Címszó: Dusa Eleonóra - Magyar Színművészeti
Lexikon (1929-1931, szerk. Schöpflin Aladár)
Szócikktípus:
SZEMELYCIMSZO
SZULETESIEV 1859
SZULETESIEVTIZED 1855
A szócikk eredeti képe megtekinthető:
https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/I/szin_I.0458.pdf
https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/I/szin_I.0458.png
Az itt olvasható változat forrása: B Kádár
Zsuzsanna - Nagy Péter Tibor: Az 1929-31-es színművészeti lexikon adatbázisa.
(Szociológiai dolgozatok No. 8., WJLF, Budapest, 2017) Készült a Wesley Egyház-
és Vallásszociológiai Kutatóközpont 19-21. századi magyar elitek c. kutatása
keretében.
https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/szocikk/w/22/22941.htm
Az adatbázis kódja: 1357986421928
A szócikk három változatban található meg az
oldalon. Legfelül linkekkel kiegészítve; középen, apróbetűvel a keresőmotort
szolgáló technikai változat; legalul pedig az eredeti 1929-31-es szöveg.
A szöveg linkekkel ellátott változata:
Dusa
Eleonóra
Ugyanígy kezdődő szócikkek: https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/szocikk/e/522941.htm
Szócikk: Dusa Eleonóra olasz (nemzetiség)
(információ)
tragika, sz. 1859. (születés
éve) okt. 3-án, Vigepano-ban, (ország) Venezia
(ország)
közelében, megh. 1924. ápr. 21-én, Pittsburgban (ország) (Pennsylvania).
(ország)
Budapesten (Budapest)
a Városligeti Színkörben (intézmény)
1892. (időpont)
ápr. 27-én mutatkozott be a »Kaméliás hölgy« (cím) (információ)
címszerepében. Vendégszerepelt még 1893.okt.
(időpont)
23-án 1895.nov. (időpont) 26-án,
1899. (időpont)
okt. 26-án, továbbá 1907. (időpont) márc.
22-én, midőn a Vígszínház (intézmény)
(információ)
közönsége előtt lépett fel a »Kaméliás hölgy«-ben.
(cím) (információ)
Tragikának ismerik általában Eleonora Duse-t,
(személy)
de ma már halálán túl és az elmúlt évek távolságán benne látjuk a modern színház
megtestesítőjét. Mert Duse (személy) nem
csak abban adott újat, amit recitálónak neveznek, hanem az emberi lehetőségek mindazon
összetételéhez, amit színészetnek nevezünk, új utakat mutatott és ennek keretében
új távolságokat ért el. Eleonora Duse (személy) a
hang, a test, a mozdulat, a mimika csodálatosan összhangzatos együttese volt. Mert,
amint véleménykülönbség nélkül mindenki előtt ismeretes, milyen magasságokat tudott
elérni szerepléseiben, éppen olyan mély igazság az, hogy nemcsak a színészet terén,
hanem más téren is — pl. a tánc terén szintén — újításokat hozott. Ahogy Duse-t
(személy)
minden idők legnagyobb tragikájának tekinthetjük, éppen olyan joggal tekinthetjük
a modern tánc megalapítójának. Ebben a megállapításban is látszik, hogy nem csak
nagy vonásokban, de legkisebb lehetőségeiben is mindig az a zseni maradt, akinek
született. Eleonora Duse (személy) szerepeinek
kidolgozásában éppen olyan fontosságot adott a részleteknek, mint az összhatásnak
és ahogy törődött hangjának a legapróbb rezgéseivel, nem felejtette el egyúttal
a legfegyelmezettebb szigorú ellenőrzés alá venni ujjainak legapróbb remegéseit.
És mint ahogyan rendszerint a színész ember-utánzó, Duse (személy) minden
szerepében mindenek előtt ember volt, akit csak azért tekintettünk színésznek, mert
szerepekben játszott. Mielőtt színpadra került Eleonora Duse, (személy) saját
magával szemben is színész volt akkor, amikor próbát kellett saját magán végrehajtania
a fegyelmezettségből. De abban a pillanatban, amikor a közönség ezer szeme elé került,
midőn az emberi nehéz megpróbáltatásokon keresztül rá tudott parancsolni testére
és hangjára, hirtelen leegyszerűsítette, vagyis emberi színészet volt benne. Visszatért
a legcsodálatosabb természethez. Még a halála előtti előadásokon is elégséges volt
— Ibsen: (személy)
(információ)
»Tenger asszonyá«-ban (cím) például —
hogy hallassa a hangját, anélkül, hogy megjelent volna a színpadon és már a színpad
és nézőtér megtelt Duse (személy) hangulatával.
De ha más színészeknél a hangulatkeltés szintén a fegyelmezettségnek egy eredménye,
Dusénál (személy)
egyénisége kisugárzásának az eredménye volt. Duse (személy) nemcsak
átérezte szerepeit, hanem átélte őket. Az olasz színészet Duse (személy) fellépése
előtt éppen úgy, mint az olasz (nemzetiség)
(információ)
irodalom azzal a veszéllyel küzdött, hogy
az u. n. klasszikus formákban teljesen megmerevedjen minden fejlődési lehetőség
nélkül. És amint az irodalomban a futurizmus új lehetőségeket mutatott, oly annyira,
hogy a háború után egy egész új klasszicizmusra fektetett irodalom keletkezett,
Duse (személy)
a színházban kevesebb hévvel, de annál mélyebben és tartósabban szintén az új klasszikus
színészetnek alapjait rakta le. D'Annunzio-val (személy) való
találkozása, amit a külföldön rendszerint Duse (személy) javára
és D Annunzio (személy) (információ)
kárára említenek, vagyis mint mindennapi
többé-kevésbé komplikált szerelmi kalandnak tüntetnek fel, sokkal fontosabb és mélyrehatóbb
mozzanata volt életének, mert talán Duse (személy) közismert
zseniális tehetsége se érte volna el tetőfokát D'Annunzioval (személy) való
találkozása nélkül. Mert ahogy Gabriele D Annunzio (személy) az
irodalom terén —: és ami fontosabb más tereken is. éreztette hatását Olaszország
(ország)
életében, döntő tényezővé kellett, hogy váljék Duse (személy) fejlődése
körül is. Duse, (személy) aki
feladatává tette a modern ember lelkének kifejezéseit a legmagasabb csúcsok felé
vinni, nem vonhatta ki magát D Annunzio (személy) (információ)
egyéniségének hatása alól. Mert D'Annunzio
(személy)
összeszívta magába az európai kultúra összes kifejezéseit, hogy a saját zsenialitásán
átszűrve őket az olasz (nemzetiség)
(információ)
szellemnek produktumaivá tegye. Duse, (személy) aki
szintén az olasz (nemzetiség)
(információ)
szellemnek egyik csodálatos terméke volt,
természetszerűleg kellett, hogy D'Annunzio (személy) gazdag,
fényes, beláthatatlan tapasztalataiból is merítsen ihletet. Ez az egyszerű magyarázata
Duse (személy)
és D'Annunzio (személy) találkozásának
és ha, ennek emberibb formái is voltak, ez csak a regények lapjaira tartozik. Eleonora
Duse (személy)
annyira érezte végzetszerű hivatását, hogy amidőn a színpadról visszavonult, Rómában
(ország)
a saját költségére színészeti iskolát nyitott, amely a mai Olaszország (ország) legjobb
színészeit nevelte. Hogy visszavonulása után is, kevés idővel halála előtt újból
szükségét érezte annak, hogy a világ színpadjaira lépjen, (szintén nem holmi anyagi
okokból) ez csak avval magyarázható, hogy Duse, (személy) mint
a modern olasz (nemzetiség)
(információ)
szellemnek más nagy képviselői is, teljesen
átérezte a modern Olaszország (ország) kialakulását.
És ahogy a háború után újra kifejezésre juthatott az olasz (nemzetiség)
(információ)
lélek legtisztább képe, úgy ő is érezte annak
szükségességét, hogy ennek a képnek a teljességéhez hozzájáruljon. Távol hazájától
halt meg, amelyet mindenek felett annyira szeretett, de életének ez a mozzanata
is hozzájárult nagyságához, amennyiben élete utolsó pillanata is mély és súlyos
tragédia volt Duse (személy) részére,
akinek az a legendás halál jutott, amely az emberiség legnagyobb képviselőinek kiváltsága.
(Antonio Widmar.) (személy) szin_I.0458.pdf
I
Adatbázisszerű megjelenés
xcímszó Dusa Eleonóra címszóvég 22941 Szócikk: Dusa
Eleonóra olasz ynemzetisegy olasz ynemzetisegy olasz ynemzetisegy olasz
ynemzetisegy ynemzetisegy olasz ynemzetisegy ykodvegy tragika, sz. 1859. okt. xtalanevtizedx
1865 xtalanevtizedx 1875 3-án, Vigepano-ban, ytelepulesy vigepano ytelepulesy
Vigepano yorszagy Olaszország ykodvegy Venezia ytelepulesy venezia ytelepulesy
Venezia yorszagy Olaszország ykodvegy közelében, megh. 1924. ápr. 21-én, Pittsburgban
ytelepulesy pittsburg ytelepulesy Pittsburg yorszagy Amerikai Egyesült Államok
ykodvegy (Pennsylvania). ytelepulesy pennsylvania ytelepulesy Pennsylvania
yorszagy Amerikai Egyesült Államok ykodvegy Budapesten Budapest ytelepulesy
nagybudapest ytelepulesy budapest ykodvegy a Városligeti Színkörben yintezmenyy
városligeti színkör yintezmenyy Városlig yintezmenyy városligeti yintezmenyy
színkör yintezmenyy yintezmenyy Városlig yintezmenyy ykodvegy 1892. xevtizedx
1895 ápr. 27-én mutatkozott be a »Kaméliás hölgy« ycimy kaméliás hölgy ycimy
Kaméliás hölgy ycimy kaméliás ycimy hölgy ycimy ycimy Kaméliás ycimy hölgy
ycimy ykodvegy címszerepében. Vendégszerepelt még 1893.okt. 23-án 1895.nov. 26-án,
1899. okt. xtalanevtizedx 1905 26-án, továbbá 1907. xevtizedx 1905 márc. xtalanevtizedx
1915 xtalanevtizedx 1925 22-én, midőn a Vígszínház yintezmenyy vígszínház
yintezmenyy Vígszính yintezmenyy vígszínház yintezmenyy yintezmenyy Vígszính
yintezmenyy ykodvegy közönsége előtt lépett fel a »Kaméliás hölgy«-ben. ycimy
kaméliás hölgy ycimy Kaméliás hölgy ycimy kaméliás ycimy hölgy ycimy ycimy
Kaméliás ycimy hölgy ycimy ykodvegy Tragikának ismerik általában Eleonora Duse-t,
yszemelynevy eleonora duse yszemelynevy Eleonora Duse yszemelynevy eleonora
yszemelynevy duse yszemelynevy yszemelynevy Eleonora yszemelynevy Duse
yszemelynevy ykodvegy de ma már halálán túl és az elmúlt évek távolságán benne látjuk
a modern színház megtestesítőjét. Mert Duse yszemelynevy duse yszemelynevy Duse
yszemelynevy duse yszemelynevy yszemelynevy Duse yszemelynevy ykodvegy nem csak
abban adott újat, amit recitálónak neveznek, hanem az emberi lehetőségek mindazon
összetételéhez, amit színészetnek nevezünk, új utakat mutatott és ennek keretében
új távolságokat ért el. Eleonora Duse yszemelynevy eleonora duse yszemelynevy Eleonora
Duse yszemelynevy eleonora yszemelynevy duse yszemelynevy yszemelynevy Eleonora
yszemelynevy Duse yszemelynevy ykodvegy a hang, a test, a mozdulat, a mimika csodálatosan
összhangzatos együttese volt. Mert, amint véleménykülönbség nélkül mindenki előtt
ismeretes, milyen magasságokat tudott elérni szerepléseiben, éppen olyan mély igazság
az, hogy nemcsak a színészet terén, hanem más téren is — pl. a tánc terén szintén
— újításokat hozott. Ahogy Duse-t yszemelynevy duse yszemelynevy Duse
yszemelynevy duse yszemelynevy yszemelynevy Duse yszemelynevy ykodvegy minden idők
legnagyobb tragikájának tekinthetjük, éppen olyan joggal tekinthetjük a modern tánc
megalapítójának. Ebben a megállapításban is látszik, hogy nem csak nagy vonásokban,
de legkisebb lehetőségeiben is mindig az a zseni maradt, akinek született. Eleonora
Duse yszemelynevy eleonora duse yszemelynevy Eleonora Duse yszemelynevy
eleonora yszemelynevy duse yszemelynevy yszemelynevy Eleonora yszemelynevy Duse
yszemelynevy ykodvegy szerepeinek kidolgozásában éppen olyan fontosságot adott a
részleteknek, mint az összhatásnak és ahogy törődött hangjának a legapróbb rezgéseivel,
nem felejtette el egyúttal a legfegyelmezettebb szigorú ellenőrzés alá venni ujjainak
legapróbb remegéseit. És mint ahogyan rendszerint a színész ember-utánzó, Duse yszemelynevy
duse yszemelynevy Duse yszemelynevy duse yszemelynevy yszemelynevy Duse
yszemelynevy ykodvegy minden szerepében mindenek előtt ember volt, akit csak azért
tekintettünk színésznek, mert szerepekben játszott. Mielőtt színpadra került Eleonora
Duse, yszemelynevy eleonora duse yszemelynevy Eleonora Duse yszemelynevy
eleonora yszemelynevy duse yszemelynevy yszemelynevy Eleonora yszemelynevy Duse
yszemelynevy ykodvegy saját magával szemben is színész volt akkor, amikor próbát
kellett saját magán végrehajtania a fegyelmezettségből. De abban a pillanatban,
amikor a közönség ezer szeme elé került, midőn az emberi nehéz megpróbáltatásokon
keresztül rá tudott parancsolni testére és hangjára, hirtelen leegyszerűsítette,
vagyis emberi színészet volt benne. Visszatért a legcsodálatosabb természethez.
Még a halála előtti előadásokon is elégséges volt — Ibsen: yszemelynevy ibsen
yszemelynevy Ibsen yszemelynevy ibsen yszemelynevy yszemelynevy Ibsen
yszemelynevy ykodvegy »Tenger asszonyá«-ban ycimy tenger asszonya ycimy Tenger
asszonyá ycimy tenger ycimy asszonya ycimy ycimy Tenger ycimy asszonyá ycimy
ykodvegy például — hogy hallassa a hangját, anélkül, hogy megjelent volna a színpadon
és már a színpad és nézőtér megtelt Duse yszemelynevy duse yszemelynevy Duse
yszemelynevy duse yszemelynevy yszemelynevy Duse yszemelynevy ykodvegy hangulatával.
De ha más színészeknél a hangulatkeltés szintén a fegyelmezettségnek egy eredménye,
Dusénál yszemelynevy duse yszemelynevy Dusé yszemelynevy duse yszemelynevy
yszemelynevy Dusé yszemelynevy ykodvegy egyénisége kisugárzásának az eredménye volt.
Duse yszemelynevy duse yszemelynevy Duse yszemelynevy duse yszemelynevy
yszemelynevy Duse yszemelynevy ykodvegy nemcsak átérezte szerepeit, hanem átélte
őket. Az olasz színészet Duse yszemelynevy duse yszemelynevy Duse yszemelynevy
duse yszemelynevy yszemelynevy Duse yszemelynevy ykodvegy fellépése előtt éppen
úgy, mint az olasz ynemzetisegy olasz ynemzetisegy olasz ynemzetisegy olasz
ynemzetisegy ynemzetisegy olasz ynemzetisegy ykodvegy irodalom azzal a veszéllyel
küzdött, hogy az u. n. klasszikus formákban teljesen megmerevedjen minden fejlődési
lehetőség nélkül. És amint az irodalomban a futurizmus új lehetőségeket mutatott,
oly annyira, hogy a háború után egy egész új klasszicizmusra fektetett irodalom
keletkezett, Duse yszemelynevy duse yszemelynevy Duse yszemelynevy duse yszemelynevy
yszemelynevy Duse yszemelynevy ykodvegy a színházban kevesebb hévvel, de annál mélyebben
és tartósabban szintén az új klasszikus színészetnek alapjait rakta le. D'Annunzio-val
yszemelynevy d'annunzio yszemelynevy D'Annunzio yszemelynevy d'annunzio
yszemelynevy yszemelynevy D'Annunzio yszemelynevy ykodvegy való találkozása, amit
a külföldön rendszerint Duse yszemelynevy duse yszemelynevy Duse yszemelynevy
duse yszemelynevy yszemelynevy Duse yszemelynevy ykodvegy javára és D Annunzio yszemelynevy
d annunzio yszemelynevy D Annunzio yszemelynevy d yszemelynevy annunzio
yszemelynevy yszemelynevy D yszemelynevy Annunzio yszemelynevy ykodvegy kárára említenek,
vagyis mint mindennapi többé-kevésbé komplikált szerelmi kalandnak tüntetnek fel,
sokkal fontosabb és mélyrehatóbb mozzanata volt életének, mert talán Duse yszemelynevy
duse yszemelynevy Duse yszemelynevy duse yszemelynevy yszemelynevy Duse
yszemelynevy ykodvegy közismert zseniális tehetsége se érte volna el tetőfokát D'Annunzioval
yszemelynevy d'annunzio yszemelynevy D'Annunzio yszemelynevy d'annunzio
yszemelynevy yszemelynevy D'Annunzio yszemelynevy ykodvegy való találkozása nélkül.
Mert ahogy Gabriele D Annunzio yszemelynevy gabriele d annunzio yszemelynevy
Gabriele D Annunzio yszemelynevy gabriele yszemelynevy d yszemelynevy annunzio
yszemelynevy yszemelynevy Gabriele yszemelynevy D yszemelynevy Annunzio ysz az irodalom
terén —: és ami fontosabb más tereken is. éreztette hatását Olaszország ytelepulesy
olaszország ytelepulesy Olaszország yorszagy Olaszország ykodvegy életében, döntő
tényezővé kellett, hogy váljék Duse yszemelynevy duse yszemelynevy Duse
yszemelynevy duse yszemelynevy yszemelynevy Duse yszemelynevy ykodvegy fejlődése
körül is. Duse, yszemelynevy duse yszemelynevy Duse yszemelynevy duse
yszemelynevy yszemelynevy Duse yszemelynevy ykodvegy aki feladatává tette a modern
ember lelkének kifejezéseit a legmagasabb csúcsok felé vinni, nem vonhatta ki magát
D Annunzio yszemelynevy d annunzio yszemelynevy D Annunzio yszemelynevy d
yszemelynevy annunzio yszemelynevy yszemelynevy D yszemelynevy Annunzio
yszemelynevy ykodvegy egyéniségének hatása alól. Mert D'Annunzio yszemelynevy
d'annunzio yszemelynevy D'Annunzio yszemelynevy d'annunzio yszemelynevy
yszemelynevy D'Annunzio yszemelynevy ykodvegy összeszívta magába az európai kultúra
összes kifejezéseit, hogy a saját zsenialitásán átszűrve őket az olasz ynemzetisegy
olasz ynemzetisegy olasz ynemzetisegy olasz ynemzetisegy ynemzetisegy olasz
ynemzetisegy ykodvegy szellemnek produktumaivá tegye. Duse, yszemelynevy duse
yszemelynevy Duse yszemelynevy duse yszemelynevy yszemelynevy Duse yszemelynevy
ykodvegy aki szintén az olasz ynemzetisegy olasz ynemzetisegy olasz
ynemzetisegy olasz ynemzetisegy ynemzetisegy olasz ynemzetisegy ykodvegy szellemnek
egyik csodálatos terméke volt, természetszerűleg kellett, hogy D'Annunzio yszemelynevy
d'annunzio yszemelynevy D'Annunzio yszemelynevy d'annunzio yszemelynevy
yszemelynevy D'Annunzio yszemelynevy ykodvegy gazdag, fényes, beláthatatlan tapasztalataiból
is merítsen ihletet. Ez az egyszerű magyarázata Duse yszemelynevy duse
yszemelynevy Duse yszemelynevy duse yszemelynevy yszemelynevy Duse yszemelynevy
ykodvegy és D'Annunzio yszemelynevy d'annunzio yszemelynevy D'Annunzio
yszemelynevy d'annunzio yszemelynevy yszemelynevy D'Annunzio yszemelynevy
ykodvegy találkozásának és ha, ennek emberibb formái is voltak, ez csak a regények
lapjaira tartozik. Eleonora Duse yszemelynevy eleonora duse yszemelynevy Eleonora
Duse yszemelynevy eleonora yszemelynevy duse yszemelynevy yszemelynevy Eleonora
yszemelynevy Duse yszemelynevy ykodvegy annyira érezte végzetszerű hivatását, hogy
amidőn a színpadról visszavonult, Rómában ytelepulesy róma ytelepulesy Rómá
yorszagy Olaszország ykodvegy a saját költségére színészeti iskolát nyitott, amely
a mai Olaszország ytelepulesy olaszország ytelepulesy Olaszország yorszagy
Olaszország ykodvegy legjobb színészeit nevelte. Hogy visszavonulása után is, kevés
idővel halála előtt újból szükségét érezte annak, hogy a világ színpadjaira lépjen,
(szintén nem holmi anyagi okokból) ez csak avval magyarázható, hogy Duse, yszemelynevy
duse yszemelynevy Duse yszemelynevy duse yszemelynevy yszemelynevy Duse
yszemelynevy ykodvegy mint a modern olasz ynemzetisegy olasz ynemzetisegy olasz
ynemzetisegy olasz ynemzetisegy ynemzetisegy olasz ynemzetisegy ykodvegy szellemnek
más nagy képviselői is, teljesen átérezte a modern Olaszország ytelepulesy
olaszország ytelepulesy Olaszország yorszagy Olaszország ykodvegy kialakulását.
És ahogy a háború után újra kifejezésre juthatott az olasz ynemzetisegy olasz
ynemzetisegy olasz ynemzetisegy olasz ynemzetisegy ynemzetisegy olasz
ynemzetisegy ykodvegy lélek legtisztább képe, úgy ő is érezte annak szükségességét,
hogy ennek a képnek a teljességéhez hozzájáruljon. Távol hazájától halt meg, amelyet
mindenek felett annyira szeretett, de életének ez a mozzanata is hozzájárult nagyságához,
amennyiben élete utolsó pillanata is mély és súlyos tragédia volt Duse yszemelynevy
duse yszemelynevy Duse yszemelynevy duse yszemelynevy yszemelynevy Duse
yszemelynevy ykodvegy részére, akinek az a legendás halál jutott, amely az emberiség
legnagyobb képviselőinek kiváltsága. (Antonio Widmar.) yszemelynevy antonio
widmar yszemelynevy Antonio Widmar yszemelynevy antonio yszemelynevy widmar
yszemelynevy yszemelynevy Antonio yszemelynevy Widmar yszemelynevy ykodvegy yszocikkszerzoy
antonio widmar szin_I.0458.pdf I
A szócikk eredeti szövege:
Címszó: Dusa Eleonóra - Magyar Színművészeti
Lexikon (1929-1931, szerk. Schöpflin Aladár)
Szócikktípus:
SZEMELYCIMSZO
SZULETESIEV 1859
SZULETESIEVTIZED 1855
A szócikk eredeti képe megtekinthető:
https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/I/szin_I.0458.pdf
https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/I/szin_I.0458.png
Az itt olvasható változat forrása: B Kádár
Zsuzsanna - Nagy Péter Tibor: Az 1929-31-es színművészeti lexikon adatbázisa.
(Szociológiai dolgozatok No. 8., WJLF, Budapest, 2017) Készült a Wesley Egyház-
és Vallásszociológiai Kutatóközpont 19-21. századi magyar elitek c. kutatása
keretében.
https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/szocikk/w/22/22941.htm
Az adatbázis kódja: 1357986421928
A szócikk három változatban található meg az
oldalon. Legfelül linkekkel kiegészítve; középen, apróbetűvel a keresőmotort
szolgáló technikai változat; legalul pedig az eredeti 1929-31-es szöveg.
Dusa
Eleonóra
Szócikk: Dusa Eleonóra olasz tragika, sz. 1859.
okt. 3-án, Vigepano-ban, Venezia közelében, megh. 1924. ápr. 21-én, Pittsburgban
(Pennsylvania). Budapesten a Városligeti Színkörben 1892. ápr. 27-én mutatkozott
be a »Kaméliás hölgy« címszerepében. Vendégszerepelt még 1893.okt. 23-án 1895.nov.
26-án, 1899. okt. 26-án, továbbá 1907. márc. 22-én, midőn a Vígszínház közönsége
előtt lépett fel a »Kaméliás hölgy«-ben. Tragikának ismerik általában Eleonora Duse-t,
de ma már halálán túl és az elmúlt évek távolságán benne látjuk a modern színház
megtestesítőjét. Mert Duse nem csak abban adott újat, amit recitálónak neveznek,
hanem az emberi lehetőségek mindazon összetételéhez, amit színészetnek nevezünk,
új utakat mutatott és ennek keretében új távolságokat ért el. Eleonora Duse a hang,
a test, a mozdulat, a mimika csodálatosan összhangzatos együttese volt. Mert, amint
véleménykülönbség nélkül mindenki előtt ismeretes, milyen magasságokat tudott elérni
szerepléseiben, éppen olyan mély igazság az, hogy nemcsak a színészet terén, hanem
más téren is — pl. a tánc terén szintén — újításokat hozott. Ahogy Duse-t minden
idők legnagyobb tragikájának tekinthetjük, éppen olyan joggal tekinthetjük a modern
tánc megalapítójának. Ebben a megállapításban is látszik, hogy nem csak nagy vonásokban,
de legkisebb lehetőségeiben is mindig az a zseni maradt, akinek született. Eleonora
Duse szerepeinek kidolgozásában éppen olyan fontosságot adott a részleteknek, mint
az összhatásnak és ahogy törődött hangjának a legapróbb rezgéseivel, nem felejtette
el egyúttal a legfegyelmezettebb szigorú ellenőrzés alá venni ujjainak legapróbb
remegéseit. És mint ahogyan rendszerint a színész ember-utánzó, Duse minden szerepében
mindenek előtt ember volt, akit csak azért tekintettünk színésznek, mert szerepekben
játszott. Mielőtt színpadra került Eleonora Duse, saját magával szemben is színész
volt akkor, amikor próbát kellett saját magán végrehajtania a fegyelmezettségből.
De abban a pillanatban, amikor a közönség ezer szeme elé került, midőn az emberi
nehéz megpróbáltatásokon keresztül rá tudott parancsolni testére és hangjára, hirtelen
leegyszerűsítette, vagyis emberi színészet volt benne. Visszatért a legcsodálatosabb
természethez. Még a halála előtti előadásokon is elégséges volt — Ibsen: »Tenger
asszonyá«-ban például — hogy hallassa a hangját, anélkül, hogy megjelent volna a
színpadon és már a színpad és nézőtér megtelt Duse hangulatával. De ha más színészeknél
a hangulatkeltés szintén a fegyelmezettségnek egy eredménye, Dusénál egyénisége
kisugárzásának az eredménye volt. Duse nemcsak átérezte szerepeit, hanem átélte
őket. Az olasz színészet Duse fellépése előtt éppen úgy, mint az olasz irodalom
azzal a veszéllyel küzdött, hogy az u. n. klasszikus formákban teljesen megmerevedjen
minden fejlődési lehetőség nélkül. És amint az irodalomban a futurizmus új lehetőségeket
mutatott, oly annyira, hogy a háború után egy egész új klasszicizmusra fektetett
irodalom keletkezett, Duse a színházban kevesebb hévvel, de annál mélyebben és tartósabban
szintén az új klasszikus színészetnek alapjait rakta le. D'Annunzio-val való találkozása,
amit a külföldön rendszerint Duse javára és D Annunzio kárára említenek, vagyis
mint mindennapi többé-kevésbé komplikált szerelmi kalandnak tüntetnek fel, sokkal
fontosabb és mélyrehatóbb mozzanata volt életének, mert talán Duse közismert zseniális
tehetsége se érte volna el tetőfokát D'Annunzioval való találkozása nélkül. Mert
ahogy Gabriele D Annunzio az irodalom terén —: és ami fontosabb más tereken is.
éreztette hatását Olaszország életében, döntő tényezővé kellett, hogy váljék Duse
fejlődése körül is. Duse, aki feladatává tette a modern ember lelkének kifejezéseit
a legmagasabb csúcsok felé vinni, nem vonhatta ki magát D Annunzio egyéniségének
hatása alól. Mert D'Annunzio összeszívta magába az európai kultúra összes kifejezéseit,
hogy a saját zsenialitásán átszűrve őket az olasz szellemnek produktumaivá tegye.
Duse, aki szintén az olasz szellemnek egyik csodálatos terméke volt, természetszerűleg
kellett, hogy D'Annunzio gazdag, fényes, beláthatatlan tapasztalataiból is merítsen
ihletet. Ez az egyszerű magyarázata Duse és D'Annunzio találkozásának és ha, ennek
emberibb formái is voltak, ez csak a regények lapjaira tartozik. Eleonora Duse annyira
érezte végzetszerű hivatását, hogy amidőn a színpadról visszavonult, Rómában a saját
költségére színészeti iskolát nyitott, amely a mai Olaszország legjobb színészeit
nevelte. Hogy visszavonulása után is, kevés idővel halála előtt újból szükségét
érezte annak, hogy a világ színpadjaira lépjen, (szintén nem holmi anyagi okokból)
ez csak avval magyarázható, hogy Duse, mint a modern olasz szellemnek más nagy képviselői
is, teljesen átérezte a modern Olaszország kialakulását. És ahogy a háború után
újra kifejezésre juthatott az olasz lélek legtisztább képe, úgy ő is érezte annak
szükségességét, hogy ennek a képnek a teljességéhez hozzájáruljon. Távol hazájától
halt meg, amelyet mindenek felett annyira szeretett, de életének ez a mozzanata
is hozzájárult nagyságához, amennyiben élete utolsó pillanata is mély és súlyos
tragédia volt Duse részére, akinek az a legendás halál jutott, amely az emberiség
legnagyobb képviselőinek kiváltsága. (Antonio Widmar.) szin_I.0458.pdf I