I. Bevezető
Az alább következő gondolatok megvalósítása csak egy forradalmi folyamat
útján érhető el.
Nem egyetlen nap alatt duzzad az ár addig a pontig, míg átszakítja a gátat;
a víz lassan, fokozatosan emelkedik; ám mikor eléri a megfelelő szintet, az
összeomlás hirtelen következik be, és a gát egy pillanat alatt átszakad. Két
egymásra következő ténnyel van tehát dolgunk, melyek közül a második
szükségszerű következménye az elsőnek: a gondolatok, a szükségletek, a
cselekvési módok lassú átalakulásával a társadalom kebelében; majd midőn
eljött a pillanat, amikor ez az átalakulás elég előrehaladott ahhoz, hogy
teljes mértékben átlépjen a tények világába, előáll a hirtelen és döntő
krízis, a forradalom, mely egy hosszú fejlődés végkifejlete csupán, egy
régóta előkészített és elkerülhetetlen változás hirtelen megnyilvánulása.
Egyetlen komoly embernek sem jut eszébe, hogy előre kijelölje azokat az
utakat és módokat, ahogy a forradalom, a társadalmi megújulás
elengedhetetlen bevezetője le fog zajlani. A forradalom természeti tény, nem
pedig egy vagy több egyéni akarat cselekvése: nem előzetes terv alapján megy
végbe, hanem olyan szükségszerűségek ellenőrizhetetlen hatása alatt zajlik,
melyeknek senki sem parancsolhat.
Ne várják tehát tőlünk egy forradalmi kampány tervének felvázolását;
hagyjuk ezt a gyerekséget azokra, akik még hiszik, hogy az emberi
emancipáció beteljesítéséhez lehetséges és kielégítő egy személyi diktatúra.
Csak röviden mondjuk el, milyen jellegűnek szeretnénk látni a forradalmat,
hogy ne váljon foglyává a múlt megszokottságainak. Mindenekelőtt negatívnak,
destruktívnak kell lennie. Nem a múlt bizonyos intézményeinek megjavításáról
van szó, hogy azok alkalmazkodjanak az új társadalomhoz, hanem eltörlésükről.
A kormány, a hadsereg, a bíróságok, az egyház, az iskola, a bank eltörléséről
és mindennek az eltörléséről, ami hozzájuk kapcsolódik.
A forradalomnak ugyanakkor pozitív oldala is van: a munkaeszközöknek és az
egész tőkének a dolgozók birtokába vétele. Meg kell magyaráznunk, hogy
értjük ezt a birtokbavételt. Beszéljünk először a földről és a parasztokról.
Több országban, de különösen Franciaországban a polgárok és a papok azzal
próbálták becsapni és félrevezetni a parasztokat, hogy a forradalom el
akarja venni tőlük földjeiket. Ez a nép ellenségeinek aljas hazugsága. A
forradalom éppen az ellenkezőjét akarja tenni: a polgárok, a nemesek és a
papok földjeit akarja elvenni, hogy azoknak a parasztoknak adja, akiknek
nincs földjük. Ha a föld egy paraszté, aki maga műveli, a forradalom nem fog
hozzányúlni. Ellenkezőleg, garantálja szabad birtoklását, és mentesíti a
parasztot a rá nehezedő terhektől. A földet, amely adózott a kincstárnak és
súlyos jelzáloggal volt terhelve, a forradalom éppúgy felszabadítja, mint a
munkást: nincs többé adó, nincs többé jelzálog; a föld éppolyan szabaddá
vált, mint az ember.
Ami a polgárok, a nemesek és a klérus földjeit illeti, azokat a földeket,
melyeket mostanáig urainak művelt a szegény vidéki nép; ezeket a forradalom
visszaveszi azoktól, akik ellopták őket, és visszaadja jogos
tulajdonosaiknak, azoknak, akik megművelik. Hogyan fogja a forradalom
elvenni a földet a burzsoáziától, a kizsákmányolóktól amit a parasztoknak
ad? Mostanáig, ha a polgárok politikai forradalmat csináltak, amikor
győzelemre vitték a mozgalmat, melynek eredménye a nép számára csak urainak
cserélődése volt, dekrétumokat bocsátottak ki, kihirdették a nép előtt az új
kormány akaratát; a dekrétumot kifüggesztették a községekben, és a
prefektus, a bíróságok, a polgármester és a csendőrök végrehajtatták.
Az igazán népi forradalom nem fogja követni ezt a példát; nem fog
dektérumokat szerkeszteni, nem fogja a rendőrség és a kormányzati
adminisztráció szolgáltatásait igényelni. Nem dekrétumokkal, papírra írott
szavakkal, hanem tettekkel akarja felszabadítani a népet.
II. A parasztok
Ebben a fejezetben azt fogjuk megvizsgálni, hogyan kell a parasztoknak
megszervezniök magukat, hogy munkaeszközükből, a földből a lehető legtöbb
hasznot nyerjék. A forradalmat követően a parasztok az alábbi helyzetben
találják magukat: akik már kistulajdonosok, megtartják azt a földdarabot,
amelyet művelnek, és családjukkal tovább művelik. Mások, és ők vannak
többen, akik egy nagybirtokos gazdálkodói voltak vagy egyszerű napszámosok
egy gazdálkodó szolgálatában, közösen foglalnak el egy nagyobb darab földet,
és ezt közösen kell művelniök. Melyik a jobb a két szisztéma közül? Nem
elméletet alkotunk, csak kiindulópontul vesszük a tényeket, és azt keressük,
ami azonnal megvalósítható. E nézőpontból először azt mondhatjuk, hogy a
lényeg, az, amiért a forradalom lezajlott, megtörtént: a föld annak a
tulajdona lett, aki megműveli, a paraszt többé nem kizsákmányolójának
hasznáért dolgozik, aki az ő verejtékéből élt. Ez a nagy eredmény, a többi
másodlagos fontosságú; a parasztok, ha akarják, egyéni parcellákra
oszthatják a földet, és minden munkásnak juttathatnak belőle; vagy
ellenkezőleg, közösen tarthatják és szövetkezhetnek megművelésére. De
bármennyire másodlagos fontosságú is a gazdálkodás és a földbirtoklás
legjobb formájának kérdése a lényegi tényhez, a paraszt felszabadulásához
képest, érdemes figyelmesen megvizsgálnunk. Olyan vidéken, melyet a
forradalom előtt kistulajdonos parasztok népesítettek be, ahol a talaj
természete kevéssé alkalmas nagyüzemi gazdálkodásra, ahol a mezőgazdaság
megrekedt a patriarchális korszak eljárásainál, a gépek használata ismeretlen
vagy kevéssé elterjedt. E vidékeken természetes lesz, hogy a parasztok
megtartják azt a tulajdonformát, melyet megszoktak. Valamennyien úgy fogják
tovább művelni földjeiket, mint a múltban, azzal a különbséggel, hogy
egykori béreseik (ha voltak) társaik lesznek, és meg fogják velük osztani
azokat a javakat, melyeket a földön közösen végzett munkájukkal termeltek.
Mégis valószínű, hogy kis idő múlva ezek az egyéni tulajdonosnak megmaradt
parasztok előnyösebbnek fogják találni hagyományos munkarendjük
megváltoztatását. Előbb azért fognak összefogni, hogy közös irodát hozzanak
létre termékeik eladása és cseréje érdekében; majd ez az első szövetkezés
újabbakhoz fogja vezetni őket. Közösen fogják beszerezni a különböző gépeket
munkájuk megkönnyítésére; kölcsönösen fognak segíteni egymásnak bizonyos
munkák elvégzésében, amelyek jobban mennek, ha sok kar gyorsan végzi őket;
és végül kétségkívül követni fogják testvéreiket, az ipari és nagyüzemi
mezőgazdasági munkásokat, midőn elhatározzák, hogy földjeiket összeadják és
mezőgazdasági szövetkezetet alakítanak. De ha néhány évig a régi
gyakorlatnál maradnak a parasztok, egyes községekben akár egy teljes
generáció idejére is, mielőtt elfogadnák a kollektív tulajdon formáját,
ebből a késedelemből semmi súlyos kellemetlenség nem származik; nem fog-e
eltűnni a falusi proletariátus, és még az elmaradt községekben is lesz-e
majd más, mint bőségben és békében élő szabad munkások népessége?
Ott viszont, ahol nagy területek és nagyüzemek tekintélyes számú munkást
foglalkoztatnak, akiknek egyesített és kombinált erőfeszítése szükséges a
föld megműveléséhez, magától adódik a kollektív tulajdon. Látni fogjuk, hogy
egy kommuna egész területén, sőt néha több kommunáén is egységes
mezőgazdasági termelés fog kialakulni, amelyben a nagyüzemi gazdálkodás
módszereit fogják alkalmazni. A mezei munkásoknak ezekben a hatalmas
közösségeiben nem fogják erőltetni, miként a kisparaszt a saját parcelláján,
hogy különféle termékek egész tömegét termeljék, nem fogunk egyetlen
hektáron búzát, pár négyszögölnyi burgonyát, szőlőt, takarmányt,
gyümölcsfákat összezsúfolni látni. Minden földbe külső alakja,
elhelyezkedése, kémiai összetétele okán egyetlen fajta termék kerül: nem
fognak tehát szőlőnek való földbe búzát vetni, s nem próbálnak burgonyát
termeszteni olyan földön, amelyik jobban hasznosítható legelőként.
Ha a mezőgazdasági közösség csak egyféle földdel rendelkezik, csak egyfajta
termék művelésével fognak foglalkozni, mivel jól tudják, hogy a nagyüzemi
gazdálkodás kevesebb munkával sokkal jelentősebb eredményeket hoz, és inkább
csere útján szerzik be a hiányzó termékeket, semhogy kis mennyiségben és
rossz minőségben termeljék őket olyan területen, amely számukra nem kedvező.
A mezőgazdasági közösségek belső szervezete nem lesz mindenütt szükségképpen
egyforma: elég nagy változatosság alakulhat ki a szövetkezett dolgozók
igényei szerint; csak a hasznosságot és az előnyöket kell ezzel kapcsolatban
tekintetbe venni, feltéve, hogy megfelelnek az egyenlőség és igazságosság
alapelvének. A közösség vezetőségét a tagok választják; az irányítást akár
egy emberre, akár egy többtagú csoportra rá lehet bízni - még az is
lehetséges lesz, hogy elkülönítik a különféle adminisztratív funkciókat, és
mindegyiküket egy-egy speciális bizottságra bízzák. A munkanap hosszát nem
az egész országra vonatkozó általános törvénnyel szabályozzák, hanem a
közösség maga dönt róla; de minthogy a közösség kapcsolatban áll majd a
vidék összes mezőgazdasági munkásával, valószínűnek kell tartanunk,
hogy a munkások ezen a ponton meg fognak egyezni egymással egy közös
alapban. A munka termékei a közösséget illetik, és minden tag megkapja
belőle, részben természetben (élelmiszer, ruhanemű stb.), részben
váltópénzben az általa elvégzett munka ellenértékét. Néhány szövetkezetben
az elosztás a munkaidővel áll majd arányban; másokban a munkaidővel és a
betöltött funkciókkal egyszerre; de másféle szisztémák is kipróbálhatók és
alkalmazhatók.
Az elosztás kérdése teljesen másodlagossá válik, amint a tulajdoné
megoldódik, és nem léteznek többé kapitalisták, akik dézsmát szednek a
tömegek munkája után. Mindenképpen úgy gondoljuk, hogy az alapelv, melyhez,
amennyire csak lehetséges, meg kell próbálnunk közeledni, ez:
Mindenkitől
ereje szerint, mindenkinek szükségletei szerint. Amint a gépesítés és
az ipari és mezőgazdasági tudomány fejlődése következtében a termelés olyan
mértékben megnő, hogy jóval meghaladja a társadalom szükségleteit - és ez az
eredmény néhány évvel a forradalom után be fog következni -, amint tehát
elérkeztünk ide, nem fogjuk már fukar kezekkel mérni azt a részt, amely
minden munkásnak jussa. Mindenki bőséggel meríthet a társadalmi tartalékból
szükségleteinek mértéke szerint, és nem kell attól félnie, hogy kimeríti; és
a minden szabad és egyenlő munkásban kifejlődő erkölcsi érzék elejét veszi a
visszaélésnek és a pazarlásnak. Addig is minden közösségnek magának kell
meghatároznia az átmeneti időszakban azt a módot, melyet a legmegfelelőbbnek
talál a munka termékének a szövetkezettek közötti elosztására.
III. Az ipari munkások
Az ipar munkásainál éppúgy, mint a parasztoknál, több kategóriát kell
megkülönböztetnünk. Ott vannak először azok a mesterségek, melyekben a
felszereltség majdnem jelentéktelen, ahol nem vagy alig létezik
munkamegosztás, és ahol következésképpen az egyéni munka éppoly jó
teljesítményt nyújthat, mint ha csoportban dolgoznának. Ilyen például a
szabó, a cipész stb. hivatása. Aztán vannak olyan mesterségek, melyek több
munkás együttműködését feltételezik, annak a felhasználását, amit közös
erőnek nevezünk, és amelyeket általában egy üzemben vagy műhelyben
gyakorolnak; a nyomdász, az asztalos, a kőműves mestersége. Végül van egy
harmadik ipari kategória, ahol a munkamegosztás sokkal előrehaladottabb,
ahol a termelés óriási léptéket ölt, hatalmas gépek használatát és
tekintélyes tőke meglétét követeli. Ilyenek a fonodák, a kohászati üzemek, a
bányák stb.
Az első csoporthoz tartozó iparágak munkásai számára nem szükséges a
kollektív munka; és kétségkívül sok esetben az fog történni, hogy a szabó
vagy a varga inkább saját kis műhelyében folytatja munkáját. Ez itt egészen
természetes dolog, annál is inkább, mivel a kis kommunákban
talán csak egyetlenegy művelője lesz minden szakmának. Mégis úgy gondoljuk,
anélkül hogy bármiben is korlátozni akarnánk az egyéni függetlenséget, hogy
ott, ahol megvalósítható, jobb a közös munka: az egyenlők társadalmában a
vetélkedés sarkallja a munkást: többet termel és jobb szívvel alkot;
azonkívül a közös munka hatékonyabb kölcsönös ellenőrzést tesz lehetővé
mindenki számára.
Ami a két másik kategória munkásait illeti, nyilvánvaló, hogy szövetkezésüket
maga a munka természete diktálja; mivel munkaeszközeik nem kizárólag egyéni
használatra való egyszerű szerszámok, hanem olyan gépek vagy eszközök, melyek
használata több munkás együttműködését igényli, e felszerelés tulajdona
csakis közös lehet. Minden műhely, minden gyár tehát egy olyan
munkástársulást fog alkotni, amely szabadon igazgathatja magát, ahogy neki
tetszik, feltéve, hogy mindenkinek a jogait megvédelmezik, és érvényre
juttatják az egyenlőség és igazságosság elvét. Az előző fejezetben, a
mezőgazdasági munkások társulásairól vagy közösségeiről szólva, az
irányítással, a munkanap hosszával és a termékek elosztásával kapcsolatban
olyan megállapításokat tettünk, melyek természetesen az ipari munkásokra is
érvényesek, és amelyeket ezért nem szükséges elismételnünk. Azt mondottuk,
hogy mindenütt, ahol olyan iparágról van szó, amely egy kissé komplikált
felszerelést és közös munkát igényel, ezeknek a munkaeszközöknek közös
tulajdonban kell lenniök. De valamit meg kell még határozni: ez a közös
tulajdon kizárólag a műhelyhez fog-e tartozni, amelyben használják vagy
pedig egyik vagy másik iparág egész munkástestületének tulajdona lesz?
Véleményünk szerint a második megoldás a jó. Ha például a forradalom napján
Róma városának nyomdászai birtokukba veszik a város összes nyomdáját,
azonnal közös gyűlésen kell bejelenteniök: Róma valamennyi nyomdája az
összes római nyomdász közös tulajdonát képezi. Aztán, ha majd lehetségessé
válik, egy lépéssel előrébb lépnek, és szolidaritást vállalnak Itália más
városainak nyomdászaival; ennek a szolidaritási szerződésnek az
eredményeképpen az összes olaszországi nyomdaüzem az olasz nyomdászok
föderációjának kollektív tulajdona lesz. E közösbe vétel nyomán Itália
bármelyik nyomdásza elmehet az ország egyik vagy másik városába dolgozni, és
mindenütt olyan munkaeszközöket fog találni, melyeket joga van használni.
De ha a munkaeszközök tulajdonát szerintünk a testület kezébe kell is
visszaadni, ezzel nem azt akarjuk mondani, hogy ezáltal az üzemet alkotó
munkáscsoport fölött egyfajta ipari kormány áll majd, amelynek hatalma van
saját kénye-kedve szerint rendelkezni a munkaeszközökkel. Nem: a különböző
üzemek munkásai távolról sem mondanak le arról a munkaeszközről, melyet a
testületnek nevezett felsőbb hatalom kezébe adtak. Annyit tesznek, hogy
minden körülmények között kölcsönösen garantálják egymásnak azoknak a
munkaeszközöknek a birtoklását, melyek tulajdonát megszerezték, és a többi
üzemekbeli kollégáikkal közösen részt véve a hatalomban, ők is közös
részeseivé lesznek azon munkaeszközök tulajdonának, melyeket azok a
kollégáik őriznek, akikkel megkötötték a szolidaritási paktumot.
IV. A kommuna
A kommunát az egy helységben lakó összes munkás alkotja. Ha azt vesszük
tipikusnak, ahogy a kommuna az esetek nagy többségében megjelenik, és
eltekintünk a kivételektől, azt mondhatjuk: a kommuna a termelői csoportok
helyi szövetsége. Ez a helyi szövetség vagy kommuna abból a célból alakul,
hogy bizonyos szolgáltatásokat nyújtson, olyanokat, amelyek mindenkit
érintenek, és ezért közszolgáltatásoknak nevezik őket.
A közszolgáltatásokat az alábbiakban lehet összefoglalni:
Közmunkák
Minden ház a kommuna tulajdonában van. A forradalom után ideiglenesen
mindenki továbbra is abban a lakásban lakik, ahol addig, kivéve azokat a
családokat, amelyek egészségtelen vagy túlságosan is szűkös lakásokba
kényszerültek; őket a kommuna gondoskodása haladéktalanul a gazdagok
megüresedett lakásaiba fogja költöztetni.
A felszabadult társadalomnak első gondja lesz, hogy a régi szegénynegyedek
nyomorúságos odúi helyett új házakat, egészséges, tágas és kényelmes
lakásokat építsen. A kommuna haladéktalanul hozzálát ehhez; és így nemcsak
munkát tud adni a kőművesek, ácsok, lakatosok, tetőfedők stb. testületeinek,
hanem könnyű lesz hasznos módon foglalkoztatni azokat a tömegeket is,
amelyek a forradalom előtt tétlenségben éltek s ezért nem tudnak semmilyen
mesterséget; segédmunkásként lehet alkalmazni őket azokon a hatalmas
építkezéseken és földmunkákon, amelyek a felszabadult terület minden pontján
és különösen a városokban meg fognak indulni. Az új lakások mindenki
költségére fognak épülni - ami azt jelenti, hogy az építőmunkások különféle
testületei által teljesített munkáért cserébe ezek a kommunától olyan
cserejegyeket fognak kapni, amelyekkel valamennyi tagjuk eltartásáról
széleskörűen gondoskodhatnak. És mivel a lakások mindenki költségére épülnek
majd, mindenki rendelkezésére is kell hogy álljanak - tehát a használat
ingyenes lesz, és senkinek nem kell a kommunának bért, járandóságot fizetnie
a lakásért, melyet igénybe vesz.
Úgy tűnik, súlyos viták származhatnak abból, hogy a lakások ingyenesek, mert
senki nem fog akarni rossz lakásban maradni, a legjobbakon pedig össze
fognak veszni. De úgy gondoljuk, téved az, aki ebből kifolyólag komoly
kellemetlenségektől fél, éspedig a következők miatt. Először is meg kell
mondanunk, hogy ha valaki nem akar rossz lakásban lakni, hanem jobbra vágyik,
ez teljességgel jogosult óhaj; és éppen ez az erőteljesen kinyilvánított
óhaj a biztosítéka annak, hogy energikusan és cselekvően fognak dolgozni a
kielégítéséért, és új házakat fognak építeni. De amíg fel nem épülnek,
türelemmel kell lenniök és meg kell elégedniök azzal, ami van; a kommunának
gondja lesz rá, mint már mondottuk, hogy a legsürgetőbb bajokat orvosolja, és
a legszegényebb családokat a gazdagok hatalmas palotáiban helyezze el; a
népesség többi részében pedig, úgy hisszük, olyannyira fejlett lesz a
forradalmi lelkesedés által kiváltott áldozatkészség és lemondás, hogy
mindenki boldogan fogja elviselni még egy kis ideig egy kényelmetlen lakás
kellemetlenségeit, és senkinek nem fog eszébe jutni, hogy vitába szálljon a
szomszéddal, akinek ideiglenesen kényelmesebb lakása van. Kis idő elteltével,
hála az építők aktivitásának, akiket erőteljesen sarkall az általános
várakozás, a lakások olyannyira bőségben állnak majd rendelkezésre, hogy
minden igényt ki lehet elégíteni: csak választani kell, annak biztos
tudatában, hogy mindenki talál igényeinek megfelelő lakást. Mindebben
nincs semmi kiagyalt, bármennyire csodálatosnak is tűnik azoknak, akiknek
tekintete sohasem terjedt túl a polgári társadalom horizontján: éppen
ellenkezőleg, mindez olyan egyszerű és természetes, hogy a dolgok másképpen
nem is történhetnek. Hiszen mivel is foglalkozzanak a kőművesek és más
építőmunkások légiói, ha nem azzal, hogy szüntelenül kényelmes lakásokat
építenek, amelyek igazán méltóak rá, hogy egy civilizált társadalom tagjai
lakják őket? Hosszú évekre lesz vajon szükség, míg felépül minden családnak
a saját lakása? Nem, ez kevés idő műve lesz. És amikor befejezték, ölbe tett
kézzel fognak ülni? Semmi esetre sem; javítják, tökéletesítik azt, ami
már megvan, és lassanként el fognak tűnni a mostani városok sötét negyedei,
szűk utcái, kényelmetlen lakásai: helyükön paloták emelkednek majd,
melyekben az újra emberekké lett munkások fognak lakni.
Csere
Az új társadalomban nem lesz a szó mai értelmében vett kereskedelem.
Minden kommuna egy cseretelepet állít fel, amelynek működését a lehető
legvilágosabban el fogjuk magyarázni. A munkások társulásai, valamint
azokban az ágazatokban, ahol folytatódhat az egyéni termelés, az egyéni
termelők elhelyezik termékeiket ezeken a cseretelepeken. A különféle
termékek értékét a regionális testületi szövetségek és a különböző
kommunák megállapodásával a statisztikai adatok alapján előre rögzítik. A
cseretelep a termelőknek cserejegyeket ad, melyek termékeik értékét
képviselik; ezek a cserejegyek a kommunák szövetségének egész területén
érvényesek. A cseretelepen így elhelyezett termékek egy részét magában a
kommunában fogyasztják el, másokat más kommunákba szállítanak és más árukra
cserélnek.
Az első csoportba tartozó termékeket a közösségi üzletekbe viszik, melyek
létesítéséhez ideiglenesen a régi kereskedők üzleteinek és boltjainak
legmegfelelőbb helyiségeit fogják felhasználni. Ezeknek az üzleteknek egy
részében élelmiszereket, másokban ruhaneműt, megint másokban háztartási
eszközöket stb. fognak árulni. Az exportra szánt termékek a közraktárakban
maradnak, amíg azokba a kommunákba nem irányítják őket, ahol szükség lesz
rájuk.
Előzzünk meg itt egy ellenvetést. Esetleg azt fogják nekünk mondani:
az egyes kommunák cseretelepei a termelőknek cserejegyeket adnak, egy
termékeik értékét reprezentáló jelet, még mielőtt biztosították volna e
termékek eladását. Milyen helyzetbe kerül a cseretelep, ha a termékek nem
kelnek el? Nem félő-e, hogy veszít rajta, nem kockázatos-e ez az eljárás?
Erre azt feleljük, hogy minden cseretelep előre bizonyos az általa fogadott
termékek eladásában, úgyhogy semmi kellemetlensége nem származhat abból,
hogy cserejegyekkel azonnal kifizeti az értéket a termelőknek. Vannak olyan
munkáskategóriák, akik fizikailag képtelenek bevinni termékeiket a
cseretelepre: ilyenek például az építőmunkások. De a cseretelep számukra is
közvetítőként szolgál: ott rögzítik a különböző elvégzett munkákat, melyek
értékét ugyancsak előre megállapítják, és a cseretelep nekik is kiállítja
ezt az értéket cserejegyekben. Ugyanígy lesz a kommuna adminisztratív
feladatait ellátó különböző munkásokkal is; az ő munkájuk nem előállított
árukban, hanem a teljesített szolgáltatásokban áll; ezeknek a
szolgáltatásoknak a tarifáját előzetesen megállapítják, és a cseretelep
kifizeti az értéküket. A cseretelepre nemcsak a kommuna munkásai hoznak be;
az levelez a többi kommunával, és meghozatja azokat a termékeket, melyeket a
kommunának kívülről kell beszereznie, akár saját fogyasztásra, akár mint
nyersanyagot, tüzelőanyagot, gyári terméket stb. A kívülről hozott termékek
a helyiek mellett a közös üzletekben találhatók. A fogyasztók, különféle
címletűre váltható cserejegyeiket magukkal hozva felkeresik a különböző
üzleteket; és ott azonos tarifák alapján megvásárolják mindazokat a
fogyasztási cikkeket, melyekre szükségük van.
Az eddig elmondottak alapján a cseretelep működése semmiben sem különbözik a
mai kereskedelemben használatos módszerektől: ezek a műveletek valójában nem
mások, mint az adás-vétel műveletei; a cseretelep megvásárolja a termelőktől
termékeiket, és eladja a fogyasztóknak a fogyasztási cikkeket. De úgy
gondoljuk, hogy kis idő múlva a cseretelepek működése minden nehézség nélkül
megváltozhat, és a régi rendszert lassanként egy új váltja fel: a szó szoros
értelmében vett csere el fog tűnni, és helyébe a tiszta és egyszerű
elosztás lép. Ezen a következőket értjük: amíg egy termék szűkösen áll
rendelkezésre és a kommunák üzleteiben csak kisebb mennyiségben található,
mint amennyit a népesség el tudna fogyasztani, e termék elosztásában
bizonyos mértéket kell tartani. A fogyasztás visszafogásának legegyszerűbb
módja az, ha eladják a terméket, tehát csak annak adnak, aki cserébe egy
bizonyos értéket ad. De ha egyszer, hála a termelés bőséges növekedésének,
amiben nem lesz hiány, mihelyt a munkát racionális alapokra helyezik - ha
egyszer, mondjuk, hála ennek a fejlődésnek, bizonyos árufajták mennyisége
messze meghaladja azt, amit a népesség el tud fogyasztani, akkor nincs többé
szükség adagolásra; meg lehet szüntetni az eladás műveletét, ami egyfajta
fékje volt a mértéktelen fogyasztásnak; a cseretelepek nem fogják többé
eladni a termékeket a fogyasztóknak, hanem a kinyilvánított szükségletek
arányában szétosztják közöttük.
A cserét egy idő után minden elsőrendű fontosságú cikkel kapcsolatban
felválthatja az elosztás, mivel főképpen ezek növekvő termelésére fognak
irányulni a termelők társulásainak első erőfeszítései. Hamarosan más cikkek
is, amelyek ma ritkák és drágák, következésképpen luxuscikkeknek minősülnek,
nagy tömegben gyárthatók lesznek, és így beléphetnek az elosztás, vagyis az
általános fogyasztás területére. Más, kisszámú és kevésbé fontos termékek
viszont (például a gyöngyök, ékkövek, bizonyos fémek) soha nem lehetnek
bőségben, mivel maga a természet korlátozta mennyiségüket; de mivel nem lesz
már olyan értékük, mint amilyet ma a közvélemény tulajdonít nekik, csak a
tudományos egyesületek fogják keresni őket, amelyek természettörténeti
múzeumokban akarják elhelyezni vagy bizonyos szerszámok gyártásához
felhasználni őket.
Táplálkozás
Az élelmezési szolgáltatás bizonyos értelemben a csere függelékét
alkotja. Valóban, amit a cseretelep szervezetéről mondottunk az imént,
minden termékre érvényes, beleértve a speciálisan élelmezésre szánt
termékeket is. De úgy véljük, hasznos, ha külön fejezetben, néhány
megállapítás erejéig részletesebben foglalkozunk a legfontosabb élelmiszerek
elosztásának megszervezésével. Ma a pékség, a húsbolt, a borkereskedelem, a
gyarmatáru-kereskedelem kiszolgáltatott a magániparnak és a spekulációnak,
amely mindenféle csalással próbál meggazdagodni a fogyasztók rovására. Az új
társadalom azonnal orvosolja a dolgok ilyetén állását: közszolgáltatássá
alakítja mindazt, ami az elsőrendű fontosságú élelmiszerek elosztását
érinti. Jól jegyezzük meg: ez nem azt jelenti, hogy a kommuna hatalmába
keríti a termelés bizonyos ágait. De a kenyérrel kapcsolatban például, miben
áll a termelés? Csakis a búzatermesztésben. A földmunkás elveti és learatja a
gabonát, és elszállítja a cseretelepre: itt befejeződik a termelő feladata.
A gabonát lisztté őrölni, a lisztet kenyérré alakítani, ez már nem termelés:
ez ahhoz hasonlatos munka, mint amit a közösségi üzletek alkalmazottai
végeznek: eljuttatnak egy élelmiszerterméket, a búzát, a fogyasztókhoz.
Ugyanígy áll a dolog a hússal stb.
Látjuk tehát: elvi szempontból mi sem logikusabb, mint bevonni a pékséget, a
mészárszéket, a borkereskedelmet stb. a kommuna hatáskörébe. Következésképpen
a búza, ha bekerült a kommuna raktáraiba, a kommuna malmában őrlődik lisztté
(mondanunk sem kell, hogy több kommunának lehet egy közös malma); a lisztből
a kommuna pékségében lesz kenyér, és a kenyeret a kommuna juttatja el a
fogyasztókhoz. Ugyanígy áll a hússal: az állatokat a kommuna vágóhídján
vágják le, a kommuna mészárszékein dolgozzák fel. A bort a kommuna pincéiben
őrzik, és speciális alkalmazottak juttatják el a fogyasztókhoz. Végül a többi
élelmiszert is, a többé vagy kevésbé sürgető igények szerint, a kommuna
raktáraiban tartják vagy csarnokokban helyezik el, ahol a fogyasztók
megtalálhatják. Főleg a kenyérrel, hússal, borral, az ilyenfajta termékekkel
kapcsolatban fontos, hogy a lehető leggyorsabban megpróbáljuk a régi
csererendszert az elosztással felváltani. Ha a táplálkozás bőségesen
biztosított mindenki számára, a tudományok, a művészeti iparok és általában
a civilizáció fejlődése óriás léptekkel fog haladni.
Statisztika
A kommuna statisztikai bizottságának feladata a kommuna összes
statisztikai információjának összegyűjtése. A különböző termelési testületek
és társulások állandóan tájékoztatják tagjaik számáról és a tagságban
történt változásokról, így minden pillanatban tudható a munkáskezek száma a
termelés különböző ágaiban. A cseretelep közvetítésével a statisztikai
bizottság a legteljesebb képet fogja szerezni a termelés és a fogyasztás
számadatairól. Egy vidék valamennyi kommunájából összegyűjtött statisztikai
tények révén lehetségessé válik tudományosan egyensúlyba hozni a termelést
és a fogyasztást; ezeknek a jelzéseknek engedelmeskedve növelni lehet a
munkáskezek számát azokban az ágazatokban, ahol a termelés nem kielégítő, és
csökkenteni ott, ahol túlzott. A statisztika azt is lehetővé teszi, hogy
meghatározzák a munkanap átlagos hosszát, ami ahhoz szükséges, hogy a
társadalom igényelte termékmennyiséget megtermeljék. A statisztika
segítségével lehet majd meghatározni, nem abszolút módon, de a gyakorlat
számára kielégítő pontossággal, a különböző termékek relatív értékét, ami
alapjául szolgál a cseretelepek tarifáinak.
De ez nem minden; a statisztikai bizottságnak kell betöltenie a mai állam
némely feladatát is: nyilvántartania a születéseket és a halálozásokat. Nem
tesszük hozzá, hogy a házasságkötéseket is, mivel egy szabad társadalomban a
férfi és a nő önkéntes egyesülése többé nem hivatalos, hanem tisztán
magánjellegű aktus, mely nem szorul rá a köz szentesítésére. Még sok más
dolog is tartozik a statisztika hatáskörébe: a betegségek, a meteorológiai
megfigyelések, végül minden olyan tény, amely, mivel szabályszerűen
jelentkezik, rögzíthető és számlálható, és amelynek numerikus csoportosítása
bármilyen tanulsággal, esetleg tudományos törvényszerűséggel szolgálhat.
Higiénia
A higiénia kifejezés alatt azokat a különféle közszolgáltatásokat
foglaljuk össze, melyek jó működése elengedhetetlen a közegészség
fenntartásához. Az első helyre természetesen az orvosi szolgáltatást kell
tenni, amit a kommuna minden polgárának ingyenesen nyújt. Az orvosok nem
iparosok többé, akik betegeikből a lehető legnagyobb hasznot akarják
kipréselni; a kommuna fizetett alkalmazottai lesznek, s kötelesek
gondoskodni mindenkiről, aki azt kéri. De az orvosi szolgálat csak a
gyógyító oldalát képviseli az egészséggel foglalkozó emberi tudásnak és
gyakorlatnak; nem elég a betegségeket meggyógyítani, meg kell őket előzni.
Ez a szorosan vett higiénia feladata. Lehetne itt több más olyan dolgot
említeni, melyet a higiéniai szolgáltatás figyelme és gondoskodása érinthet;
de az a kevés, amit mondtunk róla, elegendő ahhoz, hogy feladatainak és
fontosságának természetéről elképzelésünk legyen.
Biztonság
Ez a szolgáltatás azokat az intézkedéseket foglalja magában, melyek a
kommuna valamennyi lakójának személyes biztonságát garantálják, védik az
épületeket, a termékeket stb. minden tékozlás és baleset ellen. Nem
valószínű, hogy egy olyan társadalomban, ahol mindenki teljes szabadságban
élhet munkája gyümölcséből, és minden szükségletét bőséggel kielégítheti, a
lopás és a rablás esetei még előfordulnak. Az anyagi jólét, éppúgy, mint az
intellektuális és morális fejlettség, ami a mindenkinek megadott, valóban
emberi oktatás eredménye lesz, sokkal ritkábbá fogja tenni azokat a bűnöket
is, melyek a züllésből, a haragból, a brutalitásból és más rossz hajlamokból
fakadnak. Az emberek biztonsága érdekében mégsem lesz haszontalan néhány
óvintézkedést megtenni. Ezt a szolgálatot - amit, ha a kifejezésnek nem
volna túl gyanús értelme, a kommuna rendőrségének neveznénk - nem egy
speciális testület végezné, mint most; valamennyi lakost felhívják, hogy
vegyen részt benne, s ha rá kerül a sor, őrködjék a kommuna által kijelölt
különböző biztonsági posztokon. Bizonyosan megkérdezik ezzel kapcsolatban,
hogyan bánnak az egyenlők társadalmában azzal, aki gyilkosságban vagy más
erőszaktételben bizonyul bűnösnek. Természetesen az egyén jogai
tiszteletben tartásának és a hatalom tagadásának ürügyén nem lehet nyugodtan
futni hagyni egy gyilkost, vagy megvárni, amíg az áldozat valamelyik barátja
teljesíti be rajta a megtorlás törvényét. Meg kell őt fosztani szabadságától,
és egy külön intézetben kell tartani, amíg veszély nélkül vissza nem
bocsátható a társadalomba. Hogyan fogják őt kezelni büntetése alatt? És
milyen elvek szerint állapítják meg ennek hosszát? Ezek olyan kényes
kérdések, melyekre egyelőre eltérőek a válaszok. A megoldást a gyakorlatra
kell bízni; de már most tudjuk, hogy annak az átalakulásnak következtében,
melyet az oktatás idéz elő a jellemekben, a bűntettek nagyon ritkák lesznek:
a bűnözőket, akik csak kivételek lesznek, betegeknek és őrülteknek fogják
tekinteni; a bűn kérdése, amely ma annyi bírát, ügyvédet és börtönőrt
foglalkoztat, elveszti társadalmi fontosságát, és egyszerűen az orvosi
filozófia fejezetévé lesz.
A gyermek nem tulajdona senkinek
Először a gyermekek eltartásának kérdését kell megvizsgálnunk. Ma a
szülők feladata, hogy gondoskodjanak gyermekeik táplálásáról és neveléséről:
ez a szokás egy hibás alapelv következménye, hogy tudniillik a gyermeket
szülei tulajdonának tekintik. A gyermek nem tulajdona senkinek, önmagához
tartozik, és abban az időben, amikor még nem képes megvédeni magát, és ezért
ki lehet téve a kizsákmányolásnak, a társadalomnak kell megvédelmeznie és
biztosítania számára a szabad fejlődés feltételeit. A társadalomnak kell
vállalnia eltartását is: fedezvén fogyasztását és taníttatásának költségeit,
a társadalom csak előleget ad, melyet a gyermek munkájával visszafizet,
amikor termelővé lesz.
A társadalomnak, nem pedig a szülőknek kell vállalni a gyermek eltartását.
Ha ezt az általános elvet leszögeztük, úgy véljük, nem kell pontosan és
részletesen rögzítenünk a formát, amelyben alkalmazni fogjuk: mert azt
kockáztatnánk, hogy utópiát kergetünk; hagyni kell működni a szabadságot és
megvárni a tapasztalat tanulságait. Annyit mondunk csupán, hogy a gyermekkel
szemben a társadalmat a kommuna képviseli, és minden kommunának meg kell
határoznia azt a szervezetet, melyet legjobbnak ítél gyermekei eltartására:
itt a közös életet fogják preferálni, másutt anyjuknál hagyják a gyermekeket
legalább egy bizonyos életkorig stb. De ez csak a kérdés egyik oldala. A
kommuna táplálja, öltözteti, elszállásolja a gyermekeket, de ki tanítsa
őket, ki formáljon belőlük embert és termelőt? És milyen terv szerint folyjék
a nevelésük?
Felelünk ezekre a kérdésekre: a gyermekek nevelésének teljes körűnek kell
lennie, tehát egyszerre kell fejleszteni valamennyi testi és szellemi
képességét, oly módon, hogy a gyermek teljes emberré váljék. Ezt a nevelést
nem szabad egy speciális tanítói kasztra bízni; mindazokat fel lehet és kell
kérni a tanításra, akik egy tudomány, egy művészet, egy mesterség ismerői.
Az oktatásban két fokozatot fogunk elkülöníteni: azt, amikor a gyermek, öt
és tizenkét év között, még nem érte el a tudományok tanulmányozásának korát,
ekkor lényegében a fizikai adottságok fejlesztéséről van szó; és egy második
fokozatot, amikor a gyermeket, tizenkét és tizenhat év között, be kell
vezetni az emberi tudás különböző ágaiba, és ezzel egy időben egy vagy több
termelési ág gyakorlatába is. Az első fokozatban, ahogy már mondottuk,
lényegileg a fizikai adottságok fejlesztéséről, a test erősítéséről, az
érzékszervek fejlesztéséről van szó. Ma a látás gyakoroltatásában, a hallás
formálásában, a kézügyesség fejlesztésében a véletlenre hagyatkoznak; egy
racionális oktatásnak ellenkezőképpen kell eljárnia, speciális
gyakorlatokkal kell megadnia a szemnek és a fülnek azt a hatékonyságot,
amire képes; a kézzel kapcsolatban pedig őrizkedni fognak attól, hogy a
gyermeket csakis jobb keze használatára szoktassák: arra fognak törekedni,
hogy mindkét kezét egyformán ügyessé tegyék. Az érzékszervek fejlesztésével
és a testi erőnek egy értelmes gimnasztika révén történő növelésével egy
időben egész spontán módon megindul a szellemi kultúra: egy bizonyos számú
tudományos tény magától felhalmozódik a gyermek agyában. Az egyéni
megfigyelés, a tapasztalás, a gyermekek egymás közti vagy olyan személyekkel
folytatott beszélgetései, akiknek feladata tanulásuk irányítása - ezek
lesznek az első leckék, melyeket ebben a szakaszban kapnak. Nincs többé
a pedagógus által önkényesen irányított iskola, melyben a reszkető tanulók a
kinti szabadság és játékok után sóhajtoznak. Összejöveteleiken a gyermekek
teljesen szabadok lesznek: ők szervezik meg játékaikat, előadásaikat, irodát
állítanak fel a munka vezetésére, bírákat neveznek ki nézeteltéréseik
elbírálására stb. Így szoknak hozzá a közélethez, a felelősséghez, a
kölcsönösséghez; a professzor, akit szabadon választanak maguknak, hogy
tanítsa őket, számukra nem gyűlölt tirannus, hanem olyan barát lesz, akit
szívesen hallgatnak.
A második fokozatban a gyermekek, akik elérték tizenkét-tizenhárom éves
korukat, folyamatosan, módszeres rendben megtanulják az emberi tudás
legfontosabb ágazatait. Az oktatás nem olyan emberek kezébe lesz téve,
akiknek ez a kizárólagos elfoglaltsága: az egyes tudományágak professzorai
egyben termelők, akik idejük egy részét kétkezi munkával töltik;
minden ágazatban több is lesz belőlük, úgyhogy a kommunában találhatók
lesznek olyan emberek, akik egy tudomány ismerői és képesek tanítani.
Egyébként a tanulságos művek közös olvasása és az ezt követő viták
lényegesen csökkentik majd azt a fontosságot, melyet ma a tanárnak
tulajdonítunk. Miközben a gyermek fejleszti testét és elsajátítja a
tudományokat, letölti termelői inaséveit is. Az oktatás első szakaszában
annak szükséglete, hogy megjavítsa vagy átalakítsa játékait, bevezeti őt a
legfontosabb szerszámok használatába. A második szakaszban különböző
műhelyeket fog látogatni, és érdeklődése szerint hamarosan egy vagy több
szakmát választ magának. Mesterei maguk a termelők lesznek: minden
műhelyben lesznek tanulók, és ideje egy részét minden munkás azzal fogja
tölteni, hogy megmutatja nekik, hogy kell dolgozni. Ehhez a gyakorlati
oktatáshoz néhány elméleti óra kapcsolódik. Ily módon tizenhat-tizenhét éves
korára az ifjú ember már bejárta az emberi ismeretek körét, és egyedül is
képes lesz, ha kívánja, felsőbb tanulmányokat folytatni; egyébként pedig
megtanult egy szakmát, és a hasznos termelők soraiba áll, képes munkájával
megfizetni a társadalomnak azt az adósságot, melyre tanulásával tett szert.
Hátravan még, hogy néhány szót szóljunk a gyermek és családja viszonyáról.
Vannak emberek, akik úgy vélik, hogy egy olyan társadalmi szervezeti
intézkedés, amely a gyermek eltartását a társadalomra hárítja, nem más, mint
"a család lerombolása". Ez értelmetlen megállapítás; amíg egy újszülött
létrejöttéhez két ellenkező nemű individuum közreműködése szükséges, lesznek
apák és anyák, a természetes rokoni kapcsolatot a gyermek és azok között,
akiknek életét köszönheti, a társadalmi viszonyok nem törölhetik el. Csak e
kapcsolat jellege fog szükségszerűen megváltozni. Az antikvitásban az atya a
gyermek abszolút ura volt, élete és halála fölött volt joga dönteni. A
modern időkben az apai tekintélyt bizonyos megszorítások korlátozzák: mi sem
természetesebb következésképpen, mint hogy egy szabad és egyenlő
társadalomban teljesen megszűnjék, ami mára még fennmaradt ebből a
tekintélyből, hogy az egyszerű szeretetnek adja át a helyét?
Nem áll szándékunkban a gyermeket felnőttnek tekinteni, minden szeszélyét
tiszteletben tartani, és az sem, hogy ha gyermeki akarata ellentétben áll a
tudomány által megállapított szabályokkal és a józan ésszel, ne kelljen
megtanítanunk engedelmeskedni. Épp ellenkezőleg, azt mondjuk, hogy a
gyermeket irányítani kell: de első éveinek irányítása nem bízható kizárólag
a szülőkre, akik gyakran nem képesek erre, és általában visszaélnek a
kezükbe letett hatalommal. Mivel az oktatásnak az a célja, hogy a gyermeket
a lehető leghamarabb abba az állapotba juttassuk, melyben képes önmagát
irányítani, kézenfekvő, hogy egy ilyen nevelési rendszerrel semmiféle
autoritárius tendencia nem egyeztethető össze. De mivel apa és fiú
kapcsolata többé nem az úré és a rabszolgáé lesz, hanem a tanítóé és
tanítványáé, egy idősebb és fiatalabb baráté, hihetjük-e, hogy a szülők és a
gyermek kölcsönös szeretete csorbát szenved? Nemde éppen ellenkezőleg, azt
fogjuk tapasztalni, hogy megszűnik az ellenségeskedés, a viszály, amelynek
a család ma annyi példáját mutatja, és amelynek oka csaknem minden esetben
az apa gyermekei feletti önkényuralma?
Senki nem mondja tehát, hogy a felszabadult és megújult társadalom lerombolja
a családot. Ellenkezőleg, a kölcsönös szeretetet és megbecsülést, egymás
jogainak tiszteletben tartását tanítja az apának, az anyának és a
gyermeknek; s ugyanakkor szívükbe a szűk körre korlátozódó családi szeretet
mellé, mely romlást is hozhat, ha kizárólagos marad, egy magasabb rendű és
nemesebb szeretetet helyez, az emberiség nagy családjának szeretetét.
Föderatív hálózat
Elhagyván most a kommuna és a termelőcsoportok helyi szövetségeinek szűk
területét, látni fogjuk, hogyan tökéletesedik a társadalmi szervezet,
egyrészt regionális korporatív szövetségek létrejöttével, melyek felölelik
valamennyi munkáscsoportot, amelyek a termelés egy bizonyos ágazatához
tartoznak, másrészt a kommunák föderációjának létrejöttével.
(...) Vázlatosan már jeleztük, mi is a korporatív föderáció. Léteznek már a
mai társadalmon belül is olyan szervezetek, melyek egy mesterség valamennyi
művelőjét átfogják: ilyen például a nyomdászok szövetsége. De ezek a
szervezetek csak nagyon tökéletlen kezdeményei annak, aminek a jövendő
társadalomban a korporatív föderációnak lennie kell. Ez egy adott
munkaágazathoz tartozó valamennyi termelői csoportból fog megalakulni. Ezek
nem azért egyesülnek, hogy fizetésüket a munkaadók kapzsiságával szemben
megvédelmezzék, hanem elsősorban azért, hogy folyamatosan biztosítsák
maguknak azoknak a munkaeszközöknek a használatát, melyek a csoportok
birtokában vannak, és kölcsönös szerződéssel az egész korporatív föderáció
kollektív tulajdonává lesznek. Egyébként a csoportok egymás közötti
szövetsége lehetővé teszi számukra, hogy állandó ellenőrzést gyakoroljanak a
termelés fölött, és a társadalom által kinyilvánított szükségletek arányában
szabályozzák annak intenzitását.
A korporációs szövetség igen egyszerű módon fog megalakulni. A forradalom
másnapján az egyazon iparhoz tartozó termelői csoportok szükségét fogják
érezni, hogy kölcsönösen képviselőket küldjenek egymáshoz, egyik városból a
másikba, hogy tájékoztassák és meghallgassák egymást. Ezekből a részleges
konferenciákból valami központi helyen összehívják a korporáció küldötteinek
kongresszusát. Ez a kongresszus megveti egy föderatív szerződés alapjait,
amit azután a korporáció valamennyi csoportjának el kell fogadnia. Egy
állandó iroda, melyet a korporatív kongresszus választ és amelynek felel,
közvetítőként működik majd a föderációt alkotó csoportok között, valamint a
föderáció és a többi korporatív szövetség között.
Ha már valamennyi termelési ág, beleértve a mezőgazdaságiakat is, ily módon
megszerveződött, az országot egy hatalmas föderatív hálózat fogja majd át,
amely felöleli az összes termelőt és ebből következőleg az összes fogyasztót
is. A különböző korporatív föderációk irodái által nyilvántartott termelési
és fogyasztási statisztika lehetővé fogja tenni, hogy racionálisan
állapítsák meg a normális munkaórák számát, a termékek önköltségét és
csereértékét, s azt, hogy a termékeket milyen mennyiségben kell előállítani
ahhoz, hogy a fogyasztás igényeit kielégítsék.
Az állítólagos demokraták üres szónoklataihoz szokott emberek talán azt
fogják kérdezni, hogy a munkásoknak nem kell-e mindazok szavazatával, akik a
korporatív szövetséget alkotják, közvetlenül is beavatkozniok e különböző
részletek meghatározásába. Ha nemmel felelünk, bizonyosan despotizmust
kiáltanak majd; tiltakozni fognak az ellen, amit az irodák önkényének
neveznek, melyeket olyan hatalommal ruháztak fel, hogy egyedül oldjon meg
súlyos kérdéseket és hozzon elsőrendűen fontos döntéseket. Azt feleljük,
hogy a föderációs iroda feladatának semmi köze sem lesz bármilyen hatalom
gyakorlásához. Egész egyszerűen arról van szó, hogy össze kell gyűjteni és
rendszerezni kell a termelőcsoportoktól kapott információkat, és ha össze
vannak gyűjtve és rendbe vannak szedve, akkor le kell vonni belőlük a
szükséges következtetéseket a munkaórákra, a termékek önköltségére stb.
nézve. Ez egyszerű számtani művelet, amit nem lehet kétféleképpen elvégezni,
és nem adhat kétféle eredményt; csak egyféle eredménye lehetséges, és ezt az
eredményt mindenki saját számításaival ellenőrizheti, mivel mindenki szeme
előtt ott lesznek a művelet elemei, az irodának pedig egyszerűen az lesz a
feladata, hogy ezt az eredményt megállapítsa és mindenkinek tudomására
hozza. A postai adminisztráció például már ma is hasonló feladatot tölt be,
mint majdan a korporatív föderációk irodái; és senki nem panaszkodik
önkényről, mert a posta anélkül, hogy népszavazásra bocsátaná, megszabja a
levelek osztályozását és csomagokba csoportosítását, hogy a lehető
leggyorsabban és legolcsóbban juttassa el őket a címzetthez.
Tegyük hozzá, hogy a föderációt alkotó termelői csoportok az egyszerű
szavazástól egészen eltérő és közvetlen módon avatkozhatnak be az iroda
munkájába: végül is ők szállítják az információkat, az összes statisztikai
adatot, amit az iroda csak koordinál; úgyhogy az iroda csak passzív
közvetítő, a csoportok általa kommunikálnak egymással, és munkájuk
eredményeit nyilvánosan konstatálják. A szavazás azon kérdések megoldásának
eszköze, amelyeket nem lehet tudományos eszközökkel megoldani, ezért a
többség ítéletére kell bízni; de azokban a kérdésekben, amelyek tudományosan
és precízen megoldhatók, nincs helye szavazásnak; az igazságról nem lehet
szavazni, az evidenciája által mutatkozik meg és győz meg mindenkit.
De még csak a közösségen kívüli szerződés egyik felét mutattuk be; a
korporatív szövetségek mellett létre kell jönnie a kommunák föderációjának.
VI. Nincs szocializmus egy országban
A forradalom nem szorítkozhat egyetlen országra: mozgalmát a bukás terhe
mellett ki kell terjesztenie, ha nem is az egész világra, de legalább a
civilizált országok tekintélyes részére. Hiszen egyetlen ország sem tud ma
megállni a saját lábán; a nemzetközi kapcsolatok a termelés és a fogyasztás
szükségleteiből következnek, és nem szakíthatók meg. Ha egy forradalmi
országot szomszédai hermetikus blokáddal vesznek körül, a forradalom
elszigetelődik és kihuny. Minthogy a forradalom egy adott országban való
győzelméről alkotott hipotézisünkben így gondolkodunk, fel kell tételeznünk,
hogy az európai országok többsége ugyanabban az időben meg fogja vívni
forradalmát.
Nem elengedhetetlen, hogy a forradalom által felállított új társadalmi
szervezet minden országban, ahol a proletariátus már megdöntötte a
burzsoázia hatalmát, minden részletében azonos legyen. Adottak lévén a
nézetkülönbségek, melyek egész a mai napig fennállnak a germán országok
(Németország, Anglia) és a latin és szláv országok (Olaszország,
Spanyolország, Franciaország, Oroszország) szocialistái között, valószínű,
hogy például a német forradalmárok által elfogadott társadalmi szervezet
több ponton különbözni fog a francia vagy az olasz forradalmárokétól. De
ezeknek a különbségeknek a nemzetközi kapcsolatok szempontjából nincs
fontosságuk: azonosak lévén az alapelvek, baráti és szolidaritási
kapcsolatok fognak kiépülni a különböző országok felszabadult népei között.
Mondanunk sem kell, hogy a mai kormányok által kreált mesterséges határok
megszűnnek a forradalom színe előtt. A kommunák gazdasági érdekeiket,
nyelvrokonságukat, földrajzi helyzetüket követve szabadon szövetkeznek
egymás között. És egyes országokban, mint például Olaszország vagy
Spanyolország, melyek túl nagyok ahhoz, hogy csak egyetlen kommunakerületet
alkossanak, és természetük szerint is több elkülönült régióra
oszlanak, kétségkívül nem egy, hanem több kommunaszövetség fog alakulni.
Ez nem megbomlása lesz az egységnek, nem visszatérés az elszigetelt és
ellenséges politikai kisállamokra való régi feldaraboltsághoz. Ezek a
kommunaföderációk, bár elkülönültek, nem lesznek elszigeteltek: érdekeik
szolidárisak, egymás között egyesülési szerződést fognak kötni, és ez
az önkéntes egyesülés, mely egy valóságos egységen, a célok és a feladatok
közösségén, a jószolgálatok állandó cseréjén alapul, másképpen lesz széles
körű és szilárd, mint a politikai központosítás mesterséges egysége, melyet
erőszak hoz létre, és létalapja csakis az ország kizsákmányolása egy
privilegizált osztály javára.
Egyesülési szerződés nemcsak az egy országhoz tartozó kommunaföderációk
között jön létre; mivel a régi politikai határok megszűnnek, minden
kommunaföderáció lassanként belép e testvéri szövetségbe, és így, miután a
forradalom elvei egész Európában győztek, megvalósul a népek testvériségének
nagy álma, melyet csak a szociális forradalom teljesíthet be.
(Fordította: Lenkei Júlia. A fordítás alapja: James Guillaume: Idées sur
l'Organisation Sociale. 1876)