CÍMLAP
|
TARTALOM, ELŐSZÓ |
Tartalom
A szerkesztő előszava
I. Mandzsuország megnyitása
II. Vladivosztok
III. Vasúton Pekingből Mandzsuországba
IV. Előkészületek a vasútépítéshez
V. Vasútépítés a Tajehas völgyében a Van-lun-hoi hegyen át
VI. A mandzsuországi ősz
VII. A tél Mandzsuországban
VIII. A mandzsuországi vasútépítés tavaszi epizódusai
IX. A vasútépítést megszakítja a boxerháború
X. A háború után Vladivosztokból Harbinba
XT. Vasútépítés Sihitó-héce körül
XII. Alagútépítés a Cseng-lung-ce hágó alatt
XIII. Déli Mandzsuország állapota közvetlenül az orosz-japán háború előtt
XIV. Hazafelé Japánon át
Képek jegyzéke
Előszó
Az 1895. év nyarán három fiatal munkatárs barátommal az északi Bakonyban
vizsgálódtam. Dr. CHOLNOKY JENŐ, LACZKÓ DEZSŐ és dr. PAPP KÁROLY voltak e
társaim.
Három heti kirándulásunk közben eljutottunk az akkor épülő Győr-dombovári
vasút cuhavölgyi mérnöki barakkjába is, ahol nagy örömömre egykori kedves
műegyetemi tanítványaim: GUBÁNYI KÁROLY és (Kellner) SZENTGÁLI ANTAL építő
mérnökök vendégei voltunk. Ebéd után elbeszélgettünk a jövőről és mérnök
barátaink elmondották, hogy akkori munkájuk befejezte után más földrészekre
óhajtanának menni mérnöki munkára.
A magam tapasztalatára utalva, élénk szavakkal ajánlám nekik Kelet-Ázsiát.
Akkor már meg volt állapítva, hogy CHOLNOKY Khínába indul: RICHTHOFEN báró
és gróf SZÉCHENYI BÉLA utazásai eredményeit kiegészítendő. A hivatásos
természetvizsgálónak, különösen a geologus-geografusnak, mielőtt hazája
földjét vizsgálná, világot kell látnia, hogy munkája sikeres és a
hétköznapi mesterségnél jobb legyen. Nem kevésbbé áll ez a mérnökre is.
Mindenkori törekvésem és buzdításom valósult meg tehát, mikor GUBÁNYI és
SZENTGÁLI barátaim egymásután az én útmutatásaim szerint indultak el a
távol idegenbe.
Tíz év telt el azóta, hogy a cuhavölgyi, lelkesedéssel teli kis társaság
együtt ült és mindegyik tagja szótlanul fogadalmat tett jövendő nagy
munkásságára. E fogadalmat mindegyik beváltotta. Dr. CHOLNOKY JENŐ
tevékenysége országszerte és hazánk határain túl is ismeretes. LACZKÓ DEZSŐ
nagy tevékenységét nemcsak a tőle megteremtett gyönyörű Veszprém vármegyei
Múzeum dicséri, hanem ismeri nevét minden a triasz-szal foglalkozó
paleontológus, mint a Balaton-bizottság legbuzgóbb geológus-munkatársát.
Dr. PAPP KÁROLY a m. kir. földtani intézet jeles tagja. Ő is, miként LACZKÓ
DEZSŐ, DÉCHY MÓR-ral a Kaukázusban utazott.
SZENTGÁLI ANTAL és GUBÁNYI KÁROLY Mandzsuországban vállaltak mérnöki
munkát. Tehetségük, szorgalmuk és egyéni kiválóságuk mint mérnököket és
mint úri embereket egyaránt megkedveltették őket. A magyar mérnöki karnak,
a magyar jó hírnevének becsületet, elismerést szereztek. GUBÁNYI KÁROLY öt
évig építette a kelet-mandzsuországi orosz vasút egyik szakaszát. Ez
idő alatti tapasztalatait írta le ebben a könyvben. Az olvasó nem fog e
leírásban idegrázó utazási élményekkel, nagy távolságok ecsetelésével,
életveszélyes kalandokkal találkozni. Az építő mérnök aránylag kis
területen tartózkodik, de ezt a területet aztán jól ismeri. Lassan-lassan
az egész föld kerekségén a részletek tüzetes megismertetése lesz az
utazások célja, ezt a kort a vasút készíti elő.
Mandzsuország térségein megváltozott az ősi állapot; a vasút seregesen
szállítja az elnéptelenedett vidékekre az idegent: az oroszt, a khínait és
most a japánit. A modern népvándorlás békés eszközökkel hódítja meg azokat
a tájakat, melyek hajdan a középkori nagy népmozgalmak bölcsői voltak.
Ezt az átalakulást ismerteti GUBÁNYI KÁROLY. Munkája közben sokféle
nemzettel és fajjal volt dolga. Koreai, mandzsu, khínai és orosz
munkásokkal és urakkal sűrűn és huzamosan érintkezett. Átélte a
boxerlázadás borzalmas eseményeit és a japáni háború kezdetén befejezett
munkája színhelyéről jött haza. Mennyi történelmi esemény epizódjait
élte át GUBÁNYI, azt e könyv olvasása közben mérlegelhetni csak. Kor- és
jellemrajz ez, melyben éles mérnöki pontosságúak a körvonalak és meleg
színekkel ecsetelvék a részletek. Tanulságos a mérnökre, irányító az
utazóra GUBÁNYI KÁROLY öt éves építő vállalata; mert kiviláglik abból,
hogy erős lélekkel átgondolt nyugalommal, emberszeretettel mindenféle
társadalomban és akármilyen rosszhírű alsóbbrendű embercsoportban is
boldogulhat a jellemében erős vezér; magának tiszteletet és bizalmat
szerez és alárendeltjeit megnemesítheti.
Budapest, 1906. július hóban.
Lóczy Lajos.