Címszó: Harmath Hedvig - Magyar Színművészeti Lexikon (1929-1931, szerk. Schöpflin Aladár)

 

Szócikktípus:

SZEMELYCIMSZO

SZULETESIEV 1885

SZULETESIEVTIZED 1885

 

A szócikk eredeti képe megtekinthető:

https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/II/szin_II.0260.pdf
https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/II/szin_II.0260.png

 

Az itt olvasható változat forrása: B Kádár Zsuzsanna - Nagy Péter Tibor: Az 1929-31-es színművészeti lexikon adatbázisa. (Szociológiai dolgozatok No. 8., WJLF, Budapest, 2017) Készült a Wesley Egyház- és Vallásszociológiai Kutatóközpont 19-21. századi magyar elitek c. kutatása keretében.

https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/szocikk/w/25/25237.htm

Az adatbázis kódja: 1357986421928

 

A szócikk három változatban található meg az oldalon. Legfelül linkekkel kiegészítve; középen, apróbetűvel a keresőmotort szolgáló technikai változat; legalul pedig az eredeti 1929-31-es szöveg.

 

A szöveg linkekkel ellátott változata:

 

 

Harmath Hedvig

 

Ugyanígy kezdődő szócikkek: https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/szocikk/e/525246.htm

 

Szócikk: Harmath Hedvig színésznő, sz. 1885. (születés éve) jan. 28-án, megh. 1911. máj. 21-én. Az ezerkilencszáz-eleji évek, világháborúelőtti közvetlen idők legnagyobb ígérete volt a magyar színpadon. Debutje idején a legkétségbeesettebb naivahiány mutatkozott. Csillag Teréz, (személy) (információ)  Gerő Lina (személy) (információ)  utódát kereste a naiva-szerepkörben a közhangulat és mert sem a Nemzeti Színház, (intézmény) (információ)  sem a Vígszínház, (intézmény) (információ)  sem a drámai műfajokkal is kísérletező Magyar Színház (intézmény) (információ)  nem talált rá erre a más nemzeteknél is gondot okozó és nehezen betölthető szerepkör méltó örökösére; a magyar színpadi szerzők (különösen a közfogyasztás és a színpadi konjunktúra mérlegelői) kezdtek leszokni róla, hogy siheder-lányokat (naiva-szerepeket) írjanak a darabjaikba. Hiszen nem lett volna, aki ezeket a szerepeket eljátssza! Sok ilyen reménytelen darab hevert mér a budapesti (Budapest) színigazgatók fiókjaiban, amikor egyszer csak váratlanul, a legnagyobb színházi szenzációként, előpattant az ismeretlenségből egy kis hamvasszőke színinövendék, az Orsz. Színművészeti Akadémiának (intézmény) 1903. (időpont) évi valamelyik záróvizsgáján és egy pókhálós, ócska darab naiva-szerepében olyan kivételes sikert aratott, hogy a fővárosi (Budapest) drámai színpadok igazgatói azonnal megkínálták szerződéssel. Harmath Hedvig (személy) (információ)  volt ez az egyszerre arrivált és minden külső és benső eszközeiben kifogástalan naiva, akiről föltünése pillanatában egyelőre csak annyit lehetett tudni, hogy Hans Gyulánénak, (személy) (információ)  az akkor még létezett Népszínház (intézmény) (információ)  táncmesternőjének fiatalabbik leánykája, aki Valéria nevű nénje színpadi aspirációit megáhítva, szintén Thália népe közé vágyott. A »Harmath« (személy) (információ)  nevet írta alá szerződésére, amikor a Vígszínházhoz (intézmény) (információ)  kötötte le magát, más, kínálkozó szerződési ajánlatokkal szemben. Először 1903. (időpont) szeptember 6-án lépett fel a »Korbács« (cím) c. francia (nemzetiség) (információ)  darabban. Röviddel ezután, egy hónap múlva, már nagyobb szerepet kapott a »Doktor Nebántsvirág«-ban, (cím) (információ)  amely művészi hitelét emelte ugyan, de a száz-százalékos, a fővárosszerte (Budapest) hangos sikert a »Kispajtás«-beli (cím) szerepe hozta meg, amelyet a dr. Fényes Samu (személy) »Csöppség«-e (cím) után, a Mayer- Förster (személy) »Diákélet«-beli (cím) Katicája (szerep) tetőzött be a legteljesebb mértékkel. Sikere olyan osztatlan volt, a kritika annyira maradéktalanul hódolt be a pompás kis naivának, hogy az egész ország felfigyelt erre a nagyszerű beérkezésre. A vidék nagyobb színházainak igazgatói vetélkedve iparkodtak megnyerni hosszabb-rövidebb vidéki vendégszereplésre az új színpadi csillagot, Harmath Hedviget. (személy) (információ)  így, egész színpadi élete — tíz évig sem működhetett túlkorán bekövetkezett halála miatt a neki oly babéros és kincseket igérő színpadon — a legteljesebb boldogság diadalútja volt. Mintha a jövendő titkaiba beavatott Sors ellágyult, résztvevő szíve kárpótolni akarta volna egy huszonhatéves élet tragikus elhervadásáért, annyi szép remény váratlan porbahullásáért... A színházi publikum, amely ma mohó vágyakozással siet keresztül a Vígszínház (intézmény) (információ)  előcsarnokán, az új szenzációt ígérő, mesélő nézőtérre, hogyan is tudná ma már, hogy a drága kis Harmath Hedvig (személy) (információ)  szobra, melyet csodálatosképpen minden ünnepélyesség nélkül ismeretlen kezek állítottak a helyere, egy fiatal élet tragédiájának, a legnagyobb magyar naivak egyikének a síremléke. Sok kegyeletes mellszobor fog majdan még melléje sorakozni, ha megértőbb idők virradnak a szépmultú Vígszínházra. (intézmény) (információ)  Harmath Hedvig (személy) (információ)  vonzó alakja, kedves egyénisége, bájjalteli lelkülete a Vígszínház (intézmény) (információ)  nagyjainak egész szoborsora között is meg fogja állítani a kegyeletes, hálás résztvevő szemlélődőket. (L—y K—ly.) szin_II.0260.pdf II

 

 

Adatbázisszerű megjelenés

xcímszó Harmath Hedvig címszóvég 25237 Szócikk: Harmath Hedvig színésznő, sz. 1885. jan. xtalanevtizedx 1895 xtalanevtizedx 1905 28-án, megh. 1911. máj. 21-én. Az ezerkilencszáz-eleji évek, világháborúelőtti közvetlen idők legnagyobb ígérete volt a magyar színpadon. Debutje idején a legkétségbeesettebb naivahiány mutatkozott. Csillag Teréz, yszemelynevy csillag teréz yszemelynevy Csillag Teréz yszemelynevy csillag yszemelynevy teréz yszemelynevy yszemelynevy Csillag yszemelynevy Teréz yszemelynevy ykodvegy Gerő Lina yszemelynevy gerő lina yszemelynevy Gerő Lina yszemelynevy gerő yszemelynevy lina yszemelynevy yszemelynevy Gerő yszemelynevy Lina yszemelynevy ykodvegy utódát kereste a naiva-szerepkörben a közhangulat és mert sem a Nemzeti Színház, yintezmenyy nemzeti színház yintezmenyy Nemzeti yintezmenyy nemzeti yintezmenyy színház yintezmenyy yintezmenyy Nemzeti yintezmenyy ykodvegy sem a Vígszínház, yintezmenyy vígszínház yintezmenyy Vígszính yintezmenyy vígszínház yintezmenyy yintezmenyy Vígszính yintezmenyy ykodvegy sem a drámai műfajokkal is kísérletező Magyar Színház yintezmenyy magyar színház yintezmenyy Magyar S yintezmenyy magyar yintezmenyy színház yintezmenyy yintezmenyy Magyar yintezmenyy S yintezmenyy ykodvegy nem talált rá erre a más nemzeteknél is gondot okozó és nehezen betölthető szerepkör méltó örökösére; a magyar színpadi szerzők (különösen a közfogyasztás és a színpadi konjunktúra mérlegelői) kezdtek leszokni róla, hogy siheder-lányokat (naiva-szerepeket) írjanak a darabjaikba. Hiszen nem lett volna, aki ezeket a szerepeket eljátssza! Sok ilyen reménytelen darab hevert mér a budapesti Budapest ytelepulesy nagybudapest ytelepulesy budapest ykodvegy színigazgatók fiókjaiban, amikor egyszer csak váratlanul, a legnagyobb színházi szenzációként, előpattant az ismeretlenségből egy kis hamvasszőke színinövendék, az Orsz. Színművészeti Akadémiának yintezmenyy orsz. színművészeti akadémia yintezmenyy Orsz. Sz yintezmenyy orsz. yintezmenyy színművészeti yintezmenyy akadémia yintezmenyy yintezmenyy Orsz. yintezmenyy Sz yintezmenyy ykodvegy 1903. xevtizedx 1905 évi valamelyik záróvizsgáján és egy pókhálós, ócska darab naiva-szerepében olyan kivételes sikert aratott, hogy a fővárosi főváros ytelepulesy nagybudapest ytelepulesy budapest ykodvegy drámai színpadok igazgatói azonnal megkínálták szerződéssel. Harmath Hedvig yszemelynevy harmath hedvig yszemelynevy Harmath Hedvig yszemelynevy harmath yszemelynevy hedvig yszemelynevy yszemelynevy Harmath yszemelynevy Hedvig yszemelynevy ykodvegy volt ez az egyszerre arrivált és minden külső és benső eszközeiben kifogástalan naiva, akiről föltünése pillanatában egyelőre csak annyit lehetett tudni, hogy Hans Gyulánénak, yszemelynevy hans gyuláne yszemelynevy Hans Gyuláné yszemelynevy hans yszemelynevy gyuláne yszemelynevy yszemelynevy Hans yszemelynevy Gyuláné yszemelynevy ykodvegy az akkor még létezett Népszínház yintezmenyy népszínház yintezmenyy Népszính yintezmenyy népszínház yintezmenyy yintezmenyy Népszính yintezmenyy ykodvegy táncmesternőjének fiatalabbik leánykája, aki Valéria nevű nénje színpadi aspirációit megáhítva, szintén Thália népe közé vágyott. A »Harmath« yszemelynevy harmath yszemelynevy Harmath yszemelynevy harmath yszemelynevy yszemelynevy Harmath yszemelynevy ykodvegy nevet írta alá szerződésére, amikor a Vígszínházhoz yintezmenyy vígszínház yintezmenyy Vígszính yintezmenyy vígszínház yintezmenyy yintezmenyy Vígszính yintezmenyy ykodvegy kötötte le magát, más, kínálkozó szerződési ajánlatokkal szemben. Először 1903. szeptember xtalanevtizedx 1915 6-án lépett fel a »Korbács« ycimy korbács ycimy Korbács ycimy korbács ycimy ycimy Korbács ycimy ykodvegy c. francia ynemzetisegy francia ynemzetisegy francia ynemzetisegy francia ynemzetisegy ynemzetisegy francia ynemzetisegy ykodvegy darabban. Röviddel ezután, egy hónap múlva, már nagyobb szerepet kapott a »Doktor Nebántsvirág«-ban, ycimy doktor nebántsvirág ycimy Doktor Nebántsvirág ycimy doktor ycimy nebántsvirág ycimy ycimy Doktor ycimy Nebántsvirág ycimy ykodvegy amely művészi hitelét emelte ugyan, de a száz-százalékos, a fővárosszerte főváros ytelepulesy nagybudapest ytelepulesy budapest ykodvegy hangos sikert a »Kispajtás«-beli ycimy kispajtás ycimy Kispajtás ycimy kispajtás ycimy ycimy Kispajtás ycimy ykodvegy szerepe hozta meg, amelyet a dr. Fényes Samu yszemelynevy dr. fényes samu yszemelynevy dr. Fényes Samu yszemelynevy dr. yszemelynevy fényes yszemelynevy samu yszemelynevy yszemelynevy dr. yszemelynevy Fényes yszemelynevy Samu yszemelynevy ykodve »Csöppség«-e ycimy csöppség ycimy Csöppség ycimy csöppség ycimy ycimy Csöppség ycimy ykodvegy után, a Mayer- Förster yszemelynevy mayer- förster yszemelynevy Mayer- Förster yszemelynevy mayer- yszemelynevy förster yszemelynevy yszemelynevy Mayer- yszemelynevy Förster yszemelynevy ykodvegy »Diákélet«-beli ycimy diákélet ycimy Diákélet ycimy diákélet ycimy ycimy Diákélet ycimy ykodvegy Katicája yszerepy katicája yszerepy Katicája yszerepy katicája yszerepy yszerepy Katicája yszerepy ykodvegy tetőzött be a legteljesebb mértékkel. Sikere olyan osztatlan volt, a kritika annyira maradéktalanul hódolt be a pompás kis naivának, hogy az egész ország felfigyelt erre a nagyszerű beérkezésre. A vidék nagyobb színházainak igazgatói vetélkedve iparkodtak megnyerni hosszabb-rövidebb vidéki vendégszereplésre az új színpadi csillagot, Harmath Hedviget. yszemelynevy harmath hedvig yszemelynevy Harmath Hedvig yszemelynevy harmath yszemelynevy hedvig yszemelynevy yszemelynevy Harmath yszemelynevy Hedvig yszemelynevy ykodvegy így, egész színpadi élete — tíz évig sem működhetett túlkorán bekövetkezett halála miatt a neki oly babéros és kincseket igérő színpadon — a legteljesebb boldogság diadalútja volt. Mintha a jövendő titkaiba beavatott Sors ellágyult, résztvevő szíve kárpótolni akarta volna egy huszonhatéves élet tragikus elhervadásáért, annyi szép remény váratlan porbahullásáért... A színházi publikum, amely ma mohó vágyakozással siet keresztül a Vígszínház yintezmenyy vígszínház yintezmenyy Vígszính yintezmenyy vígszínház yintezmenyy yintezmenyy Vígszính yintezmenyy ykodvegy előcsarnokán, az új szenzációt ígérő, mesélő nézőtérre, hogyan is tudná ma már, hogy a drága kis Harmath Hedvig yszemelynevy harmath hedvig yszemelynevy Harmath Hedvig yszemelynevy harmath yszemelynevy hedvig yszemelynevy yszemelynevy Harmath yszemelynevy Hedvig yszemelynevy ykodvegy szobra, melyet csodálatosképpen minden ünnepélyesség nélkül ismeretlen kezek állítottak a helyere, egy fiatal élet tragédiájának, a legnagyobb magyar naivak egyikének a síremléke. Sok kegyeletes mellszobor fog majdan még melléje sorakozni, ha megértőbb idők virradnak a szépmultú Vígszínházra. yintezmenyy vígszínház yintezmenyy Vígszính yintezmenyy vígszínház yintezmenyy yintezmenyy Vígszính yintezmenyy ykodvegy Harmath Hedvig yszemelynevy harmath hedvig yszemelynevy Harmath Hedvig yszemelynevy harmath yszemelynevy hedvig yszemelynevy yszemelynevy Harmath yszemelynevy Hedvig yszemelynevy ykodvegy vonzó alakja, kedves egyénisége, bájjalteli lelkülete a Vígszínház yintezmenyy vígszínház yintezmenyy Vígszính yintezmenyy vígszínház yintezmenyy yintezmenyy Vígszính yintezmenyy ykodvegy nagyjainak egész szoborsora között is meg fogja állítani a kegyeletes, hálás résztvevő szemlélődőket. (L—y K—ly.) szin_II.0260.pdf II

 

 

A szócikk eredeti szövege:

Címszó: Harmath Hedvig - Magyar Színművészeti Lexikon (1929-1931, szerk. Schöpflin Aladár)

 

Szócikktípus:

SZEMELYCIMSZO

SZULETESIEV 1885

SZULETESIEVTIZED 1885

 

A szócikk eredeti képe megtekinthető:

https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/II/szin_II.0260.pdf
https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/II/szin_II.0260.png

Az itt olvasható változat forrása: B Kádár Zsuzsanna - Nagy Péter Tibor: Az 1929-31-es színművészeti lexikon adatbázisa. (Szociológiai dolgozatok No. 8., WJLF, Budapest, 2017) Készült a Wesley Egyház- és Vallásszociológiai Kutatóközpont 19-21. századi magyar elitek c. kutatása keretében.

https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/szocikk/w/25/25237.htm

Az adatbázis kódja: 1357986421928

 

A szócikk három változatban található meg az oldalon. Legfelül linkekkel kiegészítve; középen, apróbetűvel a keresőmotort szolgáló technikai változat; legalul pedig az eredeti 1929-31-es szöveg.

 

Harmath Hedvig

Szócikk: Harmath Hedvig színésznő, sz. 1885. jan. 28-án, megh. 1911. máj. 21-én. Az ezerkilencszáz-eleji évek, világháborúelőtti közvetlen idők legnagyobb ígérete volt a magyar színpadon. Debutje idején a legkétségbeesettebb naivahiány mutatkozott. Csillag Teréz, Gerő Lina utódát kereste a naiva-szerepkörben a közhangulat és mert sem a Nemzeti Színház, sem a Vígszínház, sem a drámai műfajokkal is kísérletező Magyar Színház nem talált rá erre a más nemzeteknél is gondot okozó és nehezen betölthető szerepkör méltó örökösére; a magyar színpadi szerzők (különösen a közfogyasztás és a színpadi konjunktúra mérlegelői) kezdtek leszokni róla, hogy siheder-lányokat (naiva-szerepeket) írjanak a darabjaikba. Hiszen nem lett volna, aki ezeket a szerepeket eljátssza! Sok ilyen reménytelen darab hevert mér a budapesti színigazgatók fiókjaiban, amikor egyszer csak váratlanul, a legnagyobb színházi szenzációként, előpattant az ismeretlenségből egy kis hamvasszőke színinövendék, az Orsz. Színművészeti Akadémiának 1903. évi valamelyik záróvizsgáján és egy pókhálós, ócska darab naiva-szerepében olyan kivételes sikert aratott, hogy a fővárosi drámai színpadok igazgatói azonnal megkínálták szerződéssel. Harmath Hedvig volt ez az egyszerre arrivált és minden külső és benső eszközeiben kifogástalan naiva, akiről föltünése pillanatában egyelőre csak annyit lehetett tudni, hogy Hans Gyulánénak, az akkor még létezett Népszínház táncmesternőjének fiatalabbik leánykája, aki Valéria nevű nénje színpadi aspirációit megáhítva, szintén Thália népe közé vágyott. A »Harmath« nevet írta alá szerződésére, amikor a Vígszínházhoz kötötte le magát, más, kínálkozó szerződési ajánlatokkal szemben. Először 1903. szeptember 6-án lépett fel a »Korbács« c. francia darabban. Röviddel ezután, egy hónap múlva, már nagyobb szerepet kapott a »Doktor Nebántsvirág«-ban, amely művészi hitelét emelte ugyan, de a száz-százalékos, a fővárosszerte hangos sikert a »Kispajtás«-beli szerepe hozta meg, amelyet a dr. Fényes Samu »Csöppség«-e után, a Mayer- Förster »Diákélet«-beli Katicája tetőzött be a legteljesebb mértékkel. Sikere olyan osztatlan volt, a kritika annyira maradéktalanul hódolt be a pompás kis naivának, hogy az egész ország felfigyelt erre a nagyszerű beérkezésre. A vidék nagyobb színházainak igazgatói vetélkedve iparkodtak megnyerni hosszabb-rövidebb vidéki vendégszereplésre az új színpadi csillagot, Harmath Hedviget. így, egész színpadi élete — tíz évig sem működhetett túlkorán bekövetkezett halála miatt a neki oly babéros és kincseket igérő színpadon — a legteljesebb boldogság diadalútja volt. Mintha a jövendő titkaiba beavatott Sors ellágyult, résztvevő szíve kárpótolni akarta volna egy huszonhatéves élet tragikus elhervadásáért, annyi szép remény váratlan porbahullásáért... A színházi publikum, amely ma mohó vágyakozással siet keresztül a Vígszínház előcsarnokán, az új szenzációt ígérő, mesélő nézőtérre, hogyan is tudná ma már, hogy a drága kis Harmath Hedvig szobra, melyet csodálatosképpen minden ünnepélyesség nélkül ismeretlen kezek állítottak a helyere, egy fiatal élet tragédiájának, a legnagyobb magyar naivak egyikének a síremléke. Sok kegyeletes mellszobor fog majdan még melléje sorakozni, ha megértőbb idők virradnak a szépmultú Vígszínházra. Harmath Hedvig vonzó alakja, kedves egyénisége, bájjalteli lelkülete a Vígszínház nagyjainak egész szoborsora között is meg fogja állítani a kegyeletes, hálás résztvevő szemlélődőket. (L—y K—ly.) szin_II.0260.pdf II