A tömegkommunikáció befolyásoló hatása


1938 október 30-án, egy esős éjszakán több millió amerikai hallgatta a CBS esti műsorát, a "Mercury Theater on the Air" című műsort. Hitler akkoriban szállta meg Csehszlovákiát, és Lengyelország lerohanását fontolgatta. Az egész világon érezhető volt a feszültség. A rádióhallgatók a kiadott műsortól eltérően egy késő esti híradót hallottak, melyben izgatott beszámolók hangzottak el arról, hogy a marslakók leszálltak New Jersey-ben. Több ezer telefonhívás futott be a rádióállomásokra és az újságokhoz, katonai vezetőket rendeltek be az állomáshelyükre. A leszállóhely környékén forgalmi dugók keletkeztek, az emberek az utcákra rohantak, többen állították, hogy látták az idegeneket. Mivel egy másik adón az Edgar Bergen show ment, több hallgató csak közben kapcsolt át Orson Welles rádiójátékára, melyet H.G. Wells "War of the Worlds" regényéből készített. Később Welles ismételten bemondta a rádióban, hogy ez csak egy szórakoztató műsor, hogy elkerüljék a katasztrófát. Az FCC, mely az amerikai elektronikus médiát felügyeli, később betiltotta a kitalált hírek közlését. A rádiónak van a legnagyobb közvetlen hatása a közönségre: ez volt a leghíresebb rádióműsor, mely ezt először bizonyította. Hasonló esetek fordulnak elő a lapok most már rendszeressé vált április elsejei tréfás híreivel kapcsolatban.
E.J. Whetmore (1987) nyomán [irodalom.txt -Whetmore]