
CÍMLAP
Dorffmaister István emlékkiállítása
TARTALOM, ÉLETRAJZ
TARTALOM - INHALT
Dorffmaister István életrajza
Der Lebenslauf von Stephan Dorffmaister
Kostyál László: A templomfestő Dorffmaister István I. 1760-1780
Kostyál László: Der Kirchenmaler Stephan Dorffmaister I. 1760-1780
Zsámbéky Monika: A templomfestő Dorffmaister István II. 1781-1797
Zsámbéky Monika: Der Kirchenmaler Stephan Dorffmaister II. 1781-1797
Galavics Géza: Dorffmaister István történeti képei
Galavics Géza: Die Historienbilder von Stephan Dorffmaister
Buzási Enikő: Dorffmaister portréi és megrendelői
Buzási Enikő: Die Bildnisse und Auftraggeber Dorffmaisters
Boda Zsuzsanna: Dorffmaister István világi falképei - kastélyok, középületek dekorációja
Boda Zsuzsanna: Stephan Dorffmaisters Wandbilder mit weltlichen Themen in Schlössern und öffentlichen Gebäuden
Boros László: Dorffmaister István Somogy és Baranyai megyei mecénásai
Boros László: Stephan Dorffmaisters Auftraggeber und Mäzene in den Komitaten Somogy und Baranya
Oeovre katalógus
Oeuvre Katalog
Katalógus - Katalog
A rövidített irodalom feloldása - Auflösung der gekürzt zitierten Literatur
Színes táblák - Farbtafeln
Személynévmutató - Namensverzeichnis
Helynévmutató - Ortsverzeichnis
Életrajz (részlet)
1757-ben Sopron vármegye egyik mezővárosának, Csornának az akkoriban a
morvaországi Hradischból (Hradisko u Olomouce) kormányzott premontrei
monostora az anya-ház konventjétől új prépostot kapott Schrábl Tádé
(Taddeus Schrabl) apostoli protonotárius, addigi strahovi perjel
személyében. Az új házfőnök rövidesen úgy döntött, hogy mind itteni
rendháza, mind a hozzá tartozó Zala megyei türjei monostor is megérett
dekorációjának megújítására. Erre mestert találni 1759-1760-ban nem
lehetett könnyű feladat, hisz a magyarországi festészet éppen
nemzedékváltás korszakát élte. Az évszázad középső harmadának a bécsi
akadémia köré csoportosuló vezető mesterei (Troger, M. Unterberger stb.)
immár alig jöhettek számításba. Tanítványaik, a következő időszak
meghatározó művészei (Bergl, Cimbal, Hauzinger. Kracker, Mildorfer,
Sigrist) még nem, vagy alig voltak ismertek Magyarországon. Az itteni
művészeti köztudatba sümegi freskóival 1757-1758-ban szinte berobbanó
Maulbertsch már alighanem elígérkezett Komáromba, a Szent András templom
mennyezetképeinek festésére.
Őt Schrábl valószínűleg már Morvaországból ismerte, hisz Kremsier. ahol
Maulbertsch az 1750-es évek végén nagyszabású freskóciklust készített a
püspöki palotába, nincs messze Hradischtól. A prépost azonban emlékezett
rá, hogy Kremsierben együtt dolgozott egy szinte ismeretlen, de egyáltalán
nem ügyetlen és ugyancsak Troger-tanítvány bécsi festővel, bizonyos Stephan
Dorffmaisterrel. Egy forrásunk szerint utóbbi korábban Hradischban is
munkálkodott, ami további magyarázat lenne Schrábl választására. A meghívás
eredményeképpen Dorffmaister 1760-ban már Csornán tevékenykedett, 1761 és
1764 között pedig a türjei templom freskóit és oltárképeit, valamint a
rendház falképeit festette. 1764-től soproni lakosként tesz eleget egyre
növekvő számú megrendeléseinek. Végső soron tehát Schráblnak köszönhetően
veszi kezdetét - bár eleinte kissé döcögve - a magyarországi késő-barokk
festészet legimpozánsabb ívű művészpályája.
Ennek állomásai többnyire jól dokumentálhatók, de ha az életpályára
tekintünk, annak a korai szakasza homályba vész. A művészettörténet-írás
kényszerűen beismerni tartozik, hogy a művész születési évéről és helyéről
nincsenek biztos adatai. Előbbivel kapcsolatban a Sopronban kelt halotti
anyakönyv adatából kiindulva emlegetik 1729-et, vagy - a festő egy ritka,
életkort is tartalmazó szignójából következtetve - 1741-et. Csatkai egy
helyen - igaz, hivatkozási alap nélkül - 1725-öt említ. A legvalószínűbbnek
az első dátumot éreznénk, születési helyként pedig nyilvánvalóan Bécs
adódna, ahol az akadémiai nyilvántartás szerint 1751-ben a Spittelbergen
lakott. A Dorfmeister-család számos tagjáról tudott, hogy a császárváros
e részén volt otthona, s itt bírt házat ("Goldene Sonne" néven) a
festőnövendék Stephan apja is - ő műhímző volt (legalábbis az akadémiai
bejegyzés szerint). A későbbi festőnek minden bizonnyal a húga volt az
1743-ban született és vele egy házban lakó Barbara Elisabeth Dorfmeister,
Vinzenz Fischer későbbi felesége, bár az ő apját cipésznek mondják.
Unokatestvér lehetett ezzel szemben Johann Georg, a neves szobrász (ő a
"Grüner Adler"-ről elnevezett házban lakott), akiről tudjuk, hogy 1736-ban
született, önéletrajza szerint arany hímző, az akadémiai bejegyzés szerint
cipész(!) gyermekeként. Ugyancsak valószínűleg rokon a fiatalon, 23 éves
korában elhunyt, 1742-ben született festő, Johann Evangelist Dorfmeister,
a szobrász unokaöccse. A Spittelberg a Szt. Ulrik-plébániához tartozik,
amelynek anyakönyvében azonban Stephan Dorfmeister (vagy Dorffmaister,
ahogy maga többnyire írta) 1729 és 1741 között nem szerepel (ellentétben
például a szobrász Johann Georggal). 1741 utáni születése alig hihető,
hisz az akadémiára 1751. október 13-án iratkozott be. Ebből következően a
családja vagy már Stephan születése után költözött oda, vagy pedig ennek
idejét valóban 1729 elé kell tennünk.
A festő 1751-től 1758-ig vagy 1759-ig végezte a bécsi akadémiát, Paul
Troger és Caspar Franz Sambach irányításával. Az Akadémia befejezésétől
1760-ig terjedő időszakról nincsenek művekkel alátámasztható adataink.
Feltehetően ekkor dolgozott Morvaországban, Hradischban és Kremsierben,
utóbbi helyen talán Maulbertsch segédjeként. Garas Klára idézett adata
mellett erre látszanak utalni a legkorábbi magyarországi együttesén, a
türjei freskókon (csornai képei sajnos elpusztultak) jelenlévő erőteljes
maulbertschi hatások. Bizonyos, hogy Schrábl prépost hívására festőnk 1760-ban
már Csornán, egy évvel később Türjén dolgozott, majd hamarosan Sopronba
költözött (az itteni telekkönyv 1762-ben említi először a nevét, mint az
Esterházy palota lakójáét), gondosan ügyelve rá, hogy lakóvárosa Bécshez
viszonylag közeli és nagyobbrészt német nyelvű legyen. Itt lakott egészen
1797. május 29-én bekövetkezett haláláig.
...