Címszó: Cselekvény - Magyar Színművészeti Lexikon (1929-1931, szerk. Schöpflin Aladár)

 

Szócikktípus:

SZINHAZIFOGALOM

NEMSZEMELYNEV

 

 

A szócikk eredeti képe megtekinthető:

https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/I/szin_I.0339.pdf
https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/I/szin_I.0339.png

 

Az itt olvasható változat forrása: B Kádár Zsuzsanna - Nagy Péter Tibor: Az 1929-31-es színművészeti lexikon adatbázisa. (Szociológiai dolgozatok No. 8., WJLF, Budapest, 2017) Készült a Wesley Egyház- és Vallásszociológiai Kutatóközpont 19-21. századi magyar elitek c. kutatása keretében.

https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/szocikk/w/22/22183.htm

Az adatbázis kódja: 1357986421928

 

A szócikk három változatban található meg az oldalon. Legfelül linkekkel kiegészítve; középen, apróbetűvel a keresőmotort szolgáló technikai változat; legalul pedig az eredeti 1929-31-es szöveg.

 

A szöveg linkekkel ellátott változata:

 

 

Cselekvény

Szócikk: Cselekvény maga a színdarab, vagyis mindannak az összege, ami a színdarabban előfordul. A modern drámában a cselekvény lélektani alapokra van felépítve, a szereplők jelleme s ebből folyó akaratuk szerint fejlődik. Az ellentétes akaratok összeütközéséből s az egyiknek diadalra jutásából alakul ki a cselekvény magva, a drámai konfliktus. A cselekvény belső tagozatai a bevezetés, bonyodalom, befejezés. A cselekvény egysége egyiké az Arisztotelesz-féle hármas egységnek s ezt az ujabbkori klasszikus drámaírók, különösen a franciák (nemzetiség) (információ)  (Corneille, (személy) (információ)  Racine) (személy) (információ)  szintén szigorúan betartották. szin_I.0339.pdf I

 

 

Adatbázisszerű megjelenés

xcímszó Cselekvény címszóvég 22183 Szócikk: Cselekvény maga a színdarab, vagyis mindannak az összege, ami a színdarabban előfordul. A modern drámában a cselekvény lélektani alapokra van felépítve, a szereplők jelleme s ebből folyó akaratuk szerint fejlődik. Az ellentétes akaratok összeütközéséből s az egyiknek diadalra jutásából alakul ki a cselekvény magva, a drámai konfliktus. A cselekvény belső tagozatai a bevezetés, bonyodalom, befejezés. A cselekvény egysége egyiké az Arisztotelesz-féle hármas egységnek s ezt az ujabbkori klasszikus drámaírók, különösen a franciák ynemzetisegy francia ynemzetisegy franciá ynemzetisegy francia ynemzetisegy ynemzetisegy franciá ynemzetisegy ykodvegy (Corneille, yszemelynevy corneille yszemelynevy Corneille yszemelynevy corneille yszemelynevy yszemelynevy Corneille yszemelynevy ykodvegy Racine) yszemelynevy racine yszemelynevy Racine yszemelynevy racine yszemelynevy yszemelynevy Racine yszemelynevy ykodvegy szintén szigorúan betartották. szin_I.0339.pdf I

 

 

A szócikk eredeti szövege:

Címszó: Cselekvény - Magyar Színművészeti Lexikon (1929-1931, szerk. Schöpflin Aladár)

 

Szócikktípus:

SZINHAZIFOGALOM

NEMSZEMELYNEV

 

 

A szócikk eredeti képe megtekinthető:

https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/I/szin_I.0339.pdf
https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/I/szin_I.0339.png

Az itt olvasható változat forrása: B Kádár Zsuzsanna - Nagy Péter Tibor: Az 1929-31-es színművészeti lexikon adatbázisa. (Szociológiai dolgozatok No. 8., WJLF, Budapest, 2017) Készült a Wesley Egyház- és Vallásszociológiai Kutatóközpont 19-21. századi magyar elitek c. kutatása keretében.

https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/szocikk/w/22/22183.htm

Az adatbázis kódja: 1357986421928

 

A szócikk három változatban található meg az oldalon. Legfelül linkekkel kiegészítve; középen, apróbetűvel a keresőmotort szolgáló technikai változat; legalul pedig az eredeti 1929-31-es szöveg.

 

Cselekvény

Szócikk: Cselekvény maga a színdarab, vagyis mindannak az összege, ami a színdarabban előfordul. A modern drámában a cselekvény lélektani alapokra van felépítve, a szereplők jelleme s ebből folyó akaratuk szerint fejlődik. Az ellentétes akaratok összeütközéséből s az egyiknek diadalra jutásából alakul ki a cselekvény magva, a drámai konfliktus. A cselekvény belső tagozatai a bevezetés, bonyodalom, befejezés. A cselekvény egysége egyiké az Arisztotelesz-féle hármas egységnek s ezt az ujabbkori klasszikus drámaírók, különösen a franciák (Corneille, Racine) szintén szigorúan betartották. szin_I.0339.pdf I