivel nem a természettel küzd,
feltétlenül az emberrel kell küzdenie: erőszakkal és ravaszsággal össze kell
csalnia azt, amit a földből ki tud csikarni vagy azt, amit más ember
munkájából el tud hódítani.
A föld szolgaságáról azt állítják azok, akik
elismerik, hogy a népet a föld használatának jogától megfosztották: a
rabszolgaság fennmaradt csökevényes alakja. Ez azonban egyáltalában nem
igaz. A föld szolgasága mindennemű rabszolgaság gyökere és ősformája.
Minden más szolgaság ebből fakad és ebből növekszik, és a személyes
szolgaságnál határtalanul kínosabb és nehezebb. A személyes szolgaság a föld
szolgaságának csak egyik alakja és visszaélés vele. Ha tehát az embert
személyében felszabadítják, még korántsem szabad, ha ugyanakkor földet nem
adnak neki. Mi történt? Mindössze csak a visszaélést szüntették meg. Így
történt ez Oroszországban is, amikor megszüntették a jobbágyságot, és
parányi földecskéket osztottak. Csalás volt ez, amely a helyzet nehézségét
csak rövid időre oldotta meg.
Az orosz nép ezt mindig jól megértette. A jobbágyság idején azt mondta: Mi
a tietek vagyunk, de a föld a mienk. A felszabadítás idején az egész nép
kivétel nélkül a föld felszabadítását várta, és követelte. A népet azonban
megcsalták. Kevéske föld adományozásával befogták a szemét: s egy időre el
is hallgatott. Csak amikor megnőtt a népesség száma, akkor jelent meg a
kérdés újra, most azonban már egészen világos és határozott alakban.
Amíg a nép jobbágyságában élt, a föld haszonélvezete olyan mértékben volt az
övé, amennyiben létének fenntartásához feltétlenül kellett, hogy az övé
legyen. Amint a népesség növekedett, a föld új elosztásával nem törődött a
kormányzat és a földbirtokosság. A nép előtt az az elv rejtve maradt, amely
szerint az elosztás történt. Amikor aztán megszűnt a jobbágyság, az elosztás
gondja a kormányzatra hárult. A nép gazdasági életlehetőségéről a
kormányzatnak kellett gondoskodnia. Jólétről persze szó sem lehetett. A
parasztnak a földhöz való jogát egyszer s mindenkorra állapították meg, és
az, hogy növelheti a földet, ki volt zárva. A nép azonban szaporodott, s
egyre inkább látta, hogy ilyen módon nem élhet tovább. Arra várt, hogy a
kormányzat meg fogja változtatni a rendelkezését. Várt tíz évig, húsz,
harminc, negyven évig, de a földet a földbirtokosok szerezték meg, és a nép
választhatott: vagy éheznie kell és nem szabad hogy utódai legyenek, vagy
földműves életét teljesen feladja, és iparossá kell válnia. Fél évszázad
telt el, a helyzet egyre rosszabbodott s végül elérkezett arra a pontra,
hogy az az életrend, amely a keresztény léthez feltétlenül kell, romlásnak
indult. Nemcsak hogy a kormányzat nem adott földet a parasztnak, de a földet
saját cinkosainak adta, és ezeket birtokukban meg is védte, de nemcsak hogy
megvédte, hanem a nép tudomására hozta, hogy ne is remélje a föld
felszabadítását. Ezek után európai módra ipari életet kezdett berendezni
gyári munkásfelügyelőkkel, és csodálkozott, mert a nép ezt gonosznak és
bűnösnek bélyegezte.
Az orosz nép ínségének fő oka, hogy megfosztották a földhöz való törvényes
jogától. Az Európában és Amerikában élők elégedetlenségének is ez az oka.
Az engedetlenség megtagadásának következménye
Az orosz nép sajátos tulajdonságai és életfeltételei következtében jóval
előbb, mint a többi keresztény nép, arra a belátásra jutott, hogy minden
ínség az államhatalom iránti engedelmességből fakad. Ennek a tudatnak
birtokában nyugszik, és abban a törekvésben, hogy megszabaduljon a
hatalomtól, hitem szerint, annak a válságos átalakulásnak a magva, amely
nemcsak az orosz, hanem minden keresztény népre elkövetkezik.
Azok a népek, amelyek az erőszakra épített államban élnek, mindig azt
hiszik, hogy az államhatalom megsemmisítésének feltétlenül végzetes
következménye kell hogy legyen.
Az az feltevés azonban, hogy a nép biztonságát és jólétét a kormányzatnak
lehet köszönni, teljesen önkényes. Nagyon is jól ismerjük a hátrányát és az
előnyét, ha ugyan ilyesmi egyáltalán van, annak a hatalomnak, amely alatt
élünk. De nem ismerjük annak a népnek a helyzetét, amely kiküszöbölte az
államhatalmat. Ha az ember emlékezetében felidézi azoknak a kicsiny
közösségeknek az életét, amelyek a nagy államok körén kívül éltek és élnek,
azt kell mondani, hogy ezek a közösségek, amelyek a rendezett társadalmak
előnyeit élvezik, de az államhatalmat nem ismerik, annak az ínségnek
századrészét sem kénytelenek elviselni, mint azok az emberek, akik
engedelmeskednek az erőszaknak.
Írásműveimben gyakran rámutattam arra, hogy mivel rémítik a népet: ha nincs
államhatalom, akkor a gonoszabb ember diadalmaskodik, s a jobbat elnyomja.
De viszont éppen ez az, ami már régen megtörtént, s ami ma is történik, mert
a hatalom mindenütt a rosszabb ember kezébe került. S ez másként nem is
lehet, mert csak a gonoszabb ember képes arra a sok alattomosságra,
aljasságra, kegyetlenségre, amely a hatalom alkalmazásához elengedhetetlenül
szükséges. Gyakran rámutattam arra, hogy minden visszaélés, mint például a
kevesek kezében felhalmozott óriási vagyon, s a többiek koldusszegénysége, a
földbirtok olyanok kezében, akik nem dolgoznak, végül, a háborúk és a
romlottság, mindez csak a kormányhatalom jobb vagy rosszabb, mint a többi
ember? Ha jobb, akkor hasznos, ha rosszabb, akkor káros. De, hogy ez az
ember rosszabb - Rettenetes Iván,
VIII. Henrik,
Marat,
Napóleon,
Metternich,
Talleyrand s Miklós cárok -, azt a történet igazolja.
A társadalomban mindig van hataloméhes, lelkiismeretlen, kegyetlen ember,
aki saját hasznára erőszakot, rablást, gyilkosságot is elkövet. Ha nem lenne
kormányzat, ez az ember közönséges útonálló bandita lenne, akit azonban
tetteitől visszatartana a közvélemény. Olyan közösségben azonban, amelyben
az erőszak uralkodik, ezek az emberek elérik a hatalmat, a közvélemény pedig
nemcsak hogy nem fékezi, hanem a megvesztegetett és mesterségesen
meghamisított közvélemény még támogatja, dicséri és dicsőíti is őket.
Azt szokták kérdezni: hogyan élhet az ember kormányhatalom nélkül? A
kérdésnek az ellenkezőnek kellene lennie: az ember mint értelmes lény,
hogyan élhet erőszak alatt? Az ember vagy értelmes lény, vagy nem az. Ha nem
az, akkor mindent csak az erőszak intézhet el, de viszont akkor semmi alap
sincs arra, hogy némelyeknek van joguk a hatalomra, másoknak pedig nincs.
Ha azonban az ember értelmes lény, akkor a közösséget nem az erőszakra,
hanem az értelemre kell alapítani.
Mit tegyünk?
A népeket fenyegető mai válság lényege: az emberiség szabadítsa fel
magát az alól a csalás alól, amely azt mondja, hogy az emberi hatalomnak
engedelmességgel tartozik. És mivel ennek a forradalomnak természete
egészen más, mint az elmúlt forradalmaké volt, a benne résztvevő ember
tevékenysége is egészen más kell hogy legyen.
A régebbi forradalmak résztvevőinek feladata az volt, hogy a hatalmat
erőszakkal megbuktassák és magukhoz ragadják. A mai válságos átalakulás
résztvevőinek feladata csak az lehet, hogy mindennemű hatalomra alapított
intézmény alól, amely értelmét elvesztette, magát függetlenítse és életét a
kormányzatoktól függetlenül rendezze be.
Az előbbi forradalmak résztvevői főként a felsőbb osztályokhoz tartoztak, és
testi munkát nem végeztek vagy legfeljebb városi munkások voltak, ennek az
átalakulásnak résztvevői főként a földműves tömegek lesznek. Akkor a
forradalmak a városokban zajlottak le, ma pedig vidéken fog lezajlani. Akkor
a résztvevők száma csekély volt, ma a résztvevő a nép nyolcvan-kilencven
százaléka kell hogy legyen.
A veszély, ami ma az orosz népet fenyegeti, nem az, hogy az erőszakra
alapított kormányzat megbuktatja, és nem fog akadni kormányzat, amely az
előbbi helyét elfoglalja, a fenyegető veszély az, hogy a népet valamely
erőszakos tevékenység fogja elragadni. Az orosz népet, amely sajátos
helyzeténél fogva az igaz és békés utat hivatott megmutatni, az a veszély
fenyegeti, hogy az előbbi forradalmak utánzója lesz, a megszabadulás útját,
amelyen áll, elhagyja és hamis ösvényre lép, amelyen aztán a keresztény
emberiségre biztos romlás vár.
Ahhoz, hogy ettől a fenyegető veszélytől megmeneküljenek, az oroszoknak
mindenekelőtt teljesen önmagukká kell válniok, nem szabad, hogy valamely
európai vagy amerikai alkotmányról példát vegyenek. Csak saját
lelkiismeretüket szabad megkérdezniök.
Az orosz népnek úgy kell tovább élnie, ahogy mindig is élt, és harc
nélkül, türelmesen minden erőszakot el kell viselnie és semmiféle erőszakos
hatalmi tettben nem szabad résztvennie, nem szabad beleegyezéssel adót
fizetnie, beleegyezéssel rendőri, közigazgatási, katonai szolgálatot
teljesítenie. Az erőszaknak minden legkisebb alkalmazása kihívja az erőszak
ellentétét, és ha már az erőszak területére lépett, akkor ott az
államhatalom az erősebb. Az erőszakot csak az erőszak elleni passzív
tiltakozás semmisítheti meg.
A városi lakosság pedig: a nemesek, a kereskedők, az orvosok, a tudósok, az
írók, a mérnökök értsék meg azt, hogy a nép kisebbségét jelentik, és értsék
meg, hogy a cél most csak egy lehet: az egész nép felszabadítása, a
többség, a százmilliónyi földművesség felszabadítása. Be kell látniok, hogy
most nem valamilyen forradalmat kell rögtönözniök: "Gyerünk, csináljunk
forradalmat!" - felkiáltással.
A mi időnk eszméje nem lehet az erőszak alakjának megváltoztatása, hanem az
erőszak teljes kiküszöbölése; ezt pedig úgy kell megvalósítani, hogy az
emberek megtagadják a hatalomnak az engedelmességet. Ilyen módon a dolgozó
népre nyomasztóan ható ínség harc nélkül, erőszak nélkül fog megszűnni.
Ugyanakkor pedig teljesül a törvény, amelyet a kereszténység tanít: az
ember megadással viselje el a hatalmat, de ne engedelmeskedjék neki.
Keresztény ember a hatalomnak nem hódolhat meg, vagyis hódolattal nem lehet
annak a hatalomnak részese, amely kizárólag erőszakon nyugszik, amelyet az
erőszak tart fenn, és a keresztény törvénnyel ellenkező magatartást tanúsít
és erőszakot követel, katonai szolgálatot, háborút, fegyházat, kivégzéseket,
a föld elrablását. Ilyen körülmények között az emberiség testi java éppen úgy,
mint magasabb szellemi üdve is, egyetlenegy tett következtében teljesül. Ez
az egy tett: az erőszak harc nélküli elviselése, az erőszakban való nem
részvétel és a hatalommal szemben az engedelmesség megtagadása.
Ha a városi lakosság a válságos átalakulásban az emberiséget szolgálni
akarja, első tette az legyen, hogy adja fel a mai napig űzött kegyetlen,
forradalmi, természetellenes, kiagyalt tevékenységét. Vidékre kell költöznie
és a nép munkáját kell felvennie, a néptől meg kell tanulnia a türelmet, az
egykedvűséget, a hatalom megvetését, de mindenekelőtt el kell sajátítania a
nép szorgalmas munkáját.
Az új közösség szervezete
Igen, de a keresztény világ embere, ha az állam formáját levetette és
nem a kormányzat alattvalója többé, milyen életformában fog élni?
A választ erre éppen az orosz nép tulajdonságai adják meg. Ezeknek a
tulajdonságoknak alapján hiszek abban, hogy a válságos átalakulás nem másutt
kezdődik és teljesül, hanem egyedül és csakis Oroszországban.
Az államhatalom szünetelése sohasem akadályozta meg Oroszországban a
földműves közösségek szövetkezeti berendezkedését. Éppen ellenkezőleg, az
államhatalom beavatkozása volt az, amely ezt a belső, az orosz nép életére
annyira jellemző szervezetet megzavarta. Az orosz nép, mint a földművelő
népek nagy többsége, mint a méhkas méhei, bizonyos szövetkezeti közösségekbe
tömörül, hogy az emberi élet szükségleteit meg tudja szerezni. Ahol csak a
kormányzat beavatkozása nélkül oroszok telepedtek meg, egymás között nem az
erőszakra, hanem a kölcsönös megegyezésen alapuló közösség rendjére
építettek, a földet közösen művelték úgy, hogy ez tökéletesen megfelelt a
békés együttélés követelményének. Az ilyen közösségek a kormányzat segítsége
nélkül Oroszország egész keleti részét betelepítették. Ilyen közösségek,
anélkül, hogy tudomást szereztek volna róla, Kínába mentek át, Közép-Ázsiába
és ott éltek, anélkül, hogy belső rendjükön és önkormányzatukon kívül
bármilyen más hatalomra a legkisebb igényt tartottak volna. Így él az orosz
földműves nép túlnyomó többsége anélkül, hogy való igénye lenne a
kormányzatra, mindössze csak eltűri a kormányzat hatalmát. A kormányzat az
orosz nép számára sohasem volt szükségesség, hanem mindig csak teher.
A kormányzat távolléte - annak a kormányzatnak a távolléte, amely a föld
használatának jogát hatalmi szóval a henyélő uraság számára tartja fenn - a
földműves életét csak kedvezőbbé teheti. Az orosz nép ezt a körülményt
mindig is a gondtalan élet szükségszerű alapfeltételének tekintette. A
kormányzat távolléte a földművesnek kedvez, mert a hatalom a magántulajdont
támogatja, s ha a hatalmi szó ereje megszűnt, a föld felszabadul: így
aztán minden ember egyenlő jogot támaszthat a földre.
Éppen ezért az oroszoknak nincs szükségük arra, hogyha a
kormányzati hatalmat kiküszöböljék, a közösség életének olyan új formái
fölött tépelődjenek, amelyeket a régi formák helyébe tesznek. Ezek a formák
az orosz népben máris élnek, mindig is éltek és a közösség igényeinek
tökéletesen megfeleltek.
Ezek a formák: a községi közigazgatás, amelynek alapelve a község tagjainak
egymás közötti, teljes egyenlősége, az ipari vállalkozásoknál a
munkásszövetségek és a föld mint köztulajdon. Az a válságos átalakulás, amely
a keresztény világot fenyegeti s amely Oroszországban máris megkezdődött, az
előbbi forradalmaktól abban különbözik, hogy azok csak romboltak anélkül,
hogy a lerombolt helyébe valami újat építettek volna, legfeljebb a régi
hatalom helyébe a hatalomnak valamely új alakját tették. A jelenlegi
átalakulásnál semmiféle rombolásra nincs szükség; amiről szó van, mindössze
az, hogy az ember a hatalomban többé ne vegyen részt. Nem kell a növényt
kitépni, hogy helyébe valami mesterségeset és élettelent ültessenek,
mindössze csak el kell távolítani azt, ami a növény szabad fejlődését eddig
megakadályozta. A nagy, folyamatban lévő átalakulás tevékeny részese
éppen ezért nem az a magabiztos, sürgő-forgó pimasz népség lesz, amelynek
sejtelme sincs arról, hogy a rossz gyökere a hatalom, s amely hatalom
életformáján kívül mást el sem tud képzelni, így tehát a fennálló hatalmat
vakon és meggondolatlanul azért rombolja le, hogy helyébe mást tegyen. A
folyamatban lévő forradalom tevékeny résztvevői csak azok az emberek
lesznek, akik semmit sem pusztítanak el, semmit sem rombolnak le, életüket
azonban a kormányhatalomtól teljesen függetlenül rendezik be, akik harc
nélkül minden erőszakot türelemmel elviselnek, de a kormányzásban nem
vesznek részt s nem engedelmeskednek.
A földművelő népnek, az orosz nép túlnyomó nagy többségének csak arra van
szüksége, hogy úgy éljen tovább, mint ahogy ma él, szövetkezett paraszti
életében, csak a kormányzat munkájában nem szabad résztvennie, és a
kormányzatnak nem szabad engedelmeskednie.
Az orosz nép minél inkább kitart saját szövetkezeti élete mellett,
annál kisebb lehetősége van annak, hogy az erőszakra épített államhatalom
ebbe az életbe beleavatkozzék. Ezután pedig ezt a hatalmat annál könnyebb
lesz hatályon kívül helyezni, mert a beavatkozásra egyre kevesebb ürügyet
fog találni és egyre kevesebben fognak kínálkozni erőszakos tetteinek
végrehajtására.
Éppen ezért arra a kérdésre, amely azt teszi fel, milyen hatással lesz az
emberiségre, ha a hatalomnak nem engedelmeskednek többé, teljes
bizonyossággal ezt lehet válaszolni: az eredmény annak az erőszaknak
megsemmisítése lesz, amely erőszak az embereket egymás ellen harcra
kényszerítette, s amely a néptől a föld használatának jogát elrabolta. Az
erőszak alól felszabadult emberek nem lesznek kénytelenek szüntelenül egymás
ellen indítandó háborúra készen állni, és joguk lesz a földre. A
felszabadult emberek így egész természetesen az emberrel veleszületett
örömteljes, egészséges, erkölcsileg tiszta földművelő munkához térnek vissza.
A földműveléshez térnek vissza azért, mert az ember erőfeszítése a természet
elleni küzdelemben, nem pedig a másik ember elleni háborúskodásban merül ki.
Ez az a munka, amelyre minden egyéb és más munka támaszkodik, és ezt a
munkát csak az hagyhatja el, aki törvénytelen hatalomból él.
A kormányzattal szemben tanúsított engedetlenség az emberiséget vissza fogja
vezetni a földműveléshez. A földművelés életberendezése pedig odavezet, hogy
kicsiny, szövetkezeti alapokon nyugvó közösségek keletkeznek olyan emberek
között, akik egyenlő művelési lehetőségek között élnek.
Nagyon valószínű, hogy ezek a kicsiny közösségek nem élnek majd elszigetelten,
hanem gazdasági, népi vagy vallásos életfeltételeiket tekintve, újabb
szabad egységekbe tömörülnek. Ezek az egységek azonban egészen mások lesznek,
mint az előbbi államhatalomra alapított közösségek.
Az erőszak eltávolítása
egyáltalán nem fosztja meg az emberiséget attól a lehetőségtől, hogy
nagyobb közösséget alkosson. Ezek a kölcsönös megegyezésen alapuló
szövetségek azonban csak akkor alakulhatnak meg, ha azok a szövetségek
teljesen megsemmisülnek, amelyeket az államhatalmak alkottak.
(A fordító ismeretlen. Lev Tolsztoj: Az újkor
vége. Budapest, 1945.)